Miehen tunteet.

Mähän oon sellainen tyyppi, joka latailee kaiken pihalle, niinkuin se on ja mille tuntuu.

(Selvinpäinkin, jos nyt joku aikoo tässä takertua tähän kakkospäivään liikaa) (lähellä olevat tietää kyllä)

Herkistyin eilen muistelemaan entisiä suhteitani...tajusin, että olen ollut onnekas, kun olen oikeasti saanut vilpitöntä rakkautta ihmisiltä, joille en ole ollut mitenkään muuten välttämättömyys elämään.

Jsoin tämän tunteen heille...

He kiittivät kauniista sanoista...

Ei ne olleet kauniita sanoja...vaan sanoja vaan, millä koetin kertoa tunteeni. Se minun tunne oli kaunis...

Mutta miehen tunteet jää piippuun...teitpä niin tai näin...

102

673

Vastaukset 102

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mä olen yllättynyt, että miehissä on yllättävän paljon tosi herkkiä miehiä. Pysy sinäkin aina sellaisena kuin itsesi tunnet. Mulla on miespuolinen ystävä, siis ihan pitkän ajan ystävä vain ja ainostaan platonisesti ja hän on hyvä peili mieskuntaan naiselle, kuin syvästi hän ajattelee ja keskustelee. Tunteet tulee semmosina kun ne on ja kun jutellaan ei tosiaankaan tule mieleen mies-naisjaottelu vaan todella hyvä keskustelu. Ja silti se on ihan äijä. Teissä on tosi hyviä tyyppejä.

• Huomaatko itse miten ajattelet miehistä...???

En siis pahalla sano, mutta lue viestisi itse ns. Ulkopuolisena sivusta ja pähki...🤔

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Huomaatko itse miten ajattelet miehistä...???

En siis pahalla sano, mutta lue viestisi itse ns. Ulkopuolisena sivusta ja pähki...🤔

No kuules on niitä sattunut muuta reittiä kaikenlaisia junttejakin, jotka ovat yrittäneet juuri pilata koko miessukupolven. Siinä menee ikään kuin usko, että helmiä on joukossa. Pähkipäs sinä sitä. Ei pahalla täältäkään.

• Anonyymi kirjoitti:

No kuules on niitä sattunut muuta reittiä kaikenlaisia junttejakin, jotka ovat yrittäneet juuri pilata koko miessukupolven. Siinä menee ikään kuin usko, että helmiä on joukossa. Pähkipäs sinä sitä. Ei pahalla täältäkään.

No mä mietin kyllä niin, että minähän jossain tapauksessa mahdollisesti siihen naiseen tutustun ja häntä puntaroin ihmisenä. Jos yleistän, kusen omiin muroihini siinä...en dissaa naispopulaatiota tms....

Itse kärsin...ei kukaan muu...

• Tuo sinun viestittelysi oli kiltisti tehty ja sinut paremmin tuntevat (kuten entiset kumppanisi) varmasti ymmärsivät, että sellainen on sinulle luontevaa.

Täytyy sanoa, että ohitan minun exäni kauniit sanat yleensä aika kevyesti. Voisin juurikin todeta, että kiitos kauniista sanoista. - Me olemme tunteneet niin kauan, että voin sanoa meidän olevan edelleen hyviä kavereita, mutta vain kavereita ja koska kumpikin meistä on jo jatkanut tahoillaan eteenpäin, niin kaikki "liian" lämpimät viestit tai kommentit tuntuisivat minusta lähinnä vaivaannuttavilta.

Mutta ole sinä juuri sellainen kuin olet, Disse. 🤗

"Hei älä koskaan ikinä muutu... "😊

• Joo, mua pstikin silmään tuo lähes tarkka sansmuoto kummaltakin..."kiitos lämpimistä sanoistasi..."

Tavallaan voisin kytkeä heidän irti koko asiasta nyt...

Spam!

Ja sitten mietitään miten nainen ottaa vastaan miehen kertomat tunteet...

???

Haluaa jotain? Pill.ua? Per.että?

Oon törmännyt tähän aiemminkin ja nyt vaan keksin tämän sanoitella tähän tyyliin...

Enkä mä mihkään meinannut muuttua. 😁

• Disseisback kirjoitti:

Joo, mua pstikin silmään tuo lähes tarkka sansmuoto kummaltakin..."kiitos lämpimistä sanoistasi..."

Tavallaan voisin kytkeä heidän irti koko asiasta nyt...

Spam!

Ja sitten mietitään miten nainen ottaa vastaan miehen kertomat tunteet...

???

Haluaa jotain? Pill.ua? Per.että?

Oon törmännyt tähän aiemminkin ja nyt vaan keksin tämän sanoitella tähän tyyliin...

Enkä mä mihkään meinannut muuttua. 😁

Silloin kun ollaan parisuhteessa, tunteet voi ja täytyykin kertoa avoimesti. - Kun ollaan ystäviä tai exiä, tunteet täytyy kertoa vähän hygieenisemmin. 😄

" Tiedätkös, että olet kyllä tosi hyvä tyyppi. Arvostan sua naisena/miehenä ja ystävänä ihan kybällä. Olet tosi hieno ihminen."

Minun eräs aiempi miespuolinen työkaverini sanoi joskus minulle suurin piirtein noin ja olin ihan otettu. Päälle kunnon taputus selkään tai highfive 😁

• Xena-183 kirjoitti:

Silloin kun ollaan parisuhteessa, tunteet voi ja täytyykin kertoa avoimesti. - Kun ollaan ystäviä tai exiä, tunteet täytyy kertoa vähän hygieenisemmin. 😄

" Tiedätkös, että olet kyllä tosi hyvä tyyppi. Arvostan sua naisena/miehenä ja ystävänä ihan kybällä. Olet tosi hieno ihminen."

Minun eräs aiempi miespuolinen työkaverini sanoi joskus minulle suurin piirtein noin ja olin ihan otettu. Päälle kunnon taputus selkään tai highfive 😁

On paljon puheltu siitä, että miehen pitäisi pystyä osoittamaan tunteensa. Eikö?

No minä osoitan..näytän ja sanon..

Mutta oikeasti...jos minä sanon/näytän tunteeni, niin oikea ulostulo siihen ei ole kiitos...

Jos minä rakastelen sinua sielullani, sanotko kiitos...?

Okei... hyväksyn senkin... mutta mieti mitä se tarkoittaa? Ei minun kokemastani tunteesta, vaikka sinun kanssa pidä kiittää...mutta miesten tunteista tehdään joku työsuoritus tms...

• Disseisback kirjoitti:

On paljon puheltu siitä, että miehen pitäisi pystyä osoittamaan tunteensa. Eikö?

No minä osoitan..näytän ja sanon..

Mutta oikeasti...jos minä sanon/näytän tunteeni, niin oikea ulostulo siihen ei ole kiitos...

Jos minä rakastelen sinua sielullani, sanotko kiitos...?

Okei... hyväksyn senkin... mutta mieti mitä se tarkoittaa? Ei minun kokemastani tunteesta, vaikka sinun kanssa pidä kiittää...mutta miesten tunteista tehdään joku työsuoritus tms...

Minun pitäisi jo nukkua, mutta palasin vielä tähän. 🙂

Kyllä ihmisen pitäisikin useimmiten voida/saada ilmaista tunteensa ja sinä olet siitä onnellisessa asemassa, että pystyt sanoittamaan ne. Kaikki eivät siihen pysty. Eivät kaikki naisetkaan.

Minäkin olen ihminen, joka pystyn ilmaisemaan henkilökohtaisimmat, herkimmät tunteeni parhaiten kirjoittamalla tai sitten yritän osoittaa ne teoilla.

Se, mitä sanotaan miesten tunteiden osoittamattomuudesta (sanoin) koskee eniten miehiä parisuhteessa ja miehiä kavereina. Ja siten siinä tulee vielä se sukupuolikysymys. Voi olla, että kerrot samalla tavalla kiintymyksen ja kiitollisuuden tunteistasi jollekin miespuoliselle ystävällesi ja koska hän tuntee sinut, hän ei silti pidä sinua homona. - Kun kerrot kiintymyksen ja kiitollisuuden tunteistasi naiselle ja hän tietää, että et ole homo, nainen useimmiten ajattelee sanojesi takana olevan lämpimämpiä (kiinnostuksen) tunteita, kun sitten ehkä onkaan. - Ei aina, mutta usein näin.

Se kun sinua kiitetään kauniista sanoistasi pitää todennäköisesti sisällään myös ajatuksen: "Kiitos kun kerroit", vaikka sitä ei sanottaisikaan ääneen. 🙂

On sitten siitä toisesta ihmisestä kiinni pystyykö hän sanoittamaan tunteensa sinua kohtaan.
        - Kuten totesin, kaikki eivät siihen pysty. 🙂

Hyvää yötä 🤗

• Xena-183 kirjoitti:

Minun pitäisi jo nukkua, mutta palasin vielä tähän. 🙂

Kyllä ihmisen pitäisikin useimmiten voida/saada ilmaista tunteensa ja sinä olet siitä onnellisessa asemassa, että pystyt sanoittamaan ne. Kaikki eivät siihen pysty. Eivät kaikki naisetkaan.

Minäkin olen ihminen, joka pystyn ilmaisemaan henkilökohtaisimmat, herkimmät tunteeni parhaiten kirjoittamalla tai sitten yritän osoittaa ne teoilla.

Se, mitä sanotaan miesten tunteiden osoittamattomuudesta (sanoin) koskee eniten miehiä parisuhteessa ja miehiä kavereina. Ja siten siinä tulee vielä se sukupuolikysymys. Voi olla, että kerrot samalla tavalla kiintymyksen ja kiitollisuuden tunteistasi jollekin miespuoliselle ystävällesi ja koska hän tuntee sinut, hän ei silti pidä sinua homona. - Kun kerrot kiintymyksen ja kiitollisuuden tunteistasi naiselle ja hän tietää, että et ole homo, nainen useimmiten ajattelee sanojesi takana olevan lämpimämpiä (kiinnostuksen) tunteita, kun sitten ehkä onkaan. - Ei aina, mutta usein näin.

Se kun sinua kiitetään kauniista sanoistasi pitää todennäköisesti sisällään myös ajatuksen: "Kiitos kun kerroit", vaikka sitä ei sanottaisikaan ääneen. 🙂

On sitten siitä toisesta ihmisestä kiinni pystyykö hän sanoittamaan tunteensa sinua kohtaan.
        - Kuten totesin, kaikki eivät siihen pysty. 🙂

Hyvää yötä 🤗

Tiedän monimutkaiset "sanoittamattomat säännöt" miesten ja naisten välillä kyllä...

Osaan myös tulkita sanomattomia, mikroeleitä jne...

Mutta...

En puhu nyt noista ollenkaan, enkä ihmettele niitä..

Minä haluan sanoa vain, että mitä on kun mies oikeasti sanoo suoraan tunteensa tiskiin...raakana ja oikeasti...ja se ei mene läpi raakana, vaan kuten itse sanoitit...hyvin monen mutkaisen tien kautta ja saa aikaan ties mitä sillisalaattia.

Sinä sivullisena, vaikka minut tuntevana ymmärtäisit minun sanomisen oitis, mutta kun kohde olisit sinä, se menis tuohon sillisalaattihommaan...ja tässä on se mun poitti.

• Disseisback kirjoitti:

Tiedän monimutkaiset "sanoittamattomat säännöt" miesten ja naisten välillä kyllä...

Mutta...

Minä haluan sanoa vain, että mitä on kun mies oikeasti sanoo suoraan tunteensa tiskiin...raakana ja oikeasti...ja se ei mene läpi raakana, vaan kuten itse sanoitit...hyvin monen mutkaisen tien kautta ja saa aikaan ties mitä sillisalaattia.

Sinä sivullisena, vaikka minut tuntevana ymmärtäisit minun sanomisen oitis, mutta kun kohde olisit sinä, se menis tuohon sillisalaattihommaan...ja tässä on se mun poitti.

Ainiin ja hyvää yötä. 😊😴

• Disseisback kirjoitti:

Mutta...

Kaikki tulkitsevat saamansa viestin omien suodattimiensa tai sillisalaatin läpi. Siinä tulkinnassa on paljon opittua. Yhteiskunnan ja ympäristön opettamia normeja.

Harva ihminen säilyy läpi elämänsä luonnonlapsena, joka pystyy käsittelemään toisen tunteet raakana ja suodattamattomana. 🙂

• Xena-183 kirjoitti:

Kaikki tulkitsevat saamansa viestin omien suodattimiensa tai sillisalaatin läpi. Siinä tulkinnassa on paljon opittua. Yhteiskunnan ja ympäristön opettamia normeja.

Harva ihminen säilyy läpi elämänsä luonnonlapsena, joka pystyy käsittelemään toisen tunteet raakana ja suodattamattomana. 🙂

No minä luulen, ettei luonnonlapsi juurikin ymmärrä omia ja toisen tunteita. Siihen tarvitaan rakkautta vierelle, mihin uskoa, kun tunteet tulee ja opetella käsittelemään ne. Myös ne toisen sanomat tunteet.

Ihminen tarvitsee peiliä tunteilleen, että ne voi käsittää omikseen. 😊

• Disseisback kirjoitti:

No minä luulen, ettei luonnonlapsi juurikin ymmärrä omia ja toisen tunteita. Siihen tarvitaan rakkautta vierelle, mihin uskoa, kun tunteet tulee ja opetella käsittelemään ne. Myös ne toisen sanomat tunteet.

Ihminen tarvitsee peiliä tunteilleen, että ne voi käsittää omikseen. 😊

Meillä on sitten erilainen mielikuva luonnonlapsesta. 🙂
        Minusta tuntuu, että luonnonlapsi antaa tunteen koskettaa ja viedä mukanaan, ilman mitenkään opittuja standardeja ja malleja. Hän vain tuntee.

Ja samoin hän ilmaisee itseään täysin fiilispohjalta, varauksettomasti, eikä mieti kuinka toinen hänen sanansa ymmärtää, koska hänelle itselleen se tunne on puhdasta ja kirkasta.

• Xena-183 kirjoitti:

Meillä on sitten erilainen mielikuva luonnonlapsesta. 🙂
        Minusta tuntuu, että luonnonlapsi antaa tunteen koskettaa ja viedä mukanaan, ilman mitenkään opittuja standardeja ja malleja. Hän vain tuntee.

Ja samoin hän ilmaisee itseään täysin fiilispohjalta, varauksettomasti, eikä mieti kuinka toinen hänen sanansa ymmärtää, koska hänelle itselleen se tunne on puhdasta ja kirkasta.

No noin mäkin sen ymmärrän juuri.

Mutta minusta ihan kaikkia tunteet koskettaa. Osa vain reagoi eritavalla.

"Ja samoin hän ilmaisee itseään täysin fiilispohjalta, varauksettomasti, eikä mieti kuinka toinen hänen sanansa ymmärtää, koska hänelle itselleen se tunne on puhdasta ja kirkasta."

Tuota mä tarkoitan, että ei mieti miten toinen sen tunteen ottaa vastaan. Luonnonlapsi ei välttämättä erota, että tunteet on vain omia, toinen ei tunne samoin.

• Anonyymi

Sissus..

Känniviestit ja -puhelut... Karmeeta. Jollei kehtaa toivottaa kälppimistä hevon kuuseen, niin toivoo vaan että tyyppi sammuisi pikaseen. Ja hakeutuis hoitoon. Täytyy vaihtaa puhelinnumero tai laittaa estot...

Mahtaakohan viestittely tuntua hyvältä ajatukselta selvinpäinkin. Johan sä pomollesikin lähettelit känniviestejä, joita jouduit sitten selvittelemään jälkeenpäin.

Sulla on ongelma.

xLiner

• Anonyymi

Mä olen samaa mieltä. En pidä itse, että joku jälkeenpäin alkoholin voimalla ottaa yhteyttä. Selvinpäin kyllä, eri juttu jos on järkevää sanottavaa tai sydämelle jäänyt jotain. Työmaailmassahan sitä ei hyväksytä ollenkaan. Kännipäistä avautumista siis.

Hyvä, että sanot Disselle suoraan.
        Toivottavasti se ravistelee miestä.

• Välttelet varsinaista aihetta, koska tämä varmaan osuu juurikin sinuun pistävästi?

Mitä tulee mun alkoholijuttuihin, niin mä olen jo liikahtanut niissä eteenpäin, vaikka ei se teille kuulu p.skaakaan...

• Anonyymi kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä. En pidä itse, että joku jälkeenpäin alkoholin voimalla ottaa yhteyttä. Selvinpäin kyllä, eri juttu jos on järkevää sanottavaa tai sydämelle jäänyt jotain. Työmaailmassahan sitä ei hyväksytä ollenkaan. Kännipäistä avautumista siis.

Hyvä, että sanot Disselle suoraan.
        Toivottavasti se ravistelee miestä.

Hanki elämä jo hitossa...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Hanki elämä jo hitossa...

Mites olis myös toisin päin? Jos se olis sulla, mietis, et ehkä avautuis kaikista noista asioista, joita pistät tänne.
        Olis sillä tavalla hyvä, että ne alkoholi-asiat sitten jättäis itselle, koska tämä on keskustelupaikka ja porukka ottaa tietenkin silloin kantaa. Pähki.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Välttelet varsinaista aihetta, koska tämä varmaan osuu juurikin sinuun pistävästi?

Mitä tulee mun alkoholijuttuihin, niin mä olen jo liikahtanut niissä eteenpäin, vaikka ei se teille kuulu p.skaakaan...

Ei kuuluis jos et laulais siitä tänne koko ajan!

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Välttelet varsinaista aihetta, koska tämä varmaan osuu juurikin sinuun pistävästi?

Onko "varsinainen aihe" miehen tunteet? Musta on ihan turha sukupuolittaa tunteista puhumista.

Se voi muuten olla myös helkatin itsekästä.

Toisen päälle tunteidensa jatkuva kaataminen on raskasta kestettävää. Sikäli kyllä osui "pistävästi", että tuollainen on känniläisille hyvin tyypillistä käytöstä. Ja uhriutujille.

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Ja muistapa aina, että ne, ketkä siitä sanoo, niin luuletko sä, että ne hyvä mies huonoa tarkoittaa!?’ Mietin vähän.

Se oli siinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja muistapa aina, että ne, ketkä siitä sanoo, niin luuletko sä, että ne hyvä mies huonoa tarkoittaa!?’ Mietin vähän.

Se oli siinä.

mieti*

• Anonyymi kirjoitti:

Onko "varsinainen aihe" miehen tunteet? Musta on ihan turha sukupuolittaa tunteista puhumista.

Se voi muuten olla myös helkatin itsekästä.

Toisen päälle tunteidensa jatkuva kaataminen on raskasta kestettävää. Sikäli kyllä osui "pistävästi", että tuollainen on känniläisille hyvin tyypillistä käytöstä. Ja uhriutujille.

xLiner

Viestinä tunteiden "kaataminen" on hyvä konsti...niihin ei tarvitse oitis vastata. 😊 Tai edes vastata...

Toinen vastasi 30 minuutissa, toinen tuntien päästä. Sitä en tiedä, miten pitkään he miettivät tms... mutta sillä tavallaan ei olekaan merkitystä. Minusta kumpikin teki kivasti...

Mutta en syytä heitä, tai nsisis yleensä..

Mutta kannattaisi kuitenkin jokaisen miettiä, että mitä tunteiden kertomisella on merkitys...miestenkin kohdalla.

Xena vastasi parhaiten, mutta hänkin teki siitä jo jonkinlaisen glorian, että elä muutu...

Tää on vähän sama juttu kun se, että syötin muksuja yölläkin kun ne oli vauvoja...se oli joistain naisista huikeaa, ylitsepursuvan ihanaa...no kamoon...en kai mä sitä itkua kuuntele pokkana...ja odota, että tulee joku nainen ja ruokki lapset...

Mutta sukupuolistamista tapahtuu paljon...sä varmaan koet paljon juttuja naisena, mut mä miehenä...ja mä aion puhua näistä omista, tykkääppä tahi et...

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kuuluis jos et laulais siitä tänne koko ajan!

Laulan, kun sillä on merkitystä johonkin...

Kyllä mä tiedän, että täälllä monikin väittää olevansa selvänä, vaikka törmäilee seiniin kotonaan...

Se ei muuta oikeaa totuutta, että sen sanoo ja myöntää...
        Feikkaaja tietää itse piston kusetuksestaan...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että täälllä monikin väittää olevansa selvänä, vaikka törmäilee seiniin kotonaan...

No silloin älä väitä ettei se kuulu muille. Se on totuus, että ihmiset sanovat siitä nyt ja huomenna mielipiteensä. Hiljaisuutta et saa.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Sillä on kyllä merkitys juu, porukka yrittää sua ihan hyvällä herätellä asiaan ja jos ei hyvällä niin sitten se on susta varmaan pahalla, mutta toimivat niin. Sen sitte otat pakolla täällä vastaan halusit tai et.

Juominen herättää aina arviointia.

• Anonyymi kirjoitti:

No silloin älä väitä ettei se kuulu muille. Se on totuus, että ihmiset sanovat siitä nyt ja huomenna mielipiteensä. Hiljaisuutta et saa.

Enkä tarttekaan...mutta en jää sanattomaksikaan..

• Anonyymi kirjoitti:

Sillä on kyllä merkitys juu, porukka yrittää sua ihan hyvällä herätellä asiaan ja jos ei hyvällä niin sitten se on susta varmaan pahalla, mutta toimivat niin. Sen sitte otat pakolla täällä vastaan halusit tai et.

Juominen herättää aina arviointia.

Joo, saa mun puolesta sanoa..

Mä kyllä jos laitan aloituksen miesten tunteista, haluaisin keskustella miesten tunteista, enkä mun alkoholin käytöstä, mutta ilmeisesti miesten tunneasiat on ihmisille yksi ja v.tun haaleaa...

En tavallaan ihmettele yhtään, että jotkut miehet välttelee tunteista puhumista tai niiden esittämistä tms.

Sukka lattialla on kiinnostavampi...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Enkä tarttekaan...mutta en jää sanattomaksikaan..

Jaa. Eikö se väsytä räksyttää tuulimyllyille. Well, your call.

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa. Eikö se väsytä räksyttää tuulimyllyille. Well, your call.

No ei vielä... tää on lopulta aika juuritullutta juttua ja varmaan syystäkin...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

"Mitä tulee mun alkoholijuttuihin, niin mä olen jo liikahtanut niissä eteenpäin, vaikka ei se teille kuulu p.skaakaan..."

Hyvä! Taisin lukea jostain että sulla on aiheen tiimoilta aika työterveyteen. Mukavaa että huolehdit itsestäsi. 🤗

Se taas, että kuuluuko se niille joille se näkyy, niin... No, eipä ne yksityisasiat kuulu sen enempää kuin mitä niistä itse avautuu. (Tai miten ne häiritsee toisten elämistä.)

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Viestinä tunteiden "kaataminen" on hyvä konsti...niihin ei tarvitse oitis vastata. 😊 Tai edes vastata...

Toinen vastasi 30 minuutissa, toinen tuntien päästä. Sitä en tiedä, miten pitkään he miettivät tms... mutta sillä tavallaan ei olekaan merkitystä. Minusta kumpikin teki kivasti...

Mutta kannattaisi kuitenkin jokaisen miettiä, että mitä tunteiden kertomisella on merkitys...miestenkin kohdalla.

Xena vastasi parhaiten, mutta hänkin teki siitä jo jonkinlaisen glorian, että elä muutu...

Tää on vähän sama juttu kun se, että syötin muksuja yölläkin kun ne oli vauvoja...se oli joistain naisista huikeaa, ylitsepursuvan ihanaa...no kamoon...en kai mä sitä itkua kuuntele pokkana...ja odota, että tulee joku nainen ja ruokki lapset...

Mutta sukupuolistamista tapahtuu paljon...sä varmaan koet paljon juttuja naisena, mut mä miehenä...ja mä aion puhua näistä omista, tykkääppä tahi et...

"Mutta sukupuolistamista tapahtuu paljon...sä varmaan koet paljon juttuja naisena, mut mä miehenä...ja mä aion puhua näistä omista, tykkääppä tahi et..."

Unohdappa ne sukupuolet. Puhu sinä asiasi/tunteesi Dissenä, minä puhelen xLinerina.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

"Mitä tulee mun alkoholijuttuihin, niin mä olen jo liikahtanut niissä eteenpäin, vaikka ei se teille kuulu p.skaakaan..."

Hyvä! Taisin lukea jostain että sulla on aiheen tiimoilta aika työterveyteen. Mukavaa että huolehdit itsestäsi. 🤗

Se taas, että kuuluuko se niille joille se näkyy, niin... No, eipä ne yksityisasiat kuulu sen enempää kuin mitä niistä itse avautuu. (Tai miten ne häiritsee toisten elämistä.)

xLiner

Ei ole vielä aikaa, mutta koitan saada ajan. Lisäksi taidan jutskata työnjohtajan kanssa...

Mutta ensin hoidan taloshommat kuntoon. Piha-/lämmityshommat...sitten katselen muut...

• Disseisback kirjoitti:

Ei ole vielä aikaa, mutta koitan saada ajan. Lisäksi taidan jutskata työnjohtajan kanssa...

Mutta ensin hoidan taloshommat kuntoon. Piha-/lämmityshommat...sitten katselen muut...

Mutta en tämän enempää raportoi tästä, kun tuntuu jotkut repivän tästäkin sosiaalipornoa itselleen. 🙄

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Mutta en tämän enempää raportoi tästä, kun tuntuu jotkut repivän tästäkin sosiaalipornoa itselleen. 🙄

Jep. Täällä ei kannata omista oikeista asioistaan avautua.

Tai sitten voi keksiä jonkun palstasyövän kuten Pertti aikoinaan.. Saahan keksitystäkin draamasta hyvät keskustelut, vaikkei se itseä oikeasti koskisikaan. Tai vaikka koskisikin ..😂

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

"Mutta sukupuolistamista tapahtuu paljon...sä varmaan koet paljon juttuja naisena, mut mä miehenä...ja mä aion puhua näistä omista, tykkääppä tahi et..."

Unohdappa ne sukupuolet. Puhu sinä asiasi/tunteesi Dissenä, minä puhelen xLinerina.

xLiner

Itsekin puhuit...

"Mun kokemukseni mukaan miehet kyllä osaavat ilmaista tunteitaan. Usein paremmin kuin naiset, mietipä vaikka fyysistä ilmaisua - nainen ei voi vetää kilareita esim. töissä, miehelle se on sallitumpaa. Naisen on tukahdutettava vihansa (rooli hoivaaja), mies saa näyttää sen (rooli puolustaja).

Paljon enemmän olen kuunnellut miesten avautumisia asioistaan kuin naisten. Miehet myös kirjoittavat tuntemuksistaan useammin. Mutta mulla on nykyään enemmän miespuolisia tuttuja."

Ei noita sukupuolittamisia tarviikkaan, mutta itsekin tuossa sanot, että näin on...

Kyllä mä itsekin olen suhteessa, jos muutenkin valmis ottamaan toisten tunteita vastaan. Lapsillekin olen sanonut, että saa huutaa, nimitelläkin, kunhan saa tunteen ulos, eikä jää vatvomaan sitä yksin. Saman sanonut naisille, jotka ovat olleet mun kaa. Mutta selkeästi he törmäävät noihin sun luettelemiin sukupuolittuneisiin kaavoihin. Niin tunteiden osoittajana, kuten vastaanottajana.

Vaikka otsikko on miesten tunteet, niin kyllä se tarkoittaa sitäkin, että myös naiset saa puhua tunteistaan... ilman, että pitäisi niellä vaikka kiukku tms.

• Disseisback kirjoitti:

Niin sanoinkin, että älä muutu ja tarkoitin sitä.
        Maailmassa on niin paljon kovuutta. Tarvitaan myös "kauniita sieluja", vaikka heille maailma usein vasta kovana näyttäytyykin.

On kuule paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan saa sanottua, miltä heistä tuntuu. "..olisi pitänyt silloin sanoa..." mutta tilanne on jo ohi.

Olet vain omanlaisesi mies. Ei se mitään glorian antamista ole, vaikka niin sanonkin. 🙂

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Itsekin puhuit...

"Mun kokemukseni mukaan miehet kyllä osaavat ilmaista tunteitaan. Usein paremmin kuin naiset, mietipä vaikka fyysistä ilmaisua - nainen ei voi vetää kilareita esim. töissä, miehelle se on sallitumpaa. Naisen on tukahdutettava vihansa (rooli hoivaaja), mies saa näyttää sen (rooli puolustaja).

Paljon enemmän olen kuunnellut miesten avautumisia asioistaan kuin naisten. Miehet myös kirjoittavat tuntemuksistaan useammin. Mutta mulla on nykyään enemmän miespuolisia tuttuja."

Ei noita sukupuolittamisia tarviikkaan, mutta itsekin tuossa sanot, että näin on...

Kyllä mä itsekin olen suhteessa, jos muutenkin valmis ottamaan toisten tunteita vastaan. Lapsillekin olen sanonut, että saa huutaa, nimitelläkin, kunhan saa tunteen ulos, eikä jää vatvomaan sitä yksin. Saman sanonut naisille, jotka ovat olleet mun kaa. Mutta selkeästi he törmäävät noihin sun luettelemiin sukupuolittuneisiin kaavoihin. Niin tunteiden osoittajana, kuten vastaanottajana.

Vaikka otsikko on miesten tunteet, niin kyllä se tarkoittaa sitäkin, että myös naiset saa puhua tunteistaan... ilman, että pitäisi niellä vaikka kiukku tms.

"Mutta mulla on nykyään enemmän miespuolisia tuttuja."

Huonosti ilmaistu, mutta syy sukupuolittamiseen on ehkä tuossa. Jos sen yhdistää sun kokemukseesi, päästään sukupuolettomuuteen 😄

Minä taas en katsele draamailua ja kilipäitä hetkeäkään. Täytyy sen verran osata hallita tunteitaan. Miettiä mitä sanomisista ja tekemisistä seuraa.

Sanoilla voi satuttaa yhtälailla sielua ja ruumista kuin nyrkeillä.

Mutta mikäs siinä jos kumppani on samanlainen eikä aggressiivisuus vaikuta keskinäiseen luottamukseen.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

"Mutta mulla on nykyään enemmän miespuolisia tuttuja."

Huonosti ilmaistu, mutta syy sukupuolittamiseen on ehkä tuossa. Jos sen yhdistää sun kokemukseesi, päästään sukupuolettomuuteen 😄

Minä taas en katsele draamailua ja kilipäitä hetkeäkään. Täytyy sen verran osata hallita tunteitaan. Miettiä mitä sanomisista ja tekemisistä seuraa.

Sanoilla voi satuttaa yhtälailla sielua ja ruumista kuin nyrkeillä.

Mutta mikäs siinä jos kumppani on samanlainen eikä aggressiivisuus vaikuta keskinäiseen luottamukseen.

xLiner

"Minä taas en katsele draamailua ja kilipäitä hetkeäkään. Täytyy sen verran osata hallita tunteitaan. Miettiä mitä sanomisista ja tekemisistä seuraa."

Minä taas katsoisin jonkun kerran, että osaako lähestyä tunnetilaansa siinä. Osaako avata sitä jjne.
        Minusta sellaiset nieleskelijät on paljon arvaamattomampia, kuin pikkuisen "kilipäätkin".

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

"Minä taas en katsele draamailua ja kilipäitä hetkeäkään. Täytyy sen verran osata hallita tunteitaan. Miettiä mitä sanomisista ja tekemisistä seuraa."

Minä taas katsoisin jonkun kerran, että osaako lähestyä tunnetilaansa siinä. Osaako avata sitä jjne.
        Minusta sellaiset nieleskelijät on paljon arvaamattomampia, kuin pikkuisen "kilipäätkin".

Mulle on taas töistä ja elämästä muutenkin tullut tapa ymmärtää ja tarpeen tullen erottaa mielessäni tunne ja asia toisistaan. Mulle toimii tuo malli.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Jep. Täällä ei kannata omista oikeista asioistaan avautua.

Tai sitten voi keksiä jonkun palstasyövän kuten Pertti aikoinaan.. Saahan keksitystäkin draamasta hyvät keskustelut, vaikkei se itseä oikeasti koskisikaan. Tai vaikka koskisikin ..😂

xLiner

Jep. Pertsan palstasyöpä oli huikea veto. 😆

• Anonyymi kirjoitti:

Mulle on taas töistä ja elämästä muutenkin tullut tapa ymmärtää ja tarpeen tullen erottaa mielessäni tunne ja asia toisistaan. Mulle toimii tuo malli.

xLiner

Joo, niinhän se pitääkin erottaa.

Mä oon joskus sanonutkin, että tunteet ei ole totta...tarkoitan sillä sitä, että ne aiheutuu jostain ja ovat tietynlaisia, mutta tavallaan ne ei ole totta. Jokin asia sen ympärillä taas on totta.

Mutta silti niitä tunteitakaan ei voi vaan sysätä jonnekin ja jättää huomiotta, tai ne kyllä sitten ajallaan tulee taas esiin. Parempi tuoreeltaan käydä ne läpi, jos mahdollista. Ihmisen muistiin kun ei kannata luottaa...

• Anonyymi

Ei tulisi mieleenkään viestitellä entisten kanssa ja kertoa heille tunteistaan. Ei edes selvinpäin. Mennyt on mennyttä.

• No ei kai olisi pitänyt käyttää esimerkkinä tätä keissiä, kun tartutaan lillukanvarsiin...

Voin sanoa suoraan, nenätysten ja selvinpäinkin vaikka kenelle naiselle tunteistani...muummoassa näillle edellämainituille naisille... vastaus on ollut liki sama... ja päälle tuo kiitos... kiitänkö minä, kun juon vettä, tai hengitän?

Itse jos saisin tunteentunnustuksen, voisin kiittää siitä, että jakaa sen minulle, en siitä, että se olisi vaikka minusta kaunis...siihen sanoisin vaikka vaan vau.

Kyllä mä oon miettinyt, että jokin ei aina täsmää suhteissani. Olen kiva, hyvä jne...mutta silti en koe jotain oikeaa...ja tälläiset jutut kertoo paljon...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No ei kai olisi pitänyt käyttää esimerkkinä tätä keissiä, kun tartutaan lillukanvarsiin...

Voin sanoa suoraan, nenätysten ja selvinpäinkin vaikka kenelle naiselle tunteistani...muummoassa näillle edellämainituille naisille... vastaus on ollut liki sama... ja päälle tuo kiitos... kiitänkö minä, kun juon vettä, tai hengitän?

Itse jos saisin tunteentunnustuksen, voisin kiittää siitä, että jakaa sen minulle, en siitä, että se olisi vaikka minusta kaunis...siihen sanoisin vaikka vaan vau.

Kyllä mä oon miettinyt, että jokin ei aina täsmää suhteissani. Olen kiva, hyvä jne...mutta silti en koe jotain oikeaa...ja tälläiset jutut kertoo paljon...

Ihmiset ovat erilaisia. Ajattelen, että tunteet ovat tuntemista varten. Niitä ei saa sanomalla kuullostamaan lähellekään siltä miltä ne tuntuvat.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia. Ajattelen, että tunteet ovat tuntemista varten. Niitä ei saa sanomalla kuullostamaan lähellekään siltä miltä ne tuntuvat.

- Sheena

Tiedän, .utta mitenkä tuo liittyy aloitukseen?

• Anonyymi

Hirmuisella riehumisella täytetään jotain syntynyttä tyhjiötä ja kun sekään ei enää riitä, otetaan reippaat kännit turruttamaan korvienväli.

• Anonyymi

"Ei ne olleet kauniita sanoja...vaan sanoja vaan, millä koetin kertoa tunteeni. Se minun tunne oli kaunis..."

Ensimmäinen mitä niillä vastaanottajilla tuli mieleen "Mitähän se on vailla?", se kauniista tunteesta :D

-harmiseikirj-

• Niinpä...

Veit jalat suusta. 😁

Tää sloituksen esimerkki ensin vaikutti hölmölle, kun porukka tarttui siihen exyyteen...

Mutta toisaalta jees, nytten kun miettii. 😁

Siinäkin näkee, että miten aina miesten tunteista etsitään jotain syytä...eihän mies voi vain laukoa tunteita tuosta vaan...vaa aina on syy ja tarve jollekin=p.llua haluaa. 🤣

• Anonyymi

Mjoo, ei tarvi entisiä suhteita ajatella kun yksi niistä on vielä arkipäivää.
      Nainen töissä tänään, itse lapsenhoitovuorossa.
      Nähtiin ja hei, muista huomenna kello xx:xx sun pitää tehdä jotain.
      Ai pitää vai, ok. Kai minun sitten pitää, ja pitäähän minun. Kukas muukaan tekisi.

Lapsiarjessa ei leijuta.

• Anonyymi

Voi tsiisus, tollasta riippaa en haluis. Tajuatko, sä oot aina siinä eksässä kiinni 😖

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi tsiisus, tollasta riippaa en haluis. Tajuatko, sä oot aina siinä eksässä kiinni 😖

Tietysti, molemminpuolistahan tuo on ollut jo yli 15 vuotta.
        Ihan hyvältä tuntuu näinkin, ei tarvitse etsiä, eikä tuntea epävarmuutta.
        Kelpaa jo sellaisena mitä on, molemmin puolin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuli mieleeni tuosta "tollasta riippaa en haluis".

Tuskin parisuhdetta koskaan tulet saamaan jos olet tuolla asenteella?
        Se on hyvä jos lähtökohtaisesti tietää jokaisen ihmisen elämän vastaten negatiivisesti?
        Kyllä sinun tulee kunnioittaa niitä jotka vaihtavat ja vaihtavat ihmisiä, koska mitään ei itse halua olemalla itse puutteellinen. Oletko siis yksi heistä? Vastapuolessa ei olisi ongelmia, mutta...

Itse taas mietin, hyvää on syytä vaalia.
        Ei tarvitse sitten kännissä myöhemmin viestitellä:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai sori luin väärin, katsoin, että puhuit ex-naisesta.

• Anonyymi

Hyviä fiiliksiä kannattaa jakaa, harkiten ehkä sittenkin ja selvinpäin.

- Sheena

• Anonyymi

Kävelikkö akkunani alta äsken ?

Kiitos jos ymmärrät tarpeitani

• Anonyymi

Se muuten vain sivu pointtina, et jos sitä on noin niinku hyvin töykeä ulosannissaan naisille, niin.

Siinä saattaa jäädä suhteet saamatta.

Naiset saattaa huomauttaa sua sulle ”aroista” asioista ja sä räjähdät.

No eipä siinä.

• En ymmärtänyt yhtään mitä yritit sanoa?🤔

• Nyt Disse korkki kiinni ennen kuin pissi lirahtaa housuun.

• Vähän huono täällä, kun aloitusta tai komnenttiakaan ei voi korjata..

Mutta aloitukseen liittyen:

Kävelen kadulla, näen kauniin naisen (minun mielestä) ja sanon hälle: Sinäpä olet kaunis nainen. Niin 99,999% sti vastaus on kiitos...

Se tulee kuten automaatiolla... mutta miettikää oikeasti, että onko se oikea vastaus?

Se on tapa...ei ajatteluun ja vastaanottamiseen perustuvaa...

Miettikää miten vastaisitte tyypille, joka sanoo teidän pituutenne kadulla...vastaatteko, että kiitos? Tuskin...

• Kirjoitampahan tähän jatkoksi lisää itse, kun ei tämä ketään kiinnosta...

Naiset keskimäärin kertovat tunteistaan varsinkin toisilleen helposti. Ja luontevaksi sen tekee se, että he eivät mietikään mitään syitä tai lähinnä ratkaisua niihin..eikä niihin olekaan mitään ratkaisua, tai eivät ne tarvitse mitään...ne vaan on..

Miesten tunteet eivät tee tuohon mitään poikkeusta. Mutta miesten tunteenosoitukset taas kytketään johonkin ratkaisuun, päämäärään tms. Ja se on oikeasti raskas ongelma miehille.

En syytä naisia, enkä ketään...vaan totean asian, joka on totta tässäkin hetkessä.

• Anonyymi

Jos tuolla sanoisin vastaantulevalle naiselle hänen olevan kaunis, niin vastauksena olisi joko vaivautunut hiljaisuus tai mekaaninen kiitos. Ehkä sitten ovat kuulleet sitä tarpeeksi humalaisen suusta. Mitä sitten tarkkaan ottaen tarkoitat miehen tunteilla ja niiden ilmaisulla mutta ainakin itse olen sitä ikäryhmää ja/tai kasvatuskulttuuria, joka ei ole "oppinut" niitä liiemmin viljelemään ja kyllä, olen saanut siitä myöhemmin aikuisiällä joskus ikävää palautettakin, syystäkin toki. - cu-

• Anonyymi kirjoitti:

Jos tuolla sanoisin vastaantulevalle naiselle hänen olevan kaunis, niin vastauksena olisi joko vaivautunut hiljaisuus tai mekaaninen kiitos. Ehkä sitten ovat kuulleet sitä tarpeeksi humalaisen suusta. Mitä sitten tarkkaan ottaen tarkoitat miehen tunteilla ja niiden ilmaisulla mutta ainakin itse olen sitä ikäryhmää ja/tai kasvatuskulttuuria, joka ei ole "oppinut" niitä liiemmin viljelemään ja kyllä, olen saanut siitä myöhemmin aikuisiällä joskus ikävää palautettakin, syystäkin toki. - cu-

Kiitos tuestasi ja selvityksestäsi, mitä on sanoa tunteita miehenä ulos...

Mutta tuonkin ulkonäön, tai voiko kauneutta ihmisessä kuvailla pelkällä ulkonäöllä, mielestäni ei, kun se on kokonaisuus..mutta niin, sen kauneuden ilmoittaminen pidetään oitis jonain kielteisenä asiana ottaa esiin vaikka tuosta vaan...siis naisen kohdalla.

Jos mies sanoo vaikka maisemaa kauniiksi, se on ok...mutta kun sanoo naista kauniiksi, hän on jo tyyliin pervo..

Naoset keskenään saa sanoa vapaasti toisiaan kauniiksi... mitähän sitten käy, kun joku on julkilesbo, saako hän saman käytöksen kuin miehet keskimäärin? 🤔

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Kiitos tuestasi ja selvityksestäsi, mitä on sanoa tunteita miehenä ulos...

Mutta tuonkin ulkonäön, tai voiko kauneutta ihmisessä kuvailla pelkällä ulkonäöllä, mielestäni ei, kun se on kokonaisuus..mutta niin, sen kauneuden ilmoittaminen pidetään oitis jonain kielteisenä asiana ottaa esiin vaikka tuosta vaan...siis naisen kohdalla.

Jos mies sanoo vaikka maisemaa kauniiksi, se on ok...mutta kun sanoo naista kauniiksi, hän on jo tyyliin pervo..

Naoset keskenään saa sanoa vapaasti toisiaan kauniiksi... mitähän sitten käy, kun joku on julkilesbo, saako hän saman käytöksen kuin miehet keskimäärin? 🤔

Kokonaisuushan se mielestäni onkin ja vuosien kertymisen myötä se sisäinen kauneus alkaa korostumaan ainakin omaan silmään ja ennenkaikkea korvaan mutta tuo esimerkkitapaus, siinähän kiinnitetään huomio juuri ulkonäköön ja nainen sitä myöten automaattisesti(?) olettaa miehen tarkoittavan hyväksikäyttöä? Ovathan naiset olleet iätajat alisteisessa asemassa, mikä odotettavasti on muokannut heidän kollektiivista suhtautumista ja varautuneisuutta esimerkin mukaiseen pusikosta laukomiseen. - cu-

• Anonyymi kirjoitti:

Kokonaisuushan se mielestäni onkin ja vuosien kertymisen myötä se sisäinen kauneus alkaa korostumaan ainakin omaan silmään ja ennenkaikkea korvaan mutta tuo esimerkkitapaus, siinähän kiinnitetään huomio juuri ulkonäköön ja nainen sitä myöten automaattisesti(?) olettaa miehen tarkoittavan hyväksikäyttöä? Ovathan naiset olleet iätajat alisteisessa asemassa, mikä odotettavasti on muokannut heidän kollektiivista suhtautumista ja varautuneisuutta esimerkin mukaiseen pusikosta laukomiseen. - cu-

Totta... mutta tuosta alisteellisuudesta ja muusta seksualisoinnistahan on alettu järjestelmällisesti pyrkimään eroon? Eikö?

Myös toisestakin asenteellisuudesta pitäisi päästä eroon...

Ja ihan naisten itse kannattaisi se tehdä itsensä vuoksi...ei kenenkään muun...

• Anonyymi

Mikäs siinä jos exille tumputtaa, mutta että vielä soittaa samalla. Olet sinä tosimies.

• Anonyymi

Luin ”poromies”

• Jossain varmaan saa apua lukihäiriöisillekin. 😊

Kannattaa guuggeloida välittömästi....

• Anonyymi kirjoitti:

Luin ”poromies”

Sinullekin sama homma...😁

• Anonyymi

miesten ja naisten tunnemaailma on loppujen lopuksi samaa . Monet ilmiöt ei selitä biologinen eroavaisuus. Esim mustaihoisista on väitetty kaikenlaista että ne erilaisia kuin valkoihoiset. Tai että sitä ja tätä ja sitä ja tätä. Naiset vs miehet noh mun teoria on se, että miehille on laitettu sellaiset säännöt ettei miehien pidä itkeä että tunteet pitää kovettaa eli se johtuvaa vanhoista ja kankeista konservatiivisista psykologian väärämielisistä oppikaavamenetelmistä mikä johti pian siihen että moni tahi melekein kaikki luuli heti että miehet ja naiset on luonteeltaan erilaisia kun syy on ihan muualla.

monet , etenkin konservatiiviset säännöt on aiheuttaneet paljon kurjuutta maailmaan sekä kommunistinen elämänkatsomus. Väitänpä jopa näin. Ei ehkä kaikki tosiaan samaa mielt kanssani.

sanotaan että kulttuureissakin on eroja. Paskanmarjat sanon mä. Kulttuurien väliset erot selittää opitut kaavat ja jutut joita toistaa uudet sukupolvet.

Samaa massaa me kaikki ollaan , niin miehet kuin naiset.

Jotkut väittää että miehet on älykkäämpiä kuin naiset. Ei pidä paikkaansa. Se miksi miehiä voi olla tietyillä ammattialoilla enempi joissa vaaditaan matemaattista älyä, ei johdu tietenkään siitä että naiset olisi matemaattisesti lahjattomampia. Sen selittää ihan muut tekijät. Siinäkin on suurin syy vanhoissa konservatiivisissa kaavoissa. Naiset ei mielellään hakeudu semmosille aloille kun vastassa on paljon myös miehiä jotka sortaa naisia.

• Samaa mieltä..

Oon puhunut täällä paljon vastaavaa...

Mutta siltikin...miesten tunteista pitää tulla normaalia, että päästään eteenpäin kaikessa. Niille ei pidä tuhahtaen viitata kädellä...

• Anonyymi

Ihmisiä yhtä kaikki, ei oo mitään miehen tai naisen tunteita, vaan elävän ihmisen ja yksilön tunteita. Sukupuolilla ei oo mitään väliä tunneasioissa, jollei itse hyppää sukupuoli raameihin ja sitoudu niihin. Ei kannata, ollaa mielummin ihmisiä tunteineen vaan kaikki. Ihan se ja sama mitä puolta tai puoletonta edustaa fyysisesti. 🤗

Jasu

• No sä et ole ollut mies...

Mutta noinhan sen pitäisi mennä, kuten sanot. Mutta sitä se ei vielä ole...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No sä et ole ollut mies...

Ei tarvi ollakkaan. Ymmärtää vaan ihmisen ihmiseksi, eikä lokeroi niin kaikki hyvin. 🤗

Jasu

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No sä et ole ollut mies...

Mä en ole koskaan ollut nainenkaan. Biologisesti, mutten henkisesti. Mä oon vaan sukupuoleton henki jonkun vanhrnevan ämmän kehissa, muttei se mun henkeäni enää ahdista. Joku ruho piti saada, että voi elää ja olla olemassa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä en ole koskaan ollut nainenkaan. Biologisesti, mutten henkisesti. Mä oon vaan sukupuoleton henki jonkun vanhrnevan ämmän kehissa, muttei se mun henkeäni enää ahdista. Joku ruho piti saada, että voi elää ja olla olemassa.

Jasu

Suhtaudun siis kehooni kunnioittaen, koska se mahdollistaa elämäni ja tekemiseni, olemiseni mutten piittaa pirujakaan mistään sukupuolesta. Ihan se ja sama. Henki minussa elää, keho tulee mukana. 😅

Jasu

• Huomenna töissä sitten. Orren teoriaa lainaten: "Jos ihmisen ei tarvitse tyydyttää työpaikalla henkilökohtaisia tarpeitaan, vapautuu huomattava määrä energiaa varsinaisen työn tekemiseen."

• Anonyymi

Olla sukupuolensa orja ja vanki vai vapaa olemaan itsensä, joka määrittelee itsensä ja spirituaalinsa eikä yhteiskunta, perhe, kukaan muu.

Illan mietelmä. Hyvää yötä. 🙂

Todellinen vapaus ei asu kahlituissa. Kahle voi olla mitä vaan mikä kahlitsee kiinni ahdistukseen. Päästä irti ja olet irti.

Jasu

• Anonyymi

Kuukletin tunteiden ilmaisun.

https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/tunteet-ja-tunnetaidot/tunteen-ilmaiseminen/

Fyysinen ilmaisu, puhumunen ja kirjoittaminen.

Ja kaikkea muuta aiheeseen liittyvää kiinnostavaa.

Mun kokemukseni mukaan miehet kyllä osaavat ilmaista tunteitaan. Usein paremmin kuin naiset, mietipä vaikka fyysistä ilmaisua - nainen ei voi vetää kilareita esim. töissä, miehelle se on sallitumpaa. Naisen on tukahdutettava vihansa (rooli hoivaaja), mies saa näyttää sen (rooli puolustaja).

Paljon enemmän olen kuunnellut miesten avautumisia asioistaan kuin naisten. Miehet myös kirjoittavat tuntemuksistaan useammin. Mutta mulla on nykyään enemmän miespuolisia tuttuja.

Sitten täytyisi ymmärtää sekin mitä kenellekin on asiallista mennä sanomaan. Ulkonäön arvosteleminen hyvällä tai pahalla ei ole lähtökohtaisesti ok. Kaikkea omaa iloaan tai pahaa oloaan ei ole sopivaa kaataa toisten päälle. Saati julistaa mielipiteitään, joka paikassa. Ihan perus käyttäytymissäännöt.

Ihmiset on niin erilaisia. Yksi jaksaa kuunnella toisen juttuja tunti tolkulla, toinen maksimissaan 10 sekuntia. Toinen haluaa ruotia kaiken läpi uudestaan ja uudestaan, toiselle riittää tunteen ilmaisuun kosketus tai katse.

En katso hyvällä draamailijoita. Nämähän usein vetoavat aitoon ja avoimeen tunteidensa näyttämiseen ja niistä "puhumiseen"... Näen sen enemmänkin kypsymättömyytenä ja itsekeskeisyytenä.

Terapeutti on myös hyvä kuuntelija, niin ei tarvitse ihmissuhteitaan tukehduttaa jos asioita on liikaa.

Muutenkin mulla on useampia kokemuksia tunteisiin vetoavasta manipuloinnista. Eräskin pomo näytti minulle pienen lapsensa lasketteluvideon, kun kun työ vaati jäämistä ylitöihin iltayöhön saakka. Muuten kylmä ja kova nainen. Kehumista käytetään samalla tavalla.

xLiner

• Siis kummallakin sukupuolella on opittavaa toisen tunteista ja miten ne osaa ottaa vastaan.

Tottahan ykskaks päälle viskatut tunnemylläkät on vaikea ottaa vastaan jne.

Mutta suhteessa ja ajan kanssakin rauhallisesti kerrotut tunteet pitäisi ottaa läsnäolevasti vastaan. Silloin pitäisi unohtaa stereotypiat ja oletukset ja kuunnella, sekä ymmärtää.

Jotkin tunteet saattaa jopa kuullostaa pahalta itseä kohtaan. Mutta jos toinen pitää kädestä kiinni, katsoo silmiin, ei kyse ole syyttämisestä tai vst.

Itse mä miehenä vaan olen oikeasti sattunut sellaisiin suhteisiin, ettei mun tunteita oikein kuultu ja ymmärretty.. Ei hyviä, eikä pahankuuloisiakaan. Varmaan sellaiseen ei oltu totuttu, eikä tiedetty, että niinkin voi käydä.

Jotenkin naiset keskimäärin pitävät tunteikkaista miehistä (itse sanoneet) mutta ehkä he vaan haluavatkin huomiota, ei niinkään sitä sisältöä kun näin väittävät. Tunteiden vastaanottamiseen tarvitaan vahva itsetunto ja oikeasti sitä läsnäoloa tilanteessa. Olipa se vastaanottaja sitten nainen tai mies.

Ja nyt oon muuten ihan selvinpäin. Lähden tekee lumityöt ja kärrään ouuta kattilaan. Varaaja aikalähelle tyhjä. 😊

• Anonyymi

Ugh. Hyvin puhuttu.
        Dissehän vaikuttaa olevan juurikin se draamailija. Minä ja minun tunteeni.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Siis kummallakin sukupuolella on opittavaa toisen tunteista ja miten ne osaa ottaa vastaan.

Mutta suhteessa ja ajan kanssakin rauhallisesti kerrotut tunteet pitäisi ottaa läsnäolevasti vastaan. Silloin pitäisi unohtaa stereotypiat ja oletukset ja kuunnella, sekä ymmärtää.

Jotkin tunteet saattaa jopa kuullostaa pahalta itseä kohtaan. Mutta jos toinen pitää kädestä kiinni, katsoo silmiin, ei kyse ole syyttämisestä tai vst.

Itse mä miehenä vaan olen oikeasti sattunut sellaisiin suhteisiin, ettei mun tunteita oikein kuultu ja ymmärretty.. Ei hyviä, eikä pahankuuloisiakaan. Varmaan sellaiseen ei oltu totuttu, eikä tiedetty, että niinkin voi käydä.

Jotenkin naiset keskimäärin pitävät tunteikkaista miehistä (itse sanoneet) mutta ehkä he vaan haluavatkin huomiota, ei niinkään sitä sisältöä kun näin väittävät. Tunteiden vastaanottamiseen tarvitaan vahva itsetunto ja oikeasti sitä läsnäoloa tilanteessa. Olipa se vastaanottaja sitten nainen tai mies.

Ja nyt oon muuten ihan selvinpäin. Lähden tekee lumityöt ja kärrään ouuta kattilaan. Varaaja aikalähelle tyhjä. 😊

"Jotenkin naiset keskimäärin pitävät tunteikkaista miehistä (itse sanoneet) mutta ehkä he vaan haluavatkin huomiota, ei niinkään sitä sisältöä kun näin väittävät. "

😂 Saattaa muuten olla juuri noin! Sellainen silittelevä lepertelijä, joka puhuu mustan valkoiseksi... Minä näen sen opittuna manipulointina, joku toinen tunteellisena käytöksenä. "Puhuu ja pussaa.."

Toisaalta taas esim. itsesäälikohtauksia pidetään tunteiden näyttämisenä ja herkkyytenä. Jatkuva hyväksynnän vaatiminen selitetään tunteista puhumisen tarpeeksi. En tiedä saako otetta siitä mitä tarkoitan - tunteellisuuden nimissä käyttäydytään myös h*lvetin huonosti. En tiedä onko toisen tehtävä kannatella täyspäiväisesti jonkun huonoa itsetuntoa ja epävarmuutta.

Herkkyyskin on minusta jotain muuta kuin itsekeskeisyyttä.

Kaikilla on heikot hetkensä ja se kuuluu niin ollakin. Tässä vähän yritän esittää, että kaikella rajansa.

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Siis kummallakin sukupuolella on opittavaa toisen tunteista ja miten ne osaa ottaa vastaan.

"Siis kummallakin sukupuolella on opittavaa toisen tunteista ja miten ne osaa ottaa vastaan"

Mun mielestäni tässä ei ole kysymys sukupuolioletetuista vaan yksilöistä.

Mä näen tän nyt jotenkin negan kautta. Mulle tulee mieleen miesvauvat, energiasyöpöt ihmiset, itsensä korottaminen, itsekeskeisyys, tunteiden säätelyn häiriöt, mt-ongelmat...

Osaahan suuri osa ihmisistä kuitenkin tulla toimeen toisten kanssa, epätäydellisinäkin.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Siis kummallakin sukupuolella on opittavaa toisen tunteista ja miten ne osaa ottaa vastaan"

Mä näen tän nyt jotenkin negan kautta. Mulle tulee mieleen miesvauvat, energiasyöpöt ihmiset, itsensä korottaminen, itsekeskeisyys, tunteiden säätelyn häiriöt, mt-ongelmat...

Osaahan suuri osa ihmisistä kuitenkin tulla toimeen toisten kanssa, epätäydellisinäkin.

xLiner

Vai pitäisikö sanoa henkilövauvat. Löytyy varmasti kaikista sukupuolista.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

"Jotenkin naiset keskimäärin pitävät tunteikkaista miehistä (itse sanoneet) mutta ehkä he vaan haluavatkin huomiota, ei niinkään sitä sisältöä kun näin väittävät. "

😂 Saattaa muuten olla juuri noin! Sellainen silittelevä lepertelijä, joka puhuu mustan valkoiseksi... Minä näen sen opittuna manipulointina, joku toinen tunteellisena käytöksenä. "Puhuu ja pussaa.."

Toisaalta taas esim. itsesäälikohtauksia pidetään tunteiden näyttämisenä ja herkkyytenä. Jatkuva hyväksynnän vaatiminen selitetään tunteista puhumisen tarpeeksi. En tiedä saako otetta siitä mitä tarkoitan - tunteellisuuden nimissä käyttäydytään myös h*lvetin huonosti. En tiedä onko toisen tehtävä kannatella täyspäiväisesti jonkun huonoa itsetuntoa ja epävarmuutta.

Herkkyyskin on minusta jotain muuta kuin itsekeskeisyyttä.

Kaikilla on heikot hetkensä ja se kuuluu niin ollakin. Tässä vähän yritän esittää, että kaikella rajansa.

xLiner

Mulla esimerkiksi on taiöumus itsesääliin. Sanon sitä martyyriyydeksi. Se joskus nostaa päätään ja sille ei voi mitään, vaikka sen tiedostaa. Olen sen perinyt isältä. Ja olen sanonut siitä kumppaneilleni myös. Enkä halua sillä manipuloida, mutta se kun iskee, se iskee. Lähinnä murjotan sitten ja haluan omaa aikaa yksin.

Pystyn kyllä itsekin sen selättämään ja voin puhua, mistä se tuli, kun se tunnetila menee ohi. Sehän saattaa olla mitä ihmeellisin juttu, mikä aen aiheuttaa, mutta kyllä se jokin tunne on..

Tiedän kyllä kiukkuavia miehiä, jotka syyttää toista siitä tunteesta ja syyllistävät. Toisen pitäisi käyttäytyä, sanoa ja tehdä oikein, ettei tunnetilaa tulisi...ja se on perseestä.

Jos voisin, jättäisin montakin tunnetta kokematta, kun ne ei tunnu hyvälle, mutta sitä kun ei voi tehdä..ne tulee ja menee miten sattuu.

Ja sen myös olen huomannut, että miehet koettaa pitää tunteet sisällään. Niellään ne ja sitten kohta se on sellainen möykky jo, että sit voi tapahtua mitä vaan. Ja kohta luetaan ilrapäivälehdestä, kun kiltti mies tappoi vaimonsa.

• Anonyymi kirjoitti:

xLiner

No minäkin joskus näin asiat negatiivisina, kun lasten äiti oli suhteessa naisvauva kaikella huonolla tavalla.

Mun olisi juurikin pitänyt käyttäytyä miten hän halusi, ettei vaan tule hänelle jotain ikäviä tunteita.

Mutta jos hänkin olisi siinä kohdannut ne tunteensa mun kanssa, syyllistämättä mua, olisi hänellä ollut mahdollisuus tutustua tunteisiinsa. Ja taatusti hänellä olisi ollut parempi elää siinä suhteessa ja muutenkin ihmisenä.

En minä ainakaan ajattele, että kukaan ihminen olisi tuosta vaan valmis suhteeseen ja osaisi käsitellä ihan kaikki tunteensa juuri jonkun oppikirjakäytännön mukaan. Mutta uskon, että jos vaan halua on, niin suhteessa kumpikin saa mahdollisuuden oppia käsittelemään tunteitaan.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Mulla esimerkiksi on taiöumus itsesääliin. Sanon sitä martyyriyydeksi. Se joskus nostaa päätään ja sille ei voi mitään, vaikka sen tiedostaa. Olen sen perinyt isältä. Ja olen sanonut siitä kumppaneilleni myös. Enkä halua sillä manipuloida, mutta se kun iskee, se iskee. Lähinnä murjotan sitten ja haluan omaa aikaa yksin.

Pystyn kyllä itsekin sen selättämään ja voin puhua, mistä se tuli, kun se tunnetila menee ohi. Sehän saattaa olla mitä ihmeellisin juttu, mikä aen aiheuttaa, mutta kyllä se jokin tunne on..

Tiedän kyllä kiukkuavia miehiä, jotka syyttää toista siitä tunteesta ja syyllistävät. Toisen pitäisi käyttäytyä, sanoa ja tehdä oikein, ettei tunnetilaa tulisi...ja se on perseestä.

Jos voisin, jättäisin montakin tunnetta kokematta, kun ne ei tunnu hyvälle, mutta sitä kun ei voi tehdä..ne tulee ja menee miten sattuu.

Ja sen myös olen huomannut, että miehet koettaa pitää tunteet sisällään. Niellään ne ja sitten kohta se on sellainen möykky jo, että sit voi tapahtua mitä vaan. Ja kohta luetaan ilrapäivälehdestä, kun kiltti mies tappoi vaimonsa.

Naiset tappavat itsensä, miehet vaimonsa..

Te miehet taidatte vielä kuvitella, että teillä on joku kunnia jonka menetätte? Ei se ole muiden sukupuolien syy eikä toisten hoidettavissa.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Naiset tappavat itsensä, miehet vaimonsa..

Te miehet taidatte vielä kuvitella, että teillä on joku kunnia jonka menetätte? Ei se ole muiden sukupuolien syy eikä toisten hoidettavissa.

xLiner

Niin. Mutta kun miettii juurikin sitä, että miten paljon Suomessa on parisuhdeväkivaltaa, juurikin miesten toimesta, niin kyllähän miesten tunteenkäsittelyssä täällä on ongelma.

Ja yksi syy siihen on myös se, ettei niistä miesten tunteista välitetä... osa ei osaa niiden kanssa toimia oijein, mutta mitenkäs ne oppii, jos siihen ei anneta mahkuja?

Uskon, että aikanaan tämäkin muuttuu...ja väkivalta suhteissa vähenee myös.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Niin. Mutta kun miettii juurikin sitä, että miten paljon Suomessa on parisuhdeväkivaltaa, juurikin miesten toimesta, niin kyllähän miesten tunteenkäsittelyssä täällä on ongelma.

Ja yksi syy siihen on myös se, ettei niistä miesten tunteista välitetä... osa ei osaa niiden kanssa toimia oijein, mutta mitenkäs ne oppii, jos siihen ei anneta mahkuja?

Uskon, että aikanaan tämäkin muuttuu...ja väkivalta suhteissa vähenee myös.

Kuka ei välitä miesten tunteista?

Jos haet nyt jotain hyväksyntää kilarien vetämiselle, et sitä kyllä saa.

Jospa te miehet ottaisitte vastuun omista tunteistanne. Siinä kuin naisetkin.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka ei välitä miesten tunteista?

Jos haet nyt jotain hyväksyntää kilarien vetämiselle, et sitä kyllä saa.

Jospa te miehet ottaisitte vastuun omista tunteistanne. Siinä kuin naisetkin.

xLiner

Sä näet kilarit, mä asiallisen keskustelun...

Ikävä, että sulle on jäänyt tuollainen fobia.

Niissä parissa suhteessa ei draamailtu, ei huudettu, eikä riehuttu. Mutta silti en tullut kuulluksi. Jälkeenpäin kyllä olen itse niitä tunteita käynyt läpi, mutta suhteissa jäin yksin niiden kanssa.

Eikä siis kyse ollut naisten ilkeydestä tai välinpitämättömyydestä, vaan kyvystä ottaa vastaan mun tunteita. Lopulta mä olin se joka lohdutti toista, vaikka itse kaipasin lohdutusta.

Tälläisestä lopulta puhutaan aika vähän ja sivuutetaan aihe. Se on kipeä niin naisille, kuin miehille.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Niissä parissa suhteessa ei draamailtu, ei huudettu, eikä riehuttu. Mutta silti en tullut kuulluksi. Jälkeenpäin kyllä olen itse niitä tunteita käynyt läpi, mutta suhteissa jäin yksin niiden kanssa.

Eikä siis kyse ollut naisten ilkeydestä tai välinpitämättömyydestä, vaan kyvystä ottaa vastaan mun tunteita. Lopulta mä olin se joka lohdutti toista, vaikka itse kaipasin lohdutusta.

Tälläisestä lopulta puhutaan aika vähän ja sivuutetaan aihe. Se on kipeä niin naisille, kuin miehille.

Pitääkö sun saada kumppanilta kaikki? Mitä jos sulla olisi miesystävä, jonka kanssa vaihtaisitte kipeitä tunteitanne? Miksi sen kohteen täytyy olla juuri se nainen?

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Ainakin nuorempi miespolvi puhuu tosi avoimesti tuntemuksistaan toisilleen.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Pitääkö sun saada kumppanilta kaikki? Mitä jos sulla olisi miesystävä, jonka kanssa vaihtaisitte kipeitä tunteitanne? Miksi sen kohteen täytyy olla juuri se nainen?

xLiner

No se johtunee minun seksuaalisesta suuntautumisesta, että se on/olisi nsinen. Mulle ei käy kumpi vaan. 😁

Ja suhteessa jaetaan muutakin kuin pelkkää arkea ja harrastetaan seksiä. Lisäksi siinä tunteetkin on juuri omanlaisiaan, mitä ei syntyisi muualla. Esimerkiksi jos väkisin olisin miehen kanssa, en rakastaisi häntä samoin, eikä minulle tulisi samoja tunteita, kun naisen kanssa.

Mutta jos olisin bi-/homoseksuaali, niin sitten varmaan voisin myös miehelle tunteistani puhua. En näe siinä mitään eroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Ja se porukka jota tässä mietin, niin kuuluuhan siihen naisiakin. Ja muunsukupuolisia. Ei se ole sukupuolestakaan kiinni.

Olisko ikä ja oma kupla? Muistelisin myös, että sulla oli kova tarve analysoida (rikki) kaikki mahdollinen. Monella ei ole sellaisia tarpeita. Vaikuttaisko tämä asiaan, että toinen haluaa että pidät myös enemmän asioitasi itselläsi, kun toinenkin haluaa pitää? Tasapaino horjuu jos tarpeet eivät ole samanlaisia ja tässä on aikamoinen ongelma.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Joo. Sen tiedän.

Ja kyllä nuoremmat naisetkin ottavat miehet ihan toisellatavalla vastaan tunteineen. Mun parturi on 30 vuotias nainen ja hän kertoo välillä, miten kiva sen miesystävä on, kun uskaltaa olla heikko välillä.

Sitä se myös sanoi, että harmitti kun lasten isä ei osannut tehdä samoin. Patosi vaan ja sitten kiukutteli.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No se johtunee minun seksuaalisesta suuntautumisesta, että se on/olisi nsinen. Mulle ei käy kumpi vaan. 😁

Ja suhteessa jaetaan muutakin kuin pelkkää arkea ja harrastetaan seksiä. Lisäksi siinä tunteetkin on juuri omanlaisiaan, mitä ei syntyisi muualla. Esimerkiksi jos väkisin olisin miehen kanssa, en rakastaisi häntä samoin, eikä minulle tulisi samoja tunteita, kun naisen kanssa.

Mutta jos olisin bi-/homoseksuaali, niin sitten varmaan voisin myös miehelle tunteistani puhua. En näe siinä mitään eroa.

Etkö voi kertoa miespuoliselle tunteistasi jotain naispuolista kohtaan?

Jeps, mä en nyt ymmärrä. Mutta eihän mun toki tarvitsekaan. 😁

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö voi kertoa miespuoliselle tunteistasi jotain naispuolista kohtaan?

Jeps, mä en nyt ymmärrä. Mutta eihän mun toki tarvitsekaan. 😁

xLiner

Voin, mutta en mä kaikkea ala kertomaan. Osa suhteen asioista kuuluu suhteen sisäisiin asioihin.

Rapea keli tänäänkin... saa lämmittää mökkiä ihan urakalka... mutta kyllä hampaita naurattaa, kun ei tartte siitä millekään sähköyhtiölle maksella. 😁

• Miksi mies ei saisi olla nykyaikana olla herkkä ja tunteva? Saa olla ! Itseäkin herkkä ja tunteva on aina vedonnut ja sellaisen kanssa olen tälläkin hetkellä suhteessa. Ei miehet ja naiset ole pohjimmiltaan kovin erilaisia.

• Juuri näin. Tuohon ajatukseen kannattaa kaikkien opetella.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      58
      1029
    2. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      70
      817
    3. Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan

Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli
      Jämsä
      67
      796
    4. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      62
      750
    5. En välitä sinusta yhtään

Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.
      Ikävä
      52
      710
    6. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      64
      667
    7. Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"

Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      652
    8. Olen luovuttanut

Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik
      Ikävä
      33
      613
    9. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      274
      557
    10. Mersumies201

Oli tänään hyrskällä melekoosen tehokas 124 liikenteessä. Ei paljon vastamäki haitannu....
      Hyrynsalmi
      16
      500
    Aihe