Oudot unet

goodbye

Mistähän tälläinen ilmiö johtuu ja onko tavallista: Lähes aina aamuisin, kun makaan sängyssä puoliunisessa tilassa, niin, että voin jo avata silmäni tahtoessani, olen kuulevinani ympäriltäni ääniä ja liikkumista, aivan kuin joku muu olisi huoneessa (ja siis ei ole,koska asun yksin). Askeleita, hengitystä, puhetta... Toisinaan kuulen television ääniä ja muistan tarkalleen mitä siinä on sanottu, toisinaan on aivan kuin radio olisi päällä ja voin kuulla muusiikin täysin selvänä päässäni. Mutta kun avaan silmäni, tämä tietysti loppuu heti.
Toisaalta tämä tuntuu hassulta, kun saatan aamuisin vaan jäädä makoilemaan kuullakseni musiikkia, mutta toisinaan taas pelottavalta. Näin esimerkiksi kerran, kun "joku" tuli kuiskimaan korvaani jotakin.
Hassua, miten unet voivat tuntua niin kumman todellisilta. Kukaan tutuistani ei ole tunnustanut kokeneensa samanlaista, kun olen asiasta puhunut.
Onko siis tällainen ihan normaalia vai joku merkki kytevästä skitsofreniasta kenties(:
Voivatko päivällä koetut asiat (musiikki, tv-ohjelmat) tallentua niin tarkasti jonnekin alitajuntaan, koska on todellakin aivan kuin kuulisin ne suoraan radiosta. Kummallista, sillä en täysin hereillä ollessani omista mielestäni yhtään minkäänlaista nuottikorvaa.
Lisäksi "oikeat" uneni ovat usein todella yksityiskohtaisia. Olen kuullut joskus, ettei ihminen voisi nähdä värikkäitä unia. Minä kyllä olen aika varma, että näen värejä unissani.

15

3697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppi
      • goodbye

        Ahhaa....Hmm. lueskelin tuolta wikipediasta myös sen linkin "valveuni" ja se kuulosti ehkä enemmän käypäiseltä. Tosin noita selkounia näemmä ilmeisesti on suuri osa unistani muuten. (En itseasiassa edes tiennyt, että on jotenkin epätavallista osata vaikuttaa siihen, mitä unta näkee?) Interresting.


    • pelottavaa...

      Mulla nuo ei onneksi ole yleensä yleisiä, vaan muutaman kerran olen yöllä herännyt tosi pelottaviin ääniin. Kerran mummolan vanhassa rakennuksessa heräsin kamalaan naisen kirkumiseen ja samassa mielessäni välähti sellainen kuva ulkona synnyttämässä olleesta naisesta, joka tuskissaan huusi. Tuo oli onneksi unta. Sitten pari kertaa kotona olen herännyt kamalaan ikkunan rymähdykseen tai koputukseen ja sitten todennut, että sen oli pakko olla unta. Sitten yksi kerta oli ihan kamalin kun olin ihan varma että eräs juuri kuollut tuttuni lauloi minulle. Hän ei viimeisinä kuukausinaan voinut puhua sairautensa vuoksi vaan hänellä oli sellainen "tietokone" joka puhuu robottiäänellä käyttäjänsä puolesta, se robottiääni lauloi siis minulle sitä perinteistä synttärilaulua "Paljon onnea vaan..." Joka ikinen kerta säikähdin niin kuollakseni etten uskaltanut moneen tuntiin nukahtaa enkä edes liikkua täkkini sisässä, vaikka olikin kamalan kuuma ja sydän takoi varmaan kahtasataa. Enpä silloin tiennyt mitään noista Lucid-unista vaan luulin, että meillä kummittelee... Mutta äitini on usein "nähnyt" puoliunessa jonkun tumman mieshahmon huoneensa ovella ja poistuvan eteiseen, eli olisikohan tuokin harmi geeneissä jollain tavalla. Ai niin, ja isoäitinikin usein kertoo kuinka juuri kun hän on heräämäisillään, joku henkilö istuu sängyllä hänen vieressään tai katselee häntä siinä huoneessa. Aika pelottavaa...

      • pelimies69cm

        Joo, mulla on ollut myös tollasia "tummien hahmojen näkemisiä". Kiva kun yöllä herää ja katsoo siihen sängynpäätyyn, niin siinä tuijottaa joku hyypiö. Sitten täytyy vaan kääntää päätä ja katsoa uudestaan , niin Voila', homomörkö on poissa.


      • Zeprys13
        pelimies69cm kirjoitti:

        Joo, mulla on ollut myös tollasia "tummien hahmojen näkemisiä". Kiva kun yöllä herää ja katsoo siihen sängynpäätyyn, niin siinä tuijottaa joku hyypiö. Sitten täytyy vaan kääntää päätä ja katsoa uudestaan , niin Voila', homomörkö on poissa.

        Meitsi tietää kans nuo jutut. Tänäänki näin unta että menin kouluuni. Oli ilta, ja siis uni oli tosi todentuntuinen. Siellä oli joku Spiritismi-istunto siä koulus. Ne tyypit ja minä pukeuduttiin joihinkin ihme kaapuihin siä ja ruvettiin tekemää eri juttuja. Me niinku siä juteltiin ja sellasta. Siä oli silloon oikeestaan kivaa, outo juttu. Mä en muista paljonko tyyppejä oli, mut mä muistan, että siä oli tummahiuksinen tyttö, jolla oli sormukset kulmakarvojen yllä, niinku lävistykset. Sitte siä oli ope, joka oli pukeutu valkoseen kaapuun ja sillä oli valkonen huppu. Sitte lopussa ku piti lähteä, me palautettiin opelle kaavut, ja se käski ottaa 2 suklaamunaa. Meidän piti pureskalla ne muusiks, sylkästä pois ja antaa 2 euroo johonki juttuun. Silloon aattelin että okei, tää alkaa olla outoo, nielasin ne munat ja esitin että laitan ne rahat sinne jonnekin ja hyvästelin ne tyypit. Sitte lähin äkkiä kotiin juosten, ja siellä ku pääsin sinne, meidän vessas oli punainen ovi, jolla oli pyyhe. Menin vähän että okei, ja kysyyn: Kauanks sulla menee? Se ovi vaan katto mua ja sitte ne spiritismityypit tulee meille ja sanoo: Luulitko, että emme huomaisi? Sitte ne rupes puhumaan talon polttamisesta ja mä heräsin. Jännä uni, toivottavasti jatkuu joskus.


      • aaaasaasdasdasdfasd
        Zeprys13 kirjoitti:

        Meitsi tietää kans nuo jutut. Tänäänki näin unta että menin kouluuni. Oli ilta, ja siis uni oli tosi todentuntuinen. Siellä oli joku Spiritismi-istunto siä koulus. Ne tyypit ja minä pukeuduttiin joihinkin ihme kaapuihin siä ja ruvettiin tekemää eri juttuja. Me niinku siä juteltiin ja sellasta. Siä oli silloon oikeestaan kivaa, outo juttu. Mä en muista paljonko tyyppejä oli, mut mä muistan, että siä oli tummahiuksinen tyttö, jolla oli sormukset kulmakarvojen yllä, niinku lävistykset. Sitte siä oli ope, joka oli pukeutu valkoseen kaapuun ja sillä oli valkonen huppu. Sitte lopussa ku piti lähteä, me palautettiin opelle kaavut, ja se käski ottaa 2 suklaamunaa. Meidän piti pureskalla ne muusiks, sylkästä pois ja antaa 2 euroo johonki juttuun. Silloon aattelin että okei, tää alkaa olla outoo, nielasin ne munat ja esitin että laitan ne rahat sinne jonnekin ja hyvästelin ne tyypit. Sitte lähin äkkiä kotiin juosten, ja siellä ku pääsin sinne, meidän vessas oli punainen ovi, jolla oli pyyhe. Menin vähän että okei, ja kysyyn: Kauanks sulla menee? Se ovi vaan katto mua ja sitte ne spiritismityypit tulee meille ja sanoo: Luulitko, että emme huomaisi? Sitte ne rupes puhumaan talon polttamisesta ja mä heräsin. Jännä uni, toivottavasti jatkuu joskus.

        Näin kerran unta, että olin jossain avarassa huoneessa jossa oli erkkeri-ikkuna, ja sitten yhtäkkiä tajusin sen olevan unta, ja muutin itseni kissatytöksi (naureskelen tälle edelleen). Kokosin sitten suuren armeijan ja taistelin jotain naista vastaan... että joo,..


    • Outo uneksija

      Olisikohan se sitä " unihalvausta "?
      Minä en tästä ollut tietoinen, kuin vasta äskettäin, luettuani ko. asiasta netistä.
      Se selitti minunkin kohdallani, ne oudot unitilakokemukset, joita nuorena opiskelijana koin säännöllisesti.

      Ilmiö alkoi aina samankaavanmukaan.
      Nukkumaan kun menin, jossakin vaiheessa tunsin päässäni voimakkaita " naksahduksia ", jonka jälkeen avasin silmäni ja totesin olevani edelleen omassa sängyssäni.
      Sitten tunsin , kuinka sänkyni alkoi täristä ja peittoani vedettiin päältä pois ja kuinka yritinkin pitää peittoani päälläni, se vain vedettiin pois....ja yhä olin silmät auki, näin huoneeni, mutta en saanut ruumistani liikkeelleni.
      Sitten tuli päätähuimaava outo humina ja minua paiskottiin pisin huonetta.
      Välillä olin katossa,välillä seinissä jne.
      Lopulta minä paiskouduin sänkyyni niin että tömähti ja siinä vaiheessa sain oman liikuntakykyni takaisin.
      Sydän hakkasi niin, että sattui!!!
      Ja tämä toistui säännöllisesti, jolloin jo tiesin ensinmäisten päännaksahduksien tullessa, mitä edessä oli.

      Kaikki loppui siihen, kun muutin pois kyseisestä asunnosta.
      Aika outoa, vai mitä?

    • Outo ja pelottava

      Mieki näin aika outoa unta et olin siinä niinku kotona(talo on L muotonen) Sit siinä oli eristettyjä huoneita ja sit siellä oli joitaki tyyppejä jotka näytti et ois käyttäny huumeita sit siel oli mun yks kaveri joka tuli rauhallisesti kävellen syoden karkkia?. Sit mie vaan sanoin siinä et: Sieki! koska seki näytti et se ois vetäny huumeita ja peräännyin siinä samalla sit se mumisi jotaki et: eiku joku noora käyttää. Ja sit laitoin se oven kiinni ja sit menin johonki toiseen huoneeseen siellä oli jotaki outoja tyyppejä muistuttu epäämääräisesti jotaki techno bileitä ja sit se oli joku sellanen juttu et jos ne koskee niin tulee samanlaisiks ko ne eli näyttäis et vetäis huumeita ja näin. sit mun pikkusisko (tai näytti ainakin koon puolesta ko ei kasvoja nähny kunnolla) niin se alko jahtaan mua ja seki käyttäyty aika ouosti. sit lähin juokseen karkuun ja hoin samalla jotaki et: Mitä mie oon tehny? MITÄ MIE OON TEHNY? Et se oli aika pelottava uni.

    • juuliaaaaaaa

      mistä se johtuu kun oon nähnyt ny viikon putkeen tosi outoja unia. esim jostain jumalasta, ja isääni tappamassa lapsiansa... Jollain ideaa mistä nää unet johtuu?

    • Uni-Urvelo

      Mie_nään_unia_aina. Pienempänä näin sellaista unta, että valkonen nainen laulo jotain yöllä talomme lähellä olevalla mäellä. Sitten näin unta, että jokin noita piti lintukauppaa, johon se oli muuttanut hyvän noidan linnuksi, ja muutti äitini joksikin johonkin kouluun, ja heräsin, kävin vessassa, nukahin, näin unta Muumi-möröstä joka jahtasi minua ja vanhempiani autossa erään kaupan lähellä, heräsin, nukahdin ja ensimmäinen noitauni jatkui... Tosin se jäi kesken. Lukiessani Harry Pottereita näin lähes joka yö jotain hullua Harry Potter -unta, esim. voitin lolmivelhoturnajaiset Madame Maximea vastaan koulumme pihalla, taistelin Voldemortin kanssa hotellin uima-altaalla... Myös joitain hulluja unia on ollut. Viime yönä uneni kietoutui mielenkiintoiseksi "elokuvaksi". Niin on käynyt usein. Joskus näin unta, jossa kissa pelasti minut hukkumasta uimahallissa ja toi salakäytävää pitkin kotiin. Joskus olin Lady GaGan konsertissa, joku murhattiin siellä tms, joskus olin luokkaretkellä lelukaupassa jossa oli pikku junaratoja roikkumassa katosta, joskus pienenä näin unta, että lensin ystäväni kanssa STETOSKOOPILLA lentokentän sieltä alhaalta rekkaosista pois ja sanoin kaverilleni että "tämä on unta" :0 Onko tämä normaalia 12-vuotiaalle? :0

      • Uni-Urvelo

        Ja vielä sanon että on ollut unia joissa aamuisin ennen kouluun lähtöä vaikkapa olen ollut yksin kotona ja valot ovat himmeät enkä saa niitä päälle. Joku tai jokin saattaa hiippailla jossakin päin taloa. Usein valot ovat himmeät eikä saa vaikka laittaisi kaikki valot niin ne vain himmenevät. Televisionkin laittaa päälle niin ei kuulu ääntä ja joskus haistan sellaisen kummallisen vihreän haju-maku-jutun jota ei osaa selittää. Toisinaan uni tapahtuu "yöllä" ja herään siihen hjuun. Tällaista on tapahtunut viimeksi kenties 3 v sitten. Pahin pelkoni on se, että unet loppuvat. Tahdon nähdä unia.


      • Uni-Urvelo
        Uni-Urvelo kirjoitti:

        Ja vielä sanon että on ollut unia joissa aamuisin ennen kouluun lähtöä vaikkapa olen ollut yksin kotona ja valot ovat himmeät enkä saa niitä päälle. Joku tai jokin saattaa hiippailla jossakin päin taloa. Usein valot ovat himmeät eikä saa vaikka laittaisi kaikki valot niin ne vain himmenevät. Televisionkin laittaa päälle niin ei kuulu ääntä ja joskus haistan sellaisen kummallisen vihreän haju-maku-jutun jota ei osaa selittää. Toisinaan uni tapahtuu "yöllä" ja herään siihen hjuun. Tällaista on tapahtunut viimeksi kenties 3 v sitten. Pahin pelkoni on se, että unet loppuvat. Tahdon nähdä unia.

        Ja normaalia "12 tai alle 12-vuotiaalle" sillä tällaiset unet ovat jatkuneet pitkään. Onko tää nyt sellainen lapsuuden juttu? Näenkö isompana sitten sellaisia unia että seison ikkunan ääressä ja juon kahvia? Tavisunia? :(


    • usvelo

      Mun kaveri kerto et se oli heränny siihen ku oli puonnu jostaki unessa.

      Mie itte näjin joskus semmosta unta, ku olin tulossa uimasta yheltä joelta nii sit mun takaa luikerteli tosi iso käärme. Mie lähin juokseen sitä pakohon hirviää vauhtia mutta se vain lähesty ja lähesty. Heräsin just ku se oli aikomassa purra mua jalasta...

      Toisessa unessa olin poimimassa kukkia isäni kanssa (unen hauskin kohta, koska isä ei ikinä oo välittäny kukista). Isä huusi yhtäkkiä aivan täysillä että VARO TOTA ROTTAA!!!!!
      Se oli ihan varmana majavan kokonen rotta joka lähti jahtaamaan mua. Lopuks se tarras mun jalasta kiinni ja sit heräsin siihen.

    • Mahti_uni

      Näin unta että meteoriitti lensi mereen ja ennustin että siitä syntyy hyökyaalto ja aalto saapui ikäänkuin portaittain kaupunkiin jossa olin ja se nosti minut noin 10 metrin korkeuteen, sen jälkeen joku raketti laitteen kanssa tullut mies vei minut apinoitten saarelle jossa apinat osasivat puhua. Matkalla saarelle näin toisen saaren jonka huipussa oli luolia ja ympäristö ja luonto olivat unissani eksoottisia.

    • Yläasteboi

      Mä oon nähny viime aikoina ihan sairaan paljon pervoja unia esim yks oli että olin yhtäkkiä ala-asteella ja tiesin että olen unessa sitten menin mun kaverille kuiskaamaan että tää kaikki on mun unta me voidaan tehdä mitä halutaan.
      Sitten oltiin vaan silleen mennään koskettelemaan jonku tissejä 😅

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe