Sähköpyörä 4c / 125 km avustusta

Anonyymi-ap

Vaimolle tuli työpaikkaetuna sähköpyörä, eli palkasta vähennetään 100€ kk bruttona ja saa siis verottomana pyörän itselleen vajaassa 2 vuodessa.

Minäkin saan lainata ja olenkin jo ajellut n35km koeajoa ja onhan tuo tosi siisti ja kätevä peli. Pyöräilen itse ilman avustusta n 50km viikossa ja menen kesät ja talvet, kelillä kuin kelillä töihin ja pikkuostoksille fillarilla.

Päädyimme Shimanon koneistoon ja akkuun, luotettava iso merkki niin saa edulliset varaosat varmasti jos tarvitsee. Nyky sähköhinnoilla akun tyhjästä täyteen lataaminen maksaa 4c ( 7c kwh+ siirto 3c) eli n 125km pitäisi päästä 4 c hinnalla ( bensa/ E85 autollamme sama matka maksaa, pelkkänä polttoaineena 18,75€)
Shimanon 418 w akku on kyseessä.
Todella hyvä 2 `auto`jolla käy mukavasti kauppareissut oli sitten auraamattomat pyörätiet tahi vastatuuli, eikä ylämäetkään rasita.

4

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuosta akun kapasiteetistä pitää näin kylmillä ilmoilla ottaa pois kolmannes, joten layauskertojen määrä lisääntyy.

    • Anonyymi

      Kannattaa ladata hitaalla 2 ampeerin laturilla niin ei kennot ylikuumene, akku myös heti irti laturista kun haluttu varaus saavutettu. Akun säilytys sisällä lämpimässä kun ei käytössä.

      Litium-ioni akuissa optimaalinen varaus on noin 30-80% välillä ja pitkäaikaisessa varastoinnissa akku kannattaa ladata 80% saakka.

      Bosch muistaakseni lupaa omille akuilleen 500 täyteen latauskertaa ennen kuin varauskyky heikkenee. Luulen että Boscin akuissa on varmaankin Teslan tapaan jokin ylimääräinen puskuri jossa käyttäjälle näkyy täyteen ladattuna 100% mutta todellisuudessa akku on ladattu käyttöiän maksimoimiseksi vain 80% asti.

    • Anonyymi

      Olen oikea akkuasiantuntia. Tai oikeammin kokemusasiantuntia ;)
      Kyllä, li-ion akku ei anna kylmässä täyttä kapasiteettiaan. Kun minulla on pakkasella 2 li-ion akkua käytössä molemmat ryytyvät n 4 h jälkeen. Toista käytän jatkuvasti pienellä teholla ja toista suurella teholla syklittäin.
      Ongelman olen ratkaissut 20w lämpölevyllä johon johdan ubs liitymän kautta 5v virtaa ja levy lämpenee n 50c ja on tuon pientä tehoa käyttävän akun kanssa laukussa.
      Kun toinen ryytyy, siirrän sen lämmitykseen ja puolet virrasta vapautuu käyttöön kun lämpenee. Lämpöisessä akussa on taas virtaa 4 tunniksi eli tuplaan akkujen keston kylmässä.

      Fillarin akustakaan ei se sähkö katoa mihinkään , akku vaan ei anna käytöön kylmässä. Eli ei mene tyhjäksi , vaan tarvitsee lataukseen vain 2c

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      109
      2221
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      435
      1675
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1353
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      17
      1202
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      80
      1186
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1115
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      288
      1046
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      185
      1041
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      50
      1012
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      202
      870
    Aihe