Kaupan piha/parkkipaikka on tie jolla on voimassa liikennesäännöt

Anonyymi-ap

Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

Tuo siis tarkoittaa sitä, että asiakkaille tarkoitetut kauppojen pihat ja pysäköintialueet ovat pääsääntöisesti yleiseen liikenteeseen käytettäviä alueita. Näin ollen niistä muodostuu teitä ja niillä on voimassa tieliikennelaki, eli liikennesäännöt soveltuvin osin.

Tämän seikan on kaikkien pyöräilijöiden myös syytä huomioida.

42

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiesittekö että pyörän voi myös pysäköidä parkkiruutuun? Pyörähän on ajoneuvo.

      • Anonyymi

        Varamsti voi, jos muuta asianmukaista parkkipaikkaa pyörälle ei kohdassa ole. Yleensä kuitenkin sellainen löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varamsti voi, jos muuta asianmukaista parkkipaikkaa pyörälle ei kohdassa ole. Yleensä kuitenkin sellainen löytyy.

        Usein auto parkkeerattuna pyörätelineen eteen omassa lähikaupassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein auto parkkeerattuna pyörätelineen eteen omassa lähikaupassa.

        Huono suunnittelu pihassa vai väärin toimimista autoilijalta?


      • Anonyymi

        se on kulkuneuvo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on kulkuneuvo

        28 §
        Muut moottorittomat ajoneuvot

        Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

        Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

        Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.


        Ajoneuvolaki - 28 §
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L2P28


    • Anonyymi

      Parkkipaikoilla toimivat viidakon lait. Edes maalattuja parkkiruutujen rajoja ei tarvitse noudattaa. Kauhun tasapaino yleensä hillitsee käyttäytymään säällisesti, kuten myös alueella liikuttaessa. Sitäkään ei tiedetä kuka on väistämisvelvollinen. Peruuttava auto parkkiruudusta, ruutuun änkeävä vai ruudun takaa katseleva. Sitten kun poistutaan parkkialueelta parkkialueen ohitustielle siinäkään ei päde normaali periaate että oikealta änkeävää väistetään.

      • Anonyymi

        Parkkipaikoilla on voimassa tieliikennelaki. Se on sitten eri seikka, jos ihmiset eivät ymmärrä, osaa tai edes välitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkkipaikoilla on voimassa tieliikennelaki. Se on sitten eri seikka, jos ihmiset eivät ymmärrä, osaa tai edes välitä.

        Lue uudestaan, yksiselitteisesti sanottuna: ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue uudestaan, yksiselitteisesti sanottuna: ei ole.

        Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia, joten ON voimassa ja KOSKEE kaikkia.


      • Anonyymi

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Hienoa, että pyöräliitto saa jälleen näkyvyyttä. Pyöräliitto kiittää tuestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että pyöräliitto saa jälleen näkyvyyttä. Pyöräliitto kiittää tuestasi.

        Juuri näin. Onkohan tällä pyöräliittotyypillä myös lihasheikkoutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Onkohan tällä pyöräliittotyypillä myös lihasheikkoutta?

        Voi olla, mutta kyllä ne sen pahimmat heikkoudet on muualla kuin lihaksissa. Täysin sekopäistä puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Ooohhh.... Wauh........

        http://pyoraliitto.fi/


    • Anonyymi

      Aloittajalla on pahoja harhaisia luuloja että parkkialueet olisivat jotenkin tieliikkennelain vaikutuspiirissä. Ei ole, jota osoittaa yksinomaan jo muuan seikka, nimittäin pysäköintialueelta poistuva väistää kaikkea liikennettä. Silloinkaan ei ole voimassa normaalit tasa-arvoisen risteyksen väistämissäännöt, eikä myöskään pysäköintiruudusta lähtiessä. Vielä on huomioitava muuan seikka, pysäköintiruutujen viivoitusta ei tarvitse noudattaa. Auton voi pysäköidä esimerkiksi ruutuun nähten poikittain. Siinä on vain otettava huomioon muuan seikka, nimittäin joku voi ottaa vallan hyvin muutaman senkan nenästä silloin.

      • Anonyymi

        Se, että tieliikennelaki ei näytä koskevan sinua, ei poista sen voimassaoloa lain mukaisella tiellä.

        Ota laki, lue ja yritä ymmärtää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että tieliikennelaki ei näytä koskevan sinua, ei poista sen voimassaoloa lain mukaisella tiellä.

        Ota laki, lue ja yritä ymmärtää...

        Pysäköintialueet eivät ole yleisiä teitä joita normaali laki tieliikenteestä koskisi. Ne ovat yksityisalueita. Mikäs siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysäköintialueet eivät ole yleisiä teitä joita normaali laki tieliikenteestä koskisi. Ne ovat yksityisalueita. Mikäs siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

        Yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue lasketaan tieksi, sen omistussuhteesta riippumatta. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka olisi yksityiseksi alueeksi merkitty. Asiakkaille tarkoitetut kauppojen pihat ja pysäköintialueet ovat pääsääntöisesti yleiseen liikenteeseen käytettäviä alueita ja silloin ne lasketaan tieksi. Alla on korkeimman oikeuden päätös aiheeseen liittyen.

        KKO:1967-II-55 "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        Tuollainen oli päätös, vaikka alue oli merkitty yksityisalueeksi. Kaupan, huoltamon, liikekeskuksen yms. piha on siis tietä, sillä se on yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue ja silloin on normaalit liikennesäännöt voimassa, eli tieliikennelaki pätee.


      • Anonyymi

        Parkkipaikat ovat todellakin tieliikennelain vaikutuspiirissä.

        Kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, kun hän on tulossa tielle pysäköintipaikalta, mutta myös pysäköintiruudusta lähtevä väistää kaikkia muita, eli ruudusta lähtijällä on väistämisvelvollisuus parkkipaikalla, koska parkkipaikka on tie ja ne parkkiruudut ovat ajoradasta eroteltu alue.

        Parkkipaikan ajoradat ovat tasa-arvoisia ja oikealta tulevaa väistetään, ellei hänellä ole jostakin syystä väistämisvelvollisuus, kuten jokin väistämiseen velvoittava liikennemerkki. Parkkiruudun sisäpuolella pitää ajoneuvon pysyä, eli pysäköintiruudun viivoitusta pitää todellakin noudattaa.

        Kaikki asiakkaille tarkoitetut pysäköintialueet ovat teitä. Ruutujen välissä kulkee tie ja merkityt parkkiruudut ovat ajoradan ulkopulista aluetta (tien reunaa). Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä (jos laissa ei toisin säädetä). Et näköjään osaa liikennesääntöjä kovinkaan hyvin.


    • Anonyymi

      Nykyisen tieliikennelain mukaan on täysin selvää muuan seikka nimittäin tieliikennelain näkökulmasta kiinteistön omistaja tai haltija päättää, sovelletaanko sen alueella tieliikennelakia vai ei. Jos ei niin sitten ei, taikka jos kumminkin niin selvää on sekin ,taikka ainakin pitäisi olla, että parkkiruutumerkinnöt eivät lain mukaan ole lainkaan parkkeeraajaa sitovia taikka velvoittavia. Taikka niin mutta kumminkin selvää on että viivoitukset ovat vain suuntaa antavia. Johonkin yksittäiseen huoltamoon vetoaminen taikka sen kaltaiseen käytäntöön viittaaminen ei millään muotoa koske yksityisiä paikoituusalueita taikka siihen katsottavia alueita. On se nyt taikka kun kun ei osata nykyistä lakia tieliikenteestä taikka tieliikennelakia.

      • Anonyymi

        Paljon kirjoitusta tuossa, mutta silti vähän asiaa. Kaiken lisäksi paikkaansa pitämätöntä asiaa. Ei siinä mitään, sillä asiat ja faktat on keskustelussa aiemmin esitetty ja nyt kaikkien tiedossa ja fiksut ymmärtävät onneksi faktojen päälle.

        Tyhmät eivät sitten ymmärrä tällaisten yhteiskunnallisten asioiden, lakipykälien saatikka korkeimman oikeuden päätöksien päälle hölkäsen pöläystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon kirjoitusta tuossa, mutta silti vähän asiaa. Kaiken lisäksi paikkaansa pitämätöntä asiaa. Ei siinä mitään, sillä asiat ja faktat on keskustelussa aiemmin esitetty ja nyt kaikkien tiedossa ja fiksut ymmärtävät onneksi faktojen päälle.

        Tyhmät eivät sitten ymmärrä tällaisten yhteiskunnallisten asioiden, lakipykälien saatikka korkeimman oikeuden päätöksien päälle hölkäsen pöläystä.

        Voi kun oletkin viisas taikka ainakin luulet olevasi, vaan missä on tosiasiat? Ooo, ne löytyvät MINUN kirjoitelmastani. Alahan perkaamaan yksityiskohtaisesti ja osoita missä kohtaa olen väärässä. Niinpä niin, et löydä yhtäkään virheellistä väittämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun oletkin viisas taikka ainakin luulet olevasi, vaan missä on tosiasiat? Ooo, ne löytyvät MINUN kirjoitelmastani. Alahan perkaamaan yksityiskohtaisesti ja osoita missä kohtaa olen väärässä. Niinpä niin, et löydä yhtäkään virheellistä väittämää.

        Heti ensimmäinen väite, että kiinteistön omistaja tai haltija voisi päättää, että sovelletaanko tieliikennelakia vai ei. niin ei pidä paikkansa.

        Kannattaa aivan ensiksi lähteä liikkeelle siitä, mikä on tie. Siihen suosittelen tätä artikkelia.

        https://tekniikanmaailma.fi/mika-on-yleista-tieta/


        Väite ruutuun mahtumisesta on myös virheellinen. Tieliikennelain 38 § lukee selvästi, että: Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

        6) siten, että ajoneuvo on osittain liikenteenohjauslaitteella osoitetun pysäköintipaikan ulkopuolella;

        7) pysäköintialueella muulla kuin liikenteenohjauslaitteella osoitetulla paikalla;

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P38

        Luetun ymmärtämisen taitoisille näiden asioiden ymmärtäminen ja hahmottaminen ei varmaankaan aiheuta haasteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti ensimmäinen väite, että kiinteistön omistaja tai haltija voisi päättää, että sovelletaanko tieliikennelakia vai ei. niin ei pidä paikkansa.

        Kannattaa aivan ensiksi lähteä liikkeelle siitä, mikä on tie. Siihen suosittelen tätä artikkelia.

        https://tekniikanmaailma.fi/mika-on-yleista-tieta/


        Väite ruutuun mahtumisesta on myös virheellinen. Tieliikennelain 38 § lukee selvästi, että: Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

        6) siten, että ajoneuvo on osittain liikenteenohjauslaitteella osoitetun pysäköintipaikan ulkopuolella;

        7) pysäköintialueella muulla kuin liikenteenohjauslaitteella osoitetulla paikalla;

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P38

        Luetun ymmärtämisen taitoisille näiden asioiden ymmärtäminen ja hahmottaminen ei varmaankaan aiheuta haasteita.

        Heti ensimmäinen väite kiinteistön omistajan tai haltijan päätäntävallasta pitää paikkansa. Pysäköintialue ei ole tie eikä siihen verrattavissa. Liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää, sillä ei tarkoiteta pysäköintiruutua. Ajoneuvon voi pysäköidä kahteen ruutuun ja siitä ei kirjoiteta pysäköintivirhemaksua. Samoin esimerkiksi kahta ruutua voi käyttää yhdellä pysäköintimaksulla, jos paikka/paikat ovat maksullisia, kun ajoneuvoyhdistelmä vaatii kahta ruutua jne. Tällaisten yksinkertaisten asioiden hahmottaminen varmaankin aiheuttaa haasteita kaltaisellesi pakkomielteisesti oikeassa olemisen pakon omaavalle henkilölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti ensimmäinen väite kiinteistön omistajan tai haltijan päätäntävallasta pitää paikkansa. Pysäköintialue ei ole tie eikä siihen verrattavissa. Liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää, sillä ei tarkoiteta pysäköintiruutua. Ajoneuvon voi pysäköidä kahteen ruutuun ja siitä ei kirjoiteta pysäköintivirhemaksua. Samoin esimerkiksi kahta ruutua voi käyttää yhdellä pysäköintimaksulla, jos paikka/paikat ovat maksullisia, kun ajoneuvoyhdistelmä vaatii kahta ruutua jne. Tällaisten yksinkertaisten asioiden hahmottaminen varmaankin aiheuttaa haasteita kaltaisellesi pakkomielteisesti oikeassa olemisen pakon omaavalle henkilölle.

        "Liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää, sillä ei tarkoiteta pysäköintiruutua"

        Eikös pysäköintiruudut juuri ole merkitty liikennemerkeillä ja tiemerkinnöillä (eli maalilla vai mitä massaa se onkaan) ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti ensimmäinen väite kiinteistön omistajan tai haltijan päätäntävallasta pitää paikkansa. Pysäköintialue ei ole tie eikä siihen verrattavissa. Liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää, sillä ei tarkoiteta pysäköintiruutua. Ajoneuvon voi pysäköidä kahteen ruutuun ja siitä ei kirjoiteta pysäköintivirhemaksua. Samoin esimerkiksi kahta ruutua voi käyttää yhdellä pysäköintimaksulla, jos paikka/paikat ovat maksullisia, kun ajoneuvoyhdistelmä vaatii kahta ruutua jne. Tällaisten yksinkertaisten asioiden hahmottaminen varmaankin aiheuttaa haasteita kaltaisellesi pakkomielteisesti oikeassa olemisen pakon omaavalle henkilölle.

        Ei voi oikein mitään, jos ymmärrys ei riitä tajuamaan tieliikennelakia ja faktoja asiaan liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää, sillä ei tarkoiteta pysäköintiruutua"

        Eikös pysäköintiruudut juuri ole merkitty liikennemerkeillä ja tiemerkinnöillä (eli maalilla vai mitä massaa se onkaan) ?

        Puhu aidasta älä aidan seipäistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi oikein mitään, jos ymmärrys ei riitä tajuamaan tieliikennelakia ja faktoja asiaan liittyen.

        Ei todellakaan voi mitään jos et halua ymmärtää lakia ja sen todellista tulkintaa ja saivartelu ja vänkääminen asian ympärillä on pääasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan voi mitään jos et halua ymmärtää lakia ja sen todellista tulkintaa ja saivartelu ja vänkääminen asian ympärillä on pääasia.

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Tuolta voi faktoihin tutustua. Ei tarvitse tyhjiä väitteitä yrittää levittää "totuutena".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti ensimmäinen väite kiinteistön omistajan tai haltijan päätäntävallasta pitää paikkansa. Pysäköintialue ei ole tie eikä siihen verrattavissa. Liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää, sillä ei tarkoiteta pysäköintiruutua. Ajoneuvon voi pysäköidä kahteen ruutuun ja siitä ei kirjoiteta pysäköintivirhemaksua. Samoin esimerkiksi kahta ruutua voi käyttää yhdellä pysäköintimaksulla, jos paikka/paikat ovat maksullisia, kun ajoneuvoyhdistelmä vaatii kahta ruutua jne. Tällaisten yksinkertaisten asioiden hahmottaminen varmaankin aiheuttaa haasteita kaltaisellesi pakkomielteisesti oikeassa olemisen pakon omaavalle henkilölle.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Alueen omistajuus ei vaikuta, vaan se vaikuttaa, että onko alue yleiselle liikenteelle tarkoitettu tai yleisesti liikenteeseen käytetty alue. Huoltoaseman piha, kuten kauppakeskuksen tai lähikaupan parkkialue ovat yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta, eli tie kyseessä.


    • Anonyymi

      Ainakin kaikki asiakkaille tarkoitetut parkkipaikat lasketaan tieksi. Aivan kaikki parkkipaikat eivät välttämättä kuitenkaan ole yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

      Liikekeskuksien, eli kaupan, huoltamon ja vastaavien kiinteistöjen piha on kuitenkin tietä, sillä se on yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue ja silloin on normaalit liikennesäännöt, eli tieliikennelaki voimassa.

      Aloituksessa puhutaan kaupan pihasta, joten sen parkkipaikka on tietä. Pysäköintiruudusta lähtevällä on väistämisvelvollisuus, eli hän väistää kaikkia muita. Parkkipaikoilla väylien väliset risteykset ovat tasa-arvoisia, ellei liikennemerkein tai muulla tavalla ole toisin määrätty. Muutoin väylien eriarvoisuuden pitää olla selvästi rakenteellisesti havaittavissa. Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta lähestyvää.

      • Anonyymi

        Lisätään tähän nyt myös se fakta, joka näyttää unohtuneen edellä vänkääviltä:

        Tiellä käytetään liikenteenohjauslaitteita, eli liikennevaloja, liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä. Tämä tarkoittaa kääntäen sitä, että jos esim. pysäköintialueella on P-merkit ja pysäköintiruutuja, se on tietä. Silloin siellä on yksiselitteisesti voimassa tieliikennelaki. Esim. Helsingin kaupunki ottaa pysäköinninvalvonnan alle vain tontteja, joihin on asetettu asianmukaiset pysäköinnin kieltävät tai sitä muuten ohjaavat liikennemerkit ja tiemerkinnät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään tähän nyt myös se fakta, joka näyttää unohtuneen edellä vänkääviltä:

        Tiellä käytetään liikenteenohjauslaitteita, eli liikennevaloja, liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä. Tämä tarkoittaa kääntäen sitä, että jos esim. pysäköintialueella on P-merkit ja pysäköintiruutuja, se on tietä. Silloin siellä on yksiselitteisesti voimassa tieliikennelaki. Esim. Helsingin kaupunki ottaa pysäköinninvalvonnan alle vain tontteja, joihin on asetettu asianmukaiset pysäköinnin kieltävät tai sitä muuten ohjaavat liikennemerkit ja tiemerkinnät.

        Jep. Pysäköintipaikka liikennemerkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin. Pysäköintialueen tiemerkinnästä sanotaan, että liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue erotetaan ajoradasta yhtenäisellä valkoisella viivalla. Samanlaisella viivalla voidaan osoittaa ajoneuvojen sijoitus alueen sisällä. Ruutujen väliset väylät ovat normaalia tietä ja ruudut sitten ajoradasta erotettua aluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään tähän nyt myös se fakta, joka näyttää unohtuneen edellä vänkääviltä:

        Tiellä käytetään liikenteenohjauslaitteita, eli liikennevaloja, liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä. Tämä tarkoittaa kääntäen sitä, että jos esim. pysäköintialueella on P-merkit ja pysäköintiruutuja, se on tietä. Silloin siellä on yksiselitteisesti voimassa tieliikennelaki. Esim. Helsingin kaupunki ottaa pysäköinninvalvonnan alle vain tontteja, joihin on asetettu asianmukaiset pysäköinnin kieltävät tai sitä muuten ohjaavat liikennemerkit ja tiemerkinnät.

        Noin on. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä (mikäli samassa laissa ei toisin säädetä). Huoltoaseman piha on yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue, kuten Citymarketin parkkialue on, eli molemmat ovat teitä. Alueen omistussuhde ei myöskään vaikuta asiaan, vaan se, että aule on yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue.


    • Anonyymi

      Saako parkkipaikalla ajaa 80 km/h ellei ole nopeusrajoitusmerkkejä?

      • Anonyymi

        Ei saa. Taajamassa ajoneuvon suurin sallittu nopeus on 50 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. Nopeusrajoitus on kuitenkin vain maksiminopeus. Sen lisäksi pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, joka usein on paljon hiljaisempi vauhti, kuin liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus.


    • Anonyymi

      Spandex pellet on ajettava suohon

      • Anonyymi

        Sitten vaan spandexit niskaan, pyörän selkään, pyörä vauhtiin ja nokka kohti suota. Kyllä se siitä.


    • Anonyymi

      Olen pyöräilijä Minun eivät siis lait ja asetukset koske.

      • Anonyymi

        Olet ajoneuvon kuljettaja. Sinua koskee tieliikennelaki, eli liikennesäännöt. Tieliikenneasetusta ei enää ole.


    • Anonyymi

      Hyvää tietoa.

      - kooysi -

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      100
      2101
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1609
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1323
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1143
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      74
      1102
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1065
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      180
      1013
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      275
      1004
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      979
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe