Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pettämisen käsitteestä

Tuli vaan nuista viikonlopun pettämiskeskusteluista mieleen, kun aika moni siellä suorilta asian tuomitsi ja jos ei tuominnut tai mainitsi että pettää voi muutenkin kuin sillä ilmeisimmällä tavalla, niin oli "valkopyykkäämässä pettämistä" jne..

Niiin, kysyisinkin nyt
Kuinka moni teistä on parisuhteessa ollessaan selvinnyt aiheuttamatta Minkäänlaista pettymystä kumppanilleen?
Käsi ylös.
Ja jos se sukupuolielinten yhteen laittaminen (joidenkin mielestä jopa suuteleminen) jonkun toisen kui parisuhdekumppanin kanssa on Pahinta Mitä Voi Toiselle Tehdä..? Niin mitä sitten mahdattekaan parisuhteissa hyväksyä jos/kun toi on "kaikkein pahinta"?
Väkivaltaa?
Ohareita?
Takin kääntämistä?
Marttyyriutta?
Kaikenlaisesta läheisyydestä kieltäytymistä?
Yleistä vittuilua?
Keksi itte lisää?

Ja kyllä. Minunkin mielestä pettäminen on väärin, mutta kuten olen jo todennut; pettää ja pettyä voi monella tavalla,
Ja kuitenkin, ihmisiä tässä kaikki (tietääkseni) ollaan. Jostain syystä vain sitä parisuhdekumppania ja parisuhdetta itseään kohtaan tuntuu monilla olevan vielä käsittämättömän paljon odotuksia🤔

Tämä tästä, voi olla et hivenen ärsyynnyin niistä "valkopyykkäys"-kommenteista sekä aistittavissa olevasta tekopyhyydestä noissa ketjuissa,

Ja ei, en puhu tässä omista parisuhdekokemuksistani, jäi vaan mietityttämään muutama asia,

Ja ja, ennenkuin kukaan ehtii sitä tähän vastaamaan, niin minulla on ollut enemmän kuin _se yksi_ parisuhdekumppani😃

59

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tai siis *muitakin kui se yksi josta aina mainitaan, tarkoitin sanoa, mut menijo😃

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🍒 ­­­N­­y­m­­f­­­o­­m­­­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18280509

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Varmasti olen tuottanut pettymystä parisuhteissani.

      ✋️

      Enkä mä sellaista sukupuolivehkeiden kitkuttelua tai suuteluita pidä sen kummempina pettymyksen tuottajina, kuin vaikka helkatinmoista marttyyriuuskohtausta, minkä mäkin joskus jostain saan aikaiseksi...tai kiukuttelua ties mistä...

      Kyllä se on inhimillistä...

      Oon pyytänyt anteeks, antanut anteeks, mutta jostain toisen suutelemisesta, pissivehkeiden yhteen läiskyttelystä vaan seurais se, etten vois olla enää toisen kanssa enää... jokin särkyy.

      Toki jollain muulla voi särkyä myös jostain muusta joku, ettei voi olla enää yhdessä.

      Meitä on monenlaisia...

      • Joskus tuli vähän jopa riidantynkää, tai ymmärtämyyttä, kun edellinen naisystävä jertoi, että hänelle oli joku mies bileissä ehdottanut seksiä. Tämä nainen oli sanonut, että ninulla on jo mies. Mies taaa oli pokkana sanonut, ettei munulle tarvitse kertoa...mun naiselle oli tullut saakelin paha mieli...

        Ja mä sanoin hälle kuultuani tuon, että jos riittäisi pokka, enkä mä tietäis mistään mitään, se oliskin ok. Koska mistäpä mä tietäisin? Jos kaikki olis ok....

        Eläisin kaiken ohi tyytyväisen tietämättömänä ja se voisi olla siinä... tai sitten ei, jos joku valheesta pettäis ja sit tiedetään mitä käy...

        Valintoja...

        Mutta jos minä en riitä, niin sit en riitä...jos tiedän, että joku tulee väliin, niin sit se on no can do! Mutta sitten on kyse mun tunteista. Niille mä en voi mitään...


    • Anonyymi

      Itse keksin monta pahempaakin asiaa kuin pissivehkeiden yhteenhinkuttamisen. Mä oikeastan koen jopa tosissaan ihastumisen pahemmaksi kuin pelkän pissivehkeiden yhteenhinkuttamisen. Siihen pelkään yhteenhinkuttamiseen voisin ihan hyvin antaa luvankin, jos siitä keskustelu käytäisiin ja sille jotain perusteltuja syitä olisi. Ja siis kaikista muista mahdollisista asioista, joita toinen voisi tehdä tuo hinkutus on aika pientä.

      • Anonyymi

        Mulla on tuosta kokemuskin ja vieläpä siltä ajalta, kun olin aikoinaan niin kovin viaton ja puhtoinen. Mä tiedän se, että ei se pissivehkeiden yhteen hinkuttaminen ole sellainen asia, että mun maailmani siihen kaatuisi, eikä automaattisesti parisuhteenikaan.

        Aikanaan ensimmäinen parisuhteeni ajautui kriisiin. Mä olin silloin 18. Se oli kriisi, jossa toinen osapuoli oli syyllinen (ei tosin vielä siinä kohtaa pettämiseen), mutta en minäkään osannut käsitellä sitä likimainkaan järkevästi. Se kriisi kesti aikansa ja sitten yhtenä päivänä hän ilmoitti, että oli pettänyt, ihastunut ja halusi erota. Se sattui tietenkin todella paljon.

        En kerro yksityiskohtia sen enempää, mutta olimme erossa muutaman kuukauden ja sitten hän halusi palata yhteen. Mä olisin hyvin voinut palata yhteen ja tavallaan pieneksi hetkeksi palasimmekin. En mä siitä pettämisestä ollut vihainen, enkä siitä jättämisestä, enkä siitä ihastumisestakaan ollut huolissani. Kaikki ne olisin voinut unohtaa. Ne oli asioita, joissa meillä molemmilla oli omat sormemme pelissä. En mä ollut siihen tilanteeseen täydellisen syytön ja olin ihan itse ollut mukana luomassa sitä sotkua, josta se kaikki lähti. Siinä oli kuitenkin yksi juttu, jota en voinut antaa anteeksi. Hän oli vienyt sen toisen ystäviensä eteen, isänsä ja tämän perheen eteen. Jos kaikki muu olikin mulle anteeksiannettavissa, niin se oli ilkeää, pahantahtoista tai sitten totaalisen itsekeskeistä ja ajattelematonta. Se oli ilkeä teko ja ilkeyttä mä en voinut antaa anteeksi. Ilkeyttä mä en ollut osakseni ansainnut.


    • Anonyymi

      Avaudutko nyt siitä kun petit randea?

    • Anonyymi

      Taas haiskahtaa vieraissa virkistäytymisen puolustelulta.

    • Pettäminen on pahinta mitä suhteessa voi tehdä. Ennemmin saa eukko vaikka turpaan minua vetää, kuin pettää.

      • Jos olen ymmärtänyt , eihän sinulla enää haluja sitä vaaraa tuskin tulee.


      • No mulle kyllä oma turvallisuus on tärkeämpää kui omistusoikeus kumppanin genitaaleihin,
        Mut ihmiset on erilaisia🤷


      • m.wurst kirjoitti:

        No mulle kyllä oma turvallisuus on tärkeämpää kui omistusoikeus kumppanin genitaaleihin,
        Mut ihmiset on erilaisia🤷

        Pettämällä vaarantaa toisen fyysisen turvallisuuden. Yäk taudit.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Pettämällä vaarantaa toisen fyysisen turvallisuuden. Yäk taudit.

        Ja ihminen voi parisuhteeseen mennessäänkin kantaa jotain tautia oireettomana


      • m.wurst kirjoitti:

        Ja ihminen voi parisuhteeseen mennessäänkin kantaa jotain tautia oireettomana

        Siksi käydään testeissä ja puhutaan seksuaalihistoriasta.


      • m.wurst kirjoitti:

        Ja ihminen voi parisuhteeseen mennessäänkin kantaa jotain tautia oireettomana

        Toisaalta harvempi myöskään tietoisesti menee kimppaan väkivaltaisen puoliskon kanssa🤔
        En enää muista mihin tää oli johtamassa🤷


      • Palstakamu kirjoitti:

        Siksi käydään testeissä ja puhutaan seksuaalihistoriasta.

        Kyllä. Testeissä on hyvä käydä 👍
        Ja vaikkei olisikaan parisuhteeseen ryhtymässä.


      • m.wurst kirjoitti:

        Toisaalta harvempi myöskään tietoisesti menee kimppaan väkivaltaisen puoliskon kanssa🤔
        En enää muista mihin tää oli johtamassa🤷

        Parempi puhua vaan kaikesta avoimesti, niin toinen voi päättää sitten itse, että vaarantaako oman terveyden.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Parempi puhua vaan kaikesta avoimesti, niin toinen voi päättää sitten itse, että vaarantaako oman terveyden.

        Hauskoja nämä, miksi et kerro hänelle😅


      • valtakunta kirjoitti:

        Hauskoja nämä, miksi et kerro hänelle😅

        Kerro mitä?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kerro mitä?

        Että tykkäät kovista leikeistä oli minullekin yllätys😅 luin sivusilmällä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Että tykkäät kovista leikeistä oli minullekin yllätys😅 luin sivusilmällä.

        Mitä se kuuluu tähän?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Mitä se kuuluu tähän?

        Mietin vaan kirjoitit
        ”Ennemmin saa eukko vaikka turpaan minua vetää, kuin pettää.”


      • valtakunta kirjoitti:

        Mietin vaan kirjoitit
        ”Ennemmin saa eukko vaikka turpaan minua vetää, kuin pettää.”

        Väkivalta on ihan eri asia kuin mitä makuuhuoneessa harrastetaan.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Väkivalta on ihan eri asia kuin mitä makuuhuoneessa harrastetaan.

        Siinähän molemmat pettäminen on seksiä yleensäkkin eli makuhuoneen puolella olemista, onhan se hyvin ikävä kun sitten tarkoitit väkivaltaa se on surullista ettei ollutkaan niin syvällisen vastaus.


    • Jos oma puoliso pettäisi, eli menisi toisen kanssa sänkyyn, se ei olisi maailmanloppu. Viikon ehkä vituttaisi.

      Itselleni olen antanut luvan pettää, jos niin haluan. Muistaakseni puoliso on myös sallinut tämän.
      Tämänkin tiedon voisi tietysti päivittää. Flirttailuun sain juuri jatkoluvan.

      Olen ollut tyytyväinen puolisooni, vaikka hän ei ole sellainen seksihullu nainen, mitä nuorena olisin halunnut. Itse taisin olla pettymys puolisolle, kun en pystynyt tarjoamaan hänelle jännittäviä seikkailuja ja uutta sosiaalista elämää, uusien ihmisten kautta.

      • Itse olen ollut myös avoimessa suhteessa, se vain ei pidemmän päälle ollut enää kivaa kun mulla oli paljon enemmän mahdollisuuksia toisiin seksikumppaneihin kui suhteen toisella osapuolella


      • m.wurst kirjoitti:

        Itse olen ollut myös avoimessa suhteessa, se vain ei pidemmän päälle ollut enää kivaa kun mulla oli paljon enemmän mahdollisuuksia toisiin seksikumppaneihin kui suhteen toisella osapuolella

        Ja siis nimenomaan minusta se ei tuntunut enää kivalta,


      • m.wurst kirjoitti:

        Itse olen ollut myös avoimessa suhteessa, se vain ei pidemmän päälle ollut enää kivaa kun mulla oli paljon enemmän mahdollisuuksia toisiin seksikumppaneihin kui suhteen toisella osapuolella

        Minun mielestä kaikki suhteet ovat avoimia. Suljettu suhde kuulostaa jotenkin neuroottiselta.

        Pahinta mitä parisuhteessa voi tapahtua, on vastapuolen muuttuminen sellaiseksi ihmiseksi, jota ei voi enää sietää. Vastapuolesta voi tulla vaikkapa väkivaltainen, välinpitämätön tai jopa toista halveksiva.

        Jos suhde ei toimi, on aika luonnollista, että ihminen hakeutuu mukavampien ihmisten seuraan.


      • Gattino kirjoitti:

        Minun mielestä kaikki suhteet ovat avoimia. Suljettu suhde kuulostaa jotenkin neuroottiselta.

        Pahinta mitä parisuhteessa voi tapahtua, on vastapuolen muuttuminen sellaiseksi ihmiseksi, jota ei voi enää sietää. Vastapuolesta voi tulla vaikkapa väkivaltainen, välinpitämätön tai jopa toista halveksiva.

        Jos suhde ei toimi, on aika luonnollista, että ihminen hakeutuu mukavampien ihmisten seuraan.

        Nyt veti sanattomaksi,

        Erittäin hyvin sanottu siellä


      • Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

        Minun mielestä kaikki suhteet ovat avoimia. Suljettu suhde kuulostaa jotenkin neuroottiselta.

        Pahinta mitä parisuhteessa voi tapahtua, on vastapuolen muuttuminen sellaiseksi ihmiseksi, jota ei voi enää sietää. Vastapuolesta voi tulla vaikkapa väkivaltainen, välinpitämätön tai jopa toista halveksiva.

        Jos suhde ei toimi, on aika luonnollista, että ihminen hakeutuu mukavampien ihmisten seuraan.

        ” Jos suhde ei toimi, on aika luonnollista, että ihminen hakeutuu mukavampien ihmisten seuraan”

        Selkärankainen ihminen eroaa tuossa vaiheessa eikä ala pettämään.


      • Gattino kirjoitti:

        Minun mielestä kaikki suhteet ovat avoimia. Suljettu suhde kuulostaa jotenkin neuroottiselta.

        Pahinta mitä parisuhteessa voi tapahtua, on vastapuolen muuttuminen sellaiseksi ihmiseksi, jota ei voi enää sietää. Vastapuolesta voi tulla vaikkapa väkivaltainen, välinpitämätön tai jopa toista halveksiva.

        Jos suhde ei toimi, on aika luonnollista, että ihminen hakeutuu mukavampien ihmisten seuraan.

        Juurikin näin...

        Jos toista pitää käkissä, suljetussa tilassa, periaatteessa oman tunnetilansa vuoksi (pelko) on kumpikin suljettuna sen yhden ihmisen tunteen vuoksi...

        Mulle tulee mieleen tässä Yogamiehen "liian kaunis"-aloitus... hän kokee pelkoa, jonka taakse ei moni halua...

        Hänen itsensä lisäksi...


    • Anonyymi

      Ei ole koskaan tullut mieleenkään pettää eli jos seksiä tekee mieli niin sanon sen naiselleni ja jos muu ei auta niin runkattava mutta pettäminen ei tule mieleen

    • Anonyymi

      "Kuinka moni teistä on parisuhteessa ollessaan selvinnyt aiheuttamatta Minkäänlaista pettymystä kumppanilleen?"

      Minä 🙋‍♀️

      Tai ainakaan minulle ei ole raportoitu asiasta. Tai vaikka olisikin, mitä siitä sitten muuta kuin että voivoi.

      No, mutta yleisesti ottaen varmasti lähes jokainen jollain tavalla pettyy kumppaniinsa, kokee tulleensa petetyksi tavalla tai toisella. Täytyy kuitenkin muistaa, että pettymys on tunne. Ei voi itse valita mitä toinen tekee tai jättää tekemättä ja hyvä niin.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Pettymys on tunne, mutta jos toinen on tietoisesti luvannut jotain ja pettää sen, niin se ei ole vain pettymyksen kokijan tunne. Silloin toinenkin osapuoli on tehnyt tietoisesti väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pettymys on tunne, mutta jos toinen on tietoisesti luvannut jotain ja pettää sen, niin se ei ole vain pettymyksen kokijan tunne. Silloin toinenkin osapuoli on tehnyt tietoisesti väärin.

        Jos on luvannut. Yleistä on, että luvataan kaikenlaista ja lähes yhtä yleistä on, ettei lupaukset pidä vuosien varrella, ajat muuttuu ihmiset myös.

        Ei kannata kertoa jos pettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on luvannut. Yleistä on, että luvataan kaikenlaista ja lähes yhtä yleistä on, ettei lupaukset pidä vuosien varrella, ajat muuttuu ihmiset myös.

        Ei kannata kertoa jos pettää.

        Eli ei siis pitäisi luvata. Lupaukset ovat vaarallisia. Sellaista ei koskaan kannata luvata, jota ei tiedä voivansa varmasti pitää. Se lupauksen rikkominen rikkoo aina paljon enemmän, kuin pelkkä teko ilman edeltävää lupausta olisi rikkonut.


    • Anonyymi

      Pettämistä voi olla vaikka selkäänpuukottaminen, eli kertoo vaikka jonkun luottamuksellisen asian eteenpäin. Tällaistakaan on hyvin vaikea antaa anteeksi.

      • No nimenomaan.


    • Minulle pettymystä on sopimuksien rikkominen ja siihen sisältyy sukupuolten koskettaminen se on tehty selväksi.

      • No kun joku asia on selvä niin se on aivan selvä👍


    • Anonyymi

      Varmasti olen ollut pettymys kaikille jollain tavalla, en kuitenkaan valehtelun vuoksi. En harrasta sen sortin pettämistä edes kun ihastuin toiseen, enkä sänkyyn hyppely pettämistä. En tykkää pettää luottamusta ja pidän kiinni siitä mitä sanon.

      Mutta takuulla olen ollut muuten pettymys, ei kai mua muuten olis niin helppo sivuuttaa?

      Jasu

      • Mää en oikeen osaa vastata nyt mitään🤔


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Mää en oikeen osaa vastata nyt mitään🤔

        Ei tämmöseen kommenttiin osaa oikein kukaan muukaan vastata. Mulla on omituiset mielipiteet ja toimintatavat ilmeisestikkin.

        Jasu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämmöseen kommenttiin osaa oikein kukaan muukaan vastata. Mulla on omituiset mielipiteet ja toimintatavat ilmeisestikkin.

        Jasu

        Mää olen vanha ihmissuhteiden anti-midas,
        Enkä siis kovin hyvä antamaan neuvoja🤔


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Mää olen vanha ihmissuhteiden anti-midas,
        Enkä siis kovin hyvä antamaan neuvoja🤔

        Heh, en minäkään koe voivani neuvoa ketään, korkeintaan kertoa asiasta omat ajatukseni. Jos joku löytää siutä jonkun helmen poimittavaksi, niin okei. Jos ei, niin sekin on okei. Elän kuuteskin kuten sanon eläväni ja olen tyytyväinen omaan tyyliini. Toivon muidenkin olevan omiinsa.

        Jasu


    • Anonyymi

      Yritätkö sanoa, että koska on monta tapaa olla kumppanille petollinen, seksi vieraissa ei ole niin paha juttu? Melkoista valkopyykkäystä tosiaan.

      • Anonyymi

        Hän taisi pikemmin kysyä mielipiteitä.


      • Niin että kumppani voi kommunikoida ainoastaan vittuilemalla, suhtautua toiseen kui (rumaan ja mihinkään sopimattomaan) huonekaluun, vetää huoleti pataan aamuin illoin ja välillä jopa öisin, sanoa toista ja tarkoittaa toista, olla muutenkin ihan järkyttävä ihmisperse..

        Mutta Jumalauta jos sen genitaalit hipaiseekaan toista ihmistä!!!1

        Ymmärrätkö nyt?


      • Enkä siis sinällään hyväksy tuota seksiä vieraissakaan (ellei siitä siis ole sovittu), mut ei se toisaalta mulle olis maailman- eikä suhteen loppukaan.

        En tosin tiedä olenko enää kykenevä parisuhteeseen (tai olenko koskaan ollut)
        Olen jo ihan tarpeeksi munaillut ja pettänyt ja jättänyt tässä elämässä,

        Että että, senkus kivitätte sitten te puhtoiset ja synnittömät


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Niin että kumppani voi kommunikoida ainoastaan vittuilemalla, suhtautua toiseen kui (rumaan ja mihinkään sopimattomaan) huonekaluun, vetää huoleti pataan aamuin illoin ja välillä jopa öisin, sanoa toista ja tarkoittaa toista, olla muutenkin ihan järkyttävä ihmisperse..

        Mutta Jumalauta jos sen genitaalit hipaiseekaan toista ihmistä!!!1

        Ymmärrätkö nyt?

        Sinä et ymmärrä. Vieraissa paneminen JA kaikki luettelemasi sortotoimenpiteet ovat inhottavia ja väärin. Koska on monta tapaa alistaa ja terrorisoida kumppania, siitä EI seuraa se, että joku yksittäinen pettämisen tapa olisi siksi jotenkin vähemmän haitallinen. Sano suoraan vaan ettei pissavehkeiden yhteen hinkkaaminen ole mielestäsi mikään big deal äläkä yritä oikeuttaa sitä sillä että on olemassa muitakin vääryyksiä.


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        Enkä siis sinällään hyväksy tuota seksiä vieraissakaan (ellei siitä siis ole sovittu), mut ei se toisaalta mulle olis maailman- eikä suhteen loppukaan.

        En tosin tiedä olenko enää kykenevä parisuhteeseen (tai olenko koskaan ollut)
        Olen jo ihan tarpeeksi munaillut ja pettänyt ja jättänyt tässä elämässä,

        Että että, senkus kivitätte sitten te puhtoiset ja synnittömät

        Marttyyriksi heittäytyminen vielä puuttuikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä. Vieraissa paneminen JA kaikki luettelemasi sortotoimenpiteet ovat inhottavia ja väärin. Koska on monta tapaa alistaa ja terrorisoida kumppania, siitä EI seuraa se, että joku yksittäinen pettämisen tapa olisi siksi jotenkin vähemmän haitallinen. Sano suoraan vaan ettei pissavehkeiden yhteen hinkkaaminen ole mielestäsi mikään big deal äläkä yritä oikeuttaa sitä sillä että on olemassa muitakin vääryyksiä.

        Murri puolustelee pettämistä koska on itse pettänyt 🥱


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä. Vieraissa paneminen JA kaikki luettelemasi sortotoimenpiteet ovat inhottavia ja väärin. Koska on monta tapaa alistaa ja terrorisoida kumppania, siitä EI seuraa se, että joku yksittäinen pettämisen tapa olisi siksi jotenkin vähemmän haitallinen. Sano suoraan vaan ettei pissavehkeiden yhteen hinkkaaminen ole mielestäsi mikään big deal äläkä yritä oikeuttaa sitä sillä että on olemassa muitakin vääryyksiä.

        No, ei olisikaan niin big deal ku turpiin saaminen, esimerkiksi.

        Helpommin ymmärtäisin jos kumppania joskus haluttaisi saada seksiä joltain muultakin kui minulta, kui halua pieksää mua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Marttyyriksi heittäytyminen vielä puuttuikin.

        Noh, ehkä hieman liioittelin tuossa😃

        Mutta mulla on sentään munaa tunnustaa ja omalla nimimerkilläni. Kun aloituksessani tuosta pettymysten tuottamisesta jo muiltakin kysyin..

        Enkä vaan syyttele muita.


    • En ymmärrä miksi pettäminen pitäisi laittaa vastakkain jonkun toisen vääryyden kanssa. Pettäminen on aina väärin, vaikka se olisi ymmärrettävää ja inhimillistäkin jossain tilanteessa. Väkivalta ja luottamuksen pettäminen on aina myös väärin. Se, että joku hyppää junan eteen, ei tee seinään ajamista oikeaksi tai vähemmän vääräksi.

      Elämässä on aina vääryyttä ja pahoja asioita, huonoja kumppaneita ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Sitä ei voi käyttää oikeutuksena omalle väärälle teolle. Tai voi, mutta se vasta valkopesua onkin…

      Jos ihminen pettää jokaisessa suhteessaan, on peili paras paikka miettiä syitä. Krooninen pettäjä ei ”parannu” hyvällä kumppanilla, hän pettää ennen pitkään aina. Aina löytyy joku syy. Virheettömiä puolisoita kun ei ole olemassa.

      Silti on tilanteita, jossa myös puoliso on ”osasyyllinen” pettämiseen, ihminen ajautuu pettämään kun on niin h-vetin vajaa. Väärin, mutta inhimillistä. Tälläisia tilanteita on vuosien henkisesti ja fyysisesti torjutuksi tuleminen, pitkäaikainen kunnioituksen puuttuminen ja halveksinta. Yksi ystäväni pääsi rakastajan antamalla tuella pois suhteesta, jossa oli henkistä ja vakavaa fyysistä väkivaltaa. Ex-puoliso oli imenyt toisen niin kuiviin, että omat voimat ei olisi varmaan riittänyt edes ystävien avulla. Pettää voi myös kokemattomuuttaan. Kuvittelee hallitsevansa tilanteen, ja leikkii tulella saadakseen vaikka ihailua ja sitten päätyy menemään liian pitkälle. Sekään ei tee väärää oikeaksi, mutta ihminen tekee virheitä,

      Pari voi päästä eteenpäin vain jos pettäjä aidosti on pahoillaan, ei vähättele tekojaan ja ymmärtää, että on oikeasti satuttanut toista. Ja myös petetyn pitää ymmärtää oma osuutensa ja olla valmis antamaan anteeksi, jos haluaa jatkaa ja saada suhde toimimaan. Kummallakaan osapuolella ei ole velvollisuutta jatkaa, jos ei enää halua tai kokee ettei enää pysty.

      Vapaa suhde tai yhdessä sovittu lupa käydä vieraissa on ihan eri asia kuin pettäminen. Siinä ei ole mitään väärää. Sen sijaan en itse ymmärrä, miten parisuhteessa voisi olettaa sopimatta, että suhde on avoin. Jos haluaa avoimen suhteen, pitäisi pystyä puhumaan tästä jo alussa. Ihmisellä on vapaus valita haluaako elää selibaatissa, omistautua yhdelle puolisolle vai mielummin harrastaa suurempaa rinkiä. Sama oikeus on molemmin puolin ja kumpaankin suuntaan. Jos parilla on kovin eri näkemys, suhde tuskin kestää.

      • Anonyymi

        "Vapaa suhde tai yhdessä sovittu lupa käydä vieraissa on ihan eri asia kuin pettäminen. Siinä ei ole mitään väärää. "

        Ei vaan ole, vaikka moni niin ajattelee. Ihmiset eivät ymmärrä, ettei omia tunteita voi sopia. Tästä johtuu myös, ettei tänään tehdyt lupaukset aina pidä elämän loppuun asti, oikeastaan itsestäänselvyys, aina tulee jotain muuta etenkin pitkissä suhteissa. Miten sinullekin on niin vaikea ymmärtää, että suhde kehittyy vuosien varrella eikä etukäteen voi tietää millaiseksi.

        "Yksi ystäväni pääsi rakastajan antamalla tuella pois suhteesta, jossa oli henkistä ja vakavaa fyysistä väkivaltaa."

        Tuossa esimerkissäsi pettäminen oli aivan helvetin oikein!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vapaa suhde tai yhdessä sovittu lupa käydä vieraissa on ihan eri asia kuin pettäminen. Siinä ei ole mitään väärää. "

        Ei vaan ole, vaikka moni niin ajattelee. Ihmiset eivät ymmärrä, ettei omia tunteita voi sopia. Tästä johtuu myös, ettei tänään tehdyt lupaukset aina pidä elämän loppuun asti, oikeastaan itsestäänselvyys, aina tulee jotain muuta etenkin pitkissä suhteissa. Miten sinullekin on niin vaikea ymmärtää, että suhde kehittyy vuosien varrella eikä etukäteen voi tietää millaiseksi.

        "Yksi ystäväni pääsi rakastajan antamalla tuella pois suhteesta, jossa oli henkistä ja vakavaa fyysistä väkivaltaa."

        Tuossa esimerkissäsi pettäminen oli aivan helvetin oikein!

        En tuomitse pettämistä, tuossa ystäväni tilanteessa. Se oli hänelle aino vaihtoehto selvitä henkisesti ja fyysisesti edes jotten kuten ehjänä. Silti en pidä pettämistä oikeana, tuossa tilanteessa se vaan oli kahdesta huonosta vaihtoehdosta se huomattavasti parempi. Elämä harvoin on mustavalkoista.

        En ymmärrä miten pitkä suhde tai suhteen väljähtäminenkään oikeuttaisi pettämiseen? Kaikista suhteista tulee ennen pitkää pitkiä, jos kaksi ihmistä rakastaa ja kunnioittaa toisiaan, tulee toimeen keskenään ja haluaa olla yhdessä. Jos suhde ei enää pelitä ja alussa sovitut säännöt ei enää toimi, pitää sääntöjä YHDESSÄ päivittää tai todeta ettei yhdessä jatkamisessa ole enää perusteita. Siinä kohta osalle sopii suhteen avaaminen ja jos kumpikin sitä haluaa, niin miksi yhteistä sopimusta ei voisi päivittää vastaamaan uutta tilannetta. Jos toinen haluaa avata suhteen ja toinen ei siihen ole valmis, pitää ajatus joko avaaminen unohtaa ja tyytyä olemassa olevaan tilanteeseen tai sitten lähteä.


    • Lähtisin siitä realistisesta oletuksesta, että olen suuri pettymys. Tai ehkä keskisuuri tai keskinkertainen pettymys, koska suuri antaisi liian mahtailevan kuvan. Enkä nyt oikeastaan edes yritä olla mitään sen enempää. Mutta niin maailma makaa, että jossain on se raja että sen toisella puolen ei tämän parempaakaan ole tarjolla.

      • Mutta sinähän olet hieno ihminen 🥰


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe