Itsetunnosta

Anonyymi-ap

Minkä takia skitsofreenkoilla on niin huono itsetunto?

14

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mietipä jos ei ole saanut elämässä mitään aikaan ja se on pettymyksien sarja. Sitten on vielä sekoillut ihmisten nähden ja kuullen ja viettänyt aikoja osastolla. Ystävät ovat jääneet jos niitä on koskaan ollutkaan. Ei ole mitään tulevaisuuden haaveita. Kyllä se pikkuhiljaa lyö kumaraan ja itsetunnon heikoksi.

    • Anonyymi

      Kun on joku psyykkinen sairaus, itsetunto menee herkästi alaspäin.
      Sairautta jollain tavalla ehkä häpeääkin, ja lisänä se, että tuntee ehkä juuri sairauden takia itsensä huonommaksi kuin muut.
      Oma tunne siitä, että on huonompi, hyväksytäänkö porukoihin, jne. aiheuttaa sen, että saattaa alkaa epäillä muiden hyljeksivän sairauden takia, vaikkei niin oikeasti olisikaan.

    • Anonyymi

      Aloitukseen tulikin hyviä vastauksia. Sen sijaan, että pelkästään ihmettelisi asiaa, olisi kehittävää pohtia mitä asialle voisi tehdä?

      Itse ainakin koetan kantaa itseni niin hyvin kuin voin, mutta muiden ennakkoluulot mielenterveyden potilaista ja oman terveyden tilansa salailusta lannistaa....

      Kuuntelin joskus sivukorvalla erään "juopponaisen" keskustelua siitä, että tyyppi on todella huono, koska joutunut käymään Aurorassa. Omaan alkoholin käyttöön voi vaikuttaa ja hakea apua, mutta tuntuu aika kohtuuttomalta alkaa syyllistää ihmistä, joka periaatteessa tekee parhaansa.

      Kohtaamani ennakkoluulot muuttavat myös persoonaa. Kaikkein mukavimpia ihmisiä ovat itseensä tyytyväiset humanistit, jotka eivät koko ajan arvostele. Pahimpia ovat juuri nämä alkoholistit, jotka todennäköisesti omien ongelmiensa takia syyllistävät muita. Toinen ryhmä on itseään tärkeänä pitävät "pikkuviranomaiset". Uskovat olevansa rationaalisia, kun eivät mieti lainkaan tunteita. Monille tekisi hyvää mielen kanssa työskentely...

      • Anonyymi

        Ainakin mun on pakko syyllistää muita koska muut ovat traumat mulle aiheuttaneet. Eikä tämä Suomikaan mikään hyvä maa ole. Täytän alkoholistin tuntomerkit.


    • Anonyymi

      Minua ei haittaa, jos joku toinen haluaa salailla terveydentilaansa. Jos hän haluaa niin tehdä, hänellä on täysi oikeus pitää asia omanaan.
      Ei sairauksiaan tarvitse koko maailmalle kailottaa.
      Tuo on kyllä totta, että ihmisillä on paljon ennakkoluuloja joistain sairauksista, tai ihmisistä, jotka sairastavat jotakin.
      Mitä enemmän tietoa on vaikkapa psyykkisistä sairauksista, pystyy ymmärtämään paremmin heitä, jotka sairastavat.
      Muiden asenteellisuus ja yleinen stigma ovat usein niitä, jotka saattavat vaikuttaa sairaan itsetuntoon huonontaen sitä entisestään.

      • Anonyymi

        No ne ennakkoluulot ovat ainoastaan ihmisillä joilla ei ole tietoa eri sairauksista .
        Jos joku in masentunut niin sanovat hulluksi , tietämättä että he itse ovat sinänsä aika hulluja kun heillä ei ole tietoa asioista . Joten psyykkiset sairaudet ei ole mitäön hulluutta mitenkään, ihminen vaan voi huonosti aikansa , jotain tapahtuu elämässä mikä laukaisee huonon olon. Pystyvät keskustelemaan asioista ihan tavallisesti , kuten muutkin.
        Mutta nämä tuomitsijat voisivat ehkä lukea tietoa päähänsä ennekö niin kovasti tuomitsevat toisia hulluutta mielikuvitukset toisen ihmisen tilanteesta jotka harvoin stemmaa todellisuudessa .
        Ymmärrys asioista usein on se ettei leikittele luulojensa kanssa jamkuvittele olevansa oikeassa.
        Jokainen ihminen sairastaa masennuksen ainakin kerran elämässään se ei ole mitenkään erikoinen asia . Toiset alkavat juomaan kun voivat huonosti ja aiitä aitten voivat aina vaan huonommin . Joten paras kun ei edes keskustele asioista mistä ei tiedä mitään


    • Anonyymi

      Tätä on tullut joskus yön pitkinä tunteina mietittyä.

      Monta asiaahan tuossa on jo tullut ilmi. Moni skitsofreenikko on jo pienestä asti kuullut sitä alentavaa puhetta, ja / tai kasvanut perheessä jossa on mielenterveysongelmia ja stigmaakin riittää.

      Yksi vähän puhuttu asia on kuitenkin skitsofreenikon omat "harhat" ja "pelot" . Valitettavan usein se skitsofreenikon ajatus pyörii sen ajatuksen ympärillä, että mitäs ne muut ajattelee. Sellainen ikään kuin itse itselle rakennettu stigma tai itsetunnon este.

      Uskallan jopa väittää että tämä on yksi ero siinä, miksi seksuaali ja sukupuolivähemmistöt otetaan nykyisin yhteiskunnassa paremmin huomioon kuin skitsofreenikot. Ihan se että heillä on realistisempi itsetunto vaikka saavatkin osakseen kakkaa.

      Yksi mielenkiintoinen näkökulma on myös se, että epärealistiset mielikuvat itsestä ei rajoitu itsetunnon puutteeseen, vaan voi näkyä myös täysin toisessa ääripäässä. (tosin haremmin.) Jeesukset ja joulupukit ovat vuosien saatossa vähentyneet, mutta tilalle on tainneet tulla sometähdet, ja pyöriihän foorumeillakin ihmisiä jotka kuvittelevat olevan asiantuntijoita, vain sillä että ovat löytäneet itselleen mielekkään artikkelin, Tai ollessaan vuosikymmeniä eri mieltä lääkärin kanssa omasta diagnoosistaan.

      Loppukanettina sanoisin, että tärkeintä olisi saada katkaistua se monisukupolvisten mielenterveysongelmien jatkuminen. Voisiko se tapahtua itsetuntoa parantamalla. En tiedä.

      • Anonyymi

        Hyvää itsetuntoa, tai sitten itsetuntemusta on myös luottaa omiin vaistoihinsa ja tekemiinsä havaintoihin. Jos annettu diagnoosi ja siihen määrätyt lääkkeet eivät auta niihin oireisiin, joihin henkilö aiemmassa historiassaan lähtenyt apua hakemaan, niin silloin ei ole mitään perustetta ja syytä profiloitua esim. miksikään skitsofreenikoksi, tai ei ole välttämättä pakko käyttää niitä sairauteen määrättyjä lääkkeitä, eli neuroleptejä. Koska niistä ei ole välttämättä mitään todellista apua ja hyötyä esim. jos taustalla oleva sairaus on jotakin aivan muuta, kuin mt-sairaus. Esim. autoimmuuni, MS-tauti, hermolihassairaus, tai CFS.

        Itselläni oli tarpeeksi rohkeutta luopua skitsofreenikon roolista ja heittää neuroleptit narikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää itsetuntoa, tai sitten itsetuntemusta on myös luottaa omiin vaistoihinsa ja tekemiinsä havaintoihin. Jos annettu diagnoosi ja siihen määrätyt lääkkeet eivät auta niihin oireisiin, joihin henkilö aiemmassa historiassaan lähtenyt apua hakemaan, niin silloin ei ole mitään perustetta ja syytä profiloitua esim. miksikään skitsofreenikoksi, tai ei ole välttämättä pakko käyttää niitä sairauteen määrättyjä lääkkeitä, eli neuroleptejä. Koska niistä ei ole välttämättä mitään todellista apua ja hyötyä esim. jos taustalla oleva sairaus on jotakin aivan muuta, kuin mt-sairaus. Esim. autoimmuuni, MS-tauti, hermolihassairaus, tai CFS.

        Itselläni oli tarpeeksi rohkeutta luopua skitsofreenikon roolista ja heittää neuroleptit narikkaan.

        Itsetuntoa ja hyvän osoittamista on sellainen, että ei suostu ulkopuolisten kontrolloitavaksi. Että kykenee näkemään, edes itse, että ne oireet, joiden perusteella on määritelty skitsofreenikoksi, eivät sittenkään olleet sitä. Jos (oireet) ne olisivat kadonneet käytetyillä lääkityksillä, niin sitten olisi voinut "hyväksyäkin" sen lääkäreiden taholta minulle tehdyn diagnoosin. Mutta minun kohdallani meni se ainakin 20 vuotta, ja toimintakyky, muisti, keskittyminen ja lihasheikkoudet ja kivut, ja rasituksen jälkeiset vaikeat oireet eivät ainakaan poistuneet niillä minulle määrätyillä neurolepteillä.

        Olen siinä mielessä ylpeä itsestäni, että omaan rohkeutta tehdä nk. itsestäni tuntuu parhaalta ja luopua skitsofreenikon roolista. Ja vielä ylpeämpi olen siitä, että lopetin neuroleptien käytön lopullisesti. Mihin minä olisin niitä tarvinnut? - Ja miksi minun olisi pitänyt jatkaa niiden käyttöä? Koko elämäni ajanko? - Vain siksi, että jokin terveystaho, minut tavanneet joskus aikoinaan tavanneet psykiatrit niin suosittelevat, ja väittävät, että niin pitäisi tehdä, psykoosien ennaltaehkäisemiseksi. Miten on kyseisten lääkkeiden haittavaikutukset ja niiden vaikutus esim. kognitiviiseen toimintaan pitkäaikaisessa käytössä? Ymmärtävätkö ja välittävätkö alalla olevat niistä asioista ja oikeastaan potilaistaankaan ja heidän hyvinvoinnistaan oikeasti ja todella yhtään mitään?

        Terv. edellä kommentoinut, CFS- sairaudesta jo 20 vuotta ja systeemin tekemistä vääristä diagnooseista kärsinyt, ex-skitsofreenikko, someaktiivi, ja kansalaisoikeustaistelija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsetuntoa ja hyvän osoittamista on sellainen, että ei suostu ulkopuolisten kontrolloitavaksi. Että kykenee näkemään, edes itse, että ne oireet, joiden perusteella on määritelty skitsofreenikoksi, eivät sittenkään olleet sitä. Jos (oireet) ne olisivat kadonneet käytetyillä lääkityksillä, niin sitten olisi voinut "hyväksyäkin" sen lääkäreiden taholta minulle tehdyn diagnoosin. Mutta minun kohdallani meni se ainakin 20 vuotta, ja toimintakyky, muisti, keskittyminen ja lihasheikkoudet ja kivut, ja rasituksen jälkeiset vaikeat oireet eivät ainakaan poistuneet niillä minulle määrätyillä neurolepteillä.

        Olen siinä mielessä ylpeä itsestäni, että omaan rohkeutta tehdä nk. itsestäni tuntuu parhaalta ja luopua skitsofreenikon roolista. Ja vielä ylpeämpi olen siitä, että lopetin neuroleptien käytön lopullisesti. Mihin minä olisin niitä tarvinnut? - Ja miksi minun olisi pitänyt jatkaa niiden käyttöä? Koko elämäni ajanko? - Vain siksi, että jokin terveystaho, minut tavanneet joskus aikoinaan tavanneet psykiatrit niin suosittelevat, ja väittävät, että niin pitäisi tehdä, psykoosien ennaltaehkäisemiseksi. Miten on kyseisten lääkkeiden haittavaikutukset ja niiden vaikutus esim. kognitiviiseen toimintaan pitkäaikaisessa käytössä? Ymmärtävätkö ja välittävätkö alalla olevat niistä asioista ja oikeastaan potilaistaankaan ja heidän hyvinvoinnistaan oikeasti ja todella yhtään mitään?

        Terv. edellä kommentoinut, CFS- sairaudesta jo 20 vuotta ja systeemin tekemistä vääristä diagnooseista kärsinyt, ex-skitsofreenikko, someaktiivi, ja kansalaisoikeustaistelija

        Hyvä itsetunto on sellainen että ihminen uskaltaa olla myös väärässä, silloin kun hän sitä aidosti on. Ei tarvitse vängätä eikä valehdella, vaan oppia siitä ja kasvattaa sitä itsetuntoa.


    • Anonyymi

      Skitsofreenisiä piirteitä on moninkertainen määrä diagnosoituihin verrattuna.

      Nämä pelkästään Suomessa.
      Itellä autistikirjo-ominaisuus.
      Tarkoittaa, että olen melko totaalisesti "ulkona" kanssaihmisistä.

      Mutta vanhaksi urpoksi olen elää sinnitellyt.
      Mitäs sitä muuta kun katellaan.

    • Anonyymi

      Mulla on lapsesta asti ollut huono itsetunto mutta mulla ei ole skitsofreniaa.

      • Anonyymi

        Huono itsetunto voi olla, vaikka ei olisi mitään sairauttakaan.
        Joskus se huono itsetunto vain voi ajaa ihmisen psyykkiseen epätasapainoon.
        Huonolla itsetunnolla varustettu ihminen voi olla aika epävarma, juurikin itsestään, sekä ympäristöstään, ja se voi ajan myötä muodostaa ongelmia.
        Itsetuntoa pystyy parantamaan vaikkapa erilaisin harjoittein.


    • Anonyymi

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

      😍 ­­V­­i­­­t­­t­u­ ­­­t­­ä­m­­ä­­­ ­­k­u­u­m­a­­ ­­­n­­a­­­r­­­t­­­t­­u­­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe