Taajama ei jatku moottoritielle, eli moottoritie ei ole taajamaa. Jos se ”Taajama päättyy” liikennemerkki puuttuu, niin mitä siitä voi seurata?
Entä kun "Taajama päättyy" liikennemerkki puuttuu?
128
1255
Vastaukset
- Anonyymi
Onko noita merkkejä juurikaan missään enää. Ei kai sitä merkkiä tarvita kun moottoritien 120km/h merkki tulee eteen ja viimeisin merkki on kuitenkin voimassa..
- Anonyymi
Jos tulee 50 km/h alueelta, eikä muuta nopeusrajoitusta ole ennen sitä osoitettu ja pitäisi yhtä-äkkiä saada nopeus nostettua 120 km/h, niin toisille se saattaa tehdä tiukkaa. Liittyvät sitten turhan hitaalla nopeudella motarille ja se voi olla vaaran paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tulee 50 km/h alueelta, eikä muuta nopeusrajoitusta ole ennen sitä osoitettu ja pitäisi yhtä-äkkiä saada nopeus nostettua 120 km/h, niin toisille se saattaa tehdä tiukkaa. Liittyvät sitten turhan hitaalla nopeudella motarille ja se voi olla vaaran paikka.
Tottahan järkevä kuski kiihdyttää vauhdin sanomattakin moottoritielle tullessa, eikä se tsida missään tapahtua suoraan 50-120, vaan on pidempi ramppi ja reilumpi rajoitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottahan järkevä kuski kiihdyttää vauhdin sanomattakin moottoritielle tullessa, eikä se tsida missään tapahtua suoraan 50-120, vaan on pidempi ramppi ja reilumpi rajoitus.
Moottoritie liikennemerkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen mitenkään. Sen sijaan esim. taajama päättyy liikennemerkki vaikuttaa.
- Anonyymi
Moottoritien liittymässä on voimassa perusnopeus 80km/h, ellei muuta merkkiä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritien liittymässä on voimassa perusnopeus 80km/h, ellei muuta merkkiä ole.
Taajamassa taas suurin sallittu nopeus on 50 km/h, ellei liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
- Anonyymi
50 km/h rajoitus jatkuu seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin saakka, Eipä paljon muuta vaikutusta.
- Anonyymi
Voihan tuollainen olla paha paikka, jos joutuu liittymään liian hitaalla nopeudella, kun vanhalla kotterolla pitäisi lyhyessä ajassa nostaa nopeus 50 km/h satasen vauhtiin. Voi myös olla vaikkapa kohta, jossa useampi liittymä liittyy yhteen ennen moottoritielle liittymistä. Jos noissa on eri rajoitukset, niin paha paikka.
Järkevää on tietenkin käyttää "Taajama päättyy" liikennemerkkiä, jotta jokaisen nopeus nousee edes 80 km/h tasolle, ennen seuraavaa nopeusrajoitusta. - Anonyymi
Liittymäramppi on eri tie. Sillä on yleisrajoitus voimassa, ellei liikennemerkki määrää muuta. Yleisrajoitus on sitten riippuvainen siitä, onko ramppi/tie taajamaa vai onko kyseessä taajaman ulkopuolella oleva tie.
- Anonyymi
"Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä" lukee seuraavaa 36 § Sääntömerkin käyttö kohdassa:
E22 Taajama.
Merkki asetetaan kaikille taajamaan johtaville teille. Taajaman nimi voidaan osoittaa lisäkilvellä. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä.
E23 Taajama päättyy.
Merkki asetetaan kaikille taajamasta johtaville teille.
Lähde:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379#L3P36- Anonyymi
Hyvin lainattu.
Laki ei kuitenkaan korjaa yhtään ainoaa liikennemerkkien asennuksen virhettä. Sitä varten palautteet havaituista virheistä katuverkolla kunnalle tai maanteiden osalta ELY-keskuksen asiakaspalveluun, niin vika mahdollisesti jopa korjaantuu.
Nettikeskustelussa mariseminen saattaa tuntua mukavalta, mutta se ei edistä yhtään sitä, että liikenneympäristö laitetaan kuntoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin lainattu.
Laki ei kuitenkaan korjaa yhtään ainoaa liikennemerkkien asennuksen virhettä. Sitä varten palautteet havaituista virheistä katuverkolla kunnalle tai maanteiden osalta ELY-keskuksen asiakaspalveluun, niin vika mahdollisesti jopa korjaantuu.
Nettikeskustelussa mariseminen saattaa tuntua mukavalta, mutta se ei edistä yhtään sitä, että liikenneympäristö laitetaan kuntoon.Ei edistä, mutta saattaa asian tietoisuuteen monelle muullekin, jotka sitten voivat antaa palautetta mainitsemille tahoille.
- Anonyymi
Voi tätä lakipoikaa... ei se kirjassa kerrotut lait toteudu sellaisenaan kaikessa. Kun lukee vähän pidemmällä tuota lakia, niin siellä voi olla kerrottu poikkeukset ja tapaukset joissa sovelletaan jotain muuta säädöstä tai määräystä jne...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tätä lakipoikaa... ei se kirjassa kerrotut lait toteudu sellaisenaan kaikessa. Kun lukee vähän pidemmällä tuota lakia, niin siellä voi olla kerrottu poikkeukset ja tapaukset joissa sovelletaan jotain muuta säädöstä tai määräystä jne...
Lait määrittävät asiat liikenteen suhteen. Poikkeukset kuuluvat mukaan. Kerro sitten ihmeessä poikkeus tuhon mainittuun, jos sellainen asian suhteen on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lait määrittävät asiat liikenteen suhteen. Poikkeukset kuuluvat mukaan. Kerro sitten ihmeessä poikkeus tuhon mainittuun, jos sellainen asian suhteen on.
Tää on taas tätä h ybridi-mies jolla on finlex hanskalokerossa ja aina valmiina ojentamaan muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää on taas tätä h ybridi-mies jolla on finlex hanskalokerossa ja aina valmiina ojentamaan muita.
Tiedän että monet asennevammaiset vatipäät eivät haluaisi noudattaa liikennesääntöjä, eli tieliikennelakia. Mainostavat tätä eri keinoin tälläkin palstalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän että monet asennevammaiset vatipäät eivät haluaisi noudattaa liikennesääntöjä, eli tieliikennelakia. Mainostavat tätä eri keinoin tälläkin palstalla.
Mielummin vatipää kuin kusipää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielummin vatipää kuin kusipää.
Sinä olet kumpikin.
- Anonyymi
Voihan se taajama olla moottoritielläkin, siellä vaan noudatetaan moottoritiensääntöjä. Mitä ihmeellistä tässä sitten taas on ?
- Anonyymi
Niinpä, mitä ihmeellistä siinä olisi. Tuossakin on pätkä moottoritietä taajamassa.
https://maps.app.goo.gl/zCT6xyfdfydHxm7WA - Anonyymi
Ei voi.
- Anonyymi
Tässä on esimerkit Tampereelta.
Tässä liittymässä "taajama päättyy" liikennemerkki puuttuu.
https://maps.app.goo.gl/xh5NhfFQusTKz5Yo7
Seuraavassa liittymässä on kuitenkin sitten "taajama päättyy" liikennemerkki.
https://maps.app.goo.gl/FDBeZCypRpERVTLX8
Silti molemmat johtavat samalle moottoritielle. Selkeä virhe liikennemerkkien asennuksen suhteen. Moottoritie ei muuten koskaan ole taajama-aluetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on esimerkit Tampereelta.
Tässä liittymässä "taajama päättyy" liikennemerkki puuttuu.
https://maps.app.goo.gl/xh5NhfFQusTKz5Yo7
Seuraavassa liittymässä on kuitenkin sitten "taajama päättyy" liikennemerkki.
https://maps.app.goo.gl/FDBeZCypRpERVTLX8
Silti molemmat johtavat samalle moottoritielle. Selkeä virhe liikennemerkkien asennuksen suhteen. Moottoritie ei muuten koskaan ole taajama-aluetta." Selkeä virhe liikennemerkkien asennuksen suhteen. "
Ei tuossa mitään virhettä ole. Ensimmäinen liittymä ei vaan ole taajamassa, toinen liittymä taasen on taajamassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on esimerkit Tampereelta.
Tässä liittymässä "taajama päättyy" liikennemerkki puuttuu.
https://maps.app.goo.gl/xh5NhfFQusTKz5Yo7
Seuraavassa liittymässä on kuitenkin sitten "taajama päättyy" liikennemerkki.
https://maps.app.goo.gl/FDBeZCypRpERVTLX8
Silti molemmat johtavat samalle moottoritielle. Selkeä virhe liikennemerkkien asennuksen suhteen. Moottoritie ei muuten koskaan ole taajama-aluetta.Tietenkin moottoritietä voi olla taajama-alueella.
Miksi mielestäsi ei voisi olla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin moottoritietä voi olla taajama-alueella.
Miksi mielestäsi ei voisi olla?Tietysti voi olla, mutta ajatus on mieletön, ja siksi tuollaisia ei ole missään rakennettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin moottoritietä voi olla taajama-alueella.
Miksi mielestäsi ei voisi olla?Moottoritie voi sijaita taajama-alueella, mutta itse moottoritie ei ole taajama-aluetta. Noiden osalta on oleellinen ero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on esimerkit Tampereelta.
Tässä liittymässä "taajama päättyy" liikennemerkki puuttuu.
https://maps.app.goo.gl/xh5NhfFQusTKz5Yo7
Seuraavassa liittymässä on kuitenkin sitten "taajama päättyy" liikennemerkki.
https://maps.app.goo.gl/FDBeZCypRpERVTLX8
Silti molemmat johtavat samalle moottoritielle. Selkeä virhe liikennemerkkien asennuksen suhteen. Moottoritie ei muuten koskaan ole taajama-aluetta.Tuon ensimmäisen https://maps.app.goo.gl/xh5NhfFQusTKz5Yo7 liittymän osalta pitää ajaa samaa edellistä nopeutta, kunnes tulee seuraava nopeusrajoitus liikennemerkki. Moottoritie liikennemerkki kun ei vaikuta tai määritä nopeusrajoitusta mitenkään.
Jos tuossa kohdassa olisi moottoritie liikennemerkin kanssa esim. taajama päättyy liikennemerkki tai heti perään nopeusrajoitus liikennemerkki, niin tilanne olisi eri. Nyt pitää tosiaan ajaa jonkun matkaa seuraavaan nopeusrajoitus liikennemerkkiin saakka, joka sitten sattuu olemaan 100 km/h rajoitus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Selkeä virhe liikennemerkkien asennuksen suhteen. "
Ei tuossa mitään virhettä ole. Ensimmäinen liittymä ei vaan ole taajamassa, toinen liittymä taasen on taajamassa.Olet oikeassa. Taajama päättyi hetkeä aikaisemmin, jos tulee esim. tästä suunnasta.
https://maps.app.goo.gl/6y7vg7oWsHPzLVro9
Tuossa on ’taajama päättyy’ liikennemerkki vain vasemmalla puolella (kenties vaikeasti havaittavissa, jos on jono toisella kaistalla). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritie voi sijaita taajama-alueella, mutta itse moottoritie ei ole taajama-aluetta. Noiden osalta on oleellinen ero.
Kyllä moottoritie on taajama- aluetta silloin, kun se on taajama-liikennemerkkien sisällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä moottoritie on taajama- aluetta silloin, kun se on taajama-liikennemerkkien sisällä.
Luulet vain. Näytä sitten toteen sellainen moottoritie, joka on taajama merkin sisällä ja taajama kyltin pytyttämisen osalta tienpitäjä ei olisi vain mokannut.
- Anonyymi
^ Lisäys. Nyt ei sitten kaivat mitään saivartelua, kuten että alla olevassa kuvassa taajama päättyy liikennemerkki on vastan moottoritie liikennemerkin jälkeen.
https://i.ibb.co/0C8fy2M/taajamapaattyy-jalkeen-moottoritie-merkin.jpg
Kaivataan siis todistusaineistoa siitä, että koko moottoritie olisi taajama-aluetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulet vain. Näytä sitten toteen sellainen moottoritie, joka on taajama merkin sisällä ja taajama kyltin pytyttämisen osalta tienpitäjä ei olisi vain mokannut.
Tämä oli jo tuolla aikaisemmassa kommentissa.
https://maps.app.goo.gl/zCT6xyfdfydHxm7WA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
^ Lisäys. Nyt ei sitten kaivat mitään saivartelua, kuten että alla olevassa kuvassa taajama päättyy liikennemerkki on vastan moottoritie liikennemerkin jälkeen.
https://i.ibb.co/0C8fy2M/taajamapaattyy-jalkeen-moottoritie-merkin.jpg
Kaivataan siis todistusaineistoa siitä, että koko moottoritie olisi taajama-aluetta.Ei kukaan ole väittänyt, että jossain olisi koko moottoritie taajama-aluetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänyt, että jossain olisi koko moottoritie taajama-aluetta.
Tuo muutaman kymmenen metrin pätkä on juuri tuollaista saivartelua ja huuhaata. Jos on pelkkä tuulitunneli korvien välissä, niin voi odottaa juuri tuon kaltaisia väitteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo muutaman kymmenen metrin pätkä on juuri tuollaista saivartelua ja huuhaata. Jos on pelkkä tuulitunneli korvien välissä, niin voi odottaa juuri tuon kaltaisia väitteitä.
Ei ole minun ongelmani, ettet osaa ilmaista kysymyksiäsi tarkasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole minun ongelmani, ettet osaa ilmaista kysymyksiäsi tarkasti.
Aiemmin mainittiin, ettei moottoritie ole taajama-aluetta. Ei puhuttu pätkästä moottoritietä, vaan moottoritiestä. Moottoritie on se koko tie. Pätkä moottoritietä on pieni pätkä sitä tietä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aiemmin mainittiin, ettei moottoritie ole taajama-aluetta. Ei puhuttu pätkästä moottoritietä, vaan moottoritiestä. Moottoritie on se koko tie. Pätkä moottoritietä on pieni pätkä sitä tietä.
Edelleen, sinulla on selvästikin pahoja puutteita ymmärrettävän tekstin tuottamisessa.
Me terveet näemme vain sen, minkä olet kirjoittanut, emme sitä mitä kuvittelet sen tarkoittavan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen, sinulla on selvästikin pahoja puutteita ymmärrettävän tekstin tuottamisessa.
Me terveet näemme vain sen, minkä olet kirjoittanut, emme sitä mitä kuvittelet sen tarkoittavan.Varmasti muut ymmärtävät keskustelun pointit, eivätkä saivartele eivätkä tarpeettomasti n.ussi pilkkua. Hyvä niin.
- Anonyymi
Nopeusrajoitus (C32) liikennemerkin kohdalla tieliikennelaissa lukee mm. näin:
"Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."
Nopeusrajoitus liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus on siis voimassa kyseisellä tiellä. Jos siirrytään toiselle tielle, tai jos tulee joku noista luetellusta liikennemerkeistä (kirjain-numero), niin tilanne muuttuu.
Rampissa siirrytään toiselle tielle, joten silloin tilanne siis muuttuu. Myös risteyksissä käännyttäessä käännytään toiselle tielle, joten silloinkin tilanne muuttuu. Siksi maanteillä on risteyksien jälkeen useimmiten uusi liikennemerkki ilmoittamassa nopeusrajoituksesta, joka koskee sitä kyseistä tietä. Jos ei ole, niin voimassa on yleisrajoitus. Taajamissa on oma yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä ole toisin ositettu.
Pysyttäessä samalla tiellä, niin nopeusrajoitus pysyy risteyksen jälkeen samana, ellei uutta nopeusrajoitusta ole osoitettu. Esim. taajama tai taajama päättyy vaikuttavat myös asiaan. Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.- Anonyymi
Kun moottoritien rampissa/liittymässä siirrytään toiselle tielle, niin rampeissa on taajaman ulkopuolinen 80 km/h yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä ole muuta määrätty/osoitettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun moottoritien rampissa/liittymässä siirrytään toiselle tielle, niin rampeissa on taajaman ulkopuolinen 80 km/h yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä ole muuta määrätty/osoitettu.
Mitä väliä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä?
Saattaahan sillä olla väliä, että esim. yllä olevassa toisessa esimerkissä ei ajeta 60 km/h, vaan 80 km/h sille seuraavalle 100 km/h liikennemerkille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaahan sillä olla väliä, että esim. yllä olevassa toisessa esimerkissä ei ajeta 60 km/h, vaan 80 km/h sille seuraavalle 100 km/h liikennemerkille.
Motarille mennään parikymppiä yli rajoituksen jos aikoo sekaan päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Motarille mennään parikymppiä yli rajoituksen jos aikoo sekaan päästä.
Noin toimii kenties osaamaton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin toimii kenties osaamaton.
Ei vaan se joka osaa ja joka uskaltaa autoaan polkaista. Aina sieltä löytyy se autonmentävä reikä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin toimii kenties osaamaton.
Osaamattomien suurin ongelma on siinä, etteivät osaa ottaa hitaammat huomioon.
- Anonyymi
Kaikesta se pitää ongelma tehdä. Ajakaa sääntöjen mukaan ja liikennemerkit näyttää suurimmansallitunnopeuden. Miksi vaivata tosi tyhmää päätä ja miettiä onko nyt joku liikennemerkki jossain oikein ja mistä se puuttuu.. On teillä ongelmat, joskus tuntuu, että liikenteessä ei ole kun niuhottajia ja toisten kyttäreitä ja kaikesta valittavia ja viitsivät vielä kirjoittaa tänne josta ei ole mitään hyötyä.
- Anonyymi
Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus sekä varovaisuusvelvollisuus. Tärkeää on, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla tavalla. Ei kukaan tiedä mitä se toinen aikoo tehdä, jos hän ei noudata liikennesääntöjä ja tekee yllättäviä asioita. Sellainen johtaa vaaratilanteisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus sekä varovaisuusvelvollisuus. Tärkeää on, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla tavalla. Ei kukaan tiedä mitä se toinen aikoo tehdä, jos hän ei noudata liikennesääntöjä ja tekee yllättäviä asioita. Sellainen johtaa vaaratilanteisiin.
Mees ny lukee sitä finlexiä että aamulla taas muistat päteä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus sekä varovaisuusvelvollisuus. Tärkeää on, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla tavalla. Ei kukaan tiedä mitä se toinen aikoo tehdä, jos hän ei noudata liikennesääntöjä ja tekee yllättäviä asioita. Sellainen johtaa vaaratilanteisiin.
Tuo on täysin looginen asia ja noinhan sen on. Useimmat ymmärtävät kertomattakin. Lait ovat niitä varten, joiden oma pää ei tarpeeksi ohjaa. Ongelma on vain siinä, että ne samat raukat eivät kuitenkaan lakien tarkoitusta ymmärrä, joten munakana ilmiö.
- Anonyymi
Tässä rampissa moottoritielle liitytään liikennesääntöjen mukaan 80 km/h nopeudella.
https://maps.app.goo.gl/U3TCg8LFTYNCQxs66
Nopeusrajoitusmerkki tulee vasta liittymän päättymisen jälkeen.
https://maps.app.goo.gl/ZEd8n16x5yv4h1iG7- Anonyymi
Mielestäni kuvatussa tilanteessa saa autoilija ajaa moottoritielle 120 km/h tieliikennelain 4 §:n nojalla.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Sautoilijan on ennakoitava oma toimintansa (eli nopeutensa) sellaiseksi, että se sopii yhteen sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Toisin sanoen sama nopeus kuin moottoritiellä on TLL 4:n mukainen velvollisuus myös mainitussa rampissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni kuvatussa tilanteessa saa autoilija ajaa moottoritielle 120 km/h tieliikennelain 4 §:n nojalla.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Sautoilijan on ennakoitava oma toimintansa (eli nopeutensa) sellaiseksi, että se sopii yhteen sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Toisin sanoen sama nopeus kuin moottoritiellä on TLL 4:n mukainen velvollisuus myös mainitussa rampissa.Ennen kuin näkee tuon liittymän jälkeisen nopeusrajoituksen, niin ei tiedä siitä mitään, eikä tiedä moottoritien nopeusrajoitusta kyseisessä kohdassa. Ennen sitä on siis vain tieto, että liittymässä on yleisrajoitus voimassa. Paikallinen tietää mutta kaikki eivät ole liikenteessä kuitenkaan aina paikallisväestöä. Sekin pitää 4 §:n nojalla sitten huomioida.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen kuin näkee tuon liittymän jälkeisen nopeusrajoituksen, niin ei tiedä siitä mitään, eikä tiedä moottoritien nopeusrajoitusta kyseisessä kohdassa. Ennen sitä on siis vain tieto, että liittymässä on yleisrajoitus voimassa. Paikallinen tietää mutta kaikki eivät ole liikenteessä kuitenkaan aina paikallisväestöä. Sekin pitää 4 §:n nojalla sitten huomioida.
Ei tarvitse tietää, vaan oletus nopeusrajoitukssta on riittävää, sillä onhan kyse moottoritiestä, jossa yleensä on 120 km/h rajoitus kesäaikaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse tietää, vaan oletus nopeusrajoitukssta on riittävää, sillä onhan kyse moottoritiestä, jossa yleensä on 120 km/h rajoitus kesäaikaisin.
"Ei tarvitse tietää, vaan oletus nopeusrajoitukssta on riittävää, sillä onhan kyse moottoritiestä, jossa yleensä on 120 km/h rajoitus kesäaikaisin."
Paras pläjäys kuukausiin. Ylinopeussakko kumoutuu oikeudessa oletuksen perusteella,
oletin että moottoritiellä on rajoitus 120 km/h.
No, olen tuota tietä ajellut vuodesta 1988 alkaen, ja aina tuo satasen rajoitus on vasta tuossa noussut 120:iin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse tietää, vaan oletus nopeusrajoitukssta on riittävää, sillä onhan kyse moottoritiestä, jossa yleensä on 120 km/h rajoitus kesäaikaisin.
Pelkän olettaman perusteella ei voi eikä saa sallittua nopeusrajoitusta ylittää.
Kuvien tilanteessa motarilla on etäsäädettävä nopeusrajoitusmerkki joka voi myös kesällä osoittaa, kelistä riippuen aivan mitä nopeutta tahansa. Joten tuossa tapauksessa voi laillisesti ajaen liittyä motarille max. 80km/h nopeudella. Näin vaikka aika vaarallinen moka liikennemerkkien asettajan taholta, ei toki ensimmäinen ja tuskin viimeinen byrokraattien taholta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkän olettaman perusteella ei voi eikä saa sallittua nopeusrajoitusta ylittää.
Kuvien tilanteessa motarilla on etäsäädettävä nopeusrajoitusmerkki joka voi myös kesällä osoittaa, kelistä riippuen aivan mitä nopeutta tahansa. Joten tuossa tapauksessa voi laillisesti ajaen liittyä motarille max. 80km/h nopeudella. Näin vaikka aika vaarallinen moka liikennemerkkien asettajan taholta, ei toki ensimmäinen ja tuskin viimeinen byrokraattien taholta.>> "Pelkän olettaman perusteella ei voi eikä saa sallittua nopeusrajoitusta ylittää."
Tuo on 100% totta. Kyseisessä liittymässä on lisäksi 80 km/h rajoitus, kunnes vastaan tulee nopeusrajoitus liikennemerkki.
- Anonyymi
Onko koko Helsinki taajamaa moottoritietä lukuun ottamatta? Kyselin taannoin asiaa toisella palstalla, vaan kukaan ei vastannut.
Nimittäin järjestyslaissa (ei siis tieliikennelaissa) taajamalla tarkoitetaan taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä. Samassa laissa sanotaan, että taajamissa koira on pidettävä aina kytkettynä. Onko siis koira pidettävä Helsingissä esim. puistoissa järjestyslain mukaan kytkettynä? En ole nähnyt yhdessäkään puistossa taajama-liikennemerkkiä. Asiaa sääntelee myös metsästyslaki, jonka säännökset koirien kiinnipidosta ovat lievempiä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612- Anonyymi
Ei taajama merkkiä enää puistojen kohdalla erikseen tarvitse olla, jos sellaiset on jo kaupungin laitamilla sisääntuloväylien kohdalla pystyssä. Silloin koko Helsingin keskusta on taajama-aluetta tieliikenteen näkökulmasta. Tosin en usko, että tuohon asiaan liittyy tieliikennelain taajama liikennemerkit paljon muutenkaan. Taajama-alue määräytyy varmasti myös muidenkin asioiden myötä, kuten esim. kaavoituksen kautta yms. Koira on pidettävä taajamassa kytkettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taajama merkkiä enää puistojen kohdalla erikseen tarvitse olla, jos sellaiset on jo kaupungin laitamilla sisääntuloväylien kohdalla pystyssä. Silloin koko Helsingin keskusta on taajama-aluetta tieliikenteen näkökulmasta. Tosin en usko, että tuohon asiaan liittyy tieliikennelain taajama liikennemerkit paljon muutenkaan. Taajama-alue määräytyy varmasti myös muidenkin asioiden myötä, kuten esim. kaavoituksen kautta yms. Koira on pidettävä taajamassa kytkettynä.
Juu mutta kun järjestyslaissa on määritelty mitä taajamalla tarkoitetaan. Liikennemerkki pitää olla, ja alueen pitää olla taajaan rakennettu. Kun ilmasta katsotaan, koko Helsinki näyttää yhdeltä taajamalta.
Järjestyslaki 1 luku 2 pykälä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#L1P2 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu mutta kun järjestyslaissa on määritelty mitä taajamalla tarkoitetaan. Liikennemerkki pitää olla, ja alueen pitää olla taajaan rakennettu. Kun ilmasta katsotaan, koko Helsinki näyttää yhdeltä taajamalta.
Järjestyslaki 1 luku 2 pykälä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612#L1P2Kuinka joku voikin olla noin rakastunut lakitekstiin? Et siis ymmärrä ettei lakiteksti ole mustavalkoista ja yksiselitteistä, ja usein se tukinta muuttuu vuosikymmenien aikana, vaikka itse teksti ei lakikirjassa muuttuisikaan ja siksi tarvitaan lakimiehiä jotka väittelevät ja tulkitsevat lakeja ja monesti eri oikeusasteissa tulee äänestyspäätöksiä, eli ei se teksti kerro tulosta jne....
Liikennemerkeissä on paljon virheellisiä ja jopa "lainavastaisia" virityksiä jne...
- Anonyymi
Hyvä, että otettiin koirat ja puistot mukaan keskusteluun. Mitä vielä voisi ottaa, satamat, torit ja niissäkään ei ole taajamamerkkiä. Varmaan pitäis laittaa, että viisastelijat voisi miettiä, että onko ne siinä kohtaa oikeassa ja lain edellyttämässä paikassa ja oikealla korkeudella.
- Anonyymi
Polkupyöräilijät kun ne on niin tyhmiä.
- Anonyymi
Jos merkki puuttuu, niin taajama alue "vuotaa" maaseudulle, samaan tapaan kuin joku piirto-ohjelman maalaustoiminto, jos maalattavan alueen reunassa on reikä. Ja siitähän seuraa varmaankin jotain todella kamalia asioita.
- Anonyymi
Keskustelun kun lukee, niin ei seuraa hirveän pahoja asioita. Joitakin haasteellisia tilanteita voi tulla eteen ja heidän osalta, jotka eivät osaa liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Miksi tehdä ongelma asiasta, joka ei ole ongelma? Liikenteen merkinnät ovat toisinaan, tai aika useinkin, vähän virheellisiä. Mitä sitten? Jokainen ymmärtää itsekin, että ei sinne motarille kannata viittäkymppiä körötellä sekaan. Eikä poliisi varmasti kenellekään lappuja kirjoittele tienpitäjän unohduksen takia.
Olenpa törmännyt sellaiseenkin, että useamman erillisen poikkeusjärjestelyn takia kolme yksisuuntaista tietä tulivat yhteen risteykseen, josta ei siis merkkien mukaan ollut yhtäkään laillista reittiä pois. Aloittaja jäisi varmaankin siihen keskelle risteystä odottelemaan, että joku ehkä jollain viikolla tulee korjaamaan kyltityksen? Onneksi ei sattunut paikalle, vaan kaikki ymmärsivät ihan oma-aloitteisesti ajaa "väärään" suuntaan pois.- Anonyymi
Paikallisväestö osaa toivon mukaan, mutta jos joku ajaa kohdassa ensimmäistä kertaa, niin voi vain toimia sen mukaan, mitä näkee ja miten liikennesäännöt velvoittavat toimimaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikallisväestö osaa toivon mukaan, mutta jos joku ajaa kohdassa ensimmäistä kertaa, niin voi vain toimia sen mukaan, mitä näkee ja miten liikennesäännöt velvoittavat toimimaan.
Niin, näet tulevasi moottoritielle ja toimit sen mukaan. Sen huomaat todennäköisemmin kuin jonkun Taajama päättyy -merkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, näet tulevasi moottoritielle ja toimit sen mukaan. Sen huomaat todennäköisemmin kuin jonkun Taajama päättyy -merkin.
Aika lapsellista alkaa pohtia, mitä tapahtuu, jos jotakin epätodellista tapahtuu.
Kukaan ei kuitenkaan ole tuollaista nähnyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, näet tulevasi moottoritielle ja toimit sen mukaan. Sen huomaat todennäköisemmin kuin jonkun Taajama päättyy -merkin.
Mutta jos taajama ei pääty niin nopeusrajoitus on 50km/h vaikka olisit moottoritiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos taajama ei pääty niin nopeusrajoitus on 50km/h vaikka olisit moottoritiellä.
"Mutta jos taajama ei pääty niin nopeusrajoitus on 50km/h vaikka olisit moottoritiellä."
Tuo ei aivan pidä paikkaansa, koska taajamassa voi olla muukin nopeusrajoitus, maksimissaan 60 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta jos taajama ei pääty niin nopeusrajoitus on 50km/h vaikka olisit moottoritiellä."
Tuo ei aivan pidä paikkaansa, koska taajamassa voi olla muukin nopeusrajoitus, maksimissaan 60 km/h.Se joku muu rajoitus on merkitty liikennemerkillä. Silloin ei tarvitse pohtia taajaman päättymistä, kun rajoitus on kerrottu merkillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos taajama ei pääty niin nopeusrajoitus on 50km/h vaikka olisit moottoritiellä.
Bingo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos taajama ei pääty niin nopeusrajoitus on 50km/h vaikka olisit moottoritiellä.
Teoriassa joo, mutta käytännössä me kaikki muut ymmärrämme, että siitä on vain unohtunut kyltti, ja ajamme sitä nopeutta, jonka tiedämme moottoritien rajoitukseksi siinä kohdassa, tai jos on vieras paikka niin muun liikenteen mukaista nopeutta.
Jos käyn jäynänä laittamassa keskelle moottoritietä ajoneuvolla ajo kielletty -kyltin, niin leiriydytkö siihen odottelemaan, että viranomaiset mahdollisesti joku päivä käyvät keräämässä sen pois - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa joo, mutta käytännössä me kaikki muut ymmärrämme, että siitä on vain unohtunut kyltti, ja ajamme sitä nopeutta, jonka tiedämme moottoritien rajoitukseksi siinä kohdassa, tai jos on vieras paikka niin muun liikenteen mukaista nopeutta.
Jos käyn jäynänä laittamassa keskelle moottoritietä ajoneuvolla ajo kielletty -kyltin, niin leiriydytkö siihen odottelemaan, että viranomaiset mahdollisesti joku päivä käyvät keräämässä sen poisJos on Moottoritie liikennemerkki, niin se vaikuttaa ainakin asioihin. Merkkien Moottoritie (E15) ja Moottoritie päättyy (E16) rajoittamalla alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Taajaman liikennesääntöjä siellä ei ainakaan silloin ole voimassa.
- Anonyymi
Osaakohan tuo aloittaja tunnelista ulos jos sieltä puuttuu "tunneli loppuu"- merkki
- Anonyymi
Tuskin, kaivaa lakikirjan esiin ja jää pyörimään luuppiin.
- Anonyymi
Hörhöt eivät tajua, että "tunneli päättyy" liikennemerkin osalta liittyy muitakin asioita, kuin pelkkä tunnelin loppuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin, kaivaa lakikirjan esiin ja jää pyörimään luuppiin.
Moni asia selviää ihan pelkällä maalaisjärjellä. Lait ovat pääosin heitä varten, joiden oma pää ei tarpeeksi ohjaa ja maalaisjärki on puutteellinen. Luetun ymmärtäminen ei valitettavasti kuitenkaan kaikilta luonnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hörhöt eivät tajua, että "tunneli päättyy" liikennemerkin osalta liittyy muitakin asioita, kuin pelkkä tunnelin loppuminen.
Kyllä tajuaa mutta aloittaja varmaan sekoaa jos merkki puuttuu tai on vinossa.
- Anonyymi
Kertokaapas mitä nopeutta moottoritiellä ajatte jos sieltä puuttuu nopeusraoitusmerkit?
- Anonyymi
Moottoritiellä on aina nopeusmerkit.
- Anonyymi
Ei ole vielä koskaan tullut sellaista tilannetta vastaan. Nopeusrajoitus on voimassa kyseisellä tiellä, niin kauan kun pysyy samalla motarilla, eikä ole ilmoitettu uutta nopeusrajoitusta, niin edellinen ilmoitettu nopeusrajoitus on voimassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritiellä on aina nopeusmerkit.
Mihin loppuu 80km/h rajoitus joka on moottoritienrampin alussa. Ramppihan päättyy kolmiomerkkiin joka tarkoittaa väistämisvelvollisuutta. Paljonko rajoitus on tästä kolmiosta seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin jos ollaan taajamassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin loppuu 80km/h rajoitus joka on moottoritienrampin alussa. Ramppihan päättyy kolmiomerkkiin joka tarkoittaa väistämisvelvollisuutta. Paljonko rajoitus on tästä kolmiosta seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin jos ollaan taajamassa?
Vastauksia löytyy keskustelujen joukosta. Vinkki. Hae "Nopeusrajoitus (C32)" kirjoituksien joukosta, niin johan alkaa löytymään vastauksia.
- Anonyymi
Tuo aloittajan eka lause "taajama ei jatku moottoritielle" on kummallinen. Miten taajama ei jatkuisi moottoritielle jos taajama ei ole päättynyt? Varmasti jatkuu mutta sen taajaman sisällä voi olla muita rajoituksia, aivan normaalia.
- Anonyymi
Moottoritiellä on eri säännöt, kuin mitä taajama-alueella on. Esim. pysähtyminen ja pysäköinti voidaan heti mainita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritiellä on eri säännöt, kuin mitä taajama-alueella on. Esim. pysähtyminen ja pysäköinti voidaan heti mainita.
Mutta kun ollaan taajaman sisällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun ollaan taajaman sisällä.
Niin aloituksessahan tarkoitetaan, että se moottoritie itse ei ole taajama-aluetta, vaikka sen ympärillä voi olla taajamaa.
- Anonyymi
"Tuo aloittajan eka lause "taajama ei jatku moottoritielle" on kummallinen. Miten taajama ei jatkuisi moottoritielle jos taajama ei ole päättynyt? Varmasti jatkuu mutta sen taajaman sisällä voi olla muita rajoituksia, aivan normaalia."
No yksinkertaisesti niin, ettei moottoritietä ole, jos taajama ei ole päättynyt.
Eiköhän olisi parempi, kun aletaan kinata, kumpi oli ensin, kana vai muna, minä väitän, että ensin oli kana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo aloittajan eka lause "taajama ei jatku moottoritielle" on kummallinen. Miten taajama ei jatkuisi moottoritielle jos taajama ei ole päättynyt? Varmasti jatkuu mutta sen taajaman sisällä voi olla muita rajoituksia, aivan normaalia."
No yksinkertaisesti niin, ettei moottoritietä ole, jos taajama ei ole päättynyt.
Eiköhän olisi parempi, kun aletaan kinata, kumpi oli ensin, kana vai muna, minä väitän, että ensin oli kana.Moottoritie on olemassa "Moottoritie" sekä "Moottoritie päättyy" liikennemerkkien perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun ollaan taajaman sisällä.
Moottoritiellä on moottoritien säännöt vaikka se olisi missä, dorka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritiellä on moottoritien säännöt vaikka se olisi missä, dorka.
Kyllä kyllä mutta kun moottoritie on sen taajaman sisällä niin tietysti näin on, dorka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyllä mutta kun moottoritie on sen taajaman sisällä niin tietysti näin on, dorka.
Moottoritiellä on moottoritien säännöt, sijaitsee se moottoritie ihan missä vaan.
- Anonyymi
Onhan taajaman sisällä esim 40km/h ja 30km/h rajoituksiakin.
- Anonyymi
"9 §
Yleiset nopeusrajoitukset
Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta."
Tuo yllä oleva pätee, kun ei ole erikseen määrätty mitään nopeusrajoitusta. Esim. nuo mainitsemasi 30 km/h ja 40 km/h rajoitukset määrätään erikseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"9 §
Yleiset nopeusrajoitukset
Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta."
Tuo yllä oleva pätee, kun ei ole erikseen määrätty mitään nopeusrajoitusta. Esim. nuo mainitsemasi 30 km/h ja 40 km/h rajoitukset määrätään erikseen.Niinpä niin alat jo ymmärtää, lue vielä tarkkaan ja useasti niin voi mennä perille.
Alan jo epäillä, että oletkin aloittaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä niin alat jo ymmärtää, lue vielä tarkkaan ja useasti niin voi mennä perille.
Alan jo epäillä, että oletkin aloittaja.Joskus sinäkin vielä osallistut keskusteluun, jossa ymmärrät aiheen ja osaat sanoa siitä jotain, etkä vain auo päätäsi niille, jotka tietävät aiheesta jotain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus sinäkin vielä osallistut keskusteluun, jossa ymmärrät aiheen ja osaat sanoa siitä jotain, etkä vain auo päätäsi niille, jotka tietävät aiheesta jotain.
Bingo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus sinäkin vielä osallistut keskusteluun, jossa ymmärrät aiheen ja osaat sanoa siitä jotain, etkä vain auo päätäsi niille, jotka tietävät aiheesta jotain.
Taisi osua oikein kunnolla. ;-)))
- Anonyymi
Taajaman sisällä joo, eli taajamaksi luokiteltavilla teillä voi olla 40km/h ja 30km/h rajoituksia. Kaikki tiet eivät kuitenkaan ole taajamaksi luokiteltavia, vaikka taajaman läpi kulkevatkin. Esim. moottoritie liikennemerkin alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Moottoritie ei ole taajamaksi luokiteltava tie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajaman sisällä joo, eli taajamaksi luokiteltavilla teillä voi olla 40km/h ja 30km/h rajoituksia. Kaikki tiet eivät kuitenkaan ole taajamaksi luokiteltavia, vaikka taajaman läpi kulkevatkin. Esim. moottoritie liikennemerkin alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Moottoritie ei ole taajamaksi luokiteltava tie.
Miten ja missä tiet luokitellaan taajamiksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ja missä tiet luokitellaan taajamiksi?
Ei missään, eikä mitenkään.
Lain mukaan tiet maantiet luokitellaan valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ja missä tiet luokitellaan taajamiksi?
Taajama-alueella sijaitsevaa tai taajaman ulkopuolella sijaitsevaa tietä tuossa tarkoitetaan tietenkin. Hörhöt vatipäät eivät tajua, vaan keskittyvät saivarteluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei missään, eikä mitenkään.
Lain mukaan tiet maantiet luokitellaan valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteihin.Taajaman sisällä joo, eli taajaman sisäpuolisilla teillä voi olla 40km/h ja 30km/h rajoituksia. Kaikki tiet eivät kuitenkaan ole taajaman sisäpuolella sijaitsevia teitä, vaikka taajaman läpi kulkevatkin. Esim. moottoritie liikennemerkin alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Moottoritie ei ole taajamssa sijaitsevaksi tieksi luokiteltu tie. Tuliko nyt kenties parempi mieli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajaman sisällä joo, eli taajaman sisäpuolisilla teillä voi olla 40km/h ja 30km/h rajoituksia. Kaikki tiet eivät kuitenkaan ole taajaman sisäpuolella sijaitsevia teitä, vaikka taajaman läpi kulkevatkin. Esim. moottoritie liikennemerkin alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Moottoritie ei ole taajamssa sijaitsevaksi tieksi luokiteltu tie. Tuliko nyt kenties parempi mieli?
Ai jaa. "eivät ole taajaman sisäpuolella sijaitsevia teitä vaikka taajaman läpi kulkevat" On sulla jutut ... Jos ei ole taajama alkaa ja taajama päättyy merkkejä niin silloin ei ole taajamaa.
Antaisit jo periksi kun ei osu millään.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajama-alueella sijaitsevaa tai taajaman ulkopuolella sijaitsevaa tietä tuossa tarkoitetaan tietenkin. Hörhöt vatipäät eivät tajua, vaan keskittyvät saivarteluun.
Kirjoita niin, että itsekin ymmärrät, vatipää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoita niin, että itsekin ymmärrät, vatipää.
Sitten on olemassa määritelmä "tilastollinen taajama", jonka ulkopuolella on haja-asutusalueet. Tilastollisia taajamia ei aina merkitä taajama-liikennemerkillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten on olemassa määritelmä "tilastollinen taajama", jonka ulkopuolella on haja-asutusalueet. Tilastollisia taajamia ei aina merkitä taajama-liikennemerkillä.
Niin on joo ja koirapuistoja ja ulkoilualueita, pururatoja ym eikä niitä merkitä paljon mitenkään mihinkään. Varmaan löytyy vielä tilastollisia koirapuistoja ja muutama eläinpuisto sieltä sun täältä. Tilastollinen liikenneympyrä tai kiertoliittymä on myös olemassa. Tilastollista kiertoliittymää ei ole merkitty satakunnassa kun siellä kiertoliittymä ja liikenneympyrä käsitetään samanlaisena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. "eivät ole taajaman sisäpuolella sijaitsevia teitä vaikka taajaman läpi kulkevat" On sulla jutut ... Jos ei ole taajama alkaa ja taajama päättyy merkkejä niin silloin ei ole taajamaa.
Antaisit jo periksi kun ei osu millään..Monia motareita kulkee taajamien läpi/halki, mutta se motari itsessään ei ole taajama-aluetta. Ei ole rakettitiedettä, mutta kaikilla ei äly ja ymmärrys näköjään riitä ymmärtämään asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monia motareita kulkee taajamien läpi/halki, mutta se motari itsessään ei ole taajama-aluetta. Ei ole rakettitiedettä, mutta kaikilla ei äly ja ymmärrys näköjään riitä ymmärtämään asia.
Ei ne kulje taajamien läpi jos taajama ei koskaan ala eikä pääty. Etkö tajua, että sitten vasta kun ajat moottoritieltä pois niin voi tulla taajamaan jos siellä on taajama alkaa merkki. Siellä moottoritiellä et ole taajamassa. Yritä jo ymmärtää vaikka olisi vaikeaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten on olemassa määritelmä "tilastollinen taajama", jonka ulkopuolella on haja-asutusalueet. Tilastollisia taajamia ei aina merkitä taajama-liikennemerkillä.
Mistä tietää olevansa "tilastollisessa taajamassa" jos ajaa vaikka moottoritiellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne kulje taajamien läpi jos taajama ei koskaan ala eikä pääty. Etkö tajua, että sitten vasta kun ajat moottoritieltä pois niin voi tulla taajamaan jos siellä on taajama alkaa merkki. Siellä moottoritiellä et ole taajamassa. Yritä jo ymmärtää vaikka olisi vaikeaakin.
Moottoritien sivuilla olevat taajamat ovat alkaneet ja olemassa moottoritien molemmin puolin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajaman sisällä joo, eli taajamaksi luokiteltavilla teillä voi olla 40km/h ja 30km/h rajoituksia. Kaikki tiet eivät kuitenkaan ole taajamaksi luokiteltavia, vaikka taajaman läpi kulkevatkin. Esim. moottoritie liikennemerkin alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä. Moottoritie ei ole taajamaksi luokiteltava tie.
Millainen tie on luokiteltu taajamaksi, tämä ei ole selvinnyt. Kerroppas se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen tie on luokiteltu taajamaksi, tämä ei ole selvinnyt. Kerroppas se.
Asia käsiteltiin jo tuossa ylempänä, mitä oikeasti tarkoitettiin. Vaatii toki luetun ymmärtämisen taitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne kulje taajamien läpi jos taajama ei koskaan ala eikä pääty. Etkö tajua, että sitten vasta kun ajat moottoritieltä pois niin voi tulla taajamaan jos siellä on taajama alkaa merkki. Siellä moottoritiellä et ole taajamassa. Yritä jo ymmärtää vaikka olisi vaikeaakin.
Moottoritie ei ole taajamaa ja taajama ei ole moottoritietä. Hyvin selkeä asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritien sivuilla olevat taajamat ovat alkaneet ja olemassa moottoritien molemmin puolin.
Ei ole jos ei ole taajama alkaa merkkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole jos ei ole taajama alkaa merkkiä.
Kyllä se taajama on siinä olemassa, vaikka olisi tapahtunut virhe liikennemerkkien suhteen. Taajama liikennemerkkejä voi myös olla taajaman toisella puolella monessakin kohtaa. Moottoritie kulkee siten taajaman läpi/halki, jos taajama-aluetta on sen molemmin puolin.
- Anonyymi
MIlloin tilastolliset taajamat merkitään?
- Anonyymi
Siinä on kyselijäpösilölle mietittävää.
- Anonyymi
Silloin kun tilastoimattomat maalaispitäjät jätetään merkitsemättä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun tilastoimattomat maalaispitäjät jätetään merkitsemättä.
Kerro esimerkki "tilastoimattomasta maalaispitäjästä". Onko esim Helsingin maalaiskunta (nykyisin Vantaa) sellainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro esimerkki "tilastoimattomasta maalaispitäjästä". Onko esim Helsingin maalaiskunta (nykyisin Vantaa) sellainen?
Tilastokeskus: Taajama on rakennustihentymä, jossa on vähintään 200 asukasta. Rajauksen perustana on edellisen vuoden väestötieto. Taajamat määritellään ja rajataan yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa paikkatietomenetelmin, joissa käytetään Tilastokeskuksen 250m x 250m - ruutuaineiston rakennus- ja väestötietoja. Määrittelyssä tarkastellaan rakennuksia sisältävien ruutujen ja niiden naapuriruutujen väestömäärää sekä rakennusten määrää ja niiden kerrosalaa. Määrittelyssä syntyneistä yhtenäisistä rakennustihentymistä valitaan ne, joissa on vähinään 200 asukasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilastokeskus: Taajama on rakennustihentymä, jossa on vähintään 200 asukasta. Rajauksen perustana on edellisen vuoden väestötieto. Taajamat määritellään ja rajataan yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa paikkatietomenetelmin, joissa käytetään Tilastokeskuksen 250m x 250m - ruutuaineiston rakennus- ja väestötietoja. Määrittelyssä tarkastellaan rakennuksia sisältävien ruutujen ja niiden naapuriruutujen väestömäärää sekä rakennusten määrää ja niiden kerrosalaa. Määrittelyssä syntyneistä yhtenäisistä rakennustihentymistä valitaan ne, joissa on vähinään 200 asukasta.
Ok. Tuonhan tietää kaikki mutta kerro mistä löytyy se "tilastoimaton taajama"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok. Tuonhan tietää kaikki mutta kerro mistä löytyy se "tilastoimaton taajama"
Sarkasmia eivät kaikki tunnista.
- Anonyymi
Ja tämä yksi hölmö on ottanut itselleen elämäntehtävän taajamerkistä ja sen syvällisestä tarkoituksesta.
- Anonyymi
Itsekin kirjoitit tänne myös, joten varmasti vähän kiinnostaa sinuakin. Myönnä pois vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin kirjoitit tänne myös, joten varmasti vähän kiinnostaa sinuakin. Myönnä pois vaan.
No ei varsin koonnosta, vaan se mitä hauskoja juttuja tuota saadaan aikaan. En uskonut, että joku on ottanut tuostakin itselleen "työn".
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851