Myös pyörätiellä pyöräilijällä on velvollisuus antaa jalankulkijalle suojatiellä esteetön kulku.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a5a76a48-0b0c-484e-bf35-69a238db5a55
Suojatie voi siis kulkea myös pyörätien osuuden yli. Pyöräilijä väistää tilanteessa jalankulkijoita.
Suojatie ulottuu jopa ajoradan ulkopuolelle, eli pyörätien puolelle
5
280
Vastaukset
- Anonyymi
On monin paikoin alettu maalaamaan nuo suojatiemaalaukset sinne jalankulkijoiden puolelle saakka.
https://maps.app.goo.gl/vdum7mGka5TNqGjK9
https://maps.app.goo.gl/g6q7T3bGwai4EuYaA
Talvella nuo eivät kuitenkaan näy, joten pitää ymmärtää tilanne ihan muutenkin.- Anonyymi
Suojatie syntyy tieliikennelain rinnalla julkaistun valtioneuvoston asetuksen mukaan joko tiemerkinnällä, liikennemerkillä tai niiden yhdistelmällä. (Liikennemerkki E1 ja tiemerkintä L3)
Suomen säissä tässä on selkeästi ongelma kaupunkien kunnossapitojen ollessa sitä mitä se nykyisin on. Mutta yleensäkin suurin osa esim. autoilijoista tietää kesän jälkeen suojateiden sijainnin. Kun pyöräilijä nousee pois pyörän päältä ja taluttaa pyörän suojatietä tien/kadun yli, hänellä on jalankulkijan oikeudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie syntyy tieliikennelain rinnalla julkaistun valtioneuvoston asetuksen mukaan joko tiemerkinnällä, liikennemerkillä tai niiden yhdistelmällä. (Liikennemerkki E1 ja tiemerkintä L3)
Suomen säissä tässä on selkeästi ongelma kaupunkien kunnossapitojen ollessa sitä mitä se nykyisin on. Mutta yleensäkin suurin osa esim. autoilijoista tietää kesän jälkeen suojateiden sijainnin. Kun pyöräilijä nousee pois pyörän päältä ja taluttaa pyörän suojatietä tien/kadun yli, hänellä on jalankulkijan oikeudet.Suojatie "syntyy" ihan jo pelkän tieliikennelain perusteella.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie syntyy tieliikennelain rinnalla julkaistun valtioneuvoston asetuksen mukaan joko tiemerkinnällä, liikennemerkillä tai niiden yhdistelmällä. (Liikennemerkki E1 ja tiemerkintä L3)
Suomen säissä tässä on selkeästi ongelma kaupunkien kunnossapitojen ollessa sitä mitä se nykyisin on. Mutta yleensäkin suurin osa esim. autoilijoista tietää kesän jälkeen suojateiden sijainnin. Kun pyöräilijä nousee pois pyörän päältä ja taluttaa pyörän suojatietä tien/kadun yli, hänellä on jalankulkijan oikeudet.Tuossahan oli pikemminkin kyse siitä, että myös pyöräilijöiden pitää tietää se suojatien paikka, kun suojaite pyöräilijän väylän poikki kulkee.
- Anonyymi
En luottaisi L ja E merkkeihin. Pykälä suorastaan huutaa D merkkiä momenteista nyt puhumattakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1405886
Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san4212830- 1422694
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv192148- 202145
- 741360
Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä111147Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍101092- 52988
- 86937