SEURAPUHE OLI IKÄVYSTYTTÄVÄ ?

Jaska Jokunen

Eilen sunnuntaina ehdittiin vasta toiselle puheelle, koska ensin piti viedä tyttö rippileirille leirikeskukseen.

Paikalliset puhujat ja heidän puhetyylinsä ovat hyvin tuttuja, joten tämänkertaiselta puhujalta saattoi odottaa ikävystyttävää seurapuhetta.

Puhujat pysyvät tyylilleen uskollisina, eivätkä siis yritäkkään muuttaa puhetapaansa tai tyylijään.
Puhujissa on eroja. Toisia jaksaa kuunnella kiinnostuneena alusta loppuun ja toisia on sangen rasittavaa kuunnella.
Puhuja lukee tekstin jostain johanneksen evankeliumista ja selittää sitä vähän aikaa kangerrellen.
Käy niinkun aina ennenkin, puhuja lopettaa varsinaisen luetun tekstinsä selittämisen ja alkaa tutunomaisen liturgian käyttäen lukuisia kertoja sanoja Jumalan Valtakunta, Jumalan lapset, Jumalan Pyhä-Henki.
Vuosittain tulee seuroissa sanankuulossa istuttua
n. 65 tuntia suviseurat mukaanluettuina.

Mitä uutta oppii joka vuosi ? En ole oppinut mitään uutta, sitä samaa vaan, jota ei soisi kuulevansa vuodesta toiseen.
Näitä kaikkia pähkäilen päässäni, kun seurapuhetta kuuntelen.
Toki nukunkin välillä ja puhetta ei sillai kuule.

Voi puhujariepua. Onko hän sidottu tiettyyn kaavaan, jonka mukaan tulee puhua ?

Olen joskus kuunnellut muittenkin seurakuntien sananjulistajia ja tuntuu, kuin niillä muilla olis enemmän sisältörikkaampia saarnoja.
Viimeksi kuuntelin Veikko Hurstia, joka vieraili paikkakunnan kirkossa puhumassa.
Veikon puhe oli kyllä niin antoisaa kuultavaa, että siitä kirjoitti paikkakunnan sanomalehtikin kehuen puhetta puhuttelevaksi ja naulan kantaan osuvaksi.
Nyt Veikko Hursti on kuollut ja uskon vahvasti hänen päässeen taivaaseen, koska Pyhä-Henki selvästi vaikutti ja puhui hänessä.
Vaikkei hän kulkenut ns.uskovaisten kirjoissa, hänessä oli silti eläväksi tekevä henki.

Kun seurapuhe alkaa kuulostaa pitkäpiimäiseltä samojen asioiden ja iskulauseiden toistelulta siirtyy mielenkiintoni tarkkailemaan takapenkistä käsin seurasalin ihmisten ilmeitä ja pikkulasten touhuja.
Eräässä penkissä nuokkuu iäkäs mies,jota toinen aina välillä tönäisee hereille.

Eräässä penkissä taas istuu pitkä liuta saman perheen lapsia täyttäen penkkirivin melkein kokonaan. Tunnen perheen, jossa on syntynyt joka ikinen vuosi uusi lapsi, joten he näyttävät niin samankokoisilta ikäänkuin sorsaperhe lipumassa tyynenä kesäiltana järven liplattavilla laineilla.

Puhujan äänensävy on monotooninen.
Se ei nouse eikä laske, vaan pysyy alusta loppuun saman mollisena itkunpiukeana.

Olen monta kertaa huomannut, miten seurasalissa kuulijoiden ryhti tai ilme muuttuu puheen mielenkiinnon mukaisesti.
Kun on tiedossa puhuja, jolla sana on hallussa, väki ei nuku eikä istu apaattisen näköisenä.

Ajattelen, eikö puhujia voisi kouluttaa puhumiseen ja miksei Jumala voi antaa kaikille samanlaisia lahjoja.
Pappiskoulutuksen saaneet hallitsevat kyllä puheen teknisenkin puolen, sillä hehän ovat juuri opiskelleet puhetaitoa, mutta voi näitä joitain pystymettästä revittyjä puhujariepuja, joilla puhe on kovasti hakusessa.
He eivät kehity vuosienkaan saatossa puhetaidossaan, mutta matkimisen taidon he kyllä oppivat.
Kuka tahansa, joka on kuunnellut saarnoja paljon, voi puhua matkimalla toisia puhujia.

Nytkin puhujarievulla ei ole juuri muuta annettavaa, kuin toistella, miten Jumalan Valtakunta on maan päällä ja jossa asuu Jumalan lapsia,Jumalan lapsia, Jumalan lapsia.

Mites kuulija parka sitten ? Onko kuulijan tyydyttävä samaan yksinkertaiseen sanomaan, jossa on vain vanhaa, ei juuri koskaan mitään uutta.

Onko kuulija väärässä hengessä, kun hän arvostelee puhujan hengentuotetta vaikkapa ikävystyttäväksi ?

Katson seinällä olevaa kelloa, joka tulee aivan kohta 19.00 ja jolloin puheen pitäisi loppua.

Toiveeni osoittautuu turhaksi, sillä puhuja jatkaa samaa litaniaa kehoittaen uskomaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.

Yhtään kättä ei nouse pyytämään siunausta.
Muistelen itse yhden ainoan kerran elämässäni pyytäneen seurasalissa julkisesti syntejäni anteeksi.
On niin helppo uskoa sille paikalleen mielessään, kuin nostaa kaikkien nähden käsi pystyyn.

Mietin, mittaakohan puhuja mielessään puheensa hyvyyttä sillä, miten monta julkista parannuksentekijää puhe saa aikaiseksi.
Koska nyt ei yhtään kättä nouse, puhuja muuttaa strategiaansa alkaen puhuman helvetin vaivoista.

Varsinkin ennenvanhaan puhujat saivat parannuksentekijöitä liikkeelle puhumalla helvetin kauhuista tulikivenkatkuisella äänenpainolla, itkusta ja hammasten kiristyksestä.

Ja kas, hetihän ilmaantui pari parannuksentekijää, kun tuli puhe helvettiin joutumisesta.
Pari ikäihmistä murtuu ja pyytää julkista anteeksiantoa.
Itse olen tullut niin kovanaamaksi, etten herkisty aivan vähästä. Päinvastoin minua pyrkii aina hymyilyttämään seurasalissa erilaiset ilmiöt ja kohellukset.
Kerran seurojen alkaessa, kun väkiä lappasi penkkeihin istumaan, tuli eteemme vanhapiika ja kohta hänen viereensä istui niinikään vanhapoika.

Vanhapoika supatteli, jolloin nainen näytti kiusaantuneelta.
Kyseinen vanha mies ei hygieniansa puolestakaan ole houkutteleva, joten ymmärsin hyvin, kun nainen siirtyi vähän kauemmas ja vanhapoika siirtyi myös.

Puhe alkoi, penkit täyttyivät ja kuhertelukin loppui.
Seurojen päätyttyä eteisessä vanhapoika yritti tunkea jotain kirjelappusta ihailemansa naisen takin taskuun.
"Minä en tarvitse sinun rakkauskirjeitäsi" ! nainen sanoi: pinkaisten naulakoiden taakse piiloon, jolloin vanhapoika suorastaan ajatti tätä ja pari kiersi naulakoita muiden ihmisten katsellessa hämmästyneinä näytelmää.

Kello on jo kaksikymmnetä yli seitsemän, kun havahdun puhujan pyytävän siunausta seuraväeltä omalle kohdalleen.
Puhuja voivottelee, että on tullut tehtyä syntiä ja voi kum minä olen niin huono ja kelvoton.
Mietin, eikö puhujan pitäisi pyytää siunausta puheen alussa eikä vasta lopussa, koska voihan sillä olla vaikutusta puheeseen, kun on jo etukäteen puhdistanut itsensä synneistä ja eikö synnittömän pidä saarnata muille syntejä anteeksi eikä turmeluksen vallassa ollessaan.

Jos epäuskoinen ei voi antaa syntejä toisille anteeksi, niin eikö puhujankin pidä olla synnitön ennen saarnasa alkua ?

Seurapuheen loputtua lauletaan kolme virttä, joista viimeisenä tuttu "Ilta on tullut luojani, armias ole suojani...
Itseltä on lauluääni mennyt jo aikapäiviä sitten, joten harvoin kehtaan enää matalalla möreällä äänelläni alkaa laulamaan.

Joskus kun on yrittänyt korkeammalta veisata, on ääni sortunut kesken kaiken.
Lauluja on ihan mukava kuunnella paatoksisen puheen jälkeen.
Nuoriväki lähtee liikkeelle ennen aikojaan.
Osa suuntaa eteiseen seurustelemaan ja se rupusakki painelee nurkan taa vetämään keuhkoihinsa filtterin läpi raikasta ilmaa.

Ulkona on syksyisen harmaa taivas ja vettä tihuttaa. Vaimo jää suustaan kiinni eteiseen ja minä painelen penskain kanssa autolle, jossa saammekin odottaa kyllästymisiin asti, ennenkuin eukko lopulta astelee pihakiveystä pitkin hymyilevän näköisenä.
Ettekait te vaan väsyneet odottamaan, kun minulla piti keskustella tuolla kesäseurojen ruokahuollon järjestämisestä !
Joo, arvaa. Kaikki muut on jo kohta lähteneet, tuumaavat lapset takapenkillä !

57

20250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Provo..

Tai sitten usko on hiipunut heikoksi sydämeltä.

Mutta se on tärkeää että ei kiellä uskoa vaikka kuinka tuntuu asiat negatiiviselta. Sillä heikollakin uskolla tullaan autuaaksi. Kun usko on vain oikeaa.

Jokaisella ihmisellä on sekä huonompia että hyvempiä aikoja. Ja jumala saattaa ja usein kurittaakin ja koettelee elämässä vastoinkäymisilläkin että me ymmärrämme paremmin ja kalliimmin nämä uskomisen asiat.Ja että me saisimme säilyä elävässä uskossa loppuun saakka.

• avauksen

viestissä vahva sielunvihollisen provo.

• Kissanainen
        avauksen kirjoitti:

viestissä vahva sielunvihollisen provo.

..nyt siihen asiaan,mitä itse olen ulkopuolisena koittanut moneen otteeseen tuoda esille näillä sivuilla.
        Olen pakon edessä joutunut istumaan seurapenkeissänne ja suviseuroissa riittävän monta kertaa,joten tiedän,että tuo aloittajan kirjoitus pitää aivan paikkansa. Ulkopuolisena jopa kuuntelin osaa saarnamiesten puheista ja osaa ei todellakaan jaksa kuunnella,ei sitten millään!!
        Ja juuri tuo pitää paikkansa,jos ei muu tunnu tehoavan,niin sitten puhetta helvettiin joutumisesta ja johan alkaa käsiä nousemaan.
        En halua kirjoituksellani provosoida ketään,mutta "ulkopuolisena tarkkailijana" huomasin juuri nämä asiat ja se toistui kerrasta toiseen. (Väittäkää nyt sitten sitä "sielunvihollisen" työksi, vihaksi ja katkeruudeksi,sitä olen kyllä saanut näillä sivuilla osakseni.)

Miksi on vaikea myöntää,että me kaikki,saarnamiehetkin, olemme persoonia ja jokaisella on oma tapansa asioista puhua.
        Eikä tämä kosketa ainoastaan vl:n porukkaa,vaan on huomioitavissa myös aivan tavallisessa arkielämässä. On henkilöitä,jotka saavat kuulijat mukaan tavallaan puhua,toisia kuunnellessa odottaa vain viimeistä lausetta.

Hyvä esimerkki on lastemme kouluilla järjestettävät illat. Puhutaan tärkeistä asioista, väkivallasta,koulukiusaamisesta ja seurauksista. Aiheet ovat aina tärkeitä ja niistä pitääkin puhua. On ollut sairaanhoitajia, opettajia,poliiseja jne puhumassa. Toki kaikki heitä kuuntelevat,mutta tuntuu kuin kuuntelisit samaa puhetta,monotonista paperilta opeteltua litaniaa,jonka olet kuullut jo sata kertaa aiemmin. Vaan eräs kerta paikalle saapui puhumaan erikoissairaanhoitaja Timo Nuutinen(tai Nuutila),varmasti hyvin monelle tutuksi tullut henkilö, Luennoitsee ympäri Suomea väkivallasta ja seurauksista. Kun hän lopetti,tuli olo,"joko tämä nyt loppui?" Aika oli kulunut kuin siivillä,asia oli samaa kuin muillakin aikaisemmilla puhujilla,mutta tapa esittää oli aivan uutta. Se tempaisi meidät kaikki vanhemmat mukaansa,pientäkään ylimääräistä keskustelua ei penkkiriveistä kuulunut,kaikki keskittyivät puhujaan. Aivan sama koskee alueemme huumepuolen komisariota,joka tietää,mistä puhuu ja miten pitää puhua.

• seurat
        Kissanainen kirjoitti:

..nyt siihen asiaan,mitä itse olen ulkopuolisena koittanut moneen otteeseen tuoda esille näillä sivuilla.
        Olen pakon edessä joutunut istumaan seurapenkeissänne ja suviseuroissa riittävän monta kertaa,joten tiedän,että tuo aloittajan kirjoitus pitää aivan paikkansa. Ulkopuolisena jopa kuuntelin osaa saarnamiesten puheista ja osaa ei todellakaan jaksa kuunnella,ei sitten millään!!
        Ja juuri tuo pitää paikkansa,jos ei muu tunnu tehoavan,niin sitten puhetta helvettiin joutumisesta ja johan alkaa käsiä nousemaan.
        En halua kirjoituksellani provosoida ketään,mutta "ulkopuolisena tarkkailijana" huomasin juuri nämä asiat ja se toistui kerrasta toiseen. (Väittäkää nyt sitten sitä "sielunvihollisen" työksi, vihaksi ja katkeruudeksi,sitä olen kyllä saanut näillä sivuilla osakseni.)

Miksi on vaikea myöntää,että me kaikki,saarnamiehetkin, olemme persoonia ja jokaisella on oma tapansa asioista puhua.
        Eikä tämä kosketa ainoastaan vl:n porukkaa,vaan on huomioitavissa myös aivan tavallisessa arkielämässä. On henkilöitä,jotka saavat kuulijat mukaan tavallaan puhua,toisia kuunnellessa odottaa vain viimeistä lausetta.

Hyvä esimerkki on lastemme kouluilla järjestettävät illat. Puhutaan tärkeistä asioista, väkivallasta,koulukiusaamisesta ja seurauksista. Aiheet ovat aina tärkeitä ja niistä pitääkin puhua. On ollut sairaanhoitajia, opettajia,poliiseja jne puhumassa. Toki kaikki heitä kuuntelevat,mutta tuntuu kuin kuuntelisit samaa puhetta,monotonista paperilta opeteltua litaniaa,jonka olet kuullut jo sata kertaa aiemmin. Vaan eräs kerta paikalle saapui puhumaan erikoissairaanhoitaja Timo Nuutinen(tai Nuutila),varmasti hyvin monelle tutuksi tullut henkilö, Luennoitsee ympäri Suomea väkivallasta ja seurauksista. Kun hän lopetti,tuli olo,"joko tämä nyt loppui?" Aika oli kulunut kuin siivillä,asia oli samaa kuin muillakin aikaisemmilla puhujilla,mutta tapa esittää oli aivan uutta. Se tempaisi meidät kaikki vanhemmat mukaansa,pientäkään ylimääräistä keskustelua ei penkkiriveistä kuulunut,kaikki keskittyivät puhujaan. Aivan sama koskee alueemme huumepuolen komisariota,joka tietää,mistä puhuu ja miten pitää puhua.

On aivan ja täysin sydämen tilasta kiinni se minkälainen vaikutus saarnasta jää kuulijalle.
        Myös sellainen raamatun kirjoitus on otettava aivan todesta että saarnattu Jumalan sana "ei koskaan tyhjänä palaja, vaan se joko parantaa tai pahentaa. En muista kohtaa, mutta raamattuun se on kuitenkin kirjoitettu.

• Kissanainen
        seurat kirjoitti:

On aivan ja täysin sydämen tilasta kiinni se minkälainen vaikutus saarnasta jää kuulijalle.
        Myös sellainen raamatun kirjoitus on otettava aivan todesta että saarnattu Jumalan sana "ei koskaan tyhjänä palaja, vaan se joko parantaa tai pahentaa. En muista kohtaa, mutta raamattuun se on kuitenkin kirjoitettu.

...aivan eri mieltä.

Ihmisiähän me jokainen olemme ja syystä tai toisesta jonkun persoonan puhe ei saa kiinnostusta aikaan,olipa kyse sitten uskosta tai kuten kerroin väkivalta-asioista.
        Olen itse "sydän avoimena" kuuntelemaan "maallisia puheita" nuorison ongelmista; huumeista,alkoholista,väkivallasta jne. Kukaan ei voi niille enää tänä päivänä selkäänsä kääntää,ne ovat arkipäivää,niin pahalta kuin se tuntuukin,mutta tosiasioille ei voi mitään!!! Muuta kuin yrittää toimia niitä vastaan niin paljon kuin se pienelle ihmiselle on mahdollista, rajat tulevat siinäkin vastaan, kaikkea ei pysty tekemään, kaikkia et voi auttaa, kaikki eivät välitä,vaikka kuinka yrittäisit auttaa.
        Mutta asiaan; tunnen itse välillä huonoa omaatuntoa,kun en jaksa keskittyä kuuntelemaan jokaista puhujaa,mutta kun tapa esittää asiat on olematon ja heikko. En ole itse mikään mestaripuhuja,päinvastoin,kädet tärisee ja ääni tutisee,kun yritän puhua 400-päiselle porukalle tärkeistä turvallisuus-asioista. Tiedän,ettei minuakaan kaikki jaksa kuunnella,mutta onneksi paikalla on aina ammatti-ihmisiä puhumassa minun lisäkseni ja itse pyrin pitämään lyhyet puheenvuorot ja annan tilaa enemmän osaaville.

• vilijo
        Kissanainen kirjoitti:

Muistan hyvin tämän timo nuutisen...kävi jossain vaiheessa yläastetta luennoimassa väkivallasta. Hänellä oli mukanaan myös nippu "mielenkiintoisia" kuvia väkivallan uhreista. Kuvat yhdistettynä karuihin tositarinoihin saivat meikäläiseltä tajun kankaalle ja piti lähteä pukuhuoneeseen lepäämään hetkeks. Ei muutako siitä miehestä äkkiä joku srk:sta rekrytoimaan saarnamiestä...jo alkas kuuluun "voi herra jeesus kiitettyä!

• vl-female

Veti kyllä sanattomaksi tuo viestisi. Vikoileva ja kyyninen.

Seurat ovat sinulle siis pelkästään tilaisuus arvioida "puhujariepujen" puhetaitoja ja seuraväen käyttäytymistä?

• Diagnoosi

Haiskahtaa väkistenkin ulkopuoliseksi, jolla raukalla eivät ole omat asiat kunnossa.

• serlokki
        Diagnoosi kirjoitti:

Haiskahtaa väkistenkin ulkopuoliseksi, jolla raukalla eivät ole omat asiat kunnossa.

on nähtävästi ystävämme reinhard. Hänen elämänkertaansa lukeneena tiedän, ettei hän lapsuususkon menettämisen jälkeen tullut ovesta valtakuntaan, vaan "rupesi vain käymään seuroissa", eikä tehnyt epäuskosta parannusta (vaikka tyttöystävä/nyk puoliso kovasti kehotti).

Henki paljastuu kirjoituksistaan.

• Diagnoosi
        serlokki kirjoitti:

on nähtävästi ystävämme reinhard. Hänen elämänkertaansa lukeneena tiedän, ettei hän lapsuususkon menettämisen jälkeen tullut ovesta valtakuntaan, vaan "rupesi vain käymään seuroissa", eikä tehnyt epäuskosta parannusta (vaikka tyttöystävä/nyk puoliso kovasti kehotti).

ehdottomasti välttää sättimistä. Me muistamme kuinka vaikeaa oli kahden naapuripalstalaisen tilanteen kanssa kun linja pakkasi menemään sättimiseksi.
        Peräänkuulutan rakkautta!

• serlokki
        Diagnoosi kirjoitti:

ehdottomasti välttää sättimistä. Me muistamme kuinka vaikeaa oli kahden naapuripalstalaisen tilanteen kanssa kun linja pakkasi menemään sättimiseksi.

avauksessa RAKKAUTTA?

-Ei, vaan ivaa ja pilkkaa salakavalassa muodossa.

• serlokki
        Diagnoosi kirjoitti:

mutta olen paljon lukenut avaajan aiempia kirjoituksia, hänhän on kertonut elämästään varsin avomielisesti. Jonkun verran olen kysellytkin eri käännekohdista.- Ja tuohon aiempaan tulokseen olen tullut.

• Diagnoosi
        serlokki kirjoitti:

avauksessa RAKKAUTTA?

-Ei, vaan ivaa ja pilkkaa salakavalassa muodossa.

Ei siinä rakkautta ollut, samaa mieltä olemme.

• Diagnoosi
        serlokki kirjoitti:

mutta olen paljon lukenut avaajan aiempia kirjoituksia, hänhän on kertonut elämästään varsin avomielisesti. Jonkun verran olen kysellytkin eri käännekohdista.- Ja tuohon aiempaan tulokseen olen tullut.

Et sinä väärässä ole, ja ei toteamuksesi mitenkään paha ollut. Mutta jattelin mainita sen minkä sanoin ettei vain tulisi sellainen riitelyketju tästä muodostumaan. Sinun toteamukseni oli aivan ok. Mutta jos vastapuoli sattuisi olemaan värän ärhäkkäämpää sörttia menisi keskustelu täysin rakentamattomaksi.
        Kyseinen henkilö, jos hän on se. Niin hän on kuitenkin mitä olen oppinut tuntemaan huumorikaveri, ja eikä ole mitenkään ärhäkästä tyyppiä ollenkaan.
        Täälläkin on etua jos tietää ja tuntee kaverin josta puhuu, kuinka kirjoittelee, että keskustelu pysyy asiallisena ja rakentavana.

• tunnistin
        serlokki kirjoitti:

Hauska huomata että muutkin tunnistavat Reinhardin tekstit. Itse asiassa hänen on turha yrittää käyttää muita nimimerkkejä, pitempään palstaa seurannut huomaa tyylistä kyllä heti kenen kirjoituksesta on kyse. Asiaa usein on mutta senverran negatiiviseen ja kyyniseen tyyliin esitettynä että vähän ärsyttää kuitenkin.

• vl-ope.

Reinhardhan se siinä. Miksi et kirjoita omalla nimimerkilläsi?

• voi että

jos se on hän, niin miksi kirjoittaa jumalan seurakunnasta tuohon sävyyn. Kun Jumalan seurakunta pitäisi näkyä meille rakkaana ja kalliina.Ja minä siinä kalliissa joukossa usein niin laitimmaisen ja huonoimman tuntuisena kilvoittelijana. Ja niin ymmärtämättömänä, ja vähän tietävänä näistä uskon asioista.

• Jaska Jokunen

Miksi takertua nimimerkkeihin.
        Pääasia, mistä puhumme, on se, että pääasia pysyy pääasianana.
        Kirjoittelinpa vaan seuratuntojani. Ei ne joka kerta ole samanlaisia, vaan voi monesti olla hyvinkin positiivista.

Keskustelua syntyy räväkästä kirjoittelusta, toivottavasti ei niin räväkkää, että joutuisit poistamaan.
        En jaksa uskoa, että kaikilla olisi aina mieli yhtä ruusuista joka seurakerralla.

Kerran eräskin nuori valitti, ettei seurat tuntunut miltään, kun ei sattunut olemaan omat kaverit seurapaikalla.
        Pääasia on kuitenkin, että seuroissa käydään, vaikkei aina tuntuisi miltään.
        Omillekkin penskoille on kaverit seuroissa numero yksi ja sitten karkit ja olisko seurapuhe kolmantena tärkeysjärjestyksessä.

Mutta hauskalta vaikuttaa, että avauksestani nousi tälläinen vastalauseiden ryöppy.
        Nyt voi sitten alkaa keskustelu itsekunkin seuratuntemuksista

• Seuratuntemuksia
        Jaska Jokunen kirjoitti:

Kirjoittelinpa vaan seuratuntojani. Ei ne joka kerta ole samanlaisia, vaan voi monesti olla hyvinkin positiivista.

Keskustelua syntyy räväkästä kirjoittelusta, toivottavasti ei niin räväkkää, että joutuisit poistamaan.
        En jaksa uskoa, että kaikilla olisi aina mieli yhtä ruusuista joka seurakerralla.

Kerran eräskin nuori valitti, ettei seurat tuntunut miltään, kun ei sattunut olemaan omat kaverit seurapaikalla.
        Omillekkin penskoille on kaverit seuroissa numero yksi ja sitten karkit ja olisko seurapuhe kolmantena tärkeysjärjestyksessä.

Mutta hauskalta vaikuttaa, että avauksestani nousi tälläinen vastalauseiden ryöppy.

Ensinnäkin oli hyvin kiva huomata kun annoit ymmärtää että sinähän se avaaja olitkin. Se on reilua. Ja on sinussa paljon muutakin josta minä ja varmaan moni muukin on päässyt tykästymään, mitä olet aiemmin kirjoitellut tälle palstalle, mutta...

Kirjoitat.. "Nyt voi sitten alkaa itsekunkin seuratuntemuksista"

Omat kokemukseni ovat myös varsin vaihtelevat, mutta usein, ja melkein aina, sitä kertaa vielä kotona saarnaa läheiseni kanssa, miten Jumala antoi niin kalliita sanoja puhujaveljelle. Aluksi saattoi puhuja olla niin kiusattuna. Kun palvelusvuoro oli edessä että pyysi seuravierailta siunausta kun oli niin huonontuntuisena, epäileväisenä ja kiusattuna tuli palvelusvuoroon. Mutta sitten Jumala antoi kuitenkin niin paljon puhumista ja hyviä asioita ja sanoja joita oli mielenkiintoista kuunnella. Usein saarnasta kotona alammekin jälkipuhetta pitämään näillä sanoilla: Kyllä se puhuja niin hyvin sanoi siitä ja siitä asiasta.
        Jos joskus puhe ei oikein tuntunut antavan mitään, niin ei me tonkineet huonoja asioita saarnasta, eikä niitä mieleen noussutkaan. Taitaapa olla ainoa negatiivinen asia mitä saattaa joskus tulla todettua lähimmäisilleni, ettei tahtonut oikein kuulua se saarna.Olisi pitänyt olla äänentoistolaitteet isommalla.

Lopuksi vielä yksi esimerkki: Kerran eräissä isoissa seuroissa oli ollut kolme puhetta ja puhujat olivat tulleet paikalle niin ettei olleet kuulleet eikä tienneet minkä tekstin edellä olevat puhujat olivat ottaneet puheensa johdannoksi. Oli käynyt niin että kaikilla kolmella oli ollut sama teksti. Ja paikalla olevien seuravieraiden kommentti oli ollut että oli olleet hyvät seurat.

Sen minä uskon, sillä Jumala antaa sanastaan paljon jos se niin hyväksi näkee, vaikka tekstikin olisi sama.

• vl-ääliö
        Jaska Jokunen kirjoitti:

Seurapuhe ei ole tärkeysjärjestyksessä ollenkaan. Mieluiten olisivat ulkona sen ajan, kun on puhe, ja vanhimmat taitavat ollakin. Yritän aina haistella, että haisevatko tupakalle, mutta vielä eivät ole haisseet. Isommissa seuroissa lapsille on tärkeintä, että suussa on jotakin makeata koko ajan.

• Jaska Jokunen
        vl-ääliö kirjoitti:

Seurapuhe ei ole tärkeysjärjestyksessä ollenkaan. Mieluiten olisivat ulkona sen ajan, kun on puhe, ja vanhimmat taitavat ollakin. Yritän aina haistella, että haisevatko tupakalle, mutta vielä eivät ole haisseet. Isommissa seuroissa lapsille on tärkeintä, että suussa on jotakin makeata koko ajan.

Heh, sinullapa on hauskat lapset, mutta tuiki tavallisia kuitenkin.
        Ei lapsilta voi odottaa sitä miten aikuiset toimivat, heillä on aivan oma maailmansa.
        Mutta kun heitä seuroissa kuljettaa, niin jääpi jotakin siementä mieleen elämään.

Heh, tupakkapelko on aiheellinen.
        Olen itse kyllä niin paljon tupakasta puhunut, etten tällä syönnillä usko, että heistä tupakoitsijoita tulisi.
        Vanhin poika kyllä kokeili tupakkia ylä-asteella, mutta se loppui varsin nopeasti.

On ihmeellistä, että vaikka en tämän kummempi kasvattaja ole ollut, niin lapsista näyttää tulevan kunnollisia ja tosiuskovaisia ihmisiä.
        Hehän ovat tulleetkin äitiinsä, joka myös on hyvin tosiuskovainen.
        Joskus se heidän tosikkomaisuutensa häiritseekin, mutta kun saan nykyään olla rauhassa ja ei tarvitse olla pakkouskovainen, yhteiselo sujuu sopuisasti.

• Toisto
        Jaska Jokunen kirjoitti:

Heh, sinullapa on hauskat lapset, mutta tuiki tavallisia kuitenkin.
        Ei lapsilta voi odottaa sitä miten aikuiset toimivat, heillä on aivan oma maailmansa.
        Mutta kun heitä seuroissa kuljettaa, niin jääpi jotakin siementä mieleen elämään.

Heh, tupakkapelko on aiheellinen.
        Olen itse kyllä niin paljon tupakasta puhunut, etten tällä syönnillä usko, että heistä tupakoitsijoita tulisi.
        Vanhin poika kyllä kokeili tupakkia ylä-asteella, mutta se loppui varsin nopeasti.

On ihmeellistä, että vaikka en tämän kummempi kasvattaja ole ollut, niin lapsista näyttää tulevan kunnollisia ja tosiuskovaisia ihmisiä.
        Hehän ovat tulleetkin äitiinsä, joka myös on hyvin tosiuskovainen.
        Joskus se heidän tosikkomaisuutensa häiritseekin, mutta kun saan nykyään olla rauhassa ja ei tarvitse olla pakkouskovainen, yhteiselo sujuu sopuisasti.

Ei sun mikään "pakkouskovainen olla", sinä olet,tai et ole uskovainen, ketään ei pakoteta uskomaan.
        Mutta suosittelen sitä vapaaehtoista uskomista:)

• elämää :)

Ihana kirjoitus!
      Tuttua on :)

• Nyt vetoan

jo arvoisan sheriffimme puoleen.
        Kannattaako tällaista ketjua pitää johon alkaa tulla provoja provon perään?

• Kissanainen
        Nyt vetoan kirjoitti:

jo arvoisan sheriffimme puoleen.
        Kannattaako tällaista ketjua pitää johon alkaa tulla provoja provon perään?

...pitää heti puuttua,jos joku kertoo oman näkemyksensä asioista?
        Kirjoituksessa ei ollut mitään laitonta, rikokseen johdattelevaa tai mainontaa. Jokaisella on kai oikeus mielipiteeseensä,myös teidän vl:ien sivuilla,eikö olekin??

Ette voi tuomita toisten kirjoituksia sen pohjalta,että omasta henk.koht.mielestänne se ei ollut "kivaa luettavaa".
        Eikö kritiikki ole aina paikallaan, oli aivan asiallinen kirjoitus mielestäni.
        Poiketkaapa muilla sivuilla pikaisesti,niin näette,mitkä kirjoitukset todellakin joutaisivat sheriffien poistettaviksi.

• -Lensku-

mitä oletkaan joutunut kärsimään seurapenkillä.
      Voi sinä kuulija raukka.
      Sinä vellihousu!
      Oletko todella nuin säälittävä, että et kestä seuroissa oloa, ja että puhe kuulostaisi paatokselliselta.
      Pitäisikö heidän lukea tuutusatuja vai mikä saisi sut hyvälle tuulelle.
      Ei seurojen tarkotus oo nostaa mitään huippufiiliksiä, vaan seuroissa käydään vain siksi,
      että säilytään uskomassa.
      Jos sulle ei puheet käy, nii ei oo pakko tulla kuuntelee.
      Mee vaikka Helluntalaisten tilaisuuksiin. Kenties kastavat sinut uudelleen.
      Itse käyn rauhanyhdistyksellä, enkä mä mielestäni oo mikään kuulija raukka.
      Niin ja mikä on sitte puhuja riepu ?

• Jaska Jokunen

No en mä nyt niin kärsikkään. Olen kuule tottunut jo ja hyvä niin.
        Parempi olla mukana kaikista kelvottomimpana kuin että jäis kokonaan pois.

Minä vaan kerroin aidosti ja rehellisesti, mitä mielessä liikkuu seurapuheen aikana.

Uskonpa, että muillakin liikkuu mitä kummallisempia ajatuksia päässään, kunhan vaan kehtaisivat kertoa sen ääneen.

Vaimolle olen kertonut, mutta koska ne järkyttää pahasti hänen mielenrauhaansa, on parempi olla hiljaa ja hautoa ajatuksiaan omassa päässään.
        No tänne palstalle kirjoittelu on eräänlaista patoutumien purkamista.

Miksi olen vellihousu ?
        Eikös vellihousu ole sellainen, joka jättää seurat ja lähtee maailmanteille.

Sua kyllä todella risoo kirjoitukseni.
        Kyllä tiedän, että seuroissa käydään vaan uskomisen säilymisen takia.
        Sä et osaa ajatella asioita pintaa syvemmältä.
        Seurapuheet ovat koruttomia, mutta onhan niitä huippufiiliksiä sitten muissa yhteyksissä, kuten seurakuntapäivillä, leireillä, jossa ohjelmat voi olla hyvinkin hauskoja ja fiilistä piisaa.

Seurojen jälkeen mennään vaikkapa kylään ja puhutaan hauskoja, kun ei jakseta olla totisella naamalla. Harvemmin vakavista uskonasioista jaksetaan enää seurojen jälkeen puhua nuorten ryhmissäkään.
        Niin, helluntailaisilla on aina hauskaa.
        Puhujat siellä hauskuutavat kuulijakuntaa ja musiikki monine soittopeleineen lisää hauskuutta.

Kuulijaraukka ja puhujariepu.
        Siitäpä vois keskustella. Mielestäni puhujariepu on monasti kovilla ja ahtaan paikan edessä.
        Kuulijariepu on hän, joka ei jaksa keskittyä aina seurapuheen kuunteluun.

Onnittelut sinulle, kun olet vahvasti uskomassa.

• kannanotto

olit sitten provo tai jotain...

Puhuja on vain palvelija. jumala on joka antaa puheen.

Sanoit että puhujan pitäisi pyytää syntinsä anteeksi ennen puhetta. Mutta kun puhuja lankeaa jo puheenkin aikana syntiin, niin onko sillä merkitystä. Ei usko ole samaasia kuin synnittömyys. Me lankeamme lihan puolelta kokoajan.

Seurapuheet eivät anna paatuneelle etsikonajan menettäneelle juuri mitään. Korkeintaa kaunaa. Uskovaiselta se tuntuu turvalliselta ja jos puhujia pitäisi kouluttaa karismaattiseen esiintymiseen, niin pohjahan uskolta menisi. Koska eihän me ihmiseen uskota.

• vl-ääliö

Sinulle ilmeisesti sopisivat paremmin esimerkiksi helluntailaisten tilaisuudet, joissa on menoa ja meininkiä.

• Jaska Jokunen

No olen kyllä käynyt joskus helluntailaisten seuroissa ja muuallakin maailman turuilla,palannut takaisin, joten ei se usko vaihtamalla kummene.
        Kerran lestadialainen, aina lestadialainen.
        En ole kuullut kenestäkään lestadialaisesta, joka olisi vaihtanut uskontoa, mutta muuten kokonaan pois lähteneitä kyllä on paljon.

• vl-ääliö
        Jaska Jokunen kirjoitti:

No olen kyllä käynyt joskus helluntailaisten seuroissa ja muuallakin maailman turuilla,palannut takaisin, joten ei se usko vaihtamalla kummene.
        Kerran lestadialainen, aina lestadialainen.
        En ole kuullut kenestäkään lestadialaisesta, joka olisi vaihtanut uskontoa, mutta muuten kokonaan pois lähteneitä kyllä on paljon.

Anteeksi ilkeät sanani. Kertomuksesi oli kyllä hauskakin.

• ehkä liiankin tuttuja

Itse olen huomannut, että jotkut puhujat aina ottavat tekstinsä Luukkaan tai Johanneksen evankeliumista.

Mielestäni puhujan kannattaa tulla pois sieltä edestä, jos puhetta ei tule. Mykkä saarnamies saattaisi joskus puhutella paljon enemmän kuin sellainen, joka taitavin sanakääntein onnistuu vetäisemään 45 minuutin saarnan vailla mitään suurempaa teologista sisältöä.

35 euron palkkion ja 13 eur päivärahan sekä matkakulut taatusti kannattaa maksaa mykällekin puhujalle.

• lessssssu

mitä tässä jeesustel emaan täällä muuttkin käy vierailla paikkakunnilla alkóssa se on sitä,,,,,,,,j,,,,,,,,ta

• Paulus

Ihmiset tekevät seurat. Siksi niissä toistuu sama kaava. Nämä ihmiset haluavat että mikään ei muutu. Olisi varmasti pelottavaa jos joutuisikin todella itsenäisesti tekemään uskonratkaisunsa niin teologisissa kuin elämän käytännällisiä puoliakin koskevissa asioissa. Enää ei voisi odottaa mitä asiasta puhujainkokouksessa päätetään tai minkä tulkinnan Päivämies ottaa.
      Että pitäisi ihan itse kantaa vastuuta omasta omastatunnostaan, se olisi aitoa kristillisyyttä, mutta mukavuudenhaluiselle ja manipuloidulle joukolle liian vaativaa.

• uma

Tapanani kun on katsella asioista hyviä puolia. Niin tuli liikuttunut mieli tässäkin kun ajattelen miten olet kuitenkin jaksanut perheesi kanssa ahkeroida käydä seuroissa. Jumala ei jätä lastansa jolla on halu kokoontua siellä missä toisetkin uskonystävät kokoontuvat.

Jaksamista ja hyvää kesän alkua!

• Jaska Jokunen

Niin, minä taidan olla melko eriskummallinen yksilö.
        Kyllä tässä jaksellaan, sillä kesäloma on alkanut ja kerrankin voi tehdä suviseurareissun ilman kiireen hötäkkää.
        Pelkän viikonlopun suviseurareissu on tosi raskas, jos ovat kaukanakin.

Niinhän se on, ettei tarvitse olla hyvä ja onnistunut uskonasioissa, vaan epäonnistunut.
        Näin sitä olen oppinut tämän asian käsittämään.
        Jos menee liian hyvin, ei sekään ole hyväksi.

Ja tiedän monia, joilla on mennyt niin hyvin, että seurat on alkanut tuntua mitättömiltä asioilta elämässä.
        Mutta, ellei ole kritiikkiä, ei mikään muutu paremmaksi. Usko pysyy yhtä vanhakantaisena ja yksinkertaisena, vaikka ulkoiset puitteet muuttuvatkin.
        Silti toivoisin, että ikivanha tapa tupakoida uskovaisten keskuudessa loppuisi kokonaan.

• tarsiger

meidät itse kunkin miettimään, miten uskonelämämme ja seurakayttäytymisemme nivoutuvat yhteen. Vaikka tietty kyynisyys henkii kirjoituksesta, niin en epäile hetkeäkään, etteikö seurapenkissä istuvilla voisi olla kyseisenkaltaisia ajatuksia. Kuinka moni meistä voi rehellisesti vastata, miten seuratoiminta ja puheet vaikuttavat arkielämässä? Löytyykö sinulta avauksen kaltaisia ajatuksia ja kokemuksia?

Monet kirjoittajan ajatukset ovat itselleni kovin tuttuja. Arkielämässä perheen mukanaantuomat paineet ja seuratoiminnan rutiininomaisuus tuovat helposti mieleeni ajatuksia, jotka ovat kaukana niistä korulausesta, joita tälläkin palstalla joskus ilmenee. Mielestäni kirjoittajalla on täysi oikeus ja jopa velvollisuus tuoda esiin myös vastakkaisia ja inhorealistisia kuvauksia reaaalimaailmasta. Parasta kirjoituksessa on se, että siinä kerrotaan vain ja ainoastaan omakohtaisista kokemuksista ja tuntemuksista. Mielenkiintoista tässä on se, että monissa vastausviesteissä syytetään kirjoittajaa "laittomista" ajatuksista. Itse olen omien viestieni ja ajatusteni kohdalla törmännyt samaan ilmiöön. Vaikka avauksen henki olikin itselleni hieman vieras, niin monet yksityiskohdat kolahtivat kohdalleni. Miten lie tuomitsijoiden kohdalla eli onko ry-elämä pelkkiä korulauseita?

• Mummu

Minusta sitä saa ihan rukoilla, että Taivaan Isä tänään avaisi minulle sanaansa.Toisekseen, tunne on ikivanha. Johanneksen ilmestyksessä toivotaan, että voi kun uskovainen olisi kylmä taikka palava, muttei penseä.Tätähän se juuri on...

• veälä

mun mielestäni suviseurat ovat vakavassa seuramielessä yksi turhimmista tilaisuuksista.

Jengi on siellä retkiolosuhteissa ja suurin osa ajasta menee omien ja sukulaisporukoitten pitämisessä kuivana kylläisinä ja levänneinä. Varsinkin jos on isoja perheitä ja niitähän on. Toinen suuri osa ajasta menee niiden lukemattomien tuttujen ja puolituttujen kanssa jutusteluun.

Aivan murto-osa ajasta menee puheiden kuunteluun, noin niinkuin oikeasti puheeseen keskittyen.

Suviseurat ovat enimmäkseen siis "suvitapaamiset".

• että elämme
        veälä kirjoitti:

mun mielestäni suviseurat ovat vakavassa seuramielessä yksi turhimmista tilaisuuksista.

Jengi on siellä retkiolosuhteissa ja suurin osa ajasta menee omien ja sukulaisporukoitten pitämisessä kuivana kylläisinä ja levänneinä. Varsinkin jos on isoja perheitä ja niitähän on. Toinen suuri osa ajasta menee niiden lukemattomien tuttujen ja puolituttujen kanssa jutusteluun.

Aivan murto-osa ajasta menee puheiden kuunteluun, noin niinkuin oikeasti puheeseen keskittyen.

Suviseurat ovat enimmäkseen siis "suvitapaamiset".

Jumalan sanasta. Siis kun suviseuroissakin saat edes kerran kuulla syntienanteeksi antamuksen saarnaa niin reissu ei ollut turha. Oma kokemukseni on että on helppo olla uskomassa suviseuroissa.

• veälä
        että elämme kirjoitti:

Jumalan sanasta. Siis kun suviseuroissakin saat edes kerran kuulla syntienanteeksi antamuksen saarnaa niin reissu ei ollut turha. Oma kokemukseni on että on helppo olla uskomassa suviseuroissa.

toki niinkin mutta samaa sanaa kuulee kotipaikkakunnalla seuroissa kolmena iltana viikossa niin halutessaan

suviseuroissa ajallisesti ja vaivallisesti ehdottomasti suurin osa touhusta keskittyy kaikkeen muuhun puuhaan kuin siihen sanankuuloon jota joka seuroissa ei kuuntele keskittyneellä mielellä kuin yhden tai kaksi puhetta jos niitäkään

suviseurat ovat tosiasiallisesti "suvitapaamiset"

• oli ikävystyttävä

Tulipa mieleen, että pata kattilaa soimaa! :)
      Jaska Jokusen aloituskirjoitus oli ainakin ikävystyttävä. Liian pitkä! Luin jonkin matkaa alusta, sitten kyllästyin. Lyhyempiä ja nasevampia tekstejä, kiitos!

• erottaa

vaikkapa verrattaessa huonoimmankin sananpalvelijan ja sydämellisen V. Hurstin puheista se tärkein eli syntien anteeksi antamus. Kun Hurstin puheet ja teot ovat kauniita niin onhan se hienoa. Mutta TEOILLA me emme kelpaa Jumalalle. Näin se on...

• edellinen

voi tätä tekopyhyyttä, voi tätä omavanhurskauden määrää. Tätä en koskaan oppinut ymmärtämään vl-piireissä.

"Mutta TEOILLA me emme kelpaa Jumalalle"

Tämä vl-usko on kuin ilmastointiteippi. Sopii paikkaan kuin paikkaan. Aina löytyy sopivat raamatunkohta, jolla ylentää itsensä ja alentaa muita.

No kirjoittaja ainakin käyttäytyy niinkuin kirjoittaa, jumala ei kaipaa tekoja.

• TidzaN

Ja seuroissa keskityn vain sanan kuuloon.
      Vapaalla käyn tansseissa jne.
      Ei mulle niistä paha olo tuu, ku seuroissa voi kuitenki panna synnin pois.
      En suosittele elämäntapaani kelletahansa uskovaiselle, kun tiedän, ettei se kaikilla onnistu.

• Rtyopacreé

mutta on sanottu, että uskossa on hyvä nukkua.
      äitikin sano niin, ja sano, että en ole uskoton, vaikka nukunkin. Ja tottakai haluan olla uskovainen, että pääsen taivaaseen.

• Erkki

Saaris-Heikki kun puhu korttiringissä elämisestä,niin heräs siinä uneliainkin.

Muistan elävästi myös Sokea-Matin värikkäät puheet.

Olisiko tasapäisyys iskenyt lonkeronsa myös vl-puhujiin.

• martta

Luulenpa että räväkät persoonat ihastuttavat monia, mutta joutuvat myös hyvin helposti herkempien tulilinjalle. Muistan minäkin Taskilan L:n verbaliikan ja Lepistön E:n suoruuden. Minua kiehtoi, jota kuta toista varmasti inhotti tai ärsyttikin. Minusta oli mukava kuulla että persoona eli saaranaspöntössäkin. Nauroin eräämmän kerran katketakseni sanakekseliäisyydelle, joka pisti saarnankin elämään.

• Erkki
        martta kirjoitti:

Luulenpa että räväkät persoonat ihastuttavat monia, mutta joutuvat myös hyvin helposti herkempien tulilinjalle. Muistan minäkin Taskilan L:n verbaliikan ja Lepistön E:n suoruuden. Minua kiehtoi, jota kuta toista varmasti inhotti tai ärsyttikin. Minusta oli mukava kuulla että persoona eli saaranaspöntössäkin. Nauroin eräämmän kerran katketakseni sanakekseliäisyydelle, joka pisti saarnankin elämään.

Niinpä.. vl-fraasien toistaminen varmaankin antaa liikkeelle jatkuvuuden tunteen,mutta aikaansa jälkeen jääneet ilmaisut tukahduttavat julistuksen aitouden...

• vanh. lest.

"Mitä uutta oppii joka vuosi ? En ole oppinut mitään uutta, sitä samaa vaan, jota ei soisi kuulevansa vuodesta toiseen."

Mitä uutta sinun tulisi oppia?? Mksi et soisi kuulevasi samaa saarnaa, jota jo aikojen alusta on saarnattu? Uskohan on samaa eilen, tänään ja iankaikkisesti. Mitä se olisikaan, jos se olisi tuulten riepoteltavissa, muuttuisi muodin mukaan? Ei ainakaan sitä oikeaa, turvallista, taivaaseen vievää uskoa.

• -ulkopuolinen-

..lukea, kuinka te uskovaisiksi itseänne nimittävät kinastelette täällä. Hyvä Jaska Jokunen, että osoitat, että teissäkin on omilla aivoilla ajattelevia yksilöitä! Sinä nostat rehellisyydelläsi pisteitäsi, samaa ei voi valitettavasti sanoa kovin monesta muusta tälle palstalle kirjoittelevasta.
      Missä muuten on ihmisyys, suvaitsevaisuus ja anteeksianto? Ei tällä palstalla ainakaan.

Minun tuntemani Jeesus on ihminen.

• Uskof

Näin on näkäräiset.... ulkopuolinen!!!

• viinipuun oksa

Miksi tuhlaat aikaasi puheita kuuntelemassa, jos ne ovat ikävystyttäviä? Kukaan ei sinua sinne ole pakottanut.

• saarnoissa

Minusta tärkeintä seurapuheissa on että saa kuulla evankeliumin omalle kohdalleen, muulla ei ole niin suurta merkitystä. Jokaisessa puheessa monesti odotan että milloin puhuja saarnaa synnit anteeksi. Siitä saa sitten hyvänolon ja mielen ja jaksaa sitten eteenpäin.

• olla

entinen veeäl tuo alotusviestin kirjoittaja, sen verran yksityiskohtaisia asioita kertoi =D ei tuollasia asioita voi tietää ellei ole käynyt useampaa kertaa seuroissa. itsekin olen vl perheestä lähtöisin. parikymppisenä tajusin että ei minun tarvitse mikään vl olla että taivaaseen pääsen.

• joopajoomies

Muistanpa lapsena pakosta istuneeni monet seurat ja aina oli meininki yhtä tympeä pitkästyttävä. Ei puhettakaan Timo K. Mukan kuvaamista orgioista, eikä aina edes kunnon hyppyjä ja hihkumista. Saarnaajilla aina sama kaava, ensin pätkä pipliaa, sitten oma tulkinta ja huipennuksena synnit anteeksi viittaajille. Virren jälkeen oli vielä toinen samanlainen jorina. "Kyllä aika tuntui pitkältä!" totesi Arto Mellerikin kirjassaan Kummitusjutun Ilmakehä. Näistä kuivista kinkereistä taisi alkaa se Artonkin kuuluisa elämänjano... Olipa Jaska sitten tosimies tai keksitty, sääliksi todellakin käy niitä, jotka ympäristön paineen alaisina joutuvat näitä puheita kuuntelemaan viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

• vl-poika

kyllä sitä seuroihin aina lähtee mielellään ja kuuntelee mielenkiinnolla saarnaa, totuuden nimissä on kyllä sanottava että onhan niitä mielenkiintosia ja vähemmän mielenkiintoisia saarnoja, mutta uskon että kaikista saarnoista saa edes vähän uskolleen vahvistusta.. joskus taas on niin on niin mielenkiintonen saarna että vain jäpittää ja kuuntelee, ajan tajun unohtaen.
        muistan etenkin armeija aikoin jolloin ei päässyt useasti seuroihin kuuntelemaan sanaa, saattoi olla kuukaudenkin gines ettei seuroihin päässyt, niin oli se mahtavaa päästä seuroihin.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57