Kumpi oli ensin, mutteri vai pultti?

Anonyymi-ap

Kiila lienee molempien taustalla, mutta kumpihan on vanhempi keksintö?

10

368

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Varmaan pultti eri ruuvi

• Anonyymi

pitää tapin läpi jotain ja lukitsee sen
      Kierre on varmasti keksinnön lähde

• Anonyymi

Itse veikkaisin, että ensin on keksitty urospuolinen, eli kierteen avulla on väännetty puuhun ruuveja.
        Jalostettu porasta/kairasta, ja keksitty tehdä vastakappaleeseen kierteet jossain välissä.

En tiedä, arvaus vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse veikkaisin, että ensin on keksitty urospuolinen, eli kierteen avulla on väännetty puuhun ruuveja.
        Jalostettu porasta/kairasta, ja keksitty tehdä vastakappaleeseen kierteet jossain välissä.

En tiedä, arvaus vaan.

Taitaa Archimedeen ruuvi olla paljonkin mutteria vanhempi keksintö. Sellaisia on käytetty nostamaan vettä jo muinaisessa Egyptissä.

Withworthin kiristyvä syöksykierre ja venäläinen heittojenka olivat myös tunnettuja legendaarisia kierretyyppejä. Vanha moottorimiehen kannenkiristysmomentti oli jenkat sekaisin ja vartti takaisin.

• Anonyymi

Pultithan on perustasolla ruuveja nekin. Jos määritellään, että pultti on lieriö tanko jossa on konekierre ja kuusiokanta yms. toisessa päässä, sanoisin, että pultti ja mutteri ovat syntyneet yhtä aikaa. Varmaan sitä ennen on syntynyt ns. puuruuvi yms. jossa itsestään vetävä kierre. Näin jos puhutaan modernista metallista valmistetusta kiinnittimestä.

• Anonyymi

Miksei kiilakin mutta myös naula ja niitti. Olettaisin et ne ruuvia varhaisempia keksintöjä.

• Anonyymi

Mutteri pitää paikallaan, pultti ottaa pultteja eli tekee työn.

• Anonyymi

Noinhan se menee lakanavalssissa.

• Anonyymi

😋😍😋😍😋😍😋😍😋

🍒 K­u­­u­­­m­­­a­t­­ ­­­t­y­t­­­ö­­t­­­ ­­o­­­d­­o­­t­t­­­a­­­v­­­­­­a­­t­­ ­s­­­i­­n­u­­­a­­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18345160

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      157
      1450
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      128
      1160
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      859
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      64
      782
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      58
      668
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      44
      629
    7. 48
      613
    8. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      572
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      558
    10. En osaa kirjoittaa sulle edes anteeksipyyntöä

Koska en tiedä miten voit. Olen hieman kauhuissani ja järkyttynyt, jos olen sinua ahdistanut. Tunteiden prosessointi o
      Ikävä
      29
      552
    Aihe