Tekniikan maailman artikkeli kertoo vanhemmasta Hyundai ix35 polttokennoautosta, mutta sivumainintana alempana uudemmasta Nexosta:
"Hyundain ensimmäisen vetyauton seuraajaksi tuli suurempina määrinä valmistettu Nexo, johon polttokenno maksaa varaosana ”vain” 41 650 euroa. Hyundain mukaan Nexon polttokenno on suunniteltu kestämään kymmenen vuotta tai 5 000 tuntia ennen kuin se tarvitsee huoltoa."
Joten 10 vuotta tai noin 5000 tuntia kun kaipaa huoltoa (vai oikeasti käyttöikä?) Suomessa maksavalle 80 000e Hyunadai Nexolle karvalakkimalliautolle. Ja sen päälle vielä 15v päästä uusittava vetysäiliöt ja vetyputkistot HIC ilmiön takia, joten romutukseen Nexot menee todennäköisesti reilussa 10 vuodessa todellisuudessa kun polttokenno pettää ensin. Rikkoutuessaan uusi polttokenno (moottori) hintaan 41 650e. Tuosta voi vetää johtopäätöksen että ei ne tulevaisuuden polttokennojen huoltamiset tai jopa korjaamiset tule olemaan halpoja vaikka hinnat tippuisikin. Todennäköisesti maksaa vähintään sen 20 000e jos todellakin pitää alkaa massiiviseen polttokennon vaihtoon eikä pienemmällä korjauksella selvitä. Jotkut vielä väittävät ettei polttokennoja voi juurikaan korjata vaan käytännössä uusittava kokonaan, johon kaipaisin vahvistusta jostakin. Polttokennojakin on varmasti hieman eri tekniikoilla tehty.
Teoriassa jos Nexo olisi hyvin pitkälle kaupunkiauto ja ympärivuotinen keskinopeus olisi 30 km/h (paljon liikennevaloissa seisomista vaikka myös joskus maantieajoa), niin 30km x 5000h = 150 000km. Jos taas ajettaisiin paljon maantienopeuksia ja keskiarvo olisi 70km/h (pääasiassa maantietä, hieman kaupunkia) niin 70km X 5000 = 350 000km. Tämä vain hyvin karkea pelkistetty suuntaa antava ajatusleikki kuinka monta kilometriä polttokenno kestäisi, johon vaikuttavat varmasti myös monet muutkin tekijät esim. ilman puhtaus (ionisuodattimesta huolimatta) kuinka nopeasti todellisuudessa polttokenno likaantuu sisältäpäin menettäen tehoaan. Kuulemma myös jatkuvat polttokennon käynnistämiset ja sammutukset heikentävät polttokennoa enemmän, joten esim. useat ALLE 5km lyhyet ajot eivät ole polttokennolle hyväksi.
https://tekniikanmaailma.fi/edellakavijyyden-riskit-realisoituivat-saksalaismiehen-vetyauto-piiputti-ja-korjauslasku-on-valmistajankin-mielesta-jarjeton/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
Hyundai Nexo polttokennon kestävyys ehkä lyhytikäinen.
Anonyymi-ap
0
250
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422442Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423012014- 221826
- 241605
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘241445- 431338
- 1001329
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391285Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta371181- 361046