Ongelmanratkaisu yhtälön avulla

Anonyymi-ap

Oppikirjan tehtävä:

Eveliinalla oli rahaa 6 euroa enemmän kuin Johanneksella. Jos Eveliina antaisi neljäsosan rahoistaan Johannekselle, olisi Johanneksella rahaa 2 euroa enemmän kuin Eveliinalla. Kuinka paljon Eveliinalla ja Johanneksella oli rahaa alkujaan?

En osaa mitenkään ratkaista tällaista.

10

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Johanneksella täytyy olla kaketi alun perin 2 euroa.
      Eveliinalla on alun perin 6 euroa enemmän kuin Johanneksella, joten hänellä on alun perin 2 + 6 = 8 euroa.

      Kun Eveliina antaa neljäsosan eli 1/4 rahoistaan Johannekselle, hän antaa 1/4 * 8 euroa = 2 euroa.

      Tämän jälkeen Johanneksella on 4 euroa ja Eveliinalla on 8 euroa - 2 euroa = 6 euroa, joten Eveliinalla on edelleen 2 euroa enemmän kuin Johanneksella.

      Kysymyksessä täytyy olla jokin virhe, tarkoitetaan kai, että lopuksi Eveliinalla on edelleen kaksi euroa enemmän kuin Johanneksella?

    • Anonyymi

      Kana ehdotti sijalle , kuoma jos fuusio tehtäisi .
      Minä kana tuotan munia ja sinä porsas tuota pekonia , eikö olisi loistava idea.

      Kyllä myynti kasvaisi , mutta sika ajatteli minulle jäisi kinkut , lavat ,Selänpää.

      Niin mutku sinä kana pärjäät tässä fuusiossa , sinä kana otat seuraavan sijan .
      Sitten minua ei ole muuallakuin joulu myynnissä enkä saa yhtään sijoitukselle tuottoa itselleni .

      Fuusiossa toinen syödään pois.

    • Anonyymi

      6 enemmän muuttuu tilanteeksi 2 vähemmmän, kun antaa 4 pois.
      Eli aluksi oli 16 ja 10.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Tällöin lopuksi kummallakin olisi yhtä paljon, 12. Eveliina 16-4= 12 ja Johannes 10+2=12.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Tällöin lopuksi kummallakin olisi yhtä paljon, 12. Eveliina 16-4= 12 ja Johannes 10 2=12.

        Eveliina 16-4=12 ja Johannes 10+4=14.
        4 liikkuu.


    • Anonyymi

      E = J+6
      3/4 * E + 2 = J + 1/4 * E

      Alempi muokataan

      E = 2J - 4

      ja sij. ylempään, niin

      2J - 4 = J + 6

      josta

      J = 10

      ja sitten

      E = J+6 = 16.

    • Anonyymi

      (y+6)/4 + y = 2+(3/4)x ja x=y+6. Tästä saadaan ratkaistua y=10 ja x=16. Tehtävän voi ratkaista yhtälöparin avulla

    • Anonyymi

      Sanallinen tehtävä pitää muo = kata matemaattiseen asuun, yhtälöiksi. Jos jonkin suureen rvoa ei ole annettu, merkitse sitä kirjaimella. Kyllä ne arvot sitten selviävät jos yhtälöt ovat ratkaistavisssa.

      Kas näin:Aluksi Eveliinalla on rahaa määrä e ja Johanneksella määrä j.
      e = j + 6
      e - e/4 + 2= j + e/4 eli e/2 = j - 2 joten e = 2j-4
      2j-4 = j+6 joten j = 10 ja siis e = 16..

      Tark. E antaa J:lle 4 euroa joten J:llä on sitten 14 euroa ja eveliinalle jää 12 euroa kuten pitääkin.

      • Anonyymi

        P.O.: muokata. Tuli ylimääräinen = tuohon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe