Useampi vetytekniikkaan keskittyneen yrityksen pörssikurssi laskenut selvästi eikä juurikaan uusia tilauksia ole merkittävästi tullut. Ei ihmekkään että firmoilla menee huonosti ja pörssikurssi laskee.
"Nel on maailman vanhin puhdasvetyyhtiö, joka on myynyt emäksisiä elektrolyysilaitteita vuodesta 1927 lähtien, ja se oli planeetan suurin elektrolyysilaitteiden valmistaja, kun se osti PEM-elektrolyysiyrityksen Proton OnSiten vuonna 2017.
Sen osakekurssi on laskenut 72 % viimeisen vuoden aikana 9. helmikuuta 2023 pidetystä 18,48 NKR:stä (1,77 dollarista) 5,16 NKR:iin tämän artikkelin julkaisuhetkellä – ja Næss uskoo tämän laskevan noin 3,50 NKR:iin. keskellä epävarmuutta siitä, toteutuuko Nelin suurin toimitussopimus vuodelle 2024, koska ostaja Woodside Energy ei ole vielä tehnyt lopullista investointipäätöstä hankkeestaan."
"Ranskan McPhy on pudonnut 81,8 % viime vuoden helmikuun 3. päivän jälkeen; Yhdysvaltalaisen Plug Powerin osakkeet ovat laskeneet 78,8 % huolimatta jyrkästä noususta viimeisen kymmenen päivän aikana; ja Ison-Britannian ITM Power on supistunut 60,5 prosenttia 3. helmikuuta 2023 lähtien."
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Usealla vety-yhtiöllä menee huonosti ja osakekurssi laskee.
33
1829
Vastaukset
- Anonyymi
Vety tuli liian myöhään. 90-luvulla olisi vielä voinut pärjätä, mutta ei enää.
- Anonyymi
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/etf-listat/17439463-lg-hydrogen-economy
mie ostan
poikii
- Anonyymi
Vety henkilöautoissa on yhtä suurta kusetusta. Hölmöiltä sijoittajilta rahat pois.
- Anonyymi
Hondalla jo hybridi.
Vety tankki ja lataus juu
- Anonyymi
Nyt on myös tutkittu vety-yhtiöihin sijoittamista ja ei hyvältä näytä.
"Sijoittajien raha paloi vety-yhtiöissä – Tapaus kertoo laatuyhtiöiden tunnistamisen vaikeudesta
Viime vuosien pörssihuumassa piensijoittajat iskivät yhtiöihin, joiden tuottolupaukset osoittautuivat liian hurjiksi."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sijoittajien-raha-paloi-vety-yhtioissa-tapaus-kertoo-laatuyhtioiden-tunnistamisen-vaikeudesta/1dd87dd8-4215-45e9-984f-9ca35b493c70 - Anonyymi
Kunnioitettava Tekniikan Maailma kertoo lehdessään suomalaisesta merikonttiin asennetusta vetyvoimalasta josta saadaan seitsemästäkymmenestä kilosta vetyä 1000 kwh sähköä. 70 vetykilon valmistamiseen taas kuluu puolestaan sähköä 3850 kwh. Sitä ei artikkelissa mainittu. Miksiköhän ei?
- Anonyymi
millä se sähkö on tuotettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
millä se sähkö on tuotettu?
Pääosin aurinko, tuuli, vesi ja ydinvoimalla.
Vedyn ongelma on se että sen tekemiseen tarvitaan paljon sähköä.
Eli tuotetaan sähköä jotta voidaan tuottaa vetyä joka sitten muutetaan uudelleen sähköksi.
Onhan tuo pöljää. Vetyä pitäisi tehdä varastoon silloin kun sähköä on yli tarjonnan. Tuon ongelma vain on se että tavallinen sähkön kuluttaja ei saa koskaan halpaa sähköä. Eli aika murheellinen kuluttajalle on tuo vedyn tuottaminen.
- Anonyymi
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/etf-listat/17439463-lg-hydrogen-economy
ja 5 vuoden päästä arvo 400e?- Anonyymi
Voi koko vetymarkkinan arvo olla yhteensä jopa 500€ 5 vuoden kuluttua!
- Anonyymi
Alunperin osake lähtenyt 9e hinnasta tippumaan noin 4e hintaan.... ja ilman perusteluita haikailet että osakkeen arvo olisi 400e 5 vuoden kuluttua. Kuulostat lotto fanilta joka toivoo suuria pienellä rahalla vaikka olisi todennäköisyydet todella pienet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi koko vetymarkkinan arvo olla yhteensä jopa 500€ 5 vuoden kuluttua!
Saksa sijoitti 24 miljarrdia juuri nyt vetyyn..
Eu suunta siis selvä.
Vw kaatuu jos ei kehitä vetyautoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksa sijoitti 24 miljarrdia juuri nyt vetyyn..
Eu suunta siis selvä.
Vw kaatuu jos ei kehitä vetyautojaMaailmalla on useita esimerkkejä että ei ne miljardisijoitukset takaa tuottoja. Suomessa tälläinen oli Talvivaaran kaivos aikoinaan. Maailmalla Toyota Mirai vetyauton myyminen joita ei ole saatu kaupaksi kun jokaisessa maassa vetyautokanta pyöreästi 0,0%, jolloin Toyota on tehnyt massiiviset tappiot vetyseikkailullaan. Sen takia myös Toyota on ottanut yli 10v virheestä opikseen tehden u-käännöksen tuomalla noin 15 täyssähköautoa markkinoille viimeistään vuonna 2027, koska tietää että ihmiset haluavat ostaa täyssähköautoja.... eikä vetyautoja.
Se että kaadetaan valtavasti rahaa johonkin ei takaa onnistumista taloudellisesti jos kulurakenne mättää (ei saada kaupaksi järkevällä hinnalla).
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-
- Anonyymi
Kauppalehden palstalla mietitään myös vetysijoituksia ja väittely on sielläkin kovaa eikä vedylle tunnu löytyvän uskottavia puolustajia.
https://keskustelu.kauppalehti.fi/threads/vetytalous-ja-polttokennot.246880/page-140 - Anonyymi
Sehän on juurikin näin. On huomattava, että "isojen poikien" kiinnostus vetyyn ja vety-yrityksiin on ollut minimaalista. Muutenhan mm. alan yritysten arvostukset eivät olisi palautuneet amerikkalaisittain pohjamutiin.
Voi nyt verrata vaikkapa Teslan (hinta)historiaan, missä vaan on koko ajan tiedetty, mitä tuleman pitää. Insinöörit ja peruspiensijoittajat olivat koko matkan skeptisiä. Sekä sähkön että Teslan markkina-aseman suhteen. Isolla rahalla homma vedettiin maaliin väkisin.
Vedyssä taas tyystin päinvastainen tilanne. Insinöörit ja piensijoittajat ovat hehkuttaneet sekä vedättäneet.
Iso raha pysyy erossa ja hankkeet etenevät hitaasti, jos ollenkaan.
Olisi todella traagista, mikäli Suomen veronmaksajat lähtisivät näitä hankkeita rahoittamaan. Jos tämä olisi "se juttu", niin panostukset jenkeissä ja keski-euroopassa olisivat ihan eri luokkaa. Ja samaten ulkomainen pääoma olisi jonossa kilpailemassa siitä, kuka pääsee Suomen suurta ja kasvavaa myllykapasiteettia hyödyntämään. Toinen toistaan kovempia ehdotuksia. Nyt ainoastaan pari tyhjätaskua on käynyt kääntymässä.
Jos >100% rahoitusta ulkomailta ei työnnetä, niin sitä ei työnnetä ja siitä on vedettävä oikeat johtopäätökset.
Lopputulema omasta aloittellisuudesta (ensiksi Suomessa ja yhteiskunnan merkittävällä rahoituksella) tässä olisi.
- sikakallis sähkö kaikille kaikkina vuodenaikoina
- sikakalliit ajokilometrit kaikille
- sikakallis teräksen tuotanto, joka kannattamattomana pelaisi itsensä pois markkinoilta
- massiiviset valtion velat - Anonyymi
Amerikkalaiset splittaavat sijoittajilta vety osakkeet, ei kannata ostaa
- Anonyymi
Ei ne rahastoja pääse kiusaamaan
- Anonyymi
kohta on vetytakka olohuoneessa....ootappa vain
- Anonyymi
Eikö olisi helpompaa ja halvempaa polttaa seteleitä tavallisessa takassa?
- Anonyymi
Nyt kaikki vain sijoittamaan vetyyn helposti Nordnetin kautta. On ihanaa hävitä rahaa. :)
https://www.nordnet.fi/osakkeet/ideat/listat/vety- Anonyymi
Siitä vain klikkailemaan yksitellen eri vetyfirmoja ja tutkimaan kurssikäyriä viimeisen 3 vuoden ajalta, niin huomataan ettei vetybuumi alkanutkaan. Pelkkää tappiota vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vain klikkailemaan yksitellen eri vetyfirmoja ja tutkimaan kurssikäyriä viimeisen 3 vuoden ajalta, niin huomataan ettei vetybuumi alkanutkaan. Pelkkää tappiota vain.
Cell Impact on ainakin viitta vaille konkurssissa vaikka hype oli kova aiemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cell Impact on ainakin viitta vaille konkurssissa vaikka hype oli kova aiemmin.
Samoin Fusion fuel green ja Horisont energy ovat jo saattohoidossa.
- Anonyymi
Jos vihreän vedyn tuottamiseen menee vetykilon saamiseksi 10 litraa vettä, 55kwh. sähköä ja joista saadaan takaisin sähköä tai lämpöä 15 kwh. , niin mikä voisi tässä liikeideassa mennä vikaan
- Anonyymi
Tämähän on juuri se ongelma kun vetyfanaatikot haluavat ohittaa tieteelliset keskustelut kokonaan ja keskittyä vain hypettämiseen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17237413/tieteellista-pohdintaa-vetytaloudesta-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-
- Anonyymi
Nel todellisissa vaikeuksissa kun heidän toimittamansa vetytankkausasemat eivät usean vuoden jälkeenkään ole toimineet kunnolla ja nyt on oikeusjuttu nostettu heitä vastaan. Nel osakkeen kurssi muutenkin pohjamudissa, joten oikeusjuttu vie varmasti merkittävän osakkeen kurssin nousun vuosiksi.
"🗞️ Uutiset: Kalifornian vetypolttoaineverkosto on suuressa kriisissä. Norjalaisen Nel ASA:n väitetysti viallisten vetytankkausasemien myynnin kohteena on siviilipetostapaus
• Iwatani Corporationin ydinväitteet syyttävät Nelia tietoisesta toimittamisesta testaamattoman, epäluotettavan teknologian toimittamisesta, nyt hylättyjen ajoneuvojen taisteleminen ydinosavaltion alueella
. adoptio Kaliforniassa.
🔭 Konteksti: Vuonna 2019 Kaliforniassa laajennettiin vetytankkauksen infrastruktuuria, jota tukivat yritykset, kuten Toyota, Shell ja Chevron.
• Toimivina mainostetut Nelin asemat ovat sittemmin epäonnistuneet, minkä vuoksi Shell ja muut ovat joutuneet keskeyttämään suunnitelmansa laajentamiseksi.
• Toistuvien seisokkien ja vaarallisten ajoneuvojen infrastruktuurin vuoksi Kalifornian vetyautojen omistajat ovat jättäneet monia vetykaasujen omistajia."
https://hydrogentoday-info.translate.goog/en/nel-lawsuit-iwatani-stations/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://illuminem-com.translate.goog/illuminemvoices/the-norwegian-company-blamed-for-californias-hydrogen-car-woes?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Sijoittajat alkavat viimeinkin ymmärtämään että vetytalouden teoria ja käytäntö ei kohtaa. Tässä dokkarissa on kerrottu ihan NUMEROINA miksi vety tulee epäonnistumaan pitkässä juoksussa vaikka teoriassa löytyy ihmisiä jotka sitä kannattavat. Älä siis lankea vetyhypetykseen vaan usko enemmän oikean elämän TOTEUTUNEITA NUMEROITA.
Hydrogen Hype is Dying, And That's a Good Thing
https://www.youtube.com/watch?v=awN2w3sGj1w - Anonyymi
Toinen vastaava ketju ettei vety ole voittaja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18925068/sijoittajat-heraavat-etta-vety-ei-olekkaan-voittava-hevonen-- Anonyymi
Vety on pelkkää huijausta.
- Anonyymi
Ei mene hyvin vety ETF puolellakaan sillä vuodesta 2021 perustettu tuottanut tappiota noin -50%.
https://www.nordnet.fi/etf/lista/lg-hydrogen-economy-ucits-htmw-xeta- Anonyymi
Vetyvedätys tulossa tiensä päähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyvedätys tulossa tiensä päähän.
Vetypelle on epätoivoinen.
- Anonyymi
Tässä on iso riski että puhutaan mustaa valkoiseksi vedyn osalta, jotta voidaan myöhemmin myydä oma sijoitus selvästi voitolla. Vetytekniikka ei vain ole tarpeeksi hyvää ja moni hyväuskoinen menee halpaan tähän "pump and dump" huijaukseen.
"Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta, mutta Uuksulainen paljastaa, että kaikki kolme HydRen perustajaa sijoittavat suurimman osan kauppahinnasta Norjalaisen Vedyn osakkeisiin. – Uskomme vahvasti, että vety on ratkaiseva tekijä päästöttömän rekkaliikenteen mahdollistamisessa ja että Norwegian Hydrogen tulee olemaan johtava toimija tämän toteuttamisessa. Siksi meille on järkevää sijoittaa suurin osa kauppahinnasta uudelleen ja ryhtyä osakkeenomistajiksi Norwegian Hydrogenissa."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/dd9336ba-5163-4cbc-a923-d3d259a0303
https://www.nordnet.fi/sijoitushuijaukset
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173643Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.373191Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1392754Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦182315En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152293Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2122111- 362055
- 351894
- 1211886
- 291881