Kaulatalla?

Anonyymi-ap

Mitä haittaa on jos kaulan tallassa kielille urat ovat liian ahtaat?

7

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kielet ei mahdu paikalleen.

    • Anonyymi

      Ei mua haittaa ollenkaan jos laitat kitarasi kielet noin. Sehän on sun oma asia. Ei sen pitäis ketään haitata.

    • Anonyymi

      Kyllä se rupeaa haittaamaan kun joku tallas kaulalle. Ei meinaan henki kuluje.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Etkö ymmärtänyt mitä tarkoitin kaulatallalla?
        Jos tietäisin kaikki kitaran osien nimet niin olisin jo varmaan niin pätevä etten olisi tullut kyselemään mitä haittaa on liian ahtaista urista.
        Olen vaan nähnyt kuinka kitaroita "parannellaan" ja viilaavat urat väljemmiksi.
        Anteeksi että en tiedä oikeita nimiä osille. Olenkin ihan aloittelija eikä pitäisi tänne tulla esittämään kysymyksiä ennen kuin olen täysin ammattilainen niin kitaran soittamisesta kuten myös kitaran huollossa/korjauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt mitä tarkoitin kaulatallalla?
        Jos tietäisin kaikki kitaran osien nimet niin olisin jo varmaan niin pätevä etten olisi tullut kyselemään mitä haittaa on liian ahtaista urista.
        Olen vaan nähnyt kuinka kitaroita "parannellaan" ja viilaavat urat väljemmiksi.
        Anteeksi että en tiedä oikeita nimiä osille. Olenkin ihan aloittelija eikä pitäisi tänne tulla esittämään kysymyksiä ennen kuin olen täysin ammattilainen niin kitaran soittamisesta kuten myös kitaran huollossa/korjauksessa.

        Kielet on aivan liian korkealla jos ne ei mene uriin, eikä ne pysy oikeassa kohdassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt mitä tarkoitin kaulatallalla?
        Jos tietäisin kaikki kitaran osien nimet niin olisin jo varmaan niin pätevä etten olisi tullut kyselemään mitä haittaa on liian ahtaista urista.
        Olen vaan nähnyt kuinka kitaroita "parannellaan" ja viilaavat urat väljemmiksi.
        Anteeksi että en tiedä oikeita nimiä osille. Olenkin ihan aloittelija eikä pitäisi tänne tulla esittämään kysymyksiä ennen kuin olen täysin ammattilainen niin kitaran soittamisesta kuten myös kitaran huollossa/korjauksessa.

        Virittimien lähellä oleva osa, jossa kielille on omat urat/kolot, on nimeltään satula (tuosta ylempänä olevasta kuvasta asian näkee). Jos kielet eivät liiku tarpeeksi vapaasti urissa, niin sillä saattaa olla vaikutusta kitaran vireessä pysymiseen (varsinkin jos kitarassa on Tremolo-talla).

        Syvyyssuuntaan kannattaa varoa viilaamista. Jotkut "viilaavat" kielten vaihdossa vähän sivusuuntiin vanhalla kielellä, eli vetävät vanhaa kieltä urissa niin, että paine kohdistuu sivusuuntaisesti molempiin sivuihin, eikä ollenkaan syvyyssuuntaan. Näin testaavat samalla, ettei kieli hirtä kiinni uraan, vaan liikkuu mahdollisimman jouhevasti.

        Sen jälkeen jotkut laittavat lyijykynästä graffitia uriin parantaakseen kielten liukua. On myös olemassa teflon ainetta, jota voi laittaa uriin parantaakseen liukkautta ja kielten liukua. Kitara pysyy paremmin vireessä, kuin kielet liikkuvat urissa mahdollisimman vähällä kitkalla. Urat eivät kuitenkaan saa olla liian löysätkään, vaan kieli pitää pysyä kunnolla paikalla urassa.

        Pääasia on, ettei kieli "nyppää kiinni" uraan. Vanhalla kielellä hinkkaaminen urassa ei tee niin suurta muutosta, kuin oikealla viilalla viilaaminen. Tämän toimenpiteen tarvitsee tehdä vain kerran, ettei kieli hirtä kiinni uraan. Jatkossa kielten vaihdon yhteydessä vain lyijykynää uriin ja homma rokkaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe