Verorahojen tuhlausta

Anonyymi-ap

Sallan lukio - kansainvälinen lukio? Ei edes rehtorin titteli lukiosta vastaavalle ole raaskittu antaa.
Suomen veronmaksajat maksavat jokaisesta Sallan lukion lukiolaisesta 14 500 euroa vuodessa. Venäläisistäkin.
Salla oli toisessa maailmansodassa venäläisten desanttien iskujen kohteena. Vieläkään ei ole löydetty kaikkien murhattujen siviilien viimeisiä leposijoja. Hautajärvellä tehdyt murhat muistetaan.,

5

559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alaikäisten opiskelijoiden rekrytointi ulkomailta verovaroilla kustannettavaan ja opiskelijalle ilmaiseen lukiokoulutukseen perustuu lukiolakiin jääneeseen porsaanreikään. Ulkoministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat selkeästi ilmoittaneet, että lukiolaki ei ole tarkoitettu tukemaan toimintaa, jossa Suomeen tulee alaikäisiä vailla minkäänlaista tukiorganisaatiota tai vastuussa olevaa aikuista (ks. eg. https://kuntalehti.fi/uutiset/hs-ministeriot-kritisoivat-peter-vesterbackan-hanketta-kansainvalisten-opiskelijoiden-tuomiseksi-pikkukuntien-kouluihin/).

      Tulijoiden kansallisuudella asiassa ei ole merkitystä.

      Sallan lukio ja Peter Vesterbackan yritys ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Jokainen voi itse muodostaa arvionsa, onko lukiolain tarkoituksen vastaiseen toimintaan mukaan lähteminen eettisesti oikein vai väärin.

    • Anonyymi

      Lukion rehtori sanoi lehdessä että kaikki opiskelijat jäävät Suomeen koulun jälkeen. Samassa lehdessä ministeriön virkamies kertoi että kaikki yliopistosta valmistuvat venäläiset lähtevät pois Suomesta.

    • Anonyymi

      Suomen Lukiolaisten Liitto on on kehottanut lukiolaisia valtakunnalliseen ulosmarssiin toisen asteen maksuttomuuden rajoittamista vastaan.

      Pääsin itse aiemmin tällä viikolla puhumaan kolmen lukion opiskelijoiden järjestämään yhteiseen ulosmarssiin, ja se oli minulle tämän viikon kohokohta.

      Toisen asteen maksuttomuuden rajaus on järjetöntä monista syistä. Se on käytännössä erittäin vaikea toteuttaa, ja siitä seuraava hallinnollinen sotku vie helposti enemmän rahaa, kuin mitä sillä säästetään. 12 miljoonaa euroa on melko pieni säästö, ja on kuvaavaa, että hallitus on valmis käyttämään kaksinkertaisen summan olutveron alennukseen.

      Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt kampanjoivat vuosia maksuttomuuden puolesta. Esimerkiksi tuoreimmassa Lukiolaisbarometrissa nousee selvästi esille, että maksuttomuudella on ollut vaikutusta nuorten opiskeluvalintoihin, erityisesti pienituloisista perheistä tuleville. Olen myös itse saanut suoraan valtavasti tällaista palautetta. Hirveintä päätöksessä on viesti, jonka se antaa nuorille: onko heidän tulevaisuudenuskolla hallitukselle mitään arvoa?

      Tällaisena aikana meidän pitäisi tehdä kaikkemme vahvistaaksemme nuorten luottamusta parempaan huomiseen. Viesti pitäisi olla, että meillä huolehditaan nuorten mahdollisuuksista opiskella ja mennä elämässä eteenpäin. Että jokainen saisi valita oman mielenkiinnon ja kykyjen mukaan, mihin suuntaan lähteä peruskoulun jälkeen – ei sen mukaan, mihin on varaa.

      ”Se joka taistelee, voi hävitä. Se joka ei taistele, on jo hävinnyt”. Tämä sitaatti on Instragram-profiilissani. Se muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on jaksaa taistella vastaan – myös silloin kun se tuntuu toivottomalta tuuleen huutamiselta.

      Vaikka jokaista taistelua ei voi voittaa, sillä on silti merkitystä. Se auttaa säilyttämään liekin. Se antaa voimaa, kun ilmaisee mielipiteensä, järjestää tapahtumia ja toimii yhdessä muiden kanssa.

      Siksi olen iloinen ja ylpeä siitä, että opiskelijat ottavat kantaa ja toimivat oikeuksiensa puolesta. Toisen asteen maksuttomuuden rajaus on järjetön päätös, ja tarvitsemme kaikki mukaan luomaan painetta sen perumiseksi.

      Nuorten tulevaisuuden ja tulevaisuudenuskon puolesta tulee taistella.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe