Miten nostan laukan? :(

Nipsu

Miten nostan laukan?
kiitos jo etukäteen!!!! :)

60

7998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      ratsastuksenopettajaltasi.

    • ankeli

      Mistä näitä laukannostojen kyselijöitä löytyy? Missä ihmeessä te käytte ratsastamassa kun ei ratsastuksenopettaja osaa kertoa kuinka laukka nostetaan? Onko opettajaa edes olemassa?

      • _hipsu

        Ensinnäkin, ei oo kiellettyä kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä niille tarkoitetuilla palstoilla.
        Näin on mulle opetettu nosto ja hyvin on toiminut: jos nostat ravista, istu harjotusravissa ja hiljennä vauhtia sellaiseksi, että pystyt rauhassa istumaan satulassa ja ota sitten puolipidäte varmistaaksesi että heppa on kuulolla. Kun puolipidäte on tehty, siirrä rauhallisesti ulkopohjettasi hieman taaemmas kuin sisäpohje. Älä nosta ulkojalkaasi ylös päin, hevonen ei silloin tunne sitä niin hyvin ja etkä pysty istumaan enää istuinluidesi päällä. Paina kevyesti pohkeet kiinni kylkiin ja pidä ulko ohja tuntumalla. Ympyrällä sisäohjaa voi noston ajan höllätä, jotta heppa nostaa paremmin (oma ope näin sanonut ja on kyl toiminutkkiin). Sisäpohje pitää yllä laukkaa ja noston jälkeen tuo ulkopohje siirretään takaisin normaaliin paikkaan. Toivottavasti oli apua edes vähän :)


      • ankeli
        _hipsu kirjoitti:

        Ensinnäkin, ei oo kiellettyä kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä niille tarkoitetuilla palstoilla.
        Näin on mulle opetettu nosto ja hyvin on toiminut: jos nostat ravista, istu harjotusravissa ja hiljennä vauhtia sellaiseksi, että pystyt rauhassa istumaan satulassa ja ota sitten puolipidäte varmistaaksesi että heppa on kuulolla. Kun puolipidäte on tehty, siirrä rauhallisesti ulkopohjettasi hieman taaemmas kuin sisäpohje. Älä nosta ulkojalkaasi ylös päin, hevonen ei silloin tunne sitä niin hyvin ja etkä pysty istumaan enää istuinluidesi päällä. Paina kevyesti pohkeet kiinni kylkiin ja pidä ulko ohja tuntumalla. Ympyrällä sisäohjaa voi noston ajan höllätä, jotta heppa nostaa paremmin (oma ope näin sanonut ja on kyl toiminutkkiin). Sisäpohje pitää yllä laukkaa ja noston jälkeen tuo ulkopohje siirretään takaisin normaaliin paikkaan. Toivottavasti oli apua edes vähän :)

        No ei ole kiellettyä ei, mutta monesti löytyy näitä jotka hankkii hevosen ennenku osaa edes satulaa selkään laittaa. Ratsastamaan pitäis opetella ratsastuksenopettajan opastuksella, ja mikä se sellainen ratsastuksenopettaja on jos netistä täytyy kysellä kuinka joku asia tehdään?


      • Muljeu
        ankeli kirjoitti:

        No ei ole kiellettyä ei, mutta monesti löytyy näitä jotka hankkii hevosen ennenku osaa edes satulaa selkään laittaa. Ratsastamaan pitäis opetella ratsastuksenopettajan opastuksella, ja mikä se sellainen ratsastuksenopettaja on jos netistä täytyy kysellä kuinka joku asia tehdään?

        Hei

        Joillakin reippailla ratsuilla tarvitsee antaa vain pohkeita harjotusravissa, mutta jotkut tottelevat tuota ylempää neuvojan ohjetta..onnea!


      • kunhan olen
        Muljeu kirjoitti:

        Hei

        Joillakin reippailla ratsuilla tarvitsee antaa vain pohkeita harjotusravissa, mutta jotkut tottelevat tuota ylempää neuvojan ohjetta..onnea!

        Tätä laukannostotapaa ei pitäisi harjoittaa yhdelläkään hevosella. Hevonenhan nostaa laukan kun yrität temmonlisäystä jos se on tähän tapaan tottunut! Monet hevoset nostaisivat mielellään laukan tälläkin tavalla, mutta jos tahtoo että se ei nosta laukkaa aina kun haluaa reippaampaa ravia, niin käyttäkää sitä ylempää metodia. Se on se ns "oikeaoppinen"


      • täälläkään

        No en osaa laukkaa nostaa minäkään, opettajaa (itse asiassa kahta eri opettajaa) olen pyytänyt kädestä pitäen asettamaan jalat oikein, mutta kun ei...

        Ja ei se paljoa auta, jos opettaja vaan sanoo, että kun se rytmi löytyy, niin siitä se lähtee... Mutta kun ei se löydy... nyyh...

        Ratsastustunnit voisikin hinnoitella sen mukaan, mitä siellä oppii. Eli jos tunnilla on tarkoitus oppia laukannosto, täysi hinta peritään vain niiltä, jotka sen oppii. Siinäpä opettajat sitten nalkuttavat sen rytmin oppimisesta...


      • !!!!!!!

        ehkä jotkut ei muista miten laukka nostetaan jos on ollu esim. tauolla ratsastamisesta ja alottaa taas ja ei muista miten laukka nostetaan!!


      • ')):/
        _hipsu kirjoitti:

        Ensinnäkin, ei oo kiellettyä kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä niille tarkoitetuilla palstoilla.
        Näin on mulle opetettu nosto ja hyvin on toiminut: jos nostat ravista, istu harjotusravissa ja hiljennä vauhtia sellaiseksi, että pystyt rauhassa istumaan satulassa ja ota sitten puolipidäte varmistaaksesi että heppa on kuulolla. Kun puolipidäte on tehty, siirrä rauhallisesti ulkopohjettasi hieman taaemmas kuin sisäpohje. Älä nosta ulkojalkaasi ylös päin, hevonen ei silloin tunne sitä niin hyvin ja etkä pysty istumaan enää istuinluidesi päällä. Paina kevyesti pohkeet kiinni kylkiin ja pidä ulko ohja tuntumalla. Ympyrällä sisäohjaa voi noston ajan höllätä, jotta heppa nostaa paremmin (oma ope näin sanonut ja on kyl toiminutkkiin). Sisäpohje pitää yllä laukkaa ja noston jälkeen tuo ulkopohje siirretään takaisin normaaliin paikkaan. Toivottavasti oli apua edes vähän :)

        mikä on sisä tai ulkopohje??


      • paulaaw
        Muljeu kirjoitti:

        Hei

        Joillakin reippailla ratsuilla tarvitsee antaa vain pohkeita harjotusravissa, mutta jotkut tottelevat tuota ylempää neuvojan ohjetta..onnea!

        Tuollainen on hevosen sortamista laukkaan, laukka kuuluu nostaa niin että eka hallittua harjoitusravia puolipidäte, sisäpuolen jalka hieman eteen ja ulko jalka taakse, pohjetta ja tarvittaessa maiskautus tai pienesti mutta napakasti raippa kaulalle jos ei pohkeesta ja ääniavuista nouse, kun heppa laukkaa siirretään jalat normi paikoille ja kädet myötäilee jos rupeet vahingossa laukassa vetää ohjista niin rikkoutuu helposti raviin, jos huomaat et laukka meinaa mennä raville noi taas pohkeet samanlaiöla nu nostossa ja vähä painellaa niillä siihe kyljille (:


      • Kata ja Nalle-heppa
        ')):/ kirjoitti:

        mikä on sisä tai ulkopohje??

        ulko-pohje on se joka on manesin seinän vieressä ja sisäpohje menee maneesin keskipistettä päin(eli sisäpohje on toinen) (: Harrastatko ratsastusta? Jos harrastat taidat olla mini-alkeisessa ja aloitit varmaan tunti sitten.. hihhih (: (ei pahalla)


      • Anonyymi
        ')):/ kirjoitti:

        mikä on sisä tai ulkopohje??

        Sisäpohje on maneesin sisäpuolella oleva jalka eli pohje ja ulkopohje taas maneesin seinän puoleinen jalka.


    • moivaa

      mielestäni nostat laukan että ulko pohje taakse ja sisäpohje etteen, pidätys ja sen jälkeen myötäys ja pohkeita vaan (teen sen ehkä vaikeimman kautta) en tiedä todellakaan onko tuo oikein ;D

      • hijoidvjci

        minä olen 11 vuotias tyttö. Ratsastan, mutta olen pitänyt TODELLA pitkän tauon ratsastamisesta.
        käyn ratsastamassa epätarkkoina aikoina. jopa vain kuukausien välein (usein en niin pitkää taukoo pidä)
        muttta nyt olen pitänyt varmaan ...puolenvuoden tauon. En muista ihan kaikkea ratsastuksesta enää..
        ja se pelottaa. Opettaja on aikas vaativa, jos sanon että hevonen ei tottele, tai joku juttu on vaikea,
        ope sanoo vaan että kyllä se siitä. Ei se mitään hyödytä mun kohalla. Ja ratsastuskokemusta on mulla jos
        yhteensä lasketaan niin vaan 2 vuotta. Siskoni ratsasti ennen, mutta ei enää, hän ei ole mukana tunnilla, jolloin ei hän voi tukea minua vaikeissa asioissa:( minua pelottavat asiat tällä hetkellä:
        * laukka (usein, pelkään putoavani)
        * melko vaikeat liikkeet
        * hoito (satulan laitto, en osaa vieläkään, avustajat ei auta. Suitsiminen -"- samajuttu. harjaus, hevoset ovat
        jotenkin vihaisia.

        VOIKO JOKU NEUVVOA MINUA NÄISSÄ ASIOISSA? -KIITOS


      • Joku...
        hijoidvjci kirjoitti:

        minä olen 11 vuotias tyttö. Ratsastan, mutta olen pitänyt TODELLA pitkän tauon ratsastamisesta.
        käyn ratsastamassa epätarkkoina aikoina. jopa vain kuukausien välein (usein en niin pitkää taukoo pidä)
        muttta nyt olen pitänyt varmaan ...puolenvuoden tauon. En muista ihan kaikkea ratsastuksesta enää..
        ja se pelottaa. Opettaja on aikas vaativa, jos sanon että hevonen ei tottele, tai joku juttu on vaikea,
        ope sanoo vaan että kyllä se siitä. Ei se mitään hyödytä mun kohalla. Ja ratsastuskokemusta on mulla jos
        yhteensä lasketaan niin vaan 2 vuotta. Siskoni ratsasti ennen, mutta ei enää, hän ei ole mukana tunnilla, jolloin ei hän voi tukea minua vaikeissa asioissa:( minua pelottavat asiat tällä hetkellä:
        * laukka (usein, pelkään putoavani)
        * melko vaikeat liikkeet
        * hoito (satulan laitto, en osaa vieläkään, avustajat ei auta. Suitsiminen -"- samajuttu. harjaus, hevoset ovat
        jotenkin vihaisia.

        VOIKO JOKU NEUVVOA MINUA NÄISSÄ ASIOISSA? -KIITOS

        Laukan nostoon voi auttaa sekin jos otat hevosen harjasta hieman kiinni tai satulan kaaresta. Ja satulan laitto on minusta helppoa mutta en osaa oikein neuvoa mutta siis itse laitan yleinsä ensin satulahuovan jonka jälkeen nostan satulan sellkään. Aluksi laitan sen hieman liian eteen ja sitten "valutan" hevosen selkää pitkin jotta se menee paikalleen. Sitten tarkistan ettei satulahuopa ole rytyssä ja sitten kiristän vyön. (anteeksi hankalasti selitetty( Suitsimiseen sellainen vinkki että jos heppa ei avaa suutaan kannattaa sen suuhun (hampaiden taakse) työntää sormi niin kyllä sitten suu yleinsä aukeaa. =) kommentoikaa jos olette eri mieltä. En nimittäin ole mikään maailman paras. =)


      • nellimurmeli
        hijoidvjci kirjoitti:

        minä olen 11 vuotias tyttö. Ratsastan, mutta olen pitänyt TODELLA pitkän tauon ratsastamisesta.
        käyn ratsastamassa epätarkkoina aikoina. jopa vain kuukausien välein (usein en niin pitkää taukoo pidä)
        muttta nyt olen pitänyt varmaan ...puolenvuoden tauon. En muista ihan kaikkea ratsastuksesta enää..
        ja se pelottaa. Opettaja on aikas vaativa, jos sanon että hevonen ei tottele, tai joku juttu on vaikea,
        ope sanoo vaan että kyllä se siitä. Ei se mitään hyödytä mun kohalla. Ja ratsastuskokemusta on mulla jos
        yhteensä lasketaan niin vaan 2 vuotta. Siskoni ratsasti ennen, mutta ei enää, hän ei ole mukana tunnilla, jolloin ei hän voi tukea minua vaikeissa asioissa:( minua pelottavat asiat tällä hetkellä:
        * laukka (usein, pelkään putoavani)
        * melko vaikeat liikkeet
        * hoito (satulan laitto, en osaa vieläkään, avustajat ei auta. Suitsiminen -"- samajuttu. harjaus, hevoset ovat
        jotenkin vihaisia.

        VOIKO JOKU NEUVVOA MINUA NÄISSÄ ASIOISSA? -KIITOS

        laukassa, voit vaikka alkuun hiljentää vauhtia ja rentoudu satulassa, mutta pidä huoli että istut suorassa. jos tuntuu että tasapaino heikkenee, ota vaikka alkuun satulasta kiinni tai harjasta , ja kun tuntuu että istut vakaasti niin päästä irti ja kanna kädet.
        hoidossa jos hevonen uhkaa potkaista tai purra niin kyllä se minuakin aloittelijana hiukan pelottaa. Mutta hevonen vaistoaa kun pelkäät, ja uhkailee vielä enemmän. Kyllä ratsastuksen opettajan näissä asioissa tulisi auttaa ja näyttää miten tilanteessa tulisi toimia.
        Vaikeissa liikkeissä en osaa hirveästi auttaa, koska jäi hiukan epäselväksi, mitä niissä pekäät. :D


      • ...?!
        hijoidvjci kirjoitti:

        minä olen 11 vuotias tyttö. Ratsastan, mutta olen pitänyt TODELLA pitkän tauon ratsastamisesta.
        käyn ratsastamassa epätarkkoina aikoina. jopa vain kuukausien välein (usein en niin pitkää taukoo pidä)
        muttta nyt olen pitänyt varmaan ...puolenvuoden tauon. En muista ihan kaikkea ratsastuksesta enää..
        ja se pelottaa. Opettaja on aikas vaativa, jos sanon että hevonen ei tottele, tai joku juttu on vaikea,
        ope sanoo vaan että kyllä se siitä. Ei se mitään hyödytä mun kohalla. Ja ratsastuskokemusta on mulla jos
        yhteensä lasketaan niin vaan 2 vuotta. Siskoni ratsasti ennen, mutta ei enää, hän ei ole mukana tunnilla, jolloin ei hän voi tukea minua vaikeissa asioissa:( minua pelottavat asiat tällä hetkellä:
        * laukka (usein, pelkään putoavani)
        * melko vaikeat liikkeet
        * hoito (satulan laitto, en osaa vieläkään, avustajat ei auta. Suitsiminen -"- samajuttu. harjaus, hevoset ovat
        jotenkin vihaisia.

        VOIKO JOKU NEUVVOA MINUA NÄISSÄ ASIOISSA? -KIITOS

        Mä oon pitäny yhesti 1 vuoden tauon ja kyl mä vielä osasin ratsastaa ja muistin myös kaikki jutut. Ei kannata pelätä kannattaa vaan nousta hepan selkään eikä pelätä. Ja en usko et opettaja ei kertais mitään juttuja puolen vuoden tauon jälkeen. Ja sit jos et tiiä miten esim satula laitetaan varmaan ratsastuksen oes neuvoo. Ja josetuskalla laukata nii ei sun oo pakko. Mut on aika varmaa et jos harrastat ratsastusta nii putoot hevosen selästä ennemmin tai myöhemmin =)


      • rokseli
        hijoidvjci kirjoitti:

        minä olen 11 vuotias tyttö. Ratsastan, mutta olen pitänyt TODELLA pitkän tauon ratsastamisesta.
        käyn ratsastamassa epätarkkoina aikoina. jopa vain kuukausien välein (usein en niin pitkää taukoo pidä)
        muttta nyt olen pitänyt varmaan ...puolenvuoden tauon. En muista ihan kaikkea ratsastuksesta enää..
        ja se pelottaa. Opettaja on aikas vaativa, jos sanon että hevonen ei tottele, tai joku juttu on vaikea,
        ope sanoo vaan että kyllä se siitä. Ei se mitään hyödytä mun kohalla. Ja ratsastuskokemusta on mulla jos
        yhteensä lasketaan niin vaan 2 vuotta. Siskoni ratsasti ennen, mutta ei enää, hän ei ole mukana tunnilla, jolloin ei hän voi tukea minua vaikeissa asioissa:( minua pelottavat asiat tällä hetkellä:
        * laukka (usein, pelkään putoavani)
        * melko vaikeat liikkeet
        * hoito (satulan laitto, en osaa vieläkään, avustajat ei auta. Suitsiminen -"- samajuttu. harjaus, hevoset ovat
        jotenkin vihaisia.

        VOIKO JOKU NEUVVOA MINUA NÄISSÄ ASIOISSA? -KIITOS

        mä oon myös 11, ja mul on oma heppa.se on jo aikavanha, en hypi esteitä paljoo, enkämene koulua. ratsastelenpellolla sillon tällön. mun hevonen nostaa melkein aina laukan kun antaa vähän pohkeita, joten en ole laukannostoa sen koommin. nyt olen tajunnutettä ulkopohje taakse ja ohjat vähän kireämmälle.. :D mua jännittää aina mennä ratsastustunnille tuon takua. seuraaval tunnil kamukin tulee katsomaan..


    • stiiina

      Laukannosto ei ole sen vaikeampaa kuin muidenkaan askellajien ratsastaminen. Laukkaa nostettaessa on kuitenkin varottava ettei yritä ajamalla saada hevosta ravista laukkaan. Päinvastoin laukkaa nostettaessa tulisi ensin hiljentää vauhtia jotta näet onko hevonen avuillasi. Laukkaa nostettaessa ravista, tarkasta ratsastusasentosi (selkä suorassa, kantapäät alhaalla, katse eteenpäin, käsivarsissa 90 asteen kulma, nyrkit kiinni ja pystyssä, varpaat eteenpäin) tämän jälkeen tee pieni pidäte ohjista vetämällä ja siirtämällä samalla sisäpuolen jalkasi satulavyön kohdalle ja ulkojalkasi hieman taaksepäin samalla löysäten hieman sisäohjasta. Jos hevonen ei kuuntele pohjettasi, anna apua raipalla pohkeesi taakse. Näin laukan tulisi nousta... Laukatessa istu syvälle satulaan ja pidä laukkaa yllä molemmilla pohkeilla nojaten samalla hieman taaksepäin.

      • Reipas hevonen

        Mitä tarkottaa höllääminen ? jaa mulla on myös se ongelma kun oon oppinu ekan kerran ratsastaa ja meen aika usein myös semmosel hevosel joka nostaa laukan vaa ku annan pohkeen ravissa tai kun maiskutan kerran. Nii sit muilla hevosil mun laukan nostaminen on tosi vaikeeta, mitä voisin tehä ? : S


    • Rauhaaja

      Aloita puolipidätteellä ja pienellä sisäasetuksella (hevonen nostaa helposti "väärän" laukan, jos asetus on ulospäin). Paina sisäpohkeella suunnilleen satulavyön kohdalle ja tee ulkopohkeella hieman pyyhkäisevä painallus satulavyön taakse. Älä jää puristamaan pohkeilla, vaan tee jaksottaisia pohjeapuja kunnes laukka nousee, tämän jälkeen myötää välittömästi. Varo myös nykäisemästä hevosta suusta sen nostaessa laukkaa, jo muutaman epämukavan laukannoston jälkeen hevonen saattaa hyvinkin kieltäytyä nostamasta laukkaa tai esimerkiksi oppia pukittamaan laukannoston yhteydessä. Muista pitää rytmi tasaisena ja rauhallisena jäämättä roikkumaan ohjiin, rauhoita tahti ensisijaisesti istunnalla. Myöskään raippaa et laukannostossa tarvitse, puolipidätteillä ja tarvittaessa esimerkiksi ympyrätyöskentelyllä saat hyvin lämmitellyn hevosen taatusti kuulolle paremmin kuin raipalla.

    • !!!!!!

      juu oon käyny kaksi vuotta ridaamassa ja pidän aina välillä kuuukauden ellen puol vuotta taukoo enkä muista miten ratsastetaan enää:(((


      HEI OIKEESTI JOS TOLLEEN RATSASTAT ET VARMAANKAAN OSAA!!! EIKÄ SITÄ VOI SANOO ET ON RIDANNU KAKSI VUOTTA JOS PITÄÄ TOMMOSII PAUSSEI!!!!

      tyyliin toinen käy 1-7 kertaa viikossa ridaamassa ja toinen sitten 1-5 kertaa KUUKAUDESSA ellei KERRAN KUUKUDESSA JA SITTEN valivali kun en osaa!

      ÄRSYTTÄÄ VAAN TOMMOSET IHMISET:)))

      • kuolin

        Äläs nyt hyvä ihminen vaahtoa siellä :)


    • LAUKANNOSTO!

      ELIKKÄ NÄIN NOSTAT LAUKAN:
      - istut alas ravissa, perusistuntaan siis.
      - Puolipidäte sekä asetus sisälle.
      - Sisäpohje eteen, ulkopohje taakse
      - Sitten pohkeita ja se oli siinä.
      Jossei tuosta nouse laukka niin hidastat ravia ja annat selvemmät pohje avut. Raippa voi näpäyttää välissä.
      Ja mikäs ihme melu täällä nousee jos joku kysyy miten laukka nostetaan? Aina saa kysyä, ja jos se teitä niiin haittaa niin älkää herranjestas niitä kysymyksia avatko! Älkääkä todellakaan tulko tänne meuhkaamaan ja raivoamaan! Ihmisillä on oikeus kysyä.
      ihme porukkaa.

    • Kokeneemmasta päästä

      1. Sul pitää olla reipas käynti ( pohkeilla napautat tai raipalla napautat )
      2 . Pidäte ohjilla
      3. Sisäpohje eteen
      4 . Kun laukka on noussut niin pohkeita ja kerran raipalla näpäytys pohkee taakse :-)
      5. kun haluut pysähtyy niin vedät ihan normist ohjista
      6. Taputa tietty ku hevonen teki oikein xo)
      _______________________________________________________________
      TOIVOTTAVASTI AUTTO :-)

      • Lauk1

        Autto mut en tarvi ohjeita '


      • Anonyymi

        Ei se noin mene! Laukka nostetaan aina harjoitusravista!!!!!!


    • hijoidvjci

      oi kiitos teille neuvojille!

    • Senioriheppahöperö

      Hyviä neuvoja, kiitos! Itsekin olen monesti ihmetellyt, miten laukka nostetaan...tulee käytyä hepan selässä keskimäärin kerran kahteen vuoteen ja laukka ollut aina vaikea. En oikein löydä tasapainoa enkä ole ikinä ymmärtänyt touhun tuoksinassa kysyä, pitääkö jalat pitää nostoasennossa (toinen edempänä, toinen taaempana). Siis ei, vai onko siihenkin kaksi tapaa? Tasapainon ollessa hakusessa, olisi helpompaa jos jalat voisivat noston jälkeen olla "perusasennossa", mutta heppa höllännee saman tien laukan raviksi?

      Ja vielä, pelkään aina satuttavani hevosta antamalla liian kovasti pohkeita tai vetämällä liian lujaa suitsista. Kommentteja?

      Osa ihmisistä haluaa tutustua rauhassa kotona etukäteen asiaan, jonka haluaa oppia, osa haluaa mennä soitellen sotaan, ikään kuin kylmiltään vaikkapa omaan häävalssiin;) Kukin tallustaa taivaltansa tavallaan, sitä kunnioitettakoon.

    • Heppahöpero

      Laukka nostetaan ravista niin että siirryt harjoitus raviin katsot että ravi on rauhallista siirrät ulkopohjetta taakse päin ja painat pohkeilla kylkiin ! huom. älä potki ponia niin kauan että se nostaa laukan vaan yksi napakka pohje hoitaa homman. jos laukka hyytyy käytä ääniä ja pohkeita apuna. Jos potkit ponia jaloilla kunnes se laukan nostaa ns. ajat ponin laukkaan, kiihdytät ravia niin kauan kunnes poni laukkaa ÄLÄ tee näin! jos poni nostaa aina väärän laukan voit koittaa ympyrällä nostoa, nojaamista sisälle päin tai kulman hyödytämistä. Hevosta ei voi satuttaa pohkeilla tai ohjilla jos käytät niitä oikein. älä hakkaa ponia pohkeilla vaan napakasti pohkeella kerran jos ei toimi raippa auttaa. älä vedä ohjista vaan joko pidätä jos poni on vauhdikas tai käytä painoa apuna: jäykistä vatsalihakset ja reidet, sitten vain ohjista pieni pidäte ja ponin pitäisi pysähtyä voit käyttää myös ääntä

      Jos tästä ei ole apua kysy ratsastuksen opettajalta- auttaa varmasti!:)

    • minä!

      näistä oli apua.
      en minäkään ymmärrä näitä meuhkaajia täällä, kyllä ihminen saa kysyä, jollei tiedä!
      ei teidän ole pakko lukea, jos se on niin ärsyttävää, että toinen täällä kyselee.
      käsittääkseni palsta on luotu kyselyö varten!
      on se kumma tuo räyhääminen.

    • Laukkaan

      Laukka nostetaan sisäpohkeella.
      Istunta alas, puolipidäte, ulkopohje taakse ja sisäpohkeella nosto.Ulkopohjetta ei pidä puristaa, hevonen tuntee, että se on taaempana. Ulko-ohjan tuki on tärkeä, mutta liika hössötys pilaa kaiken. Istu "ylös" kun haluat laukan ja muista kummalla istuinluulla istut.

    • dimdim11

      Saanko kysyä, miksi ihmeessä kysyt sitä täältä? Luulisi, että opettajasi neuvoisi tässä asiassa, vai oletko edes valmis laukkaamaan? Ja jos sinulla ei ole opettajaa, miksi ratsastat yksin..?

      Edelliseen kommenttiin lisään, ettei useimmilla hevosilla sitä ulkopohjetta sinne taakse tarvitse lisäämään. Hevoset nostaa laukan nätisti pelkällä sisäpohkeellakin.

    • mä vaa vähän siirrän jalkoja ja annan pohkeita ja johan lähtee laukka (useimmiten) tai sit jos eessä on muita laukkaajia nii yleensä riittää pohkeiden antaminen

    • -ei nimimerkkiä-

      Moni tuntuu korostavan pohkeiden merkitystä laukannostossa. Pohkeet ovat toki tärkeät ja kertovat, asetuksen ohella, hevoselle kumpi laukka nostetaan, mutta varsinaisen nostonmerkin antaa kuitenkin istuntasi.

      Laukannnosto kannattaa valmistella huolella. Eli reipas, mutta rauhallinen käynti tai ravi, puolipidätteellä heppa kuulolle, kevyt asetus sisäohjalla, sisäpohje omalla paikalla, ulkopohje aivan ajatuksen verran taaempana, sitten vain napakan (sisä)pohkeen kanssa yhtäaikaa keinautat hivenen lantiollasi, kuin ottaisit keinutuolissa vauhtia, jolloin heppa nostaa laukan. Tämän jälkeen laukassa käytät pohkeitasi aivan kuten käynnissä ja ravissakin.

      Ja kuten kaikissa muissakin asioissa, harjoitus tekee tässäkin mestarin. Osalla hevosista laukannosto on myös helpompaa kuin toisilla. Omalla harrasteurallani olen huomannut, että eri hevoset vaativat avuissa hieman erilaista painotusta. Esim. monet Venäjältä tulleet ratsut vaativat enemmän ulkopohjetta. Jotkut hevoset taas alkavat poikittaa välittömästi jos ulkopohje sattuu hivenenkin liian taakse.

      Tsemppiä harjoitteluun!

    • hullullinen

      Mikä on sisä tai ulko pohje?

      • Heppatyttö

        Kun menet hiekkakenttää tai karsinaa, se jalka, joka on kentän lautojen ja hevosen välissä, on ulkopohje, ja se joka on kentän sisälle päin, on sisäpohje.
        Helppoa! :)


    • Ratastaja

      Siten että:
      ~Nostas hevosen reippaaseen raviin ja istut alas -->reipasta harjoitusravia
      ~Jatkat harjoitusravia, etkä anna pollen hidastaa vauhtiaan missään vaiheessa
      ~Tämän jälkeen puolipidäte, ja sitten tääs myötäämistä, pari kettaa peräkkäin
      ~Sen jälkeen myötään oikein kunnollla ja laitat sisäpohkeen taakse ja ulkopohkeen eteen, jolloin hevonen nostaa laukan. VARO, ettet tässä vaiheessa vedä hevosta suitsista, sillä silloin hevonen laskee laukan raviin
      ~Ja jos ei luonnistu, niin teet niin monta kertaa, että hevonen nostaa laukan
      ~Nosta ja laske laukka vaikka toisella pitkällä sivulla, että hevonen ymmärtää tehtävänannon
      ~Ja kun hevonen on tarpeeksi monta kertaa nostanut laukan ja jätät sen pois, muista taputtaa hevosta esimerkiksi kaulalle, sillä taputtaminen on hevoselle palkkio :)
      Helppoa?

    • SummerPolle

      Osaan nosta laukan, mutta ilman satulaa se on vaikeampaa kun jos hepalla on viel pomppunen ravi :|
      Vinkkeij miten sen sais nostettuu helpommin.
      Saan nostettuusen satulan se ilman satulaa mutta ilman satulaa se on
      iukkasen vaikeampaa... ( hoitsul on pomppune ravi)
      Onks siihe mitnn juttuu?
      saisko site helpommin nostetuu mitenkaa???

    • -anna-

      1. Sul pitää olla reipas käynti ( pohkeilla napautat tai raipalla napautat )
      2 . Pidäte ohjilla
      3. Sisäpohje eteen
      4 . Kun laukka on noussut niin pohkeita ja kerran raipalla näpäytys pohkee taakse :-)
      5. kun haluut pysähtyy niin vedät ihan normist ohjista
      6. Taputa tietty ku hevonen teki oikein xo)



      Ikinä ei sais vetää ohjista kun hidastaa. Hidastan aina puolipidätteillä tai että myöntään ja sitten kiristän hieman ohjia en vedä.

    • HeppaHöperö123

      pohkeita käytät ja vähän pidät kannustamisen ääntä suullasi...muista katsoa eteen päin ja sinne päin minne käännyt.

    • ööööh...

      mä osaan muuten nostaa laukan, muttakun en ymmärrä, miten teen puolipidätteen. ku kysyn opettajalta miten se tehään, nii se selittää nii monimutkasesti etten älyy mitää.. ;( Voisko joku auttaa??

      • .......

        No mulle on opetettu näi:

        1. Reipasta ravia.
        2. Puolipidäte (meijän hepoilla puristat kättä nyrkkii, hellität, pohkeet kyljissä ja istunta tiivistyy)
        3. Sisäpohje eteen, ulkopohje VÄHÄN taakseppäin.
        Näillä pitäis nousta..


      • Kata Ja Nalle-Heppa
        ....... kirjoitti:

        No mulle on opetettu näi:

        1. Reipasta ravia.
        2. Puolipidäte (meijän hepoilla puristat kättä nyrkkii, hellität, pohkeet kyljissä ja istunta tiivistyy)
        3. Sisäpohje eteen, ulkopohje VÄHÄN taakseppäin.
        Näillä pitäis nousta..

        vihdoin joku joka kertoo mikä on puolipidäte (: Kiitos!!! TODELLINEN SUPERHYPER KIITOS!!!


    • No siis

      Voiko se laukan nosto olla niin vaikeeta? ;O Ihan ekana , teette puolipidätteen (minulle on opetettu että puristatte kättä nyrkkiin, vedätte vähän ohjista HUOM. VÄHÄN, istunta tiivistyy ja pohkeet kyljissä) sitten sisäpohje eteen, ulkopohje taakse. minulle on noin opetettu ja on kyllä hyvin joka kerta lähtenytkin.

    • on on

      hei, mites maastossa laukan nosto... onko niin että oik.pohje taaksapäin ja vasen satulavyön kohdalle??

    • hoooo

      Maastossa ei oikeastaan ole mitään väliä kumman laukan nostaa, jos mennään vaikka suoralla tiellä. Tietenkin jos näkee, että vähän matkan päässä on käännös, niin sitten voi nostaa sen puoleisen laukan.w

      • on on

        kiitti tiedosta, näin sen arvelinkin olevan :)


    • sinulle, 11.v tyttö

      sulle 11 v tyttö, sun ei tarvi pelätä että putoat laukasta. itekkin varmaan pelkäsin mutta kun olin laukannut parit kerrat nii sitten ei enään :) mutta mielestäni laukassa pysyy PAREMMIN kuin harjoitusravissa :) sitten kun hoidat hevosta voit laittaa sen kiinni karsinaan. jos käyt kaverin kanssa tai tallilla on joku tallikaveri/ tuttu kysy siltä apua :) hoitaessa älä pelkää vaan menet karsinaan sillä asenteella että minä olen pomo. laukkaan vielä että ota harjasta tai satulasta kiinni, älä nojaa eteen nojaa enemmän taakse tai ole suora. ei tarvi jännittää niitä vaikeimpia liikkeitä, kysy silloin opettajalta tai katso muilta mallia. jos sinulle on epävarma jotkut liikkeet voit katsella netistä niitä miten ne tehdään. kun varustat hevosta niin voit pitää vielä sitä kiinni kun laitat satulan, etsi netistä tietoa miten laitetaan suitset ja satula koska en tässä osaa neoa kunnolla.
      mutta jos on kaveri/tallikaveri/tuttu tallilla niin kysy siltä. jos vanhempasi tulevat tallille, ne voivat varmaan sanoa henkilökunnalle tai muulle että tulee auttaan ja jos et jaksa nostaa satulaa selkään ne varmaan voi nostaa satulan jos itse tiedät paikan mihin kohtaan laitat. suitsista kysy apua joltain!

    • :)ddd

      Paras vinkki on tämä että jos olet maneesissa niin sisäpohje on paikallaa ja ulkopohje menee taaksepäin ja antaa pohkeita :) itse en osannut nostaa oikeilla pohkeilla mutta tuo vinkki jonka sain ystävältä utaa mminua jo avotaivutuksissakin sun muussa :)

    • late2

      laittamalla kentän / maneesin seinän /aidan puoleisen jalan normii taaemmas. tai riippuu hevosest sisäpuolen jalan eteen maiskuttamalla.

    • htyju

      Itse käytän tätä tapaa.

      1. Istu lyhyellä sivulla harjotusraviin.
      2.Ennen pitkää sivua tulevassa kulmassa laita sisäpohje eteen,ja ulkopohje taakse.
      3.Laita sisäkättäsi kaulalle,että se roikkuu aika löysänä mutta ulkokäsi pysyy tuntumalla.
      4.LAUKKAAAA ;D

      näin mulle on opetettu.

    • Lauk1

      Laukka on helppoa :)

      • Kata Ja Nalle-Heppa

        kiva... hienot sanomat sinullakin. "laukka on helppoa :)" Ajattele että et osaa nostaa laukkaa ja ratsastuksen opettaja pyytää nostamaan sen? Sitten kyselyssä sinulle vastataankin, että "laukka on helppoa :)".... OOT OUTO, KUMMALLINEN JA EPÄ-AJATTELEVAINEN!!!


    • tolleensaihq

      Kerrompas teille miten hevonen varustetaan ja hoidetaan ennen ratsastustuntia ;3

      Harjaaminen: Aloitat päästä ja etenet kaulaapitkin jalkoihin, selkään ja edelleen pyllyn päälle asti. Selvitä myös harja ja putsaa kaviot.

      Satulointi:

      Nostat satulaan satulahuovan sään päälle ja liutat satulan sopivalle paikalleen. Laiatat satulan suoraan ja kierrät toiselle puolelle laskemaan satulavyön ja laittamaan sen suoraksi. Menet takaisin toiselle puolelle ja laitat vyön vastinhihnoihin jotka löytyvät siivekkeen alta. Kiristät vyön sopivaksi.

      Suitset:

      Laitat kuolaimet suun eteen maiskuattelet ja laitat sormen hammasloman kohdalle ja painat vähän. Laitat kuolaimet suuhun ja vedät korvien taakse. Kiristä turpahihna niin, että alle mahtuu muutama sormi ja leukahihna , että väliin mahtuu nyrkki.

      Kentällä kiristät vielä vyön niin, että väliin mahtuu kaksi sormea ja lasket jalustimet alas. Sitten vain selkään ja alkukäyntejä..

    • Viiva <3 Trolli

      ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    • Dakyne

      tollensaihq.

      ( Sul unohtu suitsimisesta ohjat kaulalle laitto )

      En oo ratsastanu vielä kauaa. Mua ärsyttää meidän ryhmässä se et joillekki
      huonoimmille laitotaan vaikeet ponit ja sit ku ne ei pärjää niillä
      ne kitisee taluttajan. Mut kysyttävänä se ett jos hevonen peruuttaa ilman
      syytä ni pitääkö sitä laittaa peruuttaa enemmän?

    • Yksityisratsastaja

      Moi!
      Lisäys vielä! Sitten kun olet saanut laukan nostettua, voit laukan ylläpitämiseksi antaa pohkeita. Jotkut hevoset/ponit ei tarvitse tätä, mutta jotkut tarvitsevat.

    • Anonyymi

      Anna sisäpohkeella pohjetta ja sitten se nostaa laukan

    • Anonyymi

      Hei!
      Meille ainakin laukan nosto on opetettu silleen, että otetaan hevonen reippaaseen harjoitusraviin ja ulkopuolen jalka, eli aidan/seinän puoleinen siirtyy hieman taakse ja puristaa. Sisäpuolen jalka, eli kentän/maneesin siirtyy hieman satulavyön eteen ja silläkin vähän puristetaan. Tämä on ainakin yksi tapa, mutta kyllä laukan voi nostaa muustakin kuin harjoitusravista.:)

      Mukavia ratsastushetkiä sinulle!:)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe