Uni ja nukkuminen

Anonyymi-ap

On tämä kummallista.
Vaikka nukut joka yö suunnilleen saman verran, niin välillä herätessä tuntuu, ettei ole nukkunut juuri ollenkaan.
Toisinaan heräät useamman kerran ja tunnet, kuin olisit nukkunut niin kauan, että eikö se yö koskaan lopu.
Unetkin on välillä sellaisia, että mielummin jäisit vaikka sinne unimaailmaan, kuin heräisit tähän maailmaan.

Jospa unimaailma onkin se. minne menemme, kun elämä täällä päättyy.
Jospa unissa näytetään meille sitä tulevaa paikkaamme.
Toisinaan unet ovat niin erikoisia. ettei niitä ole kyllä itse millään voinut keksiä.

54

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus ajattelin, että unet ovat jäänteitä edellisestä/edellisistä elämistä. Näen harvoin unia. Unissani on aina sama perusidea. Hortoilen vieraissa kaupunki- ja kyläympyröissä. En tunnista rakennuksia mutta ne ovat hyvin toden tuntuisia. Julkisivut, mittasuhteet. Jonkin miljöön näkeminen kestää aina jotain pari sekuntia mutta muistan niitä herättyäni. Viimeaikoina hieman vaivannut eräs tilanne. Muutama vuosi sitten kesälomalla tuli kilsoja mittariin ja näin jälkeenpäin on ruvennut vaivaamaan eräs ohimenevä pysähdys siinä mielessä, että kävinkö siellä todella vai oliko se unta. Siihen liittyi huoltiskaketjun taukopaikka ja eräs liike samalla alueella. Jälkeenpäin yrittänyt uudelleen paikallistaa mielessäni sitä tonttia. Höh. - cu-

    • Anonyymi

      Nyt on jokin juttu menoillaan. Olisi toisaalta kiva kun olisi normaalia.

    • Joskus se, ettei normaalin unen jälkeen tunne olevansa levännyt, voi olla merkki uniapneasta.

      Minä nukun muutenkin kauhean levottomasti nykyään. Pääasiassa nukahdan kyllä (äänikirjan avulla), mutta jos herään yöllä vaikka klo 03-04 aikaan jostakin syystä (viimeksi hotellihuoneen yöpöydällä olevan puhelimen luuri oli mennyt pois paikaltaan ja heräsin siihen tuut-tuut hälytysääneen) en todennäköisesti saa enää uudelleen unen päästä kiinni. Olen sitten kuunnellut äänikirjaa aamuun saakka, pidän silmiä kiinni ja annan kehoni levätä.

      En muista näkemiäni unia kuin harvakseltaan. Ehkä viikko sitten näin pitkän ja levollisen unen, missä oli mm. äitini ja muitakin jo edesmenneitä läheisiäni mukana. - Joskus olen toki nähnyt seikkailevia, jännittäviä tai jopa pelottavia unia, missä esimerkiksi joudun veden alle ja tunnen hukkuvani, mutta niistä pystyn kyllä yleensä heräämään suht helposti.

      Tämä on mielenkiintoinen aihe, mistä toivon hyvää keskustelua. Kiitos aloittajalle. 🙂

      • Anonyymi

        Uniapnean syntyyn vaikuttaa paljon, että hengittääkö suun vai nenän kautta. Nenän kautta edestakaisin olisi syytä muutenkin olla luontaista ja suun pitäminen kiinni. Usein tuosta kärsiville neuvotaan teippi suun eteen edes yöksi. Aluksi voi tuntua tukalalta mutta jos pitää illasta toiseen pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, aloittaa vaikka jostain kymmenestä minuutista kerrallaan ja siitä pidentää aikaväliä kunnes tuntuu luontevalta pitää tuota unessa läpi yön. Suupielet voi olla syytä jättää auki mahdollisen yskänpuuskan takia?ja se puoli-istuva divaaniasento olisi ergonomisin. - cu-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uniapnean syntyyn vaikuttaa paljon, että hengittääkö suun vai nenän kautta. Nenän kautta edestakaisin olisi syytä muutenkin olla luontaista ja suun pitäminen kiinni. Usein tuosta kärsiville neuvotaan teippi suun eteen edes yöksi. Aluksi voi tuntua tukalalta mutta jos pitää illasta toiseen pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, aloittaa vaikka jostain kymmenestä minuutista kerrallaan ja siitä pidentää aikaväliä kunnes tuntuu luontevalta pitää tuota unessa läpi yön. Suupielet voi olla syytä jättää auki mahdollisen yskänpuuskan takia?ja se puoli-istuva divaaniasento olisi ergonomisin. - cu-

        Ei missään nimessä kannata teippiä käyttää. Ihminen tarvitsee happea. Käsittääkseni vaivaan on kuitenkin saatavilla jonkinlaisia suukappaleita, jotka voisivat auttaa. Kannattaa kysellä lääkäriltä mikä on paras apu. Kotikonsteista ainakin tennispallon ompeleminen selkäpuolelle on tehokas, sillä se ohjaa nukkumaan kyljellään.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata teippiä käyttää. Ihminen tarvitsee happea. Käsittääkseni vaivaan on kuitenkin saatavilla jonkinlaisia suukappaleita, jotka voisivat auttaa. Kannattaa kysellä lääkäriltä mikä on paras apu. Kotikonsteista ainakin tennispallon ompeleminen selkäpuolelle on tehokas, sillä se ohjaa nukkumaan kyljellään.

        Sen teipin tarkoitus on korostaa nenän kautta hengittämistä ja että se tulisi aikaa myöten automaatiotavaksi=>nenän kautta syvempi sisäänhengitys, palleahengitys/pallean perusteellinen aktivoituminen ja pitkä uloshengitys ja viimeisen pihauksen jälkeen se parin sekunnin seisova olo ja taas syvä sisäänveto. Käsittääkseni apnealaitteen tarkoitus on sama, eli ilman laukaisu keuhkoihin, jos henkilöltä jää se vajaaksi? Nenän kautta olisi tarkoitus tehdä siitä normaalikäytäntö. Kyllähän tuo ajatus jännittää. Suun päälle osittain teippi. Ihmiset ovat kokeilleet eri teippejä, 3m, gorillateippi, jesari. Liimapinta aika tärkeää, luulisin, että pysyy paikoillaan. Tuli mieleen ylipaino ja tuskin se ainakaan edistää nukkumisterveyttä. - cu-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen teipin tarkoitus on korostaa nenän kautta hengittämistä ja että se tulisi aikaa myöten automaatiotavaksi=>nenän kautta syvempi sisäänhengitys, palleahengitys/pallean perusteellinen aktivoituminen ja pitkä uloshengitys ja viimeisen pihauksen jälkeen se parin sekunnin seisova olo ja taas syvä sisäänveto. Käsittääkseni apnealaitteen tarkoitus on sama, eli ilman laukaisu keuhkoihin, jos henkilöltä jää se vajaaksi? Nenän kautta olisi tarkoitus tehdä siitä normaalikäytäntö. Kyllähän tuo ajatus jännittää. Suun päälle osittain teippi. Ihmiset ovat kokeilleet eri teippejä, 3m, gorillateippi, jesari. Liimapinta aika tärkeää, luulisin, että pysyy paikoillaan. Tuli mieleen ylipaino ja tuskin se ainakaan edistää nukkumisterveyttä. - cu-

        Muistin tässä joskus lukeneeni, että normijamppa käyttää palleakapasiteetista vain kymmentä prosenttia suurelta osin pinnallisen suuhengityksen takia, mistä sitten seuraa verenkiertohäiriöitä ja verenpaineen nousua. Älä kysy lähdettä, en muista. - cu-


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata teippiä käyttää. Ihminen tarvitsee happea. Käsittääkseni vaivaan on kuitenkin saatavilla jonkinlaisia suukappaleita, jotka voisivat auttaa. Kannattaa kysellä lääkäriltä mikä on paras apu. Kotikonsteista ainakin tennispallon ompeleminen selkäpuolelle on tehokas, sillä se ohjaa nukkumaan kyljellään.

        Juu, mites sitä nenän kautta hengittää, jos on nuha ja nenä tukossa.
        Meikäläinen nukkuu kyljellään. Olen selälläni ja vatsallani yrittänyt nukkua, mutta epämukava oli asento se.


    • Nukumista ei pitäisi verrata edelliseen unijaksoon, vaan huomio on syytä kiinnittää unenlaatuun. Onko uni palauttavaa? Mikäli heräät usein väsyneenä, ongelmat ovat jossain muualla. Keskustele asiasta lääkärisi kanssa. Uniapnea kannattaa ottaa vakavasti.

    • Anonyymi

      Minulla auttoi, kun laitoin tuon kellon, jolla pystyn seuraamaan unenlaatua.

      Pyrin pitämään iltarutiinit samanlaisina. Olen tietoisesti vähentänyt stressaamista ja etsinyt keinoja poistaa stressiä. Kokonaiskuvassa syke onkin matalammalla kuin aiemmin.

      Mitä uniin tulee, niin tuopa
      lähti heti soimaan päässä. :)

      Chorale / Univiidakko

      https://youtu.be/AA_k8MGItB0?si=MM7UNdxeeao_pfSk

    • Anonyymi

      Siis kyse on huonosti tai hyvin nukkumisesta. Kokonaisajalla ei niinkään ole merkitystä, vaan syvän unen ajalla.

      Me joilla on puhdas omatunto nukumme yleensä hyvin :) Jos näen, tai varsinkin muistan unia, tiedän että olen nukkunut huonosti.

      Nyt oli huono yö pitkästä aikaa. Pikkujoulut tulee erakolle kalliiksi. Menee arkipäivä aikaa sosiaaliseen koitokseen valmistautumiseen, päälle huono yö, ja seuraava päivä turautuu toipumiseen. Hitto että pitikin taas lähteä!

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        Alkoholi aiheuttaa huonoa unen laatua ja herätessä olo tuntuu väsyneeltä 🤷‍♀️.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi aiheuttaa huonoa unen laatua ja herätessä olo tuntuu väsyneeltä 🤷‍♀️.

        - Sheena

        Tämä on selvä homma.
        Eilenkin meni ruhtinaalliset kaksi annosta ja heti huono yö.

        -keinovaginamies-


    • Anonyymi

      Sitä minä ihmettelen, kun herätus kello alkoi aamulla piippaamaan, vaikka siinä on herätys nappi ollut aina alhaalla, kun kännykän laitan herättämään.
      Miten se kerätys nappi on voinut mennä yläasentoon, kun en illalla ollut edes koskenut siihen kelloon, eikä se ole muulloin alkanut piippaamaa.

      Muutamia vuosia sitten en aamulla muistanut mitä unta olen nähnyt.
      Nykyään näen unet selvemmin ja lähes joka yö näen unta, jonka aamulla muista, mutta äkkiä ne unet unohtuu.
      Aamulla on yleesä tilanne, että haluaiis jatkaa unien näkemistä, mutta illalla taas ei viiitsisi mennä nukkumaan, vaikka kiinnostavia unia voi olla tiedossa.

    • Anonyymi

      Minulle uni ja nukkuminen sujuu kunhan nyt ensin nukahtaa...Nukahtaminen on vaikea laji, kun päässä on liikaa ajatuksia eikä pysty rauhoittumaan 🙄

      - Sheena

      • Näin on, pakko puuduttaa aina ajatustoimintaa mahdollisimman neutraaleilla jutuilla, ettei vahingossakaan lähde ajatukset karkuteille 🙄


    • Minä onnistuin kehittämään itselleni uniongelman pitkittyneen stressin aikana. En siis nykyään osaa oikein nukkua enää ja usein yöunet jäävät tyypillisesti n 5 tunnin mittaisiksi. En muista koska olisin viimeksi nukkunut 8 tuntia tai sitä enemmän. Uneen pääseminen on joskus vaikeaa ja sitten kuitenkin heräilen joskus aamuyöstä.

      Uneen laatuun vaikuttaa minulla positiivisimmin liikunta ja se, että olen saanut ajatusmylläkän päässäni rauhoittumaan. Jos minulla on esim työstressiä, jää asiat pyörimään päässä ja saatan vaikka keskellä yötä herätä ajattelemaan jotain työasiaa. Olen pyrkinyt vähentämään stressiä kokonaisvaltaisesti ja katkaisemaan työhön liittyvät ajatukset niin etteivät ne pyörisi päässä koko iltaa.

      Näen kyllä aika paljon unia, mutta muistan niistä vain osan. Näen joskus hyvinkin tapahtumarikkaita unia, kuin olisin jossain elokuvassa. Minua kiehtoo unien tulkinta jonkin verran, ja käyn usein lueskelemassa, mitä näkemäni uni voisi edustaa. Alitajunta työstää asioita unessa, joten unet kertovat aina jostain. Pelosta, toiveesta, stressistä, vaikeasta elämäntilanteesta, kaipuusta tms.. En usko, että ne kuvastavat paikkaa johon menemme kuoleman jälkeen.

    • Unet johtuu siitä, että aivot eivät saa enää aistiärsykkeitä, niinpä ne luo niitä itse.

      Unen laatuun vaikuttaa sitten kaikki. Stressi ja ruokavalio...ihan kaikki.

      Yksi minkä olen laittanut ihmisissä, itsessänikin joskus merkille, että unesta, tai unettomuudesta ollaan hirveän huolissaan. Sterssataan siitäkin ja aiheutetaan itselle paineita (ennakkotoivoita tms. unelle).

      Uni on kuin nälkä tai jano...kyllä se tulee kun antaa sen hoitua itsestään...

      • Vaikeat uniongelmat vaativat usein jopa lääkärin apua, eli ihan aina se ei hoidu itsestään, mutta tuo on kyllä totta, että unettomuudesta stressaaminen vain pahentaa sitä. Oma unitilanne parani, kun lopetin itseni painostamisen. Päässä takoi ennen vain "nuku, nuku, nuku" eikä tuo tietenkään mitään auta. Kun annoin itselleni luvan vaikka pelata jotain tyhjänpäiväistä peliä tai katsoa jotain asmr-videota niin kauan, että oikeasti unettaa, aloin saamaan paremmin unen päästä kiinni ja tunteja kertyi enemmän, vaikka silti olen edelleen kaukana ihanteesta. Puoli tuntia kerrallaan yritän pikkuhiljaa hilata unia terveellisen tuntimäärän puolelle 😊


      • Aletheias kirjoitti:

        Vaikeat uniongelmat vaativat usein jopa lääkärin apua, eli ihan aina se ei hoidu itsestään, mutta tuo on kyllä totta, että unettomuudesta stressaaminen vain pahentaa sitä. Oma unitilanne parani, kun lopetin itseni painostamisen. Päässä takoi ennen vain "nuku, nuku, nuku" eikä tuo tietenkään mitään auta. Kun annoin itselleni luvan vaikka pelata jotain tyhjänpäiväistä peliä tai katsoa jotain asmr-videota niin kauan, että oikeasti unettaa, aloin saamaan paremmin unen päästä kiinni ja tunteja kertyi enemmän, vaikka silti olen edelleen kaukana ihanteesta. Puoli tuntia kerrallaan yritän pikkuhiljaa hilata unia terveellisen tuntimäärän puolelle 😊

        No tohtorillehan voi joutua vähemmästäkin...

        Mut kaikkiin noihin kolmeen muuten on se aisti mitä tarvitaan....näkä, jano ja väsymys. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No tohtorillehan voi joutua vähemmästäkin...

        Mut kaikkiin noihin kolmeen muuten on se aisti mitä tarvitaan....näkä, jano ja väsymys. 😊

        Toki, mutta tarkoitin sitä, että joskus ammattilaisen apu on tarpeen uniongelmien ratkaisemisessa. Uniongelmat ovat käytännössä aina ratkaistavissa, mutta ensin täytyy tunnistaa, mistä ongelmat johtuvat ja siinä voi ammattilaisen apu olla monelle arvokasta. Esim haitalliset iltarutiinit on tyypillinen syy unettomuuteen nykyään. Itsekään en elämäntilanteen ollessa kovin kuormittunut ymmärtänyt heti, miten itse pahensin uniongelmiani sillä, että annoin itseni väsyä illalla vain huomatakseni, että pyykit odottaa narulle laittamista ja kurahaalarit pesemistä. Siinä touhuillessa virkistyin uudelleen ja uni karkasi vain kauemmas. Joskus se vaatii ammattilaisen herättelemään omien elintapojen muuttamiseen. Tai tunnistamaan muita unettomuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten uniapneaa tms.


      • Aletheias kirjoitti:

        Toki, mutta tarkoitin sitä, että joskus ammattilaisen apu on tarpeen uniongelmien ratkaisemisessa. Uniongelmat ovat käytännössä aina ratkaistavissa, mutta ensin täytyy tunnistaa, mistä ongelmat johtuvat ja siinä voi ammattilaisen apu olla monelle arvokasta. Esim haitalliset iltarutiinit on tyypillinen syy unettomuuteen nykyään. Itsekään en elämäntilanteen ollessa kovin kuormittunut ymmärtänyt heti, miten itse pahensin uniongelmiani sillä, että annoin itseni väsyä illalla vain huomatakseni, että pyykit odottaa narulle laittamista ja kurahaalarit pesemistä. Siinä touhuillessa virkistyin uudelleen ja uni karkasi vain kauemmas. Joskus se vaatii ammattilaisen herättelemään omien elintapojen muuttamiseen. Tai tunnistamaan muita unettomuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten uniapneaa tms.

        No ammattilaisetkin voi auttaa, jos saavat todellista faktaa tueksi...

        Uniapneaan se löytyy seursntalaitteilla..

        Mutta mitä muuta uniapneatyypit tekee uniensa puolesta sit väärin....???
        Sitä ei sensorit kerro..

        Esim. Zähän voisit saada uniapneadiagnoosin ja saisit laitteen helpottamaan sitä.. mistä tiedät, auttaisiko jos joku voodoopappi toteaisi, että tarttet tälläistä asentoa, että saat unta ja se on siinä?

        Blasebovaikutus?


      • Disseisback kirjoitti:

        No ammattilaisetkin voi auttaa, jos saavat todellista faktaa tueksi...

        Uniapneaan se löytyy seursntalaitteilla..

        Mutta mitä muuta uniapneatyypit tekee uniensa puolesta sit väärin....???
        Sitä ei sensorit kerro..

        Esim. Zähän voisit saada uniapneadiagnoosin ja saisit laitteen helpottamaan sitä.. mistä tiedät, auttaisiko jos joku voodoopappi toteaisi, että tarttet tälläistä asentoa, että saat unta ja se on siinä?

        Blasebovaikutus?

        Ammattilaisten tehtävä on pyrkiä saamaan potilaastaan mahdollisimman totuudenmukainen kokonaiskuva faktoineen, mutta nukkuminen on sellainen asia, johon liittyy tyypillisesti myös paljon henkisiä juttuja, kuten ahdistusta tms. eli kaikesta ei edes voi mitään eksaktia tietoa saada. Siksi se apu löytyy parhaiten kokeilemalla erilaisia juttuja, mikä sopii juuri itselle ja siihen elämäntilanteeseen.

        Moni uniongelmista vakavasti kärsivä on valmis kokeilemaan vaikka sitä voodoo-pappia, jos se vain auttaa unen saamisessa. Se, johtuuko unen saanti plasebon vaikutuksesta tai jostain muusta, ei ainakaan itselleni olisi se oleellisin juttu, vaan se, että pystyy vihdoin nukkumaan.

        Itse olen kokeillut esim äänimaljatentoutusta yhtenä keinona rauhoittaa kehoa niin, että uni tulisi helpommin. Kaikenlaista voi ja kannattaa kokeilla, yleensä ainakin jostain on apua 😊


      • Aletheias kirjoitti:

        Ammattilaisten tehtävä on pyrkiä saamaan potilaastaan mahdollisimman totuudenmukainen kokonaiskuva faktoineen, mutta nukkuminen on sellainen asia, johon liittyy tyypillisesti myös paljon henkisiä juttuja, kuten ahdistusta tms. eli kaikesta ei edes voi mitään eksaktia tietoa saada. Siksi se apu löytyy parhaiten kokeilemalla erilaisia juttuja, mikä sopii juuri itselle ja siihen elämäntilanteeseen.

        Moni uniongelmista vakavasti kärsivä on valmis kokeilemaan vaikka sitä voodoo-pappia, jos se vain auttaa unen saamisessa. Se, johtuuko unen saanti plasebon vaikutuksesta tai jostain muusta, ei ainakaan itselleni olisi se oleellisin juttu, vaan se, että pystyy vihdoin nukkumaan.

        Itse olen kokeillut esim äänimaljatentoutusta yhtenä keinona rauhoittaa kehoa niin, että uni tulisi helpommin. Kaikenlaista voi ja kannattaa kokeilla, yleensä ainakin jostain on apua 😊

        Anteeksianto ja syvä ymmärrys itselle on minusta tosi hyvä ja toimiva ratkaisu kaikkeen vaivaan.

        Kaikista kovin ruoskija kaikessa löytyy peilistä...järjestään. 😁

        Js silyä se sunkin tapauksessa kuullostaa. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        Anteeksianto ja syvä ymmärrys itselle on minusta tosi hyvä ja toimiva ratkaisu kaikkeen vaivaan.

        Kaikista kovin ruoskija kaikessa löytyy peilistä...järjestään. 😁

        Js silyä se sunkin tapauksessa kuullostaa. 😊

        Minä siis mielestäsi ruoskin liikaa itseäni?


      • Aletheias kirjoitti:

        Minä siis mielestäsi ruoskin liikaa itseäni?

        Lue edelliset kommenttisi ja päättele niistä...

        Ajattele, että ne on jonkun muun tuumsukdia.,.ethän sä olet oikeasti tuon niminen...


      • Disseisback kirjoitti:

        Lue edelliset kommenttisi ja päättele niistä...

        Ajattele, että ne on jonkun muun tuumsukdia.,.ethän sä olet oikeasti tuon niminen...

        Ok, olen ilmeisesti ilmaissut itseäni huonosti. Olen kärsinyt uniongelmista vuosien saatossa, mutta pystynyt parantamaan uniani löytämällä unettomuutta aiheuttavia tekijöitä arjestani ja muuttamalla omia tekemisiäni. En ymmärrä, miten se on itsensä ruoskimista. Puhuin unettomuudesta hyvin pitkälti myös yleisellä tasolla eli kaikki kirjoittamani ei edes liittynyt suoraan minuun.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Ok, olen ilmeisesti ilmaissut itseäni huonosti. Olen kärsinyt uniongelmista vuosien saatossa, mutta pystynyt parantamaan uniani löytämällä unettomuutta aiheuttavia tekijöitä arjestani ja muuttamalla omia tekemisiäni. En ymmärrä, miten se on itsensä ruoskimista. Puhuin unettomuudesta hyvin pitkälti myös yleisellä tasolla eli kaikki kirjoittamani ei edes liittynyt suoraan minuun.

        Sopivan ihmisen löytäminen, rakastelu ja kainalo. Turvallinen läheisyys, olisi kai parasta unilääkettä? Hiljaa hivelisi ihoa ääriviivoja pitkin, löytäisi silmät kiinni itsensä.

        AV


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Anteeksianto ja syvä ymmärrys itselle on minusta tosi hyvä ja toimiva ratkaisu kaikkeen vaivaan.

        Kaikista kovin ruoskija kaikessa löytyy peilistä...järjestään. 😁

        Js silyä se sunkin tapauksessa kuullostaa. 😊

        Anteeksi antamisella ja syvällä ymmärryksellä ei kyllä kasvaimia poisteta kehosta jos sellainen vaiva on.


      • Aletheias kirjoitti:

        Ok, olen ilmeisesti ilmaissut itseäni huonosti. Olen kärsinyt uniongelmista vuosien saatossa, mutta pystynyt parantamaan uniani löytämällä unettomuutta aiheuttavia tekijöitä arjestani ja muuttamalla omia tekemisiäni. En ymmärrä, miten se on itsensä ruoskimista. Puhuin unettomuudesta hyvin pitkälti myös yleisellä tasolla eli kaikki kirjoittamani ei edes liittynyt suoraan minuun.

        Ei kyllä sä ihan hyvin olet kertonut kaikenlaista ja oon ymmärtänyt ihan oikein...

        Kirjoitit mm.
        "Esim haitalliset iltarutiinit on tyypillinen syy unettomuuteen nykyään. Itsekään en elämäntilanteen ollessa kovin kuormittunut ymmärtänyt heti, miten itse pahensin uniongelmiani sillä, että annoin itseni väsyä illalla vain huomatakseni, että pyykit odottaa narulle laittamista ja kurahaalarit pesemistä. Siinä touhuillessa virkistyin uudelleen ja uni karkasi vain kauemmas. Joskus se vaatii ammattilaisen herättelemään omien elintapojen muuttamiseen. "

        Tavallaan tuossa jo huomasin sanan haitallinen...ja pahensit ongelmaa...

        Joo, totta. Mutta siksi niinkin on käynyt, että sä oot sä. Huolehtija jne. 😄
        Itse en paini unihommien kanssa, mutta muuten liiankin työteliäs "höpsö" minussa teetättää ties mitä.

        Sille osalle itsestä pitää tavallaan antaa se hössöily anteeksi.

        Mä törmään miettiväni monesti näillä sanoilla: Pitäisi, täytyisi, pakko tehdä, pakko pystyä jne... ja ne saattais tulla mihin vaan asiaan. Vaikka siihen uniongelmaan...pitäisi saada nukuttua, täytyisi saada unen päästä kiinni, pakko sakko ruveta nukkumaan, pakko pystyä nukkumaan...

        Se "höpsö" on suorituskeskeinen... jos tavallaan sille ei anna anteeksi, vaan piiskaa sitä noilla ajatuksilla, se alkaa työstämään sitä unihommaakin suorittamalla. Sitä tarkoitin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi antamisella ja syvällä ymmärryksellä ei kyllä kasvaimia poisteta kehosta jos sellainen vaiva on.

        Ihmiset pystyy mielellään uskomattomiin suorituksiin kropassaan.
        En pistäisi rahaa likoon siitä, ettei kukaan sellaiseenkin pystyis..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi antamisella ja syvällä ymmärryksellä ei kyllä kasvaimia poisteta kehosta jos sellainen vaiva on.

        Kyllä syöpähoidoissa korostetaan oman mielentilan merkitystä. Toivottomuus tuppaa pahentamaan terveysongelmia.


      • Disseisback kirjoitti:

        Ei kyllä sä ihan hyvin olet kertonut kaikenlaista ja oon ymmärtänyt ihan oikein...

        Kirjoitit mm.
        "Esim haitalliset iltarutiinit on tyypillinen syy unettomuuteen nykyään. Itsekään en elämäntilanteen ollessa kovin kuormittunut ymmärtänyt heti, miten itse pahensin uniongelmiani sillä, että annoin itseni väsyä illalla vain huomatakseni, että pyykit odottaa narulle laittamista ja kurahaalarit pesemistä. Siinä touhuillessa virkistyin uudelleen ja uni karkasi vain kauemmas. Joskus se vaatii ammattilaisen herättelemään omien elintapojen muuttamiseen. "

        Tavallaan tuossa jo huomasin sanan haitallinen...ja pahensit ongelmaa...

        Joo, totta. Mutta siksi niinkin on käynyt, että sä oot sä. Huolehtija jne. 😄
        Itse en paini unihommien kanssa, mutta muuten liiankin työteliäs "höpsö" minussa teetättää ties mitä.

        Sille osalle itsestä pitää tavallaan antaa se hössöily anteeksi.

        Mä törmään miettiväni monesti näillä sanoilla: Pitäisi, täytyisi, pakko tehdä, pakko pystyä jne... ja ne saattais tulla mihin vaan asiaan. Vaikka siihen uniongelmaan...pitäisi saada nukuttua, täytyisi saada unen päästä kiinni, pakko sakko ruveta nukkumaan, pakko pystyä nukkumaan...

        Se "höpsö" on suorituskeskeinen... jos tavallaan sille ei anna anteeksi, vaan piiskaa sitä noilla ajatuksilla, se alkaa työstämään sitä unihommaakin suorittamalla. Sitä tarkoitin...

        Ahaa, nyt pääsin takaisin kärryn kyytiin 😁

        Ajattelin vähän eri näkökulmasta, että olen pyrkinyt nimenomaan olemaan itselleni armollinen, mutta olet oikeassa, että itseltään paljon vaatiminen on kyllä edesauttanut uniongelmien syntymistä sekä ylläpitänyt niitä. Juuri tuo ajattelu, että pitää tai on pakko jotain. Ja kyllähän jotain onkin pakko tehdä, esim ei ne lapsen kurahaalarit itsekseen puhdistu (luojan kiitos tuota ei ole enää 😄), mutta olen myös pyrkinyt eroon tuosta pakko-ajattelusta parhaani mukaan.

        Olen pikkuhiljaa, asia kerrallaan, opetellut sitä, että on ihan ok laittaa oma hyvinvointi etusijalle (heti lapsen hyvinvoinnin jälkeen). Nykyään esim lähden salille, vaikka kotona odottaisi tiskivuori. Priorisoin asioita eri tavalla, teen enemmän asioita, joista nautin. Ei tämä vielä täydellistä ole, tuskin tulee koskaan olemaankaan, mutta nykyään en esim stressaa nukkumisesta samalla tavalla kuin joskus ennen siitäkään huolimatta, että tiedän nukkuvani liian vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sopivan ihmisen löytäminen, rakastelu ja kainalo. Turvallinen läheisyys, olisi kai parasta unilääkettä? Hiljaa hivelisi ihoa ääriviivoja pitkin, löytäisi silmät kiinni itsensä.

        AV

        Kieltämättä tuo kuulostaa ihanan rauhoittavalta ja takuulla parantaisi unia. Rakastelun jälkeinen olotila on aivan omanlaisensa tunne koko kehossa, sitä ei voi saavuttaa kuin toisen ihmisen kanssa.


      • Anonyymi

        Alkoholi vaikuttaa erittäin pahasti unenlaatuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopivan ihmisen löytäminen, rakastelu ja kainalo. Turvallinen läheisyys, olisi kai parasta unilääkettä? Hiljaa hivelisi ihoa ääriviivoja pitkin, löytäisi silmät kiinni itsensä.

        AV

        Ihan vain lähekkäin päikkärit, vierekkäin lämpimässä nukuttaa helkkarin hyvin. Ihminen rauhoittuu kun kuulee lajitoverinsa sydämen lyönnit. Testattu vuosia.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Kieltämättä tuo kuulostaa ihanan rauhoittavalta ja takuulla parantaisi unia. Rakastelun jälkeinen olotila on aivan omanlaisensa tunne koko kehossa, sitä ei voi saavuttaa kuin toisen ihmisen kanssa.

        Totta, olo kun olisi yhtä.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta, olo kun olisi yhtä.

        AV

        Se on ihana tunne, kun ei tiedä, mistä oma keho alkaa ja mihin toisen keho päättyy. Voimakkaimmillaan tuo tunne on rakastelun kuumimmilla hetkillä, kun kaksi kehoa liikkuu yhdessä sulautuen toisiinsa täydellisesti. Tuon tunteen kun saisi vielä kokea..


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Se on ihana tunne, kun ei tiedä, mistä oma keho alkaa ja mihin toisen keho päättyy. Voimakkaimmillaan tuo tunne on rakastelun kuumimmilla hetkillä, kun kaksi kehoa liikkuu yhdessä sulautuen toisiinsa täydellisesti. Tuon tunteen kun saisi vielä kokea..

        Tuo vaatisi aikamoisen tunnelatauksen, mitä vanhemmaksi tulemme sitä harvinaisempaa on sellainen löytää. Johtuneeko sitten omasta varauksellisuudesta, tai siitä ettei ole muuten enää niin vastaanottava? Aikaa se veisi, kunnes saisi oman ja toisen tunnepuolen noin voimakkaasti tuntevaksi. Ja tietysti, sen oikean ihmisen.

        https://www.youtube.com/watch?v=8XjYw8Wuv6Q

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vaatisi aikamoisen tunnelatauksen, mitä vanhemmaksi tulemme sitä harvinaisempaa on sellainen löytää. Johtuneeko sitten omasta varauksellisuudesta, tai siitä ettei ole muuten enää niin vastaanottava? Aikaa se veisi, kunnes saisi oman ja toisen tunnepuolen noin voimakkaasti tuntevaksi. Ja tietysti, sen oikean ihmisen.

        https://www.youtube.com/watch?v=8XjYw8Wuv6Q

        AV

        Vahvaa tunnetta tuo kyllä vaatisi, se on totta. Iän myötä moni vaikuttaa suhtautuvan tunteisiin maltillisemmin, ehkä jopa järkiperäisemmin, mikä varmasti vaikuttaa siihen, että ei koe tunteita yhtä räjähtävinä kuin nuorempana. En silti usko hetkeäkään siihen, ettäkö ikä itsessään olisi mikään este tuollaisen tunteen kokemiselle. Sille täytyy vain olla avoinna ja tietenkin se tarvitsee oikeanlaisen ihmisen. Sellaisen ihmisen kohtaaminen ei tietystikään ole itsestäänselvyys, mutta haluan uskoa kuitenkin, että se on mahdollista.

        Tuo olikin uusi biisituttavuus itselle, kiitos.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Vahvaa tunnetta tuo kyllä vaatisi, se on totta. Iän myötä moni vaikuttaa suhtautuvan tunteisiin maltillisemmin, ehkä jopa järkiperäisemmin, mikä varmasti vaikuttaa siihen, että ei koe tunteita yhtä räjähtävinä kuin nuorempana. En silti usko hetkeäkään siihen, ettäkö ikä itsessään olisi mikään este tuollaisen tunteen kokemiselle. Sille täytyy vain olla avoinna ja tietenkin se tarvitsee oikeanlaisen ihmisen. Sellaisen ihmisen kohtaaminen ei tietystikään ole itsestäänselvyys, mutta haluan uskoa kuitenkin, että se on mahdollista.

        Tuo olikin uusi biisituttavuus itselle, kiitos.

        Voidaan kutsua "healing" musiikiksi, tykkään kuunnella satunnaisesti.
        https://www.youtube.com/watch?v=GA9_QJAhr8Q

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voidaan kutsua "healing" musiikiksi, tykkään kuunnella satunnaisesti.
        https://www.youtube.com/watch?v=GA9_QJAhr8Q

        AV

        Mukavan rauhoittavaa musiikkia, sanoituksiin en sen syvemmin tutustunut.


    • Anonyymi

      Näin kaamoksen aikana on hyväkin nukkua siihen asti kunnes aurinko nousee.
      Jos on rauhallinen paikka nukkua.

      Ei kannata yrittää mennä väkisin nukkumaan jos ei oikeasti nukuta, silloin ei ainakaan saa koko yönä kunnolla nukuttua.

      • Anonyymi

        Aamukymmeneen on hyvä nukkua joulukuussa jos sen voi valita.


    • Anonyymi

      Lisäksi joskus tuntuu väsyneemmältä kuin nukkumaan mennessä

    • Anonyymi

      Herään yleensä aika aikaisin, juups, yölläkin yleensä aika ajoin heräilen... mutta kun herään aikaisin, syön tukevan aamiaisen -> takaisin nukkumaan pariksi tunniksi noin klo 0900 alkaa "lisäuneni".

    • Anonyymi

      Hyvin maanläheisen simppeliä; olet joko päihtynyt tai sinulla on diagnosoimaton uniapnea. Onko kurkkusi väsymyksen lisäksi karhea aamuisin ja särkeekö aina herätessä päätä? Myös alkoholi kyllä antaa unen nopeammin, mutta unen laatu on kaameaa tutkitusti.

    • Anonyymi

      Diabetes vaikuttaa syvän unen laatuun.

    • Anonyymi

      Pyydä joku kuskiksi ja nuku kyydissä :)

    • Anonyymi

      Nukkukaa!

    • Anonyymi

      Samoilla oireilla mulla on nyt hyvässä hoidossa oleva uniapnea. En ole lihava enkä kuorsaa.

    • Anonyymi

      Olen vähän iloinen jos pyaytyin tuon haavwiij- nimimekin itae tuoaan kohottamaan..

    • Anonyymi

      Tuollainen on kyllä aika hauskaakin katsoa tähtit5auvaalle: on tunnistettqavis juttuja yähfixxä...

    • Anonyymi

      hassua sinänsä Aldebarqn-tähdistä samassqa suunnwassqa kuin Andromedan galqksikin-möhhönä näkyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      197
      4901
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      3037
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      140
      2363
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2344
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1982
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1556
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1482
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1393
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe