Se on kaikkien tiedossa, että partisaanit kiertelivät Savukosken syrjäkylien ympäristössä sodan jälkeen ja saivat aikaan suurta tuhoa.
Näistä tapahtumista on kirjoitettu kymmeniä kirjoja ja muitakin muistelmia löytyy.
Kari Kallosen kirja Partisaanisotaa on parhaita mitä olen koskaan lukenut.
Kirjassa mainitaan, että partisaanijoukoilla oli Sotatunturissa kaksi "välilanssia" joihin völjättiin mm. ruokaa näitä reissuja varten, sillä matkat jalkapatikassa olivat pitkiä.
Onkohan joku törmännyt näihin salaisiin varastoihin aikanaan?Voisitteko kertoa, sillä nämä ikävätkin historialliset tapahtumat kiinnostavat tämän päivän ihmisiä.
-40 luvun partisaanit!
3
693
Vastaukset
- Anonyymi
Historia kertoo: 8 partisaania tapettiin Alimmaisen Kivijoen suuhun 9.7.1943. Saksalaiset asettuivat Lattunaan Huuhkajavaaran tukikohtaan vuonna 1944.
Tähystivätkö he Lattunavaaran palovartijan majalla vai oliko tähystäjät suomalaisia.
Tietääkö joku? - Anonyymi00005
Lattunan ympäristössä oli valtava määrä luurankoja sodan jälkeen -40 luvun lopulla ja vielä myöhemminkin.
Se on varmaa, että ne olivat venäläisten sotilaiden tai partisaanien luita.
Kemijoen latvat olivat näiden partisaanien kulkureittejä jossa saivat salaa kulkea. - Anonyymi00006
Savukoskella ei unohdu, että ne olivat ryssän partisaaneja.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75703
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381