Missä päin Suomea käytetään ilmaisua 'lälli'? Ihmetytti tämänpäiväinen Iltalehden juttu, jossa puhuttiin "lällistä" - ilmeisesti vellistä oli kyse... Niin, mitäs sillä tarkalleen ottaen tarkoitetaan?
Lälli
7
3352
Vastaukset
- Juro V
"Lälliä" en ole ennen kuullut tuossa merkityksessä mutta "lällyksi" nimittelyä olen kuullet ympäri Suomen, kiitos urheiluselostajien. Vellihousun synonyymejä niin lälly kuin lällikin lienee.
Lapsuuden leikeissä hämmensimme lälliä (= kura- tai savivelliä).- Muistelija
>Lapsuuden leikeissä hämmensimme lälliä
Minun lapsuuteni leikeissä 'lällin tekeminen' merkitsi sitä, että kostealla savisella maalla tömisteltiin jaloilla niin, että kumisaappaat painuivat ja imeytyivät vetiseen maahan kiinni. Siitä olikin irrottautumista! - Absint
Muistelija kirjoitti:
>Lapsuuden leikeissä hämmensimme lälliä
Minun lapsuuteni leikeissä 'lällin tekeminen' merkitsi sitä, että kostealla savisella maalla tömisteltiin jaloilla niin, että kumisaappaat painuivat ja imeytyivät vetiseen maahan kiinni. Siitä olikin irrottautumista!lempinimi oli Lälli.
- lälliä
Olen Jyväskylästä ja "lälli" tarkoittaa esimerkiksi inhottavaa upottavaa savea tai muuta vastaavaa töhnämäistä aihetta.
En tiennyt, että sana on murresana. Eiköhän tosin kaikki ole, toiset vain on hyväksytty yleiskieleen ja toisia ei ole. - ffgghhh
En ole ikinä kuullut tuota.
Olen vanhempi mies ja kotoisin Forssan läheltä.
Parhaiten ymmärrän länsimurteita, Tampereen ja Turun suunnan puhetta. - Anonyymi
Onko lälli nimi
- Anonyymi
Onko aaveet totta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751445
- 331365
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161361ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201309- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3161077- 781013