Sijoittajat heräävät että vety ei olekkaan voittava hevonen.

Anonyymi-ap

Tässä dokkarissa on kerrottu miksi vetytalous on hienoa paperilla, mutta sen oikean elämän toteutus on hankalaa ja kallista. Nyt on saatu ihan tutkimustuloksia ja kuinka myös eri kohteista sijoittajat vetäytyvät vetyprojekteista. Kerrottu ihan NUMEROINA sanallisen vetyhypen vastapainona miksi ollaan epäonnistuttu.

Hydrogen Hype is Dying, And That's a Good Thing
https://www.youtube.com/watch?v=awN2w3sGj1w

Ja lisää tietoa:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

22

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autoissa ei ainakaan polttokenno tule menestymään. Se on kallis ja monimutkainen härpätin, eikä mitenkään energiataloudellinen.

      Vetypolttomoottorikaan ei ole mikään loistelias keksintö, koska polttoaine on räjähdysherkkää, eikä tahdo pysyä teräsrakenteiden sisällä vaan läpäisee ne. Lisäksi vety haurastuttaa terästä.

      Synteettisestä polttoaineesta olen eri mieltä. se on kelvollinen vaihtoehto, koska sitä voidaan käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ilman merkittäviä muutoksia. Vetytalouteen se toki vaatii parannuksia, mutta vety on päivä päivältä vihreämpää ja edullisempaa.

      • Anonyymi

        Synteettiset polttoaineet ovat oiva keino vähentää Suomen autokantaa 3 miljoonasta 300 tuhanteen. Säästyy luontoa.

        Synteettisten hinta pitää autokannan romahduksesta huolen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Synteettisestä polttoaineesta olen eri mieltä. se on kelvollinen vaihtoehto, koska sitä voidaan käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ilman merkittäviä muutoksia. "

      Et ilmeisesti vaivautunut tutustumaan kuinka paljon sähköä tarvitaan synteettisen polttoaineen valmistamiseen ja mitä sen litrahinta maksaa autoilijalle pumpulla? Samoin myös unohdat että synteettisiä polttoaineita mainostetaan "vihreänä energiana", mutta kukaan ei tunnu osaavan selittää mistä VALTAVAT MÄÄRÄT VIHREÄÄ sähköä saadaan tätä ihmetuotetta varten, jolloin se täyttääkin viherpesun.

      Pyydän tekemään laskelmat paljonko tarvitaan pelkästään Euroopassa sähköä synteettisten polttoaineiden valmistamiseen kun pitäisi myydä KYMMENIÄ MILJOONIA LITROJA JOKA PÄIVÄ autoilijoille. Ja kuinka moni autoilija suostuu maksamaan synteettisestä polttoaineesta noin 10e/litra jos noin 2e/litra perinteistäkin on tarjolla???

    • Anonyymi

      Suuria vetysuunnitelmia Euroopassa ja on käynyt ilmi ettei niitä ollutkaan niin helppoa toteuttaa kuin paperilla annettiin ymmärtää. Liikaa ongelmia käytännön toteutuksessa.

      Europe's ludicrous hydrogen bet
      https://www.youtube.com/watch?v=fiJy65WwsMM

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Et ilmeisesti vaivautunut tutustumaan kuinka paljon sähköä tarvitaan synteettisen polttoaineen valmistamiseen ja mitä sen litrahinta maksaa autoilijalle pumpulla? "

      Tässä nyt kannattaa pitää mielessä että synteettistä bensa ei ole kehitetty jokaisen taviksen polttoaineeksi. Synteettinen bensa on kehitetty ökyrikkaiden Ferrarin ja Porschen polttoaineeksi.

      • Anonyymi

        Ja juuri sen takia synteettiset eivät tule menestymään kun valmistusmäärät ovat pieniä ja vain rikkailla on varaa sitä ostaa.


    • Anonyymi

      Shell tuli siihen tulokseen että vetytankkausasemia kannattaa sulkea ja rakentaa sen sijaan sähköautoille latausasemia. Huomatkaa että Shell tutki tosissaan mahdollisuutta että vetyautot tulisivat yleistymään tulevaisuudessa, mutta kun huomattiin ettei missään maassa vetyautoja ole kuin pyöreästi 0,0% niin ei ole myöskään maksavaa asiakaskuntaa vetytankkausasemia varten.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina-

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Yle tutki ja huomasi ettei suurista puheista huolimatta vetyinfraa kovinkaan paljoa todellisuudessa rakenneta.

      "Vuodesta 2024 piti tulla vety-Suomen rakentajille hetki, jolloin lapiot isketään tonttiin. Yle listasi viime keväänä 26 vihreän vedyn teollista hanketta, joista peräti kuudentoista oli määrä siirtyä rakennusvaiheeseen joko tänä tai ensi vuonna.

      Vuoden kuluessa realismi – joku voisi sanoa pessimismi – on vallannut alaa.

      Joulukuussa noista 26 hankkeesta peräti 14 on siirtänyt rakentamisen tai tuotannon aloituksen aikataulua myöhemmäksi. Tai peruuttanut suunnitelmat kokonaan.

      Vantaan Energia suunnitteli vetyyn pohjautuvan polttoaineen valmistusta jätevoimalaitoksensa yhteyteen. Rakentamisen oli määrä alkaa jo tänä vuonna, mutta suunnitelma kaatui."

      https://yle.fi/a/74-20065871

    • Anonyymi

      Sijoittajalle tuli selvästi tappiota kun alle vuodessa aivan uusi vetytankkausasema meni konkurssiin ja jouduttiin sulkemaan.

      Alberta's first hydrogen refuelling station removed after a year
      https://www.youtube.com/watch?v=0IuViQ4XtKc

    • Anonyymi

      Australiassa ollaan herätty ettei vedystä ollutkaan pelastusta ja osa ihmisistä on todella pettyneitä kun jälkeen on jäänyt suuri lasku.

      Labor places green hydrogen dream on ‘dry ice’
      https://www.youtube.com/watch?v=U2LreW0Ecqg

    • Anonyymi

      Autoilijat, jotka sijoittivat rahansa vetyautoon ja myöhemmin tuli suuret Toyotan vetyauto alennukset.... hävisivät todella paljon rahaa, koska myös heidän kallis autonsa arvo tippui nopeasti. Samoin hävisivät monet autokauppiaat rahaa kun heillä varastoissa normi hinnalla ostettuja (käytettyjä) vetyautoja.

      Toyota is selling NEW hydrogen cars for $10,000 - an 80% discount
      https://www.youtube.com/watch?v=OzxzkvSukGw

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vetyinvestoinneissa on todellakin merkitystä sähkön hinnalle jos halutaan aidosti tuottaa vety "vihreästi" elektrolyysillä eikä harmaasti maakaasulla. Nyt alkaa datakeskusten aikakausi jotka vievät paljon sähköä, jolloin sähkö kallistuu ja samalla myös vedyn tuotanto kallistuu. Alkaa tulemaan uusia laskelmia ettei vetyinvestoinnit välttämättä kannata elinvoimaisen liiketalouden näkökulmasta. Pitäähän sijoitukselle saada myös voittoakin jotta sijoittajat ja pankit lähtevät vetyhankkeeseen mukaan.

        "Sähkönkulutus voi nousta jopa 20 prosenttia.

        Yksittäinen datakeskus ei vielä olisi ongelma.

        Manner kertoo kuitenkin, että Suomeen nyt ilmoitettujen datakeskusten yhteenlaskettu energiantarve on valtava.

        – Puhumme jostain 10–20 prosentin noususta koko valtakunnan sähkönkulutuksessa.

        Hän muistuttaa, että datakeskus ei lähtökohtaisesti vähennä kulutustaan esimerkiksi vähätuulisella jaksolla, vaan pahimmillaan gigavattien sähköntarve on jatkuva.

        – Jokainen voi miettiä, että kun on tuuleton päivä tai yksi ydinvoimala yskii, niin miten käy Suomessa sähkön hinnalle. Me olemme entistä suuremmissa ongelmissa sähkön riittävyyden kannalta, Manner sanoo."

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kohuttu-uutuusbisnes-voi-vaarantaa-sahkon-riittavyyden-suomessa/9154408


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyinvestoinneissa on todellakin merkitystä sähkön hinnalle jos halutaan aidosti tuottaa vety "vihreästi" elektrolyysillä eikä harmaasti maakaasulla. Nyt alkaa datakeskusten aikakausi jotka vievät paljon sähköä, jolloin sähkö kallistuu ja samalla myös vedyn tuotanto kallistuu. Alkaa tulemaan uusia laskelmia ettei vetyinvestoinnit välttämättä kannata elinvoimaisen liiketalouden näkökulmasta. Pitäähän sijoitukselle saada myös voittoakin jotta sijoittajat ja pankit lähtevät vetyhankkeeseen mukaan.

        "Sähkönkulutus voi nousta jopa 20 prosenttia.

        Yksittäinen datakeskus ei vielä olisi ongelma.

        Manner kertoo kuitenkin, että Suomeen nyt ilmoitettujen datakeskusten yhteenlaskettu energiantarve on valtava.

        – Puhumme jostain 10–20 prosentin noususta koko valtakunnan sähkönkulutuksessa.

        Hän muistuttaa, että datakeskus ei lähtökohtaisesti vähennä kulutustaan esimerkiksi vähätuulisella jaksolla, vaan pahimmillaan gigavattien sähköntarve on jatkuva.

        – Jokainen voi miettiä, että kun on tuuleton päivä tai yksi ydinvoimala yskii, niin miten käy Suomessa sähkön hinnalle. Me olemme entistä suuremmissa ongelmissa sähkön riittävyyden kannalta, Manner sanoo."

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kohuttu-uutuusbisnes-voi-vaarantaa-sahkon-riittavyyden-suomessa/9154408

        Todennäköisesti moni vety-yrittäjä sortuu viherpesuun, koska on pakko säästää kuluissa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua


    • Anonyymi

      Jaksan edelleen ihmetellä miten ihmisiä saadaan tähän vetyloukkuun hienoilla puheilla vaikka myös omilla taustatutkimuksillaan ovat varmasti edes joistakin epäonnistuneista vetyprojekteista kuulleensa ja myös saaneet varoituksia että riski voi olla sijoituksessa suuri? Ihmisen oma toiveajattelun ahneusko tämän selittää että tämä vetyarpa voittaa ja riskiä vähätellään? Jopa eri maiden kaupungitkin kokeilevat vetyajoneuvoja (takseja, busseja ja junia) ja parin vuoden jälkeen julkaisevat että liian kallista ja hankalaa ylläpitää kalustoa jolloin luopuvat niistä. Nykytekniikalla vety pärjää ilmeisesti lähinnä teollisuuden raaka-aineena muttei ajoneuvoissa. Vetyajoneuvoihin sijoittaminen on myös melkoista rahan heittämistä tuuleen.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18220111/vetytaksit-tulevat

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18951353/jyvaskylaan-vetytakseja-syksylla-2025

    • Anonyymi

      Kai se on kautta ihmishistorian että jotkut uskovat vasta sitten kun joutuvat kohtaamaan ongelmat itse ja eivät varoituksia halua kuunnella. Ehkä haluavat uskoa ettei riskit toteudu eikä itse niitä joudu koskaan kohtaamaan. Vasta kun vetyautoa ei saa huollettua, korjattua, tankattua, myytyä... järkevään hintaan, niin sitten alkaakin silmät avautumaan ettei se vetysatu ollutkaan niin ruusuinen. Sama se on vetysijoituksissakin että kun ei niitä osinkoa alakkaan isoina summina kuulumaan ja sijoituksen arvo vain laskee joka vuosi, niin sitten vasta ne silmät avautuvat.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18610692/taysin-kayttokelvoton-mirai-on-aiheuttanut-vetyraivon

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      63
      4581
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      164
      3512
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      64
      2863
    4. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      149
      2821
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2684
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1923
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1801
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1646
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      174
      1630
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1342
    Aihe