Miksi poliisi valehtelee?

Anonyymi-ap

"– Ajokeli on heikko, eikä kesärenkailla ole liikenteeseen tänään asiaa, Helsingin poliisilaitos kirjoitti X:ssä.

Poliisi muistuttaa, että talvirenkaita pitää käyttää keliolosuhteiden mukaan.

– Auton käyttäjä on vastuussa siitä, että auton renkaat ovat keliolosuhteiden mukaiset."


Talvirenkaita pitää käyttää vain 1.11.-31.3. välisenä aikana ja silloinkin on pakko vain JOS keli niin edellyttää. Tuon ajan ulkopuolella eli 1.4.-31.10. ei ole pakko käyttää, vaikka keli edellyttäisi. Jos aina pitäisi käyttää kun keli edellyttää, niin silloinhan tuo 1.11.-31.3. ei eroasi muusta ajasta mitenkään. Tuollainen aika on kuitenkin määritelty, niin sen ajan ulkopuolella ei tarvitse käyttää ja poliisi on yksiselitteisen väärässä.

136

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jep. Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä.

      Onhan joskus juhannuksenakin tullut lunta. Harva on tainnut silloin vaihtaa talvirenkaat alle. Toki joku on kenties niinkin voinut tehdä. Laki kun ei pilkun tarkasti aivan kaikkea määritä, vaan yksilö pitää käyttää omia aivojaan. Kaikilta tämä ei valitettavasti aina näytä onnistuvan.

      • Anonyymi

        joo ja rekat ajelee nahkakaljuilla kesät talvet

        ja etelän rekoilta ei vaadita mitään muuta kuhan on jotain alla

        tällästä meillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo ja rekat ajelee nahkakaljuilla kesät talvet

        ja etelän rekoilta ei vaadita mitään muuta kuhan on jotain alla

        tällästä meillä

        Esim. kuorma-autoihin ja busseihin liittyen, tieliikennelaissa lukee seuraavaa:

        "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilö- tai erikoisautossa sekä sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, käytettävä vetävillä akseleilla, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita, talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5,0 millimetriä. Muilla akseleilla sekä mainitulla ajoneuvolla vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen kaikilla akseleilla on tällöin käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä. Vaatimusta ei sovelleta traktorin ja perävaunun tai hinattavaan laitteen muodostamaan ajoneuvoyhdistelmään silloin, kun ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus tiellä on enintään 60 kilometriä tunnissa."


      • Anonyymi

        Käytä ny älliäsi, jos sitä on. Kyllä joo, on ollut juhannuksena ja äitienpäivänäkin, mutta silloin on yleensä jo lämmintä ja lumi menee sohjoksi. Se ei jää maahan.
        Olihansf joo kesärengaskeli, kun lunta oli 30cm. Tidt, kadut auraamatta ja kesäkeleistä ei tietoakaan


    • Anonyymi

      Kannattaa lukea iltapäivälehdestä millä poliisi perustelee sakotuksen jos kesärenkailla on vaaraksi näillä keleillä.

      • Anonyymi

        Jep. Olennaista on se peruste. Jos mitään ei tapahdu, ei voi tulla sakkojakaan sinä aikana kun talvirenkaita ei vaadita. On siis väärin väittää, että muulloinkin pitää käyttää, jos keli vaatii. Saa käyttää ja on järkevää käyttää, mutta ei pidä. Marraskuusta maaliskuuhun voi sitten saada sakot pelkästään keliin sopimattomista renkaista, vaikkei mitään tapahtuisikaan.


      • Anonyymi

        Poliisi voi sakottaa, jos rengasvalinta on johtanut liikennesääntöjen rikkomiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi voi sakottaa, jos rengasvalinta on johtanut liikennesääntöjen rikkomiseen.

        Jep. Silloin tulee sakot liikennesääntöjen rikkomisesta eikä rengasvalinnasta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siinä on sentään Palsternakka jo (jälleen kerran) korjaillut sanomisiaan. Muoto "pitää käyttää keliolosuhteiden mukaan" onkin muuttunut "ei ole suositeltavaa käyttää kesärenkaita". Jos lumisateella liukastelee kesärenkailla 1.4.-31.10., sakot ei tule vääristä renkaista, vaan siitä ettei auto pysynyt hallinnassa. Jos ei liukastele eikä aiheuta vaaraa, saa siis lumisateellakin ajaa kesärenkailla 1.4.-31.10. 1.11.-31.3. ei saa, vaan silloin voi tulla sakot kesärenkaiden käytöstä, vaikka pysyykin tiellä, eikä aiheuta vaaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on sentään Palsternakka jo (jälleen kerran) korjaillut sanomisiaan. Muoto "pitää käyttää keliolosuhteiden mukaan" onkin muuttunut "ei ole suositeltavaa käyttää kesärenkaita". Jos lumisateella liukastelee kesärenkailla 1.4.-31.10., sakot ei tule vääristä renkaista, vaan siitä ettei auto pysynyt hallinnassa. Jos ei liukastele eikä aiheuta vaaraa, saa siis lumisateellakin ajaa kesärenkailla 1.4.-31.10. 1.11.-31.3. ei saa, vaan silloin voi tulla sakot kesärenkaiden käytöstä, vaikka pysyykin tiellä, eikä aiheuta vaaraa.

        Asia on mutkikkaampi. Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyminen on mahdollista abstraktin vaaraan perusteella. Rangaistavuuteen riittää siis "on omiaan" vaarantamaan turvallisuutta. Kesärenkailla ajaminen voi joissakin olosuhteissa olla omiaan vaarantamaan toisten turvallisuutta, vaikka talvirengaspakkoa ei enää olisikaan voimassa.

        Koska olosuhde on tulkinnanvarainen, syyllisyydestä ei saa jäädä kuitenkaan varteenotettavaa epäilystä. Viime kädessä rangaistavuus ratkaistaan tuomioistuimessa, jonne voi aina valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on mutkikkaampi. Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyminen on mahdollista abstraktin vaaraan perusteella. Rangaistavuuteen riittää siis "on omiaan" vaarantamaan turvallisuutta. Kesärenkailla ajaminen voi joissakin olosuhteissa olla omiaan vaarantamaan toisten turvallisuutta, vaikka talvirengaspakkoa ei enää olisikaan voimassa.

        Koska olosuhde on tulkinnanvarainen, syyllisyydestä ei saa jäädä kuitenkaan varteenotettavaa epäilystä. Viime kädessä rangaistavuus ratkaistaan tuomioistuimessa, jonne voi aina valittaa.

        Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen EI riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Teon pitää olla myös tieliikenne- tai ajoneuvolain vastainen. Näin se rikoslaissa määritellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen EI riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Teon pitää olla myös tieliikenne- tai ajoneuvolain vastainen. Näin se rikoslaissa määritellään.

        Hyvä tarkennus asiaan. On syytä siis tutustua myös TLL 3 §:ään.

        "Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta."

        Kesärenkailla ajelu voi tietyissä olosuhteissa olla mainitun pykälän vastaista, ja siten rikoslaissa säädettyä liikenneturvallisuuden vaarantamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä tarkennus asiaan. On syytä siis tutustua myös TLL 3 §:ään.

        "Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta."

        Kesärenkailla ajelu voi tietyissä olosuhteissa olla mainitun pykälän vastaista, ja siten rikoslaissa säädettyä liikenneturvallisuuden vaarantamista.

        Kesärenkaillakin voi ajaa lumisateessa liikennesääntöjen mukaan ja huolellisesti ja varoivaisesti. Silloin ei saa sakkoja tuonkaan pykälän perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesärenkaillakin voi ajaa lumisateessa liikennesääntöjen mukaan ja huolellisesti ja varoivaisesti. Silloin ei saa sakkoja tuonkaan pykälän perusteella.

        Niin voi ajaa, mutta voi myös olla, että ei voi. Siksi jälkimmäiessä tapauksessa voidaan antaa rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Syyllisyyden pitää olla selvä niin kuin rikosoikeudessa yleensäkin.


    • Anonyymi

      Kesärenkailla saa ajaa, paitsi jos ei pysy ladulla, jää jumiin tai kolaroi. Muuten tulee sakot tulee liikenteen vaarantamisesta ja haitan aiheuttamisesta keliin sopimattomilla renkailla.

      • Anonyymi

        Ei kesärenkailla saa eikä pidä ajaa jos ja kun keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä, kuten nyt on tilanne ihan eteläisintä Suomea myöten.
        Eikä se nyt kesärenkailla ajavin sakottaminen ole mitenkään väärin. vaikka ei olisi kolaroinut tai muuten mitään haittaa aiheuttanut, vaaraahan nyt talvisissa olosuhteissa kesärenkain ajaminen toki aiheuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kesärenkailla saa eikä pidä ajaa jos ja kun keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä, kuten nyt on tilanne ihan eteläisintä Suomea myöten.
        Eikä se nyt kesärenkailla ajavin sakottaminen ole mitenkään väärin. vaikka ei olisi kolaroinut tai muuten mitään haittaa aiheuttanut, vaaraahan nyt talvisissa olosuhteissa kesärenkain ajaminen toki aiheuttaa.

        On se väärin sakottaa vain renkaiden takia, koska lain mukaan talvirenkaita pitää käyttää vain 1.11.-31.3. silloin kun keli edellyttää. Muuna aikana ei tarvitse, vaikka keli edellyttäisi. Pelkästään väärien renkaiden takia ei voida silloin sakottaa. Täytyy konkreettisesti aiheuttaa vaaratilanne tai onnettomuus, että voidaan sakottaa. Pelkät väärät renkaat ei riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se väärin sakottaa vain renkaiden takia, koska lain mukaan talvirenkaita pitää käyttää vain 1.11.-31.3. silloin kun keli edellyttää. Muuna aikana ei tarvitse, vaikka keli edellyttäisi. Pelkästään väärien renkaiden takia ei voida silloin sakottaa. Täytyy konkreettisesti aiheuttaa vaaratilanne tai onnettomuus, että voidaan sakottaa. Pelkät väärät renkaat ei riitä.

        Moni osaa onneksi toimia paremmin, kuin lain minimivaatimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se väärin sakottaa vain renkaiden takia, koska lain mukaan talvirenkaita pitää käyttää vain 1.11.-31.3. silloin kun keli edellyttää. Muuna aikana ei tarvitse, vaikka keli edellyttäisi. Pelkästään väärien renkaiden takia ei voida silloin sakottaa. Täytyy konkreettisesti aiheuttaa vaaratilanne tai onnettomuus, että voidaan sakottaa. Pelkät väärät renkaat ei riitä.

        Ainakaan minä en hyväksyisi sakottamista kesärenkaideni takia nyt ajaessani, mikäli ei olisi tapahtunut mitään vahinkoa. Renkaissani on M+S merkintä ja siis hyväksytty talvirenkaaksi vielä tämän vuoden marraskuun loppuun saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan minä en hyväksyisi sakottamista kesärenkaideni takia nyt ajaessani, mikäli ei olisi tapahtunut mitään vahinkoa. Renkaissani on M S merkintä ja siis hyväksytty talvirenkaaksi vielä tämän vuoden marraskuun loppuun saakka.

        Tuossa sakotettiinkin niitä jotka eivät pysyneet ladulla ja kolaroivat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan minä en hyväksyisi sakottamista kesärenkaideni takia nyt ajaessani, mikäli ei olisi tapahtunut mitään vahinkoa. Renkaissani on M S merkintä ja siis hyväksytty talvirenkaaksi vielä tämän vuoden marraskuun loppuun saakka.

        M+S -merkintä tekee kesärenkaistasi lain tulkinnassa talvirenkaat, vaikka niiden käyttö viime päivien keleissä olisikin vastuutonta.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        M S -merkintä tekee kesärenkaistasi lain tulkinnassa talvirenkaat, vaikka niiden käyttö viime päivien keleissä olisikin vastuutonta.

        Ei ole väliä. Kesärenkaat käy 1.4. alkaen vaikka keli edellyttäisi talvirenkaita. Pitää vain pysyä tiellä ja olla törmäilemättä muihin. Jos ei pysy ja törmäilee, tulee sakot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan minä en hyväksyisi sakottamista kesärenkaideni takia nyt ajaessani, mikäli ei olisi tapahtunut mitään vahinkoa. Renkaissani on M S merkintä ja siis hyväksytty talvirenkaaksi vielä tämän vuoden marraskuun loppuun saakka.

        Ei tarvitsekaan hyväksyä, eikä sakkoa tarvitse edes vastustaa, koska poliisi tuntee lain eikä anna sakkoja jos lakia ei ole rikottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se väärin sakottaa vain renkaiden takia, koska lain mukaan talvirenkaita pitää käyttää vain 1.11.-31.3. silloin kun keli edellyttää. Muuna aikana ei tarvitse, vaikka keli edellyttäisi. Pelkästään väärien renkaiden takia ei voida silloin sakottaa. Täytyy konkreettisesti aiheuttaa vaaratilanne tai onnettomuus, että voidaan sakottaa. Pelkät väärät renkaat ei riitä.

        Ei se sakottaminen ole mitenkään väärin , vaan aivan oikein. Unohdat, että kelin mukaisia renkaita juurikin pitää käyttää, joten ei se mahdollinen sakko tule väärien renkaiden käytöstä vaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kun ei ole noudatettu sitä mitä edellytetään keliin varautumisella. Tuossa kuten monessa muussakin asiassa sillä kohdalle sattuvalla konstalla on liki rajaton harkintavalta siihen mitä mistäkin kullekin mistäkin seuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole väliä. Kesärenkaat käy 1.4. alkaen vaikka keli edellyttäisi talvirenkaita. Pitää vain pysyä tiellä ja olla törmäilemättä muihin. Jos ei pysy ja törmäilee, tulee sakot.

        Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei.

        Tieliikennelaki määrittää asian yksinkertaisesti näin:

        "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:"

        Jos sää tai keli sitä edellyttää mainitaan noiden kuukausien osalta. Ei valitettavasti ole muuta mainintaa sään edellytykseen liittyen. Jos keli ei ole huomioitu rengasvalinnassa noiden kuukausien ulkopuolella, niin sitten muut pykälät astuvat mahdollisesti rooliin, kuten on jo mainittu. Laki on minimivaatimus ja paremmin saa toimia, kunhan ei vain riko lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole väliä. Kesärenkaat käy 1.4. alkaen vaikka keli edellyttäisi talvirenkaita. Pitää vain pysyä tiellä ja olla törmäilemättä muihin. Jos ei pysy ja törmäilee, tulee sakot.

        Ja ne sakot tulee törmäilystä ja ojaan ajamisesta ihan riippumatta valituista renkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan minä en hyväksyisi sakottamista kesärenkaideni takia nyt ajaessani, mikäli ei olisi tapahtunut mitään vahinkoa. Renkaissani on M S merkintä ja siis hyväksytty talvirenkaaksi vielä tämän vuoden marraskuun loppuun saakka.

        Jep. Vuoden 2024 marraskuusta alkaen talvella käytettävät renkaat tulee olla varustettu uudella 3PMSF -merkinnällä. Kolmihuippuinen vuoristo ja lumihiutale tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu myös pohjoismaiseen talveen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei.

        Okei, eli talvirenkaita pitää käyttää 1.11.-31.3. jos keli niin edellyttää, mutta myös muuna aikana jos keli niin edellyttää? Ymmärrät varmaan, että tuossa ei ole mitään logiikaa. Miksi on erikseen määritelty tuollainen 1.11.-31.3. jolloin pitää käyttää kelin edellyttäessä, jossa kerran aina pitää käyttää kelin niin edellyttäessä? Sillonhan tuo 1.11.-31.3. ei eroa muusta ajasta mitenkään.

        Miksi laissa lukee tuollaiset ajat, jos aina pitää käyttää kelin edellyttäessä?
        Eli, 1.4. jälkeen saa käyttää kesärenkaita, vaikka keli edellytyäisi talvirenkaita. Silloin ei voi tulla sakkoja vääristä renkaista. Toki sakot voi tulla muusta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne sakot tulee törmäilystä ja ojaan ajamisesta ihan riippumatta valituista renkaista.

        Juuri näin. Eli sakkoja ei tule vääristä renkaista, jos pysyy tiellä eikä törmäile. Eikä niin, että ei ole merkitystä pysyykö tiellä vai ei, kuten tuo yksi horisee, vaikka laki on aivan selkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei.

        Väärin. Lue laki uudestaan. Tämä asia on siellä harvinaisen selkeästi ilmaistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sakottaminen ole mitenkään väärin , vaan aivan oikein. Unohdat, että kelin mukaisia renkaita juurikin pitää käyttää, joten ei se mahdollinen sakko tule väärien renkaiden käytöstä vaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kun ei ole noudatettu sitä mitä edellytetään keliin varautumisella. Tuossa kuten monessa muussakin asiassa sillä kohdalle sattuvalla konstalla on liki rajaton harkintavalta siihen mitä mistäkin kullekin mistäkin seuraa.

        Kyllä se on väärin, jos 1.4. jälkeen sakotetaan vääristä renkaista. Laki ei vaadi kelin mukaisia renkaita enää silloin. Sakon voi saada vain, jos niistä vääristä renkaista aiheutuu jotain. Konstaapelillä ei ole harkintavaltaa antaa sakkoja, jos lakia ei rikota. Jos lakia rikotaan, sillä on tietty harkintavalta olla sakottamatta. Silloinkaan harkintavalta ei ole "liki rajaton". On tarkasti määritelty milloin ei ole pakko antaa sakkoa, vaan voi antaa vain huomautuksen, ja milloin on pakko antaa sakko. Sellaista harkintavaltaa ei ole ollenkaan, että lakia noudattavalle voidaan antaa sakko, koska konstaapelistä sattuu tuntumaan, että kohta ehkä saattaa sattua jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, eli talvirenkaita pitää käyttää 1.11.-31.3. jos keli niin edellyttää, mutta myös muuna aikana jos keli niin edellyttää? Ymmärrät varmaan, että tuossa ei ole mitään logiikaa. Miksi on erikseen määritelty tuollainen 1.11.-31.3. jolloin pitää käyttää kelin edellyttäessä, jossa kerran aina pitää käyttää kelin niin edellyttäessä? Sillonhan tuo 1.11.-31.3. ei eroa muusta ajasta mitenkään.

        Miksi laissa lukee tuollaiset ajat, jos aina pitää käyttää kelin edellyttäessä?
        Eli, 1.4. jälkeen saa käyttää kesärenkaita, vaikka keli edellytyäisi talvirenkaita. Silloin ei voi tulla sakkoja vääristä renkaista. Toki sakot voi tulla muusta syystä.

        Laissa ei vaan lue talvirenkaiden muuna aikana käyttämisestä mitään keliin liittyen. Lukee selkeästi >> Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita... Lue itse.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L5P105

        Missä siis lukee, että aina pitää käyttää kelin edellyttäessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei vaan lue talvirenkaiden muuna aikana käyttämisestä mitään keliin liittyen. Lukee selkeästi >> Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita... Lue itse.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L5P105

        Missä siis lukee, että aina pitää käyttää kelin edellyttäessä?

        Niinpä, ei missään. Sitähän minä olen tässä koko ajan yrittänyt tietyille kirjoittajille hokea, jotka väittävät, että talvirenkaita pitää käyttää myös 1.4. jälkeen jos keli edellyttää. Ei pidä. Laki ei vaadi. Jotkut vaan ei tunnu ymmärtävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa ei vaan lue talvirenkaiden muuna aikana käyttämisestä mitään keliin liittyen. Lukee selkeästi >> Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita... Lue itse.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L5P105

        Missä siis lukee, että aina pitää käyttää kelin edellyttäessä?

        Kommenttisi oli tarkoitettu varmaan tälle Anonyymille, jonka kirjoitti näin: "Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei."

        Minun asianihan tässä on jo ihan ketjun aloitusviestistä alkaen ollut, että laki ei vaadi 1.4. - 31.10. talvirenkaita, vaikka keli edellyttäisi, vaikka poliisikin välillä lehtijutuissa ja X-kommenteissaan niin väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, ei missään. Sitähän minä olen tässä koko ajan yrittänyt tietyille kirjoittajille hokea, jotka väittävät, että talvirenkaita pitää käyttää myös 1.4. jälkeen jos keli edellyttää. Ei pidä. Laki ei vaadi. Jotkut vaan ei tunnu ymmärtävän.

        Voi kuitenkin toimia paremmin, kuin lain minimivaatimus. Itselläni on vielä talvirenkaat alla ja hyvä niin, kun keli on juuri nyt sellainen, kuin mitä se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se väärin sakottaa vain renkaiden takia, koska lain mukaan talvirenkaita pitää käyttää vain 1.11.-31.3. silloin kun keli edellyttää. Muuna aikana ei tarvitse, vaikka keli edellyttäisi. Pelkästään väärien renkaiden takia ei voida silloin sakottaa. Täytyy konkreettisesti aiheuttaa vaaratilanne tai onnettomuus, että voidaan sakottaa. Pelkät väärät renkaat ei riitä.

        Mitäpä tuosta selvästä asiasta inttämään. Poliisi on asiasta kanssasi eri mieltä ja se poliisi siellä tiepäällä harkintansa mukaan sakotta tai jättää sakottamatta, eikä se näillä keleillä kesärenkailla ajavan sakottaminen ainakaan väärin ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, eli talvirenkaita pitää käyttää 1.11.-31.3. jos keli niin edellyttää, mutta myös muuna aikana jos keli niin edellyttää? Ymmärrät varmaan, että tuossa ei ole mitään logiikaa. Miksi on erikseen määritelty tuollainen 1.11.-31.3. jolloin pitää käyttää kelin edellyttäessä, jossa kerran aina pitää käyttää kelin niin edellyttäessä? Sillonhan tuo 1.11.-31.3. ei eroa muusta ajasta mitenkään.

        Miksi laissa lukee tuollaiset ajat, jos aina pitää käyttää kelin edellyttäessä?
        Eli, 1.4. jälkeen saa käyttää kesärenkaita, vaikka keli edellytyäisi talvirenkaita. Silloin ei voi tulla sakkoja vääristä renkaista. Toki sakot voi tulla muusta syystä.

        Jos ja kun se sakko tulee niin onko sillä väliä, että tuleeko se sakko olosuhteisiin nähden sopimattomasta rengasvalinnasta tai jonkin muun tieliikennelein pykälän perusteella?
        Samaa rahanmenoa ne molemmissa tapauksissa tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on väärin, jos 1.4. jälkeen sakotetaan vääristä renkaista. Laki ei vaadi kelin mukaisia renkaita enää silloin. Sakon voi saada vain, jos niistä vääristä renkaista aiheutuu jotain. Konstaapelillä ei ole harkintavaltaa antaa sakkoja, jos lakia ei rikota. Jos lakia rikotaan, sillä on tietty harkintavalta olla sakottamatta. Silloinkaan harkintavalta ei ole "liki rajaton". On tarkasti määritelty milloin ei ole pakko antaa sakkoa, vaan voi antaa vain huomautuksen, ja milloin on pakko antaa sakko. Sellaista harkintavaltaa ei ole ollenkaan, että lakia noudattavalle voidaan antaa sakko, koska konstaapelistä sattuu tuntumaan, että kohta ehkä saattaa sattua jotain.

        Ei se sakottaminen ole mitenkään väärin vaan aivan oikein, jos ja kun 1.4 jälkeen olevissa talvisissa olosuhteissa ajaa kerärenkain. Kuten vaikkapa sellaisissa mitä nyt vallitsee Uudellamaalla. Ja kyllä se konstan harkintavalta on tuossa tapauksessa ainakin liki , ellei jopa täysin rajaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sakottaminen ole mitenkään väärin vaan aivan oikein, jos ja kun 1.4 jälkeen olevissa talvisissa olosuhteissa ajaa kerärenkain. Kuten vaikkapa sellaisissa mitä nyt vallitsee Uudellamaalla. Ja kyllä se konstan harkintavalta on tuossa tapauksessa ainakin liki , ellei jopa täysin rajaton.

        Uuden (nykyisen) tieliikennelain myötä niin kutsuttu talvirengaspakko jäi historiaan. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Saa varmasti käyttää muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Tienkäyttäjillä on itsellä nyt suurempi vastuu asiaan liittyen, mutta mitään käyttöpakkoa ei ole laissa lueteltujen kuukausien ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä tuosta selvästä asiasta inttämään. Poliisi on asiasta kanssasi eri mieltä ja se poliisi siellä tiepäällä harkintansa mukaan sakotta tai jättää sakottamatta, eikä se näillä keleillä kesärenkailla ajavan sakottaminen ainakaan väärin ole.

        Juuri näin. Mitäpä tuosta inttämään. Lakipykälä on harvinaisen selkeä ja sekin on tässä keskustelussa jo moneen kertaan kerrottu. Poliisi toimii vain lain puitteissa ja kesärenkaista ei ole sakot mahdolliset 1.4. jälkeen, jos mitään ei tapahdu. Poliisi on kanssani samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun se sakko tulee niin onko sillä väliä, että tuleeko se sakko olosuhteisiin nähden sopimattomasta rengasvalinnasta tai jonkin muun tieliikennelein pykälän perusteella?
        Samaa rahanmenoa ne molemmissa tapauksissa tietää.

        Ei kun, vaan jos se sakko tulee, niin silloin ei ole syyllä väliä. Mutta tosiaan kun sitä ei tule pelkästään niiden väärien renkaiden takia, koska laki ei edellytä talvirenkaita huhtikuussa. Tämä on sinulle jo moneen kertaan tässä ketjussa selitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sakottaminen ole mitenkään väärin vaan aivan oikein, jos ja kun 1.4 jälkeen olevissa talvisissa olosuhteissa ajaa kerärenkain. Kuten vaikkapa sellaisissa mitä nyt vallitsee Uudellamaalla. Ja kyllä se konstan harkintavalta on tuossa tapauksessa ainakin liki , ellei jopa täysin rajaton.

        Kyllä vaan on väärin sakottaa, jos lakia ei rikota. Ja sitähän ei rikota ainakaan sillä, että huhtikuussa on kesärenkaat, kun laki ei niitä edellytä. Poliisilla ei todellakaan ole mitään rajatonta eikä minkäänlaista harkintavaltaa sakottaa vaikkei lakia rikota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden (nykyisen) tieliikennelain myötä niin kutsuttu talvirengaspakko jäi historiaan. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Saa varmasti käyttää muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Tienkäyttäjillä on itsellä nyt suurempi vastuu asiaan liittyen, mutta mitään käyttöpakkoa ei ole laissa lueteltujen kuukausien ulkopuolella.

        Näinhän se on, mutta kun ei tuo tampio tajua, vaikka miten päin yrittää asiaa selittää. Ei kelpaa lakipykälät, ei mikään. Jankuttaa vaan jostain itse keksimästään poliisin rajattomasta harkintavallasta antaa sakkoja laillisilla renkailla ajaville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta kun ei tuo tampio tajua, vaikka miten päin yrittää asiaa selittää. Ei kelpaa lakipykälät, ei mikään. Jankuttaa vaan jostain itse keksimästään poliisin rajattomasta harkintavallasta antaa sakkoja laillisilla renkailla ajaville.

        Tampio ei tajua sitäkään, että kesärenkailla ajmisesta voidaan rangaista liikenenturvallisuuden vaarantamisena, jos olosuhteet ovat sellaiset, että kesärenkaiden käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta. Näin voi tapahtua mihin vuodenaikaan tahansa, jos keliolosuhteet ovat mainitut.

        Ks. tieliikennelaki 3 § ja rikoslaki 23:1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sakottaminen ole mitenkään väärin vaan aivan oikein, jos ja kun 1.4 jälkeen olevissa talvisissa olosuhteissa ajaa kerärenkain. Kuten vaikkapa sellaisissa mitä nyt vallitsee Uudellamaalla. Ja kyllä se konstan harkintavalta on tuossa tapauksessa ainakin liki , ellei jopa täysin rajaton.

        Kuulepas nyt poika. Naapurin Konstalla on hiekkalaatikolla rajaton harkintavalta antaa sakko sinulle, koska plasto-Volvosi on väärän värinen. Todelisessa elämässä poliisin harkintavalta antaa sakko, jos lakia ei rikota, on nolla.

        Pykälä menee näin, se on helppo ymmärtää:

        "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampio ei tajua sitäkään, että kesärenkailla ajmisesta voidaan rangaista liikenenturvallisuuden vaarantamisena, jos olosuhteet ovat sellaiset, että kesärenkaiden käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta. Näin voi tapahtua mihin vuodenaikaan tahansa, jos keliolosuhteet ovat mainitut.

        Ks. tieliikennelaki 3 § ja rikoslaki 23:1

        Näin on. Aina voi saada sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vaikka tammikuussa talvirenkailla ja heinäkuussa kesärenkailla. Jos vaarantaa liikennettä. Sakot tulee silloin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, eikä renkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampio ei tajua sitäkään, että kesärenkailla ajmisesta voidaan rangaista liikenenturvallisuuden vaarantamisena, jos olosuhteet ovat sellaiset, että kesärenkaiden käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta. Näin voi tapahtua mihin vuodenaikaan tahansa, jos keliolosuhteet ovat mainitut.

        Ks. tieliikennelaki 3 § ja rikoslaki 23:1

        Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Täytyy ihan konkreettisesti aiheuttaa se vaaratilanne. Ei riitä, että väärien renkaiden takia saattaa tapahtua jotain, vaan pitää tapahtua, että rangaistus on mahdollinen. 1.4. jälkeen saa siis ajaa kesärenkailla ilman rangaistusta renkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Täytyy ihan konkreettisesti aiheuttaa se vaaratilanne. Ei riitä, että väärien renkaiden takia saattaa tapahtua jotain, vaan pitää tapahtua, että rangaistus on mahdollinen. 1.4. jälkeen saa siis ajaa kesärenkailla ilman rangaistusta renkaista.

        Annat virheellistä tietoa. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, jossa ei vaadita konkreettista vaaraa. Lain sanmuoto on alla.

        Rikoslaki 23:1
        Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka ****on omiaan**** aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. [**** merkintä kommentoijan].


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annat virheellistä tietoa. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, jossa ei vaadita konkreettista vaaraa. Lain sanmuoto on alla.

        Rikoslaki 23:1
        Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka ****on omiaan**** aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. [**** merkintä kommentoijan].

        Siinähän sinä itsekin kerroit saman asian. Ihan samaa mieltä me ollaan. Rangaistukseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan liikenneturvallisuutta, vaan pitää rikkoa myös tieliikenne- tai ajoneuvolakia. Tuossa lainaamassasi pykälässähän se juuri lukee. Eli vaikka kesärenkaat huhtikuussa olisi omiaan vaarantamaan turvallisuutta, se ei riitä rangaistukseen, koska samalla ei rikota tieliikenne- eikä ajoneuvolakia, koska ne lait eivät edellytä talvirenkaita huhtikuussa. Kesärenkaista huhtikuussa voidaan siis rangaista liikenneturvallisuuden vaarantamisena vain, jos se vaarantaminen konkreettisesti tapahtuu. Ymmärrätkö vieläkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annat virheellistä tietoa. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, jossa ei vaadita konkreettista vaaraa. Lain sanmuoto on alla.

        Rikoslaki 23:1
        Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka ****on omiaan**** aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. [**** merkintä kommentoijan].

        Yksinkertaistetaan vielä: "JOS rikkoo tieliikenne- tai ajoneuvolakia tavalla joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa ..."

        Kesärenkaat huhtikuussa ei riko kumpaakaan noista laeista, joten tuon pykälän perusteella ei voi siis saada rangaistusta, vaikka teko olisi omiaan aiheuttamaan vaaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaistetaan vielä: "JOS rikkoo tieliikenne- tai ajoneuvolakia tavalla joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa ..."

        Kesärenkaat huhtikuussa ei riko kumpaakaan noista laeista, joten tuon pykälän perusteella ei voi siis saada rangaistusta, vaikka teko olisi omiaan aiheuttamaan vaaraa.

        Kesärenkailla ajaminen voi rikkoa TLL 3 §:ää. Jos sitä rikkoo, voidaan tuomita liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesärenkailla ajaminen voi rikkoa TLL 3 §:ää. Jos sitä rikkoo, voidaan tuomita liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Yksinkertaista.

        Kesärenkailla voi ajaa lumisateessakin liikennesääntöjen mukaan ja huolellisesti ja varoivaisesti. Silloin ei riko TLL §3:a, jolloin ei voida myöskään RL 23:1 perusteella rankaista. Yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Mitäpä tuosta inttämään. Lakipykälä on harvinaisen selkeä ja sekin on tässä keskustelussa jo moneen kertaan kerrottu. Poliisi toimii vain lain puitteissa ja kesärenkaista ei ole sakot mahdolliset 1.4. jälkeen, jos mitään ei tapahdu. Poliisi on kanssani samaa mieltä.

        Vaikka mitään ei tapahtuisi niin sakot kesärenkailla ajamisesta, nyt jopa eteläisessä suomessa vallitsevilla keleillä on mahdolliset ja tapahtunut ja hyvä niin. Sakkoja kirjoittaneet poliisit on olleet kanssasi eri mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun, vaan jos se sakko tulee, niin silloin ei ole syyllä väliä. Mutta tosiaan kun sitä ei tule pelkästään niiden väärien renkaiden takia, koska laki ei edellytä talvirenkaita huhtikuussa. Tämä on sinulle jo moneen kertaan tässä ketjussa selitetty.

        Niistä "vääristä" keliin sopimattomilla renkailla ajamisesta on raportoitu sakkoja saadun. Vaikka laki ei talvirenkaita huhtikuussa enää edellytä niin liikenneturvallisuus sitä tälläkin hetkellä liki koko maassa edellyttää, joten ei tuossa mitään epäselvää kenellekään ole tai ainakaan pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan on väärin sakottaa, jos lakia ei rikota. Ja sitähän ei rikota ainakaan sillä, että huhtikuussa on kesärenkaat, kun laki ei niitä edellytä. Poliisilla ei todellakaan ole mitään rajatonta eikä minkäänlaista harkintavaltaa sakottaa vaikkei lakia rikota.

        Aivan oikein on sakottaa ja näinhän on tapahtunut ja edelleen tapahtuu, koska se lakia rikkominen tapahtuu eri pykälän mukaan mitä säädetään talvirenkaiden käytön ajasta.
        Ja edelleen, sillä konstalla on aina ja joka tapauksessa lähes rajaton, tai ainakin lähes rajaton harkintavalta, liikenteeseen liittyvissä niin rengas kuin muissakin asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta kun ei tuo tampio tajua, vaikka miten päin yrittää asiaa selittää. Ei kelpaa lakipykälät, ei mikään. Jankuttaa vaan jostain itse keksimästään poliisin rajattomasta harkintavallasta antaa sakkoja laillisilla renkailla ajaville.

        Niillä "laillisilla" kesärenkailla ajaville on lakipykälistä huolimatta kirjoitettu viime päivinä eteläisessä suomessa sakkoja.
        Tuo, ettei poliisilla olisi tien päällä liki rajaton harkinta valta sakottamisen, perustunee lähinnä lapsenomaiseen idealismiin jolla ei ole mitään tekemistä arkitodellisuuden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulepas nyt poika. Naapurin Konstalla on hiekkalaatikolla rajaton harkintavalta antaa sakko sinulle, koska plasto-Volvosi on väärän värinen. Todelisessa elämässä poliisin harkintavalta antaa sakko, jos lakia ei rikota, on nolla.

        Pykälä menee näin, se on helppo ymmärtää:

        "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:"

        Jatkuiko tuo pykälä "vanhaan hyvään aikaan", että muulloinkin jos keliolosuhteet sitä edellyttää?
        Joten ihan oikealla konstalla, lapsenomaisesta uskostasi huolimatta, on oikeassa elämässä suuri valta sakottamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Aina voi saada sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vaikka tammikuussa talvirenkailla ja heinäkuussa kesärenkailla. Jos vaarantaa liikennettä. Sakot tulee silloin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, eikä renkaista.

        Ja renkaista sen sakon voi ja pitääkin saada silloin, kun talvisissa olosuhteissa, kalenteri päivämäärästä huolimatta on liikkeellä keliin sopimattomilla renkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Täytyy ihan konkreettisesti aiheuttaa se vaaratilanne. Ei riitä, että väärien renkaiden takia saattaa tapahtua jotain, vaan pitää tapahtua, että rangaistus on mahdollinen. 1.4. jälkeen saa siis ajaa kesärenkailla ilman rangaistusta renkaista.

        "Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta."
        Juuri siihenhän se vaarantaminen, ja siitä sakottaminen riittää, kun teko on omiaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, kuten monissa mediassa olleissa jutuissa on mainittu asian olevan. Eli ei tarvitse tapahtua , että sakottaminen olisi mahdollista.
        1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka mitään ei tapahtuisi niin sakot kesärenkailla ajamisesta, nyt jopa eteläisessä suomessa vallitsevilla keleillä on mahdolliset ja tapahtunut ja hyvä niin. Sakkoja kirjoittaneet poliisit on olleet kanssasi eri mieltä.

        Sakkoja on annettu liukastelijoille liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Ei tiellä pysyneille kesärenkailla ajaneille. Tarkista faktasi.

        Uuden (nykyisen) tieliikennelain myötä niin kutsuttu talvirengaspakko jäi historiaan. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Saa varmasti käyttää muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Tienkäyttäjillä on itsellä nyt suurempi vastuu asiaan liittyen, mutta mitään käyttöpakkoa ei ole laissa lueteltujen kuukausien ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein on sakottaa ja näinhän on tapahtunut ja edelleen tapahtuu, koska se lakia rikkominen tapahtuu eri pykälän mukaan mitä säädetään talvirenkaiden käytön ajasta.
        Ja edelleen, sillä konstalla on aina ja joka tapauksessa lähes rajaton, tai ainakin lähes rajaton harkintavalta, liikenteeseen liittyvissä niin rengas kuin muissakin asioissa.

        Pykälät on sinulle jo moneen kertaan kerrottu. Ja poliisilla ei ole mitään rajatonta harkintavaltaa antaa sakkoja, vaikka miten tuota vänkäät. Vain lain rikkomisesta voi saada sakot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä "laillisilla" kesärenkailla ajaville on lakipykälistä huolimatta kirjoitettu viime päivinä eteläisessä suomessa sakkoja.
        Tuo, ettei poliisilla olisi tien päällä liki rajaton harkinta valta sakottamisen, perustunee lähinnä lapsenomaiseen idealismiin jolla ei ole mitään tekemistä arkitodellisuuden kanssa.

        Niin on kirjoitettu. Ei suinkaan laillisista renkaista, vaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. En ymmärrä mistä käsityksesi, että poliisilla on rajaton harkintavalta antaa sakko tai olla antamatta. Ei todellakaan ole. Laki ohjaa poliisin toimintaa tarkasti. Tietyissä lievissä tapauksissa poliisilla on mahdollista sakon sijaan antaa huomautus, suurimmassa osassa laki määrää antamaan sakon. Sellaista mahdollisuutta laki ei anna, että poliisi voi harkita antavansa sakon, vaikka lakia ei rikota, kuten nytkään ei ole tapahtunut. Sakot eivät ole tulleet laillisista renkaista, vaan siitä ettei ole pysytty tiellä. Suurimmassa osassa maata on muuten tällä hetkellä sulat tiet ja kesärenkaat toimivat vallan mainiosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuiko tuo pykälä "vanhaan hyvään aikaan", että muulloinkin jos keliolosuhteet sitä edellyttää?
        Joten ihan oikealla konstalla, lapsenomaisesta uskostasi huolimatta, on oikeassa elämässä suuri valta sakottamiseen.

        Se on voinut joskus jatkua niin. Voimassa oleva pykälä ei kuitenkaan jatku niin, joten kesärenkaat huhtikuussa ovat lailliset, joten niiden käytöstä ei voi saada sakkoa, ellei syyllisty liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja renkaista sen sakon voi ja pitääkin saada silloin, kun talvisissa olosuhteissa, kalenteri päivämäärästä huolimatta on liikkeellä keliin sopimattomilla renkailla.

        No ei voi eikä pidä. Joka muuta inttää, ei ymmärrä ko lakitekstiä.

        Huhtikuussa saa ajaa kesärenkailla vaikka sataisi lunta. Kesärenkaat eivät riko lakia. Poliisit ovat aika ajoin sakotelleet leväperäisesti, mutta raastuvassa tulee oikea tuomio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta."
        Juuri siihenhän se vaarantaminen, ja siitä sakottaminen riittää, kun teko on omiaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, kuten monissa mediassa olleissa jutuissa on mainittu asian olevan. Eli ei tarvitse tapahtua , että sakottaminen olisi mahdollista.
        1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää.

        "1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää."

        Nykylaissa ei ole enää tuollaista kelivaatimusta, kuin marras-maaliskuun osalta. Maalis-lokakuun osalta ei laissa mainita enää kelistä mitään. Täällä Keski-Suomessa on muuten tiet aivan sulat ja kuivat, joten edes keli ei edellytä talvirenkaita, kuten ei lakikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta."
        Juuri siihenhän se vaarantaminen, ja siitä sakottaminen riittää, kun teko on omiaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, kuten monissa mediassa olleissa jutuissa on mainittu asian olevan. Eli ei tarvitse tapahtua , että sakottaminen olisi mahdollista.
        1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää.

        "1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää."

        Sekoitat varmaan vanhaan lakiin. Nykylain pykälähän menee näin, kuten jo tiedätkin:

        "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:"

        Ei siis huhti-lokakuun osalta mitään keliin perustuvaa edellytystä talvirenkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ei riitä, että teko on omiaan vaarantamaan turvallisuutta."
        Juuri siihenhän se vaarantaminen, ja siitä sakottaminen riittää, kun teko on omiaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, kuten monissa mediassa olleissa jutuissa on mainittu asian olevan. Eli ei tarvitse tapahtua , että sakottaminen olisi mahdollista.
        1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää.

        Eipä riitäkään. Rikoslain 23:1:n perusteella rangaistuksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voi saada vain, jos rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia. Kesärenkaat huhtikuussa ei riko noita lakeja, joten niiden perusteella voi sakottaa vain jos jotain sattuu, eli tapahtuu se lain rikkominen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä riitäkään. Rikoslain 23:1:n perusteella rangaistuksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voi saada vain, jos rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia. Kesärenkaat huhtikuussa ei riko noita lakeja, joten niiden perusteella voi sakottaa vain jos jotain sattuu, eli tapahtuu se lain rikkominen.

        Kesärenkailla ajaminen voi rikkoa tieliikennelain 3 §:ää. Tämä asia on täysin selvää. Mitään onnettomuutta ei tarvtse tapahtua, mutta toki näyttö liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on huomattavasti helpompi poliisin osoittaa, jos autoa kaivetaan lumipenkasta ulosajon jälkeen. Muutenkin poliisi voi kuitenkin sakon kesärenkaiden käyttämisestä antaa, jos se pitää tekoa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

        Sakotettu saa valittaa poliisin antamasta sakosta käräjille ja aina korkeimman oikeuden peräseinään asti, jos valituslupa heltiää.

        Hyvä on huomata, että liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei voida antaa liikennevirhemaksua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesärenkailla ajaminen voi rikkoa tieliikennelain 3 §:ää. Tämä asia on täysin selvää. Mitään onnettomuutta ei tarvtse tapahtua, mutta toki näyttö liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on huomattavasti helpompi poliisin osoittaa, jos autoa kaivetaan lumipenkasta ulosajon jälkeen. Muutenkin poliisi voi kuitenkin sakon kesärenkaiden käyttämisestä antaa, jos se pitää tekoa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

        Sakotettu saa valittaa poliisin antamasta sakosta käräjille ja aina korkeimman oikeuden peräseinään asti, jos valituslupa heltiää.

        Hyvä on huomata, että liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei voida antaa liikennevirhemaksua.

        Laissa ei vaan lue talvirenkaiden muuna aikana käyttämisestä mitään keliin liittyen. Eli niiden käyttämisestä ei voi silloin sakottaakaan, jos vaarantamista ei todella tapahdu. Ei riitä, että saattaa vaarantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakkoja on annettu liukastelijoille liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Ei tiellä pysyneille kesärenkailla ajaneille. Tarkista faktasi.

        Uuden (nykyisen) tieliikennelain myötä niin kutsuttu talvirengaspakko jäi historiaan. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Saa varmasti käyttää muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Tienkäyttäjillä on itsellä nyt suurempi vastuu asiaan liittyen, mutta mitään käyttöpakkoa ei ole laissa lueteltujen kuukausien ulkopuolella.

        Vaikka lueteltujen kuukausien lisäksi ei ole pakko , niin talvisten olosuhteiden vallitessa, kuten nyt, niitä olosuhteisiin takia pitää käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pykälät on sinulle jo moneen kertaan kerrottu. Ja poliisilla ei ole mitään rajatonta harkintavaltaa antaa sakkoja, vaikka miten tuota vänkäät. Vain lain rikkomisesta voi saada sakot.

        Pykälät toki tiedetään. Ja lapsenuskostasi huolimatta poliisiin harkintavalta on tien päällä liki rajaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on kirjoitettu. Ei suinkaan laillisista renkaista, vaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. En ymmärrä mistä käsityksesi, että poliisilla on rajaton harkintavalta antaa sakko tai olla antamatta. Ei todellakaan ole. Laki ohjaa poliisin toimintaa tarkasti. Tietyissä lievissä tapauksissa poliisilla on mahdollista sakon sijaan antaa huomautus, suurimmassa osassa laki määrää antamaan sakon. Sellaista mahdollisuutta laki ei anna, että poliisi voi harkita antavansa sakon, vaikka lakia ei rikota, kuten nytkään ei ole tapahtunut. Sakot eivät ole tulleet laillisista renkaista, vaan siitä ettei ole pysytty tiellä. Suurimmassa osassa maata on muuten tällä hetkellä sulat tiet ja kesärenkaat toimivat vallan mainiosti.

        Niin, ehkä ne ne annetut sakot ei ole tulleet laillisista renkaista, vaan kuten kirjoitit, keliin sopimattomilla renkailla ajamisesta. Eikä ne sakot ole tulleet pelkästään tieltä suistumisen takia, josta saa sakot oli renkaat koska tahansa mitkä tahansa, vaan mainitusta keliin sopimattomilla renkailla jamisesta, eli liikenteen vaarantamisesta. Joka peruste on aivan oikein.
        Koko maassa on tällä hetkellä 7.4 talvirenkaat vaativa keli. Jos säätiedot pitää paikkansa niin eteläisimmässä suomessa asia saattaa muuttua ensiviikonloppuun mennessä, muualla suomessa talvirenkaita vaativa ajokeli jatkuu pitkälle tulevan viikon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on voinut joskus jatkua niin. Voimassa oleva pykälä ei kuitenkaan jatku niin, joten kesärenkaat huhtikuussa ovat lailliset, joten niiden käytöstä ei voi saada sakkoa, ellei syyllisty liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

        Ei siis renkaiden käytöstä vaan, koska talvisissa olosuhteissa kesärenkailla ajaen syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka lueteltujen kuukausien lisäksi ei ole pakko , niin talvisten olosuhteiden vallitessa, kuten nyt, niitä olosuhteisiin takia pitää käyttää.

        Ihan oikeasti, mistä sä revit noita juttuja? Laissa ei ole mitään mainintaa talvirenkaiden käytöstä kelin edellyttäessä huhti-lokakuussa, joten silloin niitä ei tarvitse käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pykälät toki tiedetään. Ja lapsenuskostasi huolimatta poliisiin harkintavalta on tien päällä liki rajaton.

        Jos tiedät pykälät, niin tiedät ettei poliisilla mitään rajatonta eikä liki rajantonta harkintavaltaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikeasti, mistä sä revit noita juttuja? Laissa ei ole mitään mainintaa talvirenkaiden käytöstä kelin edellyttäessä huhti-lokakuussa, joten silloin niitä ei tarvitse käyttää.

        Kuten selkeästi tuolla on kerrottu jo aiemmin, niin huhtikuun alusta ei ole pakko ajaa talvirenkailla missään olosuhteissa, mutta jos tupeksii ja töpeksii, niin saa sakot liikenteen vaarantamisesta. Tosin tuon sakon voi saada, vaikka ajaisi talvirenkailla jos tiet on liukkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ehkä ne ne annetut sakot ei ole tulleet laillisista renkaista, vaan kuten kirjoitit, keliin sopimattomilla renkailla ajamisesta. Eikä ne sakot ole tulleet pelkästään tieltä suistumisen takia, josta saa sakot oli renkaat koska tahansa mitkä tahansa, vaan mainitusta keliin sopimattomilla renkailla jamisesta, eli liikenteen vaarantamisesta. Joka peruste on aivan oikein.
        Koko maassa on tällä hetkellä 7.4 talvirenkaat vaativa keli. Jos säätiedot pitää paikkansa niin eteläisimmässä suomessa asia saattaa muuttua ensiviikonloppuun mennessä, muualla suomessa talvirenkaita vaativa ajokeli jatkuu pitkälle tulevan viikon jälkeen.

        Ei ole pysäytetty autoja jonossa ja annettu sakkoja kaikille kesärenkailla ajaville, joille ei ole sattunut onnettomuutta. Tuokin on itse keksimääsi omasta päästä repäisemääsi "tietoa". Kelikameroista näet minkälainen keli on eri puolilla maata. Suurimmassa osassa tiet sulat ja kuivat ja kesärenkaat keliin nähden vallan mainiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis renkaiden käytöstä vaan, koska talvisissa olosuhteissa kesärenkailla ajaen syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

        Voi syyllistyä, voi myös olla syyllistymättä. Jos ei syyllisty, ei tule sakkoja riippumatta mitkä renkaat on alla. Yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei voi eikä pidä. Joka muuta inttää, ei ymmärrä ko lakitekstiä.

        Huhtikuussa saa ajaa kesärenkailla vaikka sataisi lunta. Kesärenkaat eivät riko lakia. Poliisit ovat aika ajoin sakotelleet leväperäisesti, mutta raastuvassa tulee oikea tuomio.

        Vaikka lakitekstin kuinka oikein ymmärtäisi, niin talvisissa olosuhteissa myös 1.4 jälkeen kesärenkailla ajamisesta voi ja pitääkin saada sakot.
        Toki poliisin antaman sakon, maksamalla oliko 250 euroa voi viedä asian raastuvan oikeuteen, jossa poliisin kirjoittaman sakon lisäksi menettää tuon mainitun 250 euron maksun. Jokainen kohdallaan miettiköön, onko poliisi kirjoittaman sakon vieminen raastuvanoikeuden käsittelyyn kannattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "1.4 jälkeen saa ajaa kesärenkailla, ellei keli ja olosuhteet muuta edellytä, tällä hetkellä koko suomessa edellyttää."

        Sekoitat varmaan vanhaan lakiin. Nykylain pykälähän menee näin, kuten jo tiedätkin:

        "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:"

        Ei siis huhti-lokakuun osalta mitään keliin perustuvaa edellytystä talvirenkaista.

        Ei tuossa pelkästään renkaita koskevassa pykälässä. Mutta muissa liikenneturvallisuuteen liittyvissä pykälissä kylläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa pelkästään renkaita koskevassa pykälässä. Mutta muissa liikenneturvallisuuteen liittyvissä pykälissä kylläkin.

        Missä pykälissä? Aivan, et pysty kertomaan, koska keksit pykäliä ja niiden sisältöjä omasta päästäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä riitäkään. Rikoslain 23:1:n perusteella rangaistuksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voi saada vain, jos rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia. Kesärenkaat huhtikuussa ei riko noita lakeja, joten niiden perusteella voi sakottaa vain jos jotain sattuu, eli tapahtuu se lain rikkominen.

        Se lain rikkominen tapahtuu, jos ja kun ajaa keliin sopimattomilla renkailla aivan kalenterikuukaudesta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten selkeästi tuolla on kerrottu jo aiemmin, niin huhtikuun alusta ei ole pakko ajaa talvirenkailla missään olosuhteissa, mutta jos tupeksii ja töpeksii, niin saa sakot liikenteen vaarantamisesta. Tosin tuon sakon voi saada, vaikka ajaisi talvirenkailla jos tiet on liukkaat.

        Kyllä, näin se on. Mutta tää yksi jankuttaa, että ei tarvitse edes töpeksiä, niin silti saa sakot kesärenkailla ajamisesta huhtikuussa, vaikka mitään ei satu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se lain rikkominen tapahtuu, jos ja kun ajaa keliin sopimattomilla renkailla aivan kalenterikuukaudesta riippumatta.

        Eli minkä pykälän mukaan se lain rikkominen tapahtuu? Pykälää et pysty kertomaan, eli ei minkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se lain rikkominen tapahtuu, jos ja kun ajaa keliin sopimattomilla renkailla aivan kalenterikuukaudesta riippumatta.

        Voi tapahtua, tai olla tapahtumatta aivan renkaista riippumatta. Täytyy rikkoa tieliikenne- tai ajoneuvolakia. Ja huhtikuussa kesärenkailla ajaminen ei kumpaakaan riko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli minkä pykälän mukaan se lain rikkominen tapahtuu? Pykälää et pysty kertomaan, eli ei minkään.

        Jäikö pykälä vieläkin jolle kulle epäselväksi. Tieliikennelain 3 §.

        "Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta."

        Tietyissä (talvisissa) keliolosuhteissa kuljettaja voi syyllistyä huolimattomuuteen ja varomattomuuteen lähtiessään liikkenteeseen keliin sopimattomilla renkailla.

        Tästä rangaistaan rikoslain 23:1 liikenneturvallisuuden vaarantaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäikö pykälä vieläkin jolle kulle epäselväksi. Tieliikennelain 3 §.

        "Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta."

        Tietyissä (talvisissa) keliolosuhteissa kuljettaja voi syyllistyä huolimattomuuteen ja varomattomuuteen lähtiessään liikkenteeseen keliin sopimattomilla renkailla.

        Tästä rangaistaan rikoslain 23:1 liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

        Voi syyllistyä tai voi olla syyllistymättä. Ei niin, että automaattisesti saa kesärenkailla huhtikuussa sakot huonolla kelillä, kuten tuo yksi väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi syyllistyä tai voi olla syyllistymättä. Ei niin, että automaattisesti saa kesärenkailla huhtikuussa sakot huonolla kelillä, kuten tuo yksi väittää.

        Aivan oikein. Mitään automaattia ei ole, jos kesärenkailla liikenteeseen lähtee. Ja syytä on ymmärtää myös, että poliisi tarvitsee näytön sille, että keliolosuhteet ovat kesärenkaille sopimattomat. Se ei ole ihan helppo rasti poliisille, jollei autoilija ole sitten esim. ajanut ulos tieltä, jolloin näyttö on selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Mitään automaattia ei ole, jos kesärenkailla liikenteeseen lähtee. Ja syytä on ymmärtää myös, että poliisi tarvitsee näytön sille, että keliolosuhteet ovat kesärenkaille sopimattomat. Se ei ole ihan helppo rasti poliisille, jollei autoilija ole sitten esim. ajanut ulos tieltä, jolloin näyttö on selvä.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikeasti, mistä sä revit noita juttuja? Laissa ei ole mitään mainintaa talvirenkaiden käytöstä kelin edellyttäessä huhti-lokakuussa, joten silloin niitä ei tarvitse käyttää.

        Ei ole mainintaa talvirenkaiden käytöstä mutta niitä saa ja pitää käyttää jos ja kun olosuhteet sitä edellyttää, myös käyttöpakon ulkopuolisella ajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tiedät pykälät, niin tiedät ettei poliisilla mitään rajatonta eikä liki rajantonta harkintavaltaa ole.

        Toki tiedetyissä pykälissä noin mainitaan, käytännön tilanteen ollessa juuri sellainen kuin mitä vastaamassasi kommentissa mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pysäytetty autoja jonossa ja annettu sakkoja kaikille kesärenkailla ajaville, joille ei ole sattunut onnettomuutta. Tuokin on itse keksimääsi omasta päästä repäisemääsi "tietoa". Kelikameroista näet minkälainen keli on eri puolilla maata. Suurimmassa osassa tiet sulat ja kuivat ja kesärenkaat keliin nähden vallan mainiot.

        Ei tuollaista jonoissa pysäyttämistä ole mainittukaan missään tehdyn. Yksittäisiä tapauksia on sen uutisoitu tapahtuneen.
        Kesärenkaat on sopivat jollakin alueella eteläisessä suomessa, keskisen suomen eteläosista aina pohjoiseen lappiin asti keli vaatii tällä hetkellä talvirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista jonoissa pysäyttämistä ole mainittukaan missään tehdyn. Yksittäisiä tapauksia on sen uutisoitu tapahtuneen.
        Kesärenkaat on sopivat jollakin alueella eteläisessä suomessa, keskisen suomen eteläosista aina pohjoiseen lappiin asti keli vaatii tällä hetkellä talvirenkaat.

        Miksi niitä kesärenkailla ajaneita ei-liukastelleita sitten on pysäytettu ja annettu sakkoja? Ei ainakaan pelkkien kesärenkaiden takia, kun laki ei niitä edellytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mainintaa talvirenkaiden käytöstä mutta niitä saa ja pitää käyttää jos ja kun olosuhteet sitä edellyttää, myös käyttöpakon ulkopuolisella ajalla.

        Ei ole mainintaa, niin silloin ei tarvitse käyttää. Ei vaatimus synny siitä, että sinä niin väität. Mitään käyttöpakkoaikaa ei ole. Se on vanhaa lakia. Marras-maaliskuussa vain jos keli niin edellyttää. Sen ulkopuolella ei, vaikka keli edellyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tiedetyissä pykälissä noin mainitaan, käytännön tilanteen ollessa juuri sellainen kuin mitä vastaamassasi kommentissa mainitaan.

        Missä pykälissä? Kovasti puhut pykälistä ja keksit siihen ja siihen pykälään perustuvia juttuja mihin se ja se pykälä oikeuttaa, mutta yhtään pykälää et kerro. Täyttä hölynpölyä siis joku poliisin rajaton harkintavalta. Sellaista ei Suomen poliisilla ole. Ei olla Venäjällä eikä Meksikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi syyllistyä, voi myös olla syyllistymättä. Jos ei syyllisty, ei tule sakkoja riippumatta mitkä renkaat on alla. Yksinkertaista.

        Kyllä sitä silloin syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen jos ja kun ajelee kesärenkain niille sopimattomissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista jonoissa pysäyttämistä ole mainittukaan missään tehdyn. Yksittäisiä tapauksia on sen uutisoitu tapahtuneen.
        Kesärenkaat on sopivat jollakin alueella eteläisessä suomessa, keskisen suomen eteläosista aina pohjoiseen lappiin asti keli vaatii tällä hetkellä talvirenkaat.

        Keski-Suomessa on 10 astetta lämmintä ja tiet sulat. Hiekatkin on jo poistettu. Jos tiet olisi talvirenkaita edellyttävässä kunnossa, eli lumiset ja jäiset, ei hiekotushiekkoja lähdettäisi poistamaan sellaisessa kelissä. Älä puhu paskaa koko Suomen keleistä, kun varmaksi et tiedä kuin oman olinpaikkasi ajokelin. Keski-Suomessa ei mikään, ei laki eikä keli edellytä talvirenkaita tänään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä pykälissä? Aivan, et pysty kertomaan, koska keksit pykäliä ja niiden sisältöjä omasta päästäsi.

        Mainitaanhan niissä muissa pykälissä esim. kelin ja olosuhteiden huomioon ottamisen velvollisuus. Joten eikös tuohon oleellisena osana liity keliin ja olosuhteisiin nähden oikeanlainen rengastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, näin se on. Mutta tää yksi jankuttaa, että ei tarvitse edes töpeksiä, niin silti saa sakot kesärenkailla ajamisesta huhtikuussa, vaikka mitään ei satu.

        On uutisoitu poliisin asiasta sakottaneen. Eikä sitä vääränä voi pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi syyllistyä tai voi olla syyllistymättä. Ei niin, että automaattisesti saa kesärenkailla huhtikuussa sakot huonolla kelillä, kuten tuo yksi väittää.

        Eihän tuollaista ole kukaan väittänyt. Luetun ymmärtämisellä tuokin asia korjaantuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä silloin syyllistyy liikenneturvallisuuden vaarantamiseen jos ja kun ajelee kesärenkain niille sopimattomissa olosuhteissa.

        Ei syyllisty. Huomaatko kuinka jatkuvasti haksahdat kehäpäätelmään? Liikenteen vaarantaminen RL 23:1:n perusteella edellyttää TieL:n tai ajoneuvolain rikkomista. Pelkkä kesärenkailla ajaminen huhti-lokakuussa lumisateella ei riko kumpaakaan, koska kumpikaan noista ei edellytä talvirenkaita silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On uutisoitu poliisin asiasta sakottaneen. Eikä sitä vääränä voi pitää.

        "on uutisoitu", "on raportoitu", "on sakotettu" = random anonyymi suoli24-vänkääjä väittää niin, pakko olla totta. Yhtään sellaista uutista hän ei ole kuitenkaan kertonut. Väittää vaan, että on uutisoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Mitään automaattia ei ole, jos kesärenkailla liikenteeseen lähtee. Ja syytä on ymmärtää myös, että poliisi tarvitsee näytön sille, että keliolosuhteet ovat kesärenkaille sopimattomat. Se ei ole ihan helppo rasti poliisille, jollei autoilija ole sitten esim. ajanut ulos tieltä, jolloin näyttö on selvä.

        Kun tuo talvireinkaita kokeva uudistus aikanaan tuli voimaan, niin paljon kyseltiin, että miten ne kesärenkaille sopimattomat olosuhteet määritellään. Jokin kyyläpomo selvitti asian niin, että se paikalla oleva konsta on se joka viimekädessä asian arvio ja päättää. Samassa yhteydessä ilmeni , että määrittelyssä otetaan huomioon juuri siinä kohtaa olevaa paikkaa suurempi alue. Esimerkkinä mainittiin pysäytyksen tapahtuessa vaikkapa kylän keskustassa, niin arviossa otetaan huomioon vähän suurempi alue, eli huomioidaan millaiset ne keliolosuhteen on kylän laitamilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.

        Se näytön harkitsee siinä pysäytystilanteessa, paikalla oleva konsta sekunnin tuhannesosissa, joten "rastia" on pidettävä jopa kyylälle vähintäänkin helppona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuollaista ole kukaan väittänyt. Luetun ymmärtämisellä tuokin asia korjaantuisi.

        Tuossahan sinä niin väität:

        "Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei."

        "Jos ja KUN se sakko tulee .... "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se näytön harkitsee siinä pysäytystilanteessa, paikalla oleva konsta sekunnin tuhannesosissa, joten "rastia" on pidettävä jopa kyylälle vähintäänkin helppona.

        Poliisi voi harkita näyttöä tuhannesosasekunnin, mutta jos kansalainen valittaa sakosta, niin tuomioistuimessa perehdytään tarkkaan siihen näyttöön, onko sitä vai ei. Syyttäjälle voi tulla orpo olo, jos poliisi ei esitä mitään muuta kuin "musta tuntui siltä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tuo talvireinkaita kokeva uudistus aikanaan tuli voimaan, niin paljon kyseltiin, että miten ne kesärenkaille sopimattomat olosuhteet määritellään. Jokin kyyläpomo selvitti asian niin, että se paikalla oleva konsta on se joka viimekädessä asian arvio ja päättää. Samassa yhteydessä ilmeni , että määrittelyssä otetaan huomioon juuri siinä kohtaa olevaa paikkaa suurempi alue. Esimerkkinä mainittiin pysäytyksen tapahtuessa vaikkapa kylän keskustassa, niin arviossa otetaan huomioon vähän suurempi alue, eli huomioidaan millaiset ne keliolosuhteen on kylän laitamilla.

        Missä kyseltiin? Kuka selvitti? Mikä on konsta? Miten ilmeni? Kuka mainitsi? Taas tulee paljon juttua ilman ensimmäistäkään lähdettä. Eli omasta päästä repäistyä juttua taas. Jotkut tässä ketjussa ovat osanneet perustella mikä pykälä pätee, miksi se pätee ja miten sitä sovelletaan. Sinulta tulee vaan samaa länkytystä ja jankutusta "on raportoitu", "on selvitetty", "on kyselty", "on mainittu" jne. muodossa mutta ei ainoatakaan lähdettä edelleenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se näytön harkitsee siinä pysäytystilanteessa, paikalla oleva konsta sekunnin tuhannesosissa, joten "rastia" on pidettävä jopa kyylälle vähintäänkin helppona.

        Ei sen hiekkalaatikkokaverisi konstan, johon siulla on joku fetissi, kun viljelet sitä nimeä koko ajan, näyttö edelleenkään päde. Kukaan konsta ei valvo liikennettä, vaan poliisi sitä ja poliisi tarvitsee näyttöä, jos asia riitautetaan. Oikeudessa ei riitä näytöksi, että "no mää tuhannesosassa harkitsin, että kyllä se vaaransi liikennettä". Paha todistaa, jos onnettomuutta ei ole tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se näytön harkitsee siinä pysäytystilanteessa, paikalla oleva konsta sekunnin tuhannesosissa, joten "rastia" on pidettävä jopa kyylälle vähintäänkin helppona.

        Missä pysäytystilanteessa? Miksi on pysäytetty, jos ajamisessa ei ole ollut huomauttamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä pysäytystilanteessa? Miksi on pysäytetty, jos ajamisessa ei ole ollut huomauttamista?

        Etkö tosiaan tiedä tai ole huomannut, että kyylät pysäyttää myös sattuman varaisesti, ilman mitään erikoista syytä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sen hiekkalaatikkokaverisi konstan, johon siulla on joku fetissi, kun viljelet sitä nimeä koko ajan, näyttö edelleenkään päde. Kukaan konsta ei valvo liikennettä, vaan poliisi sitä ja poliisi tarvitsee näyttöä, jos asia riitautetaan. Oikeudessa ei riitä näytöksi, että "no mää tuhannesosassa harkitsin, että kyllä se vaaransi liikennettä". Paha todistaa, jos onnettomuutta ei ole tapahtunut.

        Kyllä sen liikennettä valvovan kostan todistus myös oikeudessa pätee aina, tavallista matti teikäläistä paremmin, oli onnettomuutta tapahtunut tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi voi harkita näyttöä tuhannesosasekunnin, mutta jos kansalainen valittaa sakosta, niin tuomioistuimessa perehdytään tarkkaan siihen näyttöön, onko sitä vai ei. Syyttäjälle voi tulla orpo olo, jos poliisi ei esitä mitään muuta kuin "musta tuntui siltä".

        Ei sen syyttäjän "orpoon oloon" kannata tuudittautua, koska se kansalainen on kyylän todistusta vastaan reilusti heikommassa asemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan sinä niin väität:

        "Ei kesärenkaat käy 1.4 jälkeen jos keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Sillä ei ole merkitystä pysyykö tiellä tai ei."

        "Jos ja KUN se sakko tulee .... "

        Niin, sakkohan siitä mahdollisesti ja aivan oikeutetusti tulee. mikä tuossa nyt on niin epäselvää?.


      • Anonyymi

        ""Missä kyseltiin?" Yleisiissä medioissa, lehdissä ja TV:ä."
        No sen jo tiesinkin. Tarkkoja lähteitä?

        ""Mikä on konsta?". Kansanomainen nimitys poliisikonstaapelille, oletko tosiaan niin tyhmä ettet tuota ennen tiennyt?"
        Kukaan ei kutsu poliisia konstaksi, kuin sinä.

        ""Miten ilmeni?" Siten , että määrittely on yksin paikalla olevan kostan harkinnassa."
        Sinun väitteesi. Lain mukaan ei.

        "" Kuka mainitsi?" Sen aikainen media."
        Lähteeksi ei riitä "media". Tarkkoja lähteitä?

        Linkkejä noihin tapauksiin. Lähteeksi ei riitä "media, lehdet ja tv". Niitä tarkkoja lähteitä? Älä lätise turhia ja mene henkiläkohtaisuuksiin, vaan laita niitä lähteitä. Tuokin jo, että kiertelet ja kaartelet ja vasatilet suurpiirteisesti, alat haukkumaan ja epäasialliseksi, kertoo jo, että mitään lähteitä ei ole, vaan jutut on omasta päästäsi. Kukaan muu kuin sinä, ei kutsu poliisia konstaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sen syyttäjän "orpoon oloon" kannata tuudittautua, koska se kansalainen on kyylän todistusta vastaan reilusti heikommassa asemassa.

        Oletko oikeasti niin yksinkertainen, että luulet, että poliisilla todisteeksi riittää sana sanaa vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sakkohan siitä mahdollisesti ja aivan oikeutetusti tulee. mikä tuossa nyt on niin epäselvää?.

        Ei mitenkään automaattisesti tule. Et siis voi sanoa, että KUN sakko tulee. Eikä se tule oikeutetusti kesärenkaista huhtikuussa, jos onnettomuutta ei tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen liikennettä valvovan kostan todistus myös oikeudessa pätee aina, tavallista matti teikäläistä paremmin, oli onnettomuutta tapahtunut tai ei.

        Käytä sanaa poliisi, niin kaikki ymmärtävät. Konsta on itse käyttämäsi nimitys, jota kukaan muu ei käytä. Poliisin täytyy pystyä todistamaan, että lakia on rikottu. Todisteeksi ei riitä poliisin sana. Jos onnettomuutta ei tapahdu, poliisin on hyvin vaikea todistaa, että autoilija on rikkonut huolellisuusvelvollisuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tosiaan tiedä tai ole huomannut, että kyylät pysäyttää myös sattuman varaisesti, ilman mitään erikoista syytä?

        Ei pysäytä. Kyllä niillä joku syy on aina pysäyttämiseen. Luuletko tosiaan, että ne sattumanvaraisesti pysäyttelee autoja ja antaa sitten sakkoja vaikkapa kesärenkaista huhtikuussa, vaikkei mitään pykälää ole rikottu. Voi että miten pihalla olet.


    • Anonyymi

      Keli on hyvin poutainen ja tiet sulaneet suolan voimalla.🥴

      • Anonyymi

        Ja Pirkanmaalla kuiva kesäinen tie, mutta entä sitten, jossain on liukas ja luminen.


    • Anonyymi

      Eikö muka muuta tarvita liikenteessä ajamiseen kuin kesä-tai talvirenkaat? Jos on pelkät renkaat niin ei ole silloin ajovaloja eikä vilkkuja

    • Anonyymi

      Syytä on myös huomioida renkaiden kumiseoksien ominaisuudet. Kesärenkaat ovat turvallisemmat lämpimillä keleillä, kuin talvirenkaat. Kesärenkaiden ominaisuudet heikkenevät, kun lähestytään nollakelejä. Myös toisin päin, eli talvirenkaat ovat tehty kylmiin olosuhteisiin, eikä niiden ominaisuudet ole samat kuumilla keleillä.

      • Anonyymi

        Myös se, että kumi kovettuu ajan myötä. Yli 5 vuotta vanhat renkaat saattavat olla jo melko vaaralliset kovettumisesta johtuen, vaikka uraa olisi paljonkin jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös se, että kumi kovettuu ajan myötä. Yli 5 vuotta vanhat renkaat saattavat olla jo melko vaaralliset kovettumisesta johtuen, vaikka uraa olisi paljonkin jäljellä.

        Ei ne 5 vuodessa juurikaan miksikään muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne 5 vuodessa juurikaan miksikään muutu.

        Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta. Asiaan vaikuttaa myös se, miten renkaita säilytetään. 6 vuotta on siis suosituksen mukaan maksimi.

        Itselläni on omakohtaisia kokemuksia siitä, että 7 vuotta vanhoissa kovettuneissa talvirenkaissa oli huonompi pito, kuin tuliterissä kesärenkaissa. Tämän totesin kaverin autoon liittyen, keväällä lumisateen jälkeen.


    • Anonyymi

      TODENNÄKÖSESTI KYTTIEN SAKOTUS PERUSTE ON TULOS PALKKAUS HE KYTTÄÄVÄT AINA MUTTA PERUSTEETONTA SAKKOA EI PIDÄ KUITATA KOSKAAN.

      • Anonyymi

        Väärin, sakottavat jos aiheutat kolarin, ajat ojaan tai muuta ongelmaa ja vaaraa liikenteelle, eli saa sakon liikenteen vaarantamisesta. Jos selviät ilman ongelmia ja ajat säädyllisesti, niin et saa sakkoa. Olet ilmeisesti Persun änkyrä poika joka ei maksa parkkisakkoja ja muutkin kiistää ja maksaa sitten ne myöhemmin korotettuina?


      • Anonyymi

        Aina voit kiistää ja lähteä käräjille ja toivoa, että tyhmyytesi antaisi jotain anteeksi. Veikkaan, että olet turhan huutelija ja nöyrä reppana kun tositilanne tulee eteesi.


    • Anonyymi

      Maistereiden työmatka voi kestää tänään hiukan pitempään, onko evästä matkassa?🧑‍🚒

    • Anonyymi

      Valtavasti pelkikolareita ja vakuutusmaksut nousevat.

    • Anonyymi

      Hullu saa olla, muttei tyhmä.
      Ihan voit ajella vaikka talvella kesärenkailla, tappaisit vaan itsesi, mutta kusipäiden hpuhuista kärsii sitten täysin sivulliset.

      • Anonyymi

        Talvella voi hyvin ajaa kesärenkailla. Talvellakin on etelä-Suomessa usein kelejä, jolloin kesärenkaita ei vaadita, koska keli on hyvä. Mutta talvella talvirenkaita on käytettävä aina kun keli vaatii. Eli renkaita pitäisi olla aina vaihtamassa kelin mukaan, ei kätevää joten helpompi ajaa koko talvi talvirenkailla. Muuna aikana ei vastaavaa keliin perustuvaa pakkoa ole, vaan aina saa ajaa kesärenkailla huhti-lokakuun välisen ajan. Jos juhannuksena tulee Lapissa 20cm lunta, ei tarvitse alkaa talvirenkaita vaihtamaan alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella voi hyvin ajaa kesärenkailla. Talvellakin on etelä-Suomessa usein kelejä, jolloin kesärenkaita ei vaadita, koska keli on hyvä. Mutta talvella talvirenkaita on käytettävä aina kun keli vaatii. Eli renkaita pitäisi olla aina vaihtamassa kelin mukaan, ei kätevää joten helpompi ajaa koko talvi talvirenkailla. Muuna aikana ei vastaavaa keliin perustuvaa pakkoa ole, vaan aina saa ajaa kesärenkailla huhti-lokakuun välisen ajan. Jos juhannuksena tulee Lapissa 20cm lunta, ei tarvitse alkaa talvirenkaita vaihtamaan alle.

        Paitsi siellä Lapissa jos tai kun keli talvisena pitkään jatkuu.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe