Missä päin Suomea käytetään ilmaisua 'lälli'? Ihmetytti tämänpäiväinen Iltalehden juttu, jossa puhuttiin "lällistä" - ilmeisesti vellistä oli kyse... Niin, mitäs sillä tarkalleen ottaen tarkoitetaan?
Vastaukset 7
- Juro V
"Lälliä" en ole ennen kuullut tuossa merkityksessä mutta "lällyksi" nimittelyä olen kuullet ympäri Suomen, kiitos urheiluselostajien. Vellihousun synonyymejä niin lälly kuin lällikin lienee.
Lapsuuden leikeissä hämmensimme lälliä (= kura- tai savivelliä).- Muistelija
>Lapsuuden leikeissä hämmensimme lälliä
Minun lapsuuteni leikeissä 'lällin tekeminen' merkitsi sitä, että kostealla savisella maalla tömisteltiin jaloilla niin, että kumisaappaat painuivat ja imeytyivät vetiseen maahan kiinni. Siitä olikin irrottautumista! - Absint
Muistelija kirjoitti:
>Lapsuuden leikeissä hämmensimme lälliä
Minun lapsuuteni leikeissä 'lällin tekeminen' merkitsi sitä, että kostealla savisella maalla tömisteltiin jaloilla niin, että kumisaappaat painuivat ja imeytyivät vetiseen maahan kiinni. Siitä olikin irrottautumista!lempinimi oli Lälli.
- lälliä
Olen Jyväskylästä ja "lälli" tarkoittaa esimerkiksi inhottavaa upottavaa savea tai muuta vastaavaa töhnämäistä aihetta.
En tiennyt, että sana on murresana. Eiköhän tosin kaikki ole, toiset vain on hyväksytty yleiskieleen ja toisia ei ole. - ffgghhh
En ole ikinä kuullut tuota.
Olen vanhempi mies ja kotoisin Forssan läheltä.
Parhaiten ymmärrän länsimurteita, Tampereen ja Turun suunnan puhetta. - Anonyymi
Onko lälli nimi
- Anonyymi
Onko aaveet totta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1571232
- 1121009
Tämä meidän välinen tilanne
Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen35728Rakastamisesi tarkoitus
Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki53726Mitä Kärnässä tapahtui?
Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.8679- 70668
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää50622- 65611
Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä
Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle23581Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?67568