laki ja vakuutukset

Anonyymi-ap

Osaako joku kertoa, miksi sähköpyörä, missä on 1000 w moottori, ja max nopeus 25 km/t tarvitsee vakuutuksen, mutta sähköskootteri, missä on sama 1000 watin moottori ja max nopeus 25 km/t ei tarvitse vakuutusta ? Mitä lainsäätäjä on tarkoittanut ?

64

703

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös noissa 1 kw skoottereissa korkein sallittu vakuutuksesta vapaa nopeus ole 15 km/h?

      • Anonyymi

        Ei ole, vaan se on 25 km/h. Tuollaiset pienemmät 1 kW ja 15 km/h laitteet ovat jalankulkijaksi laskettavia laitteita.

        Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, vaan se on 25 km/h. Tuollaiset pienemmät 1 kW ja 15 km/h laitteet ovat jalankulkijaksi laskettavia laitteita.

        Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.

        -.Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.-.

        Aijaa, siispä jotkut sähköpyöräliikkeet huijjaa kun peukalokaasu vaatii muka vakuutuksen vaikka huippunopeus noissa 25 kmh ja mootorin teho 250w.- Taisit paljastaa huijauksen..
        Sit taas raskailla sähköskodeil jois 25 kmh ja jopa 1000w moottori kaasuvivulla ei vaadi vakuutusta, siis mitä hemmettiä.!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -.Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.-.

        Aijaa, siispä jotkut sähköpyöräliikkeet huijjaa kun peukalokaasu vaatii muka vakuutuksen vaikka huippunopeus noissa 25 kmh ja mootorin teho 250w.- Taisit paljastaa huijauksen..
        Sit taas raskailla sähköskodeil jois 25 kmh ja jopa 1000w moottori kaasuvivulla ei vaadi vakuutusta, siis mitä hemmettiä.!!!

        Jos muutat kevyen sähköajoneuvon joksikin muuksi, joka ylittää kevyen sähköajoneuvon rajat, niin se ei ole silloin enää sen jälkeen kevyt sähköajoneuvo.

        Esim. yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muutat kevyen sähköajoneuvon joksikin muuksi, joka ylittää kevyen sähköajoneuvon rajat, niin se ei ole silloin enää sen jälkeen kevyt sähköajoneuvo.

        Esim. yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

        Nii mut kun pyörä on 25 kmh ja moottori 250w ja lisäks on se kaasuvipu jol voi kruisailla polkemattakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii mut kun pyörä on 25 kmh ja moottori 250w ja lisäks on se kaasuvipu jol voi kruisailla polkemattakin

        - Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet
        - Kevyet sähköajoneuvot
        - Sähköavusteinen polkupyörä
        - Moottorilla varustettu polkupyörä

        Nuo kaikki ovat omia käyttötapauksia ja jokaista noista koskee omat säännöt. Pitää olla tietoinen siitä, että miten säännöt jokaisen osalta menevät.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet
        - Kevyet sähköajoneuvot
        - Sähköavusteinen polkupyörä
        - Moottorilla varustettu polkupyörä

        Nuo kaikki ovat omia käyttötapauksia ja jokaista noista koskee omat säännöt. Pitää olla tietoinen siitä, että miten säännöt jokaisen osalta menevät.

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Vähä nii ku ois keksitty joku keskilämpötilahuijaus pyörille että ei saa ajaa sähköpyörää kaasuvivulla ettei maailma lämpiä, kun on että skootterilla saa jajaa kaasukahvalla kunhan 25 ei ylity ja sähköpyörälläkin saa ajaa kaasuvivulla kuha ei 25 ylity mutta jostain syystä joku olematon mitä ei pystytä suoraan sanomaankaan juttu tekee sen että 25 avusteisel pyöräl ei sais ajaa kaasuvivulla vaikka se ei ylity se 25 ja pelkästän avusteississakin on moottori eli nekin on moottorilla varustettuja pyöriä että näin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähä nii ku ois keksitty joku keskilämpötilahuijaus pyörille että ei saa ajaa sähköpyörää kaasuvivulla ettei maailma lämpiä, kun on että skootterilla saa jajaa kaasukahvalla kunhan 25 ei ylity ja sähköpyörälläkin saa ajaa kaasuvivulla kuha ei 25 ylity mutta jostain syystä joku olematon mitä ei pystytä suoraan sanomaankaan juttu tekee sen että 25 avusteisel pyöräl ei sais ajaa kaasuvivulla vaikka se ei ylity se 25 ja pelkästän avusteississakin on moottori eli nekin on moottorilla varustettuja pyöriä että näin!

        Jos jälkiasentaa max. 25 km/h sähköavusteiseen polkupyörään samanlaiset pienet paksut renkaat kuin sähköskoottereissa ja lisäksi vielä käsikaasun niin aivan laillinen laite kyseessä, ainakin maalaisjärjellä ajatellen. Vai olikohan virkamiehellä joku ässä vielä hihassaan jossa muunnos onkin laiton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jälkiasentaa max. 25 km/h sähköavusteiseen polkupyörään samanlaiset pienet paksut renkaat kuin sähköskoottereissa ja lisäksi vielä käsikaasun niin aivan laillinen laite kyseessä, ainakin maalaisjärjellä ajatellen. Vai olikohan virkamiehellä joku ässä vielä hihassaan jossa muunnos onkin laiton?

        Renkaiden leveyden suhteen ei ole mainintaa. Nopeus ja teho vaikuttavat. Nyt tulee myös vakuutukset pakolliseksi tiettyjen laitteiden osalta.

        https://www.sttinfo.fi/tiedote/70107856/if-liikennevakuutuslain-muutokset-lisaavat-mikroliikkumisen-turvallisuutta


      • Anonyymi
        UUSI

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🔞 ­­­N­y­m­f­o­­­m­a­­­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa todellakin olla enintään 250 W. Avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h ja avustus saa toimia vain poljettaessa. Polkija itse tuottaa polkiessa tehoa. Se pitää sähköavusteisen pyörän osalta myös huomioida. Kyse on avustuksesta ja pyöräilijä polkee aina itse.

      Niitä muita, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä "isompia" sähköajoneuvoja käytetään toki polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta käyttäjä itse ei tuota mitään tehoja.

      Nuo ovat säännöt ja rajat ja niistä on turha itkeä ja valittaa.

      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

      • Anonyymi

        "Nuo ovat säännöt ja rajat ja niistä on turha itkeä ja valittaa."

        Kansalaisaloitteella tyrannimaiset vain diktatuureihin sopivat mielivaltaisuudet kumoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo ovat säännöt ja rajat ja niistä on turha itkeä ja valittaa."

        Kansalaisaloitteella tyrannimaiset vain diktatuureihin sopivat mielivaltaisuudet kumoon.

        Kaikki Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia, piti niistä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia, piti niistä tai ei.

        Ihmiset niitä lakejakin säätävät. Joskus menee pieleen, ja lakeja joudutaan korjaamaan.

        Nimimerkki "Upea taksilaki"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset niitä lakejakin säätävät. Joskus menee pieleen, ja lakeja joudutaan korjaamaan.

        Nimimerkki "Upea taksilaki"

        Tuo pitää toki paikkansa. Voimassa olevia lakeja kuitenkin joutuu noudattamaan.


      • Anonyymi

        Minulla on sellanen 1000 W sähömoottori fillarissa. Se kulkee n. 60 Km/h., ja löytyy myös kaasuvipu (oikeasti tehonsäätövipu). Ajoin sillä tänään tuolla teolisuusalueella n. 40 Km/h. Huomasin poliisiauton tutkaamassa (ainahan ne siellä on), mutta ei ne minusta piitanneet.
        Kerran ajoin 60 rajoituksella poliisiauton sivulla, hiukan takana, ihan samaa nopeutta kuin se poliisiautokin. En tiedä tajusiko ne mitä siinä tapahtui, mutta ei ne ainakaan mitenkään reagoineet.


    • Ovat kahdessa eri ajoneuvoluokassa.
      Sähköskootteri on "kevyt sähköajoneuvo" eikä sitä tarvitse vakuuttaa, kun taas kyseisellä moottorilla varustettu pyörä onkin "Moottorilla varustettu polkupyörä" (L1e-A luokka) joka pitää vakuuttaa.

      Se miksi näin tuskin ihan helpolla selviää...

      • Anonyymi

        Suomalainen ajoneuvosäännöstö laahaa koko ajan jäljessä siitä, mitä kaikkea markkinoille puskee päivittäin. Ihan siitä johtuu erilainen hyvinkin yksityiskohtainen sääntely polkupyörille ja niihin rinnastettaville. Ne olivat ensin markkinoilla. Juuri sääntöjen valmistuttua tuli sitten yhtäkkiä EU:sta säädelty lista ominaisuuksista "maastokäyttöön tarkoitetuille" sähkömopoille.

        Tästä kokonaisuudesta oli vasta juttua Hesarissa. Helppo ajoneuvo ilman korttia ajettava ja säännöiltää polkupyörään rinnastettava, eikä Suomi ole vielä keksinyt edes laittaa vakuutusta pakolliseksi. Niillä sitten ajetaan missä ja miten sattuu, eikä poliisia kiinnosta pätkääkään niin kauan kuin kukaan ei ole jäänyt kunnolla alle...

        Ihan mielenkiinnosta laskin sunnuntai-iltana Helsingin Hämeentiellä ruokareppukuljettajien toimia. Yksi ajoi pyörätiellä oikeaan suuntaan. Kuusi pyörätiellä mutta väärään suuntaan. Kahdeksan oli päätynyt ajamaan jalkakäytävällä pyörätien sivussa, näistä viisi "väärään suuntaan" kadun puoleen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen ajoneuvosäännöstö laahaa koko ajan jäljessä siitä, mitä kaikkea markkinoille puskee päivittäin. Ihan siitä johtuu erilainen hyvinkin yksityiskohtainen sääntely polkupyörille ja niihin rinnastettaville. Ne olivat ensin markkinoilla. Juuri sääntöjen valmistuttua tuli sitten yhtäkkiä EU:sta säädelty lista ominaisuuksista "maastokäyttöön tarkoitetuille" sähkömopoille.

        Tästä kokonaisuudesta oli vasta juttua Hesarissa. Helppo ajoneuvo ilman korttia ajettava ja säännöiltää polkupyörään rinnastettava, eikä Suomi ole vielä keksinyt edes laittaa vakuutusta pakolliseksi. Niillä sitten ajetaan missä ja miten sattuu, eikä poliisia kiinnosta pätkääkään niin kauan kuin kukaan ei ole jäänyt kunnolla alle...

        Ihan mielenkiinnosta laskin sunnuntai-iltana Helsingin Hämeentiellä ruokareppukuljettajien toimia. Yksi ajoi pyörätiellä oikeaan suuntaan. Kuusi pyörätiellä mutta väärään suuntaan. Kahdeksan oli päätynyt ajamaan jalkakäytävällä pyörätien sivussa, näistä viisi "väärään suuntaan" kadun puoleen nähden.

        Ruokalähetit ja sähköpotkulautailijat ovat pahimpia liikenteessä sikailijoita nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokalähetit ja sähköpotkulautailijat ovat pahimpia liikenteessä sikailijoita nykyään.

        Fillaristeille ihan varteenotettavia kilpailijoita siinä lajissa. Ehkä tosiaan vielä pahempia.


    • Anonyymi

      Odota vaan kiltisti, lainsäätäjä on juuri matkalla näppäimistönsä äärelle antamaan seikkaperäisen selvityksen mieltäsi askarruttavaan visaiseen kysymykseen.

      • Anonyymi

        Ei ole vielä näkynyt vastausta? Kauanko pitää vielä odottaa? Henkeä pidättäen en uskalla odottaa, kun näyttää kuitenkin kestävän.


    • Anonyymi

      kysyihän tuo, että mikä on lainsäätäjän ajatus ollut, wolttikuskit ajelee paksurenkaisilla 1000 watin skootterilla ilman vakuutustam mutta pyöräiljä 1000 watin efatillä ajelee maastossa ja joutuu ottamaan vakuutuksen, missä logiikka ?

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jos kuskaat sen pyöräsi sinne maastoon muulla keinoin, etkä ajele sillä yleisillä teillä, niin et varmaankaan tarvitse vakuutusta.


    • Anonyymi

      Mulla on 2000w moottori pyörässä,liimasin moottoriin 250w tarran,se riittäkööt poliiseille

      • Anonyymi

        Asennevammaisia ovat sellaiset ihmiset, jotka eivät kykene noudattamaan voimassa olevia sääntöjä ja lakeja.


      • Anonyymi

        Et sitten tulevaisuudessakaan aja kenenkään päälle etkä telo itseäsi sillä laitteella.

        Säännöt ovat sellaiset, että joudut itse maksamaan kaiken aiheuttamasi, jos ajoneuvostasi löydetään tuollaisia virityksiä. Vakuutukset on tarkoitettu avuksi sääntöjä edes jotenkin noudattaville. Itse tehtyjä virityksiä ei voi ollenkaan vakuuttaa, jos niitä ei ensin tarkasteta ja luokitella esim. sähkömopoiksi.


      • Anonyymi

        Mutta entä moottorin ohjain? 2000 watin moottori käy ja kulkee controllerin antamalla virralla.


    • Anonyymi

      Ainahan voi vaihtaa luomupyörään jos asia häiritsee

    • Anonyymi

      1000 watin maastopyörä tarvitsee maastossakin vakuutuksen, ellei ole oma suljettu alue

      • Anonyymi

        Miksi muka vaatisi? Perustuu mihin? Mistä löytyy tieto asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka vaatisi? Perustuu mihin? Mistä löytyy tieto asiasta?

        "Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä ajoneuvoja

        Moottoriajoneuvon kanssa voi sattua vahinko niin tiellä, piha-alueella, pellolla, metsässä kuin jäällä. Siksi liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä tai teiden ulkopuolella käytettäviä moottoriajoneuvoja. Myös esimerkiksi lasten käyttöön tarkoitetut mönkijät tai sähköiset liikkumisvälineet, joiden nopeus ylittää 25km/h, tulee vakuuttaa liikennevakuutuksella.

        Jos et ole varma tuleeko ajoneuvollesi ottaa liikennevakuutus, ota yhteyttä ja selvitetään asia yhdessä."

        https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvovakuutus/muiden-ajoneuvojen-vakuutukset


        "Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös maastoajoa varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot."

        https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2022/milloin-sahkopyora-tarvitsee-liikennevakuutuksen/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka vaatisi? Perustuu mihin? Mistä löytyy tieto asiasta?

        Suomen laki 1 ja 2.


    • Anonyymi

      Kannattaa suunnata kysymys viranomaisille. Sieltä suunnalta saattaa saada jonkinlaisen todenmukaisen vastauksen.

      • Anonyymi

        Esimerkiksi elintarvikeviranomaisille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi elintarvikeviranomaisille?

        Jos uskot sen viranomaisen kautta saavasi vastaukset kysymyksiin, niin siitä vaan.


    • Anonyymi

      on kysytty viranomaisilta, eivöt osanneet sanoa syytä

      • Anonyymi

        Kysyitkö Aluehallintoviraston työsuojeluviranomaiselta?


    • Anonyymi

      Joku osaa kyllä kertoa. Kysy Jokulta.

      • Anonyymi

        Minä taas luulin, että se on Ketä joka tietä.


      • Anonyymi

        Onk Jossulla toine, mää kysyi Mulkukalt et Ketä se oli?


    • Anonyymi

      Yhtään vakuutusta ole ottanut 3 vuoteen vaikka omistan sellasen johon pitää ottaa,ihan turhaa rahastusta kun ei sitä kukaan valvo

      • Anonyymi

        Onnea ja menestystä sitten vaan, jos sattuu kolahtamaan, eli olet mukana kolarissa/onnettomuudessa. Järkevät ihmiset kykenevät toimimaan oikein, ilman, että joku on jatkuvasti kyttäämässä ja valvomassa.


    • Anonyymi

      Lihasheikkoudesta kärsivät ovat kovin kolarialttiita ja vahinkonsa kalliita ja kuormittaaa kalliisti terveydenhuoltoa. Siksi vakuutukset.

      • Anonyymi

        Lihasheikkousliikkumisvälineet on syytä vakuuttaa mm. tulipalon kannalta.


      • Anonyymi

        Eikä kuormita kuin sinun mielikuvitustasi


    • Anonyymi

      Kuka turhista vakuutuksista maksaa,luuleeko joku vielä että tulis jotain korvauksiakin jos kävis jotain,ai saatana että ihmisiä on helppoa kusta linssiin.

      • Anonyymi

        Vakuutus voi tuntua "tavallista paremmasta kuskista" turhalta. Silti joskus tapahtuu, ja sitten sattuu. Jos tässä kohtaa lakisääteinen vakuutus on ottamatta, saattaapi parin kympin säästö tulla arvokkaaksi...


    • Anonyymi

      Tarvitseeko spandexeista maksaa vakuutusta?

    • Anonyymi

      Spandex ei repeydy ellei oo heittänyt keppiä pinnojen väliin ja lentää voltilla tangon yli.

    • Anonyymi

      Sähköpotkulautailusta voi tulla entistä kalliimpaa – taustalla uusi lakimuutos

      https://yle.fi/a/74-20078607

      "Vuokrattavat sähköpotkulaudat tulevat osaksi liikennevakuutusta toukokuun alusta lähtien. Alan yritys arvioi, että muutoksen myötä vuokrattavat laudat poistuvat monilta pienemmiltä paikkakunnilta."

      • Anonyymi

        Lakimuutos asiasta tulee voimaan toukokuun alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakimuutos asiasta tulee voimaan toukokuun alussa.

        jääkö L1-e A ajoneuvot mihin vakkutkseen ? Liikenne.- vai sähköajoneuvo sellaiseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jääkö L1-e A ajoneuvot mihin vakkutkseen ? Liikenne.- vai sähköajoneuvo sellaiseen ?

        Lue yllä olevan www.sttinfo.fi linkin takaa kohta: "Nämä liikkumisvälineet pitää uudistuksen jälkeen liikennevakuuttaa". Siellä lukee mitä välineitä muutos koskee.


    • Anonyymi

      Vakuutus yhtä tärkeää ku se jälki joka jää paperiin kun pyyhkii perseen.

      • Anonyymi

        Nyt on kuitenkin otettava sellainen, riippuen välineestä. Vakuutuksen ottamisen ja maksujen jälkeen saat tehdä paperilla mitä itse haluat.


    • Anonyymi

      "Yksityiskäytössä olevan rekisteröimättömän sähköisen liikkumisvälineen, kuten sähköpotkulaudan, sähköskootterin tai senioriskootterin, paino ja nopeus ratkaisevat jatkossa, kuuluuko se liikennevakuuttaa. Jos välineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa, sille on otettava liikennevakuutus. Myös lasten käyttöön tarkoitetut liikkumisvälineet on vakuutettava, jos nopeus- tai painoraja ylittyy."

      Esim. Kontio Kruiser pitää siis vakuttaa, koska sen paino ylittää 25 kg rajan.

    • Anonyymi

      Raha pois tyhmiltä suomalaisilta

      • Anonyymi

        Lait määräävät tässä yhteiskunnassa, miten asiat ovat ja menevät. Yksittäisen mielipide ei vaikuta paljon mihinkään.


    • Anonyymi

      Hähää. Oikein. Kaikki yli 10 kg:n pyörät verolle ja kuskeille progressiivinen läskivero!

      • Anonyymi

        "Yksityiskäytössä olevan rekisteröimättömän sähköisen liikkumisvälineen, kuten sähköpotkulaudan, sähköskootterin tai senioriskootterin, paino ja nopeus ratkaisevat jatkossa, kuuluuko se liikennevakuuttaa. Jos välineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa, sille on otettava liikennevakuutus. Myös lasten käyttöön tarkoitetut liikkumisvälineet on vakuutettava, jos nopeus- tai painoraja ylittyy."

        Lähde:
        https://www.sttinfo.fi/tiedote/70107856/if-liikennevakuutuslain-muutokset-lisaavat-mikroliikkumisen-turvallisuutta


    • Anonyymi

      NIIN SE VAAN ON, ETTÄ VAKUUS MAKSAA KAIKEN VAHINGON.

      • Anonyymi

        "VAKUUS"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe