Autisminkirjon häiriö (Asperger)

Tuollaisen diagnoosin sain. Nyt ei tarvitse enää palstallakaan ihmetellä, että onko tuo ihan palikka.

84

824

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onnittelut diagnoosista?! Vaikka Asperger ei olekaan sairaus vaan ominaisuus.

      - Sheena

      • Kiitos. Minusta tuntui hyvältä saada diagnoosi. Olen aina tuntenut olevani erilainen kuin muut, ja tuossa se selitys sitten tuli.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Kiitos. Minusta tuntui hyvältä saada diagnoosi. Olen aina tuntenut olevani erilainen kuin muut, ja tuossa se selitys sitten tuli.

        Varmasti huojentavaa, kiva kun dg löytyi. Itsellä ADHD ja kyllä dg selitti monta asiaa ja tuntui myös tosi helpottavalta.


    • Anonyymi

      Hyvä, kun selvisi. Auttaa monesti tajuamaan, miksi elämässä menee niin kuin on mennyt.

      • Anonyymi

        Onpahan ihmeellisiä kommentteja! Tuosta saa käsityksen että aspereilla menisi pääsääntöisesti
        jotenkin päin metsiä elämässä.


    • Anonyymi

      Voiko olla, et kuulosta sellaiselta

      • Miltä sun mielestä Assit kuulostaa?
        Jokainen Assi on omanlaisensa.
        Ja välttämättä sitä et huomaa
        edes naamatusten toisen
        kanssa ollessa.


      • Anonyymi
        originalpieninainen kirjoitti:

        Miltä sun mielestä Assit kuulostaa?
        Jokainen Assi on omanlaisensa.
        Ja välttämättä sitä et huomaa
        edes naamatusten toisen
        kanssa ollessa.

        He eivät puhu. Ovat hiljaisissa tiloissa yksin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        He eivät puhu. Ovat hiljaisissa tiloissa yksin.

        Varsinaiset autistit ovat käsittääkseni heitä jotka eivät useinkaan puhu, mutta kyllä aspergerit yleensä jotain puhuvat. Toki usein vain melko rajatuista aiheista eli omista kiinnostuksen kohteistaan, mutta puhua osaavat silti.


      • Anonyymi
        Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Varsinaiset autistit ovat käsittääkseni heitä jotka eivät useinkaan puhu, mutta kyllä aspergerit yleensä jotain puhuvat. Toki usein vain melko rajatuista aiheista eli omista kiinnostuksen kohteistaan, mutta puhua osaavat silti.

        No tämähän tekee vaikka mitä ja puhuu vaikka mistä.


      • Anonyymi
        Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Varsinaiset autistit ovat käsittääkseni heitä jotka eivät useinkaan puhu, mutta kyllä aspergerit yleensä jotain puhuvat. Toki usein vain melko rajatuista aiheista eli omista kiinnostuksen kohteistaan, mutta puhua osaavat silti.

        Autistit ovat hiljaisia, mutta aspergerit puhuvat enemmän. He eivät hallitse esim. small talkia, mutta sehän on usein parempikin niin.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tämähän tekee vaikka mitä ja puhuu vaikka mistä.

        Juu eivät kaikki asperger-diagnoosin saaneet ole samanlaisia. Ja lisäksi moni heistä on lahjakas mm. taiteen tai musiikin saralla. Ja varmaan riippuu myös autismin/aspergerin "asteesta" että miten laajat mielenkiinnon kohteet tai puheenaiheet kullakin aspergerilla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autistit ovat hiljaisia, mutta aspergerit puhuvat enemmän. He eivät hallitse esim. small talkia, mutta sehän on usein parempikin niin.

        - Sheena

        "He eivät hallitse esim. small talkia, mutta sehän on usein parempikin niin."

        Palstakamu osaa ainakin heittää myös kevyttä läppää ja osaa myös suhtautua itseensä ironisesti. Tämä on nähty palstalla monesti. Joten en usko että palstakamulla olisi vaikeuksia small talkin kanssa - ellei sitten livenä ole toisin, ehkä silloin jännittää liikaa?


      • En kuulosta livenäkään. Joillain on sellainen robottimainen puhe, muttei minulla. Tosin naamasta sen näkee. Minulla on jotenkin sieluton katse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "He eivät hallitse esim. small talkia, mutta sehän on usein parempikin niin."

        Palstakamu osaa ainakin heittää myös kevyttä läppää ja osaa myös suhtautua itseensä ironisesti. Tämä on nähty palstalla monesti. Joten en usko että palstakamulla olisi vaikeuksia small talkin kanssa - ellei sitten livenä ole toisin, ehkä silloin jännittää liikaa?

        Minulla puuttuu kiinnostus small talkiin. Ja kiinnostus yleensäkään jutella toisten ihmisten kanssa. Yleensä tykkään olla vain omissa oloissani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        He eivät puhu. Ovat hiljaisissa tiloissa yksin.

        Ketut, eiku vatut!!

        Tunnetko ihan läheisesti Asseja?

        Itse useampiakin. Ja ihan omassa perheessäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämähän tekee vaikka mitä ja puhuu vaikka mistä.

        Mikä tämähän? :D Monikin varmasti..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämähän? :D Monikin varmasti..

        No tämä ap merkki. Eihän ole kyllä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "He eivät hallitse esim. small talkia, mutta sehän on usein parempikin niin."

        Palstakamu osaa ainakin heittää myös kevyttä läppää ja osaa myös suhtautua itseensä ironisesti. Tämä on nähty palstalla monesti. Joten en usko että palstakamulla olisi vaikeuksia small talkin kanssa - ellei sitten livenä ole toisin, ehkä silloin jännittää liikaa?

        Kaikki olemme omia ihania persooniamme, niin aspergeritkin.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämä ap merkki. Eihän ole kyllä sitä.

        Väittäisin ettei yhtäkään asperger-diagnoosia voi tehdä pelkästään henkilön kirjoituksia lukemalla, näkemättä tätä kasvokkain. Kun ainahan sitä ei maallikko huomaa edes vaikka näkisikin kasvokkain.

        Kirjautumaton palstalutka Kirjautumaton


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        En kuulosta livenäkään. Joillain on sellainen robottimainen puhe, muttei minulla. Tosin naamasta sen näkee. Minulla on jotenkin sieluton katse.

        Valtavasti tunteita. 😁 Rakastaa-sanaa ei kuulu koskaan.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Minulla puuttuu kiinnostus small talkiin. Ja kiinnostus yleensäkään jutella toisten ihmisten kanssa. Yleensä tykkään olla vain omissa oloissani.

        Kuule kyllä me ollaan kaikki omanlaisiamme, vikoinemme ja hyveinemme ja riippuu paljon millaisen mielenkiinnon mihinkin asiaan tunnemme. Ainakin mulla asianlaidat ratkaisee mielenkiinnon ja otanko siihen kantaa tai en. Mulla on aikoja jolloin jotkin asiat ei vois vähempää kiinnostaa, kunnes jokin ehkä vähäinenkin asia alkaa yhtäkkiä kiinnostamaan. Silloin mä saatan kaivaa siitä kaiken mahdollisen esiin, pelkkää uteliaisuuttani!
        Vaikka tosiasiassa sillä ei olisi mitään merkitystä!

        Joskus kouluaikoina mä suorastaan häpesin itseäni, erilaisuuttani ja diaknoosia jonka olin saanut! Mä en käsittänyt silloin ett autismista saattaisi olla jotain hyötyäkin elämässä. Mua paljon fiksummat; kun väittävät mun muistini johtuvan juurikin autismista.
        Mä muistan asioita, pitkänkin ajan kuluttua, joista olen jotenkin ollut kiinnostunut! Saan ns. mielleyhtymiä ja palikat loksahtaa paikoilleen. Tosin toisinaan se on myös eräänlainen risti... Mä en pääse yli epämielyttävien kokemusten -> sellaiset palaa aina takaiin mieleen kuin takiaiset! Suomeksi sanottuna; anteeksi antaminen on usein liian vaikeaa, ainakin parisuhteessa, kun on tullut petettyksi!
        trollikka


    • Anonyymi

      Jos noin on, niin sehän se varmaan tuossa Ketussa olikin myös.... ; )

    • Ohhoh 😯

      Oletko kovin yllättynyt, ehkä hämilläsi? Miten sitten jatko, onko jotain hoito-ohjelmaa, lääkitystä tms. jo suunniteltuna tai ainakin suunnitteilla? Koetko itse helpotusta siitä, että nyt ilmeisesti sait selityksen joillekin sellaisille asioille elämässäsi, mitkä eivät mene kuten useimmilla muilla?

      Toivottavasti pärjäilet ja saat tukea 👍

      • En oikeastaan ole yllättynyt. Tätä olen epäillytkin. Nyt seuraavaksi tulossa lääkärinaika, jossa mietitään jatkoja.


      • Palstakamu kirjoitti:

        En oikeastaan ole yllättynyt. Tätä olen epäillytkin. Nyt seuraavaksi tulossa lääkärinaika, jossa mietitään jatkoja.

        Lienee helpottavaa saada tutkimukset päätökseen ja diagnoosi valmiiksi. Toivottavasti löytyy hyviä vaihtoehtoja jatkon osalta 👍


      • Palstakamu kirjoitti:

        En oikeastaan ole yllättynyt. Tätä olen epäillytkin. Nyt seuraavaksi tulossa lääkärinaika, jossa mietitään jatkoja.

        Oispa joskus tullut puheeksi tälläinen asia
        koska susta oisin voinu sanoa tälläistä
        ihan vaan täällä muutaman hassun
        kuukauden lukemisen perusteella.
        Sopii tähän R:n kommenttiin hyvin,
        koska mul tuli johonkin tälläiseen
        tunne ja ajatus tuossa jossaki
        välissä kun törmäsin johkin
        vanhempaan alotukseen
        jossa te otitte ehkä
        sillee pikkusen
        sanallisesti
        yhteen :D

        Mut tosiaan,
        joku tässä ketussa tosiaan oli...
        Vattu.


    • Anonyymi

      Siskopuoli on asperger, ja hänestä olen oppinut sen miten erilaisia aspergerit ovat myös keskenään. Hän pärjää muutoin käytännön elämässä hyvin, kykenee siivoamaan, tekemään ruokaa ja pitämään huolen itsestään ja hygieniastaan, mutta samalla pelkää todella monia arkipäivän asioita ja tilanteita.

      Negatiivinen suhtautuminen asseihin johtuu yleensä harhaluuloista ja ennakkokuvitelmista siitä millaisia he muka ovat, vaikka usein nämä ennakkokuvitelmat eivät vastaa useitakaan aspergereja todellisuudessa.

      Esimerkiksi palstakamu on hyvä esimerkki, miten monella aspergerilla on oikeasti myös huumorintajua. Kun se kliseinen kuvahan on, että asperger on vakava eikä ymmärrä muiden vitsejä tai varsinkaan ironiaa. Ei sovi ainakaan palstakamuun!

      • Anonyymi

        Itsepäinen luupää. Periksiantamaton. Päättää itse. Ei neuvottele. Ilmoittaa ja tekee. Menee. On poissa. Valitsee tvkanavan. Valitsee kaupasta ruoat. Ei kysy. Tekee mitä haluaa. Tietää absoluuttisesti oikeat vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Ja niin edelleen.
        Ei pidä suutelemisesta eikä läheisyydestä.
        Piereskelee ja kaivaa nenää avoimesti.


    • Anonyymi

      Älä huoli, palstan palikoiden seassa et erotu kovinkaan paljoa muusta massasta. Tuota vauriota ei siis täällä voi käyttää minkäänlaiseen uhriutumiseen tai erityisasemaan, kohdellaan sinua ihan niin kuin ilman diagnoosiakin kohdeltaisiin.

      -harmiseikirj-

      • Odotan tästä lähtien silkkihansikkaita. Ja sinä olet sitten henkilökohtainen perseenpyyhkijäni.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Odotan tästä lähtien silkkihansikkaita. Ja sinä olet sitten henkilökohtainen perseenpyyhkijäni.

        Sinua pitää potkia tuplasti muihin nähden koska olet juluripäisempi, sitäpaitsi loukkauksethan eivät koske sinuun kun et oikeastaan välitä muusta maailmasta ja sen rektioista, kaikki hienotunteisuus voidaan kohdallasi ohittaa :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi

        Valhehtelee! Jonkun muun diagnoosin saanut lisäksi! Käytöksestä assit on erilaisia...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valhehtelee! Jonkun muun diagnoosin saanut lisäksi! Käytöksestä assit on erilaisia...

        Olenhan jo aikaisemmin kertonut, että minulla on diagnosoitu psykoosisairaus.

        Eikä kaikki Aspergerit ole samasta muotista väännettyjä. Duh.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Odotan tästä lähtien silkkihansikkaita. Ja sinä olet sitten henkilökohtainen perseenpyyhkijäni.

        Siinäpä saa harmis ”turvehoidon” käsihipiälleen kun on liian pihi paperia käyttääkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua pitää potkia tuplasti muihin nähden koska olet juluripäisempi, sitäpaitsi loukkauksethan eivät koske sinuun kun et oikeastaan välitä muusta maailmasta ja sen rektioista, kaikki hienotunteisuus voidaan kohdallasi ohittaa :D

        -harmiseikirj-

        Minusta tuo palstakettu ei ole Asperger.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tuo palstakettu ei ole Asperger.

        On mikä on, kohtelemme tasapuolisesti kaikkia :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mikä on, kohtelemme tasapuolisesti kaikkia :)

        -harmiseikirj-

        No niin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mikä on, kohtelemme tasapuolisesti kaikkia :)

        -harmiseikirj-

        Tai melkein kaikkia ainakin..


    • Tuli vielä mieleen, että mm. Elon Musk, Anthony Hopkins, Juice Leskinen ja Herra Ylppö ovat asperger-diagnoosin saaneita. Eikä heistä kaikista sitä näe/nähnyt mitenkään päälle päin, ja artikulaatiokin saattoi olla ihan kunnossa!

    • Anonyymi

      En tiedä…
      Olet turhan vikkelä ja ehtivä.

      • Porukka suhtautuu palstalla kuin olisin kertonut että minulla olisi syöpä. Kyseessä on pelkkä ominaisuus, luonteenpiirre.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Porukka suhtautuu palstalla kuin olisin kertonut että minulla olisi syöpä. Kyseessä on pelkkä ominaisuus, luonteenpiirre.

        Täällä on moni sanonut vaikka mitä ja huijannut toisia vakavillakin sairauksilla. Joten sen pohjalta.

        Ja mitäpä se oikeastaan tämä aihe tänne kuuluu? Sehän on aloittajan oma asia.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Porukka suhtautuu palstalla kuin olisin kertonut että minulla olisi syöpä. Kyseessä on pelkkä ominaisuus, luonteenpiirre.

        Assit on useimmiten Rehellisimpiä ja Aidoimpia persoonia.

        En voinut kirjoittaa ihmisiä, koska Kettu <3

        (älä suutu jookos?)

        Sanotaan että useimmat/useimmiten
        eivät "tunnista" tai "omista tunteita"
        sekä ettei "osaa näyttää ja käsitellä"
        omiaan tai toisten tunteita.
        Mä olen yllättäen taas
        jälleen kerran ihan eri
        mieltä kun on kyse
        tämmöisestä
        aiheesta.


    • Anonyymi

      Tässäkin ketjussa yksi ihminen keskustelee monella nimimerkillä.

      Mikähän buustaus tämä on tällä kertaa.

    • Anonyymi

      Voihan minullakin olla oravan häntä, mutta mitäpä sitten?

    • Anonyymi

      Autisti=Asperger=Jumala 🛐🤗! Etkö usko? Nyt uskot: https://www.youtube.com/watch?v=7mJrFhknMmE. God-modea pukkaa, God-modea pukkaa 👌. Kysymys kuuluu - Olenko minäkin autisti 🤔? Testeissä en ole käynyt mutta voinen lyödä jopa ballsini vetoa että minulla joko on se tai jokin sitä muistuttava jutska. Ja vaikka olisinkin väärässä niin saisinpahan ilmaisen ballsien napsautushoidon. Sehän on muotia, joten what the h*ll 🤷‍♂️? Scr*w it. F*ck it. Kuulostanko yhtään autistiselta?

      • Anonyymi

        No ei tuo ainakaan, Mutta eipä toi ollutkaan kun draamalaamaesitystä. :D


    • Onneksi olkoon. Neuroepätyypillisyydestä varmistuksen saaminen helpottaa paljon, niin omaa, kuin usein läheistenkin elämää. Löytyy syy, miksi jotkut asiat, esim. sosiaaliset tilanteet kuormittavat ja miksi joissain tilanteissa käyttäytyy eri tavoin kuin toiset. Myös aistiyliherkkyys hankaloittaa joskus elämää.
      Autisminkirjoa on tosiaan nimensä mukaisesti koko kirjo. Monilla kuuluisuuden henkilöilläkin sitä löytyy: suomalaisista Juice Leskinen, Markku Pölönen, Miina Äkkijyrkkä ja nuoremmista vaikka laulaja Evelina ovat/olivat autisminkirjolaisia eli kuten ennen sanottiin Aspergereita.

      Autistit ovat kirjon toinen ääripää, toinen ääripää sitten he, joista kukaan ei millään arvaisi, että autisminkirjolaisia ovat, koska ovat sosiaalisia ja hyviä " maskaamaan" . Maskaaminen eli neurotyypillisen esittäminen valitettavasti vie helposti kaiken energian maskaajalta. Omassa lähipiirissä kirjolla olevia kyllä löytyy. Itsellä sitä ei testien mukaan ole.

      Teemalta tuli juuri hyvä dokumentti aiheesta: Autismin maailma. Suosittelen! On parempi kuin Kirjolla-sarja, jossa oli turhan samantyyppisiä, pelkästään näkyvästi erilaisia kirjolaisia. Monet autisminkirjolaiset eivät itse siitä sen takia tykänneet.

      • Eli kaksiosainen Autismin maailma löytyy Areenasta edelleen. Siinä haastatteleva toimittajamies on myös Assi.


    • Anonyymi

      Emme todellakaan voi valita sairauksiamme mutta niiden kanssa on opittava elämään.
      Meillä useimmilla niitä todellakin on mutta aina niitä ei huomaa ulospäin. Tämä elämänpolku on todellakin usein niin vaikeaakin mutta räpiköidään eteenpäin kohti parempaa...Se lyö korville useastikin todella kovaa...Kielet piiskoo todella kovaa elämämme taipaleella raskaasti kuin Kosovon tykit. Olen todella miettinyt tätä hulluutta ja sekavuutta millä henkilöitä nöyryytetään ja pahaa puhumalla mustamaalataan. Heikoimmat osapuolet lähtevät siihen mukaan mutta teot kääntyvät todella heitä vastaan...The strongest and most respectful individuals really take the victory...You

    • Olen iloinen puolestasi, että sait diagnoosin..
      Harmittelen vain että se tuli vasta nyt. Eli siis aikuisiällä. Olisit päässyt elämässäsi helpommalla jos diagnoosisi olisi tullut vaikkapa ala-asteella.

      Me saatiin poitsulle diagnoosi vasta viidennellä luokalla ja se oikeasti helpotti elämää. Poitsulla oli jo takana useita sairaalajaksoja rankan masennuksen takia. Masennuslääkkeet aloitettiin jo viisivuotiaana ja elämä ilman diagnoosia oli kuin tuuliajolla olemista.

      Lapsi oireilee ja ilman diagnoosia hoidettiin meitä vanhempia. Ja siinä mentiin aikalailla perse edellä puuhun.

      Asperger ei ole mikään luonteenpiirre.. se on paskapuhetta. Se on neurokemiallinen häiriö ja se on sairaus. Sen asteisuus vaihtelee kuten myös oireisto. Lievät tapaukset pystyvät lähes normaaliin elämään ja vaikeat tapaukset tarvitsevat päivittäistä hoitamista. Riippuu niin olosuhteista ja siitä kuinka vakava häiriö on.

      Tunnetko sinä ketään aspergeria omasta elämästäsi?

      • Meillä on nyt paljastunut että suvussa se on useammalla. Vyyhti lähti purkautumaan, kun yksi sai diagnoosin ja sitten muut perehdyttiin, että mikä se AS oikein on.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Meillä on nyt paljastunut että suvussa se on useammalla. Vyyhti lähti purkautumaan, kun yksi sai diagnoosin ja sitten muut perehdyttiin, että mikä se AS oikein on.

        Minä tunnistan autismin kirjon katseesta.. lähes poikkeuksetta heidän katseensa on jotenkin vajavainen tai puutteellinen..
        Sillain pikkuisen tyhjä.

        Poikani kuuluu autismin kirjolaisiin.. ja tein seitsemän vuotta toitä, että poika oppi ottamaan katsekontaktia.. 12 vuotta tein töitä, että sain väkivaltaisuuden minua kohtaan poistettua, 27 vuotta töitä takana jotta hän lopettaisi itsensä lyömisen ja se homma jatkuu edelleen..

        Silti hän on ihanin, kultaisin ja kiltein sekä rehellisin ihminen jonka tiedän. Hänen on vain vaikeaa hallita itseään. Siihen hän tarvitsee ohjausta.

        Autismin kirjo ei ole kaikille helppo niellä, mutta kyllä se auttaa ymmärtämään erilaisuuttaan. Sillä itse tietää kyllä, jos ei ole normi.
        Ja muutoinkin normaalit ovat tylsiä. Ei mitään särmää...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minä tunnistan autismin kirjon katseesta.. lähes poikkeuksetta heidän katseensa on jotenkin vajavainen tai puutteellinen..
        Sillain pikkuisen tyhjä.

        Poikani kuuluu autismin kirjolaisiin.. ja tein seitsemän vuotta toitä, että poika oppi ottamaan katsekontaktia.. 12 vuotta tein töitä, että sain väkivaltaisuuden minua kohtaan poistettua, 27 vuotta töitä takana jotta hän lopettaisi itsensä lyömisen ja se homma jatkuu edelleen..

        Silti hän on ihanin, kultaisin ja kiltein sekä rehellisin ihminen jonka tiedän. Hänen on vain vaikeaa hallita itseään. Siihen hän tarvitsee ohjausta.

        Autismin kirjo ei ole kaikille helppo niellä, mutta kyllä se auttaa ymmärtämään erilaisuuttaan. Sillä itse tietää kyllä, jos ei ole normi.
        Ja muutoinkin normaalit ovat tylsiä. Ei mitään särmää...

        Minullakin on sellainen tyhjä katse. Perusilme on jotenkin sellainen eloton, mistä olen aina kärsinyt. Tuntuu etteivät kasvoni heijasta sisäistä tunnettani.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Meillä on nyt paljastunut että suvussa se on useammalla. Vyyhti lähti purkautumaan, kun yksi sai diagnoosin ja sitten muut perehdyttiin, että mikä se AS oikein on.

        Noinhan se menee. Aikuisilla lapsillani on todettu autismin kirjoa. ADHD kulkee usein käsikädessä aspergerin kanssa, ei välttämättä. Vasta nyt vanhemmalla iällä itsekin kun lasteni lisäksi reippaasti yli 60 -vuotias tuttava sanoi saaneensa ADHD diagnoosin aloin miettiä olisiko minullakin ADHD ja asperger. Tein testejä netissä, voi olla, etenkin ADHD. Kun laajensin mietteitäni noista edellisistä sukulaisiini, sain valtaisan ahaa-elämyksen. Sen takia perheen ja sukulaisten kanssa on helppo olla kun suurin osa on neuroepätyypillisiä 🤷‍♀️ Jos joku vaihtaa lennosta samassa lauseessa puheenaihetta, siihen ei kukaan kiinnitä kovin montaa sekuntia huomiota - useimmiten heti keksii mistä aivan toisesta aiheesta se nyt puhuu. Kun itse puhun lasten kanssa, meteli ja häly on suuri, kaikki puhuvat väliin toisten päälle. Moni ulkopuolinen luulee, että riitelemme, mutta näinhän ei ole. Tässä kohdassa onkin hyvä kaikkien vähän maskata, eli kaikkien pitää rauhoittua ja hillitä itseään hiukan, muuten menee todella överiksi ja kaikki rasittuvat turhan kiihkeästä sanojen käytöstä. Eli itse näkisin tuossa edellä mainitun maskaamisen myös hyvänä asiana, tarpeellisena keinona.

        Yksi lapsistani sanoi, että tämä on kuin meidän perhe:

        https://hausk.in/13612/aiti-mita-tarkoittaa-normaali

        Ei ole niin tavallista olla tavallinen..

        - Sheena


      • Palstakamu kirjoitti:

        Minullakin on sellainen tyhjä katse. Perusilme on jotenkin sellainen eloton, mistä olen aina kärsinyt. Tuntuu etteivät kasvoni heijasta sisäistä tunnettani.

        Juu.. ymmärrän hyvin mistä puhut. Autismin kirjolaiset tuntevat kyllä, mutta esimerkiksi mikroilmeet saattavat jäädä jopa kokonaan pois, jolloin ilmeet eivät kuvasta tunnetta jota hän tuntee. Samoin nk. katseessa ei ole sellaista syvyyttä. Puuttuu sellainen intesiteetti.

        Samoin autismin kirjolaisten on vaikeampaa tulkita ilmeitä ja sanaton viestintä voi mennä kokonaan ohi.

        Minusta sanotaan että olen suora, rehellisen kursailematon ja välitön ihminen.. ai miksikö? Elämäni tärkein ihminen on autismin kirjolainen. En voi ehdollistaa tai jossitella. Asiat asioina ja aina suoraan sekä rehellisesti. Siten pärjään aspergerin kanssa.


    • No en täällä liioin ihmettele enää mitään.

      Onneksi olkoon diagnoosista. Oletko miettinyt, että miten sitä aiot hyödyntää?

      • Anonyymi

        Saakohan sillä invaparkkikortin :D

        -harmiseikirj-


      • En ole miettinyt. Seuraavalla käynnillä mietitään kuntoutustoimia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saakohan sillä invaparkkikortin :D

        -harmiseikirj-

        No tarkoitin kyllä ihan sitä, että olisi elämässä helpompi toimia.


      • Palstakamu kirjoitti:

        En ole miettinyt. Seuraavalla käynnillä mietitään kuntoutustoimia.

        Joo. No siellä varmaan löytyykin sitten siihen vastausta.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No tarkoitin kyllä ihan sitä, että olisi elämässä helpompi toimia.

        Helpottaahan se kun saa vetää parkkiin ihan ovien viereen :D Ja kun ajatellaan että palstis on pärjännyt ihan hyvin tähänkin asti ilman diagnoosia pärjännee jatkossakin, vai ajatteletko että jos miehellä on jalka poikki eikä kukaan ole sitä sille kertonut niin sitten kun kertoo se luhistuu siitä kerralla. Palstis on iso poika, se pärjää aina, naisiakin olisi jos vain kelpuuttaisi niin ei voi edes ämimnasennukseen naisettomuuden vuoksi vaipua. Kyllä minä uskon palstiksen selviämiseen :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helpottaahan se kun saa vetää parkkiin ihan ovien viereen :D Ja kun ajatellaan että palstis on pärjännyt ihan hyvin tähänkin asti ilman diagnoosia pärjännee jatkossakin, vai ajatteletko että jos miehellä on jalka poikki eikä kukaan ole sitä sille kertonut niin sitten kun kertoo se luhistuu siitä kerralla. Palstis on iso poika, se pärjää aina, naisiakin olisi jos vain kelpuuttaisi niin ei voi edes ämimnasennukseen naisettomuuden vuoksi vaipua. Kyllä minä uskon palstiksen selviämiseen :)

        -harmiseikirj-

        No kaikki ei ole kuin sinä, että elää illuusiossa, että on aina oikeassa, vaikka kaikki muu universimissa sanoo, että olet väärässä. Jotkut jopa saattaa kiinnostua oikeasti siitä, miksi maailmassa moni asia tuntuu vaikealta...

        Sinulle riittää kun saat kiukutella palstalla ja esittää täällä k&k-miestä. :o)


      • Palstakamu kirjoitti:

        En ole miettinyt. Seuraavalla käynnillä mietitään kuntoutustoimia.

        Trust El Plan 😉


    • Anonyymi

      Saako lääkkeitä ja kelakorvausta myös?
      Marraskuussa pitäisi olla ilmaiset lääkkeet kaikille!

      -keinovaginamies-

    • Minusta olet ainakin mukava kamu.🤗 onnea diagnoosista .. helpottaa varmasti elämistä.

    • Aspergereita löytyy joka lähtöön ja muutamilla tuntemillani tämä piirre on vahvuus eikä heikkous.

    • Anonyymi

      En ihmettele, miksi olet aina vaikuttanut rehelliseltä ja hauskalta ja fiksulta ihmiseltä. Se, nyt on huvittavuudessaan käsitykseni sinusta...Ja, se, ettet pyri vaikuttamaan muihin, muilla kuin omilla ulostuloillasi. Olet ollut luotettava manipuloimattomuudessasi. Olet myös omassa "lajissasi hauska" mikä nyt ei ehkä aina aukea niille, joilla on "kapea huumori käsitys"...Mahtavaa. Eli mikään ei muutu, emmekä opi tästä yhtään mitään. Terveisin kirjolla, ilman diagnoosia. Sillä jokainen on...

    • Anonyymi

      Olet ihan okei ja nauranutkin jutuillesi. Oli mukava kun palasit palstalle. Pysyttelen siellä missä minne pilvet karkaavat, etten itse sano mitään liian tylysti.

    • Mähän sain samaisen diagnoosin 24-ikäisenä noin 8 vuotta sitten ja itsekin koin saaneeni sen vähän turhan myöhään, kuten viime aikoina olen palstallakin ruotinut toisessa ketjussa. Lapsuudessa ja nuoruudessa ne piirteet varmaan eniten vaikuttaa asioihin, ja itselläkin taisi olla opiskelujen ja äitini sairastumisen välissä jotenkin "normaalimpi" vaihe, tai siis ulkoiset ja yhteiskunnalliset vaatimukset/odotukset olivat sillä hetkellä vähäisempiä kohtaani.

      Stressinsietokyky ainakin on monesti alentunut as-tyypeillä, eli ne piirteet korostui ammattilaisten silmiin ilmeisesti paremmin silloin talvella 2016 toistuvasti päivystyksessä asioidessa, kuin vaikkapa palveluksesta vapauttamisen yhteydessä muutamaa vuotta aiemmin, tai lääkityksiä rutiininomaisesti uusiessa 🙄

      Parasta koko diagnoosissa on todellakin se, että pystyy vapautumaan takautuvasti monesta asiasta ja pistämään ihmisille jauhot suuhun kertomalla kuinka El Plan meni pysyvänä läpi ekalla yrittämällä 😁
      Tai itse asiassa ennen sitä, pelkkä autisminkirjon diagnoosi ei tuntunut olevan kummoinenkaan selitys työelämässä alisuoriutumiselle, poukkoilevalle keskittymiskyvylle, erilaisille poliittisesti epäkorrekteille mielipiteille jne. vaan sitä on saanut vääntää rautalangasta muutaman kerran, että todellakin kelan lääkäri, vakuutusyhtiön lääkäri, psykiatrian erikoislääkäri, sekä tk-lääkäri katsoivat mut työkyvyttömäksi.
      Että miten meni noin niinku omasta mielestä Uncle A? Eläköityneen insinöörin papereilla kun ei kannattaisi surutta kävellä B-lausuntojen yli, kun ei ole minkäänlaista käsitystä tai substanssiosaamista mt-aiheista.

    • Anonyymi

      "Esiintyy laadullisia poikkeavuuksia keskinäisessä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja viestinnässä"

      Heh, onko olemassa joku sosiaalisen vuorovaikutuksen sairaus. Yhden tiedän, nimittäin, epäsosiaalisuuden joka on sukua psykopatialle.

      Aivot ovat plastiset ja alkavat käsittelemään vaurioissa asioita eri aivoalueilla kuin ns. normaalisti. Onko tälläinen vammaa seuraava "erilaisuus" sairaus, ei se on vammaa seuraava normaalista poikkeava mutta tarkoituksenmukainen neurologia.
      Missään ei ole kuitenkaan esitetty että tämä jonkinlaisesta tilastollisesta keskiarvosta poikkeava erilaisuus olisi neurologisen vamman seuraus.

      Mukautuminen ympäristöön yksinkertaisesti tuottaa erilaisia yksilöitä eikä siinä ole mitään sairautta, ellei ympäristöä sitten tulkita epäterveeksi.

      Tietenkin tälläinen "diagnoosi" helpottaa nykyajan yhteiskuntahygienisessa samankaltaisuutta olettavassa ympäristössä, antaen erilaisuudelle hyväksyttävyyden, jos annettu leima itsessään on positiivisluonteinen.
      On hyvä kuitenkin muistaa että psykiatrian leimat yleensäkin eivät ole positiivisluonteisia ja sellaisia helposti ihmisille jaellaan sosiaalikontrollin tarkoituksessa, oli motiivi mikä hyvänsä, ja tälläisen leimat tarkoitus on vain jonkun toisen kuin kantajansa motiivien edistäminen.

      Näissä psykiatrian leimoissa on hyvä huomata että suurin osa niistä juontaa eugeniikkaan ja yleensäkin "yli-ihmisen" jalostamiseen, missä kaikki poikkeava on sairautta.
      "Asperger oli omaksunut natsi-ideologian, ja eteni urallaan sen ansiosta. Syytöksen mukaan hän olisi lähettänyt lapsia Wienin Spiegelgrundin klinikalle, jossa toteutettiin T4-eutanasiaohjelmaa."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger

    • Anonyymi

      Älä jauha itsestäsi.

      • Totta kai jauhan. Olenhan oman maailmani napa.


    • Anonyymi

      Onneksi olkoon!

      Hakeuduitko siis yksityiselle tutkimuksiin? Vai mitä reittiä pääsit etenemään?

      Olen kade. Mulla on autistisia ja adhd piirteitä. Pääsisköhän sillä diagnoosilla aikaisemmin eläkkeelle... Tää oravanpyörä ehtii tappaa mut ennen kuin mun survival-suunnitelmani on valmis 😔

      xLiner

      • Anonyymi

        Autismia ja adhd:ta on varmasti joka toisella. Koskahan yhteiskunta ja työpaikat heräävät reagoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autismia ja adhd:ta on varmasti joka toisella. Koskahan yhteiskunta ja työpaikat heräävät reagoimaan.

        Mitävt. Lähti itsekseen.

        xLiner


      • Ihan julkisen kautta pääsin tutkimuksiin, kun kerroin että suvussa on sitä. Oli tosin ihan helvetin pitkät jonot, ennen kuin asiat etenivät yhtään mihinkään suuntaan.

        Voimia. Yhteiskunta kuluttaa...


    • Anonyymi

      Harmikselle tähän vielä.

      Linkkasit joskus tänne Korpimuijan youtube-videon. Siinä on kans aika varmasti autisti.

      xLiner

      • Anonyymi

        Höpö höpö.


    • Anonyymi

      Itsekin olen joskus epäillyt, että olisin mainittu. Mutta myöhemmin todettiin, että olen vain poikkeukselllisen älykäs. Saatan vaikuttaa autistilta siitä syystä "normaalista" ihmsestä.

    • Anonyymi

      Tervetuloa Assburgian kuningaskuntaan! Vain oikeamieliset saavat täällä vaeltaa!

    • Anonyymi

      Olen todella voimakas persoona enkä todellakaan anna muitten sotkea tunnemaailmaani...Niin usein olemme kielellisesti älykkäitä ja tunneherkkiä mutta hoidamme velvollisuudet ja työmme tunnollisesti...Menestymistä se ei estä

    • Anonyymi

      Kommentoin aikanaan satunnaisesti palstan kirjoituksia, ja tästä tuli mieleen pari kirjoittelijaa n.3 vuoden takaa.
      Toisella oli ongelma naissuhteen saamisessa (kuinkas muuten tällä palstalla;) - teksti oli laveaa, kertaavaa, kliinistä, ja erityisesti kuin tekoälyn tuottamaa - kuin inhimillinen 'tatsi' asioihin puuttuisi. Jos oli näkyvästi eri mieltä mustavalkoisista kannanotoistaan, katkaisi usein ketjun siihen ja aloitti parin päivän kuluttua uudestaan. Oli vankka pelimieskirjafani, suhteen avausrepliikkejä vaan oli vielä hiottava...
      Kun tuli arveluksia aspergeristä, lopetti (ei ollut tullut palstalle "diagnooseja hakemaan")
      Jotkut palstakonkarit muistanevat vielä kirjoittajan.

      Toinen oli erikoinen, tavallaan sympaattinenkin pappa ja persoona, taisi olla nimim. jotain kynis-xxx, kun hermostui aina, jos joku sattui humanistisia aineita ja aiheita kutsumaan tieteiksi. Myös feministejä inhosi aivan "maan perusteellisesti". Toisaalta diggasi pornopalstoja tälläkin foorumilla. Lakkasi kommentoimasta hänkin, jos käsityksissä havaitsi selviä eroja, so.vuoropuhelu asioista kanssaan oli vaivalloista.
      ps.on mahdollista että on siirtynyt jo ns.tuonilmaisiin näiltä maallisilta palstoilta
      --
      Ennen aikaan ei liene aspergerejä, adhd:tä ym. juuri tutkailtu, he olivat vaan persoonia, ja heille suotuisissa ympäristöissä jopa hyviä työntekijöitä. Nykyisin sosiaalisuuden merkitys korostuu, kun toimeentulo on enimmältään palveluammateista, missä ajatustenvaihto sinänsä on jo osa työnkuvaa. "Syvällisille" introverteille saattaa vaan joskus olla suoranaista 'antibonusta' tuollaiset työnkuvat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe