Joissain omistajan käsikirjoissa ehkä kehotetaankin irrottamaan sulake ennen polttimon vaihtoa.
Luulin ensin liioitteluksi, mutta kun jo 2 kertaa on käynyt niin, että polttimon vaihdon yhteydessä palaa sulake, niin ilmeisesti autosähköissä viranomaiset hyväksyvät sellaisia ratkaisuja, että jos joku yrittäisi vastaavaa 230V verkkojännitteellä toimivissa laitteissa, niin TUKES määräisi moiset laitteet välittömästi myyntikieltoon ja takaisinkerättäväksi kuluttajilta.
Eipä nimittäin 230V lamppuja vaihtaessani ole ikinä palanut sulake lampunvaihdon yhteydessä 230V puolella, mutta autossa se on ilmeisesti sääntö, että jos vaihdat palaneen polttimon irrottamatta ensin sulaketta, niin sulake palaa välittömästi.
Kertoo lähinnä lampunpitimen luokattoman huonosta suunnittelusta.
Onko muuten sellaisille pitkulaisille auton 5W/12V polttimoille, joissa toiseen päähän syötetään plus ja toiseen päähän syötetään miinus, onko noilla jotain standadia / nimeämiskäytäntöä?
Siis esim. tuontyyppisen polttimon pituuden ja halkaisijan mukaan ?
Auton sähköjärjestelmän oudot piirteet
21
307
Vastaukset
- Anonyymi
Enpä ole moisesta ennen kuullut. Eipä kyllä ole yli kymmeneen vuoteen tarvinnut polttimoita vaihdellakaan, viimeksi vaihtanut H4 ajovalopolttimon joskus 2010 tienoilla. Sen jälkeen kahdella autolla selvinnyt tänne asti eikä nykyisestäkään ole palanut vielä yhtään poltinta lähes 8 vuoden aikana. Tätä ei tietysti kannattaisi sanoa, karma iskee ja heti seuraavalla ajokerralla varmaan pimenee jokin poltin.
- Anonyymi
Siis sulake paloi näiden vaihdon yhteydessä:
1) Tavaratilan valo
ja
2) katossa oleva sisävalo
Eipä noita putkenpätkän muotoisia polttimoita juuri muualla olekaan.
Päättelen, että noiden lampunpidin on toteutettu luokattoman huonosti.
Ennen sisävalolampun vaihtoa laitoin vielä sen valokytkimen asentoon "OFF", eli valo pysyy pimeänä, olipa ovi auki tai kiinni.
Tämäkään ei riittänyt, vaan sulake paloi silti.
Oli vielä 15A sulake, kun sen takana on noiden valojen (sisävalo katossa + tavaratilan valo) lisäksi myös ovien sähkölukitusten solenoidit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sulake paloi näiden vaihdon yhteydessä:
1) Tavaratilan valo
ja
2) katossa oleva sisävalo
Eipä noita putkenpätkän muotoisia polttimoita juuri muualla olekaan.
Päättelen, että noiden lampunpidin on toteutettu luokattoman huonosti.
Ennen sisävalolampun vaihtoa laitoin vielä sen valokytkimen asentoon "OFF", eli valo pysyy pimeänä, olipa ovi auki tai kiinni.
Tämäkään ei riittänyt, vaan sulake paloi silti.
Oli vielä 15A sulake, kun sen takana on noiden valojen (sisävalo katossa tavaratilan valo) lisäksi myös ovien sähkölukitusten solenoidit.Ovi auki ja sulake paloi kun valon olisi pitänyt syttyä? No ei tietysti pitäisi sulake palaa joka tapauksessa. Mikä auto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sulake paloi näiden vaihdon yhteydessä:
1) Tavaratilan valo
ja
2) katossa oleva sisävalo
Eipä noita putkenpätkän muotoisia polttimoita juuri muualla olekaan.
Päättelen, että noiden lampunpidin on toteutettu luokattoman huonosti.
Ennen sisävalolampun vaihtoa laitoin vielä sen valokytkimen asentoon "OFF", eli valo pysyy pimeänä, olipa ovi auki tai kiinni.
Tämäkään ei riittänyt, vaan sulake paloi silti.
Oli vielä 15A sulake, kun sen takana on noiden valojen (sisävalo katossa tavaratilan valo) lisäksi myös ovien sähkölukitusten solenoidit.Kuulostaa siltä että voisi olla pikemminkin siihen keskuslukitukseen liittyvä juttu, senkin ohjausyksikön on tiedettävä onko ovi auki vai kiinni ja ottaa sen tiedon samasta ovikytkimestä, joka on myös sisävalon kytkin.
Karkeana yleistävänä veikkauksena voisi heittää, että johonkin oveen, tai jos esim. takaluukku ja konepelti on myös keskuslukotuksen piirissä, niihin menevän johtosarjan joku johto olisi katkennut, tai eriste kulunut puhki, ja oikosulkee koriin polttaen sulakkeen.
Tai sitten vika voi olla lähempänä ohjausmoduulia itseään, korroosiota jossain liittimessä, jolloin virta voi kulkea jotain helpompaa mutta virheellistä reittiä, vaikkapa sisävalon kautta kulkeekin suunniteltua enemmän virtaa... - Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
😍 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
No onpa omituista. Missä autossa tuollaista tapahtuu?
- Anonyymi
Ei oikeasti missään , satua koko juttu .
- Anonyymi
Nyt en ymmärrä aloittajan kirjoitusta.
Sulake suojaa virtapiiriä ja esim. 10A sulake palaa vasta sitten, kun sulakkeen läpi kulkee yli 10A virta (120W).
5W lamppu ei polta edes 1A sulaketta, jos systeemi on ehjä.- Anonyymi
"Nyt en ymmärrä aloittajan kirjoitusta.
Sulake suojaa virtapiiriä ja esim. 10A sulake palaa vasta sitten, kun sulakkeen läpi kulkee yli 10A virta "
Aivan... ja ilmeisesti lampunpitimen on suunnitellut joku (tahallaan ?) sellaiseksi, että kun irrotat vanhan lampun, niin irrotustilanteessa syntyy väkisinkin oikosulku - ja oikosulkuvirta voi olla yli 200A - siis huomattavasti enemmän kuin 15A sulake kestää palamatta.
Ei ongelma sulakkeessa ole - sehän toimii juuri niinkuin pitääkin.
Ongelma on lampunpitimessä - joka siis on suunniteltu siten, että vaikka aloittaa laittamalla valaisinkalusteessa (katon pehmusteisiin upotetttu) olevan valintakytkimen asentoon OFF, niin silti - jos sulaketta irroittamatta irroitat vanhan polttimon - niin tuosta syntyy väkisinkin oikosulku - jolloin sulake palaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nyt en ymmärrä aloittajan kirjoitusta.
Sulake suojaa virtapiiriä ja esim. 10A sulake palaa vasta sitten, kun sulakkeen läpi kulkee yli 10A virta "
Aivan... ja ilmeisesti lampunpitimen on suunnitellut joku (tahallaan ?) sellaiseksi, että kun irrotat vanhan lampun, niin irrotustilanteessa syntyy väkisinkin oikosulku - ja oikosulkuvirta voi olla yli 200A - siis huomattavasti enemmän kuin 15A sulake kestää palamatta.
Ei ongelma sulakkeessa ole - sehän toimii juuri niinkuin pitääkin.
Ongelma on lampunpitimessä - joka siis on suunniteltu siten, että vaikka aloittaa laittamalla valaisinkalusteessa (katon pehmusteisiin upotetttu) olevan valintakytkimen asentoon OFF, niin silti - jos sulaketta irroittamatta irroitat vanhan polttimon - niin tuosta syntyy väkisinkin oikosulku - jolloin sulake palaa.Miten virtapiirissä voi syntyä oikosulku jos katkaisija on OFF-asennossa?
Toki, jos katkaisija on lampun jälkeisessä johtimessa, eli lampulle tulee koko ajan jännite.
Tässä tapauksessa pitää sulake irrottaa.
Mutta miten lampunvaihdossa tulee oikosulku, koska siellä ei ole maadoittavaa kohdetta, ellei sillä lampulla sörki jotain rungossa olevaan sekään ei riitä oikosulkuun, ainoastaan sytyttämään sen lampun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten virtapiirissä voi syntyä oikosulku jos katkaisija on OFF-asennossa?
Toki, jos katkaisija on lampun jälkeisessä johtimessa, eli lampulle tulee koko ajan jännite.
Tässä tapauksessa pitää sulake irrottaa.
Mutta miten lampunvaihdossa tulee oikosulku, koska siellä ei ole maadoittavaa kohdetta, ellei sillä lampulla sörki jotain rungossa olevaan sekään ei riitä oikosulkuun, ainoastaan sytyttämään sen lampun.Varmaan joku ranskis, italialainen tai wanha brittiauto, jonka sähköt tehnyt Lucas, pimeyden ruhtinas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten virtapiirissä voi syntyä oikosulku jos katkaisija on OFF-asennossa?
Toki, jos katkaisija on lampun jälkeisessä johtimessa, eli lampulle tulee koko ajan jännite.
Tässä tapauksessa pitää sulake irrottaa.
Mutta miten lampunvaihdossa tulee oikosulku, koska siellä ei ole maadoittavaa kohdetta, ellei sillä lampulla sörki jotain rungossa olevaan sekään ei riitä oikosulkuun, ainoastaan sytyttämään sen lampun."Miten virtapiirissä voi syntyä oikosulku jos katkaisija on OFF-asennossa?"
Kas kun se kytkin ei ole minkään kytkinvalmistajan tuote, jonka auton (tai autotarvikkeen) valmistaja on ostanut.
Vaan se kytkin on osa valaisinkalustetta, mutta kun se valaisinkalusteen valmistaja ei halua maksaa kytkinvalmistajalle laadukkaasta kytkimestä, vaan katsoo, että voi halvemmalla suunnitella ja valmistaa itse kytkimen osana valaisinkalustetta.
Kytkin on siis 3-asentoinen:
1) ON
2) automattinen
3) OFF
Entäpä, jos plusjohto on tuotu kytkimelle, ei suinkaan johtimella, vaan metalliliuskalla, jonka toinen pää tulee kytkimelle, ja toinen pää valaisinkalusteen vastakkaiselle puolelle, jossa siihen on (jossain piilossa) liitetty johdin.
Ja urpo suunnittelija on keksinyt vetää tuon metalliliuskan suoraan polttimon kahden päädyn välistä (jossa on ahdas tila).
Nyt, jos esim. käyttää ruuvimeisseliä tiukassa olevan polttimon irrotukseen, niin se ruuvimeisselin metalliosa saattaa ottaa yhtäaikaa kiinni polttimon miinuspäähän, ja typerästi polttimon alle laitettuun metalliliuskaan (jossa jatkuva plus jos vain sulake on ehjä).
Tuosta syntyy oikosulku, joka polttaa sulakkeen.
Kuvittelepa vastaavanlainen rakenne 230 V AC -valaisinkalusteeseen !
Jos siellä joku suunnittelija tekisi samoin, niin TUKES laittaisi moisen valaisinkalusteen saman tien myyntikieltoon.
Pitäisi varmaan (jälleen kerran) avata tuo kaluste ja...
1) ottaa siitä kuva (tai useampi, niin voi valita niistä laadukkaimman).
2) ottaa polttimosta tarkat mitat.
mikä siis tarkoittaa, että kalusteen idioottimaisen suunnittelun takia kannattaa ensin irrottaa ko. sulake, sillä jos sitä ei irrota, niin varmasti palaa sulake.
Herää vain kysymys:
Koska 230V puolella tuollaisia kalusteita ei hyväksyttäisi markkinoille, vaan ne poistettaisiin vaarallisina, miksi 12V autosähköissä sallitaan moinen idiotismi ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten virtapiirissä voi syntyä oikosulku jos katkaisija on OFF-asennossa?"
Kas kun se kytkin ei ole minkään kytkinvalmistajan tuote, jonka auton (tai autotarvikkeen) valmistaja on ostanut.
Vaan se kytkin on osa valaisinkalustetta, mutta kun se valaisinkalusteen valmistaja ei halua maksaa kytkinvalmistajalle laadukkaasta kytkimestä, vaan katsoo, että voi halvemmalla suunnitella ja valmistaa itse kytkimen osana valaisinkalustetta.
Kytkin on siis 3-asentoinen:
1) ON
2) automattinen
3) OFF
Entäpä, jos plusjohto on tuotu kytkimelle, ei suinkaan johtimella, vaan metalliliuskalla, jonka toinen pää tulee kytkimelle, ja toinen pää valaisinkalusteen vastakkaiselle puolelle, jossa siihen on (jossain piilossa) liitetty johdin.
Ja urpo suunnittelija on keksinyt vetää tuon metalliliuskan suoraan polttimon kahden päädyn välistä (jossa on ahdas tila).
Nyt, jos esim. käyttää ruuvimeisseliä tiukassa olevan polttimon irrotukseen, niin se ruuvimeisselin metalliosa saattaa ottaa yhtäaikaa kiinni polttimon miinuspäähän, ja typerästi polttimon alle laitettuun metalliliuskaan (jossa jatkuva plus jos vain sulake on ehjä).
Tuosta syntyy oikosulku, joka polttaa sulakkeen.
Kuvittelepa vastaavanlainen rakenne 230 V AC -valaisinkalusteeseen !
Jos siellä joku suunnittelija tekisi samoin, niin TUKES laittaisi moisen valaisinkalusteen saman tien myyntikieltoon.
Pitäisi varmaan (jälleen kerran) avata tuo kaluste ja...
1) ottaa siitä kuva (tai useampi, niin voi valita niistä laadukkaimman).
2) ottaa polttimosta tarkat mitat.
mikä siis tarkoittaa, että kalusteen idioottimaisen suunnittelun takia kannattaa ensin irrottaa ko. sulake, sillä jos sitä ei irrota, niin varmasti palaa sulake.
Herää vain kysymys:
Koska 230V puolella tuollaisia kalusteita ei hyväksyttäisi markkinoille, vaan ne poistettaisiin vaarallisina, miksi 12V autosähköissä sallitaan moinen idiotismi ?Kukaan ei kuole 12v sähköiskuun ja sulakkeen irrottaminen tai vaihtaminen autoon ei ole suuri vaiva. Ja ylipäätään kuinka usein tarvitsee edes vaihtaa poltinta sisävaloon tai takakontin valoon, itsellä ollut autoja vuodesta 1992 lähtien eikä ole tullut vielä vastaan tarvetta sisävalolampun tai tavaratilan valopolttimon vaihtoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten virtapiirissä voi syntyä oikosulku jos katkaisija on OFF-asennossa?"
Kas kun se kytkin ei ole minkään kytkinvalmistajan tuote, jonka auton (tai autotarvikkeen) valmistaja on ostanut.
Vaan se kytkin on osa valaisinkalustetta, mutta kun se valaisinkalusteen valmistaja ei halua maksaa kytkinvalmistajalle laadukkaasta kytkimestä, vaan katsoo, että voi halvemmalla suunnitella ja valmistaa itse kytkimen osana valaisinkalustetta.
Kytkin on siis 3-asentoinen:
1) ON
2) automattinen
3) OFF
Entäpä, jos plusjohto on tuotu kytkimelle, ei suinkaan johtimella, vaan metalliliuskalla, jonka toinen pää tulee kytkimelle, ja toinen pää valaisinkalusteen vastakkaiselle puolelle, jossa siihen on (jossain piilossa) liitetty johdin.
Ja urpo suunnittelija on keksinyt vetää tuon metalliliuskan suoraan polttimon kahden päädyn välistä (jossa on ahdas tila).
Nyt, jos esim. käyttää ruuvimeisseliä tiukassa olevan polttimon irrotukseen, niin se ruuvimeisselin metalliosa saattaa ottaa yhtäaikaa kiinni polttimon miinuspäähän, ja typerästi polttimon alle laitettuun metalliliuskaan (jossa jatkuva plus jos vain sulake on ehjä).
Tuosta syntyy oikosulku, joka polttaa sulakkeen.
Kuvittelepa vastaavanlainen rakenne 230 V AC -valaisinkalusteeseen !
Jos siellä joku suunnittelija tekisi samoin, niin TUKES laittaisi moisen valaisinkalusteen saman tien myyntikieltoon.
Pitäisi varmaan (jälleen kerran) avata tuo kaluste ja...
1) ottaa siitä kuva (tai useampi, niin voi valita niistä laadukkaimman).
2) ottaa polttimosta tarkat mitat.
mikä siis tarkoittaa, että kalusteen idioottimaisen suunnittelun takia kannattaa ensin irrottaa ko. sulake, sillä jos sitä ei irrota, niin varmasti palaa sulake.
Herää vain kysymys:
Koska 230V puolella tuollaisia kalusteita ei hyväksyttäisi markkinoille, vaan ne poistettaisiin vaarallisina, miksi 12V autosähköissä sallitaan moinen idiotismi ?Ahaa, eli siis jos työntää ruuvimeisselin jonnekin sinne polttimon alle, jotta saisi sen kammettua irti, niin voi tulla oikosulkeneeksi jonkin siellä sijaitsevan jatkuvasti jännitteellisen osan maihin? Eli kannattaa käyttää muovisia työkaluja jos polttimoa ei saa käsin irti.
Ei se 230V lamppujen irrottelukaan meisselillä tms. metallisella työkalulla ole välttämättä kovin turvallista. Jos on esim. lampun lasi irronnut tai mennyt rikki, niin mieluiten varmuuden vuoksi ottaisin sulakkeen pois ennen kuin alkaisin sörkkimään, tai sitten sörkkisin jollain muovisella työkalulla. Toki siellä ei mitään jännitteisiä osia pitäisi olla jos kytkin on offilla ja oikein asennettu.
- Anonyymi
Siis lukeeko aloittajan auton virallisessa valmistajan tekemässä käsikirjassa todella että sulake on irrotettava ennen polttimon vaihtoa, vai mitä tarkoittaa "ehkä"? Kiinnostaisi kyllä tietää mikä auto on kyseessä.
Yleensä kyllä sulake palaa oikosulkuvian vuoksi, mikä ihme oikosulkisi jotain pelkässä polttimon vaihdossa? Sisävalot ja takakontin valot on kumminkin ihan koeteltua perustekniikkaa autoissa jo vuosikymmenten ajalta.
Vieläpä jos ovikytkimetkin oli off-asennossa, viittaa että sulakkeen palaminen saattaisi johtua jostain ihan muusta. Onko autossa joku ohjausmoduuli (interior control module tms.) joka ohjaa sisävaloja ja ehkä sitä keskuslukitustakin?
Johonkin oveen menevä johtosarja saattaa olla osin katki, yleensä ovenkarmin läpiviennin sisällä kun se liikkuu aina ovia avatessa ja suljettaessa.
Hämää vaan tuo jos kirjassa todella lukee noin, että olisi ihan "suunniteltu" että sulake palaa jos sitä ei irrota polttimon vaihdossa, erikoista. - Anonyymi
Toyotassa voi olla hyvinkin tuollaisia ongelmia, säästöillä on seurauksensa.
- Anonyymi
"ehkä kehotetaankin" ´, se joko kehotetaan tai ei.
- Anonyymi
""ehkä kehotetaankin" ´, se joko kehotetaan tai ei." - niin.... pitäisi etsiä jostain se käsikirja, niin siitä pääsisi tarkistamaan, mitä siellä lukee. Mutta epäilenpä, että siellä kehotetaan irrottamaan sulake ennen palaneen polttimon vaihtoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""ehkä kehotetaankin" ´, se joko kehotetaan tai ei." - niin.... pitäisi etsiä jostain se käsikirja, niin siitä pääsisi tarkistamaan, mitä siellä lukee. Mutta epäilenpä, että siellä kehotetaan irrottamaan sulake ennen palaneen polttimon vaihtoa.
Hölmöhän sinä olet.
Jos auto on sammutettu ja virrat pois, niin polttimon voi vaihtaa ihan turvallisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""ehkä kehotetaankin" ´, se joko kehotetaan tai ei." - niin.... pitäisi etsiä jostain se käsikirja, niin siitä pääsisi tarkistamaan, mitä siellä lukee. Mutta epäilenpä, että siellä kehotetaan irrottamaan sulake ennen palaneen polttimon vaihtoa.
Enpä usko että sellaista lukee, vaan autossasi on jotain vikaa. Ei ole normaalia että sulake palaa polttimon vaihdossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323326Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382623Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302465Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172338Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302023- 1141760
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741438Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3131413Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121321- 641157