Minun Y-DNA-haploryhmä on R-FTA73461, joka on R1b'n ja R-U106'n jälkeläisellä muodostunut Y-kromosomissa. Siten olen melko läheistä sukua Neil Armstrongille isälinjassa, kun minun ja Neilin yhteinen esi-isä suorassa isälinjassa eli noin 3000 eaa eli niihin aikoihin, kun kirjoitustaito keksittiin.
Minun mitokondrio-DNA-haploryhmä eli mtDNA-haploryhmä on H6a1a3. Olen läheistä sukua äitilinjassa Jussi Halla-aholle, jonka mtDNA-haploryhmä on H6a1a. Yhteinen esiäiti suorassa äitilinjassa saattoi elää karkeasti arvioiden noin 5000 eaa tai paljon myöhemmin tai paljon aikaisemmin.
Mikä on sinun Y-DNA-haploryhmä ja entä mtDNA-haploryhmä? Haploryhmän avulla voidaan karkeasti arvioida sukulaisuus suorassa äitilinjassa tai suorassa isälinjassa moniin yleisesti tunnettuihin henkilöihin, joiden haploryhmät on selvitetty. Y-DNA-haploryhmä on kuin geneettinen isälinjan sukunimi. Ja mtDNA-haploryhmä on kuin geneettinen äitilinjan sukunimi. Näiden haploryhmien avulla voit sijoittaa itsesi globaaliin isälinjan tai äitilinjan sukupuuhun.
En halua mainostaa, joten googlaamalla voit selvittää, mistä firmasta voit tilata sellaiset DNA-testit, joilla saat selville omat Y-DNA-haploryhmäsi ja mtDNA-haploryhmäsi. Kannattaa valita se kallein testivaihtoehto sekä Y-DNA'n että mtDNA'n haploryhmien selvittämiseksi, niin saat selville mahdollisimman uuden eli mahdollisimman tarkan haploryhmän.
Mitkä ovat sinun haploryhmäsi?
5
288
Vastaukset
- Anonyymi
FamilyTreeDNA'lta voi tilata Big Y-700-tutkimuksen ja mitokondrio-DNA'n Full Sequense -tutkimuksen.
- Anonyymi
Olen Leo Tolstoin kanssa samaa isälinjaa, muttei noi isälinjan tulokset tee sinusta astronauttia eikä minusta kirjailijaa. meitä on nääs miljoona samaa jokaista staraa kohden.
- Anonyymi
Mutta jos iskän naapurin koulukaveri oli Baijerista niin voi sanoa olevansa ylempää rotua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos iskän naapurin koulukaveri oli Baijerista niin voi sanoa olevansa ylempää rotua.
Anon.
"Mutta jos iskän naapurin koulukaveri oli Baijerista..."
Se AH, "ylemmän rodun" edustaja olikin itse asiassa "alemman rodun"
joukkoon kuuluva, hänellä oli E-linja, joka on lähinnä pohjois-afrikan
porukkaa.
- Anonyymi
En muista omia litanioitani, mutta meidän sukulinjaamme on kyetty seuraamaan Tanskan viikinkeihin asti. Tämän jäljille päästiin, kun taannoin Tiede-lehdessä tms. oli aiheena viikingit ja jutussa mainittiin tietty harvinainen geenivirhe. Meiltä löytyy sama harvinainen geenivirhe, mitä muilta suomalaisilta sitä ei löydy.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453603Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503215Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4452506Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2551559- 861304
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321223Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1411150