Autoissa on jo liikaa sähköjä

Eli tänään auto valitti kylmyyttä sytyttämällä kaikki mahdolliset häiriövalot. Sammutin moottorin ja kokeilin käynnistää uudelleen, jolloin suurin osa valoista sammui.
Parin käynnistyksen jälkeen palaa enää ohjaustehostimen häiriövalo ja auto on sitä mieltä, ettei sillä saisi ajaa. Ohjaus on raskas, eli on siinä vikaa.
Huolto ei vastannuta ja puhelu siirtyi asiaksapalveluun, joka lupasi laittaa huollon soittamaan minulle, mutta mitään ei ole kuulunut.

Pöh ja pöh, tuolla pakkasessa ja lumessa ei viitsisi itse ryhtyä penkomaan vikaa esiin.
Lisäksi siinä on ilmeisesti sähköinen ohjaustehostimen pumppu.

Parempi kun olisi vielä sellainen auto, jossa ei välttämättä tarvinnut olla sähköjä lainkaan, eli se olisi toiminut käyntiin lykkäämällä, vaikka autossa ei olisi ainuttakaan sähköjohtoa kunnossa.

127

983

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä enemmän on osia eli komponen53jq au5oissakin niin vikojen mahdolliwuuw ekpoteaalisesti silloin liwään65yy..

      mu5ta joo mikä au56o F3444I t3STA5OSSA, IT5ALIALAISET EIVÄT ANT5ANEET nIAMI vICE- KUVAUKSIIN OIKEA5A, NIIN ON FERR4inkorin corv3tte h3h

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­N­­y­­m­­f­o­­m­­a­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18197864y

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      oho sorry tuli isoja ki5jaimia väliläl kun painon nppuloita niin helpos6t5i voi käyeä kun ohjelmoija kirjoittaa jo5ain dc-kooeiakin ä4wy55ävä5 huonot nappaimis5o5kin, tonni-eurolla ei saa kunnollista näppäimistökään.

    • Anonyymi
      • Olen ajellut Otaniemessä laitoksen Ladalla, mutta eivät ne oikein mukavia ajettavia ole.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Olen ajellut Otaniemessä laitoksen Ladalla, mutta eivät ne oikein mukavia ajettavia ole.

        Ladaa ajaessa kuski ja auto ottaa mittaa toisistaan.
        Lada on todellinen urheiluauto.


      • Anonyymi

        ja myös ajonvakautus on pakollinen 2025
        eikä ne vaan ole tehty kestämään yli -20 asteen pakkasta mikään uudempi laite.
        Ei kestä auton ikkunakamerakaan kun pakkasta on yli -25 ja akku ei lataannu kun on yli -20 .
        Monikaan uudempi kaivuri, jne ei vaan lähde catin paskan ehkä voi räjäyttää käymään pilotilla
        , webastot ja eberit ei vedä jos vaan vähänkin löpössä vettä niin se on siinä, sellaisen ilman päästö huolehtimista eli vanhan saastuttaaj moottrin voi saada käyntiin mutta sitten taas rikkuu muuta.


      • buddy-love kirjoitti:

        Olen ajellut Otaniemessä laitoksen Ladalla, mutta eivät ne oikein mukavia ajettavia ole.

        Vanhat Ladat poljetaan käyntiin. Näillä keleillä pieni hikoilu ei olisi hullumpaa.

        Ei muuten oo ei. Vuosimallia 2001 kokeilleena… hitto miten raskas ohjattava.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Olen ajellut Otaniemessä laitoksen Ladalla, mutta eivät ne oikein mukavia ajettavia ole.

        🤭 ajeletko sielläpäin useinkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        🤭 ajeletko sielläpäin useinkin?

        Yhden harjoittelujakson joka päivä ja muutenkin siihen aikaan usein.
        Mutta normaalisti maasturilla.


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Vanhat Ladat poljetaan käyntiin. Näillä keleillä pieni hikoilu ei olisi hullumpaa.

        Ei muuten oo ei. Vuosimallia 2001 kokeilleena… hitto miten raskas ohjattava.

        Veikkaan, että nykyiset ovat kamalampia, sillä niillä ei juuri ole enää tuontiosia ja oma teollisuus ei niitä tuota.
        Kiinastahan ne nykyään ostavat halpoja ja kehnoja autoja, sillä Japanistakaan eivät voi tuoda enää edes niitä käytettyjä.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Veikkaan, että nykyiset ovat kamalampia, sillä niillä ei juuri ole enää tuontiosia ja oma teollisuus ei niitä tuota.
        Kiinastahan ne nykyään ostavat halpoja ja kehnoja autoja, sillä Japanistakaan eivät voi tuoda enää edes niitä käytettyjä.

        "Kiinastahan ne nykyään ostavat halpoja ja kehnoja autoja, sillä Japanistakaan eivät voi tuoda enää edes niitä käytettyjä"

        Tuosta kehnosta en menisi olisi enää niin varma.
        Sähköautoissa PYD ohitti Teslan maailman suurimpana sähköautojen valmistajana.
        Kuluttajat jotka ovat PYD auton ostaneet, ovat katsoneet auton olevan rahan väärti.

        Automaailma on jo muuttunut. Aikaisemmin pidettiin korealaisia autoja kehnoina, nyt emme enää pidä. Sama se tulee olemaan kiinalaisten merkkien suhteen. Tehdäänhän jo esimerkiksi Teslan mode 3 jo Kiinassa. Onko se huono auto?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kiinastahan ne nykyään ostavat halpoja ja kehnoja autoja, sillä Japanistakaan eivät voi tuoda enää edes niitä käytettyjä"

        Tuosta kehnosta en menisi olisi enää niin varma.
        Sähköautoissa PYD ohitti Teslan maailman suurimpana sähköautojen valmistajana.
        Kuluttajat jotka ovat PYD auton ostaneet, ovat katsoneet auton olevan rahan väärti.

        Automaailma on jo muuttunut. Aikaisemmin pidettiin korealaisia autoja kehnoina, nyt emme enää pidä. Sama se tulee olemaan kiinalaisten merkkien suhteen. Tehdäänhän jo esimerkiksi Teslan mode 3 jo Kiinassa. Onko se huono auto?

        Tuskin ne kiinalaisten parhaita autoja ostavat, sillä ruplan kurssi on matala ja siksi tuontiautot ovat kalliita. Eli ostavat mihin on varaa ja se todennäköisesti on kehnon puoleinen. Lisäksi kiinalaiset huijaavat kaupoissa jos pystyvät, joten laatu ei läheskään aina ole luvatulla tasolla.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Tuskin ne kiinalaisten parhaita autoja ostavat, sillä ruplan kurssi on matala ja siksi tuontiautot ovat kalliita. Eli ostavat mihin on varaa ja se todennäköisesti on kehnon puoleinen. Lisäksi kiinalaiset huijaavat kaupoissa jos pystyvät, joten laatu ei läheskään aina ole luvatulla tasolla.

        Tuo on vanhaa tietoa, nykyisin kiinalaiset tekevät laadukasta, kuten kiinalaiset puhelimetkin ovat sen osoittaneet?
        Uskon kiinalaisten sähköautojen valloittavan Euroopan markkinat ennen vuotta 2028.
        Taitaa tosiaan Venäjällä olla 7 kiinalaista automerkkiä 10 eniten myyden listalla.
        Enää ei mene Bemareita Venäjälle, onneksi Kiina oli Bemarin suurin markkina-alue vuonna 2023. Saivat myytyä mitä tekivätkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vanhaa tietoa, nykyisin kiinalaiset tekevät laadukasta, kuten kiinalaiset puhelimetkin ovat sen osoittaneet?
        Uskon kiinalaisten sähköautojen valloittavan Euroopan markkinat ennen vuotta 2028.
        Taitaa tosiaan Venäjällä olla 7 kiinalaista automerkkiä 10 eniten myyden listalla.
        Enää ei mene Bemareita Venäjälle, onneksi Kiina oli Bemarin suurin markkina-alue vuonna 2023. Saivat myytyä mitä tekivätkin.

        Jossain testissä kiinalaisten autojen laatua ei kuitenkaan ylistetty.
        Luin sen vain silmäilemällä, joten en muista tarkemmin.

        Ei niillä laatu kuitenkaan ole luotettavasti kunnossa ennen kuin ne ymmärtävät, ettei ostajaa pidä huijata liikaa.

        (lisäksi nejoutuvat rakentamaan kaupunkinsa enimmäkseen uudestaan, sillä rakennusmateriaaleissa kaikki huijasivat toisiaan ja ne ovat sortumisvaarassa)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Jossain testissä kiinalaisten autojen laatua ei kuitenkaan ylistetty.
        Luin sen vain silmäilemällä, joten en muista tarkemmin.

        Ei niillä laatu kuitenkaan ole luotettavasti kunnossa ennen kuin ne ymmärtävät, ettei ostajaa pidä huijata liikaa.

        (lisäksi nejoutuvat rakentamaan kaupunkinsa enimmäkseen uudestaan, sillä rakennusmateriaaleissa kaikki huijasivat toisiaan ja ne ovat sortumisvaarassa)

        Ei ne huijaa, jos Eurooppalainen sähköbussi lähiliikenteeseen maksaa 500 000 euroa eikä toimi hyvin pakkasella. Kiinalaiset myyvät saman 200 000 eurolla, tuskin se toimivuus paljon toimimattomasta poikkeaisi:) Saisi alle puoleen hintaan. Nykyisin esteenä taitaa olla kauppapolitiikka, vaikka saavathan eurooppalaiset myydä vapaasti omia brändejään Kiinassa. Toisinpäin on vielä esteitä.

        Osaaminen on globaalissa maailmassa ostettavissa. Autoteollisuudessa hyvät robotiikan ohjelmoijavälkyt saavat muuten huimia vuosituloja. Tekevät diilejä autotehtaiden kanssa ja ansaitsevat jopa 6-8 miljoonaa euroa vuodessa. Osaamisesta maksetaan ja se joka osaa myös tekee osaamisellaan omaa liiketoimintaa hinnoitellen osaamisensa sille joka maksaa enemmän = markkinatalous.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne huijaa, jos Eurooppalainen sähköbussi lähiliikenteeseen maksaa 500 000 euroa eikä toimi hyvin pakkasella. Kiinalaiset myyvät saman 200 000 eurolla, tuskin se toimivuus paljon toimimattomasta poikkeaisi:) Saisi alle puoleen hintaan. Nykyisin esteenä taitaa olla kauppapolitiikka, vaikka saavathan eurooppalaiset myydä vapaasti omia brändejään Kiinassa. Toisinpäin on vielä esteitä.

        Osaaminen on globaalissa maailmassa ostettavissa. Autoteollisuudessa hyvät robotiikan ohjelmoijavälkyt saavat muuten huimia vuosituloja. Tekevät diilejä autotehtaiden kanssa ja ansaitsevat jopa 6-8 miljoonaa euroa vuodessa. Osaamisesta maksetaan ja se joka osaa myös tekee osaamisellaan omaa liiketoimintaa hinnoitellen osaamisensa sille joka maksaa enemmän = markkinatalous.

        Säilyn epäilijänä, kunnes kohtaan kehnoa kiinalaista laatua selvästi nykyistä harvemmin.

        Japanilaisten tuotteiden laatu oli vielä 60-luvulla surkea, mutta ne säätivät lain laatutarkastuksista ja vain kunnolliset tuotteet saivat hyväksyntäleiman.
        Kameroissa näkyi pitkään niitä kullanvärisiä hyväksyntätarroja (kai niillä edelleen on hyväksyntä, mutta merkintöjä ei enää laiteta ostajalle näkyviin).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne huijaa, jos Eurooppalainen sähköbussi lähiliikenteeseen maksaa 500 000 euroa eikä toimi hyvin pakkasella. Kiinalaiset myyvät saman 200 000 eurolla, tuskin se toimivuus paljon toimimattomasta poikkeaisi:) Saisi alle puoleen hintaan. Nykyisin esteenä taitaa olla kauppapolitiikka, vaikka saavathan eurooppalaiset myydä vapaasti omia brändejään Kiinassa. Toisinpäin on vielä esteitä.

        Osaaminen on globaalissa maailmassa ostettavissa. Autoteollisuudessa hyvät robotiikan ohjelmoijavälkyt saavat muuten huimia vuosituloja. Tekevät diilejä autotehtaiden kanssa ja ansaitsevat jopa 6-8 miljoonaa euroa vuodessa. Osaamisesta maksetaan ja se joka osaa myös tekee osaamisellaan omaa liiketoimintaa hinnoitellen osaamisensa sille joka maksaa enemmän = markkinatalous.

        Ai niin, kiinalaiset ostivat saksalaisilta KUKA:n robottitehtaan ja sitä on jälkikäteen pidetty Euroopan kannalta haitallisena myyntinä.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Säilyn epäilijänä, kunnes kohtaan kehnoa kiinalaista laatua selvästi nykyistä harvemmin.

        Japanilaisten tuotteiden laatu oli vielä 60-luvulla surkea, mutta ne säätivät lain laatutarkastuksista ja vain kunnolliset tuotteet saivat hyväksyntäleiman.
        Kameroissa näkyi pitkään niitä kullanvärisiä hyväksyntätarroja (kai niillä edelleen on hyväksyntä, mutta merkintöjä ei enää laiteta ostajalle näkyviin).

        Teollisuuden laatukoulutus on ollut globaalia jo kaksi kolmekymmentä vuotta.
        Suomeen tulleet laaduntarkastusmetodit eivät ole peräisin Suomesta, vaan Japanista.
        Japanilaiset yritykset ovat tehneet hyvää tulosta juurikin Toyotan tuoman laatustandardien ja sertifikaattijärjestelmien ansiosta.

        Kiinassa tuo on tuttua. Ollut jo 20 vuotta.

        Maa joka tuottaa 55 % maailman teollisuushyödykkeistä on jo täynnä osaavia insinöörejä.
        Epäillä saa ja pitääkin epäillä, onhan mottona usein suomalainen ei usko ennen kun näkee. Tähän voi käyttää sanaa ennen kun kokee.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Ai niin, kiinalaiset ostivat saksalaisilta KUKA:n robottitehtaan ja sitä on jälkikäteen pidetty Euroopan kannalta haitallisena myyntinä.

        Varmasti näin voi myös olla, nyky maailmassa raha puhuu, rahalla on valta. Kenellä on rahaa, se usein saa mitä haluaa?
        Osakkeiden ja osinkojen suhteen maailma on jo globaali. Samaa leipää syövät amerikkalaiset ja kiinalaiset sijoittajatahot, myös suomalaiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuuden laatukoulutus on ollut globaalia jo kaksi kolmekymmentä vuotta.
        Suomeen tulleet laaduntarkastusmetodit eivät ole peräisin Suomesta, vaan Japanista.
        Japanilaiset yritykset ovat tehneet hyvää tulosta juurikin Toyotan tuoman laatustandardien ja sertifikaattijärjestelmien ansiosta.

        Kiinassa tuo on tuttua. Ollut jo 20 vuotta.

        Maa joka tuottaa 55 % maailman teollisuushyödykkeistä on jo täynnä osaavia insinöörejä.
        Epäillä saa ja pitääkin epäillä, onhan mottona usein suomalainen ei usko ennen kun näkee. Tähän voi käyttää sanaa ennen kun kokee.

        Tarkasti venäläisten tilannetta ja siellä valitetaan juuri nyt, ettei Changan kestä siellä. Sen kytkin- ja jarrupolkimet ovat muovia ja ne murtuvat pakkasen takia. Ärsyyntynyt tätihenkilö seisoi autonsa vieressä ja esitteli irronnutta poljinta.

        Tuo automalli kyseessä:

        http://www.globalchangan.com/vehicle/cs55/


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Tarkasti venäläisten tilannetta ja siellä valitetaan juuri nyt, ettei Changan kestä siellä. Sen kytkin- ja jarrupolkimet ovat muovia ja ne murtuvat pakkasen takia. Ärsyyntynyt tätihenkilö seisoi autonsa vieressä ja esitteli irronnutta poljinta.

        Tuo automalli kyseessä:

        http://www.globalchangan.com/vehicle/cs55/

        Changan on ollut jo liian innovatiivinen jos on uskonut muovin olevan ratkaisu jarrupolkimen varsivivuston rakenteeseen. Keventää autoa, monet muovilaadut eivät kestä pakkasta vaikka tehtäisiin kennorakenne. Tätihenkilölle olisi voinut käydä huonosti. Toivottavasti testaavat uudet vivustorakenteet +60 C ja -60 C lämpötiloissa. Tuotannon laadun kannalta tuo olisi ongelma, tulisihan tuotantoerät testata tuota kaavaa käyttäen ottaen huomioon myös 30 % ylikuorma mahdolliseen toteutuvaan maksimiin nähden.

        Hyvä jos tädit pitävät ääntä. Olisiko ruiskuvalussa tapahtunut jokin kylmäsaumaongelma ja joka olisi heikentänyt rakennetta? Ottavat varmasti opikseen, kohta käyttävät lujempaa pakkasen kestävää materiaalia. Kuulostaa takaisinkutsulta (kaikki valmiste-erät korjataan varmuuden vuoksi).


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Vanhat Ladat poljetaan käyntiin. Näillä keleillä pieni hikoilu ei olisi hullumpaa.

        Ei muuten oo ei. Vuosimallia 2001 kokeilleena… hitto miten raskas ohjattava.

        Nooooo, ohjaus on vähän kankea talvella.
        Oletkos kokeillut Opel Kadet farmari vm.89 ohjausta, siinä vasta raskas ohjaus olikin.
        Sai vääntää ihan tosissaan parkkipaikalla ohjauspyörää, että sai renkaat kääntymään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Changan on ollut jo liian innovatiivinen jos on uskonut muovin olevan ratkaisu jarrupolkimen varsivivuston rakenteeseen. Keventää autoa, monet muovilaadut eivät kestä pakkasta vaikka tehtäisiin kennorakenne. Tätihenkilölle olisi voinut käydä huonosti. Toivottavasti testaavat uudet vivustorakenteet 60 C ja -60 C lämpötiloissa. Tuotannon laadun kannalta tuo olisi ongelma, tulisihan tuotantoerät testata tuota kaavaa käyttäen ottaen huomioon myös 30 % ylikuorma mahdolliseen toteutuvaan maksimiin nähden.

        Hyvä jos tädit pitävät ääntä. Olisiko ruiskuvalussa tapahtunut jokin kylmäsaumaongelma ja joka olisi heikentänyt rakennetta? Ottavat varmasti opikseen, kohta käyttävät lujempaa pakkasen kestävää materiaalia. Kuulostaa takaisinkutsulta (kaikki valmiste-erät korjataan varmuuden vuoksi).

        Venäläinen mielipide kiinalaisista autoista googlen kääntämänä:
        "Ollakseni rehellinen, Pohjois-Kiinassa on melkoinen siperialainen talvi, ja jopa Pekingissä on talvella melko kylmää.
        He ajavat kuonaa Venäjälle, koska he ymmärtävät, ettei heillä ole nyt kilpailijoita ja käyttävät tilannetta hyväkseen."

        Kiinalainen "basaarikauppias" nappaa venäläiseltä viimeisenkin ruplan ja ja toimittaa toimimatonta roinaa.

        Se katkennut poljin näytti ihan normaalisti valetulta, mutta läheltähän sitä ei tietysti voinut nähdä. Muovin laadussa on voinut olla myös vikaa ja niissähän on osassa lasikuitusilppua seassa vahvikkeena, eli jos se on unohtunut, niin eihän se silloin kestä.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Venäläinen mielipide kiinalaisista autoista googlen kääntämänä:
        "Ollakseni rehellinen, Pohjois-Kiinassa on melkoinen siperialainen talvi, ja jopa Pekingissä on talvella melko kylmää.
        He ajavat kuonaa Venäjälle, koska he ymmärtävät, ettei heillä ole nyt kilpailijoita ja käyttävät tilannetta hyväkseen."

        Kiinalainen "basaarikauppias" nappaa venäläiseltä viimeisenkin ruplan ja ja toimittaa toimimatonta roinaa.

        Se katkennut poljin näytti ihan normaalisti valetulta, mutta läheltähän sitä ei tietysti voinut nähdä. Muovin laadussa on voinut olla myös vikaa ja niissähän on osassa lasikuitusilppua seassa vahvikkeena, eli jos se on unohtunut, niin eihän se silloin kestä.

        Ai, luetko sinäkin Izvestiaa, mielenkiintoista. Tosin ei se käännös ihan noin mennyt, sanasta sanaan. Mutt voihan sen noinkin ymmärtää... ja itse asiasta olen samaa mieltä; kiinalaiset myy romuja! Ostin 5 vuotta sitten, sellaisen sähköllä toimivan säätötuolin, suomalaiselta valmistajalta. Sen tuolin jalan olivat kiinalaiset valmistaneet ja (sitäkin odotettiin toista viikkoa) sain lopulta ihan kelpo tuolin, jonka jalusta petti alta; alle kuukauden käytön jälkeen.
        Suomalainen valmistaja korvasi mulle melkein koko summan, koska samanlaista tuolia en enää huolinut tilalle.

        Onneksi liikuntarajoitteinen äitini ei istunut silloin siihen, vaan hyväkuntoinen vanhempi veljeni. Hän säilyi ilman vaurioita, ainoastaan säikähti! Mutt kyllä jälkeenpäin on nauru kelvannut siitäkin kuperkeikasta säädettävän nojatuolin kanssa. Suomalainen firma, joka niitä tuolinjalkoja oli kiinasta ostanut; lopetti sen liikesuhteen kyseiseen toimittajaan.
        Niitä tuolinjalkoja taisi mennä poistoon isompi erä, koska kyseiset tuolit vedettiin markkinoilta sillä samalla viikolla, kun vahinko veljelleni sattui.

        Broidi painoi vajaat 80kg, joten ei ainakaan liian raskaasta taakasta ollut kyse: kuten valmistaja ensin epäili. Peruivat puheensa ja palauttivat rahat pankkitililleni, pahoittelujen kera. Ei jäänyt pahaa mieltä tapahtuneesta suomalaisfirmaa kohtaan; hoitivat asian kuten kuuluikin!
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, luetko sinäkin Izvestiaa, mielenkiintoista. Tosin ei se käännös ihan noin mennyt, sanasta sanaan. Mutt voihan sen noinkin ymmärtää... ja itse asiasta olen samaa mieltä; kiinalaiset myy romuja! Ostin 5 vuotta sitten, sellaisen sähköllä toimivan säätötuolin, suomalaiselta valmistajalta. Sen tuolin jalan olivat kiinalaiset valmistaneet ja (sitäkin odotettiin toista viikkoa) sain lopulta ihan kelpo tuolin, jonka jalusta petti alta; alle kuukauden käytön jälkeen.
        Suomalainen valmistaja korvasi mulle melkein koko summan, koska samanlaista tuolia en enää huolinut tilalle.

        Onneksi liikuntarajoitteinen äitini ei istunut silloin siihen, vaan hyväkuntoinen vanhempi veljeni. Hän säilyi ilman vaurioita, ainoastaan säikähti! Mutt kyllä jälkeenpäin on nauru kelvannut siitäkin kuperkeikasta säädettävän nojatuolin kanssa. Suomalainen firma, joka niitä tuolinjalkoja oli kiinasta ostanut; lopetti sen liikesuhteen kyseiseen toimittajaan.
        Niitä tuolinjalkoja taisi mennä poistoon isompi erä, koska kyseiset tuolit vedettiin markkinoilta sillä samalla viikolla, kun vahinko veljelleni sattui.

        Broidi painoi vajaat 80kg, joten ei ainakaan liian raskaasta taakasta ollut kyse: kuten valmistaja ensin epäili. Peruivat puheensa ja palauttivat rahat pankkitililleni, pahoittelujen kera. Ei jäänyt pahaa mieltä tapahtuneesta suomalaisfirmaa kohtaan; hoitivat asian kuten kuuluikin!
        trollikka

        Voi sieltä ostaa myös halpaa ja huonoa, sillä tekee Suomessa ne parhaimmat voitot.
        Yleensä suomalaiset valmistajat hakevat kilpailuetua osien ostohintojen muodossa, ei laadun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai, luetko sinäkin Izvestiaa, mielenkiintoista. Tosin ei se käännös ihan noin mennyt, sanasta sanaan. Mutt voihan sen noinkin ymmärtää... ja itse asiasta olen samaa mieltä; kiinalaiset myy romuja! Ostin 5 vuotta sitten, sellaisen sähköllä toimivan säätötuolin, suomalaiselta valmistajalta. Sen tuolin jalan olivat kiinalaiset valmistaneet ja (sitäkin odotettiin toista viikkoa) sain lopulta ihan kelpo tuolin, jonka jalusta petti alta; alle kuukauden käytön jälkeen.
        Suomalainen valmistaja korvasi mulle melkein koko summan, koska samanlaista tuolia en enää huolinut tilalle.

        Onneksi liikuntarajoitteinen äitini ei istunut silloin siihen, vaan hyväkuntoinen vanhempi veljeni. Hän säilyi ilman vaurioita, ainoastaan säikähti! Mutt kyllä jälkeenpäin on nauru kelvannut siitäkin kuperkeikasta säädettävän nojatuolin kanssa. Suomalainen firma, joka niitä tuolinjalkoja oli kiinasta ostanut; lopetti sen liikesuhteen kyseiseen toimittajaan.
        Niitä tuolinjalkoja taisi mennä poistoon isompi erä, koska kyseiset tuolit vedettiin markkinoilta sillä samalla viikolla, kun vahinko veljelleni sattui.

        Broidi painoi vajaat 80kg, joten ei ainakaan liian raskaasta taakasta ollut kyse: kuten valmistaja ensin epäili. Peruivat puheensa ja palauttivat rahat pankkitililleni, pahoittelujen kera. Ei jäänyt pahaa mieltä tapahtuneesta suomalaisfirmaa kohtaan; hoitivat asian kuten kuuluikin!
        trollikka

        En lue tuota, vaikka ehkä pitäisi. Teksti on kotoisin venäläisten kuvalaudalta ja olen tehnyt sinne viime aikoina pientä sodan vastaista propagandaa.

        Eräs kotimainen firma tilasi Kiinasta rautakankia. Ensimmäinen erä oli oikein hyviä, mutta seuraavat olivat kolme kiloa kevyempiä ja kelvotonta laatua. Jos joku perustaisi Kiinaan länsimaisen firman, jonka ainut tehtävä olisi tarkastaa ostajan puolesta matkaan lähtevät lastit, niin firman menestys olisi varmaa.


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Vanhat Ladat poljetaan käyntiin. Näillä keleillä pieni hikoilu ei olisi hullumpaa.

        Ei muuten oo ei. Vuosimallia 2001 kokeilleena… hitto miten raskas ohjattava.

        Tosimuorit käynnistää kulloinkin kyseessä olevan vehkeen putken päästä imaisemalla, oli keli mikä oli.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ladaa ajaessa kuski ja auto ottaa mittaa toisistaan.
        Lada on todellinen urheiluauto.

        😁 kyllä, etenkin silloin kun autossa on aurauskulmat pielessä


      • buddy-love kirjoitti:

        Veikkaan, että nykyiset ovat kamalampia, sillä niillä ei juuri ole enää tuontiosia ja oma teollisuus ei niitä tuota.
        Kiinastahan ne nykyään ostavat halpoja ja kehnoja autoja, sillä Japanistakaan eivät voi tuoda enää edes niitä käytettyjä.

        Sekin Lada paloi loppujen lopuksi.. 😬 liikaa sähköä siis🙈


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nooooo, ohjaus on vähän kankea talvella.
        Oletkos kokeillut Opel Kadet farmari vm.89 ohjausta, siinä vasta raskas ohjaus olikin.
        Sai vääntää ihan tosissaan parkkipaikalla ohjauspyörää, että sai renkaat kääntymään.

        Aika vähän on eri automerkeistä kokemusta..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosimuorit käynnistää kulloinkin kyseessä olevan vehkeen putken päästä imaisemalla, oli keli mikä oli.

        -keinovaginamies-

        Toimiiko tää sulla?😉


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Toimiiko tää sulla?😉

        Mulla on niin hyvin huolletut ja herkkästarttiset vehkeet, ettei ole koskaan tarvinnut kokeilla. Pienemmästäkin syttyy jo ;)

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on niin hyvin huolletut ja herkkästarttiset vehkeet, ettei ole koskaan tarvinnut kokeilla. Pienemmästäkin syttyy jo ;)

        -keinovaginamies-

        Ei siis tarvitse hehkuttaa edes näillä keleillä.🤔 hyvä että oma peli lähtee käyntiin.. vähän on kankeutta pinnassa..


      • Anonyymi
        Haaveilija39 kirjoitti:

        Ei siis tarvitse hehkuttaa edes näillä keleillä.🤔 hyvä että oma peli lähtee käyntiin.. vähän on kankeutta pinnassa..

        Se on se hidassyttyinen malli, jota tarvii hehkuttaa. Kipinällä sytyttävä hyppää heti tulille.

        Sulla voi olla käytön puutetta. Vehkeet tykkää siitä että niitä käyttää ;)

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on se hidassyttyinen malli, jota tarvii hehkuttaa. Kipinällä sytyttävä hyppää heti tulille.

        Sulla voi olla käytön puutetta. Vehkeet tykkää siitä että niitä käyttää ;)

        -keinovaginamies-

        Käytön puutettapa hyvinkin😁


    • Anonyymi

      "Parempi kun olisi vielä sellainen auto, jossa ei välttämättä tarvinnut olla sähköjä lainkaan, eli se olisi toiminut käyntiin lykkäämällä, vaikka autossa ei olisi ainuttakaan sähköjohtoa kunnossa."

      Bensiinikäyttöisessä autossa tulee olla sytytyspuola, järjestelmä joka jakaa jännitettä sytytystulpille nelitahdin vaatimassa ajoituksessa. Puola tarvitsee toimiakseen jonkun virtalähteen, sanotaan sitä vaikka akuksi. Kyllä autot jotka tehtiin 1990-luvun loppupuolella olivat sähköiltään varmempia mitä nykyiset ovat. Olihan tuolloinkin ajotietokoneet ja ruiskut. Ongelmaksi ovat tulleet monen eri toiminnon yhteiset sähköjärjestelmät jotka monimutkaistavat toimintoja. Ei tarvita kuin jännitehävikki ja järjestelmä ei toimi kunnolla.

      Järjestelmä jossa jokaisen toiminnon sähköt ovat omassa piirissä, ne on helppo korjata. Toimintojen yhdistäminen tekee ongelmien paikantamiseen omat haasteensa. Mukavuus ja ajonautinto, niistä pitää maksaa. Joidenkin järjestelmien korjaus voi olla aika hinnakasta piilovikoineen.

      • On myös dieseleitä, joissa ei ole sähkölle tarvetta.
        Olen ajellut yhdellä sellaisista paljon.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        On myös dieseleitä, joissa ei ole sähkölle tarvetta.
        Olen ajellut yhdellä sellaisista paljon.

        On toki, diesel autoja ei suositella käynnistettäväksi muuten kuin starttimoottorilla. Tuohon käynnistämiseen tarvitaan pakkasella hehkut, ja käynnistysmoottori. Lisäksi hyvä akku.
        Polttoaineiden laadut kestävät 35 asteen pakkasen, vaatii vain enemmän hehkuilta jos pakkanen menee 30 asteen hujakoille.

        Täysin sähkötöntä autoa ei taida olla? Onhan diesel autoissakin jo ajotietokone ja ruiskutuksen ohjaus tapahtuu jo monianturoinnilla, ja niistä saatavalla ohjaustiedolla?


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        On myös dieseleitä, joissa ei ole sähkölle tarvetta.
        Olen ajellut yhdellä sellaisista paljon.

        Minkä vuoksi se vihreä siirtymä, pitäisi alkaa pohjoismaista? Ei sitten pienintäkään järjen ripettä tässä ajattelutavassa. Minäkin ostin uuden auton, jokin aika sitten. Sellaisen ns. tila-auton, jotta kaikki mahdutaan kulkemaan sillä, 5 ihmistä ja koira sekä pari kollikattia.
        Ihan varmuuden vuoksi, bensa moottorilla käyvän. Myyjä kyllä olisi mielellään myynyt jonkin sähköauton, esitteli niiden mukavuuksia ja hankinta hinta alettakin.

        Mä en mennyt siihen retkuun, mun on päästävä liikkumaan sujuvasti myös talvella ja usein raskaan lastinkin kanssa. Iso kuomullinen peräkärry, lastattuna koivuhaloilla, haen ne itse Faijan mökiltä! Siinä mökin ympäristössä kun on hieman omaa metsää, josta aina muutama puu kaadetaan talvella, kesällä halotaan ja kuivataan katoksessa. Seuraavana vuonna käytetään kuivaa koivuklapia kakluunin ja pönttöuunin lämmitykseen, talvella.
        Kesäisin lämmitetään pihasunaa ja 80 litran vesipataa.

        Mä en tiedä, vieläkö vanhoja bensamoottorisia auton raatoja viedään Afrikkaan.
        Mutt ainakin Turussa oli muutama arabi, jotka ostivat kaikki vanhat autot , jos ne lähes romuraudan hinnalla saivat. Paikalliset alan tietotoimistot, kertoivat niitä rahdattavan Afrikkaan. (Siellä niillä on ihan uusi elämä, eikä katsastusmiehet mittaa päästöjä!)

        Joopa joo, ne romut kun saastuttavat Afrikassa, ei meillä ole huolen häivää. Kätevää päästä niistä eroon ja joku vielä tienaa sillä. Ei ihan kaikki muumit ole kotona, meidän viherpiipertäjilläkään. Hiton moista meteliä pidetään sähköautosta ja saaste vapaudesta.
        Vanhat romut saadaan myydyksi Afrikkaan; ja kas kummaa siellä ne eivät saastuta ilmastoa!
        Eiköhän ne sähköautot parhaiten toimisi siellä kuuman auringon alla ja aurinkopaneeleilla voisi ehkä niiden akkuja ladata. Niin kauan kun sähköauto on vielä lapsen kengissä (ainakin talvisin) mä en rahojani siihen tuhlaa. Ennen ajan vaikka disel moottorilla varustetulla autolla, vain ne todella tärkeät perheeni huoltoajot.
        Muuten kun sähköauto vanhenee ja sen akusto loppuu. Mun käsitykseni mukaan, on melkein viisainta hankkia uusi sähköauto.

        Uuden akuston osto ja sen laittaminen paikoilleen, tulee todella hintavaksi ja kaiken lisäksi käytettyyn autoon. Sikäli mikäli mä olen juttuja ymmärtänyt; kannattaisi jonkun ottaa asia puheeksi täälläkin. Mä en siihen kykene; ei ole tietoa/taitoa käsitellä kyseistä probleemaa objektiivisesti.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuoksi se vihreä siirtymä, pitäisi alkaa pohjoismaista? Ei sitten pienintäkään järjen ripettä tässä ajattelutavassa. Minäkin ostin uuden auton, jokin aika sitten. Sellaisen ns. tila-auton, jotta kaikki mahdutaan kulkemaan sillä, 5 ihmistä ja koira sekä pari kollikattia.
        Ihan varmuuden vuoksi, bensa moottorilla käyvän. Myyjä kyllä olisi mielellään myynyt jonkin sähköauton, esitteli niiden mukavuuksia ja hankinta hinta alettakin.

        Mä en mennyt siihen retkuun, mun on päästävä liikkumaan sujuvasti myös talvella ja usein raskaan lastinkin kanssa. Iso kuomullinen peräkärry, lastattuna koivuhaloilla, haen ne itse Faijan mökiltä! Siinä mökin ympäristössä kun on hieman omaa metsää, josta aina muutama puu kaadetaan talvella, kesällä halotaan ja kuivataan katoksessa. Seuraavana vuonna käytetään kuivaa koivuklapia kakluunin ja pönttöuunin lämmitykseen, talvella.
        Kesäisin lämmitetään pihasunaa ja 80 litran vesipataa.

        Mä en tiedä, vieläkö vanhoja bensamoottorisia auton raatoja viedään Afrikkaan.
        Mutt ainakin Turussa oli muutama arabi, jotka ostivat kaikki vanhat autot , jos ne lähes romuraudan hinnalla saivat. Paikalliset alan tietotoimistot, kertoivat niitä rahdattavan Afrikkaan. (Siellä niillä on ihan uusi elämä, eikä katsastusmiehet mittaa päästöjä!)

        Joopa joo, ne romut kun saastuttavat Afrikassa, ei meillä ole huolen häivää. Kätevää päästä niistä eroon ja joku vielä tienaa sillä. Ei ihan kaikki muumit ole kotona, meidän viherpiipertäjilläkään. Hiton moista meteliä pidetään sähköautosta ja saaste vapaudesta.
        Vanhat romut saadaan myydyksi Afrikkaan; ja kas kummaa siellä ne eivät saastuta ilmastoa!
        Eiköhän ne sähköautot parhaiten toimisi siellä kuuman auringon alla ja aurinkopaneeleilla voisi ehkä niiden akkuja ladata. Niin kauan kun sähköauto on vielä lapsen kengissä (ainakin talvisin) mä en rahojani siihen tuhlaa. Ennen ajan vaikka disel moottorilla varustetulla autolla, vain ne todella tärkeät perheeni huoltoajot.
        Muuten kun sähköauto vanhenee ja sen akusto loppuu. Mun käsitykseni mukaan, on melkein viisainta hankkia uusi sähköauto.

        Uuden akuston osto ja sen laittaminen paikoilleen, tulee todella hintavaksi ja kaiken lisäksi käytettyyn autoon. Sikäli mikäli mä olen juttuja ymmärtänyt; kannattaisi jonkun ottaa asia puheeksi täälläkin. Mä en siihen kykene; ei ole tietoa/taitoa käsitellä kyseistä probleemaa objektiivisesti.
        trollikka

        Hyvä kysymys, esimerkiksi Venezuelassa bensiini 95 E maksaa huimat 0,09 euroa litra.


      • Anonyymi

        Vanhemman mallisen auton saa käyntiin lykkäämällä, mutta uusia eutoja ei lykkäämällä saa edes käyntiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuoksi se vihreä siirtymä, pitäisi alkaa pohjoismaista? Ei sitten pienintäkään järjen ripettä tässä ajattelutavassa. Minäkin ostin uuden auton, jokin aika sitten. Sellaisen ns. tila-auton, jotta kaikki mahdutaan kulkemaan sillä, 5 ihmistä ja koira sekä pari kollikattia.
        Ihan varmuuden vuoksi, bensa moottorilla käyvän. Myyjä kyllä olisi mielellään myynyt jonkin sähköauton, esitteli niiden mukavuuksia ja hankinta hinta alettakin.

        Mä en mennyt siihen retkuun, mun on päästävä liikkumaan sujuvasti myös talvella ja usein raskaan lastinkin kanssa. Iso kuomullinen peräkärry, lastattuna koivuhaloilla, haen ne itse Faijan mökiltä! Siinä mökin ympäristössä kun on hieman omaa metsää, josta aina muutama puu kaadetaan talvella, kesällä halotaan ja kuivataan katoksessa. Seuraavana vuonna käytetään kuivaa koivuklapia kakluunin ja pönttöuunin lämmitykseen, talvella.
        Kesäisin lämmitetään pihasunaa ja 80 litran vesipataa.

        Mä en tiedä, vieläkö vanhoja bensamoottorisia auton raatoja viedään Afrikkaan.
        Mutt ainakin Turussa oli muutama arabi, jotka ostivat kaikki vanhat autot , jos ne lähes romuraudan hinnalla saivat. Paikalliset alan tietotoimistot, kertoivat niitä rahdattavan Afrikkaan. (Siellä niillä on ihan uusi elämä, eikä katsastusmiehet mittaa päästöjä!)

        Joopa joo, ne romut kun saastuttavat Afrikassa, ei meillä ole huolen häivää. Kätevää päästä niistä eroon ja joku vielä tienaa sillä. Ei ihan kaikki muumit ole kotona, meidän viherpiipertäjilläkään. Hiton moista meteliä pidetään sähköautosta ja saaste vapaudesta.
        Vanhat romut saadaan myydyksi Afrikkaan; ja kas kummaa siellä ne eivät saastuta ilmastoa!
        Eiköhän ne sähköautot parhaiten toimisi siellä kuuman auringon alla ja aurinkopaneeleilla voisi ehkä niiden akkuja ladata. Niin kauan kun sähköauto on vielä lapsen kengissä (ainakin talvisin) mä en rahojani siihen tuhlaa. Ennen ajan vaikka disel moottorilla varustetulla autolla, vain ne todella tärkeät perheeni huoltoajot.
        Muuten kun sähköauto vanhenee ja sen akusto loppuu. Mun käsitykseni mukaan, on melkein viisainta hankkia uusi sähköauto.

        Uuden akuston osto ja sen laittaminen paikoilleen, tulee todella hintavaksi ja kaiken lisäksi käytettyyn autoon. Sikäli mikäli mä olen juttuja ymmärtänyt; kannattaisi jonkun ottaa asia puheeksi täälläkin. Mä en siihen kykene; ei ole tietoa/taitoa käsitellä kyseistä probleemaa objektiivisesti.
        trollikka

        Todennäköisesti kaikki maasta irti saatava öljy lopulta käytetään polttoaineisiin ja muuhun, sillä Afrikassa ne ovat sitä mieltä, että heillä on oikeus käyttää öljyä, koska muutkin ovat saaneet käyttää. Erästä omaakin autoani haaveiltiin Afrikkaan, mutta onneksi en myynyt, sillä sen arvo on jo hyvässä nousussa (koska samaa mallia vietiin sinne niin paljon).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys, esimerkiksi Venezuelassa bensiini 95 E maksaa huimat 0,09 euroa litra.

        Tosin niillä on siinä säännöstely ja käyttävät siksi ostokortteja.
        Kalastusalukset eivät kalasta, vaan vaihtavat ulkomerellä halpaa polttoainettaan ulkomaisiin tuotteisiin (niillä kalastajilla on joku vakiosysteemi lähimaiden kanssa).


    • Anonyymi

      Tommi Mäkin3n on aikq wuowittu nimi muut3n jokqis3essa kikkukyläwsä aqwuu 5ommi mäkin3nkin.

      kerran oli huvittavaa kun järkyttävä ylinopeus mutkaisella asfalttiti3llä y4ri55ää pywsyä pe3räswsä kei jo kahd3llq pyö3ällä joku 4alliqu5o

    • Anonyymi

      Kun voitan lotossa, ostan vanhan laatikko-Ladan. Se käynnistyy aina ja sitä osaa tällainen mistään mitään tietämätönkin vielä itse vähän korjata. Ainoa hyvä mitä on itärajan takaa koskaan tullut.

      xLiner

      • Noh, sikäläiset poranterät olivat ihan kelvollisia ja parempia kuin monet länsimaiset.


      • Anonyymi

        Varmin ja eniten myyty malli kai on ollut 1200 L.
        Se oli jo liian karsittu jotta voisi hyväksi kutsua.
        Muutaman lisäyksen jälkeen ei paljon suurempia vikoja olisi ollut.

        Virtalukon pohjan nasta meni aika nopeasti, johtui siitä ettei virran ohjaukseen ohjaukseen oltu laitettu relettä. Kuormitus tapahtui virtalukon pohjan napojen kautta.

        Virranjakajan kansi ja katkojankärjet. Ne piti huoltaa normaalia useammin. Virranjakajan sisäpintaan kertyi kosteutta, se teki satunnaisia ongelmia. Ainakin herkisti ajajaa jos ei ymmärtänyt mistä käyntiin lähtemisen ongelmat johtuivat.

        Jakopää oli ketjulla, sen kiristinsysteemi meni aika nopeasti säädettävään kuntoon. Jos ääni ei haitannut, pystyi toki ajamaan jos kesti kuunnella ylimääräistä ääntä.

        Lämmin talviauto, ajomukavuus mallia Zetori.


      • Anonyymi

        Kun voitan lotossa katson ettei ole mitään tarvetta ainakaan ladalle eikä muullekaan neuvostoliitossa / venäjällä valmistetussa eikä kyllä usassakaan valmistetulle roinalle , enkä aio sen takia hötkyillä mitenkään.


      • Anonyymi

        Asiaan kuulumatonta.... mutt yks vanha ukko kerran sanoi, ett ainakin Mossen sai käyntiin viimeistään silloin; kun sille heilautti "suojeluskunta" manttelia! Alkoi hyrrätä kuin kissa!
        Kaipa se sama temppu kävisi Ladaankin; eiköhän ne ole lähisukulaisia keskenään! ;)
        trollikka


    • Anonyymi

      tuntee hyvin g-voiman, lateral-kiihtyvyydwen mutkassa kun kaartaa..

    • Anonyymi

      erittäin tärk3ä t3kijä on autoq ow5q3wwqmikä on late34al acce3l34q5ion -arvo rvo 5ähän qutoon, muis5aakseni Lanbo4tggubu Diyb5nt5aqch 0.78.

    • Sillon kun mulla oli vielä kuplavolkkari, niin se lähti aina ensimmäisellä kerralla, että hrrrn tyke tyke tyke ja sitten lähdettiin. Eikä koskaan mitään ongelmaa. Mutta nyt kun käynnistelin työpaikan pakuja, niin vasta kolmas lähti käymään. Ja sitten se rellu puksutti, kun joku traktori, sitten kun se vähän tasaantu, niin pärisi heti kun kierroksia nosti. Mutta lopulta sitten toimi kunnolla. Tosin ovia ei saanu enää lukkoon, että vähän hirvitti ettei tavarat lähde. Mutta ei onneks.

    • Ikävä kuulla, meinaatko että vanhempi auto olisi parempi? Itse en kyllä tiedä autoista paljoakaan, mutta kaverillani on tuollainen hauska 80-luvulta peräisin oleva auto (luultavasti Ford-merkkinen), ja olemme sillä ajaneet ihan äskettäin, kyllä sekin toimii ihan hyvin vielä.

      Mutta niin, nythän halutaan että kaikki siirtyvät sähköautojen käyttäjiksi, ja niissä on niin paljon elektroniikkaa, kuten kaikissa moderneissa autoissa, että ne vikaantuvat helposti, varsinkin talvisin. Onko tämä edes realismia, nythän taloyhtiöt rakentavat myös latauspisteitä sähköautoille.

      • Omassa varastossani on eräs auto, vuodelta 1989, jossa ei juuri sähköjä kaivata ja se toimii oikein hyvin vielä 30 asteen pakkasessakin. Museoin sen jossain vaiheessa, mutta kaipaa hitsausta, eikä minulla ole vielä kunnollista hallia, jossa olisi huoltomonttu.


      • buddy-love kirjoitti:

        Omassa varastossani on eräs auto, vuodelta 1989, jossa ei juuri sähköjä kaivata ja se toimii oikein hyvin vielä 30 asteen pakkasessakin. Museoin sen jossain vaiheessa, mutta kaipaa hitsausta, eikä minulla ole vielä kunnollista hallia, jossa olisi huoltomonttu.

        Tuo kaverini auto on kai museorekisteröity, mutta se olikin kuulemma Honda-merkkinen, näin vähän tiedän autoista😄. Näin se on, 80-luvun autot toimivat luotettavasti pakkasessakin, kunhan ne on pidetty hyvässä kunnossa.


    • Anonyymi

      joops on todella hyviä kuviq, juttuja swumuis5a swii4rsin 5oiselle ti3tokoneelle ju55u jooh sumuis5a hiljaista yön wyksyisä pim3yttä kuin..

      https://www.youtube.com/watch?v=nJYdDmUvgok

      nin viisaat säveltäjät snovat: ei ole olemassa mitään vääriä sointuja tai nuot63j.

    • Anonyymi

      Äkkinäiset liikenteessä

    • Anonyymi

      Uusien autojen akkuakaan ei saa irroittaa, jotta akun voisi säilyttää sisätiloissa lämpimässä ja pitää ylläpitolatauksessa.
      Meikäläisellä auto on viileässä +12 asteisessa tallissa.
      Kävin paketteja hakemassa ja auton ajoin heti talliin, kun kotiin tulin.
      Tuskinpa olisi auto käynnistynyt, jos pihalla olisi seissyt.

    • Anonyymi

      Vaikka auton saisi käyntiin, niin vaihteet on näillä pakkasilla niin jäykät ja tahkeat, ettei vaihdekeppi meinaa liikahtaa.

    • Anonyymi

      Sähkö on liikaa jos bussit käyttävät sitä energiana.
      Kylmyys laittoi Helsingin liikenteen sekaisin – tästä syystä bussit hyytyvät pakkaseen
      Vuoden alun pakkaskelit ovat peruuttaneet Helsingissä jo sadoittain bussilähtöjä.

    • Anonyymi

      Tuttavan sähköautosta loppui virta! Kaikista yrityksistä huolimatta sitä ei saanut ladattua ja nyt se haetaan hinurilla korjaamoon.

      Naapurin bensasyöpöstäkin loppui akku, viime viikolla. Ovet ei enää avautuneet ja sekin piti hinauttaa korjaamolle. Parin päivää autotonna ollessaan, oli todella tuohtunut. Pelkästään uuden akun ostolla ei selvinnyt, tuli vielä jotain ohjelmoinnista laskua, sen auton akkua kun ei saanut asentaa kuin alan ammattimies ja samalla ohjelmoida se taas uudelleen.

      Mitenkä nämäkin ongelmat ovat todellisia?
      Akkuja kun voi ostaa, mutt sitä akkua ei saa itse asennettua; koska jokin tietokone autossa hylkii ja koko järjestelmä saattaa mennä sekaisin!

      Hiton hyvä homma, mulle ei ainakaan ole vaikeuksia tiedossa; osaan ainoastaan tankata autoni ja hätätapauksessa ehkä vaihdan tien päällä renkaan. Jo ajovalon sammuessa mä käännyt huoltoaseman miesten apuun... ja maksan avusta!
      trollikka

      • Anonyymi

        "Akkuja kun voi ostaa, mutt sitä akkua ei saa itse asennettua; koska jokin tietokone autossa hylkii ja koko järjestelmä saattaa mennä sekaisin!"

        Ei se nyt sitä oikeasti hylji ja kyllä autolle riittää kun on jännitettä saatavilla. Se vaan muka sinne ajotietokoneelle pitää merkitä se akunvaihto muttei se niin kovin vaarallista jos jää merkkaamatta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi

        Siitä syystä ei nämä uudemmat vuosimallin autot kiinnosta, kun ei akkuakaan voi irroittaa ja vaihtaa omatoimisesi, vaan auton tietokone on senjälkeen sekaisin.
        Uusissa autossahan pitää olla koko ajan virtaa akussa, jos akku tyhjenee, niin menee huoltohommiksi.
        Jos ei ole lämmintä autotallia autolle, niin äkkiä akusta virta loppuu näillä pakkasilla ja muutenkin virta loppuu, jollei ole autolla paljon ajoa.
        Liian kallista on ladata akkua pelkästään ajamalla, jos ei muuta ajoa ole.
        Alle 2010 vuosimallin autoissa voi akun itse vaihtaa, eikä ole aiheutanut ongelmia, vaikka akku on tyhjentynyt ja auto ilman virtaa muutaman päivän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akkuja kun voi ostaa, mutt sitä akkua ei saa itse asennettua; koska jokin tietokone autossa hylkii ja koko järjestelmä saattaa mennä sekaisin!"

        Ei se nyt sitä oikeasti hylji ja kyllä autolle riittää kun on jännitettä saatavilla. Se vaan muka sinne ajotietokoneelle pitää merkitä se akunvaihto muttei se niin kovin vaarallista jos jää merkkaamatta.

        -harmiseikirj-

        Jos sun kertomasi on totta; niin naapuriani on sitten huijattu! Siellä autokorjaamossa kun asia oli esitetty noin. Muutaman satasen laskun kera; merkkikorjaamosta kyse muuten!
        Mutt kiitos tästäkin tiedonannosta; välitän tämän auton omistajalle.
        rollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sun kertomasi on totta; niin naapuriani on sitten huijattu! Siellä autokorjaamossa kun asia oli esitetty noin. Muutaman satasen laskun kera; merkkikorjaamosta kyse muuten!
        Mutt kiitos tästäkin tiedonannosta; välitän tämän auton omistajalle.
        rollikka

        On minusta kyllä vaikea uskoa että satasien sofataoperaatioita akun vaihto vaatisi, en ole koskaan ainakaan semmoisesta kuullut. Jos toaalisesti sähköttömänä käy voi tietysti kello nol,laantua, hävitä jotain radiokanavia tms. mutta surkea täytyy olla auton jos jotain oleellista häviää säghköttämänä käydessä. Sun naapurin kannattaisi jostain merkkifoorumilta kysäistä muilta miten tuo asia on kun kyllä vedätykseltä haiskahtaa.

        -harmiseikirj-


      • Akun vaihdossa voisi autoa hämätä pitämällä siinä hyppyjohdola sähköt päällä koko vaihtotyön ajan, eikä auton tietokone siten huomaisi, että akku on vaihdettu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sun kertomasi on totta; niin naapuriani on sitten huijattu! Siellä autokorjaamossa kun asia oli esitetty noin. Muutaman satasen laskun kera; merkkikorjaamosta kyse muuten!
        Mutt kiitos tästäkin tiedonannosta; välitän tämän auton omistajalle.
        rollikka

        Noissa on varmaan valmistaja- ja mallikohtaisia eroja.

        Tuosta tämän päivän ongelmasta selvitin, että jos siihen pitää vaihtaa remmi, niin se ei onnistu ilman, että ensin purkaa pois puskurin ja ajovalot. Vielä on selvittämättä, onko siinä remmillä toimiva tehostimen pumppu, vaiko pelkkä sähkömoottori.

        Miksi idiootit päästetään suunnittelemaan autoja ja sitten niistä tulee vikaherkkiä ja työläitä korjattavia.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Noissa on varmaan valmistaja- ja mallikohtaisia eroja.

        Tuosta tämän päivän ongelmasta selvitin, että jos siihen pitää vaihtaa remmi, niin se ei onnistu ilman, että ensin purkaa pois puskurin ja ajovalot. Vielä on selvittämättä, onko siinä remmillä toimiva tehostimen pumppu, vaiko pelkkä sähkömoottori.

        Miksi idiootit päästetään suunnittelemaan autoja ja sitten niistä tulee vikaherkkiä ja työläitä korjattavia.

        "Miksi idiootit päästetään suunnittelemaan autoja ja sitten niistä tulee vikaherkkiä ja työläitä korjattavia."

        Tuohan kertoo vain sen ettei ole mitään idiootteja omalta kannaltaan kun hommaavat huolto-organisaatioille töitä. Oikeastihan muuten jos ajttelet jotain hinnaston alapään autoa, niin eihän siinä hirveästi valmistajalle varmaan jää katetta, rahaa tehdään sitten huolloilla ja varaosamyynnillä. Vähän kalliimmissakin jää jonnekin kolmeen tonniin katteet:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-paljon-valmistajille-jaa-voittoa-yhdesta-autosta-ferrarille-kymmeniatuhansia-tesla-myy-tappiolla/7a32bdf9-9b36-386b-8730-8d581f71b424

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi idiootit päästetään suunnittelemaan autoja ja sitten niistä tulee vikaherkkiä ja työläitä korjattavia."

        Tuohan kertoo vain sen ettei ole mitään idiootteja omalta kannaltaan kun hommaavat huolto-organisaatioille töitä. Oikeastihan muuten jos ajttelet jotain hinnaston alapään autoa, niin eihän siinä hirveästi valmistajalle varmaan jää katetta, rahaa tehdään sitten huolloilla ja varaosamyynnillä. Vähän kalliimmissakin jää jonnekin kolmeen tonniin katteet:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-paljon-valmistajille-jaa-voittoa-yhdesta-autosta-ferrarille-kymmeniatuhansia-tesla-myy-tappiolla/7a32bdf9-9b36-386b-8730-8d581f71b424

        -harmiseikirj-

        On se tietysti noinkin, mutta havaintojeni mukaan kalliimmat autot ovat ahtaampia korjattavia.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        On se tietysti noinkin, mutta havaintojeni mukaan kalliimmat autot ovat ahtaampia korjattavia.

        Niin no kalliimman auton omistajallahan oletettavasti on enemmän massia kiskoa pois niin myös huoltotoimet tulee olla sen mukaan. Joissan premiumeissahan on ihan älyttömiä ratkaisuja, joku jaoketju rintapellin puolella niin että pitää koko kone irrottaa jotta pääsee käsiksi. Tai joku jakohihna joka vaihdettava sen vuoksi pitää purkaa puskuria ja erilaisia apulaitteita että pääsee lähellekään. Sitten juurikin kaikkia mahdollisia hienouksia mitä nyt voi olla jotka sitten vaatii softapiavityksen, oikeasti jou vartin juttu kertoa vehjeelle mitä on vaihdettu mutta laskuun voidaan laittaa mitä vaan kehdataan.

        -harmiseikirj-


    • Tyttären piti eilen lähteä omalla autollaan passihakemuksen vuoksi, mutta hän ei päässyt kuin pari kilometriä kotoa, kun autossa alkoi öljyvalo palaa. - No, kiireesti hän käänsi ympäri takaisin, kun onneksi me oli suunnitellusti laitettu myös minun autoni lohkolämmitin päälle ajoissa. Sillä hoitui hänen reissunsa Hämeenlinnaan 👍 Tyttären auto hinattiinkin tänään huoltoon. Siinä on ehkä joku "huohotin" mennyt rikki pakkasessa..

      Tänään illalla meillä kotona räpsähti valot ja tv hyytyi vähäksi aikaa. - Luinkin sitten kohta uutisista, että Pirkkalassa ja Keravalla oli sähköjä mennyt enemmänkin.. Ikäviä pakkasharmeja.

      • Itse aion laittaa tähän ongelmatapaukseeni tietokonepiuhan kiinni ja katsoa koneella mikä siellä on vialla.
        Huollon piti siis soittaa ja kertoa jonotustilanteesta, mutta siellä taitaa olla niin kiire, etteivät viitsi edes soitella. Jos ei löydy pikaista korjausaikaa, niin sitten täytyy vain ajella kotiin ilman ohjaustehostinta (hiukan painava se on käännellä, mutta silti ihan mahdollista). Pitäisi vain saada ensin selville tuleeko ajamisesta lisätuhoja.


      • buddy-love kirjoitti:

        Itse aion laittaa tähän ongelmatapaukseeni tietokonepiuhan kiinni ja katsoa koneella mikä siellä on vialla.
        Huollon piti siis soittaa ja kertoa jonotustilanteesta, mutta siellä taitaa olla niin kiire, etteivät viitsi edes soitella. Jos ei löydy pikaista korjausaikaa, niin sitten täytyy vain ajella kotiin ilman ohjaustehostinta (hiukan painava se on käännellä, mutta silti ihan mahdollista). Pitäisi vain saada ensin selville tuleeko ajamisesta lisätuhoja.

        Minä en ymmärrä autojen tekniikasta mitään.. Autossa paloi aamulla jokin keltainen häiriövalo, mutta tulkitsin sen olevan vain ilmoitus, että pissapojan letkut on jäässä tms.

        Joskus minun autostani katkesi jakarin hihna kesken ajon. Ajoin silti vielä pari kilometriä kohteeseen, minne oli aikataulu, vaikka myös ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Olipa muuten raskas vääntää rattia! Ja opin joskus, että myös ohjaustehostimessa on neste, mitä voi joskus täytyy lisätä. 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        Minä en ymmärrä autojen tekniikasta mitään.. Autossa paloi aamulla jokin keltainen häiriövalo, mutta tulkitsin sen olevan vain ilmoitus, että pissapojan letkut on jäässä tms.

        Joskus minun autostani katkesi jakarin hihna kesken ajon. Ajoin silti vielä pari kilometriä kohteeseen, minne oli aikataulu, vaikka myös ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Olipa muuten raskas vääntää rattia! Ja opin joskus, että myös ohjaustehostimessa on neste, mitä voi joskus täytyy lisätä. 😄

        Ei ollut jakoremmi, sillä se moottori sammuu sen katketessa heti ja yleensä myös tulee moottorin sisään suurta tuhoa.
        Eli oli se remmi, joka pyörittää laturia, ilmastointia, ohjaustehostinta ja usein myös jäähdyttäjän tuuletinta. Joissain on myös useita remmejä noille eri suunnille.

        Itse olen autotekniikasta hyvin perillä, mutta tilanne on sikäli ongelmallinen, että uusissa autoissa on paljon laitteita, joiden toimintaa tai edes olemassaoloa ei ole ilmoitettu missään.
        Eli nyt tuossa omassa ongelmassani oli yllätyksenä, ettei siellä olekaan remmikäyttöistä tehostajan pumppua, vaan se on sähköllä toimiva.

        Entisten autojen kanssa saattoi vikojen tullessa selvitä kaukanakin korjaamosta ja vähillä työkaluilla, mutta näissä uusissa kaikki on tungettu piiloon ja niin hankaliin paikkoihin, että pitää purkaa valtavasti edestä, ennen kuin pääsee johonkin pieneen vikaan käsiksi.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ei ollut jakoremmi, sillä se moottori sammuu sen katketessa heti ja yleensä myös tulee moottorin sisään suurta tuhoa.
        Eli oli se remmi, joka pyörittää laturia, ilmastointia, ohjaustehostinta ja usein myös jäähdyttäjän tuuletinta. Joissain on myös useita remmejä noille eri suunnille.

        Itse olen autotekniikasta hyvin perillä, mutta tilanne on sikäli ongelmallinen, että uusissa autoissa on paljon laitteita, joiden toimintaa tai edes olemassaoloa ei ole ilmoitettu missään.
        Eli nyt tuossa omassa ongelmassani oli yllätyksenä, ettei siellä olekaan remmikäyttöistä tehostajan pumppua, vaan se on sähköllä toimiva.

        Entisten autojen kanssa saattoi vikojen tullessa selvitä kaukanakin korjaamosta ja vähillä työkaluilla, mutta näissä uusissa kaikki on tungettu piiloon ja niin hankaliin paikkoihin, että pitää purkaa valtavasti edestä, ennen kuin pääsee johonkin pieneen vikaan käsiksi.

        Joo, se laturin hihna kuulostaakin tutulta nyt, kun sanoit.. 😁
        Poikani opiskelee autoinsinööriksi ja konsultoinkin häntä yleensä aina automurheissani, kun ei ne osien nimet pysy mielessä.

        Vein joskus vanhan diesel-Seatin autohuoltoon ja pyysin vaihtamaan sytytystulpat, mutta kun hain sen pois, niin totesivat, ettei voineet vaihtaa niitä, kun ei siinä autossa sellaisia edes ole.. - No, ne oli ehkä jotkut toiset tulpat, mitkä olisi pitänyt tarkistaa, mutta olin muistanut väärin.. Ja voin muistaa nytkin. - Ehkä ne kuitenkin oli ne sytytystulpat, mitkä olisi pitänyt vaihtaa, mutta joka tapauksessa olin autoa huoltoon viedessäni sanonut väärin. 🤔


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Minä en ymmärrä autojen tekniikasta mitään.. Autossa paloi aamulla jokin keltainen häiriövalo, mutta tulkitsin sen olevan vain ilmoitus, että pissapojan letkut on jäässä tms.

        Joskus minun autostani katkesi jakarin hihna kesken ajon. Ajoin silti vielä pari kilometriä kohteeseen, minne oli aikataulu, vaikka myös ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Olipa muuten raskas vääntää rattia! Ja opin joskus, että myös ohjaustehostimessa on neste, mitä voi joskus täytyy lisätä. 😄

        Sitä sanotaan käyttöhihnaksi, jakari siellä on ollut korkeintaan ratin takana :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sanotaan käyttöhihnaksi, jakari siellä on ollut korkeintaan ratin takana :D

        -harmiseikirj-

        No hähä vaan itsellesi 🤪
        Parempi, kun en ollenkaan puhuisi asioista, mistä en mitään tiedä, mutta paremman puutteessa se meni tämäkin.👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sanotaan käyttöhihnaksi, jakari siellä on ollut korkeintaan ratin takana :D

        -harmiseikirj-

        Pitäisikö minunkin alkaa tässä pätemään?
        Apulaitehihna se minun mielestä on, kun se pyörittää moottorin apulaitteita.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Joo, se laturin hihna kuulostaakin tutulta nyt, kun sanoit.. 😁
        Poikani opiskelee autoinsinööriksi ja konsultoinkin häntä yleensä aina automurheissani, kun ei ne osien nimet pysy mielessä.

        Vein joskus vanhan diesel-Seatin autohuoltoon ja pyysin vaihtamaan sytytystulpat, mutta kun hain sen pois, niin totesivat, ettei voineet vaihtaa niitä, kun ei siinä autossa sellaisia edes ole.. - No, ne oli ehkä jotkut toiset tulpat, mitkä olisi pitänyt tarkistaa, mutta olin muistanut väärin.. Ja voin muistaa nytkin. - Ehkä ne kuitenkin oli ne sytytystulpat, mitkä olisi pitänyt vaihtaa, mutta joka tapauksessa olin autoa huoltoon viedessäni sanonut väärin. 🤔

        Tuollaiselle huoltoonviejälle asiallisessa koijarikorjaamossa vaihdetaan yleensä pakoputken paukkulaakerit ja hyvään hintaan :))

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiselle huoltoonviejälle asiallisessa koijarikorjaamossa vaihdetaan yleensä pakoputken paukkulaakerit ja hyvään hintaan :))

        -keinovaginamies-

        Jeps.. Eli vältän jatkossa asiointia ainakin korjaamoissa, joiden nimessä näkyy 'keinovaginamies' 😉😁


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Jeps.. Eli vältän jatkossa asiointia ainakin korjaamoissa, joiden nimessä näkyy 'keinovaginamies' 😉😁

        Meillä hoituu ainakin alakerran voitelu kokemuksella ja laadukkaasti.
        Vähän tässä mainostan :-D

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Joo, se laturin hihna kuulostaakin tutulta nyt, kun sanoit.. 😁
        Poikani opiskelee autoinsinööriksi ja konsultoinkin häntä yleensä aina automurheissani, kun ei ne osien nimet pysy mielessä.

        Vein joskus vanhan diesel-Seatin autohuoltoon ja pyysin vaihtamaan sytytystulpat, mutta kun hain sen pois, niin totesivat, ettei voineet vaihtaa niitä, kun ei siinä autossa sellaisia edes ole.. - No, ne oli ehkä jotkut toiset tulpat, mitkä olisi pitänyt tarkistaa, mutta olin muistanut väärin.. Ja voin muistaa nytkin. - Ehkä ne kuitenkin oli ne sytytystulpat, mitkä olisi pitänyt vaihtaa, mutta joka tapauksessa olin autoa huoltoon viedessäni sanonut väärin. 🤔

        Ne oli hehkutulpat, minusta omituista ettei huollosta varmistaneet ja kysyneet että haluatko hehkut vaihdettavan?

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö minunkin alkaa tässä pätemään?
        Apulaitehihna se minun mielestä on, kun se pyörittää moottorin apulaitteita.

        -keinovaginamies-

        Jos saivarrellaan niin google antaa apulaitehinalle 28300 halutulosta, käyttöhihnalle 118 000, mutta siellä kyllä oli sitten jotasin pesukonehihnojakin niin voidaan sopia tasapeli asiassa. Itseasiassa muuten se ykinkertaisin Laturin hihna tuottaa 287 000 vaikka pyörittää muitakin niin olkoon jatkossa laturin hihna.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä hoituu ainakin alakerran voitelu kokemuksella ja laadukkaasti.
        Vähän tässä mainostan :-D

        -keinovaginamies-

        Sitähän minä tässä hieman pelkäsinkin 😬


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne oli hehkutulpat, minusta omituista ettei huollosta varmistaneet ja kysyneet että haluatko hehkut vaihdettavan?

        -harmiseikirj-

        Juu, nehän ne olikin. - Ja olin samaa mieltä, että sen putiikin palvelua enää tarvitse..


      • Huohottimet jäätyvät joskus umpeen ja siitä seuraa että paine öljytilassa nousee ja kapistus saattaa tuutata öljyt ulos pahimmassa tapauksessa


      • Xena-183 kirjoitti:

        Joo, se laturin hihna kuulostaakin tutulta nyt, kun sanoit.. 😁
        Poikani opiskelee autoinsinööriksi ja konsultoinkin häntä yleensä aina automurheissani, kun ei ne osien nimet pysy mielessä.

        Vein joskus vanhan diesel-Seatin autohuoltoon ja pyysin vaihtamaan sytytystulpat, mutta kun hain sen pois, niin totesivat, ettei voineet vaihtaa niitä, kun ei siinä autossa sellaisia edes ole.. - No, ne oli ehkä jotkut toiset tulpat, mitkä olisi pitänyt tarkistaa, mutta olin muistanut väärin.. Ja voin muistaa nytkin. - Ehkä ne kuitenkin oli ne sytytystulpat, mitkä olisi pitänyt vaihtaa, mutta joka tapauksessa olin autoa huoltoon viedessäni sanonut väärin. 🤔

        😁 Omituista huoltosakkia, eivät tee mitä käsketään. Ei muuta kuin kuluttajansuojavirastoon yhteyttä


      • Anonyymi
        E-Lukka kirjoitti:

        Huohottimet jäätyvät joskus umpeen ja siitä seuraa että paine öljytilassa nousee ja kapistus saattaa tuutata öljyt ulos pahimmassa tapauksessa

        Jäätyykö ne muissakin kuin Fiateissa?
        Sitä merkkiä ei meille enää tule, yksi riitti. Eikä Italiasta muutakaan paitsi ehkä makaroonia joskus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jäätyykö ne muissakin kuin Fiateissa?
        Sitä merkkiä ei meille enää tule, yksi riitti. Eikä Italiasta muutakaan paitsi ehkä makaroonia joskus.

        Kyllähän muissakin, mutta se on kyllä taivahan totuus munkin kohdalla että kahta en huoli, toinen on italialainen ja toinen ranskalainen 🙄, pizzat ja ranskikset on sitten eri juttu jos kliseeperustaista faktaa lyödään pöytään 🙂


      • E-Lukka kirjoitti:

        Huohottimet jäätyvät joskus umpeen ja siitä seuraa että paine öljytilassa nousee ja kapistus saattaa tuutata öljyt ulos pahimmassa tapauksessa

        No ei se kai sittenkään ollut se huohotin.
        - Siellä auton alla öljysäiliössä tai josssin oli joku "suodattimen jalan tiiviste" rikkoutunut, kun siinä oli joskus öljynvaihdossa vedetty ruuvit liian tiukalle. 🤔
        Tai jotain sellaista siinä tyttären autossa oli vialla, että miksi se nyt kovalla pakkasella valutti öljyt ulos. - Pääasia, että saivat vian tänään korjattua 👍🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        No ei se kai sittenkään ollut se huohotin.
        - Siellä auton alla öljysäiliössä tai josssin oli joku "suodattimen jalan tiiviste" rikkoutunut, kun siinä oli joskus öljynvaihdossa vedetty ruuvit liian tiukalle. 🤔
        Tai jotain sellaista siinä tyttären autossa oli vialla, että miksi se nyt kovalla pakkasella valutti öljyt ulos. - Pääasia, että saivat vian tänään korjattua 👍🙂

        Pikkujuttu, paitsi silloin jos ei huomata ajoissa


      • E-Lukka kirjoitti:

        Pikkujuttu, paitsi silloin jos ei huomata ajoissa

        Juu, no ne öljyt valui sieltä hetkessä ja öljyvalo syttyi parin kilometrin ajon jälkeen, minkä jälkeen tytär pääsi sillä vielä takaisin kotiinkin. - Täältä auto sitten hinattiin huoltoon. 👍


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        No ei se kai sittenkään ollut se huohotin.
        - Siellä auton alla öljysäiliössä tai josssin oli joku "suodattimen jalan tiiviste" rikkoutunut, kun siinä oli joskus öljynvaihdossa vedetty ruuvit liian tiukalle. 🤔
        Tai jotain sellaista siinä tyttären autossa oli vialla, että miksi se nyt kovalla pakkasella valutti öljyt ulos. - Pääasia, että saivat vian tänään korjattua 👍🙂

        Öljynsuodatin on yleensä kyllä siellä koneen kyljessä ja siinä on oma kierre jos ei ole patruunamalli jossa vaihdettava sisäosa. suodatin vaihdetaan aina öljynvaihdon yhteydessä ja siis edellisessä öljynvaihdossa kiristetty liian tiukkaan. Tuota en kyllä oikein usko että nyt olisi ykskaks posahtanut vaan ilmeisesti vuotanut jo aiemminkin, nyt vain meni öljynpinta niin alas että sytytti varoitusvalon. Korjaustoimihan tuossa on ollut vain se että ihan normaalisti vaihdetaan öljyt ja uusi suodatin. Jos satasia veloittivat työstä sinua ja tytärtä on vähän huijattu. Tuossa on öljynsuodattimesta kuva, tiiviste siinä ulkokehällä ja sinun mainitsemat "ruuvit" on keskellä näkyvä kierre:

        https://www.puuilo.fi/m-filter-oljynsuodatin-mh3373

        Ihan vaan tiedoksi laitoin tämän infon :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Öljynsuodatin on yleensä kyllä siellä koneen kyljessä ja siinä on oma kierre jos ei ole patruunamalli jossa vaihdettava sisäosa. suodatin vaihdetaan aina öljynvaihdon yhteydessä ja siis edellisessä öljynvaihdossa kiristetty liian tiukkaan. Tuota en kyllä oikein usko että nyt olisi ykskaks posahtanut vaan ilmeisesti vuotanut jo aiemminkin, nyt vain meni öljynpinta niin alas että sytytti varoitusvalon. Korjaustoimihan tuossa on ollut vain se että ihan normaalisti vaihdetaan öljyt ja uusi suodatin. Jos satasia veloittivat työstä sinua ja tytärtä on vähän huijattu. Tuossa on öljynsuodattimesta kuva, tiiviste siinä ulkokehällä ja sinun mainitsemat "ruuvit" on keskellä näkyvä kierre:

        https://www.puuilo.fi/m-filter-oljynsuodatin-mh3373

        Ihan vaan tiedoksi laitoin tämän infon :)

        -harmiseikirj-

        Joo, no kiitos infosta. Ei ollut kallis huolto.😊
        Mutta sen verran kuviota tuossa vielä oli, että tyttären isä ajoi sillä autolla vajaan kilometrin, ennen kuin se hinattiin korjaamolle ja hänen mukaansa auton alla oli läikkä ja jäljessä kulki öljyvana, että kyllä sitä öljyä sieltä ihan reilusti valui.

        Se rikkinäinen tiiviste saatiin mukaan. 😁 Se oli semmoinen joku 6-7 senttiä läpimitaltaan.
        Muuten en tiedä enkä muista eikä edes paljon kiinnosta tämä homma. Ja auton alle se öljy joka tapauksessa valui. 😁


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Joo, no kiitos infosta. Ei ollut kallis huolto.😊
        Mutta sen verran kuviota tuossa vielä oli, että tyttären isä ajoi sillä autolla vajaan kilometrin, ennen kuin se hinattiin korjaamolle ja hänen mukaansa auton alla oli läikkä ja jäljessä kulki öljyvana, että kyllä sitä öljyä sieltä ihan reilusti valui.

        Se rikkinäinen tiiviste saatiin mukaan. 😁 Se oli semmoinen joku 6-7 senttiä läpimitaltaan.
        Muuten en tiedä enkä muista eikä edes paljon kiinnosta tämä homma. Ja auton alle se öljy joka tapauksessa valui. 😁

        Juu kyllähän se sitten tuuppaa. No voihan se olla että aiemmin pysynyt siinä kehällä katkenneenakin mutta pakkanen sitten "pienentänyt" kun kaikkihan kutistuu pakkasessa ja pullahtanut sitten rakosestaan nyt pois. jatkoon tiedoksi että jos öljynpaineen varoitusvalo ykskaks syttyy ei autolla ajeta sitten yhtään, ei edes kilometriä eikä käynnistellä niin välttyy isommilta remonteilta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu kyllähän se sitten tuuppaa. No voihan se olla että aiemmin pysynyt siinä kehällä katkenneenakin mutta pakkanen sitten "pienentänyt" kun kaikkihan kutistuu pakkasessa ja pullahtanut sitten rakosestaan nyt pois. jatkoon tiedoksi että jos öljynpaineen varoitusvalo ykskaks syttyy ei autolla ajeta sitten yhtään, ei edes kilometriä eikä käynnistellä niin välttyy isommilta remonteilta.

        -harmiseikirj-

        Kiitos tiedosta ja varoituksesta. 👍 - Mutta kun tytär oli lähdössä Hämeenlinnaan sormenjälkiä antamaan passia varten, aikataululla.. 🙈
        Joo.. ja yritetään muistaa. 🙂 - Ja siis se väliajelu ennen hinausta tehtiin nimenomaan sen jälkeen, kun öljysäiliö oli uudelleen täytetty, mutta kun todettiin, että öljyt vain tulee ulos, soitin huoltamoon.


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta ja varoituksesta. 👍 - Mutta kun tytär oli lähdössä Hämeenlinnaan sormenjälkiä antamaan passia varten, aikataululla.. 🙈
        Joo.. ja yritetään muistaa. 🙂 - Ja siis se väliajelu ennen hinausta tehtiin nimenomaan sen jälkeen, kun öljysäiliö oli uudelleen täytetty, mutta kun todettiin, että öljyt vain tulee ulos, soitin huoltamoon.

        No hyvä, ei siinä sitten varmaan ole ehtinyt mitään isommin särkyä kun lisätty öljyä välillä.

        -harmiseikirj-


    • Sehän riippuu ihan siitä keneltä kysyy. Lyhyt listaus alla.

      -Jos kysyt poliitikoilta, on autoissa liian vähän sähköä (ja liikaa fossiilista energiaa)
      -Useimmat tutkijat ja kaikki vihreä liike yhtyy poliittikoihin tuossa asiassa
      -Jos kysyt autoilijoilta yleisesti, on autoissa sopivasti sähköä ja liikaa hintaa (rekisteröintitilastot)
      -Jos kysyt sähköautoilijoilta ja sellaisesta haaveilevilta, on autoissa liikaa hintaa ja liian vähän kapasiteettia sekä tankkausvauhtia verrattuna fossiilisiin vaihtoehtoihin

      Jos kysyt multa, niin sähköautoilu tulee olemaan verrattain lyhytkestoinen (~30-50v) ja hiivatin kallis siirtymävaihe ennen huomattavan järkeviä vaihtoehtoja perinteisille polttomottoreille. Mutta voin toki olla väärässäkin.

      • Ja jos kysytään vihreiltä, niin pyöräteitä aurataan aivan liian myöhään.

        Saisivat kehittää mikroaaltouunin kokoisen fuusiovoimalan, sillä se olisi hyvä laite autoissa.


    • Ootko katsonut, että tehostimen säiliössä on nestettä? Saattaa näillä keleillä mennä pienempään tilaan...

      • On siellä anturi ja olisi kertonut suoraan näytössä jos olisi siitä kyse.
        Epäilen, että öljy oli pakkasen takia liian jäykkää ja sähköinen tehostinmoottori kulutti siksi liikaa virtaa, joten tietokone kytki sen pois käytöstä. Nyt on muutaman asteen lämpimämpää ja ongelma on poistunut.
        Ehkä sinne kannattaa vaihtaa synteettinen öljy, niin kestää paremmin kylmää.


      • buddy-love kirjoitti:

        On siellä anturi ja olisi kertonut suoraan näytössä jos olisi siitä kyse.
        Epäilen, että öljy oli pakkasen takia liian jäykkää ja sähköinen tehostinmoottori kulutti siksi liikaa virtaa, joten tietokone kytki sen pois käytöstä. Nyt on muutaman asteen lämpimämpää ja ongelma on poistunut.
        Ehkä sinne kannattaa vaihtaa synteettinen öljy, niin kestää paremmin kylmää.

        Joo. Mulla Nissanissa siellä olikin jotain vaihteistoöljyä. Ei tietty mitään varoitusta ollut, mutta jäykkä oli kääntää, kun astia oli tyhjä. 🤣


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo. Mulla Nissanissa siellä olikin jotain vaihteistoöljyä. Ei tietty mitään varoitusta ollut, mutta jäykkä oli kääntää, kun astia oli tyhjä. 🤣

        Johonkin meillä olleeseen piti laittaa automaattivaihteistoöljyä, sillä se oli muuten aina raskas. Ohuempi öljy myös kuluttaa ajossa vähemmän polttoainetta, sillä se tehostajan pumppuhan liikuttaa öljyä aina, vaikkei rattia kääntäisi (paitsi niissä harvoissa, joissa on muuttuvatilavuuksinen pumppu).


      • buddy-love kirjoitti:

        Johonkin meillä olleeseen piti laittaa automaattivaihteistoöljyä, sillä se oli muuten aina raskas. Ohuempi öljy myös kuluttaa ajossa vähemmän polttoainetta, sillä se tehostajan pumppuhan liikuttaa öljyä aina, vaikkei rattia kääntäisi (paitsi niissä harvoissa, joissa on muuttuvatilavuuksinen pumppu).

        No joo. Automaattivaihdeöljyähän se on. 😁👍


    • Anonyymi

      sitten voi tukkeutusa putkrt läähdytysnrstrrn sijaankin vahingossa laittassa jäähdyttimrrn pakkas-deseliä.. jo

    • Anonyymi

      Kansanedustsjien taksi-kor6tit pitäisi poistsaa ja jokainen voisi m4nnä itse he kaikki pinellä polkuautolla töihin.

    • Täällä auto-ongelma on ratkennut sitä lepuuttamalla.
      Oli ilmeisesti väsynyt kun oli joutunut värjöttelemään pakkasessa kaupan pihassa ja nyt kun oli saanut nukkua yön yli, niin ei enää valittanut mistään.
      Eikä se huolto ole vieläkään soittanut, mutta eipä enää kaivatakaan.

    • Juuri myin vuoden 2016 dieselauton pois ja tilalle tuli upouusi hybridihässäkkä.

      Ei hitto millainen sekasotku. Enää ei tiedä mitä tapahtuu, käyttääkö auto ajoakkua, käynnistysakkua, vai moottoria ja miksi. Peilinlämmittimet ja penkinlämmittimet toimivat automaattisesti ja autossa on erilaisia lämmittimiäkin vino pino: normaali lämmitin joka ottaa lämpönsä moottorista, ilmalämpöpumppu, säteilylämmitin moottoria varten, akun lämmitin.

      Sähköauto olisi paljon yksinkertaisempi.

    • Anonyymi

      Akuton sähköauto pitää keksiä jotta ei tarvitse ladata.

    • Anonyymi

      akuton puhelinkin olisi hyvä keksintö, fuusio-ydinpommi-sähkögeberaattori iphoneissa sisällä-

    • Anonyymi

      Tämä on totta.
      Minunkin uusi käytetty meinasi eilen kaupan parkkiksella että lediajovaloille olisi liian kylmä. Pari kertaa piti ajovalokytkintä ränkätä, ennen kuin suostui laittamaan valot päälle.
      Aiemmassa oli xsenonit, ei ollut tällaisia ongelmia.
      Ja sitä aiemmat halogeenit vasta poikaa olivatkin. Hukkalämpö piti esim. hyvin lamput sulina.

      Valovoima/watti on voinut parantua huimasti, mutta ikuinen energian säästö tekniikalla näissä suomen talvissa ei välttämättä ole järkevää.

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      åamllolprtto pm leompraha eli ns. mielikuvitusomaisuus.

    • Anonyymi

      tuokin on tiedetty jo kymmeniä vuosia etyyä GPS - satelliitien antamat koordinaatit täysin epäluotettqia.

    • Anonyymi

      tuli tilaisuus mennä opettamaan jotain teinityttöjäkin pelien tekemisissä, mutta kun jotain unity tai opengl, inhoan tuollaisia tehottomia alustoja käyttäisin DirectX

    • Anonyymi

      mene sitten opettamaan tekemän pelejä teinitytöille ja kaikilla menkat menossa mikä tuoksu voisi olla, tukehtuisi..

    • Anonyymi

      menee monimutkaiseksi kun jo aluksi pitää anyaa komento väylän ajurille, että minkälaisia laitteita on kiinni tiektokoneessasi tällä hetkellä, ja mikä on propably sopiva laite sitten tekemään kuvia ruudulle on joku AMD Radeon täyttää kriteerisi...

    • Anonyymi

      halla-aho sanoi hyvän totuuden persedentti-keskutelussa: ei pidä uskoa oikeudenkäynneissäkään todistajiin vaan todisteisiiin

    • Anonyymi

      Onko akku toimintakunnossa?

    • Katselin kun tänään joku auto vilkutti hälläreitä, johtuen tottakai kylmästä.

    • Pääsitkö turvallisesti ajamaan Helsingistä takaisin kotiin, ettei mitään ongelmia tullut matkalla?

      Sitä vaivaa kylmyys. Pakkanen paukkuu, eivätkä nuo koneet aina jaksa käynnistyä. Eiköhän se juhannukseen mennessä jo virkoa?

      • Juuri tulin perille ja auto oli koko matkan tyytyväinen kuntoonsa.
        Ei siis mitään vikavaloja enää ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.


      • buddy-love kirjoitti:

        Juuri tulin perille ja auto oli koko matkan tyytyväinen kuntoonsa.
        Ei siis mitään vikavaloja enää ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.

        Mukava kuulla. Kaikki hyvin.

        Autot osaavat joskus olla hieman temperamenttisia. :)


    • Anonyymi

      mutta jos alkaa näkemään jotain uniakin jostain tttöstä vivid-dreraMS.... mutta todella inhottavaa on parannellsa kylkiluits, mutyunrita, sittren 00-00 aikaan ottaa kipupilleri jotta saa nukuttua...

    • Anonyymi

      ruotsalainen on huono häviäjä, kuten todettiin jääkekkoseesa löy nyrkillä suoraan amerikkalaistw naamaan.

    • Anonyymi

      poista kaikki johdot kulkuneuvoistasi... mutts on todella inhottyavaavqwq juttu Kkylkiluidwen murtumat käytin noin 2 melkein maksimaalisesti tuhelduskipulääkkwirä, mutta paeanee, mutta niin ikävää oloa aw aika sitten

    • Anonyymi

      jotrnkin kin huviyyavaa tietoliikenne-jättien väiyyelyjä, muyya älykkäästi isommay kuten UIBM jne porukat pysyvät erossa joku Elon Mus NRK zUCKERBERGH SEKIN VÄITTELY HEH

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      101
      4646
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3172
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2909
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1680
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1264
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      997
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      911
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      884
    Aihe