Sijoittajat heräävät että vety ei olekkaan voittava hevonen.

Anonyymi-ap

Tässä dokkarissa on kerrottu miksi vetytalous on hienoa paperilla, mutta sen oikean elämän toteutus on hankalaa ja kallista. Nyt on saatu ihan tutkimustuloksia ja kuinka myös eri kohteista sijoittajat vetäytyvät vetyprojekteista. Kerrottu ihan NUMEROINA sanallisen vetyhypen vastapainona miksi ollaan epäonnistuttu.

Hydrogen Hype is Dying, And That's a Good Thing
https://www.youtube.com/watch?v=awN2w3sGj1w

Ja lisää tietoa:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

24

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autoissa ei ainakaan polttokenno tule menestymään. Se on kallis ja monimutkainen härpätin, eikä mitenkään energiataloudellinen.

      Vetypolttomoottorikaan ei ole mikään loistelias keksintö, koska polttoaine on räjähdysherkkää, eikä tahdo pysyä teräsrakenteiden sisällä vaan läpäisee ne. Lisäksi vety haurastuttaa terästä.

      Synteettisestä polttoaineesta olen eri mieltä. se on kelvollinen vaihtoehto, koska sitä voidaan käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ilman merkittäviä muutoksia. Vetytalouteen se toki vaatii parannuksia, mutta vety on päivä päivältä vihreämpää ja edullisempaa.

      • Anonyymi

        Synteettiset polttoaineet ovat oiva keino vähentää Suomen autokantaa 3 miljoonasta 300 tuhanteen. Säästyy luontoa.

        Synteettisten hinta pitää autokannan romahduksesta huolen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Synteettisestä polttoaineesta olen eri mieltä. se on kelvollinen vaihtoehto, koska sitä voidaan käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ilman merkittäviä muutoksia. "

      Et ilmeisesti vaivautunut tutustumaan kuinka paljon sähköä tarvitaan synteettisen polttoaineen valmistamiseen ja mitä sen litrahinta maksaa autoilijalle pumpulla? Samoin myös unohdat että synteettisiä polttoaineita mainostetaan "vihreänä energiana", mutta kukaan ei tunnu osaavan selittää mistä VALTAVAT MÄÄRÄT VIHREÄÄ sähköä saadaan tätä ihmetuotetta varten, jolloin se täyttääkin viherpesun.

      Pyydän tekemään laskelmat paljonko tarvitaan pelkästään Euroopassa sähköä synteettisten polttoaineiden valmistamiseen kun pitäisi myydä KYMMENIÄ MILJOONIA LITROJA JOKA PÄIVÄ autoilijoille. Ja kuinka moni autoilija suostuu maksamaan synteettisestä polttoaineesta noin 10e/litra jos noin 2e/litra perinteistäkin on tarjolla???

      • Anonyymi

        Joten aloita nyt tästä ketjusta opiskelu synteettisistä polttoaineista ja etsi lisää tietoa. Voit kommentoida myös ketjuun lisää miksi synteettisiä polttoaineissa on järkeä NYKYISELLÄ TEKNIIKALLA. Eri asia on JOS tulevaisuudessa keksitään jotain mullistavaa jolla saadaan tuotantokustannukset todella alas nykyisestään, mutta sitä päivää ei ole vielä oikeassa elämässä tullut.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-


    • Anonyymi

      Suuria vetysuunnitelmia Euroopassa ja on käynyt ilmi ettei niitä ollutkaan niin helppoa toteuttaa kuin paperilla annettiin ymmärtää. Liikaa ongelmia käytännön toteutuksessa.

      Europe's ludicrous hydrogen bet
      https://www.youtube.com/watch?v=fiJy65WwsMM

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Et ilmeisesti vaivautunut tutustumaan kuinka paljon sähköä tarvitaan synteettisen polttoaineen valmistamiseen ja mitä sen litrahinta maksaa autoilijalle pumpulla? "

      Tässä nyt kannattaa pitää mielessä että synteettistä bensa ei ole kehitetty jokaisen taviksen polttoaineeksi. Synteettinen bensa on kehitetty ökyrikkaiden Ferrarin ja Porschen polttoaineeksi.

      • Anonyymi

        Ja juuri sen takia synteettiset eivät tule menestymään kun valmistusmäärät ovat pieniä ja vain rikkailla on varaa sitä ostaa.


    • Anonyymi

      Shell tuli siihen tulokseen että vetytankkausasemia kannattaa sulkea ja rakentaa sen sijaan sähköautoille latausasemia. Huomatkaa että Shell tutki tosissaan mahdollisuutta että vetyautot tulisivat yleistymään tulevaisuudessa, mutta kun huomattiin ettei missään maassa vetyautoja ole kuin pyöreästi 0,0% niin ei ole myöskään maksavaa asiakaskuntaa vetytankkausasemia varten.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina-

    • Anonyymi

      Yle tutki ja huomasi ettei suurista puheista huolimatta vetyinfraa kovinkaan paljoa todellisuudessa rakenneta.

      "Vuodesta 2024 piti tulla vety-Suomen rakentajille hetki, jolloin lapiot isketään tonttiin. Yle listasi viime keväänä 26 vihreän vedyn teollista hanketta, joista peräti kuudentoista oli määrä siirtyä rakennusvaiheeseen joko tänä tai ensi vuonna.

      Vuoden kuluessa realismi – joku voisi sanoa pessimismi – on vallannut alaa.

      Joulukuussa noista 26 hankkeesta peräti 14 on siirtänyt rakentamisen tai tuotannon aloituksen aikataulua myöhemmäksi. Tai peruuttanut suunnitelmat kokonaan.

      Vantaan Energia suunnitteli vetyyn pohjautuvan polttoaineen valmistusta jätevoimalaitoksensa yhteyteen. Rakentamisen oli määrä alkaa jo tänä vuonna, mutta suunnitelma kaatui."

      https://yle.fi/a/74-20065871

    • Anonyymi

      Sijoittajalle tuli selvästi tappiota kun alle vuodessa aivan uusi vetytankkausasema meni konkurssiin ja jouduttiin sulkemaan.

      Alberta's first hydrogen refuelling station removed after a year
      https://www.youtube.com/watch?v=0IuViQ4XtKc

    • Anonyymi

      Australiassa ollaan herätty ettei vedystä ollutkaan pelastusta ja osa ihmisistä on todella pettyneitä kun jälkeen on jäänyt suuri lasku.

      Labor places green hydrogen dream on ‘dry ice’
      https://www.youtube.com/watch?v=U2LreW0Ecqg

    • Anonyymi

      Autoilijat, jotka sijoittivat rahansa vetyautoon ja myöhemmin tuli suuret Toyotan vetyauto alennukset.... hävisivät todella paljon rahaa, koska myös heidän kallis autonsa arvo tippui nopeasti. Samoin hävisivät monet autokauppiaat rahaa kun heillä varastoissa normi hinnalla ostettuja (käytettyjä) vetyautoja.

      Toyota is selling NEW hydrogen cars for $10,000 - an 80% discount
      https://www.youtube.com/watch?v=OzxzkvSukGw

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vetyinvestoinneissa on todellakin merkitystä sähkön hinnalle jos halutaan aidosti tuottaa vety "vihreästi" elektrolyysillä eikä harmaasti maakaasulla. Nyt alkaa datakeskusten aikakausi jotka vievät paljon sähköä, jolloin sähkö kallistuu ja samalla myös vedyn tuotanto kallistuu. Alkaa tulemaan uusia laskelmia ettei vetyinvestoinnit välttämättä kannata elinvoimaisen liiketalouden näkökulmasta. Pitäähän sijoitukselle saada myös voittoakin jotta sijoittajat ja pankit lähtevät vetyhankkeeseen mukaan.

        "Sähkönkulutus voi nousta jopa 20 prosenttia.

        Yksittäinen datakeskus ei vielä olisi ongelma.

        Manner kertoo kuitenkin, että Suomeen nyt ilmoitettujen datakeskusten yhteenlaskettu energiantarve on valtava.

        – Puhumme jostain 10–20 prosentin noususta koko valtakunnan sähkönkulutuksessa.

        Hän muistuttaa, että datakeskus ei lähtökohtaisesti vähennä kulutustaan esimerkiksi vähätuulisella jaksolla, vaan pahimmillaan gigavattien sähköntarve on jatkuva.

        – Jokainen voi miettiä, että kun on tuuleton päivä tai yksi ydinvoimala yskii, niin miten käy Suomessa sähkön hinnalle. Me olemme entistä suuremmissa ongelmissa sähkön riittävyyden kannalta, Manner sanoo."

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kohuttu-uutuusbisnes-voi-vaarantaa-sahkon-riittavyyden-suomessa/9154408


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyinvestoinneissa on todellakin merkitystä sähkön hinnalle jos halutaan aidosti tuottaa vety "vihreästi" elektrolyysillä eikä harmaasti maakaasulla. Nyt alkaa datakeskusten aikakausi jotka vievät paljon sähköä, jolloin sähkö kallistuu ja samalla myös vedyn tuotanto kallistuu. Alkaa tulemaan uusia laskelmia ettei vetyinvestoinnit välttämättä kannata elinvoimaisen liiketalouden näkökulmasta. Pitäähän sijoitukselle saada myös voittoakin jotta sijoittajat ja pankit lähtevät vetyhankkeeseen mukaan.

        "Sähkönkulutus voi nousta jopa 20 prosenttia.

        Yksittäinen datakeskus ei vielä olisi ongelma.

        Manner kertoo kuitenkin, että Suomeen nyt ilmoitettujen datakeskusten yhteenlaskettu energiantarve on valtava.

        – Puhumme jostain 10–20 prosentin noususta koko valtakunnan sähkönkulutuksessa.

        Hän muistuttaa, että datakeskus ei lähtökohtaisesti vähennä kulutustaan esimerkiksi vähätuulisella jaksolla, vaan pahimmillaan gigavattien sähköntarve on jatkuva.

        – Jokainen voi miettiä, että kun on tuuleton päivä tai yksi ydinvoimala yskii, niin miten käy Suomessa sähkön hinnalle. Me olemme entistä suuremmissa ongelmissa sähkön riittävyyden kannalta, Manner sanoo."

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kohuttu-uutuusbisnes-voi-vaarantaa-sahkon-riittavyyden-suomessa/9154408

        Todennäköisesti moni vety-yrittäjä sortuu viherpesuun, koska on pakko säästää kuluissa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua


    • Anonyymi

      Jaksan edelleen ihmetellä miten ihmisiä saadaan tähän vetyloukkuun hienoilla puheilla vaikka myös omilla taustatutkimuksillaan ovat varmasti edes joistakin epäonnistuneista vetyprojekteista kuulleensa ja myös saaneet varoituksia että riski voi olla sijoituksessa suuri? Ihmisen oma toiveajattelun ahneusko tämän selittää että tämä vetyarpa voittaa ja riskiä vähätellään? Jopa eri maiden kaupungitkin kokeilevat vetyajoneuvoja (takseja, busseja ja junia) ja parin vuoden jälkeen julkaisevat että liian kallista ja hankalaa ylläpitää kalustoa jolloin luopuvat niistä. Nykytekniikalla vety pärjää ilmeisesti lähinnä teollisuuden raaka-aineena muttei ajoneuvoissa. Vetyajoneuvoihin sijoittaminen on myös melkoista rahan heittämistä tuuleen.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18220111/vetytaksit-tulevat

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18951353/jyvaskylaan-vetytakseja-syksylla-2025

    • Anonyymi

      Kai se on kautta ihmishistorian että jotkut uskovat vasta sitten kun joutuvat kohtaamaan ongelmat itse ja eivät varoituksia halua kuunnella. Ehkä haluavat uskoa ettei riskit toteudu eikä itse niitä joudu koskaan kohtaamaan. Vasta kun vetyautoa ei saa huollettua, korjattua, tankattua, myytyä... järkevään hintaan, niin sitten alkaakin silmät avautumaan ettei se vetysatu ollutkaan niin ruusuinen. Sama se on vetysijoituksissakin että kun ei niitä osinkoa alakkaan isoina summina kuulumaan ja sijoituksen arvo vain laskee joka vuosi, niin sitten vasta ne silmät avautuvat.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18610692/taysin-kayttokelvoton-mirai-on-aiheuttanut-vetyraivon

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

    • Anonyymi

      Nordnet varoittaa keskustelupalstoilla esiintyvästä sijoitushuijauksesta. Tätähän se vetypropaganda juuri on kun kehutaan valtavasti, mutta epäkohdista ei haluta keskustella, koska se vaikuttaisi kurssikäyrään.

      "Pump and dump -huijaukset eivät ole uusi ilmiö, mutta ne ovat lisääntyneet merkittävästi sitä mukaa, kun yhä useampi keskustelee osakkeista foorumeilla, sosiaalisessa mediassa ja keskusteluryhmissä (mm. WhatsApp, Reddit ja Discord).

      Menetelmä toimii siten, että joukko huijareita ostaa suuren määrän osakkeita pienestä, usein tuntemattomasta yhtiöstä. Tämän jälkeen he alkavat aggressiivisesti markkinoida osaketta eri alustoilla lupaamalla nopeita voittoja. Nordnetin tietoon tulleissa tapauksissa on ollut kyse pienistä amerikkalaisista yhtiöistä, usein hiljattain listautuneista, joista suomalaiset sijoittajat eivät yleensä ole kuulleetkaan.

      Tavoitteena on “pumpata” osakekurssia ylöspäin houkuttelemalla mukaan paljon yksityissijoittajia. Kun kurssi on noussut tarpeeksi, huijarit myyvät nopeasti kaikki osakkeensa korkeaan hintaan – niin sanottu “dump”. Seurauksena kurssi romahtaa, ja viimeisenä mukaan tulleille sijoittajille aiheutuu merkittävät tappiot."

      https://www.nordnet.fi/sijoitushuijaukset

      • Anonyymi

        Tässä on yksi tapaus miksi halutaan puhua vedyn puolesta mustaa valkoiseksi. Haiskahtaa todellakin "pump and dump" tapaukselta.

        "Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta, mutta Uuksulainen paljastaa, että kaikki kolme HydRen perustajaa sijoittavat suurimman osan kauppahinnasta Norjalaisen Vedyn osakkeisiin. – Uskomme vahvasti, että vety on ratkaiseva tekijä päästöttömän rekkaliikenteen mahdollistamisessa ja että Norwegian Hydrogen tulee olemaan johtava toimija tämän toteuttamisessa. Siksi meille on järkevää sijoittaa suurin osa kauppahinnasta uudelleen ja ryhtyä osakkeenomistajiksi Norwegian Hydrogenissa."

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/dd9336ba-5163-4cbc-a923-d3d259a0303


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      249
      6438
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      196
      5976
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      21
      5547
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      121
      4293
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      143
      3543
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3353
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      23
      3056
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      8
      2512
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      269
      2484
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      137
      2333
    Aihe