Valmisruokatiedoitus.Rauta on tärkein

Anonyymi-ap

Tässä kaksi asiaa minkä takia kaikki ruoka kannattaa tehdä mielummin itse.
Valmisruuat maistuu vain siksi niin hyvältä koska niihin on lisätty paljon suolaa ja niihin on lisätty lisäksi monenlaisia lisäaineita jotka merkataan pussin kylkiin erilaisilla E koodilla.
Näistä kahdesta PÄÄSEE EROON tekemällä kaiken ruuan itse eli liiasta suolasta ja lisäaineista.

Käytän itse nyt kokeellisesti VAIN Himalajan suolaa mikä pitäisi olla terveellisempää kuin muut suolat.

Se mistä on yleensä puute on rauta VAIKKA SYÖ TERVEELLISESTI.
Sitä saa tarpeeksi vain silloin kun syö erillaisia tuotteita joissa on paljon rautaa esim verta ja sianmaksaa.
Itseltäni parantui nyt huono olo kun tein nämä muutokset ruokavalioon.
Ensin parantui verenpaine kun lopetin melkein kokonaan suolan syömisen ja sitten olo tuli 100 kertaa paremmaksi kun aloin syömään paljon rautaa.
Aloitin ensin syömällä rautaa tabletin muodossa ja lisäsin sitten ravintoon luonnonmukaisia tuotteita joissa on paljon rautaa.
Erityisesti laihduttajan ruokavaliossa pitää olla paljon rautaa.Siitä on pulaa silloinkin kun syö paljon jos ruokavalio ei sisällä tarpeeksi rautaa TAI se ei jostain syystä imeydy.
Maitotuotteet estää raudan imeytymisen,eli niitä ei saa syödä rautapitoisen aterian yhteydessä.

36

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko niin ettei sun aivoilla pysty käsittelemään kuin yhtä asiaa kerrallaan? Nytkö on rauta vuorossa...?

    • Anonyymi

      Onko erilaisiin suoloihin perehtyminen vienyt aikasi niin perusteellisesti, ette ole viime aikoina ehtinyt edes kirjoittelemaan tänne?

      • Anonyymi

        Menin niin huonoon kuntoon että olin kuolla,sain kuitenkin selville mistä se johtui.
        Ei sitä pysty eikä jaksa harrastaa mitään liikuntaa,eikä mikään asia kiinnosta jos menee niin huonoon kuntoon.
        Sitä altistuu helposti lihomiseen kun on huono olo eikä jaksa mitään ja syö kipuihin helpottaakseen oloa.

        Ravinnossani on ollut se vika että olen syönyt liikaa suolaa ja sokeria enkä ole saanut tarpeeksi rautaa,nämä puutteet saa aikaan huonoa oloa ja väsymystä ja päänsärkyä.
        Pelkästään raudan puute aiheuttaa vaikka mitä sairauksia esim migreeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menin niin huonoon kuntoon että olin kuolla,sain kuitenkin selville mistä se johtui.
        Ei sitä pysty eikä jaksa harrastaa mitään liikuntaa,eikä mikään asia kiinnosta jos menee niin huonoon kuntoon.
        Sitä altistuu helposti lihomiseen kun on huono olo eikä jaksa mitään ja syö kipuihin helpottaakseen oloa.

        Ravinnossani on ollut se vika että olen syönyt liikaa suolaa ja sokeria enkä ole saanut tarpeeksi rautaa,nämä puutteet saa aikaan huonoa oloa ja väsymystä ja päänsärkyä.
        Pelkästään raudan puute aiheuttaa vaikka mitä sairauksia esim migreeni.

        Raudanpuute
        https://www.puhti.fi/tietopaketit/ferritiini/

        Mikä nostaa verenpainetta.Suolaa saa syödä VAIN 5 grammaa päivässä😲
        Esim yhdessä valmismakaroonilaatikossa 400g on suolaa 3,5 grammaa ja siihen ketsupin suolat tekee jo 4 grammaa🫤

        Nämä salakavalat asiat nostavat suomalaisten verenpainetta – yksi syy ylitse muiden
        https://www.is.fi/terveys/art-2000009818328.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menin niin huonoon kuntoon että olin kuolla,sain kuitenkin selville mistä se johtui.
        Ei sitä pysty eikä jaksa harrastaa mitään liikuntaa,eikä mikään asia kiinnosta jos menee niin huonoon kuntoon.
        Sitä altistuu helposti lihomiseen kun on huono olo eikä jaksa mitään ja syö kipuihin helpottaakseen oloa.

        Ravinnossani on ollut se vika että olen syönyt liikaa suolaa ja sokeria enkä ole saanut tarpeeksi rautaa,nämä puutteet saa aikaan huonoa oloa ja väsymystä ja päänsärkyä.
        Pelkästään raudan puute aiheuttaa vaikka mitä sairauksia esim migreeni.

        Varo saamasta rautaa liikaa, miehet eivät tarvitse rautaa niin paljon kuin naiset.

        Voisit käydä yksityisellä puolella labrakokeissa, esim. tämä https://www.puhti.fi/tuote/super-puhti-paketti-miehelle/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raudanpuute
        https://www.puhti.fi/tietopaketit/ferritiini/

        Mikä nostaa verenpainetta.Suolaa saa syödä VAIN 5 grammaa päivässä😲
        Esim yhdessä valmismakaroonilaatikossa 400g on suolaa 3,5 grammaa ja siihen ketsupin suolat tekee jo 4 grammaa🫤

        Nämä salakavalat asiat nostavat suomalaisten verenpainetta – yksi syy ylitse muiden
        https://www.is.fi/terveys/art-2000009818328.html

        Parempi olla ottamatta näitä myrkkyjä kehoonsa.

        Elintarvikelisäaineet,koodiluettelo

        https://www.pcuf.fi/~jarmala/e-koodit.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varo saamasta rautaa liikaa, miehet eivät tarvitse rautaa niin paljon kuin naiset.

        Voisit käydä yksityisellä puolella labrakokeissa, esim. tämä https://www.puhti.fi/tuote/super-puhti-paketti-miehelle/

        Se olisi tosiaan hyvä tietää kaikki arvot tarkasti.
        Siihen menisi vain paljon rahaa.Siihen tulisi päälle vielä kaikki lääkäri maksut ja kaikki muut tutkimukset.
        Se on sen verran kallista hommaa että ne kannattaa tehdä vasta sitten jos oikeasti on sairas ja ei ole pystynyt yrityksistä huolimatta niitä parantamaan ruokavalionmuutoksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olisi tosiaan hyvä tietää kaikki arvot tarkasti.
        Siihen menisi vain paljon rahaa.Siihen tulisi päälle vielä kaikki lääkäri maksut ja kaikki muut tutkimukset.
        Se on sen verran kallista hommaa että ne kannattaa tehdä vasta sitten jos oikeasti on sairas ja ei ole pystynyt yrityksistä huolimatta niitä parantamaan ruokavalionmuutoksilla.

        Olen minä kirjoitellut tänne senkin MITEN laihtuu,olen sen takia ollut kaikista haukutuin henkilö koska nämä tavat eivät joitakin henkilöitä kiinnosta pätkääkään.

        Lukekaa niitä vanhoja juttuja jotka haluatte laihtua,niitä saattaa löytyä kaiken paskan paskan seasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olisi tosiaan hyvä tietää kaikki arvot tarkasti.
        Siihen menisi vain paljon rahaa.Siihen tulisi päälle vielä kaikki lääkäri maksut ja kaikki muut tutkimukset.
        Se on sen verran kallista hommaa että ne kannattaa tehdä vasta sitten jos oikeasti on sairas ja ei ole pystynyt yrityksistä huolimatta niitä parantamaan ruokavalionmuutoksilla.

        Mistä tiedät oletko sairas jos et tutkituta veriarvojasi? Siinä vaiheessa on ehkä myöhäistä kun on jo olet "tarpeeksi" sairas mennäksesi lääkäriin.

        Voi hyvin tilata lääkäriltä ajan terveystarkastukseen. Sanot totuuden eli että olet vetänyt lähinnä karkkia ja muuta roskaa viime vuodet mahaasi ja nyt voit huonosti. Tai voit kertoa riippuvuudestasi karkkiin ja pakonomaisesta liikunnasta, jolla rankaiset itseäsi... monelta kantilta voi päästä hoitoonkin. Lanttumaakarille voit saada ajan ja katkaisuhoitoon. He ottaa kaikki verikokeet.

        Yksityinen labra ei ole huono sijoitus sekään. Säästä karkkirahat ja syö muutana päivä terveellisesti, älä osta rämäpyöriä kirppareilta joka viikko, niin labrarahat on kasassa. Siitä sitten pääset lääkäriin kun kerrot että sokerit, rasva-arvot, kolesterolit, crp, D-vitamiinit jne on sekaisin. Siinä vaiheessa sun pitää kertoa syömishäiriöstä ja siitä että elämäsi ainut tärkeä asia ja onnen tuoja on se että 2 viikon kuluttua saavutat veitsenterävät vatsalihakset ja 59 kilon painon.

        On se kumma että omaan terveyteen ei haluttaisi yhtään panostaa mutta rompetta on nurkat täynnä ja mansikkakakut tarakalla, 10 kg säkki karkkia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minä kirjoitellut tänne senkin MITEN laihtuu,olen sen takia ollut kaikista haukutuin henkilö koska nämä tavat eivät joitakin henkilöitä kiinnosta pätkääkään.

        Lukekaa niitä vanhoja juttuja jotka haluatte laihtua,niitä saattaa löytyä kaiken paskan paskan seasta.

        "Lukekaa niitä vanhoja juttuja"

        Luettu on, ja naurettu. Mansikkakakkua, fasupaloja, karkkia... Ei noilla riippuvuusongelmaisen sairauskertomuksilla mitään laihdu. Surkuhupaisaa luettavaa. Oisko nyt aika hakeutua hoitoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menin niin huonoon kuntoon että olin kuolla,sain kuitenkin selville mistä se johtui.
        Ei sitä pysty eikä jaksa harrastaa mitään liikuntaa,eikä mikään asia kiinnosta jos menee niin huonoon kuntoon.
        Sitä altistuu helposti lihomiseen kun on huono olo eikä jaksa mitään ja syö kipuihin helpottaakseen oloa.

        Ravinnossani on ollut se vika että olen syönyt liikaa suolaa ja sokeria enkä ole saanut tarpeeksi rautaa,nämä puutteet saa aikaan huonoa oloa ja väsymystä ja päänsärkyä.
        Pelkästään raudan puute aiheuttaa vaikka mitä sairauksia esim migreeni.

        "Menin niin huonoon kuntoon että olin kuolla,sain kuitenkin selville mistä se johtui.
        Ei sitä pysty eikä jaksa harrastaa mitään liikuntaa,eikä mikään asia kiinnosta jos menee niin huonoon kuntoon.
        Sitä altistuu helposti lihomiseen kun on huono olo eikä jaksa mitään ja syö kipuihin helpottaakseen oloa"

        Syöt kipuihin????

        Eikö sinun tulisi mennä lääkäriin jos on kipuja!? Eihän kivut poistu syömisellä.

        Huono olo sulla on varmasti ihan omien postaustesi perusteella se että olet hotkinut järjettömät määrät karkkia, leivonnaisia jne ravintoköyhää roskaa. Eihän se ole mikään kumma että moisella ruokavaliolla on huono olo.


    • Anonyymi

      ja c-vitamiini edistää raudan imeytymistä ja kofeiini taas haittaa, eli ei pidä heti ruuan jälkseen sitä kahvia, nokkosessa ja linsseissä on rautaa myös et jos nuo sisäelimet ei oikein maistu tai veriruuat

    • Anonyymi

      Jossakin laihduttaja-valehtelija kertoi että olet jo kuollut. Et ole kuitenkaan vielä kuollut kun rauta sinut pelasti.

      • Anonyymi

        Tupakointi, alkoholin juominen, stressi ja liikkumattomuus ovat korkean verenpaineen riskitekijöitä.

        Kohonnut verenpaine on yleinen riesa, sillä siitä kärsii aikuisväestöstä jopa kaksi miljoonaa suomalaista. Tämä tila rasittaa vuosien mittaa valtimoita ja sydäntä, mikä altistaa esimerkiksi aivo- ja sydäninfarkteille.

        Höpöukolla kaikki on nyt kunnossa.


    • Anonyymi

      Raudanpuute vaikuttaa tälläkin tavalla
      Ravintona ollut riisiä ja kanaa eli se ei riitä VAIKKA ne ON
      terveellistä ruokaa.
      Lihassa ON rautaa,mutta se ei riitä😲😮
      Proteenista ei koskaan ole puutetta vaikka sitä täällä aina jauhetaan,se 70-80 grammaa tulee aivan varmasti kaikilla jotka syö normaalilla tavalla.
      Se on oikeasti rauta mitä mitä ei saa tarpeeksi jos siihen ei kiinnitä huomiota.


      https://youtu.be/ucSTP1vBTFQ?si=KozBvfb255uvBUDt

      • Anonyymi

        Kun tekee toisella kädellä, koska toinen käsi on irtipoikki, kaiken 100 % eri tavalla kuin Massiivikanakalorihöpöttäjä, on mahdollista elää terveenä yli 40-vuotiaaksi. Jos seuraa Kanahöpöttäjän ohjeita, alamäki alkaa jo lapsena.


      • Anonyymi

        Olitko pitkään kuolleena?


      • Anonyymi

        Valmis ruuista on poistettu kaikki liika proteeni.Se on korvattu raudalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmis ruuista on poistettu kaikki liika proteeni.Se on korvattu raudalla.

        "Olen minä kirjoitellut tänne senkin MITEN laihtuu,olen sen takia ollut kaikista haukutuin henkilö koska nämä tavat eivät joitakin henkilöitä kiinnosta pätkääkään."

        Et sinä ole niin paljon haukuttu henkilö. Sinulle vain nauretaan, koska mikään keksimistäsi tarinoista ei ole totta vaan ihan silkkaa satua. Tai yksi ainoa asia taitaa olla totta eli että olet laihduttanut viimeistä 3 - 5 kiloa pois 3 - 5 vuoden ajan. Painat nyt tosin sairautesi vuoksi jo lähes 67 kiloa vaikka tavoittelit 58 kiloa.

        Olet kuitenkin paras työntekijä, hiihtäjä ja pyöräilijä vaikka sinulla on vain yksi käsi käytössä. Veitsenterävät vatsalihakset on nyt unohdettava ja keskityttävä pään parantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen minä kirjoitellut tänne senkin MITEN laihtuu,olen sen takia ollut kaikista haukutuin henkilö koska nämä tavat eivät joitakin henkilöitä kiinnosta pätkääkään."

        Et sinä ole niin paljon haukuttu henkilö. Sinulle vain nauretaan, koska mikään keksimistäsi tarinoista ei ole totta vaan ihan silkkaa satua. Tai yksi ainoa asia taitaa olla totta eli että olet laihduttanut viimeistä 3 - 5 kiloa pois 3 - 5 vuoden ajan. Painat nyt tosin sairautesi vuoksi jo lähes 67 kiloa vaikka tavoittelit 58 kiloa.

        Olet kuitenkin paras työntekijä, hiihtäjä ja pyöräilijä vaikka sinulla on vain yksi käsi käytössä. Veitsenterävät vatsalihakset on nyt unohdettava ja keskityttävä pään parantamiseen.

        "Veitsenterävät vatsalihakset on nyt unohdettava ja keskityttävä pään parantamiseen."

        Tätä onkin ehdotettu yksikätiselle karkkihiihtäjälle jo vuosia, muttei se ole korvaansa lotkauttanut, lisää vaan karkkia naamaan, päälle täytekakkukahvit ja yöllä jäätelöä.

        Raudanpuute on varmasti se lievin seuraus.... Ukko ei mene lääkäriin, onhan erektiot kunnossa niin ei veriarvoista tarvi piitata. 🙄

        Huvittaa kun aloituksessa taas annetaan ohjeita muille, vaikka karkkiukko on varmasti ainut jolle moisista neuvoista on hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen minä kirjoitellut tänne senkin MITEN laihtuu,olen sen takia ollut kaikista haukutuin henkilö koska nämä tavat eivät joitakin henkilöitä kiinnosta pätkääkään."

        Et sinä ole niin paljon haukuttu henkilö. Sinulle vain nauretaan, koska mikään keksimistäsi tarinoista ei ole totta vaan ihan silkkaa satua. Tai yksi ainoa asia taitaa olla totta eli että olet laihduttanut viimeistä 3 - 5 kiloa pois 3 - 5 vuoden ajan. Painat nyt tosin sairautesi vuoksi jo lähes 67 kiloa vaikka tavoittelit 58 kiloa.

        Olet kuitenkin paras työntekijä, hiihtäjä ja pyöräilijä vaikka sinulla on vain yksi käsi käytössä. Veitsenterävät vatsalihakset on nyt unohdettava ja keskityttävä pään parantamiseen.

        Olet pinnallinen ja epäkypsä ihminen. Myös älykäs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet pinnallinen ja epäkypsä ihminen. Myös älykäs.

        Ketä kiinnostaa?

        Hiihtävä yksikätinen karkkimies on se kiinnostava tutkimuskohde sinulle. Sinähän olet harrasteleva kyökkipsykologi, tosin katkera ja vanha kuin taivas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa?

        Hiihtävä yksikätinen karkkimies on se kiinnostava tutkimuskohde sinulle. Sinähän olet harrasteleva kyökkipsykologi, tosin katkera ja vanha kuin taivas.

        Sinä olet myrkkylyyli, kakka sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet myrkkylyyli, kakka sellainen.

        Hyvin sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa?

        Hiihtävä yksikätinen karkkimies on se kiinnostava tutkimuskohde sinulle. Sinähän olet harrasteleva kyökkipsykologi, tosin katkera ja vanha kuin taivas.

        Hyvin sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet myrkkylyyli, kakka sellainen.

        Oletko taas ei-toivotusti raskaana, vanha mummo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko taas ei-toivotusti raskaana, vanha mummo?

        Hyvin sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko taas ei-toivotusti raskaana, vanha mummo?

        Selvästikin roolihahmoni tällä anonyymipalstalla hakee vielä muotojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästikin roolihahmoni tällä anonyymipalstalla hakee vielä muotojaan.

        Aivan, sä todellakin vedät roolia tai useita eri rooleja. Jos olisit oma itsesi, se olisi useimmille ihan liikaa. Nytkin olet lähellä täysin sietämätöntä.


    • Anonyymi

      "Ensin parantui verenpaine kun lopetin melkein kokonaan suolan syömisen ja sitten olo tuli 100 kertaa paremmaksi kun aloin syömään paljon rautaa."

      Kävitkö mittauttamassa sentäs ensin onko sulla raudanpuute vai ei? Paljon oli hemoglobiini ja ⁸tutkittiinko ferritiinit? Tutkitaankohan ne jo nykyään oletuksena hemoglobiinin yhteydessä...? Kaikki hivenaineet on yhtä olennaisia terveyden ylläpidossa.

      T kn

      • Anonyymi

        MKH voisi varmasti paljon paremmin, jos söisi suurinpiirtein suomalaisten suositusten mukaan.


    • Himalajan suola ei ole sen terveellisempää kuin muut suolat. Siinä ei ole juurikaan mineraaleja ja siitä puuttuu myös jodi. Vaihda mineraalisuolaan, siinä on vähemmän natriumia ja huomattavasti kaliumia.

      • Anonyymi

        Kaikkein paras oli olla ilman suolaa ja ilman mineraalisuolaa. Mutta jos on pakko laittaa jotain suolaa, niin sitten mineraalisuolaa, vaikka se on vähän kalliimpaa: https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=mineraalisuola

        ”Suuri satunnaistettu tutkimus: Suolan vähentäminen todella kannattaa, vähemmän aivoinfarkteja ja kuolemia” https://www.pronutritionist.net/2021/08/suuri-satunnaistettu-tutkimus-suolan-vahentaminen-todella-kannattaa-vahemman-aivoinfarkteja-ja-kuolemia/

        Laatikainen – tuo tietäjä iänikuinen – pohtii: ”Tämä on erittäin harvinaislaatuinen tutkimus. Se on ravitsemusinterventioksi massiivinen, ja toteutettu harvinaislaatuisissa olosuhteissa. Kyseessä oli maalaiskylät Kiinassa, joissa prosessoituja elintarviketeollisuuden tuotteita käytettiin vain vähän, ruoka valmistettiin pitkälti itse kotona. Näin ollen suolan valinnalla on selkeämpi merkitys kuin vaikka Suomessa, jossa suurin osa suolasta tulee kotikäytön ulkopuolelta teollisuuden tekemistä elintarvikkeista.”


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Voi syödä rautaa tabletteinakin, jos ei ole imeytymishäiriötä.


    • Anonyymi

      Olin tammikuun ajan vegaanisella dieetillä. Saamani rauta oli huonosti imeytyvää rautaa täysjyväviljasta.

      Helmikuun alussa kävin labrakokeissa. Minulta mitattiin myös ferritiini. Se oli 68 µg/l (mikrogrammaa per litra), kun viitearvo on 30–195 µg/l.

      Ferritiini https://www.terveyskirjasto.fi/snk03356

      ”Raudan puutos on maailman yleisin mikroravintoaineiden puutos. Yhden arvion mukaan joka 6. ihmisellä maailmassa on raudan puutoksen aiheuttama anemia. Raudan puutos etenee vaiheittain rautavarastojen ehtymisen ja hemoglobiinin synteesin heikkenemisen myötä raudanpuutosanemiaksi (taulukko 4).” (kirjasta Ravitsemustiede https://verkkokauppa.duodecim.fi/6798.html , Riitta Freese, Eeva Voutilainen ja Marja Mutanen)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe