Palsta versus elämä

Anonyymi-ap

Usein palstalla sanotaan sinä olet tuollainen ja tuollainen. Entä, jos olisi valmis tekemään ja sanomaan samat asiat ihmisille kasvotusten?

Olisitko valmis menemään niiden ihmisten oven eteen, pimpottamaan ovikelloa ja sanoisitko sen mitä tänne kirjoitat? Osa viesteistä täällä ei kestäisi päivänvaloa. Myös Raamatussa kirjoitetaan siitä, että asioiden tulisi kestää päivänvalo ja asioiden takana tulisi kyetä seisomaan muuallakin kuin täällä palstalla, anonyymina tai ilman.

Lightning

46

373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

On vaan kotirauha. Toisten kotiin ei niin vain mennä. Varmaan 90 % kerrostaloista on päivälläkin lukossa. Eipä vaan onnistu. Enkä edes yritäkkään.

• Anonyymi

Minun oven takana kävi myyjä kskellä päivää myymässä kalusteita. Mieleen tuli että tällä tavoin etsitään tyhjillään olevia asuntoja ja tai jos oven avaa yksinäinen vanhus niin sille voi pakkomyydä tai olla myymättä mitään eli kierrellään etsimässä sopivaa uhria laillisesti. Myyjä saattoi olla oikealla asialla, mutta voi olla täysi feikkikin tai sekä että eli myy kalusteita, mutta kun asiakkaan huomaa helpoksi uhriksi niin lähtee ainakin käteistä mukaan lompakosta suuri osuus tai kaikki. On helppo sitten tuumia etä vanhus on itse käyttänyt rahansa tai kadottanut jonnekin.

Tämä tapahtui kerrostalossa tällä viikolla kun satuin olemaan kotona päivällä. Ennen asuin toisessa kerrostalossa myöskin Helsingissä, jossa kaupusteleminen oli kielletty.

Toisen kotiin on helppo tunkeutua jos oven takana on dementikko, joka ei myöhemmin edes muista mitä on tapahtunut. Siksi pyydän tässä kaupungeissa ja miksei syrjäseudullakin asuvien vanhusten nuoria sukulaisia laittamaan nauhoittavat kameravalvonnat päälle, jok kuvaa vanhuksen lompakon sijaintialuetta.

Suomessa tällaista sattuu paljon kun Suomen laki on rikollisia suosiva ja ihmisarvoa ja koskemattomuutta kunnioittamaton. Rikollisetkin kulkevat lomilla tekemässä mitä haluavat ja jäävät välillä kiinni lomarikoksistaan ja välillä eivät. Koskelan murhaajatkin ovat kuulemma jo vapaina.

• Anonyymi

No ehkei todellisesti kukaan mene pimpottamaan ovikelloa, mutta yleensäottaen voi miettiä, sanoisiko asioita toisille niinkuin täällä ilmaisee. Väitän että palstalla katoaa helposti tietyt käyttäytymismallit, joita yhteiskunnassa odotetaan ja ihmisen sisin näkyy enemmän täällä...eihän ihminen sanoo ääneen välttämättä kaikkia ajatuksiaan tai tunteitaan, mutta täällä ne voin silti näkyä.

Lightning

• Anonyymi

Pahimmat uhoajat ovat yksinäisiä ja tuovat julki pahaa oloaan reuhaamalla täällä, sillä jos käyttäytyisivät samalla tavalla "siviilissä", niin eivät saisi seuraa itselleen, ja ovat ehkä käyttäytyneetkin?

Pahimmat riitelijät ovat yhden asian toitottajia ja julistavat kadotustuomioita eri tavalla uskoville (toraisti, adventisti, sakramentalisti, salateoreetikko,..) Saattaa heillä olla jonkinlaista seuraelämää samanhenkisten kanssa, mutta täällä vietetyn ajan paljoudesta johtuen sen täytyy olla vähäistä. Täällähän riidellään näistä asioista melkein kellon ympäri.

• Anonyymi

mikä on seuraelämä ja miksi mietit onko joillakin seuraelämää?

onko seuraelämä tavoiteltua?

onko sinulla seurapiirielämää?

saattaa ollakin?

miksi ketään kiinnostaisi onko sulla jotakin vai ei?

• Anonyymi

Palstan perusteella on vaikea tietää millaisen kuvan ihminen antaa siviilissä.

Esim minusta monella on täällä jokin mielikuva ja uskon niiden kaikkien olevan mitä luultavimmin vääriä.
        Silti aika monet ovat uskaltaneet kirjoittaa monenlaista ilkeyttäkin.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esim minusta monella on täällä jokin mielikuva ja uskon niiden kaikkien olevan mitä luultavimmin vääriä.

Lightning

Arvelen sinun olevan nainen ja halukas tuomaan julki oman mielipiteesi asiassa kuin asiassa, mutta olet myös avoin tiedolle ja etsit totuutta asioista, erityisesti uskoon liittyvistä.

Jos oikein muistan, niin olet päässyt irti kristinuskon kahleista, mikäli niihin sidottu aikoinaan olit, etkä usko enää Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen, että Jumala olisi hänet kuolleista ylös herättänyt. Tuollainen uskohan on järjettömyyttä ja niin uskovaiset itsekin Paavalia lainaten "ylpeästi" sanovat.

Kerskaavat siis "hulluudellaan".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvelen sinun olevan nainen ja halukas tuomaan julki oman mielipiteesi asiassa kuin asiassa, mutta olet myös avoin tiedolle ja etsit totuutta asioista, erityisesti uskoon liittyvistä.

Jos oikein muistan, niin olet päässyt irti kristinuskon kahleista, mikäli niihin sidottu aikoinaan olit, etkä usko enää Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen, että Jumala olisi hänet kuolleista ylös herättänyt. Tuollainen uskohan on järjettömyyttä ja niin uskovaiset itsekin Paavalia lainaten "ylpeästi" sanovat.

Kerskaavat siis "hulluudellaan".

väärin, että etsisin jotain totuutta palstalta. Enkä tiedä olenko sellainen oikeasti, että joka paikkaan sanoisin julki mielipiteeni. Olen oikeasti enempi tarkkailija kuin äänekäs tai että toisin itseäni esille, en osaa sellaista tapaa, muut on ne, jotka jyrää asioita, itse sovittelen mieluummin. Palstalla voi saada minusta toisenlaisen kuvan, uskoisin.

Olen palstalla oikeasti muun asian vuoksi kuin käsitelläkseni uskonasioita tai että ne olisi kovin tärkeitä minulle enää. Kunhan kirjoittelen.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

väärin, että etsisin jotain totuutta palstalta. Enkä tiedä olenko sellainen oikeasti, että joka paikkaan sanoisin julki mielipiteeni. Olen oikeasti enempi tarkkailija kuin äänekäs tai että toisin itseäni esille, en osaa sellaista tapaa, muut on ne, jotka jyrää asioita, itse sovittelen mieluummin. Palstalla voi saada minusta toisenlaisen kuvan, uskoisin.

Olen palstalla oikeasti muun asian vuoksi kuin käsitelläkseni uskonasioita tai että ne olisi kovin tärkeitä minulle enää. Kunhan kirjoittelen.

Lightning

Kiitos vastauksesta.

Ole itse ollut uskossa aikoinaan hyvin kauan ja pitkällekin siinä edistynyt, mutta lakkasin vähitellen uskomasta, kun totuus alkoi paljastua minulle. Raamattu sisältää epätosia taruja ja suoranaisia valheita, mikä tekee uskosta mahdottoman itselleni. Raamatun Jumala on sadistinen murhaaja ja moraaliltaan huonoin mahdollinen olento. Se onkin vain kirjoittajien kuva Jumalasta, sillä se ei ole todellinen elävä Jumala.

Olen nyt ateistina vähitellen tullut siihen tulokseen, että minun ei pitäisi yrittää saada kristittyjä luopumaan Herrasta. Ensialkuun tein parhaani, että he lakkaisivat uskomasta, mutta nyt tajuan vieväni heiltä toivon ja lohdun, jos onnistun aikeissani. Monelta menee koko elämä sisältöineen ja tarkoituksineen, jos eivät enää usko. Niinpä himmailen vähän, mutta osallistun edelleen ajan kuluksi keskusteluihin.

Tämä palsta tympii, koska täällä on jatkuvia riitoja ja toisten tuomitsemista helvettiin harhaopin vuoksi. On toraisti, adventisti, sakramentalisti ja salaliittoteoreetikko muiden muassa, ja nämä täyttävät lähes jokaisen viestiketjun spämmeillään. Siinä turhautuu itsekin ja alkaa heittää asiattomia kommentteja väliin, jopa saadakseen muut toisiaan vastaan. Täällä ei ihan aikuisten oikeasti ole helppoa vaihtaa ajatuksia toista kunnioittavalla tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Ole itse ollut uskossa aikoinaan hyvin kauan ja pitkällekin siinä edistynyt, mutta lakkasin vähitellen uskomasta, kun totuus alkoi paljastua minulle. Raamattu sisältää epätosia taruja ja suoranaisia valheita, mikä tekee uskosta mahdottoman itselleni. Raamatun Jumala on sadistinen murhaaja ja moraaliltaan huonoin mahdollinen olento. Se onkin vain kirjoittajien kuva Jumalasta, sillä se ei ole todellinen elävä Jumala.

Olen nyt ateistina vähitellen tullut siihen tulokseen, että minun ei pitäisi yrittää saada kristittyjä luopumaan Herrasta. Ensialkuun tein parhaani, että he lakkaisivat uskomasta, mutta nyt tajuan vieväni heiltä toivon ja lohdun, jos onnistun aikeissani. Monelta menee koko elämä sisältöineen ja tarkoituksineen, jos eivät enää usko. Niinpä himmailen vähän, mutta osallistun edelleen ajan kuluksi keskusteluihin.

Tämä palsta tympii, koska täällä on jatkuvia riitoja ja toisten tuomitsemista helvettiin harhaopin vuoksi. On toraisti, adventisti, sakramentalisti ja salaliittoteoreetikko muiden muassa, ja nämä täyttävät lähes jokaisen viestiketjun spämmeillään. Siinä turhautuu itsekin ja alkaa heittää asiattomia kommentteja väliin, jopa saadakseen muut toisiaan vastaan. Täällä ei ihan aikuisten oikeasti ole helppoa vaihtaa ajatuksia toista kunnioittavalla tavalla.

kirjoitat todellisesta elävästä Jumalasta, se antaa kuvan kuin uskoisit Jumalaan kuitenkin, vaikka kristinuskoa et koekaan omaksesi? Silti kerrot olevasi ateisti. Siinä on ristiriita jollain tapaa.

Suomessa on uskonnonvapaus, en pyri muuttamaan ihmisten ajatuksia, jokainen ajattelee kuten tahtoo. Tämäkin aloituskin perustuu vain havaintoihin, jotka haluan ilmaista, ei tämä vaikuta kehenkään tai kukaan ei muutu sen kautta.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lightning

Entäpä, jos sinä oletkin itse väärässä, tajuamatta ja herne on nokassasi?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entäpä, jos sinä oletkin itse väärässä, tajuamatta ja herne on nokassasi?!

Millaisen herneen ajattelet nokassani olevan? Perustele väite.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kirjoitat todellisesta elävästä Jumalasta, se antaa kuvan kuin uskoisit Jumalaan kuitenkin, vaikka kristinuskoa et koekaan omaksesi? Silti kerrot olevasi ateisti. Siinä on ristiriita jollain tapaa.

Suomessa on uskonnonvapaus, en pyri muuttamaan ihmisten ajatuksia, jokainen ajattelee kuten tahtoo. Tämäkin aloituskin perustuu vain havaintoihin, jotka haluan ilmaista, ei tämä vaikuta kehenkään tai kukaan ei muutu sen kautta.

Lightning

sopisit kommunistiksi entiseen neuvostoliittoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lightning

En tarkoittanut sitä, että uskoisin todellisen elävän Jumalan olevan olemassa. Raamatun Jumala ei sellainen ole eikä mikään muukaan jumala. Mitään sellaista ei ole koskaan havaittu eikä mistään jumalista ole mitään todisteita.

Olen siis ateisti ja tulen vahvemmaksi ateismissani päivä päivältä. Olin alkuun agnostinen eli epäilevä ja pidin hyvinkin mahdollisena jonkinlaisen korkeamman voiman olemassaolon, mutta en siitäkään löytänyt mitään todisteita ja pidän sitä hyvin epätodennäköisenä nykyään, joskin mahdollisena. Se mahdollisuus on kuitenkin niin pieni, että olen enää nipin napin agnostinen sen suhteen, että sellainen olisi.

Olen tulossa siihen tulokseen, että on ehkä parempi kun ei yritä muuttaa muita ihmisiä toisenlaiseksi, sellaiseksi kuin itse on uskonnolliselta vakaumukseltaan, sillä jos saan esimerkiksi kristityn muuttumaan ateistiksi, niin hänestä voi tulla onneton. Toisaalta uskoon liittyy paljon negativiista ja siksi ehkä kuitenkin pidän esillä ateistista näkökulmaa uskovien kuulla ja lukea. Ei se ole pelkästään paha asia, jos tajuaa todellisuuden, jossa ei jumalia ole. Ei edes sitä yhtä.

Nythän on niin, että kristityt ovat ateistisia kaikkien muiden jumalien suhteen, paitsi omansa. Ateistit poikkeavat heistä vain siten, että ovat vieneet ateisminsa yhtä jumalaa pidemmälle: me emme usko yhteenkään jumalaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tarkoittanut sitä, että uskoisin todellisen elävän Jumalan olevan olemassa. Raamatun Jumala ei sellainen ole eikä mikään muukaan jumala. Mitään sellaista ei ole koskaan havaittu eikä mistään jumalista ole mitään todisteita.

Olen siis ateisti ja tulen vahvemmaksi ateismissani päivä päivältä. Olin alkuun agnostinen eli epäilevä ja pidin hyvinkin mahdollisena jonkinlaisen korkeamman voiman olemassaolon, mutta en siitäkään löytänyt mitään todisteita ja pidän sitä hyvin epätodennäköisenä nykyään, joskin mahdollisena. Se mahdollisuus on kuitenkin niin pieni, että olen enää nipin napin agnostinen sen suhteen, että sellainen olisi.

Olen tulossa siihen tulokseen, että on ehkä parempi kun ei yritä muuttaa muita ihmisiä toisenlaiseksi, sellaiseksi kuin itse on uskonnolliselta vakaumukseltaan, sillä jos saan esimerkiksi kristityn muuttumaan ateistiksi, niin hänestä voi tulla onneton. Toisaalta uskoon liittyy paljon negativiista ja siksi ehkä kuitenkin pidän esillä ateistista näkökulmaa uskovien kuulla ja lukea. Ei se ole pelkästään paha asia, jos tajuaa todellisuuden, jossa ei jumalia ole. Ei edes sitä yhtä.

Nythän on niin, että kristityt ovat ateistisia kaikkien muiden jumalien suhteen, paitsi omansa. Ateistit poikkeavat heistä vain siten, että ovat vieneet ateisminsa yhtä jumalaa pidemmälle: me emme usko yhteenkään jumalaan.

olitko koskaan uudestisyntynyt ja miten suhtaudut titteliin luopio?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanan raikasta todistamista omasta uskosta! Kiitos!

• Anonyymi kirjoitti:

Ihanan raikasta todistamista omasta uskosta! Kiitos!

Et edes tainnut lukea koko kirjoitusta..Olet irti tästä todellisuudesta. Uskosiko sinut noin pimeäksi tekee?

• auroraboreallis kirjoitti:

Et edes tainnut lukea koko kirjoitusta..Olet irti tästä todellisuudesta. Uskosiko sinut noin pimeäksi tekee?

Siis miksi kirjoitit noin? Vastasit ateistille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole hän, jolta kysyt mutta olen itsekin kyseenalaistanut kristinuskon teologian ja päätynyt siihen lopputulokseen, ettei kristinusko ole minun juttuni. Uskon, että on jokin korkeampi voima, joka on "luonut" ihmiskunnan. Kutsutaan häntä vaikkapa nimellä Jumala. Hän ei ole kovin rakastava eikä kaikkivoiva. Hän on jättänyt ihmiset luomisessa jälkeen elämään omin nokkinensa eikä juuri puutu heidän elämäänsä. Joskus saattaa puuttua mutta sen täytyy olla jokin poikkeus sääntöön. Uskon myös, että oli Jeesus-niminen ihminen, opettaja, joka tapettiin suuren suunsa takia. Kapinallinen kun oli. Ja pidän mahdollisena, että tämä Jumala saattaa palkita jossakin tulevaisuudessa hyvät jollakin kivalla tavalla. Pahoja hän tuskin herättää kiduttaaaksensa heitä. Mutta en usko helvetin olemassa oloon, enkä Paholaisen.

Minua saa ihan huoletta kutsua luopioksi, sillä mitä tulee kristinuskoon, olen todellakin luopunut siitä. Olen kristinuskosta osaton. Mutta se ei haittaa minua pätkääkään, sillä olen löytänyt minulle totuuden mukaisemman uskon, jossa minulla on rauha. Olen onnellinen uskossani eikä uskoni ahdista minua, kuten niin monen täällä kirjoittavan usko näyttää ahdistavan heitä. En koe erityistä tarvetta saarnaat uskostani. Minun uskooni ei kuulu uskolla hihhulointi eikä siitä välittäminen, miten muissa uskossa niihin uskoville käy. Mutta lähimmäisen rakkaus tässä elämässä kuuluu minun uskooni. Hyvän tekeminen johtaa minun uskossa i palkitsemiseen, aivan, kuten Jeesuskin sitä saarnasi. Aivan kaikkea En tässä lyhyessä tekstissä ehdi edes uskostani kirjoittamaan mutta minulla on todella hyvät perusteet uskoa niin kuin uskon. Minulla on kristinuskon pohja, joten tiedän kristinuskon perusteet pelastukselle kristinuskoville. Minua ne eivät koske. Eikä minua pysty enää aivopesemään kristinuskon uskomuksiin/teologiaan. Pidin Raamatusta se mikä on hyvää. Mutta Raamatussa on kaksi eri uskoa: Vanhan testamentin usko, johon Jeesuskin uskoi. Ja sitten on tradition mukainen Uuden testamentin usko. Ne eivät ole sama usko, paitsi niille, jotka uskottelevat itselleen, että ne ovat sama usko.

Tiedän aivan liikaa Raamatun tutkimuksesta, Raamatun alkukielistä, sen ajan arkeologisista tutkimuksista, Raamatun ajan kulttuureista, antropologiasta, ym. palatakseni kristinuskoon. Minulle kristinusko näyttäytyy sellaisena, jossa, saadakseen kristinuskon teologian toimimaan, kristityn on painotettava joitakin Raamatun jakeita, ja pimitettävä toisia. Kolmansille hänen on annettava merkityksiä, joita itse sanat eivät tekstille anna. Ja mikä surkeinta, vähäteltävä niiden tuhansien kirkkokuntien jäsenten uskoa, jotka eivät usko niin kuin hän itse uskoo, vaikkei ole olemassa mitään todisteita sille, että uskova itse omaisi jonkun kuvitteellisen ainoa oikean totuuden.

Te saatte uskoa mitä haluatte. Se mihin uskotte, on todellisuutta teille. Minulle on todellisuutta oma elämäni ja se, mihin minä uskon. Minulla ei tule olemaan mitään helvettiä, ja tuskin taivastakaan. Mutta jos jostakin syystä taivas tai paratiisi sattuisi tapahtumaan, se tulee tapahtumaan juuri minulle. Miksi? Koska teen parhaani ihmisten rakastamiseksi oman uskoni mukaan. En usko, että Jumal, joka ei opasta minua tästä uskostani johonkin muuhun uskoon, vaatisi mitään muuta minulta kuin mitä Jeesuskaan vaati. Ja by the way, Jeesus itse ei missään kohtaa Raamattua vaadi uskomaan omaan jumaluuteensa, kuolemaansa eikä ylösnousemukseensa. Paavali ja kristinusko vaatii.

Joten uskokaa te, mihin ikinä haluatte, niin teen minäkin. Teidän kristinuskovin kielelle: siukkiksia! Siunailkoon teitä se Jumala, mihin ikinä Jumalaan te uskottekin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin uudestisyntynyt ja Pyhällä Hengellä täyttynyt Jeesuksen Kristuksen todistaja. Saarnasin ja opetin Raamattua. Minut kastettiin uskovaisena.

Titteli "luopio" ei minuun vaikuta. En tosin kuule itseäni kutsuttavan sillä nimellä, sillä en ole yhteydessä uskoviin enää. Ajatelkoon mitä tahtovat. Tuskin kaikki edes tietävät, että en enää usko. Joillekin olen jättänyt sen kertomatta, kun on kohdattu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole hän, jolta kysyt mutta olen itsekin kyseenalaistanut kristinuskon teologian ja päätynyt siihen lopputulokseen, ettei kristinusko ole minun juttuni. Uskon, että on jokin korkeampi voima, joka on "luonut" ihmiskunnan. Kutsutaan häntä vaikkapa nimellä Jumala. Hän ei ole kovin rakastava eikä kaikkivoiva. Hän on jättänyt ihmiset luomisessa jälkeen elämään omin nokkinensa eikä juuri puutu heidän elämäänsä. Joskus saattaa puuttua mutta sen täytyy olla jokin poikkeus sääntöön. Uskon myös, että oli Jeesus-niminen ihminen, opettaja, joka tapettiin suuren suunsa takia. Kapinallinen kun oli. Ja pidän mahdollisena, että tämä Jumala saattaa palkita jossakin tulevaisuudessa hyvät jollakin kivalla tavalla. Pahoja hän tuskin herättää kiduttaaaksensa heitä. Mutta en usko helvetin olemassa oloon, enkä Paholaisen.

Minua saa ihan huoletta kutsua luopioksi, sillä mitä tulee kristinuskoon, olen todellakin luopunut siitä. Olen kristinuskosta osaton. Mutta se ei haittaa minua pätkääkään, sillä olen löytänyt minulle totuuden mukaisemman uskon, jossa minulla on rauha. Olen onnellinen uskossani eikä uskoni ahdista minua, kuten niin monen täällä kirjoittavan usko näyttää ahdistavan heitä. En koe erityistä tarvetta saarnaat uskostani. Minun uskooni ei kuulu uskolla hihhulointi eikä siitä välittäminen, miten muissa uskossa niihin uskoville käy. Mutta lähimmäisen rakkaus tässä elämässä kuuluu minun uskooni. Hyvän tekeminen johtaa minun uskossa i palkitsemiseen, aivan, kuten Jeesuskin sitä saarnasi. Aivan kaikkea En tässä lyhyessä tekstissä ehdi edes uskostani kirjoittamaan mutta minulla on todella hyvät perusteet uskoa niin kuin uskon. Minulla on kristinuskon pohja, joten tiedän kristinuskon perusteet pelastukselle kristinuskoville. Minua ne eivät koske. Eikä minua pysty enää aivopesemään kristinuskon uskomuksiin/teologiaan. Pidin Raamatusta se mikä on hyvää. Mutta Raamatussa on kaksi eri uskoa: Vanhan testamentin usko, johon Jeesuskin uskoi. Ja sitten on tradition mukainen Uuden testamentin usko. Ne eivät ole sama usko, paitsi niille, jotka uskottelevat itselleen, että ne ovat sama usko.

Tiedän aivan liikaa Raamatun tutkimuksesta, Raamatun alkukielistä, sen ajan arkeologisista tutkimuksista, Raamatun ajan kulttuureista, antropologiasta, ym. palatakseni kristinuskoon. Minulle kristinusko näyttäytyy sellaisena, jossa, saadakseen kristinuskon teologian toimimaan, kristityn on painotettava joitakin Raamatun jakeita, ja pimitettävä toisia. Kolmansille hänen on annettava merkityksiä, joita itse sanat eivät tekstille anna. Ja mikä surkeinta, vähäteltävä niiden tuhansien kirkkokuntien jäsenten uskoa, jotka eivät usko niin kuin hän itse uskoo, vaikkei ole olemassa mitään todisteita sille, että uskova itse omaisi jonkun kuvitteellisen ainoa oikean totuuden.

Te saatte uskoa mitä haluatte. Se mihin uskotte, on todellisuutta teille. Minulle on todellisuutta oma elämäni ja se, mihin minä uskon. Minulla ei tule olemaan mitään helvettiä, ja tuskin taivastakaan. Mutta jos jostakin syystä taivas tai paratiisi sattuisi tapahtumaan, se tulee tapahtumaan juuri minulle. Miksi? Koska teen parhaani ihmisten rakastamiseksi oman uskoni mukaan. En usko, että Jumal, joka ei opasta minua tästä uskostani johonkin muuhun uskoon, vaatisi mitään muuta minulta kuin mitä Jeesuskaan vaati. Ja by the way, Jeesus itse ei missään kohtaa Raamattua vaadi uskomaan omaan jumaluuteensa, kuolemaansa eikä ylösnousemukseensa. Paavali ja kristinusko vaatii.

Joten uskokaa te, mihin ikinä haluatte, niin teen minäkin. Teidän kristinuskovin kielelle: siukkiksia! Siunailkoon teitä se Jumala, mihin ikinä Jumalaan te uskottekin!

Kiitos todistuksestasi. On hienoa, että olet rehellinen ja avoin. Se on harvinaista. Monet elävät osittain tietämättään itsepetoksessa ja pitävät sokeasti totena asioita, joita ei hyvä olisi totena pitää. Pelko lienee syynä ja mitä kaikkea: yhteisöstä erottamisen ja helvetin pelko nyt ainakin. Ei uskalleta kyseenalaistaa Raamatun kirjoituksia ja sanomaa. Tähän vaikuttaa tosin aivopesu.

Kun saadaan uskova heti "nuorena" pitämään totena väite, että Raamattu on kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa, niin sen nojalla sitten kieltäydytään ajattelemasta omilla aivoilla ja tutkimasta sitä, onko Raamattu kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa. Silloin kiistetään selvät ristiriidat ja virheet, joita jopa teologit tunnustavat Raamatussa olevan.

Kristinuskosta luopuneesta voi tulla korkeampaan voimaan uskova eli deisti. Tämä on käsittääkseni hyvin yleistä. Suomessa noin 20 % kansalaisista uskoo johonkin korkeampaan voimaan. Suuri osa näistä on varmaan luterilaisen kirkon jäseniä, perinteen ja tavan vuoksi. Tai "varmuuden vuoksi".

Oma "luopumukseni" meni tosiaan niin, että siirryin kristinuskosta deismiin. Kun en lopulta löytänyt perusteluja deistiseen korkeampaan voimaan uskomiseen, niin hylkäsin senkin ajatuksen. Olisihan se toisaalta hienoa, että olisi joku rakkauteen johdattava "jumala" ja että siitä rakkaudesta saisi jopa palkinnon tulevaisuudessa, mutta en löydä sille uskolle hyviä perusteluita.

Kärsimys ja epäoikeudenmukaisuus ja luonnon raadollisuus eivät puolla rakkauden jumalan olemassaoloa. Ehkä sellainen kuitenkin on olemassa. Siihen uskovien puolesta toivoisin niin olevan. Itse en sellaiseen toivoani perusta. Tämä elämä on ainut, mitä minulla on.

• Anonyymi

Viihdyn aika paljon omissa oloissani, en ole kyläilijä luonteeltani. Siviilissä pystyn sanomaan mitä kirjoitankin.

1234567---

• Anonyymi

Minä kylvän välillä tarkoituksella riitaa eri tavalla uskovien välille, mutta en tekisi sitä palstan ulkopuolella. Saatan myös sanoa pahasti jollekin kirjoittajalle, mutta en ehkä tekisi sitä palstan ulkopuolella.

Täällä on helppo trollata ja kohdella toisia kaltoin tai vain lietsoa riitaa ja seurata huvittuneesti sivusta, miten hihhulit repivät ja purevat toisiaan. Jos ei olisi bittiavaruus välissä, niin tulisi ruumiita.

Olette te sekoa porukkaa.

• Anonyymi

Minä en koskaan kommentoi sitä millainen ihminen on. En edes sitä onko hän oikeassa tai väärässä. Mutta jos joku ei tunne Raamattua vaan luottaa enemmän kaveriinsa kuin uusimpaan raamatuntutkimuksen, niin onhan virheellinen kuva Raamatusta oikaistava. Minä voin aivan hyvin sanoa kasvotusten kaiken sen, minkä olen kirjoittanut täällä. Moni täällä hiiltyy kun joku muu tietää paremmin Raamattua kuin hän tai kun joku osoittaa toisen uskomukset hataraksi. Minun ei tarvitse alentua hiiltymiseen. Minua ei voisi vähempää edes kiinnostaa jos joku kritisoi kirjoituksiani. Se, että niitä kritisoidaan, on hyvä merkki. Ainakin kirjoitukseni on silloin huomattu, eikä vain kritisoijan toimesta vaan muidenkin. Lisäksi onnvain hyvä, että kaikenlaisia kommentteja tulee, sillä ne pitävät kommenttini ja kirjoitukseni pidempään ylimpänä aloituksissa ja toisten luettavissa.

• Anonyymi

Aloita jokin uusi keskustelu aiheena Raamattu ja sen tutkimus tai jokin osa-alue tästä. Voin osallistua. Tunnen itsekin Raamatun melko hyvin.

• Anonyymi

Kuulostaa terveeltä ajattelutavalta. Ei kritiikki ole huono asia, eikä itse asian kritiikkiä pitäisi ottaa henkilökohtaisesti, kirjoittamalla sen sanominen on kuitenkin taitolaji ja moni ei hallitse sitä. Täällä ei näe ihmisen kasvoja ja se vaikeuttaa kommunikointia. Kuitenkin usein voisi olla parempi keskittyä muuhun kuin kriittisyyteen ja jos esimerkkinä tuodaan se, että ei esim toisen kirjoittajan haukkuminen saatanaksi olisi millään kasvonilmeillä pelastettavissa sivistyneeksi ja hyväksi puheeksi, jota voisi viljellä elämässä.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloita jokin uusi keskustelu aiheena Raamattu ja sen tutkimus tai jokin osa-alue tästä. Voin osallistua. Tunnen itsekin Raamatun melko hyvin.

On kuule tullut tehtyä niin varmaan kolmisenkymmentä kertaa sitten noin vuoden 2012. Valitettavasti tämä palsta ei anna todellista vastusta minulle. Ehkä sinä antaisit. Mutta olen ohittanut sen vaiheen elämässäni. Keskityn nykyään lähinnä omaan hyvinvointiini eli terveyteeni, ja toisten hyvinvointiin ja auttamiseen, voimavarojeni puitteissa. Sekin on välillä kovin haasteellista. Kiitos ehdotuksestasi!

• Anonyymi

Johannes sanoi- ja menetti päänsä. Oliko Johannes väärässä, vai?

Viestihän kertoi jotain!

Entäpä jos sitten se pää tipahtaakin viimeisellä tuomiolla, kun ei kuunnellut Johannesta?

-kumpi- pärjäsi

• Anonyymi

Kuka Johannes? Onhan muita pään menettäneitä, jotka sanoivat ja kuolivat. Ei tarvitse kääntää päätä kuin naapurimaahan päin, niin kyllä löytyy ja ihka oikeita ihmisiä, ei kirjan päähenklöitä.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka Johannes? Onhan muita pään menettäneitä, jotka sanoivat ja kuolivat. Ei tarvitse kääntää päätä kuin naapurimaahan päin, niin kyllä löytyy ja ihka oikeita ihmisiä, ei kirjan päähenklöitä.

Lightning

Onneksi suomessa saa uskoa kuten haluaa.... monet nyttenkin kärsivät ja kuolevat uskonsa vuoksi.

• Anonyymi

Mielenkiintoisia vastauksia tullut ketjuun. Palstalla on monin eri tavoin ajattelevia ihmisiä, se ainakin tulee esiin vastauksista.

Lightning

• Anonyymi

"Seura tekee kaltaisekseen." Kun lukee jatkuvia riitoja ja näkee, miten pahoja täällä kirjoittavat ihmiset ovat, niin se houkuttelee toimimaan samalla tavalla kuin he: itsestä tulee seuransa kaltainen. Olisikin parasta pysyä poissa palstalta, kun tällaista ilmenee. Mutta mitä sitä riippuvuudelleen voi tehdä?

• Anonyymi

Kun näkee miten pahoja muut ihmiset ovat, niin senhän pitäisi vain vieroittaa itseä kauemmaksi heistä ja heidän tavoistaan, jos itse on kerran hyvä ihminen? Viestistäsi kuulostaa siltä, että et olekaan kovin hyvä ihminen, jos mielesti tekee tehdä pahaa. Voitko mitenkään muuttua hyväksi ihmiseksi, jos tämä on totuus sinusta? Minä voin, sillä vieroksun sitä pahaa, mihin joskus lankean ja en yleensä lankea samaan enää uudestaan.

• Anonyymi

Oletan sinun kirjoittavan itsestäsi, kun kirjoitat riippuvuudesta.

Minun ei tarvitse sitä kellekään todistaa tai selittää, miksi tänne kirjoitan. Toki tämä varmasti jotakin elämän osa-aluetta korvaa. Jos kirjoittaisin muualle niin kirjoittaisin muualle (tulee olla oletettu kuulija, on ehdotettu pöytälaatikkokirjoittamista, se ei inspiroi), jos voisin puhua muualle, puhuisin muualle. Itse tämä kirjoittaminen ei kuitenkaan ole se pointti. Kuka tahansa kuulija ei silti sillä tavalla kelpaa, vaan kaipaan ehkä jotain, jota ei enää ole olemassa, eikä tule.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletan sinun kirjoittavan itsestäsi, kun kirjoitat riippuvuudesta.

Minun ei tarvitse sitä kellekään todistaa tai selittää, miksi tänne kirjoitan. Toki tämä varmasti jotakin elämän osa-aluetta korvaa. Jos kirjoittaisin muualle niin kirjoittaisin muualle (tulee olla oletettu kuulija, on ehdotettu pöytälaatikkokirjoittamista, se ei inspiroi), jos voisin puhua muualle, puhuisin muualle. Itse tämä kirjoittaminen ei kuitenkaan ole se pointti. Kuka tahansa kuulija ei silti sillä tavalla kelpaa, vaan kaipaan ehkä jotain, jota ei enää ole olemassa, eikä tule.

Lightning

totta tuokin

• Anonyymi

Tuli mieleeni sellainen ajatus tästä sivusta, että palstalla hengailu on pois muusta elämästä ja saattaa olla vahingollista tai kertoa vakavista ongelmista ihmisen elämässä. Luulisin täällä kirjoittelun oleva oire yksinäisyydestä tai sitten ihmisillä on tarve tuoda itseään esille, ja kun eivät muualla voi sitä tehdä, niin sitten täällä.

Onko tämä siis monien ongelmaisten paikka? Tavallaan elämä puuttuu palstan ulkopuolelta ja yritetään täyttää se palstan viesteillä.

• Anonyymi

Jos itsestäni kirjoitan, niin olet oikeassa siinä, että voisi siivota, järjestellä, pestä pyykkiä, käyttää koiraa lenkillä jne, ja johonkin toisaalle käytetty aika on pois toisaalta. Mutta en aio kokea syyllisyyttä, en koe olevani vakavasti ongelmainen. Ei täällä kaikki kirjoittajat ole vakavasti ongelmaisia tai voi ketään sellaiseksi leimata suoraan. Se on loukkaus ulkopuolelta lähteä arvioimaan ihmistä ongelmaiseksi, vaikka viitteitä näkyisi palstatoiminnassa, että se voisi johinkin viitata, täällä ollaan silti vain kirjoittamassa ja ketään ei yleensä oikeasti suoraan tunneta.

Ja sinäkinhän tänne kirjoitat, joten voi kysyä, mitä?

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos itsestäni kirjoitan, niin olet oikeassa siinä, että voisi siivota, järjestellä, pestä pyykkiä, käyttää koiraa lenkillä jne, ja johonkin toisaalle käytetty aika on pois toisaalta. Mutta en aio kokea syyllisyyttä, en koe olevani vakavasti ongelmainen. Ei täällä kaikki kirjoittajat ole vakavasti ongelmaisia tai voi ketään sellaiseksi leimata suoraan. Se on loukkaus ulkopuolelta lähteä arvioimaan ihmistä ongelmaiseksi, vaikka viitteitä näkyisi palstatoiminnassa, että se voisi johinkin viitata, täällä ollaan silti vain kirjoittamassa ja ketään ei yleensä oikeasti suoraan tunneta.

Ja sinäkinhän tänne kirjoitat, joten voi kysyä, mitä?

Lightning

Niin, minäkin kirjoitan tällä palstalla ja se on jonkinasteinen ongelma minulle, koska aika on pois muiden ihmisten kanssa olemisesta ja seurustelusta livenä. Toisaalta ajattelen tämän olevan vähän niin kuin harrastus minulle ja muillekin, joten se ei välttämättä ole ongelma ollenkaan muille, mutta minulle se on jonkinasteinen ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, minäkin kirjoitan tällä palstalla ja se on jonkinasteinen ongelma minulle, koska aika on pois muiden ihmisten kanssa olemisesta ja seurustelusta livenä. Toisaalta ajattelen tämän olevan vähän niin kuin harrastus minulle ja muillekin, joten se ei välttämättä ole ongelma ollenkaan muille, mutta minulle se on jonkinasteinen ongelma.

Jollain tasolla voi olla pois, esim voisi ajatella tämän olevan pois lapsilta tai puolisolta... toisaalta tarvitsen elämääni muutakin, en käytä juurikaan itseeni muutoin yhtään aikaa, ei ole harrastuksia tai ystävyyssuhteita... Jos ei oteta laskuun lapsia, en käyttäisi aikaa muihin ihmisiin yhtään sen enempää...toki on joka päivä tiettyjä velvollisuuksia, kuten ihmisillä yleensä. Puoliso voisi tykätä etten tekisi tätä kirjoittamista, mutta...se ei ole vastaus, että lopettaisin kirjoittamisen tänne tai elämäni muuttuisi sen kautta jotenkin paremmaksi...ehkä koettaisin taas vain tehdä muiden elämästä täydellisen hyvää.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jollain tasolla voi olla pois, esim voisi ajatella tämän olevan pois lapsilta tai puolisolta... toisaalta tarvitsen elämääni muutakin, en käytä juurikaan itseeni muutoin yhtään aikaa, ei ole harrastuksia tai ystävyyssuhteita... Jos ei oteta laskuun lapsia, en käyttäisi aikaa muihin ihmisiin yhtään sen enempää...toki on joka päivä tiettyjä velvollisuuksia, kuten ihmisillä yleensä. Puoliso voisi tykätä etten tekisi tätä kirjoittamista, mutta...se ei ole vastaus, että lopettaisin kirjoittamisen tänne tai elämäni muuttuisi sen kautta jotenkin paremmaksi...ehkä koettaisin taas vain tehdä muiden elämästä täydellisen hyvää.

Lightning

Minulla lapsi puolisoineen tulossa kylään muutamaksi päiväksi. Joudun varmaan vähentämään täällä oleskelua, kun he tekevät etätyötä ja asunto on pieni. Tarvinnevat tätä tietokonettakin ja puhelimella on hankala kirjoittaa.

Minullakaan ei ole harrastuksia täällä oleskelun ohella. No, katson televisiota ja luen kirjoja jonkin verran, mutta eivät ne riitä: tarvitsen jotakin muuta ja suomi24 tarjoaa sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla lapsi puolisoineen tulossa kylään muutamaksi päiväksi. Joudun varmaan vähentämään täällä oleskelua, kun he tekevät etätyötä ja asunto on pieni. Tarvinnevat tätä tietokonettakin ja puhelimella on hankala kirjoittaa.

Minullakaan ei ole harrastuksia täällä oleskelun ohella. No, katson televisiota ja luen kirjoja jonkin verran, mutta eivät ne riitä: tarvitsen jotakin muuta ja suomi24 tarjoaa sitä.

Ei tämä hyvä korvike ole ihmissuhteissa, oikeasti aika huono. Uskon että suomi24seen liittyy myös paljon sellaistakin...että minulla on vuosikymmenien ajan tämän netin välityksellä ollut tällainen virtuaalitodellusuus...ei se ole eri todellisuus, en ole siis sekoittanut todellisuutta keskenään...mutta olen tehnyt tätä liian kauan ja tottunut siihen..kun tekee tällaista viitisentoista vuotta, niin se on jo tapa ja tottumus...

Kiva, kun tulee lapsesi puolisoineen kylään, se kait on sitä järkevää elämää siellä missä on kaikki ihmiset läsnä...tänne käytetty aika on oikeasti hukka-aikaa...siis todellisesti on niin.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tämä hyvä korvike ole ihmissuhteissa, oikeasti aika huono. Uskon että suomi24seen liittyy myös paljon sellaistakin...että minulla on vuosikymmenien ajan tämän netin välityksellä ollut tällainen virtuaalitodellusuus...ei se ole eri todellisuus, en ole siis sekoittanut todellisuutta keskenään...mutta olen tehnyt tätä liian kauan ja tottunut siihen..kun tekee tällaista viitisentoista vuotta, niin se on jo tapa ja tottumus...

Kiva, kun tulee lapsesi puolisoineen kylään, se kait on sitä järkevää elämää siellä missä on kaikki ihmiset läsnä...tänne käytetty aika on oikeasti hukka-aikaa...siis todellisesti on niin.

Lightning

Saattaa olla enemmänkin, jopa lähes parikymmentä vuotta...siis kun löysin tämän nettielämän...alkoi samaan aikaan kun tulin uskoon..ilman uskoa, en olisi tämä mikä olen, vaikka enää en usko ..eikö ole hassua? Iso osa kokemuksista täällä netissä, on huonoja ja olleet vaurioittavia...mutta olen kaikesta silti aina selvinnyt...myös masennuksesta...ihan itse, ilman kenenkään apuja.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saattaa olla enemmänkin, jopa lähes parikymmentä vuotta...siis kun löysin tämän nettielämän...alkoi samaan aikaan kun tulin uskoon..ilman uskoa, en olisi tämä mikä olen, vaikka enää en usko ..eikö ole hassua? Iso osa kokemuksista täällä netissä, on huonoja ja olleet vaurioittavia...mutta olen kaikesta silti aina selvinnyt...myös masennuksesta...ihan itse, ilman kenenkään apuja.

Lightning

Masennus on tuttua minullekin. Yksinhän siitä on lopulta selvittävä, vaikka apua saisikin. Kun ei ole Herraa auttamassa, niin ihmistenkin apu kelpaa.

• Anonyymi

Minua ei kiinnosta niinkään se, millainen joku on ja millainen hänen sanotaan olevan vaan se, voiko ihminen muuttua ja miten se tapahtuu?

Tahtoisin olla toisenlainen kuin olen. Tahtoisin olla parempi ihmisenä ja lähimmäisenä. Miten se onnistuu?

• Anonyymi

Ihminen muuttuu ihan yrittämättäkin. Kokemukset muuttavat ja muut ihmiset vaikuttavat muutosta. Ja ikä muuttaa ihmistä. Ei välttämättä paremmaksi, mutta muuttuu kuitenkin.

• Anonyymi

En tiedä. Varmaan ihmisessä tapahtuu muutosta oikeista syistä. Taustalla varmaan on myös omaa tahtotilaa, vaikka muutos on hidasta kehitystä. Muutosta ei voi kuitenkaan ulkoistaa jollekin toiselle kuten Jumalalle tehtäväksi.

On ihmisiä, jotka eivät koe syyllisyyttä tms tunteita, ehkä silloin ei ole tarvetta kokea muutosta, toki voi esittää roolia, kuten psykopaatit tekevät. Koen, että juuri uskonnollisissa piireissä on vaarana olla tekemisissä psykopaattien kanssa, he voivat sanoilla kertoa muuttuneensa, mutta tekevät kaikkea vain oman edun nimissä. Ja kaikki ihmiset jollain tasolla ovat oman edun tavoittelijoita, isoon osaan ihmisistä ei loppuviimein kannata luottaa syvällisellä tasolla...

Lightning

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe