Miten käyttää kommentoida verbiä

Anonyymi-ap

Ukrainan puolella taistelee satoja venäläissotilaita – näin he kommentoivat MTV:lle omien tappamisesta

Eikö pitäisi olla kommentoivat tappamista?

8

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Eikö pitäisi olla kommentoivat tappamista?"

      Noin minä olen sanonut noin 70 vuotta. Nykyisin käytetään omituisia sijamuotoja. Kaikkein yleisin kummallisuus on illatiivin tunkeminen joka paikkaan. Yksikään urheiluselostaja ei vahingossakaan sano: Hän teki kahdessa ottelussa kolme maalia.

      Kaikki sanovat: Hän teki kahteen otteluun kolme maalia. Ja nuoriso tunkee englanninkielisiin kirjoitelmiinsa lukiossa vastavaa rakennetta: He scored three times to two matches. 😁

      • Anonyymi

        Minun vanhaan kielikorvaani särähtää monikin nykyisin yleistynyt ilmaisu.
        Nuoruudessani vain kiinteät aineet tippuivat, esimerkiksi hiihtäjä ei tippunut kärkiryhmästä. Jos toinen joukkue voittaa selkein numeroin, niin Arvi Lindin mukaan se tarkoittaa, että numerot ovat riittävän kookkaita luettaviksi ja kontrasti on hyvä.
        Nuorena saimme syödyksi, emme syötyä... edes pääsiäisenä.
        Kaikkein raastavinta on "kautta" sanan käyttö "ja" sekä "tai" sanojen sijaan. Onneksi se tuntuu jo vähän vähenevän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun vanhaan kielikorvaani särähtää monikin nykyisin yleistynyt ilmaisu.
        Nuoruudessani vain kiinteät aineet tippuivat, esimerkiksi hiihtäjä ei tippunut kärkiryhmästä. Jos toinen joukkue voittaa selkein numeroin, niin Arvi Lindin mukaan se tarkoittaa, että numerot ovat riittävän kookkaita luettaviksi ja kontrasti on hyvä.
        Nuorena saimme syödyksi, emme syötyä... edes pääsiäisenä.
        Kaikkein raastavinta on "kautta" sanan käyttö "ja" sekä "tai" sanojen sijaan. Onneksi se tuntuu jo vähän vähenevän.

        Kai nuoruudessasi puhuttiin räystäiden tippumisesta? Nähtävästi räystäät (kiinteää ainetta) olivat siihen aikaan varsinkin keväisin kovin heikkorakenteisia...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun vanhaan kielikorvaani särähtää monikin nykyisin yleistynyt ilmaisu.
        Nuoruudessani vain kiinteät aineet tippuivat, esimerkiksi hiihtäjä ei tippunut kärkiryhmästä. Jos toinen joukkue voittaa selkein numeroin, niin Arvi Lindin mukaan se tarkoittaa, että numerot ovat riittävän kookkaita luettaviksi ja kontrasti on hyvä.
        Nuorena saimme syödyksi, emme syötyä... edes pääsiäisenä.
        Kaikkein raastavinta on "kautta" sanan käyttö "ja" sekä "tai" sanojen sijaan. Onneksi se tuntuu jo vähän vähenevän.

        Kyllä kai urheilukielen kuulijoiden kärsivällisyyden panee pahiten koetukselle verbin "venyä" yletön käyttö.

        "Taas ruotsalaiset pystyivät venymään"
        "'Partapekka' Juutilainen ei venynyt tarpeeksi".
        "Tankki-Salonen venyi hämmästyttävästi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai urheilukielen kuulijoiden kärsivällisyyden panee pahiten koetukselle verbin "venyä" yletön käyttö.

        "Taas ruotsalaiset pystyivät venymään"
        "'Partapekka' Juutilainen ei venynyt tarpeeksi".
        "Tankki-Salonen venyi hämmästyttävästi"

        Partapekka ei venynyt.
        Muistan kuulutuksen Suomi-Ruotsi maaottelusta. Juoksijat kaartuivat 400 m:n loppusuoralle ja kuuluttaja hehkutti: "MUTTA MITÄ TEKEE JUUTILAINEN.... JUUTILAINEN... kangistuu."
        Hyvin on muistoissa Parta Pekat, Lätsä Pekat ja Tankki Saloset. Talviurheilun puolelta voisi Susi Kalle Oikaraisen lukea samaan kastiin.

        Nykyään kairataan tulosta, kun minä vanhana miehenä kairaan vain jäätä.


    • Anonyymi

      Tuo nyt ei ole vielä pahakaan virhe MTV:n uutisoinnissa. Nähtävästi siellä on toimituksessa lukihäiriöisiä tai kova kiire, niin paljon omituisia lauseita ja kirjoitusvirheitä uutiset usein sisältävät. Tosin onnistuu se välillä Yleltäkin.

      • Anonyymi

        Ei nyt liity asiaan, mutta itsenäisyyspäivän alla Helsingin Sanomissa oli näin;

        Pääsihteeri on eduskunnan korkein virkahenkilö. Hänen johtamassaan eduskunnan kansliassa työskentelee noin 400 virkamiestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt liity asiaan, mutta itsenäisyyspäivän alla Helsingin Sanomissa oli näin;

        Pääsihteeri on eduskunnan korkein virkahenkilö. Hänen johtamassaan eduskunnan kansliassa työskentelee noin 400 virkamiestä

        Korkeimmasta olennosta on ollut kiistaa, mutta kyllä se nykyään on kirahvi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe