Osaako joku kertoa, miksi sähköpyörä, missä on 1000 w moottori, ja max nopeus 25 km/t tarvitsee vakuutuksen, mutta sähköskootteri, missä on sama 1000 watin moottori ja max nopeus 25 km/t ei tarvitse vakuutusta ? Mitä lainsäätäjä on tarkoittanut ?
laki ja vakuutukset
64
703
Vastaukset
- Anonyymi
Eikös noissa 1 kw skoottereissa korkein sallittu vakuutuksesta vapaa nopeus ole 15 km/h?
- Anonyymi
Ei ole, vaan se on 25 km/h. Tuollaiset pienemmät 1 kW ja 15 km/h laitteet ovat jalankulkijaksi laskettavia laitteita.
Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, vaan se on 25 km/h. Tuollaiset pienemmät 1 kW ja 15 km/h laitteet ovat jalankulkijaksi laskettavia laitteita.
Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.-.Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.-.
Aijaa, siispä jotkut sähköpyöräliikkeet huijjaa kun peukalokaasu vaatii muka vakuutuksen vaikka huippunopeus noissa 25 kmh ja mootorin teho 250w.- Taisit paljastaa huijauksen..
Sit taas raskailla sähköskodeil jois 25 kmh ja jopa 1000w moottori kaasuvivulla ei vaadi vakuutusta, siis mitä hemmettiä.!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-.Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.-.
Aijaa, siispä jotkut sähköpyöräliikkeet huijjaa kun peukalokaasu vaatii muka vakuutuksen vaikka huippunopeus noissa 25 kmh ja mootorin teho 250w.- Taisit paljastaa huijauksen..
Sit taas raskailla sähköskodeil jois 25 kmh ja jopa 1000w moottori kaasuvivulla ei vaadi vakuutusta, siis mitä hemmettiä.!!!Jos muutat kevyen sähköajoneuvon joksikin muuksi, joka ylittää kevyen sähköajoneuvon rajat, niin se ei ole silloin enää sen jälkeen kevyt sähköajoneuvo.
Esim. yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos muutat kevyen sähköajoneuvon joksikin muuksi, joka ylittää kevyen sähköajoneuvon rajat, niin se ei ole silloin enää sen jälkeen kevyt sähköajoneuvo.
Esim. yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.Nii mut kun pyörä on 25 kmh ja moottori 250w ja lisäks on se kaasuvipu jol voi kruisailla polkemattakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii mut kun pyörä on 25 kmh ja moottori 250w ja lisäks on se kaasuvipu jol voi kruisailla polkemattakin
- Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet
- Kevyet sähköajoneuvot
- Sähköavusteinen polkupyörä
- Moottorilla varustettu polkupyörä
Nuo kaikki ovat omia käyttötapauksia ja jokaista noista koskee omat säännöt. Pitää olla tietoinen siitä, että miten säännöt jokaisen osalta menevät.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet
- Kevyet sähköajoneuvot
- Sähköavusteinen polkupyörä
- Moottorilla varustettu polkupyörä
Nuo kaikki ovat omia käyttötapauksia ja jokaista noista koskee omat säännöt. Pitää olla tietoinen siitä, että miten säännöt jokaisen osalta menevät.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetVähä nii ku ois keksitty joku keskilämpötilahuijaus pyörille että ei saa ajaa sähköpyörää kaasuvivulla ettei maailma lämpiä, kun on että skootterilla saa jajaa kaasukahvalla kunhan 25 ei ylity ja sähköpyörälläkin saa ajaa kaasuvivulla kuha ei 25 ylity mutta jostain syystä joku olematon mitä ei pystytä suoraan sanomaankaan juttu tekee sen että 25 avusteisel pyöräl ei sais ajaa kaasuvivulla vaikka se ei ylity se 25 ja pelkästän avusteississakin on moottori eli nekin on moottorilla varustettuja pyöriä että näin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähä nii ku ois keksitty joku keskilämpötilahuijaus pyörille että ei saa ajaa sähköpyörää kaasuvivulla ettei maailma lämpiä, kun on että skootterilla saa jajaa kaasukahvalla kunhan 25 ei ylity ja sähköpyörälläkin saa ajaa kaasuvivulla kuha ei 25 ylity mutta jostain syystä joku olematon mitä ei pystytä suoraan sanomaankaan juttu tekee sen että 25 avusteisel pyöräl ei sais ajaa kaasuvivulla vaikka se ei ylity se 25 ja pelkästän avusteississakin on moottori eli nekin on moottorilla varustettuja pyöriä että näin!
Jos jälkiasentaa max. 25 km/h sähköavusteiseen polkupyörään samanlaiset pienet paksut renkaat kuin sähköskoottereissa ja lisäksi vielä käsikaasun niin aivan laillinen laite kyseessä, ainakin maalaisjärjellä ajatellen. Vai olikohan virkamiehellä joku ässä vielä hihassaan jossa muunnos onkin laiton?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jälkiasentaa max. 25 km/h sähköavusteiseen polkupyörään samanlaiset pienet paksut renkaat kuin sähköskoottereissa ja lisäksi vielä käsikaasun niin aivan laillinen laite kyseessä, ainakin maalaisjärjellä ajatellen. Vai olikohan virkamiehellä joku ässä vielä hihassaan jossa muunnos onkin laiton?
Renkaiden leveyden suhteen ei ole mainintaa. Nopeus ja teho vaikuttavat. Nyt tulee myös vakuutukset pakolliseksi tiettyjen laitteiden osalta.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70107856/if-liikennevakuutuslain-muutokset-lisaavat-mikroliikkumisen-turvallisuutta - AnonyymiUUSI
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
🔞 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa todellakin olla enintään 250 W. Avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h ja avustus saa toimia vain poljettaessa. Polkija itse tuottaa polkiessa tehoa. Se pitää sähköavusteisen pyörän osalta myös huomioida. Kyse on avustuksesta ja pyöräilijä polkee aina itse.
Niitä muita, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä "isompia" sähköajoneuvoja käytetään toki polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta käyttäjä itse ei tuota mitään tehoja.
Nuo ovat säännöt ja rajat ja niistä on turha itkeä ja valittaa.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet- Anonyymi
"Nuo ovat säännöt ja rajat ja niistä on turha itkeä ja valittaa."
Kansalaisaloitteella tyrannimaiset vain diktatuureihin sopivat mielivaltaisuudet kumoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nuo ovat säännöt ja rajat ja niistä on turha itkeä ja valittaa."
Kansalaisaloitteella tyrannimaiset vain diktatuureihin sopivat mielivaltaisuudet kumoon.Kaikki Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia, piti niistä tai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia, piti niistä tai ei.
Ihmiset niitä lakejakin säätävät. Joskus menee pieleen, ja lakeja joudutaan korjaamaan.
Nimimerkki "Upea taksilaki" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset niitä lakejakin säätävät. Joskus menee pieleen, ja lakeja joudutaan korjaamaan.
Nimimerkki "Upea taksilaki"Tuo pitää toki paikkansa. Voimassa olevia lakeja kuitenkin joutuu noudattamaan.
- Anonyymi
Minulla on sellanen 1000 W sähömoottori fillarissa. Se kulkee n. 60 Km/h., ja löytyy myös kaasuvipu (oikeasti tehonsäätövipu). Ajoin sillä tänään tuolla teolisuusalueella n. 40 Km/h. Huomasin poliisiauton tutkaamassa (ainahan ne siellä on), mutta ei ne minusta piitanneet.
Kerran ajoin 60 rajoituksella poliisiauton sivulla, hiukan takana, ihan samaa nopeutta kuin se poliisiautokin. En tiedä tajusiko ne mitä siinä tapahtui, mutta ei ne ainakaan mitenkään reagoineet.
Ovat kahdessa eri ajoneuvoluokassa.
Sähköskootteri on "kevyt sähköajoneuvo" eikä sitä tarvitse vakuuttaa, kun taas kyseisellä moottorilla varustettu pyörä onkin "Moottorilla varustettu polkupyörä" (L1e-A luokka) joka pitää vakuuttaa.
Se miksi näin tuskin ihan helpolla selviää...- Anonyymi
Suomalainen ajoneuvosäännöstö laahaa koko ajan jäljessä siitä, mitä kaikkea markkinoille puskee päivittäin. Ihan siitä johtuu erilainen hyvinkin yksityiskohtainen sääntely polkupyörille ja niihin rinnastettaville. Ne olivat ensin markkinoilla. Juuri sääntöjen valmistuttua tuli sitten yhtäkkiä EU:sta säädelty lista ominaisuuksista "maastokäyttöön tarkoitetuille" sähkömopoille.
Tästä kokonaisuudesta oli vasta juttua Hesarissa. Helppo ajoneuvo ilman korttia ajettava ja säännöiltää polkupyörään rinnastettava, eikä Suomi ole vielä keksinyt edes laittaa vakuutusta pakolliseksi. Niillä sitten ajetaan missä ja miten sattuu, eikä poliisia kiinnosta pätkääkään niin kauan kuin kukaan ei ole jäänyt kunnolla alle...
Ihan mielenkiinnosta laskin sunnuntai-iltana Helsingin Hämeentiellä ruokareppukuljettajien toimia. Yksi ajoi pyörätiellä oikeaan suuntaan. Kuusi pyörätiellä mutta väärään suuntaan. Kahdeksan oli päätynyt ajamaan jalkakäytävällä pyörätien sivussa, näistä viisi "väärään suuntaan" kadun puoleen nähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen ajoneuvosäännöstö laahaa koko ajan jäljessä siitä, mitä kaikkea markkinoille puskee päivittäin. Ihan siitä johtuu erilainen hyvinkin yksityiskohtainen sääntely polkupyörille ja niihin rinnastettaville. Ne olivat ensin markkinoilla. Juuri sääntöjen valmistuttua tuli sitten yhtäkkiä EU:sta säädelty lista ominaisuuksista "maastokäyttöön tarkoitetuille" sähkömopoille.
Tästä kokonaisuudesta oli vasta juttua Hesarissa. Helppo ajoneuvo ilman korttia ajettava ja säännöiltää polkupyörään rinnastettava, eikä Suomi ole vielä keksinyt edes laittaa vakuutusta pakolliseksi. Niillä sitten ajetaan missä ja miten sattuu, eikä poliisia kiinnosta pätkääkään niin kauan kuin kukaan ei ole jäänyt kunnolla alle...
Ihan mielenkiinnosta laskin sunnuntai-iltana Helsingin Hämeentiellä ruokareppukuljettajien toimia. Yksi ajoi pyörätiellä oikeaan suuntaan. Kuusi pyörätiellä mutta väärään suuntaan. Kahdeksan oli päätynyt ajamaan jalkakäytävällä pyörätien sivussa, näistä viisi "väärään suuntaan" kadun puoleen nähden.Ruokalähetit ja sähköpotkulautailijat ovat pahimpia liikenteessä sikailijoita nykyään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruokalähetit ja sähköpotkulautailijat ovat pahimpia liikenteessä sikailijoita nykyään.
Fillaristeille ihan varteenotettavia kilpailijoita siinä lajissa. Ehkä tosiaan vielä pahempia.
- Anonyymi
Odota vaan kiltisti, lainsäätäjä on juuri matkalla näppäimistönsä äärelle antamaan seikkaperäisen selvityksen mieltäsi askarruttavaan visaiseen kysymykseen.
- Anonyymi
Ei ole vielä näkynyt vastausta? Kauanko pitää vielä odottaa? Henkeä pidättäen en uskalla odottaa, kun näyttää kuitenkin kestävän.
- Anonyymi
kysyihän tuo, että mikä on lainsäätäjän ajatus ollut, wolttikuskit ajelee paksurenkaisilla 1000 watin skootterilla ilman vakuutustam mutta pyöräiljä 1000 watin efatillä ajelee maastossa ja joutuu ottamaan vakuutuksen, missä logiikka ?
- Anonyymi
Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jos kuskaat sen pyöräsi sinne maastoon muulla keinoin, etkä ajele sillä yleisillä teillä, niin et varmaankaan tarvitse vakuutusta.
- Anonyymi
Mulla on 2000w moottori pyörässä,liimasin moottoriin 250w tarran,se riittäkööt poliiseille
- Anonyymi
Asennevammaisia ovat sellaiset ihmiset, jotka eivät kykene noudattamaan voimassa olevia sääntöjä ja lakeja.
- Anonyymi
Et sitten tulevaisuudessakaan aja kenenkään päälle etkä telo itseäsi sillä laitteella.
Säännöt ovat sellaiset, että joudut itse maksamaan kaiken aiheuttamasi, jos ajoneuvostasi löydetään tuollaisia virityksiä. Vakuutukset on tarkoitettu avuksi sääntöjä edes jotenkin noudattaville. Itse tehtyjä virityksiä ei voi ollenkaan vakuuttaa, jos niitä ei ensin tarkasteta ja luokitella esim. sähkömopoiksi. - Anonyymi
Mutta entä moottorin ohjain? 2000 watin moottori käy ja kulkee controllerin antamalla virralla.
- Anonyymi
Ainahan voi vaihtaa luomupyörään jos asia häiritsee
- Anonyymi
1000 watin maastopyörä tarvitsee maastossakin vakuutuksen, ellei ole oma suljettu alue
- Anonyymi
Miksi muka vaatisi? Perustuu mihin? Mistä löytyy tieto asiasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muka vaatisi? Perustuu mihin? Mistä löytyy tieto asiasta?
"Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä ajoneuvoja
Moottoriajoneuvon kanssa voi sattua vahinko niin tiellä, piha-alueella, pellolla, metsässä kuin jäällä. Siksi liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä tai teiden ulkopuolella käytettäviä moottoriajoneuvoja. Myös esimerkiksi lasten käyttöön tarkoitetut mönkijät tai sähköiset liikkumisvälineet, joiden nopeus ylittää 25km/h, tulee vakuuttaa liikennevakuutuksella.
Jos et ole varma tuleeko ajoneuvollesi ottaa liikennevakuutus, ota yhteyttä ja selvitetään asia yhdessä."
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvovakuutus/muiden-ajoneuvojen-vakuutukset
"Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös maastoajoa varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot."
https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2022/milloin-sahkopyora-tarvitsee-liikennevakuutuksen/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muka vaatisi? Perustuu mihin? Mistä löytyy tieto asiasta?
Suomen laki 1 ja 2.
- Anonyymi
Kannattaa suunnata kysymys viranomaisille. Sieltä suunnalta saattaa saada jonkinlaisen todenmukaisen vastauksen.
- Anonyymi
Esimerkiksi elintarvikeviranomaisille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi elintarvikeviranomaisille?
Jos uskot sen viranomaisen kautta saavasi vastaukset kysymyksiin, niin siitä vaan.
- Anonyymi
on kysytty viranomaisilta, eivöt osanneet sanoa syytä
- Anonyymi
Kysyitkö Aluehallintoviraston työsuojeluviranomaiselta?
- Anonyymi
Joku osaa kyllä kertoa. Kysy Jokulta.
- Anonyymi
Minä taas luulin, että se on Ketä joka tietä.
- Anonyymi
Onk Jossulla toine, mää kysyi Mulkukalt et Ketä se oli?
- Anonyymi
Yhtään vakuutusta ole ottanut 3 vuoteen vaikka omistan sellasen johon pitää ottaa,ihan turhaa rahastusta kun ei sitä kukaan valvo
- Anonyymi
Onnea ja menestystä sitten vaan, jos sattuu kolahtamaan, eli olet mukana kolarissa/onnettomuudessa. Järkevät ihmiset kykenevät toimimaan oikein, ilman, että joku on jatkuvasti kyttäämässä ja valvomassa.
- Anonyymi
Lihasheikkoudesta kärsivät ovat kovin kolarialttiita ja vahinkonsa kalliita ja kuormittaaa kalliisti terveydenhuoltoa. Siksi vakuutukset.
- Anonyymi
Lihasheikkousliikkumisvälineet on syytä vakuuttaa mm. tulipalon kannalta.
- Anonyymi
Eikä kuormita kuin sinun mielikuvitustasi
- Anonyymi
Kuka turhista vakuutuksista maksaa,luuleeko joku vielä että tulis jotain korvauksiakin jos kävis jotain,ai saatana että ihmisiä on helppoa kusta linssiin.
- Anonyymi
Vakuutus voi tuntua "tavallista paremmasta kuskista" turhalta. Silti joskus tapahtuu, ja sitten sattuu. Jos tässä kohtaa lakisääteinen vakuutus on ottamatta, saattaapi parin kympin säästö tulla arvokkaaksi...
- Anonyymi
Tarvitseeko spandexeista maksaa vakuutusta?
- Anonyymi
Spandex ei repeydy ellei oo heittänyt keppiä pinnojen väliin ja lentää voltilla tangon yli.
- Anonyymi
Sähköpotkulautailusta voi tulla entistä kalliimpaa – taustalla uusi lakimuutos
https://yle.fi/a/74-20078607
"Vuokrattavat sähköpotkulaudat tulevat osaksi liikennevakuutusta toukokuun alusta lähtien. Alan yritys arvioi, että muutoksen myötä vuokrattavat laudat poistuvat monilta pienemmiltä paikkakunnilta."- Anonyymi
Lakimuutos asiasta tulee voimaan toukokuun alussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakimuutos asiasta tulee voimaan toukokuun alussa.
jääkö L1-e A ajoneuvot mihin vakkutkseen ? Liikenne.- vai sähköajoneuvo sellaiseen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jääkö L1-e A ajoneuvot mihin vakkutkseen ? Liikenne.- vai sähköajoneuvo sellaiseen ?
Lue yllä olevan www.sttinfo.fi linkin takaa kohta: "Nämä liikkumisvälineet pitää uudistuksen jälkeen liikennevakuuttaa". Siellä lukee mitä välineitä muutos koskee.
- Anonyymi
Vakuutus yhtä tärkeää ku se jälki joka jää paperiin kun pyyhkii perseen.
- Anonyymi
Nyt on kuitenkin otettava sellainen, riippuen välineestä. Vakuutuksen ottamisen ja maksujen jälkeen saat tehdä paperilla mitä itse haluat.
- Anonyymi
"Yksityiskäytössä olevan rekisteröimättömän sähköisen liikkumisvälineen, kuten sähköpotkulaudan, sähköskootterin tai senioriskootterin, paino ja nopeus ratkaisevat jatkossa, kuuluuko se liikennevakuuttaa. Jos välineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa, sille on otettava liikennevakuutus. Myös lasten käyttöön tarkoitetut liikkumisvälineet on vakuutettava, jos nopeus- tai painoraja ylittyy."
Esim. Kontio Kruiser pitää siis vakuttaa, koska sen paino ylittää 25 kg rajan. - Anonyymi
Raha pois tyhmiltä suomalaisilta
- Anonyymi
Lait määräävät tässä yhteiskunnassa, miten asiat ovat ja menevät. Yksittäisen mielipide ei vaikuta paljon mihinkään.
- Anonyymi
Hähää. Oikein. Kaikki yli 10 kg:n pyörät verolle ja kuskeille progressiivinen läskivero!
- Anonyymi
"Yksityiskäytössä olevan rekisteröimättömän sähköisen liikkumisvälineen, kuten sähköpotkulaudan, sähköskootterin tai senioriskootterin, paino ja nopeus ratkaisevat jatkossa, kuuluuko se liikennevakuuttaa. Jos välineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa, sille on otettava liikennevakuutus. Myös lasten käyttöön tarkoitetut liikkumisvälineet on vakuutettava, jos nopeus- tai painoraja ylittyy."
Lähde:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70107856/if-liikennevakuutuslain-muutokset-lisaavat-mikroliikkumisen-turvallisuutta
- Anonyymi
NIIN SE VAAN ON, ETTÄ VAKUUS MAKSAA KAIKEN VAHINGON.
- Anonyymi
"VAKUUS"?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)674590Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu142249- 251774
- 121508
- 271433
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51298- 101227
- 131146
- 221086
Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä
Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.2911014