Tällainen kysymys

Anonyymi-ap

Onko sulla uskovia ystäviä ja pidätkö heihin yhteyttä?

75

649

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On varmaan, mutten pidä oikeen kehenkään yhteyttä. Ei mulla ole mitään uutta asiaa mitä kertoa ja ihan vaan höpinää höpinän vuoksi en harrastele. Olen ystävänä huono siksi, kun en ole ahkera yhteyksien pitäjä, enkä jaksa höpöttää jos ei ole mitään asiaa. Siis oikeesti asiaa.

      • Sellanen teinivuosien kylki kyljessä kaveruus ei ole yhtään mua. Oon enemmän sellanen, moikataan kun tavataan tyyppiä.


      • Anonyymi

        Oletko itse uskovainen jos sulla on uskovia ystäviä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse uskovainen jos sulla on uskovia ystäviä?

        En ole. Kyllä moni on jotenkin uskoaan ilmaissut. Joten oletan olevan jonkinlaista uskoa ja uskontoa tunnustavaa.


      • Huitale kirjoitti:

        En ole. Kyllä moni on jotenkin uskoaan ilmaissut. Joten oletan olevan jonkinlaista uskoa ja uskontoa tunnustavaa.

        Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään kaverin/ystävän uskonnot tai uskonnottomuus. Kunhan ei mulle tyrkytä, saa aivan vapaasti uskoa kuten uskoo. Minä en kuitenkaan jumaluskoa kaipaa, enkä uskontoja senkään vähää. Elän tavallani, he tavallaan.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Sellanen teinivuosien kylki kyljessä kaveruus ei ole yhtään mua. Oon enemmän sellanen, moikataan kun tavataan tyyppiä.

        Mulla on sellaisia ystäviä joilla käyn kylässä ja puhelimella pidän yhteyksiä moikattavat eivät ole ystäviä vaan tuttuja.


      • Anonyymi

        Miksi sinun pitäisi olla se, joka pitää yhteyttä, eikä sukulaiset sinuun.
        Meikäläisen suvussa, ei kukaan muu pidä yhteyttä, kuin eno ja enon poika, jotka vastavuoroisesti pitää myös yhteyttä.
        Muut sukulaiset yleensä toteaa, kun heille vaikka soittaa, että kyllä ovat ajatelleet soitetella, mutta eivätpä ole soitelleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinun pitäisi olla se, joka pitää yhteyttä, eikä sukulaiset sinuun.
        Meikäläisen suvussa, ei kukaan muu pidä yhteyttä, kuin eno ja enon poika, jotka vastavuoroisesti pitää myös yhteyttä.
        Muut sukulaiset yleensä toteaa, kun heille vaikka soittaa, että kyllä ovat ajatelleet soitetella, mutta eivätpä ole soitelleet.

        Em pidä kovin paljon yhteistä muihin sukulaisiin kuin äitiin joskus näen veljiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sellaisia ystäviä joilla käyn kylässä ja puhelimella pidän yhteyksiä moikattavat eivät ole ystäviä vaan tuttuja.

        No mulla ei ole, asuvat niin kaukana että pitäisi tehdä suunnitelma kylään lähteäkseen, eikä ihan parin tunnin takia viitsi ajella useampaa tuntia.

        Sinkku kamuni elää niin erilaista elämää, kun minä ettei ole paljon puhuttavaa. Minua ei rillumarei jutut kiinnosta.


      • Huitale kirjoitti:

        Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään kaverin/ystävän uskonnot tai uskonnottomuus. Kunhan ei mulle tyrkytä, saa aivan vapaasti uskoa kuten uskoo. Minä en kuitenkaan jumaluskoa kaipaa, enkä uskontoja senkään vähää. Elän tavallani, he tavallaan.

        Huitale: "Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään kaverin/ystävän uskonnot tai uskonnottomuus. Kunhan ei mulle tyrkytä, saa aivan vapaasti uskoa kuten uskoo. Minä en kuitenkaan jumaluskoa kaipaa, enkä uskontoja senkään vähää. Elän tavallani, he tavallaan."

        Tuossa taidamme olla eri linjoilla. Itseeni kiinnostavat muiden vakaamus. Kesäkuun alussa liikenneonnettomuudessa kuollut paras naisystäväni oli esimerkiksi uskovainen. Ennen koronaa kävin paljon uskonnollisissa jutuissa ja ystäväpiirini oli pitkälti uskovaista. Huomenna käyn kirkossa aamulla ja tapaan ilmeisesti uskovaisia tuttujani.

        On minulla myös ei uskovaisia kavereita, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkoon. Heille en tyrkytä uskoani.

        Hyvät viikonloput! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Huitale: "Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään kaverin/ystävän uskonnot tai uskonnottomuus. Kunhan ei mulle tyrkytä, saa aivan vapaasti uskoa kuten uskoo. Minä en kuitenkaan jumaluskoa kaipaa, enkä uskontoja senkään vähää. Elän tavallani, he tavallaan."

        Tuossa taidamme olla eri linjoilla. Itseeni kiinnostavat muiden vakaamus. Kesäkuun alussa liikenneonnettomuudessa kuollut paras naisystäväni oli esimerkiksi uskovainen. Ennen koronaa kävin paljon uskonnollisissa jutuissa ja ystäväpiirini oli pitkälti uskovaista. Huomenna käyn kirkossa aamulla ja tapaan ilmeisesti uskovaisia tuttujani.

        On minulla myös ei uskovaisia kavereita, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkoon. Heille en tyrkytä uskoani.

        Hyvät viikonloput! :)

        Minua ei kiinnosta niin, että ruotisin heidän uskomuksiaan heidän kanssaan tai olisin olematta kaveri uskonsa vuoksi, vaikka itselläni uskonnoista onkin varsin huono käsitys yleismaallisesti.

        Tarkoitusperistäkin.

        Hyvät viikonloput. 😄


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Huitale: "Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään kaverin/ystävän uskonnot tai uskonnottomuus. Kunhan ei mulle tyrkytä, saa aivan vapaasti uskoa kuten uskoo. Minä en kuitenkaan jumaluskoa kaipaa, enkä uskontoja senkään vähää. Elän tavallani, he tavallaan."

        Tuossa taidamme olla eri linjoilla. Itseeni kiinnostavat muiden vakaamus. Kesäkuun alussa liikenneonnettomuudessa kuollut paras naisystäväni oli esimerkiksi uskovainen. Ennen koronaa kävin paljon uskonnollisissa jutuissa ja ystäväpiirini oli pitkälti uskovaista. Huomenna käyn kirkossa aamulla ja tapaan ilmeisesti uskovaisia tuttujani.

        On minulla myös ei uskovaisia kavereita, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkoon. Heille en tyrkytä uskoani.

        Hyvät viikonloput! :)

        Uskovaisen kumppanin kanssa kokemus on ettei minulle sovi kumppaniksi uskonnollinen ihminen. Meillä tulee yhteentörmäyksiä. Kun käsityksemme on eri planeetoilta suhteessa jumaluskoon ja uskontoihin.

        Toinen yrittää vakuuttaa minua uskonsa järkevyydestä ja minä uskonsa järjettömyydestä. Mutta kaverina menee. 👍


      • Huitale kirjoitti:

        Uskovaisen kumppanin kanssa kokemus on ettei minulle sovi kumppaniksi uskonnollinen ihminen. Meillä tulee yhteentörmäyksiä. Kun käsityksemme on eri planeetoilta suhteessa jumaluskoon ja uskontoihin.

        Toinen yrittää vakuuttaa minua uskonsa järkevyydestä ja minä uskonsa järjettömyydestä. Mutta kaverina menee. 👍

        Huitale: "Toinen yrittää vakuuttaa minua uskonsa järkevyydestä ja minä uskonsa järjettömyydestä. Mutta kaverina menee. 👍"

        No, minä menen sitten kaverista täällä palstoilla, sillä en kirjoittele uskonnollisia juttuja tänne sinkkupalstalle. Ajoittain vierailen palstojen "uskonnollisella puolella" johon jutut kuuluu.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Huitale: "Toinen yrittää vakuuttaa minua uskonsa järkevyydestä ja minä uskonsa järjettömyydestä. Mutta kaverina menee. 👍"

        No, minä menen sitten kaverista täällä palstoilla, sillä en kirjoittele uskonnollisia juttuja tänne sinkkupalstalle. Ajoittain vierailen palstojen "uskonnollisella puolella" johon jutut kuuluu.

        Enemmistö muutenkin menee vain kaverista. Olipa syy uskonnollisuus tms, niin moni muukin asia vaikuttaa tähän seikkaan. 🙂

        Olen aika ronkeli kumppaneiden suhteen, vaikka muuten hyväksyn monenmoista kulkijaa. Kumppanissa tarttee olla moni asia ok, jotta toimii.


      • Huitale kirjoitti:

        Enemmistö muutenkin menee vain kaverista. Olipa syy uskonnollisuus tms, niin moni muukin asia vaikuttaa tähän seikkaan. 🙂

        Olen aika ronkeli kumppaneiden suhteen, vaikka muuten hyväksyn monenmoista kulkijaa. Kumppanissa tarttee olla moni asia ok, jotta toimii.

        Ja on siinä sekin, kun vakaumukset poikkeaa suuresti toisistaan, niin sitä tahattomastikin loukkaa toista ja saa toiselle pahan mielen. Molemmat molemmille.

        Mun vakaumusta loukataan ihan yhtäläillä olla uskonnoton ja jumaluskoton. Kun minun ajatukset loukkaa jumaluskoisia ja uskonnollisia. Huono kombo.


    • Anonyymi

      Mä en tiedä miten tuo uskova pitäisi määritellä. Kyllä mulla sellaisia ystäviä on, joilla on henkilökohtainen usko Jumalaan, mutta ei yhtään varsinaisesti uskovaa. Koen eroksi tuossa sen, että he eivät mitenkään erityisemmin tuo uskoaan esiin. Se on henilökohtainen asia, jota ei mitenkään korosteta, eikä siihen kuulu mitään ihmeempiä rituaaleja. Tietääkseni he eivät esim. käy kirkossa tai missään muussakaan tuollaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa. He eivät myöskään ota mitään kantaa muiden ihmisten uskoon tai uskomatta jättämiseen. Se on ihmisen ja hänen jumalansa välinen asia.

    • Anonyymi

      Mulla on muutama uskova ystävä.
      T:aloittaja

    • Anonyymi

      Enon perhe on helluntai uskovia.
      On heidän kanssaan ollut yhteydessä ja tavattu, mutta ei ihan kaikista
      asioista viitsi heidän kanssan puhua, kuten, että pelaa tietokoneella/pelikonsolilla ja tekee siitä youtube videoita.
      Luultavasti arvostelisivat sitä turhuutena pelaamista, kun eivät pelaamista harrasta.

      • Anonyymi

        Ei kai ne niin jäykkiä ole? 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ne niin jäykkiä ole? 😄

        No en tiiä, kun en ole asiasta puhunut, mutta eno reagoi tv ohjelmiin, kun surffasi tv kanavia ja tuli sellaista viihde ohjelmaa, jossa iskelmä musiikkia oli, niin totesi, että on tuossakin turhamaista ohjelmaa, kaikkea turhaa ne tv:ssä esittää ja vaihtoi kanavaa,
        Enon poika yleensä tavatessa juttelee autoista ja toteaa, jos on käynyt jossain helluntailaisten/baptistien kokouksessa.


      • Anonyymi

        Siis pleikkari.


    • Uskovia mihin?

      • Anonyymi

        Jeesukseen ja pelaatumista se myös tarkoittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesukseen ja pelaatumista se myös tarkoittaa.

        Niin nii,
        Ei ainakaan mitenkään hartaasti uskovia tietääkseni, tai mite se sanotaan🤔

        Muuhun yliluonnolliseen uskovia sit taas on ja siks mää tota kysyinkin,


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Niin nii,
        Ei ainakaan mitenkään hartaasti uskovia tietääkseni, tai mite se sanotaan🤔

        Muuhun yliluonnolliseen uskovia sit taas on ja siks mää tota kysyinkin,

        Millaisiin yliluonnollisiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millaisiin yliluonnollisiin?

        Kummitteleviin kuolleisiin ja jälleensyntymiseen, henkimaailman juttuihin ylipäätään


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Kummitteleviin kuolleisiin ja jälleensyntymiseen, henkimaailman juttuihin ylipäätään

        Uskotko itse sellaisiin? Haluatko kuulla minun vastauksen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko itse sellaisiin? Haluatko kuulla minun vastauksen?

        Tavallaan, tai sillai tietyllä skeptisyydellä🤔


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Niin nii,
        Ei ainakaan mitenkään hartaasti uskovia tietääkseni, tai mite se sanotaan🤔

        Muuhun yliluonnolliseen uskovia sit taas on ja siks mää tota kysyinkin,

        Mites kiihkouskovat sitten, jotkut herätys liikkeiden saarnamiehet voi olla kiihkouskovia, että saarnaaminen kiihtyy lähes huutamiseksi ja se kyllä ahdistaa.
        Hartaasti uskova yleensä mieltää sellaiseksi rauhalliseksi, joka ei uskosta puhuessaan huuda ja mellasta, kuten kiihtkouskovilla on tapana.


    • On niitä ollut ja voi olla vieläkin. Harvemmin niistä asioista erikseen puhutaan, niin ei tiedä varmaksi. Eikä ole koskaan haitannut mitenkään se, uskoo taikka ei. Jokainen kuitenkin, uskoo johonkin.

      • Anonyymi

        Mihin sinä uskot?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sinä uskot?

        Vähän samaan tapaan kuin budhalaiset uskoo. Minun mielestä, kaikki uskonnot kertoo ihan samaa asiaa, vähän eri tavalla.


      • mustasusi kirjoitti:

        Vähän samaan tapaan kuin budhalaiset uskoo. Minun mielestä, kaikki uskonnot kertoo ihan samaa asiaa, vähän eri tavalla.

        Hmm, minä taidan uskoa elämän tuomaan kokemukseen, siinä määrin filosofiaan joka näyttäytyy vahvasti todeksi, eikä vain mutuksi.

        Mutta mikä buddhalaisuudessa on sulle se the thing? Ydinasia?


      • Huitale kirjoitti:

        Hmm, minä taidan uskoa elämän tuomaan kokemukseen, siinä määrin filosofiaan joka näyttäytyy vahvasti todeksi, eikä vain mutuksi.

        Mutta mikä buddhalaisuudessa on sulle se the thing? Ydinasia?

        Lähinnä ne elämän ohjeet, siinä uskonnossa. Kun en sitä varsinaisena uskontona oikein pidä, vaan enemmänkin sellaisena filosofiana. Uskon myös siihen, että on ihan mahdollista syntyä uudelleen, tänne taikka sitten jonnekin muualle. Ihmisenä, taikka eläimenä jne. Ja että kaikki on yhtä.


      • Huitale kirjoitti:

        Hmm, minä taidan uskoa elämän tuomaan kokemukseen, siinä määrin filosofiaan joka näyttäytyy vahvasti todeksi, eikä vain mutuksi.

        Mutta mikä buddhalaisuudessa on sulle se the thing? Ydinasia?

        "Buddhan oivallus oli todellisuuden näkeminen sellaisena kuin se on – ja silloin Buddhan opin mukaan todellisuus näyttäytyy kärsimyksenä, pysymättömyytenä ja keskinäisen riippuvuuden ”verkostona” (pratiyat-samutpada) ilman alkuperää tai keskusta. Tähän visioon ei mahdu Luoja-Jumala."

        Lähde:https://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2017/02/07/kirkossa-tulee-perehtya-buddhalaisuuteen/


        Nään buddhalaisuudessa eniten ideaa, kun missään muussa uskonnossa tai elämänkatsomuksessa vrt. uskominen johonkin. Siksi kysyin.


      • mustasusi kirjoitti:

        Lähinnä ne elämän ohjeet, siinä uskonnossa. Kun en sitä varsinaisena uskontona oikein pidä, vaan enemmänkin sellaisena filosofiana. Uskon myös siihen, että on ihan mahdollista syntyä uudelleen, tänne taikka sitten jonnekin muualle. Ihmisenä, taikka eläimenä jne. Ja että kaikki on yhtä.

        Eikä se uskonto olekkaan, vaan elämänfilisofiaa. Minustakin totuuden löytäminen ympäröivästä elämästä, ymmärrys eikä mielikuvitus on se mitä meidän pitäisi pohtia eikä näkymättömiin uskominen.

        Jotain elämän näyttämää konkretiaa siis.

        Itse en ehkä voi sanoa uskovani uudelleensyntymään, mutta jokin minussa siihen kuitenkin haluaa kallistua. Varmaksi en silti sanoisi, lähinnä uskomukseksi.


      • Huitale kirjoitti:

        Eikä se uskonto olekkaan, vaan elämänfilisofiaa. Minustakin totuuden löytäminen ympäröivästä elämästä, ymmärrys eikä mielikuvitus on se mitä meidän pitäisi pohtia eikä näkymättömiin uskominen.

        Jotain elämän näyttämää konkretiaa siis.

        Itse en ehkä voi sanoa uskovani uudelleensyntymään, mutta jokin minussa siihen kuitenkin haluaa kallistua. Varmaksi en silti sanoisi, lähinnä uskomukseksi.

        Ja tuo olemme yhtä on minunkin kokemus ja tuntemus. Muun muassa luontoon kuuluminen on sydämmessäni fakta, yhteiskuntien keinotekoiset elämänmallit taas ovat tehtyä typeryyttä monessa kohtaa, tie onnettomuuteen.


      • Huitale kirjoitti:

        "Buddhan oivallus oli todellisuuden näkeminen sellaisena kuin se on – ja silloin Buddhan opin mukaan todellisuus näyttäytyy kärsimyksenä, pysymättömyytenä ja keskinäisen riippuvuuden ”verkostona” (pratiyat-samutpada) ilman alkuperää tai keskusta. Tähän visioon ei mahdu Luoja-Jumala."

        Lähde:https://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2017/02/07/kirkossa-tulee-perehtya-buddhalaisuuteen/


        Nään buddhalaisuudessa eniten ideaa, kun missään muussa uskonnossa tai elämänkatsomuksessa vrt. uskominen johonkin. Siksi kysyin.

        No niin, niin minäkin. En minä näe jumalaa sellaisena ulkopuolisena olentona. Vaan enemmänkin ykseytenä joka on kaikkialla.


      • Huitale kirjoitti:

        Ja tuo olemme yhtä on minunkin kokemus ja tuntemus. Muun muassa luontoon kuuluminen on sydämmessäni fakta, yhteiskuntien keinotekoiset elämänmallit taas ovat tehtyä typeryyttä monessa kohtaa, tie onnettomuuteen.

        Näin juuri.


      • mustasusi kirjoitti:

        No niin, niin minäkin. En minä näe jumalaa sellaisena ulkopuolisena olentona. Vaan enemmänkin ykseytenä joka on kaikkialla.

        Juu, mulle äiti maakin on enemmän totta, kun joku taivaanisä ja jumalan poika ihmeineen. Minusta ne on pelkkää tarinaa, lohdutus satuja pelkääville. Joita elämän faktat pelottaa.


      • Huitale kirjoitti:

        Juu, mulle äiti maakin on enemmän totta, kun joku taivaanisä ja jumalan poika ihmeineen. Minusta ne on pelkkää tarinaa, lohdutus satuja pelkääville. Joita elämän faktat pelottaa.

        Onhan se toki hyvä niille, jos saavat siitä lohtua. En tuomitse ketään, sen perusteella mihin uskovat. Jokainen tulkoon autuaaksi uskollaan. Käännyttäminen ja tuputtaminen on sellaista, mitä en oikein siedä.


      • Huitale kirjoitti:

        Juu, mulle äiti maakin on enemmän totta, kun joku taivaanisä ja jumalan poika ihmeineen. Minusta ne on pelkkää tarinaa, lohdutus satuja pelkääville. Joita elämän faktat pelottaa.

        Ja äitimaa on totta ainakin ihan kongreettisesti. Uskon kyllä, että Jeesus on hahmona ollut olemassa, ja ollut aikaansa todella paljon edellä. Hyviä juttuja sillä oli ihmisille, ja sai sitten vihat niskaansa.


      • mustasusi kirjoitti:

        Onhan se toki hyvä niille, jos saavat siitä lohtua. En tuomitse ketään, sen perusteella mihin uskovat. Jokainen tulkoon autuaaksi uskollaan. Käännyttäminen ja tuputtaminen on sellaista, mitä en oikein siedä.

        Toki, jos se usko auttaa olemaan kunnossa ja muita kohtaan reilu, niin käypihän se. Fundis tyypit taas ei ihan kunnossa yleensä vaikuta olevan.


      • mustasusi kirjoitti:

        Ja äitimaa on totta ainakin ihan kongreettisesti. Uskon kyllä, että Jeesus on hahmona ollut olemassa, ja ollut aikaansa todella paljon edellä. Hyviä juttuja sillä oli ihmisille, ja sai sitten vihat niskaansa.

        Ehkä on ollut olemassa, mutta ei niin ihme kun ihmiset hänestä keksivät. Ehkä hyvä psykologinen silmä ja aikansa taitava puolelleen puhuja. Näitä on yhä, siksi uskontojakin syntyy kuin sieniä sateessa.


      • Huitale kirjoitti:

        Toki, jos se usko auttaa olemaan kunnossa ja muita kohtaan reilu, niin käypihän se. Fundis tyypit taas ei ihan kunnossa yleensä vaikuta olevan.

        Sitä on onneksi niin monen tasoista uskomista. Hihhulit on aina erikseen.


      • Huitale kirjoitti:

        Ehkä on ollut olemassa, mutta ei niin ihme kun ihmiset hänestä keksivät. Ehkä hyvä psykologinen silmä ja aikansa taitava puolelleen puhuja. Näitä on yhä, siksi uskontojakin syntyy kuin sieniä sateessa.

        Kautta ihmiselämän on aina ollut joku älykkäämpi ja ovelampi toista. Olkoon tavoite hyvä tai huono, se toimii.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No niin, niin minäkin. En minä näe jumalaa sellaisena ulkopuolisena olentona. Vaan enemmänkin ykseytenä joka on kaikkialla.

        Jumala on kaikkialla kuulee ja näkee ihan kaiken.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on kaikkialla kuulee ja näkee ihan kaiken.

        No todellakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on kaikkialla kuulee ja näkee ihan kaiken.

        Ei välttämättä omaa aisteja näkö ja kuulo. Ne on elollisten eläimien ominaisuuksia. Kasvitkaan ei näe eikä kuule vai?


      • Huitale kirjoitti:

        Ei välttämättä omaa aisteja näkö ja kuulo. Ne on elollisten eläimien ominaisuuksia. Kasvitkaan ei näe eikä kuule vai?

        Ja yhtä hyvä on ihminen jolta puuttuu näkö ja/tai kuulo. Älkää rajatko noin jyrkästi mikä kuuluu elämän arvoon.


    • Löytyy, ainakin tuttavia. Ei ne sen kummempia otuksia ole kuin muutkaan jos vain polla on kunnossa.

      • Anonyymi

        Eikö heillä sitten ole?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö heillä sitten ole?

        Suurimmalla osalla on 🙂


      • Anonyymi
        E-Lukka kirjoitti:

        Suurimmalla osalla on 🙂

        Jep hyvä juttu.


    • Anonyymi

      On juu, mm. ev.lut, helluntai, ortodoksi, katolinen, islam. Uskonnosta ei puhuta tavattaessa. Monet eivät kuulu mihinkään uskontoon, mutta käyvät silti esim. kirkossa.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Ehkä salaa rukoilevat että pelastuisit.


    • Uskovia ystäviä ei ole, mutta sukulaisia on. Harvoin pidetään yhteyttä, koska meillä ei oikein ole samanlaisia intressejä. Ollaan kutsuttu heitä mökille grillaaman ja renoutumaan, mutta eivät he tule. Kuulemma aina on muita kiireitä. Ei viitsitä painostaa. Tulevat, jos haluavat.

      • Anonyymi

        No ompa kumma kun eivät tule. Uskotko Jumalaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ompa kumma kun eivät tule. Uskotko Jumalaan?

        En oikein tiedä. Sanotaan näin, että sisimmässäni etsin vielä totuutta.
        En kuulu enää kirkkoon (erosin n. 20 v. sitten), mutta eihän se ole este uskomiselle ja hiljentymiselle.

        Oletko sinä uskovainen?


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        En oikein tiedä. Sanotaan näin, että sisimmässäni etsin vielä totuutta.
        En kuulu enää kirkkoon (erosin n. 20 v. sitten), mutta eihän se ole este uskomiselle ja hiljentymiselle.

        Oletko sinä uskovainen?

        Ei ole este uskomiselle ja hiljentymiselle. Uskon raamatun sanomaan ja toivottavasti elämä kun loppuu niin lopulta taivaaseen asti vie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ompa kumma kun eivät tule. Uskotko Jumalaan?

        Mun uskovat sukulaiset on ainakin uskon asioita tuoneet esille, kun on tavattu.


    • Minulla ei ole yhtään ystävää, sillä olen erakko :)

    • Ei ole yhtäkään sellaista ystävää, jonka voisi määritellä uskovaiseksi. Koen uskovaiseksi itsensä määrittelevät ihmiset valitettavan usein melko tuomitseviksi enkä ole löytänyt samaa aaltopituutta monenkaan uskovan kanssa.

      Itse olen eronnut kirkosta, koska en enää tuntenut kuuluvani siihen yhteisöön. Kirkko kohtelee mielestäni esim samaa sukupuolta olevia pareja tylysti. En pysty kannattamaan sellaisen instituution arvoja, joka erittelee ihmisiä tuolla tavalla. Tiedän kirkon parissa olevan paljon hyviäkin ihmisiä ja nuorempana olin aktiivisemminkin mukana kirkon toiminnassa. Olin isosena leireillä, vietimme aikaa paljon seurakunnan nuorisotilassa jne eli minulla on kyllä myös positiivisia kokemuksia seurakunnan toiminnasta.

    • On ja kyllä.
      Ainakin evankelis-luterilaisia, ortodokseja ja helluntailaisia. Muistaakseni joku vapaakirkkolainenkin. - Minulla on omasta lapsuudestani saakka tuttu perhe, jotka ovat jehovantodistajia. Perheen vanhimman tyttären kanssa leikittiin paljon lapsena ja nykyään, jos tapaamme vaikka sattumalta kaupassa, jutellaan kyllä pitkään, mutta en voi sanoa, että pidämme erityisesti yhteyttä.

      Yhden ortodoksiystävän kanssa usko tulee kyllä esiin yhteydenpidossamme ja tapaamisissammekin. Yleensä emme puhu uskovien ystävieni kanssa uskonasioista.

    • Anonyymi

      🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂🤗🤗🤗🤗🤩🤩🤩🤩😊😊😊😊😊

    • Anonyymi

      Uskon eilispäivään laila laila la eilispäivään......

    • On, mutta ei ne oo ystäviä, koska ystävyys on naisten juttu. Ja tietenkin neuvostoliitto oli suomennparas ystävä. Mä tunnen ihan tavallisia luterilaisia, helluntai herätystä ja ortodokseja. Yks oli islamilainen, mutta se sano ettei se niihin usko. Orttodokseilla on tiistaiseura, mutta muuten mä en mitään tiedä noista uskon asioista. Mä olin pienenä lapsena surakunnan sähköautokerhossa ja myöhemmin puutyökerhossa ja sitten tietenkin hautuu maalla, mutta sen te jo tiedätte. Ei noissa juuri uskon asioista puhuttu.

      • Anonyymi

        On kai miehilläkin ystäviä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        On kai miehilläkin ystäviä?

        No ei mulla tulis mieleenkään nyt ruveta halaileen muita miehiä. ja tosiaan näin 70-luvulla syntyneenä ystävyydestä tulee ensimmäisenä mieleen Neuvostoliitto. meillä on täällä tarkoitusta varten ystävyyden puistokin.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No ei mulla tulis mieleenkään nyt ruveta halaileen muita miehiä. ja tosiaan näin 70-luvulla syntyneenä ystävyydestä tulee ensimmäisenä mieleen Neuvostoliitto. meillä on täällä tarkoitusta varten ystävyyden puistokin.

        Miksi niitä halata pitäisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niitä halata pitäisi?

        Mun mielestä ystäviä halataan mutta kavereita ei.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mun mielestä ystäviä halataan mutta kavereita ei.

        En tiedä en muista milloin olisin ystävää halannut en ehkä koskaan.


    • Ei yhtään kuin palstaä, jos sattuu sitten olemaan uskovia.

    • Ei ole, ja tuskin tulee olemaankaan. Pidän uskontoja hölynpölynä, mutta kuulun silti ev.lut kirkkoon. Nämä uskonnot on tehty vähemmän älykkäille, jotka tarvitsevat hengellistä johdatusta, ettei moraali ja arvomaailma pääse ihan rapistumaan.

      Hauskin keksitty uskonlahko on ehkä skientologia, tälläkin vielä vankka kannattajakuntansa. Rahaa voi tehdä näemmä uskonnoillakin.

      "Skientologia on kautta koko historiansa ollut laajan kritiikin kohde. Arvostelijat pitävät sitä kaupallisena kulttina, joka myy pelastumiseen tarvittavaa salattua tietoa kalliilla hinnalla ja kontrolloi jäseniään. "

      • Anonyymi

        Siinäpä pidät mutta minä olen kiitollinen Jeesukselle hänen ristin kuolemastaan.
        Ryövärin sanoja siteeraten muista minua kun olet paratiisissa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe