Lainasin vanhoista:
" Ihmisen luonnossa on pelko vastuusta. Emme halua olla se lopullinen taho, joka on vastuussa. On turvallisempaa luottaa johonkin ylempään tahoon, joka huolehtii. Turvallisuuden ja järjestyksen tuntua kaoottiseen maailmaan. Se on kai yksittäiselle ihmiselle uskonnon suuri anti."
- Yamma -
Yamma on ainakin osittain oikessa, joidenkin osalta, mutta minua kiusaa tässä käsite "vastuu". Se liittyy läheisesti toiseen: "vapaa tahto". Jos oletetaan, että meillä on vastuu jostakin, esim omasta elämästämme, niin silloin meillä on myös oltava "vapaa tahto". Onko meillä?
Minä ymmärrän tahtoni olevan yhdistelmä mm. sosiaalisisia odotuksisia (vastuu!), kokemuksisiani, biologisista perusvaistojani ja ennenkaikkea _perustavanlaatuisesti_ kaaoottista, epädeterminististä aivojeni toimintaa. Jos se on vapaa, niin mikä sitten on sidottu?
Pystyäkseni kantamaan vastuun, minulla on oltava vaihtoehtoja. Millä perusteella tahtoni niistä valitsee? Minun on hyvin helppo ajatella irrationaalinen tekijä tähän saumaan: esimerkiksi rukous! Voin "jättää vastuun Yläkerran Pääkonttorille". Tämä ei ole mielestäni pakoilua vaan todellisuuden tunnustamista. Mutta se ei tunnu pahalta.
Vastuun olemus
17
775
Vastaukset
- Yamma
En muista, että olisi minua ennen lainattu ;)
Uskoakseni tuossa on kysymys vastuun objektista. Kenelle ollaan vastuussa. Ainahan ihmisellä on periaatteessa satoja vaihtoehtoja. Kuitenkin toimimalla jonkin tietyn ajatusmallin tai aatteen mukaisesti ihminen voi vapauttaa itsensä vastuusta omissa ja yhteiskunnan silmissä.
Otetaan esimerkki:
"On Jumalan tahdon mukaista tappaa vääräuskoiset"
Ollaanko tässä omalla järjellä faktojen perusteella päätetty suunta teoille? Vai perustuuko toiminta jonkin muun aatteen määritelmille mm. oikeasta&väärästä ja vääräuskoisuudesta? Jos siis tietoisesti alistaa toimintansa jollekin aatteelle luopuu vapaudesta. Onko sitten jokainen yhteiskunta ja eettinen säädöstö aate?
In a nutshell: Ihmisellä on periaatteessa aina vapaus. Ihmiset kuitenkin päivittäin jatkuvasti luopuvat vapaudestaan jonkin aatteen hyväksi. Vapaan ajattelun määritteleminen subjektiivisessa mielessä on vaikeaa, mutta asioihin perustuvat päätökset ovat vapaita, aatteisiin perustuvat eivät?Kirjoitin alussa näin:
" Minä ymmärrän tahtoni olevan yhdistelmä mm. sosiaalisisia odotuksisia (vastuu!), kokemuksisiani, biologisista perusvaistojani ja ennenkaikkea _perustavanlaatuisesti_ kaaoottista, epädeterminististä aivojeni toimintaa. Jos se on vapaa, niin mikä sitten on sidottu? "
Minä en löydä sitä vapautta. Mikä on se subjekti, joka on vapaa. Aivoni neuronit eivät ainakaan ole.
"Omalla järjellä faktojen perusteella"? Jos ulkoa tulevat "faktat" määräävät, se ei ole vapautta. Jos niiden lisäksi valinta tulee jostakin ("järjen" prosessoimana) niin mistä?
Anteeksi, että olen skeptinen vapaan tahdon suhteen. Minusta kysymys ei ole teoreettinen vaan ihan käytännöllinen.- näitkään
Yusa kirjoitti:
Kirjoitin alussa näin:
" Minä ymmärrän tahtoni olevan yhdistelmä mm. sosiaalisisia odotuksisia (vastuu!), kokemuksisiani, biologisista perusvaistojani ja ennenkaikkea _perustavanlaatuisesti_ kaaoottista, epädeterminististä aivojeni toimintaa. Jos se on vapaa, niin mikä sitten on sidottu? "
Minä en löydä sitä vapautta. Mikä on se subjekti, joka on vapaa. Aivoni neuronit eivät ainakaan ole.
"Omalla järjellä faktojen perusteella"? Jos ulkoa tulevat "faktat" määräävät, se ei ole vapautta. Jos niiden lisäksi valinta tulee jostakin ("järjen" prosessoimana) niin mistä?
Anteeksi, että olen skeptinen vapaan tahdon suhteen. Minusta kysymys ei ole teoreettinen vaan ihan käytännöllinen.>>> Minä en löydä sitä vapautta. Mikä on se subjekti, joka on vapaa.
Siis minäkö ei ole subjekti? näitkään kirjoitti:
>>> Minä en löydä sitä vapautta. Mikä on se subjekti, joka on vapaa.
Siis minäkö ei ole subjekti?Mikä on "minä"? Sinun aivosi? Mitä tarkoittaa, että ne ovat "subjekti"? Seuraako siitä, että sinulla on "vapaa tahto" ja niin muodoin "täysi vastuu" kaikesta, mitä teet?
Tietysti aivosi ovat "subjekti" joka tekee päätöksesi, mutta millä perusteella. "Järkeä käyttäen faktoihin perustuen" on melko tyhjä fraasi. Ymmärrykseni mukaan päätöksenteko on seurausta ulkoisista tekijöistä (aloitusrepliikki) ja fysikaalisesta kohinasta. Missä on "minä"?- fysikalismi
Yusa kirjoitti:
Mikä on "minä"? Sinun aivosi? Mitä tarkoittaa, että ne ovat "subjekti"? Seuraako siitä, että sinulla on "vapaa tahto" ja niin muodoin "täysi vastuu" kaikesta, mitä teet?
Tietysti aivosi ovat "subjekti" joka tekee päätöksesi, mutta millä perusteella. "Järkeä käyttäen faktoihin perustuen" on melko tyhjä fraasi. Ymmärrykseni mukaan päätöksenteko on seurausta ulkoisista tekijöistä (aloitusrepliikki) ja fysikaalisesta kohinasta. Missä on "minä"?"Minä" on subjekti. Aivot ovat aivot.
"Minä" on kelvollinen käsite puhuttaessa subjektista. Se on hyvä käsite, vaikka se olisi ainoa mitä meillä on. Sitä ei tarvitse korvata sanalla "aivot", eikä millään muullakaan joka mahdollistaisi mittaukset.
"Tahto" on ihan samanlainen käsite. Hyvä käsite merkitsemään tahtomista. Jollakin sanalla tahtomista on nimitettävä. Olkoon siis "tahto".
Onko "tahto" sitten "vapaa"? Mistä maailmasta sana "vapaa" nyt on kotoisin? "Minän" maailmasta vai siitä, missä mittausten pitää olla mahdollisia?
Mitattavassa maailmassa vaikutussuhteet ovat syitä ja seurauksia. Mitattavassa maailmassa mikään ei ole "vapaata".
"Minän" maailmassa esitetty kysymys on "minän" vapaasti esittämä kysymys. Syntyy käsitteellinen ristiriita, jos sanotaan "minän" esittävän välttämättömyyden pakosta kysymyksen "vapaudesta".
Puhtaasti kuvaavia käsitteitä tarvitaan. "Minä" on sellainen, samoin minän "vapaus". Näillä käsitteillä kuvataan jotain meille aivan ominaista. Näitä käsitteitä ei pidä hylätä, eikä niitä pidä siirtää fysikaalisiksi määreiksi.
Esimerkiksi "musiikki" on myös yksi tällainen käsite - sekin on olemassa vain ihmisen korvien välissä. Mutta se on olemassa. Se on todellinen, omarajainen ilmiö, vaikka vain sen jotkut osatekijät ovat mitattavissa.
Sen sijaan esimerkiksi "fysikaalista kohinaa" ei ole olemassa. Fysikaalinen hienojakoisuuskaan ei tuo mukanaan mitään ylisummatiivista kohinaa, vaan aina edetään meristisesti.
"Fysikaalinen kohina". Tässä käsitteessä olet ottanut toisen mielteen fenomenologisesta, toisen fysikaalisesta maailmasta. Ne ovat kuin öljy ja vesi, eivät sekoitu keskenään. fysikalismi kirjoitti:
"Minä" on subjekti. Aivot ovat aivot.
"Minä" on kelvollinen käsite puhuttaessa subjektista. Se on hyvä käsite, vaikka se olisi ainoa mitä meillä on. Sitä ei tarvitse korvata sanalla "aivot", eikä millään muullakaan joka mahdollistaisi mittaukset.
"Tahto" on ihan samanlainen käsite. Hyvä käsite merkitsemään tahtomista. Jollakin sanalla tahtomista on nimitettävä. Olkoon siis "tahto".
Onko "tahto" sitten "vapaa"? Mistä maailmasta sana "vapaa" nyt on kotoisin? "Minän" maailmasta vai siitä, missä mittausten pitää olla mahdollisia?
Mitattavassa maailmassa vaikutussuhteet ovat syitä ja seurauksia. Mitattavassa maailmassa mikään ei ole "vapaata".
"Minän" maailmassa esitetty kysymys on "minän" vapaasti esittämä kysymys. Syntyy käsitteellinen ristiriita, jos sanotaan "minän" esittävän välttämättömyyden pakosta kysymyksen "vapaudesta".
Puhtaasti kuvaavia käsitteitä tarvitaan. "Minä" on sellainen, samoin minän "vapaus". Näillä käsitteillä kuvataan jotain meille aivan ominaista. Näitä käsitteitä ei pidä hylätä, eikä niitä pidä siirtää fysikaalisiksi määreiksi.
Esimerkiksi "musiikki" on myös yksi tällainen käsite - sekin on olemassa vain ihmisen korvien välissä. Mutta se on olemassa. Se on todellinen, omarajainen ilmiö, vaikka vain sen jotkut osatekijät ovat mitattavissa.
Sen sijaan esimerkiksi "fysikaalista kohinaa" ei ole olemassa. Fysikaalinen hienojakoisuuskaan ei tuo mukanaan mitään ylisummatiivista kohinaa, vaan aina edetään meristisesti.
"Fysikaalinen kohina". Tässä käsitteessä olet ottanut toisen mielteen fenomenologisesta, toisen fysikaalisesta maailmasta. Ne ovat kuin öljy ja vesi, eivät sekoitu keskenään.Kiitos käsitteiden erittelystä. Putkiaivona minulla on yleensä vain yksi maailma. Yritän mallintaa maailmaani reduktionistisesti, ehkä insinöörin maailmankuvasta ja käytännön kokemuksesta johtuen.
Minun on vaikea laittaa "minä" ja "tahto" peruskäsitteiksi, koska ne minulle on ilmeistä, että "minä" on aivojeni toiminnallinen kokonaisuus ja "tahto" on nimitys aivojen päätöksentekoprosessin melko korkean hierarkiatason välituotteelle.
En tässä vaiheessa mielelläni puhu mittamisesta, koska aivojen toiminnan ja rakenteen mittaaminen on vielä liian kehtittymätöntä. Puhun parhaaseen ymmärrykseen perustuvasta mallintamisesta.
"Mitattavassa maailmassa vaikutussuhteet ovat syitä ja seurauksia. Mitattavassa maailmassa mikään ei ole "vapaata"."
Tähän en usko. Maailmankuvassani (maailmanmallissani) hallitsevassa asemassa ovat kvantti-indeterminismi ja kaaosteoria. Luonnonlait ovat todennäköisyyslakeja. Kohina on vallitseva ilmiö ja erittäin todellinen. Juuri tästä seuraa Iso Kysymys, jota yritän tyrkyttää.
"Esimerkiksi "musiikki" on myös yksi tällainen käsite - sekin on olemassa vain ihmisen korvien välissä. Mutta se on olemassa. Se on todellinen, omarajainen ilmiö, vaikka vain sen jotkut osatekijät ovat mitattavissa."
Myös musiikin haluaisin reduktionistisesti palauttaa matematiikkaan. Tähän en tietenkään vielä pysty, eikä ehkä kukaan muukaan. En väheksy musiikkia, sillä on minulle hyvin tärkeä asema. Lisäksi pidän musiikkimakuani hyvin laajana ja monipuolisena.- mittaamisesta
Yusa kirjoitti:
Kiitos käsitteiden erittelystä. Putkiaivona minulla on yleensä vain yksi maailma. Yritän mallintaa maailmaani reduktionistisesti, ehkä insinöörin maailmankuvasta ja käytännön kokemuksesta johtuen.
Minun on vaikea laittaa "minä" ja "tahto" peruskäsitteiksi, koska ne minulle on ilmeistä, että "minä" on aivojeni toiminnallinen kokonaisuus ja "tahto" on nimitys aivojen päätöksentekoprosessin melko korkean hierarkiatason välituotteelle.
En tässä vaiheessa mielelläni puhu mittamisesta, koska aivojen toiminnan ja rakenteen mittaaminen on vielä liian kehtittymätöntä. Puhun parhaaseen ymmärrykseen perustuvasta mallintamisesta.
"Mitattavassa maailmassa vaikutussuhteet ovat syitä ja seurauksia. Mitattavassa maailmassa mikään ei ole "vapaata"."
Tähän en usko. Maailmankuvassani (maailmanmallissani) hallitsevassa asemassa ovat kvantti-indeterminismi ja kaaosteoria. Luonnonlait ovat todennäköisyyslakeja. Kohina on vallitseva ilmiö ja erittäin todellinen. Juuri tästä seuraa Iso Kysymys, jota yritän tyrkyttää.
"Esimerkiksi "musiikki" on myös yksi tällainen käsite - sekin on olemassa vain ihmisen korvien välissä. Mutta se on olemassa. Se on todellinen, omarajainen ilmiö, vaikka vain sen jotkut osatekijät ovat mitattavissa."
Myös musiikin haluaisin reduktionistisesti palauttaa matematiikkaan. Tähän en tietenkään vielä pysty, eikä ehkä kukaan muukaan. En väheksy musiikkia, sillä on minulle hyvin tärkeä asema. Lisäksi pidän musiikkimakuani hyvin laajana ja monipuolisena.>>> Minun on vaikea laittaa "minä" ja "tahto" peruskäsitteiksi,
Tämä on kuitenkin sekä ajatushistoriallisessa perspektiivissä että yksittäisessä tutkimustilanteessa vallitseva marssijärjestys. Ensin ovat ilmiöitä kuvailevat käsitteet, sitten vasta mallintaminen ja mittaaminen.
Eikä sinun ole ollenkaan vaikeaa hyväksyä fenomenologista kuvailua lähtökohdaksi - teet niin ihan huomaamattasi: "Puhun parhaaseen ymmärrykseen perustuvasta mallintamisesta." Ei siis vain "ymmärrys" vaan peräti "paras ymmärrys".
>>> Luonnonlait ovat todennäköisyyslakeja. Kohina on vallitseva ilmiö ja erittäin todellinen.
Mallintamisella on aina rajansa. Filosofi ehkä sanoisi että nykyisen rationaalisuutemme pohjalta raja tulee vastaan siellä missä kartesiolainen käsitettävyys loppuu. Mallintamisen rajan "tuolle puolen" voidaan ajatella jäävän jotakin, mutta on harhaista kuvata sitä. "Kohina" ei siis ole malli.
Musiikki on hyvin puhutteleva esimerkki - sitä kuvatessamme käytämme varsin varioivia sanastoja juuri siksi, että olennainen sisältö ei välity kaavassa. "Pidän musiikkimakuani hyvin laajana ja monipuolisena..." Tässäkin näyttäytyy synestesia: maku. Fenomenologisen kuvailun on oltava ilmeikästä - ja sitten, kun tämä musiikki-fenomenomi alistetaan mallinnukseen ja valmistellaan mitattavaksi, lähtökohtina ovat voineet olla vain tuollaiset ilmiötä kuvailevat käsitteet. mittaamisesta kirjoitti:
>>> Minun on vaikea laittaa "minä" ja "tahto" peruskäsitteiksi,
Tämä on kuitenkin sekä ajatushistoriallisessa perspektiivissä että yksittäisessä tutkimustilanteessa vallitseva marssijärjestys. Ensin ovat ilmiöitä kuvailevat käsitteet, sitten vasta mallintaminen ja mittaaminen.
Eikä sinun ole ollenkaan vaikeaa hyväksyä fenomenologista kuvailua lähtökohdaksi - teet niin ihan huomaamattasi: "Puhun parhaaseen ymmärrykseen perustuvasta mallintamisesta." Ei siis vain "ymmärrys" vaan peräti "paras ymmärrys".
>>> Luonnonlait ovat todennäköisyyslakeja. Kohina on vallitseva ilmiö ja erittäin todellinen.
Mallintamisella on aina rajansa. Filosofi ehkä sanoisi että nykyisen rationaalisuutemme pohjalta raja tulee vastaan siellä missä kartesiolainen käsitettävyys loppuu. Mallintamisen rajan "tuolle puolen" voidaan ajatella jäävän jotakin, mutta on harhaista kuvata sitä. "Kohina" ei siis ole malli.
Musiikki on hyvin puhutteleva esimerkki - sitä kuvatessamme käytämme varsin varioivia sanastoja juuri siksi, että olennainen sisältö ei välity kaavassa. "Pidän musiikkimakuani hyvin laajana ja monipuolisena..." Tässäkin näyttäytyy synestesia: maku. Fenomenologisen kuvailun on oltava ilmeikästä - ja sitten, kun tämä musiikki-fenomenomi alistetaan mallinnukseen ja valmistellaan mitattavaksi, lähtökohtina ovat voineet olla vain tuollaiset ilmiötä kuvailevat käsitteet." Eikä sinun ole ollenkaan vaikeaa hyväksyä fenomenologista kuvailua lähtökohdaksi - teet niin ihan huomaamattasi: "Puhun parhaaseen ymmärrykseen perustuvasta mallintamisesta." Ei siis vain "ymmärrys" vaan peräti "paras ymmärrys". "
Ei kuvailu ole lähtökohta. Sillä on työkalun arvo. Ei ymmärrys ole peruskäsite. Mallini tarkoittaa jonkin asian ymmärtämisellä sitä, että sillä on monipuoliset suhteet muihin käsitteihin. Tälle miellän melko selkeän neurologisen vastineen hermoverkkojen assosiatiivisissa funktioissa.
Voit hyvin kutsua ajatteluani fenomenologiseksi, mutta otan kyllä vapaasti vaikutteita ihan kaikesta, mikä on sopusoinnussa mallini kanssa. tarvittaessa tarkennan ja muutan malliani.
Mutta se pääasia on yhä auki, eli terminismin puuttumisen vaikutus vapaaseen valintaan.- kyllä
Yusa kirjoitti:
" Eikä sinun ole ollenkaan vaikeaa hyväksyä fenomenologista kuvailua lähtökohdaksi - teet niin ihan huomaamattasi: "Puhun parhaaseen ymmärrykseen perustuvasta mallintamisesta." Ei siis vain "ymmärrys" vaan peräti "paras ymmärrys". "
Ei kuvailu ole lähtökohta. Sillä on työkalun arvo. Ei ymmärrys ole peruskäsite. Mallini tarkoittaa jonkin asian ymmärtämisellä sitä, että sillä on monipuoliset suhteet muihin käsitteihin. Tälle miellän melko selkeän neurologisen vastineen hermoverkkojen assosiatiivisissa funktioissa.
Voit hyvin kutsua ajatteluani fenomenologiseksi, mutta otan kyllä vapaasti vaikutteita ihan kaikesta, mikä on sopusoinnussa mallini kanssa. tarvittaessa tarkennan ja muutan malliani.
Mutta se pääasia on yhä auki, eli terminismin puuttumisen vaikutus vapaaseen valintaan.Niin "paras ymmärrys" kuin vaikkapa "vapaa tahto" ovat ilmiöitä tai tapahtumia "minän" maailmassa, ja kyllä ne vaan ovat niitä lähtökohtia kaikelle tutkimukselle.
Ensin ovat ilmiöitä kuvailevat käsitteet, sitten vasta mallintaminen ja mittaaminen. Tämä on sekä ajatushistoriallisessa perspektiivissä että yksittäisessä tutkimustilanteessa vallitseva marssijärjestys.
Esimerkiksi fysiikan käsitteet ovat historiallisesti syntyneet tässä järjestyksessä. "Voima" on ruumiintuntojen projektio, "aika" taas itsetietoisuuden (olemassaolon jatkuvuuden) kokemus. Se tieto mitä ihminen maailmastaan saa, on aina nimenomaan ihmisen tietoa. Tieto kasvaa, kun kuvailevat käsitteet ja todellisuuden tarjoama vaste ovat jatkuvassa vuorokeskustelussa, mutta aktiivinen osapuoli on aina "minä".
Vain "minän" maailmassa on sellaisia asioita kuin "ymmärtäminen". Et hermoverkkojasi tutkiessasi tule koskaan tekemään tätä lähtökohtaista käsitettä vastaavaa havaintoa "ymmärryksestä". "Minä" ja "maailma" eivät koskaan tule yhtymään, vaan kartesiolainen rationaalisuutemme pitää alusta loppuun asti tarkkailevan subjektin ja tarkasteltavan objektin toisistaan erillään. kyllä kirjoitti:
Niin "paras ymmärrys" kuin vaikkapa "vapaa tahto" ovat ilmiöitä tai tapahtumia "minän" maailmassa, ja kyllä ne vaan ovat niitä lähtökohtia kaikelle tutkimukselle.
Ensin ovat ilmiöitä kuvailevat käsitteet, sitten vasta mallintaminen ja mittaaminen. Tämä on sekä ajatushistoriallisessa perspektiivissä että yksittäisessä tutkimustilanteessa vallitseva marssijärjestys.
Esimerkiksi fysiikan käsitteet ovat historiallisesti syntyneet tässä järjestyksessä. "Voima" on ruumiintuntojen projektio, "aika" taas itsetietoisuuden (olemassaolon jatkuvuuden) kokemus. Se tieto mitä ihminen maailmastaan saa, on aina nimenomaan ihmisen tietoa. Tieto kasvaa, kun kuvailevat käsitteet ja todellisuuden tarjoama vaste ovat jatkuvassa vuorokeskustelussa, mutta aktiivinen osapuoli on aina "minä".
Vain "minän" maailmassa on sellaisia asioita kuin "ymmärtäminen". Et hermoverkkojasi tutkiessasi tule koskaan tekemään tätä lähtökohtaista käsitettä vastaavaa havaintoa "ymmärryksestä". "Minä" ja "maailma" eivät koskaan tule yhtymään, vaan kartesiolainen rationaalisuutemme pitää alusta loppuun asti tarkkailevan subjektin ja tarkasteltavan objektin toisistaan erillään."Ensin ovat ilmiöitä kuvailevat käsitteet, sitten vasta mallintaminen ja mittaaminen. Tämä on sekä ajatushistoriallisessa perspektiivissä että yksittäisessä tutkimustilanteessa vallitseva marssijärjestys."
En oiken ymmärrä "ensin..sitten" tässä yhteydessä. Käsitteen ja mallin suhde on aina käytännössä iteratiivinen, tarkentuva. Ja ehkä ihan aluksi on oltava jotakin, josta se käsite tehdään: havainto, josta tehdään mielessä malli, jolle annetaan nimi.
Tractatus 4.01:
"Lause on todellisuuden kuva. Lause on tietynlaiseksi kuvittelemamme todellisuuden malli."
Vain "minän" maailmassa on sellaisia asioita kuin "ymmärtäminen". Et hermoverkkojasi tutkiessasi tule koskaan tekemään tätä lähtökohtaista käsitettä vastaavaa havaintoa "ymmärryksestä".
Jos "ymmärtäminen" ja "minä ymmärrän tämän asian", ovat todellisuuden kuvia, reaalimaailmassakin, eikä vain jossakin, jonka olemusta en ymmärrä: mikä on "minän maailma", niin "ymmärtäminen" pohjimmiltaan kuvaa hermoverkkojen maailman käsitettä.
Kun joku väittää minulle, esim että "tietokone ei voi koskaan oikeasti ymmärtää mitään, koska se käsittelee vain bittien tiloja", niin eihän tätä väitettä voi käsitellä, ellei ihmisen ymmärrystä redusoida (mallinneta, paremmin tai puuttellisesti) ensin solutasolle asti.- viesti
Yusa kirjoitti:
"Ensin ovat ilmiöitä kuvailevat käsitteet, sitten vasta mallintaminen ja mittaaminen. Tämä on sekä ajatushistoriallisessa perspektiivissä että yksittäisessä tutkimustilanteessa vallitseva marssijärjestys."
En oiken ymmärrä "ensin..sitten" tässä yhteydessä. Käsitteen ja mallin suhde on aina käytännössä iteratiivinen, tarkentuva. Ja ehkä ihan aluksi on oltava jotakin, josta se käsite tehdään: havainto, josta tehdään mielessä malli, jolle annetaan nimi.
Tractatus 4.01:
"Lause on todellisuuden kuva. Lause on tietynlaiseksi kuvittelemamme todellisuuden malli."
Vain "minän" maailmassa on sellaisia asioita kuin "ymmärtäminen". Et hermoverkkojasi tutkiessasi tule koskaan tekemään tätä lähtökohtaista käsitettä vastaavaa havaintoa "ymmärryksestä".
Jos "ymmärtäminen" ja "minä ymmärrän tämän asian", ovat todellisuuden kuvia, reaalimaailmassakin, eikä vain jossakin, jonka olemusta en ymmärrä: mikä on "minän maailma", niin "ymmärtäminen" pohjimmiltaan kuvaa hermoverkkojen maailman käsitettä.
Kun joku väittää minulle, esim että "tietokone ei voi koskaan oikeasti ymmärtää mitään, koska se käsittelee vain bittien tiloja", niin eihän tätä väitettä voi käsitellä, ellei ihmisen ymmärrystä redusoida (mallinneta, paremmin tai puuttellisesti) ensin solutasolle asti.Tractatuksen viesti on ettei maailma ole olioiden vaan tosiasioiden kokonaisuus.
Paitsi (havainnon) kohteet myös niiden suhteet, sikäli kun ne ovat tosia, ovat = maailma.
Kieli on todellisuuden kuva. Logiikka ei esitä mitään, sillä ei niin sanoakseni ole totuusarvoa.
Tästä voisi edetä näin: kielen käsitteet ja mallit kuvaavat todellisuutta. Kaikki mitä näillä keinoilla voidaan todellisuudesta sanoa, voidaan sanoa selvästi.
Mutta sitten on jotain joka sulkeutuu pois kielen merkitsemästä todellisuudesta. Se on se olennaisin. Mikään malli ei sitä tavoita, se on mystistä, se vain "ilmenee".
Esim. etiikka ja estetiikka sulkeutuvat kieli/maailman ulkopuolelle. Ne ovat "minän" maailmaa. "Minä" on olemassa, se ei seuraa tai määräydy jostakin. Se ei ole jäännös, vaan aktiivinen.
Vaikka mallintaisit koko maailman, sanoisit kaiken mitä on sanottavissa, silti et vielä kajoaisi olennaiseen. Sen minkä voi sanoa, voit sanoa selvästi, mutta mistä ei voi puhua, sitä ei pidä yrittää mallintaa. - viesti
viesti kirjoitti:
Tractatuksen viesti on ettei maailma ole olioiden vaan tosiasioiden kokonaisuus.
Paitsi (havainnon) kohteet myös niiden suhteet, sikäli kun ne ovat tosia, ovat = maailma.
Kieli on todellisuuden kuva. Logiikka ei esitä mitään, sillä ei niin sanoakseni ole totuusarvoa.
Tästä voisi edetä näin: kielen käsitteet ja mallit kuvaavat todellisuutta. Kaikki mitä näillä keinoilla voidaan todellisuudesta sanoa, voidaan sanoa selvästi.
Mutta sitten on jotain joka sulkeutuu pois kielen merkitsemästä todellisuudesta. Se on se olennaisin. Mikään malli ei sitä tavoita, se on mystistä, se vain "ilmenee".
Esim. etiikka ja estetiikka sulkeutuvat kieli/maailman ulkopuolelle. Ne ovat "minän" maailmaa. "Minä" on olemassa, se ei seuraa tai määräydy jostakin. Se ei ole jäännös, vaan aktiivinen.
Vaikka mallintaisit koko maailman, sanoisit kaiken mitä on sanottavissa, silti et vielä kajoaisi olennaiseen. Sen minkä voi sanoa, voit sanoa selvästi, mutta mistä ei voi puhua, sitä ei pidä yrittää mallintaa.Wittgenstein koki Tractatuksessa ratkaisseensa kaikki mahdolliset maailman filosofiset ongelmat.
Looginen empirismi loi sellaisen ajattelun että tositietoa saadaan kun esitetään todellisuutta kuvaavia väitteitä ja verifioidaan ja falsifioidaan niitä. Tässä vuorokeskustelussa todellisuuden kanssa tapahtuu käsitteiden tarkentuminen - oikeastaan käsiterukkaus on koko jutun juoni.
Ajatussuunnan harhaksi voi sanoa sitä jos uskotaan että vähitellen voimme mallintaa kaiken.
Wittgenstein ei kokenut että loogiset empiristit olisivat ymmärtäneet Tractatuksen viestiä.
Wittgensteinin myöhempi filosofia lähtikin liikkeelle toteamuksesta että kieli ei ole malli - että yhtä käsitettä ei vastaa yksi kohde todellisuudessa.
Kielen käyttötilanteet ja -tavat ovat tosiasiassa loputtoman moninaiset. Erilaiset käyttötavat on sallittava koska kieli nimenomaan saa "totuutensa" siinä yhteydessä jossa sitä käytetään. Kielellä yritetään ilmaista myös se mitä ei voi mallintaa.
Wittgenstein oli sitä mieltä, että filosofin tehtävä ei ole oikaista vääriä kielenkäyttötapoja, vaan jättää "kaikki ennalleen".
Wittgensteinin myöhäisfilofiasta voi johtua myös harhoja. Relativismi on tyypillinen sellainen - ajatellaan että kaikki pelit joita kielellä käytännössä pelaillaan ovat jossain - yhdessä ja samassa, absoluuttisessa - mielessä "tosia".
Ns. arkikielen filosofiassa käsitteet halutaan palauttaa kieliparsikontekstiinsa vähän vastaavalla tavalla kuin loogisessa empirismissä palautetaan käsite todennettavaan käyttötapaan.
Wittgenstein loi siis elämänsä aikana kaksi kieltä koskevaa filosofiaa. Nämä eivät ole toistensa vastakohtia, vaan pikemminkin jälkimmäinen on laajennettu tulkinta edellisestä.
- Epätieteilijä
vastuun olemusta voisi biologian sijaan etsiä vaikkapa juridiikan ja moraalin piiristä. Juridinen vastuu vaikuttaa melko selväpiirteiseltä. Siinä toimija on rikkonut jotain lakia ja on niin ollen vastuussa teostaan tai mahdollisesti tekemättömyydestään. Myös vapausongelma jää juridisessa vastuussa toisarvoiseksi. Laki on laki ja sen mukaan oikeuslaitos langettaa tuomionsa.
Sen sijaan moraalinen vastuu on hieman kinkkisempi asia, vaikkakin juridinen ja moraalinen vastuu usein sekoitetaan virheellisesti toisiinsa. Laki voi tietenkin joskus olla myös moraalisesti kestävä, mutta ei läheskään aina. Vai väittääkö joku esim. Hitlerin lakeja moraalisiksi?
Moraalisen vastuun ongelmallisuus nousee lähinnä siitä, käytetäänkö moraalin perustana tekoa itseään vaiko teon seurauksia. Lisäongelmia tuo mukanaan vielä vahingossa aiheutetut teot. Joka tapauksessa teot (ja jopa tekemättömyydet) eivät ole seurauksiltaan suojattuja.
Mikäli teot ja niiden seuraukset ovat yhdensuuntaisia, vastuukysymykset voivat olla kohtuullisen helposti selvitettävissä. Näin ei ole kuitenkaan läheskään aina, sillä teot saattavatkin joskus tuottaa ei toivottuja seurauksia. Toisaalta hyvinä pidettyjen seurausten takaa saattaakin löytyä moraalisessa mielessä vähintäänkin kyseenalaisia tekoja. Esimerkkejä kyllä riittää käytännön elämän saralta yllinkyllin.
Tietenkin vastuukysymykset voidaan sitoa erilaisiin sopimuksiin ja velvollisuusperiaatteisiin, mutta kuten arkielämä osoittaa, seurausten ollessa huonoja, vaikka teot olisivatkin moraalisesti kestäviä, niin syyllisten etsiminen käynnistyy usein varsin nopeasti. Tällöin hienot velvollisuusperiaatteet ja -sopimukset saattavat jäädä kuolleiksi kirjaimiksi.
Vastuu on siis olemukseltaan eettinen liittyen sitä kautta arvoteorioihin. Muualta kuin etiikan piiristä sen todellista ja perimmäistä olemusta on turha hakea."Vastuu on siis olemukseltaan eettinen liittyen sitä kautta arvoteorioihin. Muualta kuin etiikan piiristä sen todellista ja perimmäistä olemusta on turha hakea."
Miksi ei voi mennä pohjalle? Onko se tabu? Eikö ole tarpeen ymmärtää asioita, joihin arvot ovat sidoksissa? Minun mielestäni arvojen on oltava sidoksissa todellisuuteen.- Epätieteilijä
Yusa kirjoitti:
"Vastuu on siis olemukseltaan eettinen liittyen sitä kautta arvoteorioihin. Muualta kuin etiikan piiristä sen todellista ja perimmäistä olemusta on turha hakea."
Miksi ei voi mennä pohjalle? Onko se tabu? Eikö ole tarpeen ymmärtää asioita, joihin arvot ovat sidoksissa? Minun mielestäni arvojen on oltava sidoksissa todellisuuteen."pohjaa", sen enempää kuin perimmäisiä totuuksiakaan ei ehkä ole olemassa. Siksi on tärkeää ymmärtää tosiasioiden ja toisaalta arvojen luonne, sekä niiden keskinäinen suhde. Riippumatta siitä, onko kyse välinearvosta tai itseisarvosta, niin ne ovat yhtä kaikki subjektiivisia. Siis lähinnä ihmisen muovaamaan "hyvän" käsitteeseen liittyviä asioita. Faktat puolestaan ovat puhtaimmillaan (arvovapaina) objektiivisia.
Arvot tosin nousevat tosiasioista, mutta ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Tämä puolestaan selittyy sillä, että emme voi pelkkiin tosiasioihin, eli faktoihin nojautuen selvittää sitä, kuinka asioiden pitäisi tai tulisi olla (is/ought to -ongelma). Jotta pelkkien tosiasioiden pohjalta voitaisiin päätellä miten asioiden pitäisi olla, meidän tulisi ensin syrjäyttää ns. Humen laki tai giljotiini. Sitäkin on tietenkin yritetty tehdä, mutta aina tuo kyseinen laki on vain voimissaan.
- Epätieteilijä
Koska edellä on näköjään lainattu Tractatusta, niin kannan oman korteni kekoon.
"Tahdon vapaus on siinä, ettemme voi tällä hetkellä tietää tulevia tekojamme. Voisimme tietää ne vain, jos kausaliteetti olisi sisäinen välttämättömyys, kuten loogisen päätelmän välttämättömyys." (Tract. 5.1362)
Puolestaan: "Emme voi päätellä tulevia tekojamme nykyisistä. Taikausko on uskoa kausaaliyhteyteen." (Tract. 5.1361)
Mielestäni aika selvästi sanottu.- siteerattu
Wittgensteinia siteerataan usein väärin. Sinä siteeraat oikein.
"Väärin" tai "oikein" perustuvat jonkinlaiseen holismiin, hyvään ymmärrykseen siitä mitä Wittgenstein tarkoitti. Ollaan jollain näköalapaikalla, kiipeämiseen tarvitut tikapuut voidaan heittää pois. Silmä sijaitsee näkökentän pohjassa, tai missä sjainneekin, nähdään maailma oikein.
Tractatusta voidaan ajatella yrityksenä sanoa mahdollisimman vähin lausein se mitä yhdellä lauseella voidaan sanoa. Wittgenstein tarvitsi seitsemän lausetta. Kirjan rakenne on oikeastaan ainoa mahdollinen - mistään kohdasta ei pidä lähteä levittäytymään ympäröivään maailmaan, vaan täytyy pysyttäytyä yhden holistisen kokonaisuuden sisällä.
On olemassa oikea tapa ymmärtää Tractatus. Wittgenstein itse kuvasi sen eräälle kustantajalle lähettämässään kirjeessä. Sen mukaan kirja koostuu kahdesta osasta: siitä mikä on kirjoitettu ja siitä mitä ei ole kirjoitettu. Ja "vapaan tahdon" kannalta olennainen on tuo osa joka jää lauseiden ulkopuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675