Mikä tämä Petra Laiti oikein on? Kuinka hän osaakin vääntää asiat aivan päin v...tua? Itse asustaa etelässä ja elää lantalaista elämää käyttäen kaikkia hyödykkeitä.
Kun tulen Lappiin, ostan saamelaiskäsitöitä/-tuotteita sen takia, että haluan tukea paikallisia käsityöläisiä/tuottajia ja koska tuotteet ovat niin upeita ja hyviä. Arvostan todella saamelaista kulttuuria. Samoin teen muiden alkuperäiskansojen ja heidän tuotteiden kanssa matkatessa maailmalla. Mielestäni tuen heidän elinkeinoaan,
Milloin tämä mielensäpahoittaminen loppuu? Kyllä niin savolaisten kun karjalaisten pohjalaisten kalloja on mitattu. Onko se oikein vain vääärin, mutta ei suomalaiset sitä ole itkeneet. Se on ollut ajan henki tuolloin.
Voidaanko jättää nämä vanhat itkut ja kaivelut ja alkaa katsoa tulevaisuuteen yhdessä. Ei Lappikaan elättäisi enää montaakaan saamelaista, jos sieltä poronhoidon tuet ja turismi loppuisi. Millähän tämä toivottavasti paluumuuttaja Laiti sitten penskansa ruokkisi? Ei ole yliopistovirkoja paljon tarjolla Roin yläpuolella.
Petra Laiti&kumpp
98
2380
Vastaukset
- Anonyymi
Loisijoita riittää on olleet ja ovat edelleen ehtymätön luonnonvara. Jokainen saa itse päätellä ketä ne on ja mistä sikiävät
- Anonyymi
"Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista "
- Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
💋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Onkohan kyse tästä?
https://yle.fi/a/74-20063201
Onkohan naisella saamenpuku päällä? Ei näytä sellaiselta.- Anonyymi
Niin ja siitä jo Laiti mielensä pahoitti. :DD
- Anonyymi
Luki näin ” Saamelaisvaikuttaja Petra Laiti julkaisi kuvapalvelu Instagramin tarinoissaan päivityksen, jossa roimi Souria saamelaisen kulttuurin omimisesta.
– Tämä on auttamattoman vanhanaikainen kuvasto. Sellaisiin kuuluu aina, että on vuori, on [saamelaispuku eli] gákti ja on poro. Tämän stereotyyppisemmäksi ei kuvaus voisi mennä, Laiti sanoo Ylelle. ”
Kyseessä on taidemaalaus ja Petra Laiti päätti, että kyseessä on saamelainen.
Pitää pyytää anteeksi Petra Laitilta, koska olen suomalaisena taluttanut poroa ja mies on saamelainen joka poron toi sekä sano : Opeta tuo poro kävelemään narun nokassa perässä.
Tein niin, kuin saamelainen pyysi mutta olen SUOMALAINEN. Saamelainen kyllä saa syyttää itseään jos noin tyhymä oli, että suomalaisesta yritti saamelaista tehdä!
Onneksi erosin niin en saa syytettä, koska asiahan voi kääntyä niin että olen manipuloinut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luki näin ” Saamelaisvaikuttaja Petra Laiti julkaisi kuvapalvelu Instagramin tarinoissaan päivityksen, jossa roimi Souria saamelaisen kulttuurin omimisesta.
– Tämä on auttamattoman vanhanaikainen kuvasto. Sellaisiin kuuluu aina, että on vuori, on [saamelaispuku eli] gákti ja on poro. Tämän stereotyyppisemmäksi ei kuvaus voisi mennä, Laiti sanoo Ylelle. ”
Pitää pyytää anteeksi Petra Laitilta, koska olen suomalaisena taluttanut poroa ja mies on saamelainen joka poron toi sekä sano : Opeta tuo poro kävelemään narun nokassa perässä.
Tein niin, kuin saamelainen pyysi mutta olen SUOMALAINEN. Saamelainen kyllä saa syyttää itseään jos noin tyhymä oli, että suomalaisesta yritti saamelaista tehdä!
Onneksi erosin niin en saa syytettä, koska asiahan voi kääntyä niin että olen manipuloinut.Pyydän Petra Laitilta myös anteeksi, että korkeakoulutus puuttui ja en näin päässyt Utsjoen kunnanjohtajaksi!
Petra Laitin nimeä en nähnyt Utsjoen kunnanjohtaksi hakijoiden joukossa.
Olin ainut alkuperäisiä Inarin ja Utsjoen kuntalaisia, koska sukuni on asunut molemmissa kunnissa. Petsamon luovutuksen jälkeen minun suvut jäi asumaan Inarin sekä Utsjoen kuntiin eli meistä tuli alkuperäisiä Inarin sekä Utsjoen kuntalaisia.
Minä ilmoitin Utsjoen kuntaan laiminlyönnit joita ei ole hoidettu vaikka noihin on ollut oikeus kokoajan ja perusteet riittää myös.
Kiitin ja ilmoitin, että kunnioitan heidän päätöstä ja ilmoitin nuo asiat koska lupasin Utsjoen kuntalaisten puolesta mennä istumaan en heidän jotka on aiheuttaneet laiminlyöntejä.
Meni pakka uusiksi, koska Petra Laiti syrjii Utsjoen kuntalaisia ja Utsjoen kunta syrji minua kunnanjohtajan valinnassa.
En ehtinyt edes aloittaa tuota turvapaikan hakijoihin liittyvästä asiasta rikosilmoituksen tekoa, koska mun kohdalla asiat jostain syystä muuttuu niin nopeaa etten ehdi tekemään mitään vaan joudun miettimään. - Anonyymi
Voisiko joku kertoa mistä on kyse? Mikä on ongelma? Näyttääkö liian vähän saamelaiselta? Kai poron kanssa saa muutkin poseerata kuin saamelaiset?
- Anonyymi
Onko niin, että saamelaisia saa maalata vain saamelaiset? Vai siitä, että pitää näyttää saamelaiselta? Vai siitä, että ei saa kuvata poron kanssa? Eikä tunturitaustalla ? Vai onko liian punainen?
Olisiko pitänyt kuvata söhköautolla ajamassa Mannerheimintietä?
Mikä on mennyt väärin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyydän Petra Laitilta myös anteeksi, että korkeakoulutus puuttui ja en näin päässyt Utsjoen kunnanjohtajaksi!
Petra Laitin nimeä en nähnyt Utsjoen kunnanjohtaksi hakijoiden joukossa.
Olin ainut alkuperäisiä Inarin ja Utsjoen kuntalaisia, koska sukuni on asunut molemmissa kunnissa. Petsamon luovutuksen jälkeen minun suvut jäi asumaan Inarin sekä Utsjoen kuntiin eli meistä tuli alkuperäisiä Inarin sekä Utsjoen kuntalaisia.
Minä ilmoitin Utsjoen kuntaan laiminlyönnit joita ei ole hoidettu vaikka noihin on ollut oikeus kokoajan ja perusteet riittää myös.
Kiitin ja ilmoitin, että kunnioitan heidän päätöstä ja ilmoitin nuo asiat koska lupasin Utsjoen kuntalaisten puolesta mennä istumaan en heidän jotka on aiheuttaneet laiminlyöntejä.
Meni pakka uusiksi, koska Petra Laiti syrjii Utsjoen kuntalaisia ja Utsjoen kunta syrji minua kunnanjohtajan valinnassa.
En ehtinyt edes aloittaa tuota turvapaikan hakijoihin liittyvästä asiasta rikosilmoituksen tekoa, koska mun kohdalla asiat jostain syystä muuttuu niin nopeaa etten ehdi tekemään mitään vaan joudun miettimään.Luin jutun jossa Utsjoen kunnanhallitus sekä vt kunnanjohtaja ilmoitti, että Utsjoen kuntaa manipuloidaan.
Jäin miettimään asiaa ja olin lukenut myös jutun jossa mainittiin, että valtio voi ottaa kunnan pahimmassa tapauksessa edunvalvontaan.
Tein työhakemuksen kiireellä ja vetelin vain esteitä sekä löin itseni likoon, koska en tiennyt että Utsjoen kunnanjohtajan hakua oli jatkettu.
Jos tämä Kontio oli sama joka tarjos mulle omaishoitajan sekä kiertävän siivoojaan paikkaa yrittäjänä palveluseteillä sekä ilmoitti, että minun pitää muuttaa asumaan Utsjoen kuntaan.
Olen saanut ikuisen trauman tuosta Kontiosta.
Voin tunnustaa rehellisesti, ettei liity miehiin…
Ymmärsin, että kaikki vapaat poikamiehet juoksi pakoon jotain vapaata sinkku-naista ja minä sanoin : En tänne ole miehiin tullut!
Minähän toimin niin, kuin nuo sinkku-miehet eli olin vain naimissa sekä parisuhteissa olevien kanssa tekemissä!
Istuin julkisissa tiloissa ja kuuntelin ensin, kun sanovat ” Se on vapaata riistaa!”
En ollu facebookissa, mutta he oli jotka ” Vapaata riistaa” metsästi.
Kyllä sanoin ” Näytäppä minkä näkönen se vapaata riistaa oikein on, ku tuo pomo oli itsensä niin tällänny ja teki seleväksi ” Minun riistaan et koske”!
Näytti ja siinä kuvassa oli oikea kunnon vanha punkkari joten sanoin : Minulla oli niitä sovittuja menoja vielä joten en kyllä tuommoisiin punkkari hommiin vielä ala!
Vanhan punkkarin kanssa eletään kettinki elämää ja en kyllä ihan tuollaisesta parisuhteesta ole ikinä haavellut enkä olis ihan heti uskonut, että joku vielä jahtaa noin vapaata riistaa! - Anonyymi
Onneksi suurin osa saamelaisista on fiksuja eikä turhasta mielensäpahoittajia. Eivätkä vääristele asioita. Souri oli saanut suoraan positiivista palautetta teoksestaan saamelaisilta itseltään ja useilta tahoilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niin, että saamelaisia saa maalata vain saamelaiset? Vai siitä, että pitää näyttää saamelaiselta? Vai siitä, että ei saa kuvata poron kanssa? Eikä tunturitaustalla ? Vai onko liian punainen?
Olisiko pitänyt kuvata söhköautolla ajamassa Mannerheimintietä?
Mikä on mennyt väärin?Pahimpia nuo Laitin kaltaiset tekolappalaiset ovat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi erosin niin en saa syytettä, koska asiahan voi kääntyä niin että olen manipuloinut.irtiotto Sourilta, miten vastaat kinnipeski, vai heititkö pyyhkeen kehiin?
- Anonyymi
Eikö lantalaiset olleet suomalaisia maan omistajia jotka Inarin ja Utsjoen kunnissa asui sekä eli maataloudella sekä maanviljelyllä?
Minun elinaikana ei ole kyllä sukuni enää tuota lantalaisten elämää eläneet vaan he on eläneet työelämää ja saamelaisia on ollut heidän työkavereina.
Ei he ole olleet matkailu-alalla töissä vaan aloilla joilla molempiin kuntiin ollaan saatu sähköverkosto, vesi- sekä viemäriverkosto sekä tieverkosto. Vanhat pohjat jotka on luotu aikoinaan on edelleen toiminnassa ja niitä muutostöiden kautta nykyaikaistetaan.
Ennen kuntalaiset teki yhteistyöt Inarin ja Utsjoen kuntien välillä ja alkuperäisväestöllä oli omia yhteisiä oikeuksia sekä koltansaamelaisilla omat oikeudet.
Nykyisin ei tehdä muuta, kuin riidellään ja vittuillaan keskenään koska kaikilla vituttaa se, että nuo oikeudet joilla oli saatu sopu aikaan vietiin ja saatiin riitaa tilalle.
6kuukaudessa ostaa verovapaasti 5 kg sätkä tupakka, voita ja margariiniä, 10kiloa sokeria sekä jauhoja Norjasta niin KATEELLISET muualta tulleet kadehti vielä noita.
Petsamossa lantalaisilla oli nuo samat oikeudet ja jokaisen piti itse henkilökohtaisesti käydä ostamassa, koska kyseessä oli henkilökohtainen oikeus.
Hillastusta koski sama ns 5 kilometrin sääntö eli Inarin ja Utsjoen kuntien alkuperäisväestö sai poimia tien reunasta ja muualta tulleet poimi 5kilometrin päässä tien reunasta.
Ei meillä kyllä mitään riitoja tuolloin ollut vaan kaikki oltiin alkuperäisiä Inarin ja Utsjoen kuntalaisia, mutta joku halus järjestää riitaa ja saada LAPIN SODAN AIKAAN!- Anonyymi
Yhdenvertaisuuslain mukaan Petra Laiti saa huutaa Helsingissä niin paljon, kuin haluaa.
Helsingistä tulee paljon enemmän huutajia Inarin ja Utsjoen kuntiin.
Helsingissä vähän alkuperäisiä helsinkiläisiä joita muualta tulleet huutajat kaltoinkohtelee enemmän mitä Petra Laiti.
Inarin ja Utsjoen kunnissa meitä alkuperäisiä vähän myös, mutta muualta muuttaneita HUUTAJIA eli kaltoinkohtelijoita enemmän.
Petra Laiti ei pysty yksin huutamaan edes niin paljoa mitä nuo huutaa täällä porukalla!
Miljoonia huutavia matkailijoita vielä lisäksi ja edes kunnanjohtajat ei suostu puolustamaan kummassakaan kunnassa alkuperäisiä kuntalaisia vaan jatkavat KALTOINKOHTELUA!
Kateelliset toimii noin ja vaativat vielä PALKKAA siitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdenvertaisuuslain mukaan Petra Laiti saa huutaa Helsingissä niin paljon, kuin haluaa.
Helsingissä vähän alkuperäisiä helsinkiläisiä joita muualta tulleet huutajat kaltoinkohtelee enemmän mitä Petra Laiti.
Inarin ja Utsjoen kunnissa meitä alkuperäisiä vähän myös, mutta muualta muuttaneita HUUTAJIA eli kaltoinkohtelijoita enemmän.
Petra Laiti ei pysty yksin huutamaan edes niin paljoa mitä nuo huutaa täällä porukalla!
Miljoonia huutavia matkailijoita vielä lisäksi ja edes kunnanjohtajat ei suostu puolustamaan kummassakaan kunnassa alkuperäisiä kuntalaisia vaan jatkavat KALTOINKOHTELUA!
Kateelliset toimii noin ja vaativat vielä PALKKAA siitä.Miten teitä kaltoinkohdellaan? Ensin pitäisi saamelaisten oppia olemaan tappelematta keskenään, sitten voimat yhdistettyinä saisitte ajettua asioitanne. Nyt tappelette vain kuka on oikea saamelainen. Näyttää vain huvittavalle ulkopuolisin silmin. Sama tappelu jatkuu, kun muutatte muualle Suomeen. Ette osaa elää rauhassa. Aivan sama kuin Lähi-Idässä ja muualla missä monta sukupolvea vain tappelee eivätkä tiedä, mitä rauhassa eläminen on. Ilman turismia olisi monet tiet jääneet tekemättä. Ai niin tukirahoillahan nekin on tehty. Kyllä vain niin on, että Ruuhka-Suomen rahoilla siellä elellään. Työttöminä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateelliset toimii noin ja vaativat vielä PALKKAA siitä.Laitilla on samanhenkisiä kavereita eteläsä ja pohjosesa nolottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten teitä kaltoinkohdellaan? Ensin pitäisi saamelaisten oppia olemaan tappelematta keskenään, sitten voimat yhdistettyinä saisitte ajettua asioitanne. Nyt tappelette vain kuka on oikea saamelainen. Näyttää vain huvittavalle ulkopuolisin silmin. Sama tappelu jatkuu, kun muutatte muualle Suomeen. Ette osaa elää rauhassa. Aivan sama kuin Lähi-Idässä ja muualla missä monta sukupolvea vain tappelee eivätkä tiedä, mitä rauhassa eläminen on. Ilman turismia olisi monet tiet jääneet tekemättä. Ai niin tukirahoillahan nekin on tehty. Kyllä vain niin on, että Ruuhka-Suomen rahoilla siellä elellään. Työttöminä.
Ruuhka-Suomesta ihmiset on tulleet päättämään asioista ja luulis nyt heidän ymmärtävän, että täällä kuuluu olla samanlaiset julkiset palvelut niin, kuin Ruuhka-Suomessa.
Tiet on tehty silloin, kun täällä on ollut savotat joilla ollaan maksettu Venäjälle sotakorvauksia.
Petsamon menetys vaikutti Lapin lääniin ja kaikkiin kuntiin jotka oli Petsamon naapuri kuntia.
Etelä Suomessa menettivät vain Karjalan ja Viipurin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruuhka-Suomesta ihmiset on tulleet päättämään asioista ja luulis nyt heidän ymmärtävän, että täällä kuuluu olla samanlaiset julkiset palvelut niin, kuin Ruuhka-Suomessa.
Tiet on tehty silloin, kun täällä on ollut savotat joilla ollaan maksettu Venäjälle sotakorvauksia.
Petsamon menetys vaikutti Lapin lääniin ja kaikkiin kuntiin jotka oli Petsamon naapuri kuntia.
Etelä Suomessa menettivät vain Karjalan ja Viipurin.Samaa Suomea olemme ja menetykset yhteisiä niin etelässä kuin pohjoisessa. Outoa kuulla koko ajan tätä jakoa etelän ja pohjoisen välillä. Aivan kuin ei oltaisi samaa maata lainkaan. Etelää haukutaan, vaikka suurin osa nykyään on ihan muualta muuttaneita. Mitä väliä mistä ollaan. Eikö voida kunnioittaa toisia paikkakunnasta riippumatta, kun emme todellakaan pysty vaikuttamaan siihen, missä olemme syntyneet? Saamelaiseksi, evakoksi, suomenruotsalaiseksi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitilla on samanhenkisiä kavereita eteläsä ja pohjosesa nolottaa.
mitä nämäki ja tämä valittaja ja purnaaja olsi ollut , ollut ilman valtion avustuksia jos olis tänä päivänä jos olis joutunut elää jossain riukulaavulla tai muta kuopassa. Nyt on saanut valtiolta kaiken mahdollisen avustukset tukiaiset maat ja mannut ja ikänsä loisi n unut yliopistoissa tms. Ei osaa edes hävetä käytöstään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa Suomea olemme ja menetykset yhteisiä niin etelässä kuin pohjoisessa. Outoa kuulla koko ajan tätä jakoa etelän ja pohjoisen välillä. Aivan kuin ei oltaisi samaa maata lainkaan. Etelää haukutaan, vaikka suurin osa nykyään on ihan muualta muuttaneita. Mitä väliä mistä ollaan. Eikö voida kunnioittaa toisia paikkakunnasta riippumatta, kun emme todellakaan pysty vaikuttamaan siihen, missä olemme syntyneet? Saamelaiseksi, evakoksi, suomenruotsalaiseksi..
Menetykset on yhteisiä, mutta saamelaiset saa koltansaamelaisten kanssa aikaan sen että suomalaiset ollaan kaikki ” ihmisroskaa” joiden suvut on myös Petsamosta syntyjään.
Petsamoon oli tullut väkeä etelä Suomesta ( Suomen suuriruhtinaskunnasta) myös. Kaikki suomalaiset asui Norjan rajalla eli Salmijärven ympäristössä.
Suomalaiset oli Ruija suomalaisia sekä Kuolan suomalaisia, mutta nuo määritellään siitä kumpi raja on ollut lähempänä eli Norjan vai Venäjän.
Asiaa ei ole koskaan käsitelty Suomessa, koska Petsamon suomalaiset ovat olleet vain evakkoja.
Suomalaisia kutsuttiin Petsamossa turjakkeiksi, mutta turjake ei kelpaa alkuperäiskansaksi saamelaisten, koltansaamelaisten sekä karjalaisten ja muiden komeiden alkuperäiskansojen seuraan Suomessa!
Minusta TURJAKE olis parasta mitä Suomessa voi ALKUPERÄISKANSA olla ja ei vittuile kukaan suomalaisille, koska TURJAKE voi sanoa ” Mitäpä jos painusit takaisin vittuun ja syntysit uudelleen!” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten teitä kaltoinkohdellaan? Ensin pitäisi saamelaisten oppia olemaan tappelematta keskenään, sitten voimat yhdistettyinä saisitte ajettua asioitanne. Nyt tappelette vain kuka on oikea saamelainen. Näyttää vain huvittavalle ulkopuolisin silmin. Sama tappelu jatkuu, kun muutatte muualle Suomeen. Ette osaa elää rauhassa. Aivan sama kuin Lähi-Idässä ja muualla missä monta sukupolvea vain tappelee eivätkä tiedä, mitä rauhassa eläminen on. Ilman turismia olisi monet tiet jääneet tekemättä. Ai niin tukirahoillahan nekin on tehty. Kyllä vain niin on, että Ruuhka-Suomen rahoilla siellä elellään. Työttöminä.
Minä olen turjake ja minulla on myös oikeuksia niin, kuin kaikilla muilla alkuperäisillä suomalaisilla Suomessa.
Ei minua ole, kuin 1 vain joka on syntynyt Inarin kuntaan Ivalon kylään kaikkien TURVAKSI!
Eipä näköjään mikään kelepaa vaan aina käyn KUNNIALLE vaikka kaikkien pitäis ymmärtää, että 1:llä TURJAKKEELLA PÄRJÄTÄÄN SUOMESSA KAIKKI ALKUPERÄISET SUOMALAISET!
Terveisin Turjake Eini ❤️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitilla on samanhenkisiä kavereita eteläsä ja pohjosesa nolottaa.
Jostain joskus luin että Laitin suku on lähtöisin keski-suomesta laitilasta
- Anonyymi
onko Lea Karjalaisen pojan tyttö?
- Anonyymi
Joo! Puolusti työttiminen oikeiksia...
- Anonyymi
mikä ritelijä ja tai tappalija tämä henkilö oikein on, onko niitä praideja vai mitä sateenkaari porukkaa ain onko siitä edes siihen kuhan saa vaan riitellä jos ei muuta nii ittensä kanssa. Onkohan saanut ävystyksiä ja tukiaisia?
- Anonyymi
Olen luullut, että Petra Laiti on Utsjoen kunnassa olevia Laiteja eikä Inarista.
Lea Karjalainen on muistaakseni Petsamon evakko sukuja myös ja pääsi markka aikaan Presidentin linnaan itsenäisyyspäivän juhliin.
En kyllä ole perille mikä hänen perustaman työttömienyhdistyksen toiminta periaate on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen luullut, että Petra Laiti on Utsjoen kunnassa olevia Laiteja eikä Inarista.
Lea Karjalainen on muistaakseni Petsamon evakko sukuja myös ja pääsi markka aikaan Presidentin linnaan itsenäisyyspäivän juhliin.
En kyllä ole perille mikä hänen perustaman työttömienyhdistyksen toiminta periaate on.Minun suvut on myös Petsamon evakkoja, mutta olen Ruijan suomalainen eli kveeni.
Äitini oli asunut sekä ollut töissä Norjassa ennen minun syntymää eli kveeniys säilyi ja minä olen toiminut samalla tavalla ja näin saatiin kveeniys säilymään vielä minunkin kohdalla.
Äidin äiti syntyi sekä eli Petsamossa niin lähellä Norjan rajaa, että hän oli Ruijan suomalainen.
Kyllä hän teki töitä Petsamossa niin kuin toisetkin.
Ollaan vain jatkettu Ruijan suomalaista perinnettä ja käyty Norjassa töissä.
Kuolan suomalaiset käy perinteisesti Venäjällä töissä.
Meidän perinteet on säilyneet eli Norjasta käydään ostamassa perinteisesti HERROJEN HERKKUJA 1-2 vuodessa.
Ei me joppareita vaan me ollaan hamstraajia eli ostetaan vain ja ainoastaan itselle sekä omaan tarpeeseen.
Jopparit käy mm Ruotsissa ja Virossa kaupasta ostamassa viinaa, nuuskaa sekä tupakkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
googlaamalla löytyy mielenkiintoisia juttuja....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://aurinkoontuijottelua.com/2014/04/
Onko tää sama? - Anonyymi
huhujen mukaan on juuri tuolle ns. vähempiosaisten sukulainen. Tuo Lea aikutti joskus 50 v. sitten Ivalossa
- Anonyymi
tämä nainen sai nyt kuuluisuutta , katotaan tää nainen on ehdokkaana seuraavissa vaaleissa , samoin kun tää atlannilla soutaja , jos nää tyypit menee läpi , niin suomen kansa on tosi tyhmää .
- Anonyymi
vai on oikein entisen ministeri OHISALON neuvonantaja. Huonosti neuvoja antoi kun tuo vihreä turhake putosi lehdeltä lattialle
- Anonyymi
sillä ei ole kaiketi tullut hankittua peiliä, että menis edes pelin eteen ja kattos turparustinkiaan, sieltä se kaiken aiheuttaja kattoo takaisin.
- Anonyymi
onhan erikoinen luomus kaikkinen ripustuksinneen ja luonteen piirteineen
- Anonyymi
tuolla turparustingilla ja ja ylipäätän koko olemuksella pysyisin jossakin piemennossa navettapiikana olisi ihan sopiva duuni ja ulkonäkö kaamospimennyksen aikana silottas puutteet niin kuoren sisällä kuin päällä
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7646cbfb-b630-41ba-a063-2b940fd998ae
"Iltalehden tavoittaman Katariina Sourin mielestä on kyse ennakkosensuurista. Hän kertoo nyt kohun saaneen yllättävän käänteen: merkittäviltä saamelaisjärjestöiltä sataa tukea."- Anonyymi
nimetyt järjestöt eivät ole mitenkään merkittäviä ja ne edustavat nk. statuksettomia saamelaisia, eli heillä ei ole äänioikeutta Saamelaisvaaleissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nimetyt järjestöt eivät ole mitenkään merkittäviä ja ne edustavat nk. statuksettomia saamelaisia, eli heillä ei ole äänioikeutta Saamelaisvaaleissa
Väitätkö Iltalehteä valemediaksi?
- Anonyymi
Wikipediasta löyty tämä https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Petra_Laiti
Noin hullua ihmistä ei voi olla joka syrjii omaa äitiään joka on suomalainen ja äitinsä kautta kaikkia suomalaisia!
Jos Karjalaisen Lea on vielä hänen mummo ja hänen suku on Petsamon evakkoja niin, kuin minunkin suvut.
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Inarin ja Utsjoen kunnissa alkuperäisten kuntalaisten pitäis vetää yhtä köyttä kaikkien alkuperäisten suomalaisten etujen sekä oikeuksien puolesta niin pärjätään paremmin.
Alkuperäisiä suomalaisia oltiin kaikki joiden suvut puolusti Suomen Itsenäisyyttä ja maksettiin sotakorvaukset niin saatiin pitää Suomen Itsenäisyys.
Minä olen asunut Ruotsissa sekä Norjassa, mutta en ole aloittanut kenenkään syrjimistä vaikka ilmoitin olevani Turjanmeren maan turjake!
Petsamoa kutsuttiin Turjanmeren maaksi ja mummoni vaari eli Rastin Niila oli turjakkeen näköinen mies.
Naisten kauneus periytyy isän puolelta ja Rastin Niilan komeus TURJAKKEENA on luonnollisesti tullut perintönä meidän suvun turjake naisille KAUNEUTANA!
Rastin Niila oli tunnettu siitä, että turjakkeella oli kauniita tyttäriä ja asu Vaarlaman saarella Höyhenjärvellä, koska miten turjake muuten piti huolen, että tyttäret pääsee hyviin naimisiin. Ennen vanhaan vanhemmat päätti kenen kanssa tyttäret menee naimisiin.
Rastin Niila ja vaimonsa Karoliina opetti mummoni äidille ja hän taas opetti meille muille, ettei serkkujen kanssa ole lupa nussia ja mielellään jätetään vielä pikku-serkutkin väliin.
Komiasta suvusta jos on niin mikä häpeä se on olla TURJAKE!- Anonyymi
julkistettujen tietojen mukaan on toiminut City- Samit yhdistyksessä. Voisiko tämä tietoviisas korkeasti koulutettu kaiken tietävä osata sanoa mihin hävisi kyseisen yhdistyksen kielipesää varten yhteiskunnan luovuttamat rahat noin satatuhatta euroa. Kielipeää ei koskaan saatu edes alulle, mutta tilintarkastajien mukaan kahden saamelaisen nimet koreilee tilintarkasajien takastuskertomuksessa, Rahoilla oli maksettu mm. kapakkalaskuja
- Anonyymi
Minä olen vielä 100% turjake, mutta nuo puoli turjakkeet ei kehtaa edes tunnustaa olevansa turjakkeita!
He on tutkineet, että turjakkeen suku on ihan Presidentti sukuja.
Sthålberg oli ensimmäinen Presidentti ja Suomen kansa oli ite vielä hänet halunnut.
Marsalkka Mannerheim oli myös ja Suomen kansan mieleen oli myös hän.
Ryti oli myös Suomen kansan mieleen.
Kekkosen suvusta oli myös eräs niin mieltynyt meidän turjakkeiden sukuun, että meni naimisiin ja hänestä tuli minun sylikummi. Hän sano aina ” Eini kyllä saa, koska on semmonen tytön turjake ja siitä tulee vielä hieno nainen jota kaikki kadehtii, koska he häpeää itseään!”
Mulla on sisko joka on Ruotsin suomalainen turjake alkuperältään ja veli on syntyny Rovaniemellä. Minä olen ENSIMMÄINEN turjake olen syntynyt Ivalossa.
Puoli turjakkeita asuu vähän siellä sun täällä, mutta he ei suostu tunnustamaan olevansa turjakkeiden sukua!
Turjakkeilla on enemmän oikeuksia mitä saamelaisilla, koska meitä on niin vähän Inarin ja Utsjoen kunnissa joissa ollaan ALKUPERÄISKANSAA!
Einin vitun TURJAKEHAN se tietenkin taas täällä VIISASTELEE!
Minulle kyllä kuuluu TENOJOEN ja INARIJOEN LOHESTUSOIKEUDET! Saan pyytää vaikka verkolla lohta, koska meän turjakkeiden suku kalasti verkoilla syömä kalat perinteisesti Paatsjoesta ja lohi nousi sinnekkin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen vielä 100% turjake, mutta nuo puoli turjakkeet ei kehtaa edes tunnustaa olevansa turjakkeita!
He on tutkineet, että turjakkeen suku on ihan Presidentti sukuja.
Sthålberg oli ensimmäinen Presidentti ja Suomen kansa oli ite vielä hänet halunnut.
Marsalkka Mannerheim oli myös ja Suomen kansan mieleen oli myös hän.
Ryti oli myös Suomen kansan mieleen.
Kekkosen suvusta oli myös eräs niin mieltynyt meidän turjakkeiden sukuun, että meni naimisiin ja hänestä tuli minun sylikummi. Hän sano aina ” Eini kyllä saa, koska on semmonen tytön turjake ja siitä tulee vielä hieno nainen jota kaikki kadehtii, koska he häpeää itseään!”
Mulla on sisko joka on Ruotsin suomalainen turjake alkuperältään ja veli on syntyny Rovaniemellä. Minä olen ENSIMMÄINEN turjake olen syntynyt Ivalossa.
Puoli turjakkeita asuu vähän siellä sun täällä, mutta he ei suostu tunnustamaan olevansa turjakkeiden sukua!
Turjakkeilla on enemmän oikeuksia mitä saamelaisilla, koska meitä on niin vähän Inarin ja Utsjoen kunnissa joissa ollaan ALKUPERÄISKANSAA!
Einin vitun TURJAKEHAN se tietenkin taas täällä VIISASTELEE!
Minulle kyllä kuuluu TENOJOEN ja INARIJOEN LOHESTUSOIKEUDET! Saan pyytää vaikka verkolla lohta, koska meän turjakkeiden suku kalasti verkoilla syömä kalat perinteisesti Paatsjoesta ja lohi nousi sinnekkin!Minulla on sekä Aino-mummoni että veljensä Reino Seilosen kalastusoikeudet jotka he sai syntymäoikeutena Salmijärvellä Norjan rajajokiin Petsamossa.
Reino haki siskonsa Ainon Ruotsista Ivaloon hautaan äitini kanssa. Eli hän kunnioitti siskoaan ja toi miehensä viereen hänet Suomeen hautaan.
Minähän olin mummon tyttö ja Reino soitti sekä kysy joudanko välillä heille. Minä menin eli kunnioitin häntä ja toimin niin, kuin hän pyysi.
Minä vietin viimisen hänen elin päivän hänen kanssa.
Oli sovittu, että menen sairaalaan seuraavana päivänä katsomaan häntä. Aamulla tuli tietoa, että hän oli nukkunut pois.
Ei hänen omat lapset kalasta lohta vaan he asuu muualla. Jos hänen lastenlapset olis arvostaneet häntä eli vaariaan hänen elossa olessa niin kyllä he olis hänen kanssa viettäneet viimiset elin päivät enkä minä.
Reino itse halusi, että pidän häntä vaarina ja meidän arvot sekä kunnioitus toisiamme kohtaan oli kohdillaan.
En ollut koskaan mitään vailla vaan olin heillä.
Olin niin hiljainen sekä rauhallinen ja jos jotain kysyttiin niin vastasin.
Kyllä siellä väkeä kulki, mutta poistuin keittiöstä niin mahtuvat istumaan. Menin kahville heidän jälkeen ja tiskasin sekä autoin vaimoa, koska hänellä oli huonot jalat. Hänen kanssa höpöteltiin omia juttuja ja hänen siskon opin tuntemaan Ruotsissa ja toisen siskon poika asui Ruotsissa meidän naapurissa ja kyllä hänetkin tunsin.
Ei he minulle sukua ole vaikka yks yhteinen sukulainen noin väitti. Ilmotin ” En kyllä teidän sukulainen ole, koska te ette tunne omia sukuhaarojakaan.”
En alkanut käräjöimään vaan poistuin!
Eihän sillä raukalla olis ollut vara edes maksaa kunnianloukkauskorvauksia. Onneksi Seilosen Reinon kunnia on mulla eikä hänen lapsenlapsillaan, koska hänen kunnialla sentään on arvoa.
En edes kehtaa kertoa keitä he oli ja en edes muistanut koko juttua. Eräs yhteinen sukulainen sano : Kurvaa tuonne niin mennään katsomaan serkkuja.
Ei he olleet minun serkkuja joten mitäpä minä niitä kattelen joten kuuntelin ja nimet särähti korvaan joten sukulaisuus tuli mieleen.
Pikku hiljaa aukes muisti lokerot ja melkeen sanoin jotain, mutta pidin suuni kiinni koska tajusin jotain muutakin.
Pedantti luonteeni saa aikaan outoja asioita.
Ei he ole virallisesti minulle sukua, koska en ole heidän perillinen vaikka olisin ainut sukulainen joka on elossa.
Pystyn lain mukaan perimään isovanhemmat sekä heidän sisarukset jos heillä ei ole rintaperillisiä.
Kalastusoikeuksia ei ollaa me käytetty joten kyllä nuo oikealle ihmiselle kunnialla on siunattu.
Oli siellä muitakin oikeuksia jotka katos vaikka nuo oli meidän perintöjä ja en minä kyllä oikeuksiani ole käyttänyt väärin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on sekä Aino-mummoni että veljensä Reino Seilosen kalastusoikeudet jotka he sai syntymäoikeutena Salmijärvellä Norjan rajajokiin Petsamossa.
Reino haki siskonsa Ainon Ruotsista Ivaloon hautaan äitini kanssa. Eli hän kunnioitti siskoaan ja toi miehensä viereen hänet Suomeen hautaan.
Minähän olin mummon tyttö ja Reino soitti sekä kysy joudanko välillä heille. Minä menin eli kunnioitin häntä ja toimin niin, kuin hän pyysi.
Minä vietin viimisen hänen elin päivän hänen kanssa.
Oli sovittu, että menen sairaalaan seuraavana päivänä katsomaan häntä. Aamulla tuli tietoa, että hän oli nukkunut pois.
Ei hänen omat lapset kalasta lohta vaan he asuu muualla. Jos hänen lastenlapset olis arvostaneet häntä eli vaariaan hänen elossa olessa niin kyllä he olis hänen kanssa viettäneet viimiset elin päivät enkä minä.
Reino itse halusi, että pidän häntä vaarina ja meidän arvot sekä kunnioitus toisiamme kohtaan oli kohdillaan.
En ollut koskaan mitään vailla vaan olin heillä.
Olin niin hiljainen sekä rauhallinen ja jos jotain kysyttiin niin vastasin.
Kyllä siellä väkeä kulki, mutta poistuin keittiöstä niin mahtuvat istumaan. Menin kahville heidän jälkeen ja tiskasin sekä autoin vaimoa, koska hänellä oli huonot jalat. Hänen kanssa höpöteltiin omia juttuja ja hänen siskon opin tuntemaan Ruotsissa ja toisen siskon poika asui Ruotsissa meidän naapurissa ja kyllä hänetkin tunsin.
Ei he minulle sukua ole vaikka yks yhteinen sukulainen noin väitti. Ilmotin ” En kyllä teidän sukulainen ole, koska te ette tunne omia sukuhaarojakaan.”
En alkanut käräjöimään vaan poistuin!
Eihän sillä raukalla olis ollut vara edes maksaa kunnianloukkauskorvauksia. Onneksi Seilosen Reinon kunnia on mulla eikä hänen lapsenlapsillaan, koska hänen kunnialla sentään on arvoa.
En edes kehtaa kertoa keitä he oli ja en edes muistanut koko juttua. Eräs yhteinen sukulainen sano : Kurvaa tuonne niin mennään katsomaan serkkuja.
Ei he olleet minun serkkuja joten mitäpä minä niitä kattelen joten kuuntelin ja nimet särähti korvaan joten sukulaisuus tuli mieleen.
Pikku hiljaa aukes muisti lokerot ja melkeen sanoin jotain, mutta pidin suuni kiinni koska tajusin jotain muutakin.
Pedantti luonteeni saa aikaan outoja asioita.
Ei he ole virallisesti minulle sukua, koska en ole heidän perillinen vaikka olisin ainut sukulainen joka on elossa.
Pystyn lain mukaan perimään isovanhemmat sekä heidän sisarukset jos heillä ei ole rintaperillisiä.
Kalastusoikeuksia ei ollaa me käytetty joten kyllä nuo oikealle ihmiselle kunnialla on siunattu.
Oli siellä muitakin oikeuksia jotka katos vaikka nuo oli meidän perintöjä ja en minä kyllä oikeuksiani ole käyttänyt väärin.On mulla ja pysyy, koska suku ei halua riidellä asioista ja minä olen suvusta ainut jonka kanssa ei tarvi riidellä.
Minä kunnioitan sekä arvostaan molempia edelleen niin, kuin tein kun he oli elossa.
Heidän riidat toisten kanssa ei liity minuun ja en ala riitelemään edes kunnanjohtajan paikasta, mutta jos Kontio syö sanansa niin vankilaan lähtee.
Minä en ole Kontion ilmainen piika enkä auta!
Ilmaseksi saan asua kotonakin ja ei tarvi tehdä mitään jos en halua.
2 kertaa kävin auttamassa, mutta hoitakoon vittu kuka kerkiää koska minun ei tarvi nöyristellä edes sairaan ihmisen edessä.
En ole mikään sairaanhoitaja vaan minä olen yrittäjä sekä vanhempi panostaja ja räjäytys luokka on D jos panostajanluvat olis. Noilla luvilla räjähtää Ailigas tunturit niin, että ei jää kuin kivi kasoja jäljelle ja siihen loppu Tenojoki sekä Inarijoki ja tuli niin komeat padot, että norjalaisten padot sortuu ja Utsjoen kuntalaiset ui lohissa ja saisin kysyä : Joko riittää vai räjäytetäänkö lisää?
Minä kyllä saan niin räjäyttäjiä jos tarvii ja kyllä kattelin kesällä, että ” vahinko” räjäytys oikeaan kohtaan niin kyllä norjalaisten pato saattaa sortua.
Nuo on kunnanjohtajan hommia ja en minä ole kunnanjohtaja!
Minä olen vain sellainen hiljainen mietiskelijä joka istuu nokka kiinni kirjassa tai lehdessä. Sanon yleensä näin ” Mulla tuli muuten mieleen… ” hän jolle sanon vastaa ” Et voi olla tosissa! Tuo oli muuten aika hyvä juttu…”
Kirjotan mitä sattuu, koska en nyt niin hullu sentään ole että laitan työhakemukseen ” Minä kyllä hoidan semmoset luvat että Utsjoen kunta ui lohessa ja norjalaiset itkee, kun Utsjoen kunnasta kysellään ” Haluatteko ostaa, koska meillä on yli oman tarpeen joten voidaan myydä teillekin niin saatte tuoretta lohta!” Loppuun kirjoittaa ” Kjemppe Torsk!” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On mulla ja pysyy, koska suku ei halua riidellä asioista ja minä olen suvusta ainut jonka kanssa ei tarvi riidellä.
Minä kunnioitan sekä arvostaan molempia edelleen niin, kuin tein kun he oli elossa.
Heidän riidat toisten kanssa ei liity minuun ja en ala riitelemään edes kunnanjohtajan paikasta, mutta jos Kontio syö sanansa niin vankilaan lähtee.
Minä en ole Kontion ilmainen piika enkä auta!
Ilmaseksi saan asua kotonakin ja ei tarvi tehdä mitään jos en halua.
2 kertaa kävin auttamassa, mutta hoitakoon vittu kuka kerkiää koska minun ei tarvi nöyristellä edes sairaan ihmisen edessä.
En ole mikään sairaanhoitaja vaan minä olen yrittäjä sekä vanhempi panostaja ja räjäytys luokka on D jos panostajanluvat olis. Noilla luvilla räjähtää Ailigas tunturit niin, että ei jää kuin kivi kasoja jäljelle ja siihen loppu Tenojoki sekä Inarijoki ja tuli niin komeat padot, että norjalaisten padot sortuu ja Utsjoen kuntalaiset ui lohissa ja saisin kysyä : Joko riittää vai räjäytetäänkö lisää?
Minä kyllä saan niin räjäyttäjiä jos tarvii ja kyllä kattelin kesällä, että ” vahinko” räjäytys oikeaan kohtaan niin kyllä norjalaisten pato saattaa sortua.
Nuo on kunnanjohtajan hommia ja en minä ole kunnanjohtaja!
Minä olen vain sellainen hiljainen mietiskelijä joka istuu nokka kiinni kirjassa tai lehdessä. Sanon yleensä näin ” Mulla tuli muuten mieleen… ” hän jolle sanon vastaa ” Et voi olla tosissa! Tuo oli muuten aika hyvä juttu…”
Kirjotan mitä sattuu, koska en nyt niin hullu sentään ole että laitan työhakemukseen ” Minä kyllä hoidan semmoset luvat että Utsjoen kunta ui lohessa ja norjalaiset itkee, kun Utsjoen kunnasta kysellään ” Haluatteko ostaa, koska meillä on yli oman tarpeen joten voidaan myydä teillekin niin saatte tuoretta lohta!” Loppuun kirjoittaa ” Kjemppe Torsk!”Voishan sitä lohta vaikka vaihtaa norjalaisten kanssa sähköön!
Kysys : Montakohan kilowattia sähkö vois saada 1 yhdellä suomalaisella lohella?
Voihan sitä vaihtaa vaikka bensaan tai dieseliinkin.
Kysys : montako kanisteria polttoainetta saa yhdellä lohella?
Välillä vois kysyä : Meillä on tänään lohi-medaljongeja joten voitas vaihtaa näitä tänään vaihteeksi johonki mitä teillä on, mutta meillä ei ole! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
julkistettujen tietojen mukaan on toiminut City- Samit yhdistyksessä. Voisiko tämä tietoviisas korkeasti koulutettu kaiken tietävä osata sanoa mihin hävisi kyseisen yhdistyksen kielipesää varten yhteiskunnan luovuttamat rahat noin satatuhatta euroa. Kielipeää ei koskaan saatu edes alulle, mutta tilintarkastajien mukaan kahden saamelaisen nimet koreilee tilintarkasajien takastuskertomuksessa, Rahoilla oli maksettu mm. kapakkalaskuja
kielipesähän toimi monta vuotta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voishan sitä lohta vaikka vaihtaa norjalaisten kanssa sähköön!
Kysys : Montakohan kilowattia sähkö vois saada 1 yhdellä suomalaisella lohella?
Voihan sitä vaihtaa vaikka bensaan tai dieseliinkin.
Kysys : montako kanisteria polttoainetta saa yhdellä lohella?
Välillä vois kysyä : Meillä on tänään lohi-medaljongeja joten voitas vaihtaa näitä tänään vaihteeksi johonki mitä teillä on, mutta meillä ei ole!Seilosen Reinon opetti, että omille lapsille ei kannata jättää muuta perintöä, kuin vain tyhjän päivästä romua jonka keräämistä he voi perinteisesti jatkaa.
Mie sain vain nuo kalastusoikeudet ja en edes kalasta.
Eihän perinnöt luonnollisesti ole aina kaikkien mieleen.
Sen verran positiivinen perintö, ettei tarvi perintöveroja maksaa. Tosin ei mulla ole kyllä rantaakaan jossa vois lohta pyytää, mutta ei mulla vituta koska toisilla on rantaa mutta ei ole oikeutta pyytää lohta.
Laitto perinnöt KRISTILLISESTI TASAN ja eipä näistä kannata valittaa.
Kyllä Laitin Petra hoitaa Karjalaisen Lean kanssa toisille oikeudet.
Ei minun syy ole jos he asu eripaikassa eivätkä Norjan rajalla niin, kuin minun suku ja syytön minä siihenkin olen jos Paatsjoki sattu just siinä virtaamaan rajajokena!
Norjalaisten syy koska Norja oli naapuri maa eikä Venäjä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seilosen Reinon opetti, että omille lapsille ei kannata jättää muuta perintöä, kuin vain tyhjän päivästä romua jonka keräämistä he voi perinteisesti jatkaa.
Mie sain vain nuo kalastusoikeudet ja en edes kalasta.
Eihän perinnöt luonnollisesti ole aina kaikkien mieleen.
Sen verran positiivinen perintö, ettei tarvi perintöveroja maksaa. Tosin ei mulla ole kyllä rantaakaan jossa vois lohta pyytää, mutta ei mulla vituta koska toisilla on rantaa mutta ei ole oikeutta pyytää lohta.
Laitto perinnöt KRISTILLISESTI TASAN ja eipä näistä kannata valittaa.
Kyllä Laitin Petra hoitaa Karjalaisen Lean kanssa toisille oikeudet.
Ei minun syy ole jos he asu eripaikassa eivätkä Norjan rajalla niin, kuin minun suku ja syytön minä siihenkin olen jos Paatsjoki sattu just siinä virtaamaan rajajokena!
Norjalaisten syy koska Norja oli naapuri maa eikä Venäjä!Ortodoksi kirkon pappi määräs meidän suvun vaihtamaan sukunimi Karjalainen Bogdanoffiin, koska se Karjalais ukko joka oli vaarini isä oli niin häpeäksi pojalleen sekä pojan äidille.
En tiedä mitä oli tehnyt, mutta eron oli Ortodoksi kirkon pappi määrännyt ja sukunimiki lähti vaihtoon!
Tuo on Karjalaisten oma häpeä jos tuon sukunimen ovat vielä ottaneet käyttöön vaikka Ortodiksi kirkon pappi oli ilmottanut meidän suvulle, että Karjalaisten sukunimeä ei käytetä koska se on häpeäksi karjalaisia kohtaan.
He oli Kiestingin karjalaisia ja Karjalan sivistysseuran sukututkimusta luin ja siellä luki, että Karjalaisen kanssa oli ollut naimissa ja määrätty eromaan sekä sukunimet oli vaihdettu molemmilta.
Huorin tekohan se oli yleisin syy jolla vaimo sekä lapsi häpäistiin ja Kirkko määräs eron sekä vaihtamaan sukunimen.
Yritin hakea tietoja tuosta Karjalais ukosta joka oli häpäissyt suvun noin, että kirkko puuttunut asiaan.
Ei löyty, mutta vaari oli ainut lapsi joka oli jäänyt henkiin tuosta liitosta.
Nälkävuosien piikkiin kai nuo kuolemat menee vaikka yhtä hyvin on voinut olla joku tauti.
Mistä tuon tietää vaikka olis Karjalaisen Lean isoisä tai hänen isoisän isä, koska huorin tekijät saa aina anteeksi ja he saa syyt niskoilleen jotka on huorin tekijöiden uhreja.
Jos noin meni niin onnellinen loppu ja heidän onnea ei kannata kadehtia. Häpeä kuuluu heille ei meille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ortodoksi kirkon pappi määräs meidän suvun vaihtamaan sukunimi Karjalainen Bogdanoffiin, koska se Karjalais ukko joka oli vaarini isä oli niin häpeäksi pojalleen sekä pojan äidille.
En tiedä mitä oli tehnyt, mutta eron oli Ortodoksi kirkon pappi määrännyt ja sukunimiki lähti vaihtoon!
Tuo on Karjalaisten oma häpeä jos tuon sukunimen ovat vielä ottaneet käyttöön vaikka Ortodiksi kirkon pappi oli ilmottanut meidän suvulle, että Karjalaisten sukunimeä ei käytetä koska se on häpeäksi karjalaisia kohtaan.
He oli Kiestingin karjalaisia ja Karjalan sivistysseuran sukututkimusta luin ja siellä luki, että Karjalaisen kanssa oli ollut naimissa ja määrätty eromaan sekä sukunimet oli vaihdettu molemmilta.
Huorin tekohan se oli yleisin syy jolla vaimo sekä lapsi häpäistiin ja Kirkko määräs eron sekä vaihtamaan sukunimen.
Yritin hakea tietoja tuosta Karjalais ukosta joka oli häpäissyt suvun noin, että kirkko puuttunut asiaan.
Ei löyty, mutta vaari oli ainut lapsi joka oli jäänyt henkiin tuosta liitosta.
Nälkävuosien piikkiin kai nuo kuolemat menee vaikka yhtä hyvin on voinut olla joku tauti.
Mistä tuon tietää vaikka olis Karjalaisen Lean isoisä tai hänen isoisän isä, koska huorin tekijät saa aina anteeksi ja he saa syyt niskoilleen jotka on huorin tekijöiden uhreja.
Jos noin meni niin onnellinen loppu ja heidän onnea ei kannata kadehtia. Häpeä kuuluu heille ei meille.Minulla on sentään useampi sukuhaara eikä vain yksi jotka on Petsamossa syntyneet sekä asuneet.
Minä kyllä pärjään petsamolaisten kanssa.
Karjalaisten sukunimi joka Petsamosta tulee on VAIN HÄPEÄKSI kaikille ja oli KIRKON PAPPI joka määräs eron sekä vaihtamaan sukunimen koska oli häpeäksi meidän suvulle Petsamossa.
Syytön siihen olen jos joku tutkimuksia tekee ja luen niitä, koska ei mua ole kielletty lukemasta ja ei ole kirjoitus kieltoakaan vielä tullut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kielipesähän toimi monta vuotta
tuota city-sami kielipesää ei koskaa saatu edes alulle. Rahaa kyllä virtasi näille isot määrät mutta kokouksia pidettiin ja rahat nostettiin ja tilintarkastajaien pitkän pitkässä kertomuksessa paljasteaan nimeltä mainiten ketkä kaksi saamelais5a oli rahat nostaneet ja mm. kapakkalaskuja rahoilla maksaneet ja siirtäneet raroja joillekkin henkilöille mutta koskaan ei City- saamalaisten kielipesää sen rakentamista edes aloitettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on sentään useampi sukuhaara eikä vain yksi jotka on Petsamossa syntyneet sekä asuneet.
Minä kyllä pärjään petsamolaisten kanssa.
Karjalaisten sukunimi joka Petsamosta tulee on VAIN HÄPEÄKSI kaikille ja oli KIRKON PAPPI joka määräs eron sekä vaihtamaan sukunimen koska oli häpeäksi meidän suvulle Petsamossa.
Syytön siihen olen jos joku tutkimuksia tekee ja luen niitä, koska ei mua ole kielletty lukemasta ja ei ole kirjoitus kieltoakaan vielä tullut.Tuo on vielä voinut tapahtua siihen aikaan, kun Petsamo on kuulunut jo Suomeen. Koska vaari oli syntynyt 1919 kesäkuussa ja Petsamo oli liitetty Suomeen lokakuussa 1920.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on vielä voinut tapahtua siihen aikaan, kun Petsamo on kuulunut jo Suomeen. Koska vaari oli syntynyt 1919 kesäkuussa ja Petsamo oli liitetty Suomeen lokakuussa 1920.
Kirkko on toiminut oikein jos Herra Karjalainen häpäisi vaimonsa sekä lapsensa jotka oli Kiesting karjalaisia, koska Karjalainen voi häpäistä kaikki karjalaiset ja heidän kautta kaikki suomalaiset.
Me kuulutaan suomalaisiin eikä saamelaisiin, koltansaamelaisiin tai Suomen ruotsalaisiin.
Syytön minä tähän olen ja kirkko ei ole hoitanut kaikkien Karjalaisten kohdalla tehtävää samalla tavalla niin, kuin sukuni kohdalla on toiminut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tuota city-sami kielipesää ei koskaa saatu edes alulle. Rahaa kyllä virtasi näille isot määrät mutta kokouksia pidettiin ja rahat nostettiin ja tilintarkastajaien pitkän pitkässä kertomuksessa paljasteaan nimeltä mainiten ketkä kaksi saamelais5a oli rahat nostaneet ja mm. kapakkalaskuja rahoilla maksaneet ja siirtäneet raroja joillekkin henkilöille mutta koskaan ei City- saamalaisten kielipesää sen rakentamista edes aloitettu.
Asiaa ei kai sen kummemin tutkittu? Hienotunteisesti painetiin villaisella?
Pääsivät kuin koirat veräjästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olen lukenut kaikki julkiset asiakirjat ja asiaan liittyvät lehtiuutiset. Pitää paikkansa, että suuret rahasummat on kadonnut ja nimeltä mainitut henkilöt ovat lehtijutuissa kuin myös tilintarkastajien kertomuksissa nimetty.
- Anonyymi
Jos hän on venäläinen trolli.
-Neku pystyy kääntämään punaisenkin valkoseksi.
Niilekkun opetettaan kokkikoulussa,
jotta tämä on hyvvää.
!Idea.
Kunnon oikeata borshi keittoa jaettassiin kajjaanin torilla.- Anonyymi
Etkai sinä ole se Kouvolassa asuva trolli, jonka koti on Natopalstalla?
- Anonyymi
https://www.is.fi/viihde/art-2000010033272.html
"IS on nähnyt Sourin saamat tukisähköpostit."
Eiköhän tämä ole taputeltu.- Anonyymi
aitosaamelaiset tukevat
- Anonyymi
KYSYMYKSEEN MIKÄ TÄMÄ PETRA LAITI OIKEIN ON. MULLE TUO LOISIJA ON VAIN NIMI PAPERILLA. En ole koskaan edes nähnyt tai kuullut mutta nyt tuntuu olevan "luteena" siellä sun täällä ja kun olen historian lehtiä käännellyt tulee selville,että on mm. ollut tuon surullisen kuuluisan OHISALON POLIITTINEN NEUVONANTAJA TMS. MITÄ ILMEISEMMIN PERUS VIHERPUNIKKI JA NS. JÄSENKIRJABROILERI. Repikää tästä paremmaksi.
- Anonyymi
"MULLE TUO LOISIJA ON VAIN NIMI PAPERILLA"
Huomaatko miten vähän tiedät? Ja muuten, sinä puhut "ruoka suussa". - Anonyymi
tållå kyseisellä Petra Laitlla ei ole hallussa edes käytöstavat. Pitäs mennä käytöskouluukseen
- Anonyymi
Mr. Lothar sanoi että Petralla on horo.
- Anonyymi
alkaa tuntumaan, että nämä ovat jo kuin valtio valtiossa. Sitten seuraava vaihde onkin nationalismi. Joidenkin mielestä he ja ainoastaan he ovat rotuoppien mukaan oikeita ihmisiä joille kuluu saamenmaa ja muut tietystä kohta Suomen maata saavat painua vaikka huisin helvettiin kunhan näille oikea rotuisille jää lappi ja saamenmaa ja tietenkin suomen työtätekevä ahkera kanta väestö velvoitetaan lakisääteisesti kustantamaan kaikki oikean rotuisten elämiseen tarvittava maallinen mammona kaikkine hyödykkeineen.
- Anonyymi
kun jotenkin päästäisiin noista tuon kaltaisista ja pahantapaisista olioista. Mitä tuokin tämän jutun kohteena oleva olio on leipänsä ja suomi nimisen tasavallan eteen tehnyt. Paljonko on tuosittaiset tulot valtion ja kunnan veroja maksettu ja paljonko on eri polvissa ennen tai tuo itse nyhtänyt tukiaisia ja avustuksia suomen valtiolta. Epäilen, että itse ei ole paljokaan yhteistä veronmaksajien kassaa kartuttanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun jotenkin päästäisiin noista tuon kaltaisista ja pahantapaisista olioista. Mitä tuokin tämän jutun kohteena oleva olio on leipänsä ja suomi nimisen tasavallan eteen tehnyt. Paljonko on tuosittaiset tulot valtion ja kunnan veroja maksettu ja paljonko on eri polvissa ennen tai tuo itse nyhtänyt tukiaisia ja avustuksia suomen valtiolta. Epäilen, että itse ei ole paljokaan yhteistä veronmaksajien kassaa kartuttanut.
juuri oli kommentoimassa saamelaiskäräjien uusia vaaleja. miten jollakin voikin olla niin ylimielinen tapa ilmaista mielipiteitään. tuollaset varttisaamelaiset pitäisi poistaa sieltä vaaliluettelosta, kaikista luetteloista.
- Anonyymi
Miten ennen pärjättiin kun ei ollut vagisania.
. - Anonyymi
nyt tämä ilmeisen samainen tyyppi heilui siellä LINNASSA kun oli juhlimassa itsenäisyyttä. olihan roison näköinen kuvatus jos nyt sitten oli tuo henkilö
- Anonyymi
oot tehnyt ihan oikean havainnon, että oli roison näköinen. Ja melko töykeän suulas ja melkein kuin päällekäyvä, haastatteli itse itseään ja mitä siansaksaa lieni puhuikaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oot tehnyt ihan oikean havainnon, että oli roison näköinen. Ja melko töykeän suulas ja melkein kuin päällekäyvä, haastatteli itse itseään ja mitä siansaksaa lieni puhuikaan
Juuri päällekäyvä onkin oikea kuvaus hänestä.
- Anonyymi
joutas elätiksi välillä jonnekki mualle
- Anonyymi
Saamelaiset ym muut pelle tuhoavat lapin luontoa valtion ja veronmaksajien rahoilla. Revi siitä!
- Anonyymi
Näyttää siltä, että sinulla ei mitään identiteettiä olekaan.
- Anonyymi
Ja mie ole sukua Ruotsin kuninkaalle. Olen Bernadotteja. Asun Koiraojalla.
- Anonyymi
Siitä sitten. Minä olen näkijä suvusta, mutta hallitusta ei kiinnosta kullanhuuhdonta kansan seassa. Kansaa voi verrata maaperään kaikkine rikkauksineen.
- Anonyymi
Ei ihme että kutsuvat koiraojankingiksi.
- Anonyymi
Tietääkö kukaan että miten päin BANAANI on TERTUSSA ?
sehän on tietenkin TERTUN oma asia
Joulu on joulu on taas kattilat täynnä puurooo.... - Anonyymi
Karhun palveluksia tulee , oletko samaa mieltä
https://www.youtube.com/watch?v=iUdGtq614lc- Anonyymi
Kiitos tästä! Tere puhuu asiaa. 10 milj. on paljon rahaa...
- Anonyymi
Ukkola puhuu asiaa. Nillittäjä-Laiti. Saamelaisten Häpeä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/328334c8-4e18-4eda-a7b5-e288b8d10be6- Anonyymi
Eli et aiokaan ymmärtää mistä tulee hänen valittamisen tarpeensa? Eikö ole kirjoitettu: älköön ihminen tuomitko ketään muuta kun itseään? Ja: älkää tuomitko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli et aiokaan ymmärtää mistä tulee hänen valittamisen tarpeensa? Eikö ole kirjoitettu: älköön ihminen tuomitko ketään muuta kun itseään? Ja: älkää tuomitko.
Mutta onko juuri hänellä "oikeus" valittaa tästä asiasta? Varttisaamelaisia on Suomi pulloollaan. Jos annetaan niiden ihan oikeiden 100% saamelaisten sanoa mielipiteensä. Mutta he ovatkin yhteistyökykyisiä ja -haluisia eikä mitään turhan nillittäjiä. Laiti pysyköön eteläsä. Häpeäksi on saamelaisille.
- Anonyymi
Petra ei ole oikea saamelainen. Mummo suomalainen ja äiti myös. On satuolento.
- Anonyymi
ohan toi ku läpi perseen vedetty
- Anonyymi
Jeesus on myös.
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/328334c8-4e18-4eda-a7b5-e288b8d10be6
Ymmärrän Laitia sen puoleen, että hän on luonneidentiteetiltään rapu-puusika. Hän valittaa vähän väliä "kulttuurien varastamisesta ja omimisesta". Oikeammin puhuisin luonneidentiteetin käyttöjärjestelmäsarjasta.
Eikö ravulla ole tarve omistaa? Hänen täytyisi tutustua omaan luonteeseensa ja ymmärtää mistä hänen tarpeensa valittamiseen tulee. Toisekseen, sika on hyväuskoinen. Jos hän on saanut esimerkin jostain, hän uskoo siihen, ja varsinkin, jos se on hänen luonteensa kaltainen.
Hänen nousevia luonteitaan en tiedä, koska syntymäkellonaika ei ole tiedossa. Myöskään planeettojen sijainneista ei ole tietoa.- Anonyymi
Nillittäjä-Laiti. Saamelaisten Häpeä!!!
Hyvin osuva nimi tälle feikki saamelaiselle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nillittäjä-Laiti. Saamelaisten Häpeä!!!
Hyvin osuva nimi tälle feikki saamelaiselleheh heh! :-D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
heh heh! :-D
Nillittäjälle käy vielä huonosti. Kata pesee tuollaset vartti-saamelaiset mennen tullen,
https://www.youtube.com/watch?v=SvekUyaCWV4
- Anonyymi
:-D
voi vitsi - Anonyymi
Joutaisi Korkeasaareen apinahäkkiin.
- Anonyymi
kannatetaan , möly apinat kuuluu häkkiin
- Anonyymi
sinne joo
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768