Suomi petti kouluammuskelijan

Suomalainen koululaitos on epäonnistunut pahasti. Kiusatut lapset jätetään oman onnensa nojaan, eikä apua ole tarjolla. Ainut vaihtoehto on kiusatun siirtyä toiseen kouluun, sillä kiusaajia ei lain mukaan voida pakottaa vaihtamaan koulua.

Siispä en syytä teosta tätä yksittäistä lapsi raukkaa, vaan me kaikki Suomalaisessa yhteiskunnassa olemme yhtälailla epäonnistuneet ja pettäneet hänet. Hävetkäämme.

374

3362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko että tää ois sama juttu kun se Rauma sillon.

      • En ole perehtynyt Rauman tapaukseen, joten haluaisitko avata pointtiasi hieman enemmän?


      • Palstakamu kirjoitti:

        En ole perehtynyt Rauman tapaukseen, joten haluaisitko avata pointtiasi hieman enemmän?

        Juu, eiks siinäkin ampunu yks ja mun mielestä kiusaamisen takia. Ja se oli kans kauheen nuori. Kun nää muut kouluampujat on ollu vähän vanhempia ja ampunu ihan hulluna ympäriinsä. Eli jokela oli ensin sitten kauhajoki ja sitten saksassaki sattu samanlainen juttu. Kun mäitä uleensa euroopassa on vähempi.


      • JeroP kirjoitti:

        Juu, eiks siinäkin ampunu yks ja mun mielestä kiusaamisen takia. Ja se oli kans kauheen nuori. Kun nää muut kouluampujat on ollu vähän vanhempia ja ampunu ihan hulluna ympäriinsä. Eli jokela oli ensin sitten kauhajoki ja sitten saksassaki sattu samanlainen juttu. Kun mäitä uleensa euroopassa on vähempi.

        Eli jokela 2006 kauhajoki 2008 ja se saksa 2009. Mun mielestä kopiorikollisuutta. Ja tää nyt ja rauma taas enemmän yhtenevä, eikä siis mitään samaa noihin. En nyt jaksa penkoo enemmän.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Eli jokela 2006 kauhajoki 2008 ja se saksa 2009. Mun mielestä kopiorikollisuutta. Ja tää nyt ja rauma taas enemmän yhtenevä, eikä siis mitään samaa noihin. En nyt jaksa penkoo enemmän.

        Kopiointiahan se kiusaaminenkin on, eivätkä sitä harrasta innolla vain lapset ja nuoret tässä ajassa.

        Syvistä ja katkerista epäoikeudenmukaisuuden kokemuksista taas tapaa nousta epätoivoisia tekoja.

        Epätoivoisista teoista koituvista tragedioista nousee sitten kauhistelua ja tosiasioiden pakenemista ja kieltämistä.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        En ole perehtynyt Rauman tapaukseen, joten haluaisitko avata pointtiasi hieman enemmän?

        Aivan sama onko sinunlaisesi perehtynyt tähän tapahtumaan vai ei! Häh! Ja hah! Pösilö!


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Eli jokela 2006 kauhajoki 2008 ja se saksa 2009. Mun mielestä kopiorikollisuutta. Ja tää nyt ja rauma taas enemmän yhtenevä, eikä siis mitään samaa noihin. En nyt jaksa penkoo enemmän.

        Et sinä ois osannutkaan mitään penkoa, pösilö!
        Luuletko olevasi oikein joku Beck?!!!??!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ois osannutkaan mitään penkoa, pösilö!
        Luuletko olevasi oikein joku Beck?!!!??!!!

        Martin Beck? 😆😆😆😆😆😆


      • Anonyymi

        Se on niin pienestä kiinni ,kuin omasta päästään ja toisekseen vähän epäilyttää tuo kiusaaja puoli ,olisiko mahdollista että todellisuus onkin toiste päin niin kuin kukkahatut ja mätä mediat ilmoittelevat🤫


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama onko sinunlaisesi perehtynyt tähän tapahtumaan vai ei! Häh! Ja hah! Pösilö!

        Lähes kaikki koulusurmat on seurausta koulukiusaamisesta, alkaen usasta Colombinen kaupungista useita vuosia sitten . Jokaiseen on tarjottu aselakien kiristystä, itse syyhyn ei olla puututtu ? Sehän vaatisi viranomaisten toiminnan muutosta, opettajien vastuuta ym . Opettajat selittää että ei ehdi, pysty ym sitten pitää vaihtaa työtä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ois osannutkaan mitään penkoa, pösilö!
        Luuletko olevasi oikein joku Beck?!!!??!!!

        En mä haluiskaan olla Beck, vaan mieluummin joku kasvatustieteilijä kuin Pezzalozzi. Miks kasvatustieteilijät ei saa samanlaista kunnioitusta kuin poliisi ja miksei heistä tehdä samanlaisia päättymättömiä tv sarjoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ois osannutkaan mitään penkoa, pösilö!
        Luuletko olevasi oikein joku Beck?!!!??!!!

        Nimittely kielletty, sanoo netiketti.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Eli jokela 2006 kauhajoki 2008 ja se saksa 2009. Mun mielestä kopiorikollisuutta. Ja tää nyt ja rauma taas enemmän yhtenevä, eikä siis mitään samaa noihin. En nyt jaksa penkoo enemmän.

        Niin ja Joel Marin ampui koululaisia Savossa 2019


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama onko sinunlaisesi perehtynyt tähän tapahtumaan vai ei! Häh! Ja hah! Pösilö!

        Pitääkö täällä olla myös typeriä kommentteja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Martin Beck? 😆😆😆😆😆😆

        Todennäköisemmin Ior Bock


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Juu, eiks siinäkin ampunu yks ja mun mielestä kiusaamisen takia. Ja se oli kans kauheen nuori. Kun nää muut kouluampujat on ollu vähän vanhempia ja ampunu ihan hulluna ympäriinsä. Eli jokela oli ensin sitten kauhajoki ja sitten saksassaki sattu samanlainen juttu. Kun mäitä uleensa euroopassa on vähempi.

        Ja nämä isommat juhlitaan olivat äärioikeiston kannattajia ,niinkuin poliisi Heidinkin ampuja. Sekä Kankaanpään ampumis suunnittelijat. Äärioikeisto on pahin uhka sanoo Supo. Ja turha tähän on kaikkialle ehtivä kommentoija väittää vastaan ,koska asia on todettu kuulustelujen yhteydessä. Onhan meilläkin ihan Brevjikin ihailijat puhemiehenä. Niistäkin Jussin twiiteistä sen on voinut lukea. Lienee ehkä jo poistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopiointiahan se kiusaaminenkin on, eivätkä sitä harrasta innolla vain lapset ja nuoret tässä ajassa.

        Syvistä ja katkerista epäoikeudenmukaisuuden kokemuksista taas tapaa nousta epätoivoisia tekoja.

        Epätoivoisista teoista koituvista tragedioista nousee sitten kauhistelua ja tosiasioiden pakenemista ja kieltämistä.

        Ja aina vaan pahenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama onko sinunlaisesi perehtynyt tähän tapahtumaan vai ei! Häh! Ja hah! Pösilö!

        Lopeta jo tuo lapsellinen nimittely ,kun kuitenkin olet aikuinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ois osannutkaan mitään penkoa, pösilö!
        Luuletko olevasi oikein joku Beck?!!!??!!!

        Mene jo ottamaan lääkkeesi. Käyttäydyt kuin uhmaikäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on niin pienestä kiinni ,kuin omasta päästään ja toisekseen vähän epäilyttää tuo kiusaaja puoli ,olisiko mahdollista että todellisuus onkin toiste päin niin kuin kukkahatut ja mätä mediat ilmoittelevat🤫

        Ai mätä media ja kukkahatut tutkiikin tapausta ? En tiennytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki koulusurmat on seurausta koulukiusaamisesta, alkaen usasta Colombinen kaupungista useita vuosia sitten . Jokaiseen on tarjottu aselakien kiristystä, itse syyhyn ei olla puututtu ? Sehän vaatisi viranomaisten toiminnan muutosta, opettajien vastuuta ym . Opettajat selittää että ei ehdi, pysty ym sitten pitää vaihtaa työtä ?

        Näin on. Tasapuolisessa kodissa harvemmin kasvaa koulukiusaajia. Mutta tämä palsta kertoo sen että tänne juuri kirjoittelee ne joilla viha on sytyke.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        En mä haluiskaan olla Beck, vaan mieluummin joku kasvatustieteilijä kuin Pezzalozzi. Miks kasvatustieteilijät ei saa samanlaista kunnioitusta kuin poliisi ja miksei heistä tehdä samanlaisia päättymättömiä tv sarjoja.

        Minä haluan olla Gunvald ,niin saakeli sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimittely kielletty, sanoo netiketti.

        Se on vain läppää, siitä saa sulan hattuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö täällä olla myös typeriä kommentteja?

        Aina. Kun eräät ehtii toisilta palstoilta.


    • Anonyymi

      Onko tuo nyt jotain uutta tiedätkö luulen syyksi tuolle ettei kiusaajaa kiusaajia siirretä toiseen kouluun johtuvan siittä että ovat herrojen omia kakaroita jotka sitä kiusaamista pääasiassa tekee

      • Anonyymi

        Lestoja


      • Anonyymi

        Vtut johdu tollasista että kiusaaja saa jäädä mut kiusattu joutuu lähtemään jos ei muu auta.
        Se on niille kiusatuille aika rankkaa kaiken jälkeen olla täysin yksin uudessa paikassa. Sivusta joku joka käy kiusatun lapsen haudalla nykyään eikä vietä aikaa yhdessä.


      • Anonyymi

        Rahalla saa ja hevosella pääsee.


    • No mä en ole lukenut kuin murto-osan asiaan liittyvästä uutisoinnista, niin en tiedä asian yksityiskohdista juuri mitään itse tapahtuman lisäksi. Mutta riippumatta yhteiskunnasta ja laeista, yksilö ihan itse tekee ne omat valintansa, vaikka sitten vajaavaltaisena tai vajailla perusteilla, siitä on turha yhteiskuntaa syyttää. Lapsi itse teki valintansa, oman harkintansa perusteella ja lopputulos on surullinen kaikille.

      Se, että taustalle rakentuu kuva ymmärtääkseni kiusaamisesta, johon ilmeisesti ei ole onnistuttu puuttumaan riittävän voimallisesti, ei muuta sitä asiaa. Vastuu on ensisijaisesti sillä lapsella, nimenomaan ihmisenä. Kun lait ja asetukset otetaan huomioon, voidaan vastuu vähintään jakaa, mutta luultavimmin siirtää muille tahoille.

      Asia on loogisesti yhtäläinen nähden siihen, jos vaikkapa minä, ainakin fyysiesti aikuinen olio alkaisin ampumaan kollegojani, koska ovat minua kiusanneet eikä työnantajani ole asiaa kyennyt riittävän voimallisesti hoitamaan. Kenen olisi vastuu? Niin.

      Se, että joku pienenä ihmisenä tekee pahoja asioita ei poista sitä yksilön vastuuta omista valinnoistaan. Toki voidaan hyvällä syyllä todeta, että kyseiseen pieneen ihmiseen määräysvallassa olevat tahot ovat myös epäonnistuneet ja sitten omilla tavoillaan osavastuussa, mutta yksilön vastuuta omista valinnoistaan se ei silti muuta.

      Tämä on asiaan liittyvä mielipide, faktoja asian osalta hoitavat viranomaiset.

      • Anonyymi

        Mitä luulet menikö kuollut lapsi tuonelan tuskiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet menikö kuollut lapsi tuonelan tuskiin?

        Luullakseni kuollut lapsi meni patologille.


      • Anonyymi

        Melko pintapuolisesti ihmisyyttä, vastuuta, yhteisöä ja ympäristöä tarkastelet. "Loogisesti yhtäläinen"? Kuulostaapa hienolta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Luullakseni kuollut lapsi meni patologille.

        Sulla ei taida olla sielua ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melko pintapuolisesti ihmisyyttä, vastuuta, yhteisöä ja ympäristöä tarkastelet. "Loogisesti yhtäläinen"? Kuulostaapa hienolta.

        No tehdään asia helpoksi. Jos sinä valitset tehdä minkä tahansa teon, iästä riippumatta, niin kuka sen valinnan teki? Ja sen jälkeen vastaa siihen, että kenellä on vastuu tekemistään valinnoista?

        Tuo kaikki on puhdasta logiikkaa ilman tunteita. Heti kun sotket siihen mukaan tunteet, loppuu logiikka ja aletaan arvostelemaan niitä, jotka ovat eri mieltä, kuten edellä itse jo ehdit tekemään. Ja tämä on se syy, miksi tuomioistuimina eivät ole kylän vanhimmat, vaan täysin erilliset instituutiot. Sitä kutsutaan myös edistykseksi, mutta mikäli se ei tyydytä, pääsee vaikkapa Afghanistanissa edelleen kylän vanhimpien tuomittavaksi jos tekee jotain mikä ei sovi kyläyhteisön pirtaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla ei taida olla sielua ollenkaan.

        Voi olla ja voi olematta. Asia ei ole minun hallussani ja vielä vähemmän se asia kuuluu sinulle. Fakta on se, että kuollut lapsi meni patologille. Jos sinulle tietoa siitä mihin kuollut lapsi sen jälkeen mahdollisesi meni, niin ole hyvä valaise meitä muitakin viisaudellasi.


      • Anonyymi

        Mikä jesus sinä kuvittelet olevasi?!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Luullakseni kuollut lapsi meni patologille.

        Voi v ttu miten mahtava kommentti, sinä jesus!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Voi olla ja voi olematta. Asia ei ole minun hallussani ja vielä vähemmän se asia kuuluu sinulle. Fakta on se, että kuollut lapsi meni patologille. Jos sinulle tietoa siitä mihin kuollut lapsi sen jälkeen mahdollisesi meni, niin ole hyvä valaise meitä muitakin viisaudellasi.

        Tuonelan tuskat tai Aabrahamin helma.


      • Anonyymi

        Kiusaaminen olisi lieventävä seikka koska tilanne ajoi sinut epätoivoiseen tekoon. Uhri provosoi sua ja sä provosoiduit jatkuvasta kiusaamisesta. Et nähnyt muuta ulospääsyä.
        Kyllä uhrin omalla myötävaikuttamisellakin on merkitys tapahtuneeseen. Jos ei olisi kiusannut, olisiko tätä tapahtunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet menikö kuollut lapsi tuonelan tuskiin?

        Meni iankaikkiseen rauhaan ja kirkkauteen.
        Näinkin olemme oppineet oppien runsaudessa.


      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa mieltä. Aseeseen tarttuminen on valinta. Muistan teiniajoiltani tapauksen, jossa eräs minua vanhempi koululainen uhkasi kotimatkallani työntää minut ojaan ja hukuttaa sinne. Hän seurasi minua noin 400 metrin matkan viskellen solvauksia niskaani.

        Kannoin sen jälkeen jonkin aikaa mukanani rikkinäistä mustekynän terää, kunnes luovuin siitä ja jätin kotiin. Tiedostin, että kannoin tietynlaista asetta mukanani ja, että saisin sillä halutessani pahaakin jälkeä aikaiseksi.

        Joten haluan sanoa loppuun, että miettikää ensin todella, ennen kuin otatte minkä tahansa aseeksi sopivan mukaanne, koska kyse ei ole pelkästään sen toisen hengestä tai terveydestä, vaan sinun loppuelämästäsi. Haluatko pilata kaikki suunnitelmasi, haaveesi ja välisi kavereihin? Sinä olet tärkeä, älä tee mitään peruuttamatonta!


      • Anonyymi

        Kirjoitat asiaa. Lapsellakin on vastuu omasta toiminnastaan se on selvä.

        Olen pettynyt tuon koulukiusaamisen nostamiseen ylimmäksi puheenaiheeksi ja voivoittelun kohteeksi, etenkin kun se on vain kerrottu syyllisen esittämänä, ei minään faktana vielä. Koulukiusaamisella voi puolustautua, vaikka kyse ei olisi ollut ollenkaan koulukiusaamisesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa. Lapsellakin on vastuu omasta toiminnastaan se on selvä.

        Olen pettynyt tuon koulukiusaamisen nostamiseen ylimmäksi puheenaiheeksi ja voivoittelun kohteeksi, etenkin kun se on vain kerrottu syyllisen esittämänä, ei minään faktana vielä. Koulukiusaamisella voi puolustautua, vaikka kyse ei olisi ollut ollenkaan koulukiusaamisesta.

        Silleen mut on kasvatettu (tai oikeammin jätetty kasvattamatta ja on itse joutunut pienestä alkaen kelaamaan miten asiat on ja menee), että vastuu omista valinnoista on vain itsellä, kaikissa tilanteissa.

        Toi kiusaamiseen vetoaminen, oli koittanut saada siihen apua tai ei, on vähän sama kuin millä selitetään ylilyöntejä kännissä. "En mä yleensä ole väkivaltainen, mutta kun oli sitä kaljaakin siinä otettu ja kotona on ollut vähän vaikeeta kun muksu valvottaa ja..." Seli seli.

        Toki lapsi painii hiukan eri sarjassa, ei välttämättä kovin hyvin hahmota asioiden suhteita toisiinsa tai mittasuhteita, mutta jos kiusattunakin päätyy aseen kanssa toimimaan, ei vika ole enää kiusaamisessa ja siinä että siihen ei ole puututtu, vaan lapsessa ja mahdollisesti kotikasvatuksen puutteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet menikö kuollut lapsi tuonelan tuskiin?

        Kuollut lapsi haudataan eikä tunne enää mitään. Läheiillä ikuinen suru.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Voi olla ja voi olematta. Asia ei ole minun hallussani ja vielä vähemmän se asia kuuluu sinulle. Fakta on se, että kuollut lapsi meni patologille. Jos sinulle tietoa siitä mihin kuollut lapsi sen jälkeen mahdollisesi meni, niin ole hyvä valaise meitä muitakin viisaudellasi.

        Oikeassa olet. Ja sitten hänet tuhkataan. Ja ihan on sydän paikallaan. Niin minunkin pojalle teimme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen olisi lieventävä seikka koska tilanne ajoi sinut epätoivoiseen tekoon. Uhri provosoi sua ja sä provosoiduit jatkuvasta kiusaamisesta. Et nähnyt muuta ulospääsyä.
        Kyllä uhrin omalla myötävaikuttamisellakin on merkitys tapahtuneeseen. Jos ei olisi kiusannut, olisiko tätä tapahtunut?

        Aika harvoin aikuinenkaan tappaa jos ei provosoida. Siis yleensä. Tietenkin on myös huumeet ja viina jotka voi muuttaa lupsakan ihmisen tappokoneeksi. Silloin ei toisen tarvitse kun sanoo jotain vastaan niin se on siinä
        .


    • Anonyymi

      Häpeä. Kyllä.

    • Anonyymi

      Olisi säästänyt viimeisen luodin itselleen.

      • Anonyymi

        Kiusaajat ovat aina saastaisia. Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaajat ovat aina saastaisia. Sitä saa mitä tilaa.

        Mitenhän tuollainen ihminen pärjää aikuiselämässä, aika vaikeaa tulee olemaan jos jokainen tympeä lausahdus saa aikaan mahdottoman murhaamishimon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän tuollainen ihminen pärjää aikuiselämässä, aika vaikeaa tulee olemaan jos jokainen tympeä lausahdus saa aikaan mahdottoman murhaamishimon.

        No kaikenlaiset psykopaatit ja typeryksethän täällä pärjäävät ihan mukavasti, joten eiköhän tuo ole irrelevantti kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän tuollainen ihminen pärjää aikuiselämässä, aika vaikeaa tulee olemaan jos jokainen tympeä lausahdus saa aikaan mahdottoman murhaamishimon.

        Tiedätkö yhtään miten kammottavaa kiusaamista voi olla ? Koulupäivän aikana lyödään ja potkitaan maassa makaavaa päähän ! Ja tätä tapahtuu mikäli vaan menet kouluun. Ainoa keino on jäädä pois koulusta, koska meillä ei suojella lapsia kouluväkivallalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö yhtään miten kammottavaa kiusaamista voi olla ? Koulupäivän aikana lyödään ja potkitaan maassa makaavaa päähän ! Ja tätä tapahtuu mikäli vaan menet kouluun. Ainoa keino on jäädä pois koulusta, koska meillä ei suojella lapsia kouluväkivallalta.

        Suomessakin pitäisi olla välitunneilla vartijat niin laitettaisiin kiusaajat kuriin.
        Monessa koulussa hakataan lapsia miksi heitä ei syyllistetä siitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikenlaiset psykopaatit ja typeryksethän täällä pärjäävät ihan mukavasti, joten eiköhän tuo ole irrelevantti kysymys.

        Yst. pottutohtori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikenlaiset psykopaatit ja typeryksethän täällä pärjäävät ihan mukavasti, joten eiköhän tuo ole irrelevantti kysymys.

        On se vaan upeeta😜, että pottutohtori on oppinut sivistyssanan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän tuollainen ihminen pärjää aikuiselämässä, aika vaikeaa tulee olemaan jos jokainen tympeä lausahdus saa aikaan mahdottoman murhaamishimon.

        Miten kiusaajat pärjäävät kun toipuvat niin ottavatko uuden uhrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se vaan upeeta😜, että pottutohtori on oppinut sivistyssanan.

        Jyväskylän mlk:sta haisee ja tuulee taas! Ja Oulun Pa ja myös!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylän mlk:sta haisee ja tuulee taas! Ja Oulun Pa ja myös!

        Kainuusta kajahtaa! 😆😜🤪😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kainuusta kajahtaa! 😆😜🤪😂

        Lähtikö vaihteeksi taas järki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän tuollainen ihminen pärjää aikuiselämässä, aika vaikeaa tulee olemaan jos jokainen tympeä lausahdus saa aikaan mahdottoman murhaamishimon.

        Aikuisellakin voi toki mitta tulla täyteen kuten tässä, sitä patoutunutta raivoa, ja kohde sitten saa osakseen aiempienkin tympeilijöiden edestä. Kaikki eivät osaa sanoa nasevasti vastaan täsmäajoituksella. Siitä jää kaunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän tuollainen ihminen pärjää aikuiselämässä, aika vaikeaa tulee olemaan jos jokainen tympeä lausahdus saa aikaan mahdottoman murhaamishimon.

        Onko sitten vain typerä lausahdus vaiko jatkuva kiusaaminen. Emme tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikenlaiset psykopaatit ja typeryksethän täällä pärjäävät ihan mukavasti, joten eiköhän tuo ole irrelevantti kysymys.

        Niitähän on ihan hallituksessakin
        Hyvin ovat pärjänneet. Tuskin silti uskaltavat yksin liikuskella ihmisten ilmoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö yhtään miten kammottavaa kiusaamista voi olla ? Koulupäivän aikana lyödään ja potkitaan maassa makaavaa päähän ! Ja tätä tapahtuu mikäli vaan menet kouluun. Ainoa keino on jäädä pois koulusta, koska meillä ei suojella lapsia kouluväkivallalta.

        Eipä tuosta niin kauan ole kun koulukaverit kiduttivat pojan hengiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin pitäisi olla välitunneilla vartijat niin laitettaisiin kiusaajat kuriin.
        Monessa koulussa hakataan lapsia miksi heitä ei syyllistetä siitä?

        Kyllä vartijat on oltava. Lapset ja aikuiset voi niin huonosti ,että tämäkään kerta ei jäänyt viimeiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtikö vaihteeksi taas järki?

        Näköjään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikuisellakin voi toki mitta tulla täyteen kuten tässä, sitä patoutunutta raivoa, ja kohde sitten saa osakseen aiempienkin tympeilijöiden edestä. Kaikki eivät osaa sanoa nasevasti vastaan täsmäajoituksella. Siitä jää kaunaa.

        Aivan.


    • Anonyymi

      Pakollinen kauhisteluvaihe meneillään medioissa. Ylekään ei julkaise edes kommenttia, jossa todetaan, että samaa on luvassa nykyajan ja -kulttuurin yhteiskunnassa vain lisää. Rajatonta itsekeskeisyyttä, heikompien potkimista ja julmuutta. Näiden kaikkien hedelmiä, ihan jo lapsista alkaen, todellakin.

      Totuutta vihataan niin paljon, että myydään demokratiat, sananvapaudet, tasa-arvot kernaasti, jotta sitä ei tarvitsisi kuulla.

      Ihan hallitusti näitä hedelmiä tilataan kaikin tavoin koko valtiona ja kulttuurina, joten kai ne sitten pitäisi kestääkin, eikä laittaa hurskaasti päitä pensaisiin?

    • Anonyymi

      Tikittävä aikapommihan tuo lapsi on ollut, tuskin koskaan täysin järjissään. Vanhemmat saavat kiittää onneaan ettei pojalle tullutkaan heidän ampuminen mieleen pleikkariajan vähentämisen takia, vaan lähtikin kouluunsa lahtaamaan porukkaa. Vanhemmat saisivat kanssa Suomessa herätä ja tarkkailla lapsiensa psyykkeitä hieman paremmin.

    • Anonyymi

      Ei kannata kiusata. Missään.

    • Anonyymi

      Varsin törkeää, että uhria ei ole edes haudattu, kun jo syyllistetään kiusaamisesta. Jokainen lasten kanssa aikaansa viettänyt tietää sen, että lapset puolustelevat omia tekojaan ja mm. tuo "se kiusasi" on hyvin yleinen puolustus. Sellaista nyt ei tapahdu, etteikö lapsi jonkun syyn keksisi vierittää syytä itseltään pois. Kyseinen poika ei edes ollut ollut siellä koulussa kuin vuodenvaihteesta, että mitään kovin hirveetä ja pitkäkestoista siellä ei taatusti ollut ehtinyt tapahtua.

      • Et tainnut edes lukea viestiäni. Puhuin asiasta yhteiskunnan tasolla.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Et tainnut edes lukea viestiäni. Puhuin asiasta yhteiskunnan tasolla.

        Se, että edes viittaat kiusaamiseen syynä, syyllistää uhrit automaattisesti ja se on törkeää. Missään ei ole, ainakaan vielä, sanottu, että heillä olisi mitään tekemistä minkään kiusaamisen kanssa.


      • Anonyymi

        Mistä tiedät jos häntä oli aikaisemmassa koulussa jo kiusattu.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Et tainnut edes lukea viestiäni. Puhuin asiasta yhteiskunnan tasolla.

        Ja tekijä on ehdottomasti syyllinen, eikä mikäön lapsiraukka. Toki hän tarvitsee apua, mutta ei päähänsilittelyä ja hyssyttelyä. Hän on tappanut toisen lapsen ja haavoittanut paria muuta vakavasti ja hänen kuuluu kokea siitä erittäin suurta syyllisyydentunnetta, jolla ei ole mitään tarvetta ihan heti helpottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät jos häntä oli aikaisemmassa koulussa jo kiusattu.

        Sittenhän tilanne on vielä pahempi ja hän on "kostanut" syyttömille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät jos häntä oli aikaisemmassa koulussa jo kiusattu.

        Ja ihan yhtä hyvin hän voi olla itse kiusaaja.


      • Anonyymi

        Mistä v tusta sen sinä muka tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sittenhän tilanne on vielä pahempi ja hän on "kostanut" syyttömille.

        Vaan jospa hekin kiusasivat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se, että edes viittaat kiusaamiseen syynä, syyllistää uhrit automaattisesti ja se on törkeää. Missään ei ole, ainakaan vielä, sanottu, että heillä olisi mitään tekemistä minkään kiusaamisen kanssa.

        Olkoon syy mikä tahansa, on lapsi jätetty asian kanssa yksin. Syy on yhteiskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan jospa hekin kiusasivat.

        Sitten on jo syytä katsoa peiliinkin, jos noin. Törkeää alkaa heti leimaamaan kiusaajiksi.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Olkoon syy mikä tahansa, on lapsi jätetty asian kanssa yksin. Syy on yhteiskunnassa.

        Mikään ei tällä hetkellä tue tuotaväitettä. Lapset puolustelevat AINA. Se on takuuvarmaa, että hän ei myöntäisi, vaikka olisi vain vienyt aseen kouluun leveilläkseen.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Olkoon syy mikä tahansa, on lapsi jätetty asian kanssa yksin. Syy on yhteiskunnassa.

        Ei todellakaan ole ihan sama. Tekijä on syypää, se ei muutu mihinkään, ja häntä on täysin turhaa yrittää puolustella. Hän on aivan yksin syyllinen ja vain hän on syyllinen omaan tekoonsa. Näin itsekin aikanaan pahasti koulukiusattuna voin todeta, että päästään vialla tuo on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tekijä on ehdottomasti syyllinen, eikä mikäön lapsiraukka. Toki hän tarvitsee apua, mutta ei päähänsilittelyä ja hyssyttelyä. Hän on tappanut toisen lapsen ja haavoittanut paria muuta vakavasti ja hänen kuuluu kokea siitä erittäin suurta syyllisyydentunnetta, jolla ei ole mitään tarvetta ihan heti helpottaa.

        Totta tuokin,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole ihan sama. Tekijä on syypää, se ei muutu mihinkään, ja häntä on täysin turhaa yrittää puolustella. Hän on aivan yksin syyllinen ja vain hän on syyllinen omaan tekoonsa. Näin itsekin aikanaan pahasti koulukiusattuna voin todeta, että päästään vialla tuo on.

        Ei ole yksin syyllinen kiusaaminen on aina väärin kummatkin teot ovat vääriä.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Olkoon syy mikä tahansa, on lapsi jätetty asian kanssa yksin. Syy on yhteiskunnassa.

        Mistä sinä tiedät, että lapsi on jätetty yksin?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Et tainnut edes lukea viestiäni. Puhuin asiasta yhteiskunnan tasolla.

        Se spekuloi🙁 ne ei ole luotettavia lähteitä. kyllä se poika näkee varmasti koulun tiloista videoista 2vkon miten on käyttäydytty poikaa kohtaan.

        Emmehän tiedä kuinka paljon väkivaltaa kohdannut lyhyessä aikaa. Poliisi kumminkin vahvistaa tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ihan yhtä hyvin hän voi olla itse kiusaaja.

        Miksi kiusaaja ampuisi, hänhän tuntee olevansa niskan päällä. Verisesti loukatun käytöstä, sellaiseksi itsensä tuntevan. Toki voi itse provosoida sanomaan pahasti. Häirikkö siis. Nepsy luultavasti. Hankala ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole ihan sama. Tekijä on syypää, se ei muutu mihinkään, ja häntä on täysin turhaa yrittää puolustella. Hän on aivan yksin syyllinen ja vain hän on syyllinen omaan tekoonsa. Näin itsekin aikanaan pahasti koulukiusattuna voin todeta, että päästään vialla tuo on.

        Ampuja ilmoitti olevansa pahoillaan tapahtuneesta.
        Tämähän riittää nykypäivänä vallan mainiosti, eikä sitä
        saa kaivella sen enempää, tai on rasisti tai natsi.
        Fakta ja fiktio on nykyään sekoittunut ja sen takia, todellisuus
        on mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kiusaaja ampuisi, hänhän tuntee olevansa niskan päällä. Verisesti loukatun käytöstä, sellaiseksi itsensä tuntevan. Toki voi itse provosoida sanomaan pahasti. Häirikkö siis. Nepsy luultavasti. Hankala ihminen.

        Kun mieli on pimpom "verisesti" voi loukkaantua esimerkiksi siitä, että kaverit naurahtaa kiusaaja-ampujan mielestä väärässä kohdassa. Tai vähättelee aselapsen asetta kutsuen sitä leluksi. Tai sanoo, ettet uskaltaisi ampua tyhmällä aseellasi. Tästä voi ampuja hyvinkin loukkaantua verisesti ja näyttää mokomille kiusanhengille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole ihan sama. Tekijä on syypää, se ei muutu mihinkään, ja häntä on täysin turhaa yrittää puolustella. Hän on aivan yksin syyllinen ja vain hän on syyllinen omaan tekoonsa. Näin itsekin aikanaan pahasti koulukiusattuna voin todeta, että päästään vialla tuo on.

        Kyllä näin juuri. Eikä syytetyn koulukiusaamista ole poliisikaan vielä allekirjoittanut. On ehdotettu jopa kolmiodraamaa, jossa ampuja veti lyhyemmän korren ns. hävisi ja siitä alkoi kantamaan kaunaa. Tätä voi pitää huuhaana, ehkä se sellaista onkin, mutta siitä paljastuu hyvin se mitä poliisi sanoi "Kiusaaminen on hyvin laaja käsite, jonka jokainen meistä subjektiivisesti ja yksilöllisesti kokee."

        Mitään viitteitä ei ole siitä, että juuri uhrit olisivat kiusanneet ampujaa. Siksi tuo kolmiodraama sopisi erityisen hyvin selitykseksi tapahtumien kulkuun, ja heidän sukupuolensa.

        Oli mitä oli niin tässä tapauksessa on kyse katujengien ihailusta roadman kulttuurista. Mutta media keskittyy kiusaamiseen. Pah.


    • Anonyymi

      haluan katsoa uuuden jakson jodtsin Dabrina -teini-joits ja sitä ei mitään joku muxtsalszinen JeroP- --xellinen hgäiritxe

    • Anonyymi

      Purran Riikka halusi ampua ihmisiä joukkoliikennevälineessä.

      • Anonyymi

        Vakava aihe, mutta tämä oli hauska välikommentti😂😂😂


    • Anonyymi

      Kyllä. Kiusaaminen pitäisi kriminalisoida niin että kiusaaja saisi rangaistuksen. Se on ainoa keino estää kiusaajia. Rangaistus voisi olla 2 kuukauden erottaminen koulusta tai luokalle jättäminen. Sitten alkaisi kiusaajien vanhempiakin kiinnosta mitä jälkikasvu touhuaa...

      • Anonyymi

        Lasten kanssa ongelma on se, että noissa tilanteissa ei läheskään aina ole yksinkertaista syyllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten kanssa ongelma on se, että noissa tilanteissa ei läheskään aina ole yksinkertaista syyllistä.

        Kaikki jotka osallistuvat kiusaamiseen ovat syyllisiä. Ei vain se yksi päätekijä joka aloitti kaiken ja houkutti muut mukaan kiusaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki jotka osallistuvat kiusaamiseen ovat syyllisiä. Ei vain se yksi päätekijä joka aloitti kaiken ja houkutti muut mukaan kiusaamaan.

        Entä välinpitämättömät tai salaa helpottuneet hermostuksissaan tirskuvat joita ei valittu kohteeksi.


    • Anonyymi

      Olihan tuo poika uhkaillut myös vielä kotimatkallaan sivullisia, eli ei tämä uhkakäytös ainakaan rajoittunut näihin hänen mukaansa kiusanneisiin.

      • Anonyymi

        Amokpsykoosi, ei ollut järjissään.


    • Anonyymi

      Tässä voisi olla tyyliin ensimmäisestä kerrasta kirjallinen varoitus, toisesta kerrasta rangaistus.

      Ja kyllä näissä on syyllinen, se on se kiusaaja.

      Ja kiusaaminen ei ole sitä että ei pidä toisesta tai että ei halua kaveerata toisen kanssa.
      Kiusaaminen on sitä että puhuu pahaa toisesta, mustamaalaa keksityillä jutuilla, haukkuu, nimittelee, rikkoo kiusatun tavaroita tai vahingoittaa kiusattua, kerää kaveriringin joka syrjii yhtä. Se on kiusaamista.

    • Anonyymi

      Stubbin väkinäisestä twiitistä huomasi heti, ettei paljoa koko tapaus kiinnosta. Hän ei kykene samaistumaan tekijään joka oli koulukiusattu eli luuseri. Sen sijaan hän surkutteli koulukiusaajien kohtaloa sanoin: "se olisin voinut olla myös minä".

    • Anonyymi

      Maassa jossa joka puolella tuputetaan jotain Ukrainan sotaa, uhkia, säästöjä, koronaa, kasvaa ymmärrettävästi epätasapainoisia nuoria.
      Missä on iloisuus, positiivinen uutisointi?

    • Anonyymi

      Enpä usko, että kukaan täysipäinen ko. lasta syyttää. Jos jotakuta, niin revolverin omistajaa. Sille on syynsä miksei asetta ihan joka pönttö saa kantaa.

      Nuo koulukiusaamisasiat on tosi monimutkaisia. Esim. kiusaajakin voi kokea tulleensa kiusatuksi jos hänen kiusaamansa henkilö mottaakin takaisin. Me ei tiedetä tästä jutusta paljon mitään.

      • Anonyymi

        Kiusatunko pitäisi olla nyrkkeilysäkki ja ottaa kaikki mahdolliset iskut vastaan. Sinäpä hoopo olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusatunko pitäisi olla nyrkkeilysäkki ja ottaa kaikki mahdolliset iskut vastaan. Sinäpä hoopo olet.

        Kiusatusta tulee kiusaaja kun hän kiusaa, mikä meni ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusatusta tulee kiusaaja kun hän kiusaa, mikä meni ohi?

        Sulla meni ohi.


      • Anonyymi

        Aito kiusaaja tietää tasan tarkkaan että on painanut toista onnistuneesti alas. Ja tietää saaneensa köniin ansaitusti. Vaikkakin voi sen sitten kostaa pahemman kerran. Koska alempana pitämänsä ei ole pysynyt hänelle osoitetussa roolissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusatusta tulee kiusaaja kun hän kiusaa, mikä meni ohi?

        Kyllä kiusaaja on valta hierarkiassa ylempänä, hänen asemaansa horjuttaa jos joku ei alistu. Mutta ei tämä kiusatuksi muutu, joku voi jopa pitää siitä että saa provosoitua käymään käsiksi eli menettämään täysin malttinsa. Nämä ovat kovia leikkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kiusaaja on valta hierarkiassa ylempänä, hänen asemaansa horjuttaa jos joku ei alistu. Mutta ei tämä kiusatuksi muutu, joku voi jopa pitää siitä että saa provosoitua käymään käsiksi eli menettämään täysin malttinsa. Nämä ovat kovia leikkejä.

        Ei sinun mielestäsi muutu, mutta omasta mielestään muuttuu, ja voi käydä kuten tässä tapauksessa on käynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusatusta tulee kiusaaja kun hän kiusaa, mikä meni ohi?

        Hmm....Sote... huonot palvelut ja kovat vuokrat...Kuntien pelastajat.


    • Anonyymi

      Mistäpä me tiedetään, vaikka ampuja olisi psykopaatti. Normaalia käytöstä tuo ei ole, sillä muutoinhan kouluissa ei montaa elävää kävijää enää olisi.

      Yhteiskunta ei aja ylinopeutta eikä tunge pullaa suuhun.

      xLiner

      • Anonyymi

        Psykopaatit kiusaavat. Henkinen sekä fyysinen väkivalta synnyttää uutta väkivaltaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jee sain JeroP n pään pyörällw well what would you exptect from some ex-kk-negotiator?

      Montako runkkauuskertaa JeroP on tänään twgbtr euurrööjlö asunwb.bwarw355ww5 ouoowkua

    • Anonyymi

      Kouluja on erilaisia ja jos henkilökunnan määrästä vielä säästösyistä supistetaan, menee entistä huonommin. Onnekseni olen pienessä koulussa töissä missä aikuisia riittää vielä ja kiusaamiseen kyetään heti puuttumaan. Joissain välkillä on 1 aikuinen ja satoja lapsia, meillä on alle sata lasta ja 5 aikuista välkällä silmät auki.

      Katsoisin henkilökunnan supistamisen ehdottomasti kielteiseksi leikkaukseksi.

      Ja päävastuu lasten hyvinvoinnista on aina ensisijaisesti kotona. Koulut ja päiväkodit ei ole kasvatuslaitoksia, jossa lapsi saa kaiken. Ei, vaan koti on se jonka kuuluu kasvattaa etunenässä, koulujen ja päiväkotien tehdä yhteistyötä.

      Ei olla isi ja äiti.

      Jasu

      • Anonyymi

        Ja niin paljon kun muakin on koulukiusattu vuosia ja työpaikkakiusattu sairauksieni takia, niin eipä ole tullu mieleen ketään ampua. Jäi polveenkin ikuinen vaiva tönimisestä nurin välkillä, nesteen kertymisestä polvipussiin. Ei kestä koukussa kauan jalkaa pitää. Polvi särkee ja rutisee. Arpia muistoina asfaltilla makaamisesta, eikä ope muuta kun virnuili vieressä, vaikka näki kaiken. Mulkkuhan se olikin, psykopaatti.

        Jotenkin siis yksilön päässäkin on elementtejä jotka vaikuttaa kostonhaluun. Ymmärryskykyyn.

        Jasu


      • Anonyymi

        Pienen koulun etu on myös se, että kaikki lapset oppii tuntemaan paremmin, kuin megasuurissa kouluissa ei montaakaan. Välit muodostuu tuttuuden myötä avoimiksi ja läheisemmiksi, jolloin vuorovaikutuskin on ihan erilaista pienessä poppoossa, kun suuressa. Inhian isoja kouluja ja päiväkoteja, ne on laitoksia, ei mitään hyvää...

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienen koulun etu on myös se, että kaikki lapset oppii tuntemaan paremmin, kuin megasuurissa kouluissa ei montaakaan. Välit muodostuu tuttuuden myötä avoimiksi ja läheisemmiksi, jolloin vuorovaikutuskin on ihan erilaista pienessä poppoossa, kun suuressa. Inhian isoja kouluja ja päiväkoteja, ne on laitoksia, ei mitään hyvää...

        Jasu

        Inhoan tosin isoja kauppojakin, isoja talojakin. 😂

        Jasu


    • Anonyymi

      Eilen joku puhui telkkarissa, että kiusaaminen ei oikeuta väkivaltaan. Toisinsanoen kiusaaminen joka on väkivaltaa pitäisi sitten hyväksyä. Tässä hyvin näkee kuinka suomi on rikollisten ihanne maa. Täällä syyttömästä tehdään aina syyllinen.

      • Anonyymi

        Meillä täällä rikollisten elämänkerrat myy hyvin ja niitä luetaan kuin mitäkin sankaritarinaa. Voi vaan kuvitella miltä niistä uhreista tuntuu jotka ovat vielä elossa.


      • Anonyymi

        Ei tietenkään pidä. Omasta työpaikastani hyvänä esimerkkinä kehun, että kun tiedetään lapset joilla on ollut kahnauksia tai kiusaamista vähänkään, heille tulee välkille oma valvoja, jolle ne kyseiset on vastuutettu. Tottakai kaikki muutkin pitää silmällä kaikkia ja näitä riitapukareita, mutta aina on nimetty valvoja ja opettaja jolla on enemmän valtuuksia, kuin vaikka ohjaajilla. Jolloin päästään tehokkaammin tarttumaan heti mm. välitunti kiusaamiseen. Ja meillä onneksi lapsetkin tulee herkästi kertomaan, jos heutä tai jotain muuta joku kiusaa ja heti mennää juttelemaan ja selvimään asiaa. Ja kiusaamisista infotaan aina reksiä ja vanhempia.

        Ja herkästi otetaan kasvatuskeskuteluun. Nollatoleranssi kiusaamiselle.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä. Omasta työpaikastani hyvänä esimerkkinä kehun, että kun tiedetään lapset joilla on ollut kahnauksia tai kiusaamista vähänkään, heille tulee välkille oma valvoja, jolle ne kyseiset on vastuutettu. Tottakai kaikki muutkin pitää silmällä kaikkia ja näitä riitapukareita, mutta aina on nimetty valvoja ja opettaja jolla on enemmän valtuuksia, kuin vaikka ohjaajilla. Jolloin päästään tehokkaammin tarttumaan heti mm. välitunti kiusaamiseen. Ja meillä onneksi lapsetkin tulee herkästi kertomaan, jos heutä tai jotain muuta joku kiusaa ja heti mennää juttelemaan ja selvimään asiaa. Ja kiusaamisista infotaan aina reksiä ja vanhempia.

        Ja herkästi otetaan kasvatuskeskuteluun. Nollatoleranssi kiusaamiselle.

        Jasu

        Kyllä kiusaamiseen pystyy puuttumaan, mutta edellyttää kaikilta siihen sitoutumista ja turvallista ilmapiiriä pohjalle, missä lapset luottaa aikuisiin. Ja riittävän pieniä yksiköitä suhteessa henkilökuntaan ja ammattitaitoon.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä. Omasta työpaikastani hyvänä esimerkkinä kehun, että kun tiedetään lapset joilla on ollut kahnauksia tai kiusaamista vähänkään, heille tulee välkille oma valvoja, jolle ne kyseiset on vastuutettu. Tottakai kaikki muutkin pitää silmällä kaikkia ja näitä riitapukareita, mutta aina on nimetty valvoja ja opettaja jolla on enemmän valtuuksia, kuin vaikka ohjaajilla. Jolloin päästään tehokkaammin tarttumaan heti mm. välitunti kiusaamiseen. Ja meillä onneksi lapsetkin tulee herkästi kertomaan, jos heutä tai jotain muuta joku kiusaa ja heti mennää juttelemaan ja selvimään asiaa. Ja kiusaamisista infotaan aina reksiä ja vanhempia.

        Ja herkästi otetaan kasvatuskeskuteluun. Nollatoleranssi kiusaamiselle.

        Jasu

        Ja nämä omavalvojat pitää tehosyynissä riitapukareitten touhuja, missä kulkee välkällä, mitä tekee, riittävän lähellä puuttuakseen nopeasti. Minusta fiksu tapa ja toimii. 👍

        Ja aina infotaan työntekijät kaikista tapahtumista ja muutoksista asap jokaista työntekijää. Jotta kaikki tietää pitää silmät auki...

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nämä omavalvojat pitää tehosyynissä riitapukareitten touhuja, missä kulkee välkällä, mitä tekee, riittävän lähellä puuttuakseen nopeasti. Minusta fiksu tapa ja toimii. 👍

        Ja aina infotaan työntekijät kaikista tapahtumista ja muutoksista asap jokaista työntekijää. Jotta kaikki tietää pitää silmät auki...

        Jasu

        Mikä on asap? Joku tietokoneohjelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on asap? Joku tietokoneohjelma?

        Välittömästi, heti, pikana. 😂

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on asap? Joku tietokoneohjelma?

        "ASAP – as soon as possible
        Niin tai näin, nyt ei ole aikaa jäädä haaveilemaan – homma täytyy saada pakettiin niin pian kuin mahdollista."

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ASAP – as soon as possible
        Niin tai näin, nyt ei ole aikaa jäädä haaveilemaan – homma täytyy saada pakettiin niin pian kuin mahdollista."

        Jasu

        Mutta sitten se mihin ei paljon voi vaikuttaa on kotona se vanhempien asenne omaan lapseen ja kiusaamiseen. Osa viittaa kintaalla ja toteaa, no se nyt on vaan sellasta joskus, ei se mitään merkkaa. Ei sillä ole väliä, turhaa nipotusta ja suojelee omia lapsiaan, ei meidän kultamuru ikinä syyllisty mihinkään, vaikka syyllistyy. Eli kun vanhemmat voi vesittää täysin kaiken mitä koulu tai päiväkoti kertoo ja mistä on huolissaan. Silloin on turhaa etsiä vikaa koulusta, kun se liian usein löytyykin kotoa, vanhemmista ja heidän asenteista.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sitten se mihin ei paljon voi vaikuttaa on kotona se vanhempien asenne omaan lapseen ja kiusaamiseen. Osa viittaa kintaalla ja toteaa, no se nyt on vaan sellasta joskus, ei se mitään merkkaa. Ei sillä ole väliä, turhaa nipotusta ja suojelee omia lapsiaan, ei meidän kultamuru ikinä syyllisty mihinkään, vaikka syyllistyy. Eli kun vanhemmat voi vesittää täysin kaiken mitä koulu tai päiväkoti kertoo ja mistä on huolissaan. Silloin on turhaa etsiä vikaa koulusta, kun se liian usein löytyykin kotoa, vanhemmista ja heidän asenteista.

        Jasu

        Jos isä on vaikka sovinisti, niin turha ihmetellä jos poikakin on ja se näkyy asenteessa tyttöjä kohtaan jne. Ei omena kauas puusta putoa.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nämä omavalvojat pitää tehosyynissä riitapukareitten touhuja, missä kulkee välkällä, mitä tekee, riittävän lähellä puuttuakseen nopeasti. Minusta fiksu tapa ja toimii. 👍

        Ja aina infotaan työntekijät kaikista tapahtumista ja muutoksista asap jokaista työntekijää. Jotta kaikki tietää pitää silmät auki...

        Jasu

        Noin sen pitäisi mennä. Lapsille pitäisi nimenomaan suorastaan takoa päähän se, että ne tilanteet pitää tuoda heti alkuunsa ja pienestäkin aikuisten tietoon, niin koulussa kuin kotonakin. Kenenkään ei pitäisi millään tavalla puolustella ampumista ja kostamista. Ja jos tuntuu, että koulu ei tee mitään, niin sitten näitä voi tuoda julkisuuteen, siis sitä, että koulu/opettajat eivät toimi. Ihan turhaa vinkua jälkikäteen vaikka vuosien päästä, että kukaan ei tehnyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos isä on vaikka sovinisti, niin turha ihmetellä jos poikakin on ja se näkyy asenteessa tyttöjä kohtaan jne. Ei omena kauas puusta putoa.

        Jasu

        Hyvä sentään, että jotkut omenapuut kasvaa mäessä ja omenat vierii kauemmas puustaan. Silloin on mahkuja, että lapsi osaa jopa ajatella itse, eikä matki huonoja juttuja kotoakaan.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos isä on vaikka sovinisti, niin turha ihmetellä jos poikakin on ja se näkyy asenteessa tyttöjä kohtaan jne. Ei omena kauas puusta putoa.

        Jasu

        Tätäkin tapausta ovat olleet heti eri tahot omimassa omien agendojensa ajamiseen ja mm. maahanmuuttajaspekulaatiot alkoivat ihan ensimmäisistä otsikoista. Aikuisilla heittää iso pyörä päästä ja tulos on sen mukaista. Kaikki nämä tällaiset (myös tämän aloituksen kaltaiset) lisäävät väkivaltaa ja raaistavat entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin sen pitäisi mennä. Lapsille pitäisi nimenomaan suorastaan takoa päähän se, että ne tilanteet pitää tuoda heti alkuunsa ja pienestäkin aikuisten tietoon, niin koulussa kuin kotonakin. Kenenkään ei pitäisi millään tavalla puolustella ampumista ja kostamista. Ja jos tuntuu, että koulu ei tee mitään, niin sitten näitä voi tuoda julkisuuteen, siis sitä, että koulu/opettajat eivät toimi. Ihan turhaa vinkua jälkikäteen vaikka vuosien päästä, että kukaan ei tehnyt mitään.

        Juu, siksi nyt kerron avoimesti mikä käytäntö ainakin meillä toimii ja jullikointia on hyvin vähän ja saadaan nopeasti loppumaan. Koulumatkoilla kyllä sitten saattaa tapahtua, mutta sinne asti ei koulujen valtuudet yllä kuin puheen asteelle. Niistäkin puhutaan.

        Nään isoimman ongelman ehkä ylisuurissa ryhmissä, kouluissa. Mammuttilaitokset ei toimi hyvin, kun yritetään pysyä kartalla mitä kullekin kuuluu ja oppia tuntemaan ihmisiä ja taustoja.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, siksi nyt kerron avoimesti mikä käytäntö ainakin meillä toimii ja jullikointia on hyvin vähän ja saadaan nopeasti loppumaan. Koulumatkoilla kyllä sitten saattaa tapahtua, mutta sinne asti ei koulujen valtuudet yllä kuin puheen asteelle. Niistäkin puhutaan.

        Nään isoimman ongelman ehkä ylisuurissa ryhmissä, kouluissa. Mammuttilaitokset ei toimi hyvin, kun yritetään pysyä kartalla mitä kullekin kuuluu ja oppia tuntemaan ihmisiä ja taustoja.

        Jasu

        Vaikea tukea lasta jota ei tunne kuin nimeltä, vuosiluokalta ja näöltä, jos sitäkään. Jota näät ohimennen etkä ole missään tekemisissä. Ennen kun tapahtuu.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea tukea lasta jota ei tunne kuin nimeltä, vuosiluokalta ja näöltä, jos sitäkään. Jota näät ohimennen etkä ole missään tekemisissä. Ennen kun tapahtuu.

        Jasu

        Mun mielestä mulla on ihan paras työpaikka, ikinä koko työhistoriassani. Mun arvojen mukainen ja ihmislähtöinen, lapsilähtöinen, sydämellinen. Ja minuakaan ei kiusata työpaikalla mikä sekin on lottovoitto. Tarpeeksi monta sairastavaa työntekijää vikoineen ja vaivoineen kummasti kasvattaa empatiaa myös työporukkaan. Eikä kukaan saikuta stressistä tai ahdistuksesta.

        Harmi vaan kun kesän aikana joutuu ettii uuden työpaikan. Säästöt. 💔

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätäkin tapausta ovat olleet heti eri tahot omimassa omien agendojensa ajamiseen ja mm. maahanmuuttajaspekulaatiot alkoivat ihan ensimmäisistä otsikoista. Aikuisilla heittää iso pyörä päästä ja tulos on sen mukaista. Kaikki nämä tällaiset (myös tämän aloituksen kaltaiset) lisäävät väkivaltaa ja raaistavat entisestään.

        Joo. Minusta tämä keissi voisi jo loppua julkisuudesta kokonaan. Turhaa repiä enempää haavoja auki. Mutta ottaa vakavasti päättävissä elimissä, miksi näin käy kun käy. Mikä on korjausliike. Minusta lapset on se ihmisväki johon kannattaa satsata, meidän tulevaisuus.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Minusta tämä keissi voisi jo loppua julkisuudesta kokonaan. Turhaa repiä enempää haavoja auki. Mutta ottaa vakavasti päättävissä elimissä, miksi näin käy kun käy. Mikä on korjausliike. Minusta lapset on se ihmisväki johon kannattaa satsata, meidän tulevaisuus.

        Jasu

        Samaa mieltä. Otsikoiden repimisen voisi jo lopettaa (samoin nämä tällaiset idioottimaiset aloitukset). Syyllinen on selkeä ja hänelle tulee seurauksia. Myös hänellä on elämä pitkäksi aikaa pilalla. Yhtään voittajaa tuossa ei ole, mutta enempää uhreja ei tälläisten keskustelujen myötä kaivattaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välittömästi, heti, pikana. 😂

        Jasu

        Ok. Miksi se ei voi sit olla suomeks vaikka vhp?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Miksi se ei voi sit olla suomeks vaikka vhp?

        Sivusta totean, että ei kai kukaan kiellä sinua käyttämästä vaikka nyt sitten tuota. Itse aion jatkossakin käyttää mm. lyhennettä asap, sillä valtaosa tajuaa sen kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta totean, että ei kai kukaan kiellä sinua käyttämästä vaikka nyt sitten tuota. Itse aion jatkossakin käyttää mm. lyhennettä asap, sillä valtaosa tajuaa sen kyllä.

        Normaalit ihmiset ei tuollaisia ymmärrä. Tai no ehkä teillä teini piireissä, mutta ei normaalissa aikuismaailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ihmiset ei tuollaisia ymmärrä. Tai no ehkä teillä teini piireissä, mutta ei normaalissa aikuismaailmassa.

        Normaalit ihmiset ymmärtävät kyllä. Epänormaali vähemmistö ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit ihmiset ymmärtävät kyllä. Epänormaali vähemmistö ei ymmärrä.

        Kukaan tavallinen ihminen ei tuollaista epämääräistä höpinää ymmärrä. Fiksut ihmiset osaavat puhua ymmärrettävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan tavallinen ihminen ei tuollaista epämääräistä höpinää ymmärrä. Fiksut ihmiset osaavat puhua ymmärrettävästi.

        Kyllä mä olen sen sanan täältä palstoilta ihan oppinut, asap. 🙂

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mä olen sen sanan täältä palstoilta ihan oppinut, asap. 🙂

        Jasu

        Täällä kylvetään vaikka mitä teinisanastoa, mutta ei niiden perässä lue mitä se tarkoittaa. Arvaamallako sinä tuon sitten päättelit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kylvetään vaikka mitä teinisanastoa, mutta ei niiden perässä lue mitä se tarkoittaa. Arvaamallako sinä tuon sitten päättelit?

        Jouduin googlettamaan mitä sana tarkoittaa, mutta koska se on niin yleisesti käytössä, otin minäkin sen käyttöön kirjoittaessani. Vähemmän kirjoitettavaa.

        Jasu


      • Anonyymi

        Nämä pitäisi nyt vaan seuloa pois nämä epätyypillisesti kiusaamiseen reagoivat jotka eivät alistu hiljaa siihen miten joutuvat alimpaan kastiin luokan rankingissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin googlettamaan mitä sana tarkoittaa, mutta koska se on niin yleisesti käytössä, otin minäkin sen käyttöön kirjoittaessani. Vähemmän kirjoitettavaa.

        Jasu

        Oon äärettömän laiska sepustamaan pitkästi, tykkään referoida pääpiirteittäin. Ja lyhenteet helpottaa näin laiskaa sepustajaa.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nämä omavalvojat pitää tehosyynissä riitapukareitten touhuja, missä kulkee välkällä, mitä tekee, riittävän lähellä puuttuakseen nopeasti. Minusta fiksu tapa ja toimii. 👍

        Ja aina infotaan työntekijät kaikista tapahtumista ja muutoksista asap jokaista työntekijää. Jotta kaikki tietää pitää silmät auki...

        Jasu

        Nykykiusa taitaa olla muutakin kuin tuota tönimistä, laitetaan someen ikävässä valossa kuvattua yms. Huhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sitten se mihin ei paljon voi vaikuttaa on kotona se vanhempien asenne omaan lapseen ja kiusaamiseen. Osa viittaa kintaalla ja toteaa, no se nyt on vaan sellasta joskus, ei se mitään merkkaa. Ei sillä ole väliä, turhaa nipotusta ja suojelee omia lapsiaan, ei meidän kultamuru ikinä syyllisty mihinkään, vaikka syyllistyy. Eli kun vanhemmat voi vesittää täysin kaiken mitä koulu tai päiväkoti kertoo ja mistä on huolissaan. Silloin on turhaa etsiä vikaa koulusta, kun se liian usein löytyykin kotoa, vanhemmista ja heidän asenteista.

        Jasu

        Kiusaaminen on osa ihmisluontoa, itsen ylentämistä toista alentamalla. Ei siitä voi päästä eroon. Koulu vertailulle perustuvana paikkana tietenkin edistää huonoa ilmapiiriä missä toisen epäonnistuminen sataa omaan laariin.


      • Anonyymi

        Hyvin 12-vuotias osasi aseen hankkia ja sitä käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen on osa ihmisluontoa, itsen ylentämistä toista alentamalla. Ei siitä voi päästä eroon. Koulu vertailulle perustuvana paikkana tietenkin edistää huonoa ilmapiiriä missä toisen epäonnistuminen sataa omaan laariin.

        Eikö jokaisessa koulussa voisi pitää, joku opettaja tai psykologi, luennon, jossa tulisi esille miksi joku kiusaa, esim. Haluaa valtaa, on ehkä kateellinen, huono itsetunto jne., sanotaan ne luokan edessä suoraan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ASAP – as soon as possible
        Niin tai näin, nyt ei ole aikaa jäädä haaveilemaan – homma täytyy saada pakettiin niin pian kuin mahdollista."

        Jasu

        Ilman Isän kieltoja ja opastusta,se on vain turhaan tehty hurmion paketti ilman oikeaa osoitetta ja käyttötarkoitusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätäkin tapausta ovat olleet heti eri tahot omimassa omien agendojensa ajamiseen ja mm. maahanmuuttajaspekulaatiot alkoivat ihan ensimmäisistä otsikoista. Aikuisilla heittää iso pyörä päästä ja tulos on sen mukaista. Kaikki nämä tällaiset (myös tämän aloituksen kaltaiset) lisäävät väkivaltaa ja raaistavat entisestään.

        Väkivaltaa ja sen aikomusta on aikamme ja rajamme jo täynnä,vain neuvonantajien runsaus luo sielläkin vain menestyksin ja lohdutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon äärettömän laiska sepustamaan pitkästi, tykkään referoida pääpiirteittäin. Ja lyhenteet helpottaa näin laiskaa sepustajaa.

        Jasu

        Hmm..Vain laiska työitään luetteloo ja viisas pääsee tästäkin rahalla.


    • Anonyymi

      Ja tiedän faktana sanoa, että hallituksen leikkausten vuoksi kunnat säästää ja ihmisiä irtisanotaan, myös kouluista ja uusia/sijaisia ei palkata kahteen vuoteen. Kivaa? Henkilökuntavaje tulee näkymään koulujen lasten hyvinvoinnissa. Varautukaa.

      Lapsiltahan sekin on pois.

      Jasu

      • Anonyymi

        Toki on kuntia, joilla asia on paremmin hallussa. Ettei kaikilta välttömättä supisteta, mutta meillä supistetaan.

        Jasu


      • Anonyymi

        Nimenomaan. Nykytilanne vaatisi resurssien lisäämistä ei vähentämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Nykytilanne vaatisi resurssien lisäämistä ei vähentämistä.

        Ehdottomasti. Tässä säästämisessä ei oikeasti säästetä mitään. Nimittäin lasku moninkertaistuu tuonnempana, kun ongelmat räjähtää käsiin. Hölmöläisten peiton jatkamista lähinnä. Otetaan alapäästä ja lisätään yläpäähän.

        Tai muovipussilla valon kantamista.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti. Tässä säästämisessä ei oikeasti säästetä mitään. Nimittäin lasku moninkertaistuu tuonnempana, kun ongelmat räjähtää käsiin. Hölmöläisten peiton jatkamista lähinnä. Otetaan alapäästä ja lisätään yläpäähän.

        Tai muovipussilla valon kantamista.

        Jasu

        Sehän nähtiin erinomaisen hyvin 90-luvun säästöjen seurauksissa, joista ei ole päästy yli vieläkään. Yksi niistä seurauksista on syntyvyyden lasku, josta päättäjät nyt ulisevat. Mitään eivät ole oppineet, vaikka tulokset on ihan nähtävillä. Ei voi edes puhua lyhyestä muistista, kun ei olla vielä edes muistin varassa. Kyse on puhtaasta sokeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti. Tässä säästämisessä ei oikeasti säästetä mitään. Nimittäin lasku moninkertaistuu tuonnempana, kun ongelmat räjähtää käsiin. Hölmöläisten peiton jatkamista lähinnä. Otetaan alapäästä ja lisätään yläpäähän.

        Tai muovipussilla valon kantamista.

        Jasu

        Kyllä. Likipitäen kaikesta muusta voi vaikka leikatakin, mutta se pitäisi tajuta, että lasten hyvinvoinnista ei voi leikata tai sen seuraukset ovat edessä varsin nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän nähtiin erinomaisen hyvin 90-luvun säästöjen seurauksissa, joista ei ole päästy yli vieläkään. Yksi niistä seurauksista on syntyvyyden lasku, josta päättäjät nyt ulisevat. Mitään eivät ole oppineet, vaikka tulokset on ihan nähtävillä. Ei voi edes puhua lyhyestä muistista, kun ei olla vielä edes muistin varassa. Kyse on puhtaasta sokeudesta.

        Heh, niinpä. Kansandemokratiaa odotellessa Suomeenkin. Pöljät päättäjät voi potkia pois kesken kauden, jos tyrii.

        Vaan nyt meen vähän pihatöihin. 🙂

        Hyvät viikonloput!

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, niinpä. Kansandemokratiaa odotellessa Suomeenkin. Pöljät päättäjät voi potkia pois kesken kauden, jos tyrii.

        Vaan nyt meen vähän pihatöihin. 🙂

        Hyvät viikonloput!

        Jasu

        Suoraa demokratiaa tarkoitan toki.

        https://www.ksml.fi/paakirjoitus-mielipide/2632835

        Tietysti se lisää kansalaistenkin vastuuta tietää asioista, mutta hyväkin niin.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, niinpä. Kansandemokratiaa odotellessa Suomeenkin. Pöljät päättäjät voi potkia pois kesken kauden, jos tyrii.

        Vaan nyt meen vähän pihatöihin. 🙂

        Hyvät viikonloput!

        Jasu

        Hyvää viikonloppua. Toivotaan, että kelit vähän paranee (täällä ripsii vähän lunta). 🌞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Nykytilanne vaatisi resurssien lisäämistä ei vähentämistä.

        Millä rahalla niitä resursseja lisätään? Pistetäänkö viikinki raidit pystyyn ja lähdetään ryöstöretkelle Englantiin hakemaan resursseja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä rahalla niitä resursseja lisätään? Pistetäänkö viikinki raidit pystyyn ja lähdetään ryöstöretkelle Englantiin hakemaan resursseja?

        Kyse in prioriteeteista. Nytkin otetaan lisää velkaa, että ei selvästikään ole oikeasta rahapulasta kysymys.


      • Anonyymi

        Ihan ekana vanhemmille enemmän kasvatusvastuuta.
        Jos lapsi häiriköi, heti yhteys vanhempiin. Jos toistuu, palaverin paikka jossa selvitetään mitä vanhemmat tekevät tilanteelle. Palaverejä niin kauan että häiriköinti loppuu, repikööt vanhemmat ajan vaikka työajastaan. Niin opettajienkin on tehtävä, että jätettävä opetustyö sivuun selvittelyn ajaksi. Sosiaalityöntekijä mukaan palaveriin niin vanhemmat näkee että tilanne on vakava.
        Ei lapsella ole oikeutta häiriköidä koulussa tai häiritä opettajan työrauhaa, eikä oppilaiden koulurauhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän nähtiin erinomaisen hyvin 90-luvun säästöjen seurauksissa, joista ei ole päästy yli vieläkään. Yksi niistä seurauksista on syntyvyyden lasku, josta päättäjät nyt ulisevat. Mitään eivät ole oppineet, vaikka tulokset on ihan nähtävillä. Ei voi edes puhua lyhyestä muistista, kun ei olla vielä edes muistin varassa. Kyse on puhtaasta sokeudesta.

        Sehän nähtiin erinomaisen hyvin 90-luvun säästöjen seurauksissa, joista ei ole päästy yli vieläkään. Yksi niistä seurauksista on syntyvyyden lasku,

        Syntyvyyden lasku johtuu siitä, että homostelu on lisääntynyt.
        Menemme kohti sukupuoletonta maailmaa, eikä kukaan tiedä
        miten lapsia tehdään.Pitäisi taas alkaa opettamaan, kuka on
        mies ja kuka on nainen.Niin yksinkertaista se on.
        Ehkä tulevaisuudessa lapsia voi tilata postimyynistä osamaksulla.


    • Anonyymi

      Kaikki tämän aloituksenkin kaltaiset spekulatiot ovat törkeyden huippuja ja nämä pitäisi heti poistaa. Mikään ei oikeuta tuota ampumista ja kaikki kiusaamiset ovat a) arvailua ja b) helvetin huonoja tekosyitä. Näillä tällaisilla paska-aloituksilla annetaan kuva, että tuollainen käytös olisi puolustettavissa. Ei ole. Se ei ole puolustettavissa millään ja tekijän tulisi kantaa oma henkinen vastuunsa täysimääräisenä, vailla yhtään puolustusta. Puolustusta ei ole ja mikään ei riitä syyksi tuollaiseen käytökseen. Tälläkin aloituksella annetaan kuva, että toisten tappaminen olisi ok, jos sinua satutaan kiusaamaan. Tik Tok on nyt täynnä sitä, että lapset ja nuoret oikeuttavat tällaista väkivaltaa ja heidät me nyt petämme (varsinkin aloittajan kaltaiset puolustelijat). Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi tajuta olla puolustamatta ammuskelua. Väkivallalle pitäisi olla nollatoleranssi, eikä niin että joku väkivalta olisi muka ok. Häpeäisit aloittaja! Olet ällöttävä!

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Juuri nämä tällaiset aloitukset ja puolustelut ovat sitä pettämistä, josta aloittaja puhuu. Aloittaja ja jokainen hänen kaltaisensa on osaltaan vastuussa, jos lisää tapauksia tulee tällaisten keskustelujen innoittamana. Teko pitäisi yksikantaan tuomita, ei keksiä sille syitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Juuri nämä tällaiset aloitukset ja puolustelut ovat sitä pettämistä, josta aloittaja puhuu. Aloittaja ja jokainen hänen kaltaisensa on osaltaan vastuussa, jos lisää tapauksia tulee tällaisten keskustelujen innoittamana. Teko pitäisi yksikantaan tuomita, ei keksiä sille syitä.

        Pitäisi poistaa sillä perustella että avaaja lässyyttää tästä aiheesta keskusteluosiossa: Suhteet / Sinkut.


      • Anonyymi

        Olen täysin samaa mieltä. Näin parin kouluikäisen äitinä en missään tapauksessa haluaisi lasteni törmäävän tällaiseen paskaan, jossa hyväksytään ja ihannoidaan ampumisia ja puolustellaan äärimmäisen väkivaltaista kostamista. Kaikki tuollaiset puolustelijat ovat minunkin mielestäni omalta osaltaan vastuussa jokaisesta mahdollisesta uudesta uhrista. Meillä on tämä(kin) asia käyty läpi ehdottomasti tuomiten. Tuollaiselle teolle ei ole olemassa puolustusta.


      • Anonyymi
        Kuumamieli kirjoitti:

        Pitäisi poistaa sillä perustella että avaaja lässyyttää tästä aiheesta keskusteluosiossa: Suhteet / Sinkut.

        Sä voi poistaa itsesi keskustelusta. Problem solved.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Näin parin kouluikäisen äitinä en missään tapauksessa haluaisi lasteni törmäävän tällaiseen paskaan, jossa hyväksytään ja ihannoidaan ampumisia ja puolustellaan äärimmäisen väkivaltaista kostamista. Kaikki tuollaiset puolustelijat ovat minunkin mielestäni omalta osaltaan vastuussa jokaisesta mahdollisesta uudesta uhrista. Meillä on tämä(kin) asia käyty läpi ehdottomasti tuomiten. Tuollaiselle teolle ei ole olemassa puolustusta.

        Et osaa näköjään Suomen kieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Juuri nämä tällaiset aloitukset ja puolustelut ovat sitä pettämistä, josta aloittaja puhuu. Aloittaja ja jokainen hänen kaltaisensa on osaltaan vastuussa, jos lisää tapauksia tulee tällaisten keskustelujen innoittamana. Teko pitäisi yksikantaan tuomita, ei keksiä sille syitä.

        Palstakamun kirjoitus on totuutta nyky yhteiskunnasta katso peiliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstakamun kirjoitus on totuutta nyky yhteiskunnasta katso peiliin.

        Ja se johtuu juuri nois palsatakamuista ja sinun kaltaisistasi. Ninenomaan katso peiliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osaa näköjään Suomen kieltä.

        Et näköjään osaa sinäkään.


    • Anonyymi

      Oliko sinkku ampuja?

    • Anonyymi

      Kun ei ole alkeellisintakaan halua sopfutua vieraaseen yhteiskuntaan, niin ei. Se näkyy joka muodossa.

      • Ei ole myöskään alkeellisintakaan halua sopeutua keskustelufoorumin sääntöihin.


    • Anonyymi

      Ei mikään ihme, että syntyvyys on alentunut länsimaissa. Ihminenhän ei edes lisäänny, jos kotonakin on perheväkivaltaa. Pahimmassa tapauksessa vanhemmat lyövät lapsiaan turpaan sen takia, kun perheenperustaminen ei kiinnosta. Aina pitäisi muistaa ihmisen realiteetit eli se, että ihminen ei pysty lisääntymään liian huonoissa olosuhteissa. Perheväkivalta on yleinen syy lapsettomuudelle, mutta siitähän ei saa puhua tietenkään.

      Ajassa on muitakin lisääntymiselle haitallisia ilmiöitä. Only fans-tähdet eivät varmaan edes tiedä, miten ihminen lisääntyy. Sen sijaan he tietävät, mikä näyttää seksikkäältä. Lääkärit uskovat lahjamunasolujen ja lahjasiittiöiden hoitavan tämän ongelman. Entä sitten, kun munasolua ei enää saakaan lisääntymään laboratorio-olosuhteissa. Sukupuutto on lähempänä kuin koskaan. Onhan siitä ollut juttua lehdessä, että ilmastonmuutos aiheuttaa sukupuuton ihmiselle.

      Lasten ja nuorten henkinen pahoinvointi johtuu paljon siitä, että suvunjatkaminen ei heiltä onnistu enää tällaiseen maailmaan. He eivät halua tehdä lapsia tällaiseen maailmaan. Nuorena pitää pohtia tällaisia asioita itsekseen ja se kuuluu nuoruuteen.

    • Anonyymi

      Lapset ottavat mallia miten aikuiset esim. täällä netissä käyttäytyvät.

      Aikuisten paha olo näkyy lapsissa.

      Aikuiset kiusaavat netissä, monilla työpaikoilla ym.

      Kiusaaminen loppuu aina johonkin. Ja nyt on nähty mihin.

    • Anonyymi

      näin se on aina raha menee missä sitä on lisääntyy, ukranaisen ihmisenkin arvo on euoroissa jo noin 123 suomalaisen naisen arvo... sinne raha menee

      Mutta monikohhan puolustusvoimien kapteeneista on itsenäistynyt eli asunyt itsenäisistä sinkkuna yli 3-vuotta monipilluisena, vai ovatko kaikki sukuun syntyneitä elämänkokemaattomia

    • Anonyymi

      Olettepa te kukin mitä mieltä tahansa se ei enää auta kuollutta tenavaa. On ollut kiusaaja tai kiusattu tai ei kumpaakaan niistä niin ihminen kun kuolee sielu menee sinne minne sen kuuluu mennä sen päättää Jeesus. Jos hän oli paha lapsi tuonelan tuskiin jos hyvä niin Aabrahamin helmaan kuten tiedämme Jumalamme ei ole pelkästään rakkaus vaan hän on hyvin ankara.

    • Anonyymi

      Et nyt kirjoita ihan totuuden sanoja.

      Kyllä suomalaisessa koulussa on apua tarjolla, eikä kiusattuja lapsia jätetä oman onnensa nojaan.

      Kiusaaja voidaan myös siirtää toiseen kouluun, mutta helppoa se ei ole. Usein helpompi on kiusatun vaihtaa koulua, koska ei välttämättä riitä, että pääkiusaaja vaihtaa koulua, vaan kiusaajia on usein useampia ja vieressä naurajia vielä enemmän.

      • Anonyymi

        Silloin pitäisi kaikkien kuusaajien vaihtaa sitä koulua tuohan on juuri kiusatun syyllistämistä että sinä olet syyllinen sinut pitää siirtää toiseen kouluun.


      • Anonyymi

        "Kiusaaja voidaan myös siirtää toiseen kouluun, mutta helppoa se ei ole. Usein helpompi on kiusatun vaihtaa koulua, koska ei välttämättä riitä, että pääkiusaaja vaihtaa koulua, vaan kiusaajia on usein useampia ja vieressä naurajia vielä enemmän."

        Musta on oikeastaan jopa outoa, että koulun vaihtaminen otetaan rangaistuksena. Ei se tietenkään helppoa ole ja varsinkin pikkupaikkakunnallahan se on mahdotonta, kun ei ole toista koulua jne. Sen sijaan vähänkään isommalla paikkakunnalla se on jopa mahdollisuus päästä eroon siitä kiusatun identiteetistä ja päästä paikkaan, jossa sinulla ei ole ennalta asetettua roolia. Vaikka siellä ei edes edes olisi mitään isompaa porukkaa, joka kiusaa, niin ei ne muistot sinne jäämällä katoa.

        Minusta on suorastaan outoa, että kiusattu ehdoin tahdoin haluaisi jäädä paikkaan, jossa on ne pahat muistot ja jossa ilmeisesti ei kovin hyviä kavereitakaan ole, kun kiusaaminen kerta on mahdollista. Vähän sana kuin se, että minkä ihmeen takia kiusattu haluaisi jäädä työpaikkaan, jossa on tullut kiusatuksi, jos joku muukin vaihtoehto on olemassa. Itse en tajua lainkaan tuollaista ajattelutapaa, että haluaisin jäädä vellomaan niihin huonoihin muistoihin, jos jokin muukin vaihtoehto on. Itse koen sen mahdollisuutena, että annetaan vaihtoehto päästä pois niistä huonoista jutuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin pitäisi kaikkien kuusaajien vaihtaa sitä koulua tuohan on juuri kiusatun syyllistämistä että sinä olet syyllinen sinut pitää siirtää toiseen kouluun.

        Ja jos käytäntö olisi, että kiusaaja vaihtaa aina koulua, niin sitten osa ulvoisi sitä, että miksi kiusaajalle annetaan se mahdollisuus, että hän pääsee toiseen paikkaan ja kiusatun pitää jäädä niihin huonoihin muistoihin, jossa kaikki tietävät hänen olleen kiusattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiusaaja voidaan myös siirtää toiseen kouluun, mutta helppoa se ei ole. Usein helpompi on kiusatun vaihtaa koulua, koska ei välttämättä riitä, että pääkiusaaja vaihtaa koulua, vaan kiusaajia on usein useampia ja vieressä naurajia vielä enemmän."

        Musta on oikeastaan jopa outoa, että koulun vaihtaminen otetaan rangaistuksena. Ei se tietenkään helppoa ole ja varsinkin pikkupaikkakunnallahan se on mahdotonta, kun ei ole toista koulua jne. Sen sijaan vähänkään isommalla paikkakunnalla se on jopa mahdollisuus päästä eroon siitä kiusatun identiteetistä ja päästä paikkaan, jossa sinulla ei ole ennalta asetettua roolia. Vaikka siellä ei edes edes olisi mitään isompaa porukkaa, joka kiusaa, niin ei ne muistot sinne jäämällä katoa.

        Minusta on suorastaan outoa, että kiusattu ehdoin tahdoin haluaisi jäädä paikkaan, jossa on ne pahat muistot ja jossa ilmeisesti ei kovin hyviä kavereitakaan ole, kun kiusaaminen kerta on mahdollista. Vähän sana kuin se, että minkä ihmeen takia kiusattu haluaisi jäädä työpaikkaan, jossa on tullut kiusatuksi, jos joku muukin vaihtoehto on olemassa. Itse en tajua lainkaan tuollaista ajattelutapaa, että haluaisin jäädä vellomaan niihin huonoihin muistoihin, jos jokin muukin vaihtoehto on. Itse koen sen mahdollisuutena, että annetaan vaihtoehto päästä pois niistä huonoista jutuista.

        Kiusatuilla voi olla kavereita vaikka heitä kiusataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusatuilla voi olla kavereita vaikka heitä kiusataan.

        Harvemmin tuntuu ilevsn, ainakaan hyviä kavereita. Sopii myös kysyä, että mitä kavereita ne sellaiset ovat, jotka antavat kiusata toista. Eivät kovin kummoisia. Eihän sitä "vihollisia" tarvitsekaan, jos on noin luokattoman huonoja kavereita. Miksi sä haluat viettää aikaasi sellaisten kanssa, jotka antavat sun tulla kiusatuksi, eivätkä vaivaudu puolustamaan? Ja miksi sä vieläpä haluat jatkaa "kaveruutta" sellaisten kanssa? Luulisi olevan hyvä vain, kun pääsisi tuollaisista eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin tuntuu ilevsn, ainakaan hyviä kavereita. Sopii myös kysyä, että mitä kavereita ne sellaiset ovat, jotka antavat kiusata toista. Eivät kovin kummoisia. Eihän sitä "vihollisia" tarvitsekaan, jos on noin luokattoman huonoja kavereita. Miksi sä haluat viettää aikaasi sellaisten kanssa, jotka antavat sun tulla kiusatuksi, eivätkä vaivaudu puolustamaan? Ja miksi sä vieläpä haluat jatkaa "kaveruutta" sellaisten kanssa? Luulisi olevan hyvä vain, kun pääsisi tuollaisista eroon.

        Noinpa. Jotain in pahasti vialka, jos kokee tuollaiset kavereikseen ja vieläpä haluaa viettää aikaa tollasten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin tuntuu ilevsn, ainakaan hyviä kavereita. Sopii myös kysyä, että mitä kavereita ne sellaiset ovat, jotka antavat kiusata toista. Eivät kovin kummoisia. Eihän sitä "vihollisia" tarvitsekaan, jos on noin luokattoman huonoja kavereita. Miksi sä haluat viettää aikaasi sellaisten kanssa, jotka antavat sun tulla kiusatuksi, eivätkä vaivaudu puolustamaan? Ja miksi sä vieläpä haluat jatkaa "kaveruutta" sellaisten kanssa? Luulisi olevan hyvä vain, kun pääsisi tuollaisista eroon.

        On monenlaisia lapsia kaikki eivät ole kiusaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On monenlaisia lapsia kaikki eivät ole kiusaajia.

        Missä tuollaista muka on edes väitetty, että jaikki olisivat kiusaajia? Valtaosa lapsista ei kiusaa. Oliki se sinulle joku yllätys? Oikea kaveri ei myöskään anna kaverinsa tulla kiusatuksi. Sellaisilla "kavereilla" taas ei tee mitäön, jotka vain katsovat kiusaamista vierestä. Sellaiset eivät ole kavereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos käytäntö olisi, että kiusaaja vaihtaa aina koulua, niin sitten osa ulvoisi sitä, että miksi kiusaajalle annetaan se mahdollisuus, että hän pääsee toiseen paikkaan ja kiusatun pitää jäädä niihin huonoihin muistoihin, jossa kaikki tietävät hänen olleen kiusattu.

        Niin kun kiusaaja jää niille sijoilleen on luokassa mahdollisuus kokea miten kiusatun rooli menee seuraavalle, ja mahdollisesti tajuta jotain perustavaa ryhmädynamiikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinpa. Jotain in pahasti vialka, jos kokee tuollaiset kavereikseen ja vieläpä haluaa viettää aikaa tollasten kanssa.

        Kiusatun kaverit samanmoisia, luokan hiljaisia, ovat kykenemättömiä pelastamaan jos vastassa on ilkimys pahinta laatua.


    • Jaa-a . Viime viikolla poikaani lyötiin silmään (läiskäisemällä)kun jalkapallopelin lopussa kun voittivat otti pipon toiselta ja toinen löi silmää (mutta ei ihan ilman syytä). Käsittelin kotona kun karkasi kotio ettei saa viedä pipoa toiselta eikä muita tavaroita, mutta sillä on nyt kielto olla menemättä välitunnille enkä sitten taas saanut kouluun. Ymmärrän hyvin jos sen yhden välitunnin ajan tai päivän, mutta jos kielto päätymätön eihän se lapsi mene kouluun ollenkaan.


      Lapset opettelevat vielä siellä tarvitsee olla aikuisia paikalla että säännöt menevät oikein ja käsitellään tilanne ettei niin ehdottomasti toimita miten, olisi pitänyt toimia tilanteessa?
      Resursseja kuuluu koulussa olla enemmän . Plääh kumpa hallitus lisää näihin koulunkäyntiohjaaja tarvitsan juurikin näitä erityislapsia varten koska heillä voi mennä kauan aikaa että muistavat asian mietin montako päivää käsittelen asian että menee sinne ajatuksiin ettei viedä toisen omaisuutta missään vaiheessa ei päästä tai muuta tuollainen tilanne vielä ollut hävinnyt pelissä, se räjähdys herkkyys syttymiselle suuri.

      • Tässä selitetäänkin tämä

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cfd4a061-00f2-461e-b63d-fe902868d79b

        ”Nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala sanoo, että 12-vuotias ei ymmärrä laajasti tekonsa seurauksia. JUHA VELI JOKINEN
        Kaltiala mainitsee, että 12-vuotias voi ymmärtää henkilön kuolevan oikeasti ampumisessa toisin kuin esimerkiksi videopeleissä.

        – 12-vuotias ymmärtää myös kuoleman käsitteen ja on ehkä elämässään kokenut esimerkiksi isovanhempansa kuoleman.

        – Mutta siinä 12-vuotias ei ole 15-vuotiaan tai puhumattakaan aikuisen tasolla ymmärtääkseen, että mitä tällainen teko pidemmällä aikavälillä tarkoittaa hänelle itselleen sekä teossa loukkaantuneille ja uhrien läheisille, Kaltiala arvioi.

        Juurikin kyky tekonsa seurausten laajaan ymmärtämiseen on syynä, miksi rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15-vuotiaana. 12-vuotiasta ei voida näin ollen tuomita vankeuteen.

        – Kansainvälisesti vallitsee aika vahva käsitys alan asiantuntijoiden piirissä, että rikosvastuussa pitää olla alaikäraja. Siksi 12-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska hän ei pysty käsittelemään teon vaikutuksia aikuisen tasolla.”


      • Anonyymi

        Kummalle se kielto tuli?


      • valtakunta kirjoitti:

        Tässä selitetäänkin tämä

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cfd4a061-00f2-461e-b63d-fe902868d79b

        ”Nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala sanoo, että 12-vuotias ei ymmärrä laajasti tekonsa seurauksia. JUHA VELI JOKINEN
        Kaltiala mainitsee, että 12-vuotias voi ymmärtää henkilön kuolevan oikeasti ampumisessa toisin kuin esimerkiksi videopeleissä.

        – 12-vuotias ymmärtää myös kuoleman käsitteen ja on ehkä elämässään kokenut esimerkiksi isovanhempansa kuoleman.

        – Mutta siinä 12-vuotias ei ole 15-vuotiaan tai puhumattakaan aikuisen tasolla ymmärtääkseen, että mitä tällainen teko pidemmällä aikavälillä tarkoittaa hänelle itselleen sekä teossa loukkaantuneille ja uhrien läheisille, Kaltiala arvioi.

        Juurikin kyky tekonsa seurausten laajaan ymmärtämiseen on syynä, miksi rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15-vuotiaana. 12-vuotiasta ei voida näin ollen tuomita vankeuteen.

        – Kansainvälisesti vallitsee aika vahva käsitys alan asiantuntijoiden piirissä, että rikosvastuussa pitää olla alaikäraja. Siksi 12-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska hän ei pysty käsittelemään teon vaikutuksia aikuisen tasolla.”

        Juuri näin valtakunta. Tätä ei näet aikuiset tajua. 12-vuotias on lapsi, ilman aikuisen kehittynyttä ymmärrystä tunne- tai vastuutasolla.

        Tosin on ilmiselvää, ettei se tunne- ja vastuupuoli ole kunnossa aina aikuisellakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kummalle se kielto tuli?

        Pojalleni😔 koska jo 4kerta tänä vuonna kotio tullut kesken koulupäivä eri syiden koulusta ”karkaaminen” oli syy tapausta on tuskin käsitelty.

        1. Karkaus.
        oli maski rikki(kerto opelle) ja lähti kotio

        2. Karkaus
        kun ei päästetty poikaa jalkapallopeliin mukaan jonka jälkeen se hakatttiin kun haki apua opettajaa ei saanut ja meni risulla riehuu ja pidettiin kiinni ja hakattiin, eikä kuukausiin uskaltanut mennä.

        3karkaus ei jäänyt koulun jälkeen tekemään tekemättömiä läksyjä huijasi menevänsä vessaan meni siskonsa kanssa puistoon

        4.karkaus oli tuo taas jalkapalloon liittyvä jossa toivoin että joku olisi seuraamassa koska tuossa pelissä ollut vääriäkin


        Karkaus oli syy, ei tuo tapaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kummalle se kielto tuli?

        Kuin sanoin ymmärrän jos huonosti käyttöksestä yksi tai päivän välitunnin pois, mutta kun viikkotolkulla. Rangaistus tulee kun kotio tulee tuskissaan ja karkaa noista epämieluisista asioista käsittelee väärin kun ei saanut apua. Eihän noi lapset osaa ja se kasvattaja tarvitsee olla siellä koulussakin. Ja haki todellakin maskia kotoa ei jäänyt norkoileen. Joskus tuntuu että väännetään kodin vikaksi mutta myös se kasvatus sielläkin pitäisi olla. Kaikki vanhemmat ei ole kotona ja jos vabhemmalle ei kerrota mitä tiedän tapahtuneen kun lapsi hakattu ja kuulee myöhemmin. Se että koulu hiljenee kun ei ole resursseja koulussa. Niistähän jääty kiinni.


      • elisakettu kirjoitti:

        Juuri näin valtakunta. Tätä ei näet aikuiset tajua. 12-vuotias on lapsi, ilman aikuisen kehittynyttä ymmärrystä tunne- tai vastuutasolla.

        Tosin on ilmiselvää, ettei se tunne- ja vastuupuoli ole kunnossa aina aikuisellakaan.

        Sehän vuoksi noi kuntoutukset koska tsrvitsee enemmän toistoa kun ongelma koulussa tulee tätä ei pysty kotona hoitamaan yksin koulu tarvitsee lisää käsipareja ja lasten kanssa olevat tietävät ei kaikki opi kerrasta ja tarvitsee paljon toistoja missä nämä kuntouttajat pyrkii ja myös noi kuntoutusten pikkominen osiin olen perehtynyt näihin omien lasten kohdalla
        . Oli ikävä kuulla lapsen joutuneen hakatuksi seiskaluokalla kun ei saanut minulta aikaa kouluun välitunnille ja alkoi ärsyttää muita ja tuli hakatuksi monta kertaa asiaa ei minulle kerrottu kuulin vasta 9lk kun kertoi itse. Inhoaa tuota aika rajoja.


      • elisakettu kirjoitti:

        Juuri näin valtakunta. Tätä ei näet aikuiset tajua. 12-vuotias on lapsi, ilman aikuisen kehittynyttä ymmärrystä tunne- tai vastuutasolla.

        Tosin on ilmiselvää, ettei se tunne- ja vastuupuoli ole kunnossa aina aikuisellakaan.

        Kotoa asti on vaikea valvoa ja jos olisi kännykkä aika pois kaikilta koska yläasteella saa olla kännykällä ja lapsi jäi aina yksin tämän vuoksi. Muut olivat kännykällä.
        Juurikin ne korvata noilla oikeasti toiminnallisilla ja ohjauksilla ja leikeillä kun välitunti on nykyään puolituntia. Ennen oli omassa lapsuudessa 15min

        Mies vain otti asian järkytyksenä nyt puolet pitempi aika hakata ja kiusata kuultaen 30 minuuttia välitunti.


      • valtakunta kirjoitti:

        Sehän vuoksi noi kuntoutukset koska tsrvitsee enemmän toistoa kun ongelma koulussa tulee tätä ei pysty kotona hoitamaan yksin koulu tarvitsee lisää käsipareja ja lasten kanssa olevat tietävät ei kaikki opi kerrasta ja tarvitsee paljon toistoja missä nämä kuntouttajat pyrkii ja myös noi kuntoutusten pikkominen osiin olen perehtynyt näihin omien lasten kohdalla
        . Oli ikävä kuulla lapsen joutuneen hakatuksi seiskaluokalla kun ei saanut minulta aikaa kouluun välitunnille ja alkoi ärsyttää muita ja tuli hakatuksi monta kertaa asiaa ei minulle kerrottu kuulin vasta 9lk kun kertoi itse. Inhoaa tuota aika rajoja.

        Tuolla aiempana Jasu jo kertoikin että kouluissa työsarka on aivan mahdoton henkilökunnalle. Tottakai tarvittaisiin niitä käsipareja paljon enemmän, että jokainen lapsi tulisi nähdyksi ja kuulluksi. Pienemmät ryhmät olisivat myös inhimillisempiä.

        Mutta se taho, joka verovaroistamme päättää, on vastuussa myös sen jakautumisesta.

        Minä kun en ole politiikko, en tiedä mistä pitäää ottaa että toinen saa. Tai onko keinoja sitä rahakasaa kerryttää joillakin keinoilla, että enemmän olisi jaettavaksi.


      • elisakettu kirjoitti:

        Juuri näin valtakunta. Tätä ei näet aikuiset tajua. 12-vuotias on lapsi, ilman aikuisen kehittynyttä ymmärrystä tunne- tai vastuutasolla.

        Tosin on ilmiselvää, ettei se tunne- ja vastuupuoli ole kunnossa aina aikuisellakaan.

        Kyllä uskon olevan aika raakaa, jos lapsikaan ymmärrä mitä väärin on tehnyt miksi joutua kiusatuksi ja myös sitten jos menee siksi leikiksi ”rankasu leikitkin” . Ylpeä olen niin kauan kun pyrkivät pakenemaan eikä sattumaan ja rehellisiä olemaan että saa oikeanlaista apua.
        Erityisvaativa tarvitsee sen tuen, toiston ja avun myös siihen jos oppiminen on vaikeampi sosiaalisesti, tai lukivaikeus , fyysinen vaikeus tai puhumisen vaikeus muös yllätyn taidoista mitä opitaan esim nopeammaksi tarpeeksi harjoitellen kuin muistinkin kanssa paremmaksi kuin minulla on muistaa lyhyempää asiaa mielessä tai nähdä asia nopeampi liike.


      • elisakettu kirjoitti:

        Tuolla aiempana Jasu jo kertoikin että kouluissa työsarka on aivan mahdoton henkilökunnalle. Tottakai tarvittaisiin niitä käsipareja paljon enemmän, että jokainen lapsi tulisi nähdyksi ja kuulluksi. Pienemmät ryhmät olisivat myös inhimillisempiä.

        Mutta se taho, joka verovaroistamme päättää, on vastuussa myös sen jakautumisesta.

        Minä kun en ole politiikko, en tiedä mistä pitäää ottaa että toinen saa. Tai onko keinoja sitä rahakasaa kerryttää joillakin keinoilla, että enemmän olisi jaettavaksi.

        Minä en anna painoa arvoa kovasti hänen puheilleen miten kohtelee minuakin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18335290/syntyvyys-tippuu#comment-127194213


      • valtakunta kirjoitti:

        Minä en anna painoa arvoa kovasti hänen puheilleen miten kohtelee minuakin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18335290/syntyvyys-tippuu#comment-127194213

        En ymmärrä asianyhteyttä (en jaksa lukea ketjua) mistä olet loukkaantunut (tai oletko?). Eiköhän tuo kommentti ole yleisesti eikä juuri sinua kohtelevaksi tarkoitettu.

        Tuet ovat tosiaan tarkoitettu elämäntilanteeseen kohdistuviksi, eivät pitkäikäisiksi. Ja kuten aiemmin olen sanonut, meillä Suomessa on mahdottoman hyvä tukipalvelu eri elämäntilanteisiin nähden.


      • elisakettu kirjoitti:

        En ymmärrä asianyhteyttä (en jaksa lukea ketjua) mistä olet loukkaantunut (tai oletko?). Eiköhän tuo kommentti ole yleisesti eikä juuri sinua kohtelevaksi tarkoitettu.

        Tuet ovat tosiaan tarkoitettu elämäntilanteeseen kohdistuviksi, eivät pitkäikäisiksi. Ja kuten aiemmin olen sanonut, meillä Suomessa on mahdottoman hyvä tukipalvelu eri elämäntilanteisiin nähden.

        Tuossa suora https://keskustelu.suomi24.fi/t/18335290/syntyvyys-tippuu#comment-127205792


      • elisakettu kirjoitti:

        En ymmärrä asianyhteyttä (en jaksa lukea ketjua) mistä olet loukkaantunut (tai oletko?). Eiköhän tuo kommentti ole yleisesti eikä juuri sinua kohtelevaksi tarkoitettu.

        Tuet ovat tosiaan tarkoitettu elämäntilanteeseen kohdistuviksi, eivät pitkäikäisiksi. Ja kuten aiemmin olen sanonut, meillä Suomessa on mahdottoman hyvä tukipalvelu eri elämäntilanteisiin nähden.

        Onneksi raskaustesti näytti tänään positiivista. Tarvitseeeko esittää kaikki tietää meidän perhe eletään tukien varassa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tuossa suora https://keskustelu.suomi24.fi/t/18335290/syntyvyys-tippuu#comment-127205792

        No en minäkään tekisi lapsia jos en pystyisi elättämään heitä. Tarkoituksella lapsia saadakseen tukia? Hyvänen aika sentään. Tarvitseehan lapset muutakin kuin jonkun perustuen.

        Olen samaa mieltä että haarat kiinni. Enkä nyt sinua tarkoita. Ihan yleisesti. Jasukin oli laittanut hymiön. Ei hän pahaa tarkoittanut.


      • valtakunta kirjoitti:

        Onneksi raskaustesti näytti tänään positiivista. Tarvitseeeko esittää kaikki tietää meidän perhe eletään tukien varassa.

        En tiedä pystyttekö muuttamaan tilannettanne. Varmaan toivotte niin. Uskon toivon että olisitte ajatellut asianlaidan ollen toisin, kun suunnittelitte perhettä.

        Eniten ihmettelen miten aika riittäää jokaiselle. Oli tukia tai ei, ei se mua kiinnosta.


      • elisakettu kirjoitti:

        En ymmärrä asianyhteyttä (en jaksa lukea ketjua) mistä olet loukkaantunut (tai oletko?). Eiköhän tuo kommentti ole yleisesti eikä juuri sinua kohtelevaksi tarkoitettu.

        Tuet ovat tosiaan tarkoitettu elämäntilanteeseen kohdistuviksi, eivät pitkäikäisiksi. Ja kuten aiemmin olen sanonut, meillä Suomessa on mahdottoman hyvä tukipalvelu eri elämäntilanteisiin nähden.

        Raskaudet on kuitenkin vain lisääntymisen ajan eiköhän se on ole selvä. Ja miehellä on työttömyysraha tällä hetkellä kun lapsien vaikeuksien takia kouluun meno eri syin koulunkin joutui keskeyttää mutta koulun lisäksi joudutaan turvautuu myös toimeentulotukeen. Ilokseen on pakko kertoa että jos kaikki hyvin menee on jo 10 pikkuinen.

        Minusta tämä on se ongelman ihan itse julkisuuteen välittänyt, kyllä totuus heikossa asemassa kuin yksihuoltajatkin vain tukien varassa. Tuo hänen ilmoitus ilmoitus osu vain vanhempii jotka elää tukien alla kaikilla ei rikasta kumppania tai pysyvää kumppania tai esim kuollut on kumppani. Eikä ongelmien takia voi olla aikaa myös opiskeluun. Perhekin on kasvatettava eikä pyrkiä joku hoitaa ne lapsukaiset kun yhteiskunnassa ei ole turvallista koulua kaikille tai tuettua,

        Eikä vain rikkaalla etuoikeus tehdä lapsia.


      • valtakunta kirjoitti:

        Raskaudet on kuitenkin vain lisääntymisen ajan eiköhän se on ole selvä. Ja miehellä on työttömyysraha tällä hetkellä kun lapsien vaikeuksien takia kouluun meno eri syin koulunkin joutui keskeyttää mutta koulun lisäksi joudutaan turvautuu myös toimeentulotukeen. Ilokseen on pakko kertoa että jos kaikki hyvin menee on jo 10 pikkuinen.

        Minusta tämä on se ongelman ihan itse julkisuuteen välittänyt, kyllä totuus heikossa asemassa kuin yksihuoltajatkin vain tukien varassa. Tuo hänen ilmoitus ilmoitus osu vain vanhempii jotka elää tukien alla kaikilla ei rikasta kumppania tai pysyvää kumppania tai esim kuollut on kumppani. Eikä ongelmien takia voi olla aikaa myös opiskeluun. Perhekin on kasvatettava eikä pyrkiä joku hoitaa ne lapsukaiset kun yhteiskunnassa ei ole turvallista koulua kaikille tai tuettua,

        Eikä vain rikkaalla etuoikeus tehdä lapsia.

        En sanoisi niin, että vain rikkailla on etuoikeus tehdä lapsia. Rikkaita nyt on maailmassa aika vähän.

        Luulisin että Jasu tarkoittaa sitä, että saadakseen lapsi kaiken sen tarvittavan, tarvitaan muutakin kuin tukiraha elättääkseen tämän. Sama käsitys minullakin on. Lapsi tarvitsee paljon.


      • elisakettu kirjoitti:

        No en minäkään tekisi lapsia jos en pystyisi elättämään heitä. Tarkoituksella lapsia saadakseen tukia? Hyvänen aika sentään. Tarvitseehan lapset muutakin kuin jonkun perustuen.

        Olen samaa mieltä että haarat kiinni. Enkä nyt sinua tarkoita. Ihan yleisesti. Jasukin oli laittanut hymiön. Ei hän pahaa tarkoittanut.

        Kuunteletko vain yhden keskustelun osa puolta?


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Raskaudet on kuitenkin vain lisääntymisen ajan eiköhän se on ole selvä. Ja miehellä on työttömyysraha tällä hetkellä kun lapsien vaikeuksien takia kouluun meno eri syin koulunkin joutui keskeyttää mutta koulun lisäksi joudutaan turvautuu myös toimeentulotukeen. Ilokseen on pakko kertoa että jos kaikki hyvin menee on jo 10 pikkuinen.

        Minusta tämä on se ongelman ihan itse julkisuuteen välittänyt, kyllä totuus heikossa asemassa kuin yksihuoltajatkin vain tukien varassa. Tuo hänen ilmoitus ilmoitus osu vain vanhempii jotka elää tukien alla kaikilla ei rikasta kumppania tai pysyvää kumppania tai esim kuollut on kumppani. Eikä ongelmien takia voi olla aikaa myös opiskeluun. Perhekin on kasvatettava eikä pyrkiä joku hoitaa ne lapsukaiset kun yhteiskunnassa ei ole turvallista koulua kaikille tai tuettua,

        Eikä vain rikkaalla etuoikeus tehdä lapsia.

        Ei vain rikkailla ole oikeus lisääntyä. Täysin väärä käsitys puheistani. Ei täällä kellään juuri lapsia silloin olisikaan.

        En vain näe mitään järkeä lisääntymisessä, kun taloudellinen tilanne on jatkuvasti heikko ja yhteiskunnan varaan koko perhe rakennettu nojalleen. Vielä jos lapsikatraassa on jo nyt haastetta, miksi tehdä jatkuvasti lisää entistä enemmän haastetta elämään ja esteeksi vanhempien työhön pääsyyn? En näe muuta syytä kuin tukien varaan systemaattisesti suunnitellun lisääntymisen ja taktikoinnin.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vain rikkailla ole oikeus lisääntyä. Täysin väärä käsitys puheistani. Ei täällä kellään juuri lapsia silloin olisikaan.

        En vain näe mitään järkeä lisääntymisessä, kun taloudellinen tilanne on jatkuvasti heikko ja yhteiskunnan varaan koko perhe rakennettu nojalleen. Vielä jos lapsikatraassa on jo nyt haastetta, miksi tehdä jatkuvasti lisää entistä enemmän haastetta elämään ja esteeksi vanhempien työhön pääsyyn? En näe muuta syytä kuin tukien varaan systemaattisesti suunnitellun lisääntymisen ja taktikoinnin.

        Jasu

        Millään järjellä sitä ei pysty selittämään nimittäin.

        Jasu


      • elisakettu kirjoitti:

        En tiedä pystyttekö muuttamaan tilannettanne. Varmaan toivotte niin. Uskon toivon että olisitte ajatellut asianlaidan ollen toisin, kun suunnittelitte perhettä.

        Eniten ihmettelen miten aika riittäää jokaiselle. Oli tukia tai ei, ei se mua kiinnosta.

        ” Eniten ihmettelen miten aika riittäää jokaiselle. Oli tukia tai ei, ei se mua kiinnosta.”

        ”Jokaiselle” jaa-a johtuisiko me ollaan isoa joukkuetta suuri perhe jokainen tukee toisia myös yksivuotias jo keinuun menee itse.

        Sekä ovat hyvin kehittyneitä ja kuin kirjan lukukin yhdessä kuuntelevat pienetkin kerralla kuin iso veljensä 8v luki heille mistä sai pienen palkinnon(1€) kuin harjoituksensakin lukemiseen.

        Ei ymmärrä kun ei tajua lapset on eri ikäisiä kuin myös esikoinen tukee nukuttamisessa vanhempia.
        Kyllä se isompi turvaa pienempää ja niin edespäin, miten olen heidät kasvattanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millään järjellä sitä ei pysty selittämään nimittäin.

        Jasu

        Ja niitä on yh naisiakin, jotka lisääntyy holtittomasti ja sustemaattisesti tuilla pysyäkseen ja kotona ollakseen. En ole ikinä sanonut, että kaikki niin tekee, mutta jotka tekee käyttää tukia väärin ja itsekkäästi muista piittaamatta, narsistisesti sävyltään.

        Tuilla voi olla, muttei niille pidä taktikoiden pyrkiä. Jos on selkärankaa.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niitä on yh naisiakin, jotka lisääntyy holtittomasti ja sustemaattisesti tuilla pysyäkseen ja kotona ollakseen. En ole ikinä sanonut, että kaikki niin tekee, mutta jotka tekee käyttää tukia väärin ja itsekkäästi muista piittaamatta, narsistisesti sävyltään.

        Tuilla voi olla, muttei niille pidä taktikoiden pyrkiä. Jos on selkärankaa.

        Jasu

        Ja se on pirun huono tekosyy, että kasvattaa uusia veronmaksajia. Niin kasvattaa ne töissä käyvätkin vanhemmat.

        Jasu


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuunteletko vain yhden keskustelun osa puolta?

        En. Ja siksi toisekseen, en minä osaa teidän mahdollista ongelmaa ratkaista. Kyllä se ihan teidän selvitettävissä on.

        Se vaan, ettei aina kannata ottaa itseensä. Kyllä niissä Jasun jutuissa on paljon pointteja, mitä kannattaa kuunnella.


      • elisakettu kirjoitti:

        En tiedä pystyttekö muuttamaan tilannettanne. Varmaan toivotte niin. Uskon toivon että olisitte ajatellut asianlaidan ollen toisin, kun suunnittelitte perhettä.

        Eniten ihmettelen miten aika riittäää jokaiselle. Oli tukia tai ei, ei se mua kiinnosta.

        Sisarukset on tuki ja silmieni annan ne ovat asiat myös sisarukset huolehtivat ja ymmärtävät eri ikäisten ongelmia kun se toimii perheen sisällä eri tavoin kuin ulkopuolisten kanssa. Jatkuvasti sosiaalista eri-ikäisiä myös pelilautojakin jännä nähdä kuin 12v pelasi 3v ja 4v kuinka sitkeä se oli opettamaan niitä. Myös leikitkin on suuria ei ne mitään sinä olet kissa ja minä emäntä.

        Vaan meillä on pankkiirit, kaupan myyjät ja
        työssäkäyvät ja myös on varkaitakin ollut leikeissä kuin poliisejakin. Sekä pankkivirkailijoilla vasta hauskat leikit kun tulosta leikkirajoja kova leikkaamisen suorittavat yhdessä salkkuihinsa.

        Kyllä minä olen hyvä kasvattaja ja luova.


      • valtakunta kirjoitti:

        Raskaudet on kuitenkin vain lisääntymisen ajan eiköhän se on ole selvä. Ja miehellä on työttömyysraha tällä hetkellä kun lapsien vaikeuksien takia kouluun meno eri syin koulunkin joutui keskeyttää mutta koulun lisäksi joudutaan turvautuu myös toimeentulotukeen. Ilokseen on pakko kertoa että jos kaikki hyvin menee on jo 10 pikkuinen.

        Minusta tämä on se ongelman ihan itse julkisuuteen välittänyt, kyllä totuus heikossa asemassa kuin yksihuoltajatkin vain tukien varassa. Tuo hänen ilmoitus ilmoitus osu vain vanhempii jotka elää tukien alla kaikilla ei rikasta kumppania tai pysyvää kumppania tai esim kuollut on kumppani. Eikä ongelmien takia voi olla aikaa myös opiskeluun. Perhekin on kasvatettava eikä pyrkiä joku hoitaa ne lapsukaiset kun yhteiskunnassa ei ole turvallista koulua kaikille tai tuettua,

        Eikä vain rikkaalla etuoikeus tehdä lapsia.

        Lasten leikit on kuin pieniä teatterijoita. Kyllä aikaa riittää jokaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se on pirun huono tekosyy, että kasvattaa uusia veronmaksajia. Niin kasvattaa ne töissä käyvätkin vanhemmat.

        Jasu

        Vaan joviaalia AV:ta voi huijata, minua ei. Nyt otankin Harmiksen neuvoista vinkin ja lopetan perustelun, kun se ei vastapuolen suhteen mitään hyödytä. Muodostaa omat mutunsa, ihan sama mitä perustelee. Silloin on viisainta vaieta.

        Jasu


      • elisakettu kirjoitti:

        En sanoisi niin, että vain rikkailla on etuoikeus tehdä lapsia. Rikkaita nyt on maailmassa aika vähän.

        Luulisin että Jasu tarkoittaa sitä, että saadakseen lapsi kaiken sen tarvittavan, tarvitaan muutakin kuin tukiraha elättääkseen tämän. Sama käsitys minullakin on. Lapsi tarvitsee paljon.

        Tuossa sanoo
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18335290/syntyvyys-tippuu#comment-127194765


      • elisakettu kirjoitti:

        En. Ja siksi toisekseen, en minä osaa teidän mahdollista ongelmaa ratkaista. Kyllä se ihan teidän selvitettävissä on.

        Se vaan, ettei aina kannata ottaa itseensä. Kyllä niissä Jasun jutuissa on paljon pointteja, mitä kannattaa kuunnella.

        Kyllä se tuki koulussa on oltava juurikin resurssia, eikä sitten palstalla syyttää kun lapsi kotio tulee opetteleen juosten mikä meni väärin kun ei osannut toimia oikein mutta rankaistaan(karkasi) lasta kun levittelee koulun ongelmia kotio kesken koulupäivän.
        Onneksi olen lapsen turva ja luotettava aikuinen jolle pystynyt kertomaan vaikeampiakin asioita.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä se tuki koulussa on oltava juurikin resurssia, eikä sitten palstalla syyttää kun lapsi kotio tulee opetteleen juosten mikä meni väärin kun ei osannut toimia oikein mutta rankaistaan(karkasi) lasta kun levittelee koulun ongelmia kotio kesken koulupäivän.
        Onneksi olen lapsen turva ja luotettava aikuinen jolle pystynyt kertomaan vaikeampiakin asioita.

        Resurssit pitää silti vaatia yhteiskunnalta tai kunnalta. Ei koululta (koska eivät voi määrätä rahavirtoja. Ja opettajien ensisijainen työ on hoitaa opetusvelvoite). Eri asia on, pystytäänkö niitä lisäämään.

        Palstalla syyttää? Lasta vai? En tajua.


      • elisakettu kirjoitti:

        Resurssit pitää silti vaatia yhteiskunnalta tai kunnalta. Ei koululta (koska eivät voi määrätä rahavirtoja. Ja opettajien ensisijainen työ on hoitaa opetusvelvoite). Eri asia on, pystytäänkö niitä lisäämään.

        Palstalla syyttää? Lasta vai? En tajua.

        ” Resurssit pitää silti vaatia yhteiskunnalta tai kunnalta. Ei koululta (koska eivät voi määrätä rahavirtoja. Ja opettajien ensisijainen työ on hoitaa opetusvelvoite). Eri asia on, pystytäänkö niitä lisäämään.”


        Minä yritin jo orpoa häiritä asialla ikäväkseen voi kestään että tukea tippuu ennalta ehkäisyyn
        https://x.com/valtakunta1/status/1775098556690440614


        ”Palstalla syyttää? Lasta vai? En tajua.”
        Kyllä sinä minun ketjuun vastasit asiallisesti missä suurin osa kiusasi anonyyminä, jotka syyttelevät kun lapsi ei koulussa käy niin minua kasvattajana syytetään.


      • valtakunta kirjoitti:

        ” Resurssit pitää silti vaatia yhteiskunnalta tai kunnalta. Ei koululta (koska eivät voi määrätä rahavirtoja. Ja opettajien ensisijainen työ on hoitaa opetusvelvoite). Eri asia on, pystytäänkö niitä lisäämään.”


        Minä yritin jo orpoa häiritä asialla ikäväkseen voi kestään että tukea tippuu ennalta ehkäisyyn
        https://x.com/valtakunta1/status/1775098556690440614


        ”Palstalla syyttää? Lasta vai? En tajua.”
        Kyllä sinä minun ketjuun vastasit asiallisesti missä suurin osa kiusasi anonyyminä, jotka syyttelevät kun lapsi ei koulussa käy niin minua kasvattajana syytetään.

        Olen nähnyt aika läheltä, ettei vanhemmatkaan ole mitään yli-ihmisiä. Vaikka parhaansa yrittäisivätkin. yritä saada aikuisapua hieman. Tätejä, setiä, luottosukulaisia. Ihan vaan siksi, koska joskus hommat toimii eri tavoilla toisen aikuisen kansa paremmin kuin oman vanhemman. Tämä siis ei ole mikään kritiikki, vaan tosiasia. Mulla on omakohtaista kokemusta niin paljon.

        Tsemppiä teille vaan, lapselle ja koko perheelle.


      • elisakettu kirjoitti:

        Olen nähnyt aika läheltä, ettei vanhemmatkaan ole mitään yli-ihmisiä. Vaikka parhaansa yrittäisivätkin. yritä saada aikuisapua hieman. Tätejä, setiä, luottosukulaisia. Ihan vaan siksi, koska joskus hommat toimii eri tavoilla toisen aikuisen kansa paremmin kuin oman vanhemman. Tämä siis ei ole mikään kritiikki, vaan tosiasia. Mulla on omakohtaista kokemusta niin paljon.

        Tsemppiä teille vaan, lapselle ja koko perheelle.

        Omani lapset näyttävät ne uhmakkuutensakin kuin lapsella kuuluu käyttäytyäkin eikö se ole kuin hyvä asia että uhmataan minuakin mutta esim vieraan kanssa on vieraskoreutta.😅 mutta se on sitä kasvamista ja kokeilua turvallisen aikuisen kanssa.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Kyllä se tuki koulussa on oltava juurikin resurssia, eikä sitten palstalla syyttää kun lapsi kotio tulee opetteleen juosten mikä meni väärin kun ei osannut toimia oikein mutta rankaistaan(karkasi) lasta kun levittelee koulun ongelmia kotio kesken koulupäivän.
        Onneksi olen lapsen turva ja luotettava aikuinen jolle pystynyt kertomaan vaikeampiakin asioita.

        Valtakunta, lapsesi tarvitsee erityiskoulua sen perusteella mitä olet kertonut. Ei lapsen ongelmat valitettavasti ratkea isossa koulussa ja isossa luokassa, sillä, että saa enemmän valvontaa. Valitettavasti luokassa on 20-30 muutakin lasta ja aikuisten on pakko jakaa huomio kaikkien kesken.

        Erityislapsi tarvitsee paljon apua. Erityislapsi, varsinkin jos on isoja haasteita impulsiivisuudessa ja sosiaalisissa taidoissa, tarvitsee aikuisen koko ajan vierelle vahtimaan. Joskus on tullut nähtyä omin silmin, että lapsi itse käyttäytyy niin, ettei saa kavereita (on ilkeä, riidan hakuinen ja väkivaltainen) ja samaan aikaan kokee, että muut kiusaa (kun muut eivät ota leikkiin jatkuvan häiriökäytöksen takia takia tai ilmoittavat, ettei lapsen käytös ole ok tai kun joku lyö takaisin). Heti ollaan hyökkäämässä päälle tai heittämällä kivillä, kun leikki ei mene niin kuin itse haluaa. Joskus on tullut nähtyä omin silmin, että erityislapsi tulkitsee itse aiheuttamansa riidan kiudaamiseksi. Se, että erityislapsi saa aina määritellä kaiken sen takia, ettei tulisi tulisi riitaa on karhun palvelus lapselle ja yhteiskunnalle. Siis ihan yleisesti tämä ja muistutuksena, että vaikka lapselle kiusaamiskokemus on todellinen, joskus taustalla on myös sosiaalisen taitojen puutetta.

        Sosiaalisten taitojen harjoittelu ja sen oppiminen, että kaikkien pitää leikissä jousta, tunteita pitää opetella hallitsemaan ja muut pitää osata ottaa huomioon, on ENSISIJAISESTI kodin tehtävä. Koulun tehtävä on tukea kasvatustyötä ja heidän ensisijainen tehtävä on opetus. Jos perhe ei pärjää kasvatustyössään, on aihetta yrittää saada apua erikoissairaanhoidosta (lasten psykiatria) tai sosiaalipuolelta tilanteesta riippuen. Lapsi, joka ei pärjää isossa ryhmässä saa paljon negatiivistä palautetta ja alkaa voida pahoin. Erityisluokka tai -koulu voi muuttaa lapsen elämän ja katkaista ikävä kierre.

        Lapsen pitäisi osata noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita 1-2lk myös silloin kuin tekeminen ei ole mielekästä. Jos sitä ei osaa 5-6lk on kyse isoista haasteista. Lapsen pitäisi oppia itse ratkaisemaan pieniä ristiriitoja ja isoissa pyytää aikuisen apua. Valitettavasti kaikki aikuiset ei osaa auttaa eikä kouluilla ole aina keinoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtakunta, lapsesi tarvitsee erityiskoulua sen perusteella mitä olet kertonut. Ei lapsen ongelmat valitettavasti ratkea isossa koulussa ja isossa luokassa, sillä, että saa enemmän valvontaa. Valitettavasti luokassa on 20-30 muutakin lasta ja aikuisten on pakko jakaa huomio kaikkien kesken.

        Erityislapsi tarvitsee paljon apua. Erityislapsi, varsinkin jos on isoja haasteita impulsiivisuudessa ja sosiaalisissa taidoissa, tarvitsee aikuisen koko ajan vierelle vahtimaan. Joskus on tullut nähtyä omin silmin, että lapsi itse käyttäytyy niin, ettei saa kavereita (on ilkeä, riidan hakuinen ja väkivaltainen) ja samaan aikaan kokee, että muut kiusaa (kun muut eivät ota leikkiin jatkuvan häiriökäytöksen takia takia tai ilmoittavat, ettei lapsen käytös ole ok tai kun joku lyö takaisin). Heti ollaan hyökkäämässä päälle tai heittämällä kivillä, kun leikki ei mene niin kuin itse haluaa. Joskus on tullut nähtyä omin silmin, että erityislapsi tulkitsee itse aiheuttamansa riidan kiudaamiseksi. Se, että erityislapsi saa aina määritellä kaiken sen takia, ettei tulisi tulisi riitaa on karhun palvelus lapselle ja yhteiskunnalle. Siis ihan yleisesti tämä ja muistutuksena, että vaikka lapselle kiusaamiskokemus on todellinen, joskus taustalla on myös sosiaalisen taitojen puutetta.

        Sosiaalisten taitojen harjoittelu ja sen oppiminen, että kaikkien pitää leikissä jousta, tunteita pitää opetella hallitsemaan ja muut pitää osata ottaa huomioon, on ENSISIJAISESTI kodin tehtävä. Koulun tehtävä on tukea kasvatustyötä ja heidän ensisijainen tehtävä on opetus. Jos perhe ei pärjää kasvatustyössään, on aihetta yrittää saada apua erikoissairaanhoidosta (lasten psykiatria) tai sosiaalipuolelta tilanteesta riippuen. Lapsi, joka ei pärjää isossa ryhmässä saa paljon negatiivistä palautetta ja alkaa voida pahoin. Erityisluokka tai -koulu voi muuttaa lapsen elämän ja katkaista ikävä kierre.

        Lapsen pitäisi osata noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita 1-2lk myös silloin kuin tekeminen ei ole mielekästä. Jos sitä ei osaa 5-6lk on kyse isoista haasteista. Lapsen pitäisi oppia itse ratkaisemaan pieniä ristiriitoja ja isoissa pyytää aikuisen apua. Valitettavasti kaikki aikuiset ei osaa auttaa eikä kouluilla ole aina keinoja.

        Etkö ole nähnyt hänen kaltaiset luokat resurssien takia vähennetty 8 oppilaaseen eli vain yksi luokka tämän vuoksi on oltava koulunkäynti ohjaajia jotka tukee lapsen kuntoutumista lähikoulussa. 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtakunta, lapsesi tarvitsee erityiskoulua sen perusteella mitä olet kertonut. Ei lapsen ongelmat valitettavasti ratkea isossa koulussa ja isossa luokassa, sillä, että saa enemmän valvontaa. Valitettavasti luokassa on 20-30 muutakin lasta ja aikuisten on pakko jakaa huomio kaikkien kesken.

        Erityislapsi tarvitsee paljon apua. Erityislapsi, varsinkin jos on isoja haasteita impulsiivisuudessa ja sosiaalisissa taidoissa, tarvitsee aikuisen koko ajan vierelle vahtimaan. Joskus on tullut nähtyä omin silmin, että lapsi itse käyttäytyy niin, ettei saa kavereita (on ilkeä, riidan hakuinen ja väkivaltainen) ja samaan aikaan kokee, että muut kiusaa (kun muut eivät ota leikkiin jatkuvan häiriökäytöksen takia takia tai ilmoittavat, ettei lapsen käytös ole ok tai kun joku lyö takaisin). Heti ollaan hyökkäämässä päälle tai heittämällä kivillä, kun leikki ei mene niin kuin itse haluaa. Joskus on tullut nähtyä omin silmin, että erityislapsi tulkitsee itse aiheuttamansa riidan kiudaamiseksi. Se, että erityislapsi saa aina määritellä kaiken sen takia, ettei tulisi tulisi riitaa on karhun palvelus lapselle ja yhteiskunnalle. Siis ihan yleisesti tämä ja muistutuksena, että vaikka lapselle kiusaamiskokemus on todellinen, joskus taustalla on myös sosiaalisen taitojen puutetta.

        Sosiaalisten taitojen harjoittelu ja sen oppiminen, että kaikkien pitää leikissä jousta, tunteita pitää opetella hallitsemaan ja muut pitää osata ottaa huomioon, on ENSISIJAISESTI kodin tehtävä. Koulun tehtävä on tukea kasvatustyötä ja heidän ensisijainen tehtävä on opetus. Jos perhe ei pärjää kasvatustyössään, on aihetta yrittää saada apua erikoissairaanhoidosta (lasten psykiatria) tai sosiaalipuolelta tilanteesta riippuen. Lapsi, joka ei pärjää isossa ryhmässä saa paljon negatiivistä palautetta ja alkaa voida pahoin. Erityisluokka tai -koulu voi muuttaa lapsen elämän ja katkaista ikävä kierre.

        Lapsen pitäisi osata noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita 1-2lk myös silloin kuin tekeminen ei ole mielekästä. Jos sitä ei osaa 5-6lk on kyse isoista haasteista. Lapsen pitäisi oppia itse ratkaisemaan pieniä ristiriitoja ja isoissa pyytää aikuisen apua. Valitettavasti kaikki aikuiset ei osaa auttaa eikä kouluilla ole aina keinoja.

        Luokassa hän pärjää niin loistavasti ettei hänestä huomaa puutetta mutta noi tilanteet koulussa vaatii harjoittelua juosta kotio ja mitä kuullut eipä ne osannut hakumea itsekään opettajaa vain hakkaamista vaikka toinen voi olla ärsyttävä.


    • Nyt otan Kamun sut sylkkyyn ja kutitan masusta niin että korvat soivat.

      Olet oikeassa siinä, että aikuisina saamme hävetä. Itsehän omilla lukuisilla esimerkeillämme annamme syyn kiusata kaikilla väkivallan muodoilla.

      (helvetin hyvä esimerkki on tämäkin ketju kommentteineen)

      Mutta ketään lasta ei tule jättää yksin. Ei kiusattua eikä kiusaajaa, vaan selvittää ne juurisyyt, miksi näin tapahtuu.

    • Anonyymi

      Itsepähän opetimme. Hamusimme rahaarahaarahaa,kävimme töissä ja lapset sai oppinsa netistä. Netti ja känny käteen niin ihan hyvällä omallatunnolla saimme heidät unohtaa? Patteri urpo oikein kädestä pitäen meitä näin hyviksi vanhemmiksi opetti. Se kun on tulos,tai ulos. Sitä kylvää mitä niittää. Olisiko aika herätä?💩

      • Anonyymi

        Mutta eihänhän he herää. Painaa kaasua ja painostaa entistä enemmän. Ihmettelee silmätpyöreinä miksi suomalaiset ei lisäänny? Tähän pskamaailmaanko pitäisi vielä tehdä lisää lapsia kärsimään? Kuulkaa,lisääntykööt patteit ihan itse. Me ei tahdota thät shit.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihänhän he herää. Painaa kaasua ja painostaa entistä enemmän. Ihmettelee silmätpyöreinä miksi suomalaiset ei lisäänny? Tähän pskamaailmaanko pitäisi vielä tehdä lisää lapsia kärsimään? Kuulkaa,lisääntykööt patteit ihan itse. Me ei tahdota thät shit.💩

        Lisääntykää ihan itse ja repikää hyvinvointinme omista itsestänne. Siivotkaa omat sotkunne ja hoitakaa omat sairautenne.Me emme teidän paska yhteiskuntaan puserreta enää yhtäkää pientä kärsimään. Emme myöskään enää suostu ahneutenne jalka räteiksi tai kynnysmatoiksi. 💩


    • Anonyymi

      Tuskin Suomen koululaitos on epäonnistunut.Luutavasti laajalti yllytetty tekemään jotain.Katseet voi kääntää aikuisiin ihmisiin ketä hänen lähipiirissä onkaan.

      • Anonyymi

        Ei,vaan päättäjiin. He omassa/ahneudessaan ja ylivertaisuudessaan,tuloskeskeisyydessään,vaatii vanhemmilta mahdottomia. Pitäisi revetä sinne ja tänne,olla sitä ja tätä. Olla tulosta tekeviä robotteja,jopa lisääntymällä riittävästi ,mutta miksi? Siksi että saataisiin lisää tulosta ja tuottoa. Sairasta. Nämä päättäjät ,joilla on ollut valta luoda,on käyttänyt valtaa itsekkäästi omiin tarpeisiinsa,ja luulee että se on oikein. Ei muuten ole. Tulokset on nähtävissä, ja ei kaunista katseltavaa. Syyttävä sormi ahneisiin ,tulos keskeisiin päättäjiin. Siinä on inhimillisyys ,heikompiosaisista huolehtiminen ja rakkaus jäänyt pahasti jalkoihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei,vaan päättäjiin. He omassa/ahneudessaan ja ylivertaisuudessaan,tuloskeskeisyydessään,vaatii vanhemmilta mahdottomia. Pitäisi revetä sinne ja tänne,olla sitä ja tätä. Olla tulosta tekeviä robotteja,jopa lisääntymällä riittävästi ,mutta miksi? Siksi että saataisiin lisää tulosta ja tuottoa. Sairasta. Nämä päättäjät ,joilla on ollut valta luoda,on käyttänyt valtaa itsekkäästi omiin tarpeisiinsa,ja luulee että se on oikein. Ei muuten ole. Tulokset on nähtävissä, ja ei kaunista katseltavaa. Syyttävä sormi ahneisiin ,tulos keskeisiin päättäjiin. Siinä on inhimillisyys ,heikompiosaisista huolehtiminen ja rakkaus jäänyt pahasti jalkoihin

        T 💩


    • Anonyymi

      Siis uskotteko tosissaan, että ampumisen syy on kosto kiusauksesta? Jo pienellä googlauksella voi avautua se toinenkin todellisuus. Vaikka poliisi alussa hätiköidysti ilmoitti motiiviksi kiusauksen, niin heidän viimeaikaiset ulostulot antavat myös viitteitä siitä, että todellinen syy löytyy muualta. Ja ihan vaan tiedoksi: mielenvikaisia löytyy niin aikuisista kuin lapsistakin.

      • Anonyymi

        Kyllä uskon. Kaikenlainen pahuus ja muiden lyttääminen,oli se kansallisuudesta lähtoisin,sukupuolesta,seksuaalisesta suuntautuneisuudesta,ulkonäösta ta i vaikka köyhyydestä,on väärin. Kyllä se kiusaaja on yleensä se mielenvikainen. Muu lienee sen aikaansaannosta. 💩


      • Anonyymi

        Siis eihän tervejärkinen yksilö tee tuollaista tekoa, vaikka olisi kiusattukin. Kiusattuja on paljon, mutta tuollaisia sekoja on vähän. Jonkinlainen mielenterveysongelma siis ilmiselvästi on hänellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä uskon. Kaikenlainen pahuus ja muiden lyttääminen,oli se kansallisuudesta lähtoisin,sukupuolesta,seksuaalisesta suuntautuneisuudesta,ulkonäösta ta i vaikka köyhyydestä,on väärin. Kyllä se kiusaaja on yleensä se mielenvikainen. Muu lienee sen aikaansaannosta. 💩

        Tapauksessa ei ole kyse kiusaamisesta.


    • Anonyymi

      Perimmäinen syy lienee se, että ampujapoika ei saanut kodista riittävästi suojaa ja turvallisuutta ja koki kaiken ulkopuolisen vastustuksen itseään uhkaavana.
      Lapsen mieli kieroutuu jos vanhemmat ei kuuntele lasta ja anna tälle aikaa. Muistan kun oma jo aikamiespoikani oli samanikäinen, hän oli niin lapsi vielä ja vielä syliteltävä. Joskus harvoin kun kuulin kiusaamisista, menin kiusaajan kotiin ja pidin puhuttelun kiusaajan vanhemmille. Kiusaamiset loppui siihen.

      • Anonyymi

        No miten siinä aikaa annat kun yhteiskunta pakottaa raatamaan tuloskeskeisyydessään. Pitää maksaa verot, olla ns hyvän ihmisen vaatimat omakotitalo ja vähintään kaksi autoa. Ethän sä nyt ole niitä ilman yhtään mitään😱 naapuritkin väheksyy. Kaikista eniten itse itseäsi. Kyllä se on niin helppoa luritella ummet ja lammet. Kyllä tuollaiseen tekoon päätyvät on yhteiskunnan itsekkyyden tulosta. Siinä on selittelyt turhaa sanan helinää.💩


    • Anonyymi

      Kyllä jatkuvasta kiusauksesta tulee ansaita rangaistus, verta vuotava nenä on ihan oikein jos kiusaamista harrastaisi.
      Kuka se nyt sitten tumppaisi nyrkillä kiusaajien nenään, jos et sinä itse?

      AV

      • Anonyymi

        No vähän näin. Kiesattu tuskin tekee sitä mielellään. Enemminkin pakonedessä tai viimeisenä hätä huutonaan. Kiusaaja taas itseään viihdyttääkseen ja ylentääkseen. Siinä on hienoinen ero.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vähän näin. Kiesattu tuskin tekee sitä mielellään. Enemminkin pakonedessä tai viimeisenä hätä huutonaan. Kiusaaja taas itseään viihdyttääkseen ja ylentääkseen. Siinä on hienoinen ero.💩

        Ainakin minä rotevana poikana olen huomannut sen että väkivaltaan tulee suhtautua väkivallalla.
        Muistan yhden tapauksen jossa ranskalaisen muukalaislegioonan käynyt mies tyhmästi kokeili väkivaltaa kahteen seurassani olleeseen naiseen. Menen väliin ja hän kertoi käyneensä muukalaislegioonan, kerroin ettei sillä ole mitään merkitystä sille että hän saa nyt turpaansa.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minä rotevana poikana olen huomannut sen että väkivaltaan tulee suhtautua väkivallalla.
        Muistan yhden tapauksen jossa ranskalaisen muukalaislegioonan käynyt mies tyhmästi kokeili väkivaltaa kahteen seurassani olleeseen naiseen. Menen väliin ja hän kertoi käyneensä muukalaislegioonan, kerroin ettei sillä ole mitään merkitystä sille että hän saa nyt turpaansa.

        AV

        No hyvä sinä. Tuo nyt on toinen juttu. Mutta lytätty ehkä heiveröinen yksinjätetty ei moiseen sankari tekoon kykene. Ei me voida samaa lyttäämistä jatkaa,tyyliin oma syy. Tämä lapsi katuu tekojaan. Meidän pitää lopettaa tuollainen tyhmyys,ettei koskaan yhdenkään ihmis sielun tarvii noin kauheisiin tekoihin alkaa,itseään puolustaekseen. Järkyttävää. Tässä maailmassa on jotain todella pielessä,ja me syytämme sitä,joka noin epätoivoiseen tekoon päätyi? 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hyvä sinä. Tuo nyt on toinen juttu. Mutta lytätty ehkä heiveröinen yksinjätetty ei moiseen sankari tekoon kykene. Ei me voida samaa lyttäämistä jatkaa,tyyliin oma syy. Tämä lapsi katuu tekojaan. Meidän pitää lopettaa tuollainen tyhmyys,ettei koskaan yhdenkään ihmis sielun tarvii noin kauheisiin tekoihin alkaa,itseään puolustaekseen. Järkyttävää. Tässä maailmassa on jotain todella pielessä,ja me syytämme sitä,joka noin epätoivoiseen tekoon päätyi? 💩

        Mielestäni teon tehnyt poika on se suurin uhri.
        Aivan kauheaa olisi ajatella miten aikuiset ihmiset olisivat johdattaneet pojan tuollaisiin tekoihin.
        Jos minun tytärtäni kiusattaisiin, kävisin ehkä hakkaamassa järkeä ensin kiusaajien vanhempien kaaliin. Säännöt, niitä tulee noudattaa.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni teon tehnyt poika on se suurin uhri.
        Aivan kauheaa olisi ajatella miten aikuiset ihmiset olisivat johdattaneet pojan tuollaisiin tekoihin.
        Jos minun tytärtäni kiusattaisiin, kävisin ehkä hakkaamassa järkeä ensin kiusaajien vanhempien kaaliin. Säännöt, niitä tulee noudattaa.

        AV

        AV ei ole tuollainen.😃


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        AV ei ole tuollainen.😃

        Mjoo, ikävä kyllä olen herttaisin isä tyttärelle, mutta on minulla se nuoruuden jengipomon ajatus vielä mielessä:)

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo, ikävä kyllä olen herttaisin isä tyttärelle, mutta on minulla se nuoruuden jengipomon ajatus vielä mielessä:)

        AV

        Tytärtäni joskus kiusattiin. Oli hyvä luisteleen ja kade eks ystis yritti aina kampittaa. Kerroin omasta kokemuksestani ja suivaantuneena sanoin , että mene päin että kampita sinä! Tyttö tuli kotiin ja sanoi että taas tuli siihen vittuileen ja sitten muisti sanani ,otti vauhtia ja iski ämmän ketoon siihen jäi voihkiin, että aijai ja Siihen loppu kiusaaminen. Mutta kaikissa ei ole sitä samaa ruutia,eikä kaikilla ole siihen kannustajaa. Se pitää ymmärtää.💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo, ikävä kyllä olen herttaisin isä tyttärelle, mutta on minulla se nuoruuden jengipomon ajatus vielä mielessä:)

        AV

        Sinä kuulostat kyllä nyt toiselta 🤔

        Kyllähän jos paikkaansa pitää AV opit pesusienen tavoin opit itseensä tyttö kahmii, kyllähän se on hakenut opettajan siihen tilanteeseen ja taltuttanut pitämisen otteen riehujalle tilanteeseen, eikä isukki tiedä yhtikäs mitään kun kerennyt kuin uhkaamaan heittää sitä lumipallolla toimii kuin sotilas siinä solmussa pitänyt niitä pikkusia ja saanut kunnianmitallin


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Sinä kuulostat kyllä nyt toiselta 🤔

        Kyllähän jos paikkaansa pitää AV opit pesusienen tavoin opit itseensä tyttö kahmii, kyllähän se on hakenut opettajan siihen tilanteeseen ja taltuttanut pitämisen otteen riehujalle tilanteeseen, eikä isukki tiedä yhtikäs mitään kun kerennyt kuin uhkaamaan heittää sitä lumipallolla toimii kuin sotilas siinä solmussa pitänyt niitä pikkusia ja saanut kunnianmitallin

        Mjaa, en edes ajattele tuollaista koska tyttäreni on saanut koko jan "oikeudenmukaisen johtajan kasvatuksen", myös fyysisesti.
        Kuinka moni 8-vuotias poika nostaa penkistä 10 x 20 kg?
        Harva, kiusaajat saavat tyttäreltä nokkaan jos tarve on:)

        Terveisin fysiikkavalmentaja,

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa, en edes ajattele tuollaista koska tyttäreni on saanut koko jan "oikeudenmukaisen johtajan kasvatuksen", myös fyysisesti.
        Kuinka moni 8-vuotias poika nostaa penkistä 10 x 20 kg?
        Harva, kiusaajat saavat tyttäreltä nokkaan jos tarve on:)

        Terveisin fysiikkavalmentaja,

        AV

        Oletko oikeasti opettanut väkivaltaa tytölle?


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Oletko oikeasti opettanut väkivaltaa tytölle?

        En ole, olen opettanut vain oikeudenmukaisuutta ja itsepuolustukseen liittyviä elementtejä.
        Itsestään jokaisen tulee pitää huolta, se ei ole hallitus tai poliisit.
        Tosin tyttärelläni on jo lauma tuttuja poliiseja, joiden kanssa hän myös viihtyy ihan hyvin.
        Isän kaverit, niistä moni on nyt poliiseja.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa, en edes ajattele tuollaista koska tyttäreni on saanut koko jan "oikeudenmukaisen johtajan kasvatuksen", myös fyysisesti.
        Kuinka moni 8-vuotias poika nostaa penkistä 10 x 20 kg?
        Harva, kiusaajat saavat tyttäreltä nokkaan jos tarve on:)

        Terveisin fysiikkavalmentaja,

        AV

        Et edes kuulosta enää AV :ltä väkivalta ei missään nimessä saa opettaa lapsille vain suojautumista ja taltuttamista kun lapsi voi suutahtaa väärin ymmärryksestä tai ei ymmärrä vielä oman teon seurauksia, pitää osaa pitää maassa painiotteessa, missään nimessä ei saa satuttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa, en edes ajattele tuollaista koska tyttäreni on saanut koko jan "oikeudenmukaisen johtajan kasvatuksen", myös fyysisesti.
        Kuinka moni 8-vuotias poika nostaa penkistä 10 x 20 kg?
        Harva, kiusaajat saavat tyttäreltä nokkaan jos tarve on:)

        Terveisin fysiikkavalmentaja,

        AV

        Pakeneminen on ainut keino tai keinot päästä otteesta. Lapseni aina nauravat kun sanon nämä että en muka ymmärrä noh mutta rauhan omaisuus on kaikkein pyhä asia väkivalta teettää väkivaltaa kuin
        Mahatma Gandhi rauha ja rakkaus on ainut keino.

        ”Gandhille väkivallattomuus oli aktiivista toimintaa, joka ei kuitenkaan aiheuta väkivaltaa tai pahaa ihmisille tai eläimille. Hän uskoi väkivallattoman vastarinnan olevan tehokkaampaa kuin fyysinen voima.[68] Gandhin mielestä väkivallattomuuden tulisi täyttää koko ihminen niin, ettei ristiriitaa oman halun ja ulkonaisen käyttäytymisen välillä ilmene. Väkivallattomuutta tulee hänen mukaansa soveltaa kaikilla elämänalueilla”

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa, en edes ajattele tuollaista koska tyttäreni on saanut koko jan "oikeudenmukaisen johtajan kasvatuksen", myös fyysisesti.
        Kuinka moni 8-vuotias poika nostaa penkistä 10 x 20 kg?
        Harva, kiusaajat saavat tyttäreltä nokkaan jos tarve on:)

        Terveisin fysiikkavalmentaja,

        AV

        Onhan vähän outoa lukea että hänellä on ollut myös nurja puoli elämässä etten kuin tutustunut henkilöön lastenohjelman myötä missä tottakai huomioidaan ne hyvät puolet eikä huonoja tuodakkaan ihmisestä. Aika ikävää on lukea niitä onneksi on maksullisen muurin takana😔 olisi ollut paljon merkittävämpää ne kauniit asiat rehottavat eikä vuosisatojen vitsauksen kuin väärät opit. Toivottavasti ne on vääriä tietoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole, olen opettanut vain oikeudenmukaisuutta ja itsepuolustukseen liittyviä elementtejä.
        Itsestään jokaisen tulee pitää huolta, se ei ole hallitus tai poliisit.
        Tosin tyttärelläni on jo lauma tuttuja poliiseja, joiden kanssa hän myös viihtyy ihan hyvin.
        Isän kaverit, niistä moni on nyt poliiseja.

        AV

        Kyllä se pitää olla hallitus ja poliisi, jos ei ole muita keinoja taltuttaa vahingoittajaa.sitä varten ne on hallitus on vain osoittanut että vähemmälläkin pärjää kumminkin ne on kalliita ylläpitää joilla maksaa yhteiskunnan ongelmat. Sekä kun peruskoulu vahvistuisi turvalliseksi, myös luottamus kyllä se, jos kotona on huonot olot vierii luotettavan aikuisen korvaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole, olen opettanut vain oikeudenmukaisuutta ja itsepuolustukseen liittyviä elementtejä.
        Itsestään jokaisen tulee pitää huolta, se ei ole hallitus tai poliisit.
        Tosin tyttärelläni on jo lauma tuttuja poliiseja, joiden kanssa hän myös viihtyy ihan hyvin.
        Isän kaverit, niistä moni on nyt poliiseja.

        AV

        Jos koulu ja koti on turvaton niistä lapsista tulee heikkoja kestämään pettymyksiä, minä kun tiedän kun kukaan ei oikeasti tunnu kiltiltä vaikka tahtoisi vaan jokaista kohtaa velloaa ennakkoluulo opettajat katsovat vierestä kun satutetaan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Jos koulu ja koti on turvaton niistä lapsista tulee heikkoja kestämään pettymyksiä, minä kun tiedän kun kukaan ei oikeasti tunnu kiltiltä vaikka tahtoisi vaan jokaista kohtaa velloaa ennakkoluulo opettajat katsovat vierestä kun satutetaan.

        Mjaa, meillä toimii tyttäreni tieto ja taito siitä kuka hän on, ja jos sillä ei asia selviä niin voi puhua isälle. Isä sitten menee mahdollisen "kiusaajan" kotiin luennoimaan tulevista säännöistä, ja niissä säännöissä vanhemmilla on vastuu muuttaa asioita.
        Kun mahdollisuus on annettu, olen ollut oikeudenmukainen.
        Tämän jälkeen tulevat ne "jengi säännöt". Oikeudenmukaisesti vanhemmille.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa, meillä toimii tyttäreni tieto ja taito siitä kuka hän on, ja jos sillä ei asia selviä niin voi puhua isälle. Isä sitten menee mahdollisen "kiusaajan" kotiin luennoimaan tulevista säännöistä, ja niissä säännöissä vanhemmilla on vastuu muuttaa asioita.
        Kun mahdollisuus on annettu, olen ollut oikeudenmukainen.
        Tämän jälkeen tulevat ne "jengi säännöt". Oikeudenmukaisesti vanhemmille.

        AV

        Elä höpise silloin tulee poliisikin kotirauhan rikkomisesta jos menet toisen kotiin.
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kotirauha


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa, meillä toimii tyttäreni tieto ja taito siitä kuka hän on, ja jos sillä ei asia selviä niin voi puhua isälle. Isä sitten menee mahdollisen "kiusaajan" kotiin luennoimaan tulevista säännöistä, ja niissä säännöissä vanhemmilla on vastuu muuttaa asioita.
        Kun mahdollisuus on annettu, olen ollut oikeudenmukainen.
        Tämän jälkeen tulevat ne "jengi säännöt". Oikeudenmukaisesti vanhemmille.

        AV

        Sen vuoksi on nämä poliisit ja myös koulussa aikuinen mikä on kasvattaja pitää opettattaa lapsia oikeata toimintaa kuin tunteita, sen vuoksi hyvin tärkeätä puuttua näihin koulussa tapahtumiin väärin ryhmäytymisiin, miksi nämä koulut oltavat turvallisia ja juurikin lapsella on oltava turvapaikka kotona ja koulussa.

        Eikä huumeita vetemässä sitten koulussa kaveriensa kera ja vapaa aikana. 🥰. Ei siinä kasvatuksessa vikaa ole tarkoita että olisi jos lapsi kokeilu iässä kokeilee uhmakkuutta kun jokaisella on.😔 sellainen miksi nämä ryhmäytimisen paineet kasvaa kovin kun kaikki muutkin tekee.

        https://yle.fi/a/74-20056497


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Sen vuoksi on nämä poliisit ja myös koulussa aikuinen mikä on kasvattaja pitää opettattaa lapsia oikeata toimintaa kuin tunteita, sen vuoksi hyvin tärkeätä puuttua näihin koulussa tapahtumiin väärin ryhmäytymisiin, miksi nämä koulut oltavat turvallisia ja juurikin lapsella on oltava turvapaikka kotona ja koulussa.

        Eikä huumeita vetemässä sitten koulussa kaveriensa kera ja vapaa aikana. 🥰. Ei siinä kasvatuksessa vikaa ole tarkoita että olisi jos lapsi kokeilu iässä kokeilee uhmakkuutta kun jokaisella on.😔 sellainen miksi nämä ryhmäytimisen paineet kasvaa kovin kun kaikki muutkin tekee.

        https://yle.fi/a/74-20056497

        Onko tuossa mitään uutta?
        Muistan jengiajoilta sen miten rikottiin vastapuolen turvallisuudentunne.
        Kun hän saapui kotiin oltiin vastassa hänen olohuoneessa. Missä on se turvapaikka?
        Sama se toimii nykyisin, ihan sama mitä muut tuumii, mutta jos et ole kiltti, sinua kohtaan ei tarvitse olla enää kiltti.
        Reilua?!

        AV


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Onhan vähän outoa lukea että hänellä on ollut myös nurja puoli elämässä etten kuin tutustunut henkilöön lastenohjelman myötä missä tottakai huomioidaan ne hyvät puolet eikä huonoja tuodakkaan ihmisestä. Aika ikävää on lukea niitä onneksi on maksullisen muurin takana😔 olisi ollut paljon merkittävämpää ne kauniit asiat rehottavat eikä vuosisatojen vitsauksen kuin väärät opit. Toivottavasti ne on vääriä tietoja.

        Hänellä ei ole ollut nurjia puolia elämässä, vain niitä jotka ovat tarpeellisia.
        Hän ei ole nähnyt koskaan vanhempiensa riitelyä, tai sitä että vanhemmat olisivat olleet järin pettyneitä toisiinsa.

        Itse uskon ettei minun tyttärelläni ole ongelmia edes tulevaisuudessa, maasta riippumatta, hallituksesta riippumatta. Hän tiedostaa jo oman vastuunsa suhteessa ympäristöön jo kohtuudella.

        Miten voidaan sanoa yleisesti suomalaista, aina on jonkun toisen vika?!

        Mutta joo, minun tytölle ei vittuilla liikaa ja asiattomasti. Pappa betalar.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossa mitään uutta?
        Muistan jengiajoilta sen miten rikottiin vastapuolen turvallisuudentunne.
        Kun hän saapui kotiin oltiin vastassa hänen olohuoneessa. Missä on se turvapaikka?
        Sama se toimii nykyisin, ihan sama mitä muut tuumii, mutta jos et ole kiltti, sinua kohtaan ei tarvitse olla enää kiltti.
        Reilua?!

        AV

        ”jos et ole kiltti, sinua kohtaan ei tarvitse olla enää kiltti.”

        Ei se noin mene poliisi soitetaan, jos toisen kotiin tunkeudutaan eihän tuollainen ole kuin vihamielistä kohtelua. sen vuoksi noi tilanteet hoidetaan ulkopuolisin toimin mikä on koulussa tapahtunut koulun ja mikä on kadulla tapahtunut rikollista poliisin ja lopulta lastensuojelun jos kyseessä ala ikäinen ja tuki kuuluu olla lapsella jos tilanne on vain se että oppii hitaammin mutta kaikilla on oppivelvollisuus alkaa 6v ikävuoden ja oppivat huonoja tapoja kuin hyviäkin ja väkivalta on sitten epänormaalia ja epäsosiaalista käytättäytymistä.


      • valtakunta kirjoitti:

        ”jos et ole kiltti, sinua kohtaan ei tarvitse olla enää kiltti.”

        Ei se noin mene poliisi soitetaan, jos toisen kotiin tunkeudutaan eihän tuollainen ole kuin vihamielistä kohtelua. sen vuoksi noi tilanteet hoidetaan ulkopuolisin toimin mikä on koulussa tapahtunut koulun ja mikä on kadulla tapahtunut rikollista poliisin ja lopulta lastensuojelun jos kyseessä ala ikäinen ja tuki kuuluu olla lapsella jos tilanne on vain se että oppii hitaammin mutta kaikilla on oppivelvollisuus alkaa 6v ikävuoden ja oppivat huonoja tapoja kuin hyviäkin ja väkivalta on sitten epänormaalia ja epäsosiaalista käytättäytymistä.

        Eli taantumaa. En koe sinua AV:ksi kuulostat henkilöltä joka hyväksyisi väärät keinot puolustautua. AV kyllä ymmärtäisi erityislapsia jos lukisi heistä.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        ”jos et ole kiltti, sinua kohtaan ei tarvitse olla enää kiltti.”

        Ei se noin mene poliisi soitetaan, jos toisen kotiin tunkeudutaan eihän tuollainen ole kuin vihamielistä kohtelua. sen vuoksi noi tilanteet hoidetaan ulkopuolisin toimin mikä on koulussa tapahtunut koulun ja mikä on kadulla tapahtunut rikollista poliisin ja lopulta lastensuojelun jos kyseessä ala ikäinen ja tuki kuuluu olla lapsella jos tilanne on vain se että oppii hitaammin mutta kaikilla on oppivelvollisuus alkaa 6v ikävuoden ja oppivat huonoja tapoja kuin hyviäkin ja väkivalta on sitten epänormaalia ja epäsosiaalista käytättäytymistä.

        Mitä sitten?
        Miten poliisit voivat suojella sinua?
        Eivät käytännössä mitenkään.

        Oman elämän hallitseminen maasta riippumatta tuo hyvinvointia, ei tarvitse kerjätä sitä.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten?
        Miten poliisit voivat suojella sinua?
        Eivät käytännössä mitenkään.

        Oman elämän hallitseminen maasta riippumatta tuo hyvinvointia, ei tarvitse kerjätä sitä.

        AV

        Sinun pitää luottaa siihen että ihmiset muuttuvat sanoilla kun ymmärtävät syvemmän merkityksen, mutta myös on itsekin muututtava eikä väkivaltaan turvautua vaan luottaa hakea apua taltuttaa hyökkäävä tarvittaessa jos osaa eikä yrittää olla väkivaltaisempi. Tuossa voi olla ampujana kuka tahansa erityinen ja ei erityinen.


        Mutta erityinen oli koskelan murhattu 16v tehtiin väkivaltaa kun tähän ryhmäytymiseeb ei puututtu. Poikaanikin yrittettiin pitää räsynukkena koska kesti kovempaakin käsittelyä erityisyytensä takia.

        https://yle.fi/a/3-11793243


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        ”jos et ole kiltti, sinua kohtaan ei tarvitse olla enää kiltti.”

        Ei se noin mene poliisi soitetaan, jos toisen kotiin tunkeudutaan eihän tuollainen ole kuin vihamielistä kohtelua. sen vuoksi noi tilanteet hoidetaan ulkopuolisin toimin mikä on koulussa tapahtunut koulun ja mikä on kadulla tapahtunut rikollista poliisin ja lopulta lastensuojelun jos kyseessä ala ikäinen ja tuki kuuluu olla lapsella jos tilanne on vain se että oppii hitaammin mutta kaikilla on oppivelvollisuus alkaa 6v ikävuoden ja oppivat huonoja tapoja kuin hyviäkin ja väkivalta on sitten epänormaalia ja epäsosiaalista käytättäytymistä.

        Sinulla on se oma vastuu, käytä sitä.

        AV


      • Anonyymi

        Usko huviksesi, että kyseiset uhrit ovat kiusanneet ampujaa vajaa neljä kuukautta kun mitään todisteita kiusaamisesta ei ole.


    • Anonyymi

      Joku Rauman sillan katastrofi, Baltimoren sillan irronneet mutterit näin uutisissa tuota en... milloinkahan Lontoon silta hajoaa... London bridge is falling down..

      Tai San Franciscon Golden Gate -silta.

    • Anonyymi

      Jokainen vastaa teoistaan iästä riippumatta. Seuraukset ovat sitten eri juttu. Yhteiskuntaa voidaan tietysti aivan aiheesta syyttää luoduista rakenteista. Pienet yksiköt on lopetettu ja lapset kootaan massiivisiin "tehdaslaitoksiin". Luokat pullistelevat kaikenlaista porukkaa. Kukaan ei oikeasti ota vastuuta kantaakseen - miksi ottaisivat? On todella helppo sulautua joukkoon ja todeta vanhan sketsin mukaan "Ei se ollut meidän syy,nuo sen tekivät"

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Asian ytimeen. Pestään vaan kädet ja kohautetaan olkapäitä,se oli joku mielenvikainen. Ja jatketaan samaan malliin. Mikään ei muutu. Ei oteta vastuuta mistään. Noita ns mielenvikaisia alkaa tupsahteleen en kuin sieniä sateella.. mikä moisen kasvuston aikaan saa? Ihan syyttä suotta esiin putkahtelee? On helppo ummistaa silmät ja kuvitella ettei meissä muissa mitään vikaa ole.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Asian ytimeen. Pestään vaan kädet ja kohautetaan olkapäitä,se oli joku mielenvikainen. Ja jatketaan samaan malliin. Mikään ei muutu. Ei oteta vastuuta mistään. Noita ns mielenvikaisia alkaa tupsahteleen en kuin sieniä sateella.. mikä moisen kasvuston aikaan saa? Ihan syyttä suotta esiin putkahtelee? On helppo ummistaa silmät ja kuvitella ettei meissä muissa mitään vikaa ole.💩

        Harmi, ettei jokaisella ole isää mallia minä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi, ettei jokaisella ole isää mallia minä.

        AV

        Se vielä,että tyttö katsoi neuvoani silmät ymmyrkäisinä,elhän tuollaista saa tehdä. Opet laittaa jälkkäriin. Sanoin että sano että ÄITI KÄSKI !💩


      • Toisaalta koulukeskus on pelastanu monen kunnan peruskoulun. Esim. Tossa Iittalassa oli ennen oliko viisi kyläkoulua ja sitten entinen keskikoulu ylä asteena. Nyt ne on kaikki laitettu yhteen, ja siitä tuli kaksi linjanen peruskoulu eli ei mikään jättikoulu. Että koulun koossakin kannatta pitää järki. Kaksi linjanen on hyvä, mutta kuusi on jo liikaa, sellasiakin on. Mutta ei myöskään missään kymmenen oppilaan kyläkoulussa oo järkee. Iittalaan saatiin koulukeskuksen myötä hyvät liikunta ym. Tilat, mitä ei noissa kyläkouluissa voinu uneksiakaan ja entinen yläaste taas oli homeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vielä,että tyttö katsoi neuvoani silmät ymmyrkäisinä,elhän tuollaista saa tehdä. Opet laittaa jälkkäriin. Sanoin että sano että ÄITI KÄSKI !💩

        Itseään tulee jokaisen puolustaa, näin kertoi eräs poliisi minulle kun kahakoin Banditosin kanssa vuona yksi ja kaksi.
        Tosin siihen hullunmyllyyn ei kukaan järkevä halua.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseään tulee jokaisen puolustaa, näin kertoi eräs poliisi minulle kun kahakoin Banditosin kanssa vuona yksi ja kaksi.
        Tosin siihen hullunmyllyyn ei kukaan järkevä halua.

        AV

        Itseään pitää puolustaa, aivan. Kouluampuminen oli kyllä aika kaukana itsepuolustuksesta.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseään pitää puolustaa, aivan. Kouluampuminen oli kyllä aika kaukana itsepuolustuksesta.

        - Sheena

        Taustoja tietämättä epäilen että ampujaa on kiusattu , ja luultavasti yrittänytkin puolustautua tuloksetta. Tuskin on suunnitellut ampumista yhden lällällään takia.
        Jokainen voi miettiä omalle kohdalleen miltä jatkuva väkivalta tuntuisi. En puolustele tekoa, mutta joku syy ampumiseen on pitänyt olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taustoja tietämättä epäilen että ampujaa on kiusattu , ja luultavasti yrittänytkin puolustautua tuloksetta. Tuskin on suunnitellut ampumista yhden lällällään takia.
        Jokainen voi miettiä omalle kohdalleen miltä jatkuva väkivalta tuntuisi. En puolustele tekoa, mutta joku syy ampumiseen on pitänyt olla.

        En usko kiusaamiseen ennenkuin toisin todistetaan. Tyyppi oli ollut koulussa vajaa 4kk ja yksi uhri ei sitäkään.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Ei vaan kouluammuskelija petti Suomen, koulukaverinsa, opettajansa, vanhempansa... kaikki.. näin päin. Hän on ainoa, jonka pitää hävetä ja reilusti eikä vain ihan vähän, jotta pääsee pälkähästä ja uudelleen ammuskelun pariin.

      Koulukiusaaminen ei myöskään ole mikään syy eikä selitys tappaa luokkatovereita. Monet ovat koulukiusattuja, mutta eivät siitä huolimatta murhaa muita.

      Alaikäisten väkivallan tekoja selitellään milloin milläkin syillä, jotka ovat alaikäisen itsensä ulkopuolella (toisten ihmisten teot, vanhempien sitä ja tätä, ympäristö, mielenterveyspalveluiden pula...). Valitettavasti asia ei ole näin. Syyt ovat aina, kuten erityisesti tässä traagisessa tapauksessa vielä korostuen, erittäin paljon kouluampujan oman pään sisäpuolella.

      Aiemmin vaadin syytteitä käytetyn aseen haltijalle ja niin teen edelleen. Siitä taitaakin tulla tutkinta, jossa ehkä selviää jotain ja aseen haltija saa tuomion ampumarikoksesta, josta saa pari sataa euroa sakkoa... No - eksyin aiheesta. Elikkäs niin; vaikka ase olisi alaikäisen käytettävissä, hän ei ammu sillä ketään ilman mitään suurempaa häiriötä omassa mielessä. Koska näin on päässyt käymään, kolmea lasta on ammuttu, yksi kuollut, 2 vakavasti loukkaantunut, on päivänselvää, että ampujan tunnetaidot ja empatiakyky ovat olemattomat. Se puolestaan voi viitata psykopatiaan, jota on aika mahdotonta hoitaa. Luin jostain tämän kouluampujan katuvan tekojaan. Suhtaudun tähän "hieman" varauksella. Hänen motiivinsa "koulukiusaaminen" kuin "katumuksensa" voi olla aivan diipadaapaa, niin vain kannattaa esittää.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Sanoo hän joka lienee kultalusikka suussa syntynyt. Ei sellainen osaa asettua vähempiosaisen asemaan. Sori mutta totuus on tarua ihmeellisempää. Sinun satuilusi ei totuuuudesta sen kauniimpaa tee. 💩


      • Anonyymi

        Kuka ja mikä ympäristö kasvatti kouluampujan? Sillä on vastuu, ei lapsella.
        Hävettää että Suomessa on tuollaisia naisia kuten sinä Sheena.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoo hän joka lienee kultalusikka suussa syntynyt. Ei sellainen osaa asettua vähempiosaisen asemaan. Sori mutta totuus on tarua ihmeellisempää. Sinun satuilusi ei totuuuudesta sen kauniimpaa tee. 💩

        Paitsi etten ole kultalusikka suussa syntynyt, kaukana siitä. Kirjoitukseni totuutta lähempänä kuin helpot kiusaamisselitykset.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi etten ole kultalusikka suussa syntynyt, kaukana siitä. Kirjoitukseni totuutta lähempänä kuin helpot kiusaamisselitykset.

        - Sheena

        Ettet edes häpeä 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ja mikä ympäristö kasvatti kouluampujan? Sillä on vastuu, ei lapsella.
        Hävettää että Suomessa on tuollaisia naisia kuten sinä Sheena.

        AV

        Mistä minä tiedän kuka ja mikä ympäristö kasvatti kouluampujan. Lapsella on silti myös vastuu itsestään. Ehkä tämä on juuri se mikä erottaa entisajan ja nykyajan; lapselle opetettiin jo lähes vauvasta mikä on oikein ja mikä väärin.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä minä tiedän kuka ja mikä ympäristö kasvatti kouluampujan. Lapsella on silti myös vastuu itsestään. Ehkä tämä on juuri se mikä erottaa entisajan ja nykyajan; lapselle opetettiin jo lähes vauvasta mikä on oikein ja mikä väärin.

        - Sheena

        Ai, kuka opetti. Onko lapsilla samat vanhemmat? Sama ympäristö ja mahdollisuudet?
        Tunnut nyt suorastaan idiootilta!

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä minä tiedän kuka ja mikä ympäristö kasvatti kouluampujan. Lapsella on silti myös vastuu itsestään. Ehkä tämä on juuri se mikä erottaa entisajan ja nykyajan; lapselle opetettiin jo lähes vauvasta mikä on oikein ja mikä väärin.

        - Sheena

        Lapsella ei ole vastuuta vaan kasvattajilla ja yhteiskunnalla. Lapsi on lapsi.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsella ei ole vastuuta vaan kasvattajilla ja yhteiskunnalla. Lapsi on lapsi.💩

        Älä sysää vastuuta lapsten harteille. Ota vastuu mikä sinulle kuuluu.💩


      • Anonyymi

        Juuri näin ajattelee tyypillinen kiusaaja.


      • Anonyymi

        Sellainen tunnelma, että kouluampuja on kovan luokan kovis, oli uhitellut pakoreissullaankin. Toivottavasti joskus selviää miksi tapahtui kuten tapahtui. Ei ihan kamalan uskottavaa sanoa katuvansa suunniteltuja murhia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, kuka opetti. Onko lapsilla samat vanhemmat? Sama ympäristö ja mahdollisuudet?
        Tunnut nyt suorastaan idiootilta!

        AV

        Lapsi oppii usein automaattisesti sen ettei toisten ihmisten ampuminen ole hyvä juttu, vaan erittäin paha. Harvemmin siinä tarvitaan edes opettamista. Jos tai kun näin tapahtuu, että lapsi ampuu toisia lapsia murhatarkoituksessa, hänellä on päässä pahasti vikaa. Ja sinä puolestasi vaikutat idiootilta puolustellessasi murhaajalasta. Olisi toinen ääni kellossa, jos oma lapsesi olisi ammuttu.

        Yleisesti ottaen sanonpahan vaan, että tällaiset "ammuin ne, koska vi**tti" (julkisuuteen keksitään joku mediaseksikkäämpi syy kuten kiusaaminen) tulee alaikäisten keskuudessa lisääntymään. Juuri sen vuoksi, kun mitään rangaistuksia ei seuraa tai jos seuraakin ne ovat naurettavan mitättömiä. Aikuistenkin rikollisten päätä silitellään, heidän kanssaan hössötetään, ja alaikäisiä rikollisia paijataan, taputellaan, lohdutetaan, ymmärretään aivan valtavasti, tolkuttomasti potenssiin miljoona triljoona. Ainoa mitä he oikeasti tarvitsevat ovat tiukat rajat ja ehdottoman tarkka VALVONTA.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä minä tiedän kuka ja mikä ympäristö kasvatti kouluampujan. Lapsella on silti myös vastuu itsestään. Ehkä tämä on juuri se mikä erottaa entisajan ja nykyajan; lapselle opetettiin jo lähes vauvasta mikä on oikein ja mikä väärin.

        - Sheena

        Entäpä jos ampumisen uhri paljastuukin kiusaajaksi? Eikä hänelle ollut opetettu samaa "entisajan vastuuta mikä on oikein ja mikä väärin" ?

        Ketään ei saa ampua, mutta ei myöskään kiusata. Kaikella on rajansa, ja jokaisen sietokyvyllä on rajansa. Pitää olla sokee ettei huomaa lapsestaan että häntä kiusataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä jos ampumisen uhri paljastuukin kiusaajaksi? Eikä hänelle ollut opetettu samaa "entisajan vastuuta mikä on oikein ja mikä väärin" ?

        Ketään ei saa ampua, mutta ei myöskään kiusata. Kaikella on rajansa, ja jokaisen sietokyvyllä on rajansa. Pitää olla sokee ettei huomaa lapsestaan että häntä kiusataan.

        Kiusattu tai ei, ketään ei ammuta!
        Olisi monella työpaikallakin aika paljon pulaa johtajista, jos kaikki kiusaavat esimiehet ammuttaisiin ja työntekijät vankilassa.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Se on Hän-Mies toisin sanoen Åh-Mies... mutta jooh löytyy hyviä kun huviksi penkaan levyarkistoja mitä, kaikkea soitan sitten huviksi niitä huviksi.

      Judas Priestin Metal Works CD1 oli hajennut ei varmasti toimi, tuhoaisi koko soittimen....

    • Anonyymi

      mikä jokukin musiikkikappale Nazarethlta joku... Expect No Mercy.
      -kiusaajille.

    • Anonyymi

      Säännöt, ne tulee olla.
      Selkeät ja selvät, rangaistuksia tuottavia.
      Sovin juuri että joku ihminen tulee luokseni 7:30 ja jos myöhästyy, hän maksaa tililleni 100 euroa.
      Reilua, jokainen tietää ja tuntee mitä kuuluu tehdä?

      AV

      • Mutta jos espanjassa kauppa on merkitty aukeevan tasalta, niin käytännössä se aukee vartin yli. Mun mielestä tää kellon pilkun tarkka noudattaminen on lähinnä luterilaisissa maissa.


      • Anonyymi

        Ei taida olla jonoksi asti niitä luokse tulijoita noilla pelisäännöillä?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aloittajalta sitä vaan kysyisin että millä tavalla Suomi petti tämän ampujan?
      Poliisin uusimman tiedotteen mukaan mitään kiusaamista ei ainakaan uhrien taholta ole edes harjoitettu, taitaa olla hätävalheselitys tai kuviteltua sellaista koko kiusaamisjuttu ja pää vaan nuorelta sekosi ja tapahtui mitä tapahtui...

      • Anonyymi

        Esim. Henkinen väkivalta on erittäin ’hienoa työtä’, sitä on vaikea huomata ja tällaisen väkivallan käyttäjä on erittäin ovela, kieltää kaiken!


    • Anonyymi

      ratkaisu tuohon on että tsksvbsrikoitsvs ksikiltys meydästäjilt ksikki tulisdet, puukoillsa hivien peräään...

      ekolohidyskin

    • Anonyymi

      njooh on ollut ongelmia näppäimidyöjern kanwssa.... taisin sanoakin jotsiin että pitäisi puhdistää, koskaz jos on likainen näppäimistö niin ei voi olla edes DNA.- kuks on kirjoittysnut js miytä...

      Mutta niin, kun syvään huoksidern... mysteeri haaveilija39 joku sanoi jotain että ei oler mitä sjsyyrliy kuin jokdinrn ylikomidsrtio on prefogiili.... mutta yhteinen sävel..

    • Anonyymi

      No nyt jo esim Hs ja lapsiasiainvaltuutettu suitsivat kiusaamiskeskustelua koska se kuulemma vie huomion pois uhreista.
      Kun taas Koskelan tapauksessa ei uhrin omaisille osanottoja herunut kuin yhdeltä politiikolta, Ohisalolta. Kaikilla muilla oli hätä siitä että tekijöitä ei saisi laittaa vankilaan.
      Tässä Vantaan tapauksessa otetaan osaa ja jopa itkut tirautetaan uhrien puolesta.

      • Anonyymi

        Uhrien asiat on tosiaan päin hel**iä tässä maassa.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Syy on iät ajat ollut Suomalaisessa koulujärjestelmässä, yhteiskunnassa joka pilaa ihmiset jo varhaislapsuudessa sekä osittain heissä vanhemmissa, ketkä huonolla esimerkillä ja piittaamattomuudella pilaavat lastensa elämän.
      Kiusattu ihminen on iät ajat ollut se häviäjä jossain määrin Suomalaisessa yhteiskunnassa. Ihminen saa oikeutta tässä yhteiskunnassa vasta sen jälkeen kun hänen mielenterveys tuhotaan nollille tai hänet tapetaan.
      Mutta silloinhan kaikki on ohitse ja peli menetetty ainakin heikoimman ihmisen osalta. Aseet pois kotoa ehdottomasti, ne luvallisetkin lukkojen taakse.
      Rangaistus kuuluu ehdottomasti myös aseen omistajalle, tämän lapsiraukan elämä saattaa olla nyt täysin pilalla lopullisesti.
      Kun tollot lastensuojeluviranomaiset pääsevät lapsiraukan kimppuun.

      • Anonyymi

        Ne tollot ovat korkeakoulun käyneet ja tämä kaiffari tuskin osaa edes lukea. Koulukuri on menetetty. Pitäisi olla kuin vanhoissa suomalaisissa tai minkä maalaisissa vain, kova kuri jossa häiriköt eivät hillu.


    • Anonyymi

      Ennen häirikkö erotettiin koulusta.

    • Anonyymi

      Miksi helvetissä minun, joka elelin peruskoulun läpi kiusattuna, pitäisi hävetä kiusaamista? Tai kenen muunkaan saman kokeneen?

      Helvetin ikävä ja raskas tapaus, siinä en kyllä väitä yhtään vastaan.

    • Anonyymi

      Sekopäät on sekopäitä jo lapsena. Ainakin niistä, mitä itse tunsi kersana tuli myöhemmin pelkkiä rikollisia. Hölmölän mediassa kaikki on olevinaan arvokkaita, mutta kun totuus on toinen ja on aina ollut.

    • Anonyymi

      Kyllä se on vanhemmista kiinni kuinka lapset voivat.
      Kokemuksesta teidän kuinka ala-arvoisesti jotkut vanhemmat käyttäytyy, kun heidän lapsi on kiusaaja.
      Minun lapseni oli kahden sisaruksen kiusaama. Se ei vielä riittänyt vaan vanhemmat alkoivat kiusaamaan minua puhelimella, kun heidän lapsien häiriköinti lastani kohtaan tuli julki.
      Tätä jatkui viikkokausia ja olin ihan poikki, kun mistään en saanut apua.
      Lopulta kiusaajat vaihtoivat kohdetta.
      Siinä kävikin huonosti, kun naapurin emäntä pani kiusaajavanhemmille sahajauhot suuhun.
      Näistä kiusaajalapsista tuli isona kapakkalintuja ja rähinät laajenivat isompiin tappeluihin.

    • Anonyymi

      Tuttu juttu show. Niin meidän poikaakin syrjittiin ja kiusattiin tarhasta lähtien aikoinaan. Nyt aikuisena pelailee sotapelejä kaiket yöt ja vapaa-ajat siinä missä myös opiskelee tietotekniikkaa. Olivat kiusaajat yrittäneet vielä myöhemmin pitää yhteyttä mukämas? Laittoi kerralla välit poikki koko paskasakkiin.Pasifisti kun on aseita ei sentään harrasta toisin kuin isänsä nuorena jo lähi-idässä vapaaehtoisena rauhanturvaajana Siinailla, Golanilla ja Irakissa.

    • Anonyymi

      hyvä kun joku poliisi huutaa.. varokaa RPG incoming.... has some hard missiles more too and FSJ-bullets enormous mounts...

    • Anonyymi

      Ampujan petti aseestaan huonoa huolta pitänyt aseen omistaja joka on tämän tarinan suurin syyllinen. Toki koulu, vanhemmat ja eritoten kulttuurimuutokset vaikuttavat myös, väkivaltaa, ampumista ja se että väkivallan ympärille on syntynyt glooriaa.

    • Anonyymi

      Niin älyttömiä kommentteja että eiköhän laiteta taas hallituksen
      syyksi kaikki.HAAAA

    • Anonyymi

      Haista aloittaja vanha silsainen sukka.

      Suomella Eikä sen kansalaisilla ole mitään "ansiota" tässä!
      Aina vihervasurit jaksaa syytellä muita sen sijaan että haettaisi syytä LIETTUALAISEN perheen omista asioista ja heistä!

      Uhreina oli pari KOSOVO taustaista.

      Jospa vaan EI OTETTAISI MAAHAN NOITA niin ei tulisi tekojakaan!!

    • Anonyymi

      Vielä 70 kymppisenäkin leikin joskus ajatuksella,jotta ennen kuolemaani listin muutaman koulu ja työpaikka kiusaajan.
      Näin vakavaa on joutua kiusatuksi, siihen eivät lässyn lässyn puheet auta vaan kova kovaa vastaan. Ehkä jokun kiusaajan saa tämäkin tapaus pekäämään seurauksia.

      • Anonyymi

        Niipä kiusaajan olisi hyvä ymmärtää jotta hänet muistetaan läpi elämän. En koskaan emerkiksi äänestä käytä kiusaajan palveluita tai tee kauppoja ole muutenkaan tekemisissä entisten kiusaajien kanssa.**


    • Anonyymi

      Voihan tosiaan olla, että luodit meni aivan oikeaan osoitteeseen.

      Ehkä ampuja mietti, miksi pitäisi toimia toisten säännöillä. Tässä yhtieskunnassa muutenkin kaikki laatii jo omat sääntönsä muutenkin. Tervetuloa siihen haikailtuun liberaaliin yhteiskuntaan.

    • Anonyymi

      Työpaikkakiusaaminen on myös yleistä ja hyvin kiusallista kiusattua kohtaan.
      Itse en kestänyt sitä vaan jouduin pitkälle sairaslomalle.
      Pomo ja työkaveri kiusasivat jatkossa myös muita.
      Heitä ei rangaistu eikä kukaan puuttunut asiaan.
      Tämä sama systeemi jatkuu lapsissa ja aikuisissa jos pomotkin ovat niin sairaita luonteeltaan, että tekevät jopa haitallisia jekkuja alaisilleen.
      Luoja on kuitenkin olemassa ja hän rankaisee aikanaan ankaralla kädellä näitä raukkoja.

      • Anonyymi

        Juu, samanlaisia kokemuksia. Pomon ja jokusen työkaverin toimesta. Arvostelua ja ilkeilyä, suoranaista mitätöimistä. Syynä migreeni, jota eivät voineet ymmärtää eikä sietää, toiset ei edes uskoneet todeksi lääkärinlausuntojakaan. Fibromyalgikin oli syy vittuilla, että päässä vikaa ja noin sairaalla ei työpaikalla ole mitään kykyä tehdä mitään. Työsopimuksetkin on päättyneet paristi tietoon kroonisista sairauksista.

        Ihminen on tekosairas, kun potee kipuja kuten migreeni, fibromyalgian hermokipu tai IBS vatsakivut. Juoruilua ja esimiehen henkilökohtaisien asioiden julki vuoto muun muassa.

        Mielipiteitä saa olla toki, vaan faktat faktoina.


        Jasu


      • Anonyymi

        Näin on, totta. Kuinka paljon menee yhteiskunnalta ja kiusatulta rahaa kiusaamisen seurauksiin? On nollatoleranssia ja ulospäin viestitään "ei meillä kiusata". Ja kun etenkin esimiehet kiusaa alaisiaan, sitä on vaikea todentaa. Tiukan paikan tullen kiusattu saa varoituksen tai menettää työnsä, esimies kun ei voi kiusata.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Kaikki on nykyään koulukiusattuja,vähän ihmettelen että alkaa tuntumaan jo kuluneelta kliseeltä.Koululuokkiin kannattaisi asentaa asekaappi,sen varalta että jos luokassa joku kiusaa,avataan kaappi ja laukastaan kuula päähän,vähän niinkuin varotuksena!!

      • Anonyymi

        Kertoo siitä miten sairaaksi on ihmisten asenteet käyneet.

        Jasu


    • Anonyymi

      Vantaan tapauksessa ampuja oli ollut koulussa vain 11 viikkoa. Yksi vanhemmista kertoi ampujalla olleen häirikön maine. Maailma on pullollaan ihmisiä jotka ajattelevat että heillä on ainoastaan oikeuksia, ja etuoikeuksia. Eikö ampujan sosiaalisessa mediassakin jaettu pyssyily materiaalia, jo ennen koulun vaihtoa? Eli ei täsmää siihen että koulussa jossa ampuili, häntä olisi kiusattu. Suomessa kun muistaa sanoa olevansa uhri, niin vastuun välttää kummasti.

      • Anonyymi

        Virheellistä tietoa: Uusimman tiedon mukaan ampuja on käynyt samaa koulua 1. kouluvuodesta alkaen, eli käynyt koko siihenastisen koulunsa juuri siinä koulussa!
        Toinen vakavasti loukkaantuneista uhreista on aloittanut ko. koulussa tammikuussa, näin siis uusin tieto johon minä tänään olen törmännyt.
        Totuutta en tiedä, kerron vain tiedotusvälineistä lukemaani. Olen lukenut myös että poliisi olisi kertonut etteivät ainakaan uhrit ole mitenkään kiusanneet ampujaa, se kiusaamisväitehän putkahti poliisilta melko heti tapauksen jälkeen, sitä on jo siis ainakin näiltä osin poliisin toimesta myös oikaistu.
        Sen sata yksityiskohtaa joista ei ole tietoa tai joista on ristiriitaista tietoa, parempi odottaa kuukausi- pari jotta sitä todeksi todettua tietoa saadaan, mihis tässä kiire.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheellistä tietoa: Uusimman tiedon mukaan ampuja on käynyt samaa koulua 1. kouluvuodesta alkaen, eli käynyt koko siihenastisen koulunsa juuri siinä koulussa!
        Toinen vakavasti loukkaantuneista uhreista on aloittanut ko. koulussa tammikuussa, näin siis uusin tieto johon minä tänään olen törmännyt.
        Totuutta en tiedä, kerron vain tiedotusvälineistä lukemaani. Olen lukenut myös että poliisi olisi kertonut etteivät ainakaan uhrit ole mitenkään kiusanneet ampujaa, se kiusaamisväitehän putkahti poliisilta melko heti tapauksen jälkeen, sitä on jo siis ainakin näiltä osin poliisin toimesta myös oikaistu.
        Sen sata yksityiskohtaa joista ei ole tietoa tai joista on ristiriitaista tietoa, parempi odottaa kuukausi- pari jotta sitä todeksi todettua tietoa saadaan, mihis tässä kiire.

        Sinulla virheellistä tietoa. Ampuja oli aloittanut Viertolan koulussa tämän vuoden tammikuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheellistä tietoa: Uusimman tiedon mukaan ampuja on käynyt samaa koulua 1. kouluvuodesta alkaen, eli käynyt koko siihenastisen koulunsa juuri siinä koulussa!
        Toinen vakavasti loukkaantuneista uhreista on aloittanut ko. koulussa tammikuussa, näin siis uusin tieto johon minä tänään olen törmännyt.
        Totuutta en tiedä, kerron vain tiedotusvälineistä lukemaani. Olen lukenut myös että poliisi olisi kertonut etteivät ainakaan uhrit ole mitenkään kiusanneet ampujaa, se kiusaamisväitehän putkahti poliisilta melko heti tapauksen jälkeen, sitä on jo siis ainakin näiltä osin poliisin toimesta myös oikaistu.
        Sen sata yksityiskohtaa joista ei ole tietoa tai joista on ristiriitaista tietoa, parempi odottaa kuukausi- pari jotta sitä todeksi todettua tietoa saadaan, mihis tässä kiire.

        Myös toinen uhri ehti käydä ko koulua vain muutaman kuukauden.


    • Anonyymi

      Suomi petti kouluammuskelijan ei pidä paikkaansa
      kouluammuskelija petti Suomen ja nuorison maineen.

    • Anonyymi

      Pitää lisätä nettiaikaa jotta saa pelata yökaudet sotapelejä ja juoda enerkiajuomia, eikö muka vähemmästä pää leviä nuorilla. Yöt on lepoa varten, ei pelaamista.

    • Anonyymi

      Yhteiskunta ei ole syyllinen /koulumaailmakaan joten vastuu on ihmisen tekojensa takana . Olisi aika oppia kantamaan vastuu siitä mitä luulee ja tuntee sillä ne ovat oman aivotoiminnan tuotoksia . EI yhteiskunnan .

      • Anonyymi

        Vastuu on aina tekijällä alaikäisyydestä huolimatta. Rikosvastuuta pitäisi laskea 10-vuotiaaseen ja antaa rangaistuksia. Rangaistukset eivät estä saamasta hoitoa.


    • Anonyymi

      Työpaikkakiusattukin jää yksin asiansa kanssa. Ei saa tukea mistään. Kiusaajat/ kiusaaja saavat jatkaa kiusaamistaan. Keräävät oman hoviporukkansa tukemaan kiusaajaa. Työpaikkakiusattu joutuu lähtemään ja kiusaaja hakee uuden uhrin jota kiusata. Oravanpyörä pyörii yhtä kehää vuodesta toiseen. Ruokitaan kiusaamista puuttumatta kiusaamiseen.

    • Anonyymi

      Yhteiskunta ei ole syyllinen vaan kouluampuja ja aseen omistaja.

      Enkä vetäisi turhan nopeasti johtopäätöksiä siitä, että tekijä oli valtavan kiusaamisen uhri ja muutto toiselta paikkakunnalta tapahtui myös kiusaamisen vuoksi. Voi olla niinkin päin, että ampuja oli itse häirikkö joka ei tullut toimeen kenenkään kanssa. Eniten ihmetyttää miksi uhrit olivat uuden koulun luokkalaisia, joiden kanssa oli ollut vajaa 4 kk. Uhreista kosovolaistyttö oli myös uusi ko. koulussa. Vähän nyt selitellään taas vääriä asioita.

    • Anonyymi

      Jämpti kirjoitus. Arvostan. Kiusattu lähtee. Lähtee monta kertaa.

      • Anonyymi

        Nyt lähti kiusaaja. Ja sen tukija nilkit!

        Niinhän ne sanoo että väkivalta lopettaa vittuilun.


    • Anonyymi

      Näin on.Suomalainen koululaitos on epäonnistunut!Koulukiusaukset ovat olleet iso ongelma tässä yhteiskunnassa jo pitkän ajan!Eikä vieläkään asia ole muuttunut paremmaksi.Miten voi olla niin vaikeaa kitkeä ja pysäyttää tuo kiusaus monista kouluista pois?Onko niin,että koulussa olevaa ongelmaa ei haluta ymmärtää tai nähdä?Kuinka kukaan lapsi ja koululainen voi käydä rauhassa koulua,kun täytyy koko ajan elää kiusattuna pelossa?Koulussa missä hän ei koe itseään turvalliseksi.Muutos parempaan täytyy tapahtua!Jokaisella lapsella ja nuorella koululaisella tulee olla aina turvallinen olo missä he milloinkin ovat!Heitä täytyy pystyä tukemaan ja auttamaan tarvittaessa.Myös silloin kun he ovat kiusattuja!

    • Anonyymi

      Kokoomuksen edustaja ja ulkoministeri Elina Valtonen JULISTAA että verikosto on laillinen ja suositeltava tapa hoitaa pikku erimielisyydet.

      Mahtoiko tuolla mollamaijalla jäädä edellisestä parisuhteestaan jäädä jotain hampaankoloon?

      • Anonyymi

        Älä valehtele.


      • Anonyymi

        Kantaa ottaen Kannatan MinisterinValtosta, kiusaus loppuu Kiusaamalla,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kantaa ottaen Kannatan MinisterinValtosta, kiusaus loppuu Kiusaamalla,,

        Ei lopu vaan jatkuu


    • Anonyymi

      Kiusatun osa on kuitenkin huono kun joutuu määritellyksi luokan alimpaan kastiin että siinä punnitaan ihmisen kantti monelta kannalta, eikä samalla mitalla metodi päde koska on tullut valituksi rooliinsa juuri tähän kykenemattomyytensa vuoksi, ihmispopulaatiossa kuitenkin ainesta moneen joten aina joskus joku reagoi ylimitoitetusti koska keinovalikoimasta puuttuu muu tapa, eikä asetelmasta poistuminen ole sallittua. Itsetuho nyt kai on se kaikkein epatervein, elollisen olennon tahto elää perustavin vaisto.

    • Anonyymi

      On se kumma, ettei kauniita ja kohteliaita käytöstapoja opita, mikä siinä on niin vaikeeta!?

      • Anonyymi

        Kauniit ja kohteliaat tavat on teeskentelyä jos ei luonteessa piirteitä muusta kun tunnekylmästä, manipuloivasta, sadistisesta yms luonteesta ns kaksinaamaisuudesta. Toki jos ei olis mitään käytöstä vai kaik tyynni teeskentelyä, ei ihmisiä olis olemassakaan.


    • Anonyymi

      Ulkoministeri Elina Valtonen sanoi että kostohyökkäys on ihan ok.

      Miksi koulukiusatun pitäisi jäädä kärsimään yksin?

    • Anonyymi

      NRA:n suositus USA:sta.

      Älkää jättäkö lasta yksin kiusaajien kanssa. Antakaa lapselle käsiase ja riittävästi patruunoita, jolla hän voi ratkaista omat ongelmansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

      Happy Shooting Kids!

    • Anonyymi

      Ihan turha syyttää koululaitosta tässä tapauksessa.

      • Anonyymi

        Kyl koululaitosta voi syyttää kun ei ole mikään hallinnassa oppilaisiin nähden. Opet pelkää lapsia jos eivät ole mustan vyön mestareita, tai meditaatio istuntoja läpäisseet.


    • Anonyymi

      Ruotsalaisen kansanpuolueen aloitteesta ala-asteelle tulee pidemmät koulupäivät ja kännykkäkielto.
      Hyvä huomata miten hallituksessa on edes yksi järkevä puolue.

      • Anonyymi

        Koulukiusaajille jää enemmän aikaa ja keskittymiskykyä kiusaamiseen?


    • Anonyymi

      Täällä elämassä pitää tapahtua todella pahoja juttuja jotta ihmis sielut heräisi itsekkäästä ikiunestaan. Kaikista pahinta on se,että ummistetaan silmät ,sivuutetaan ja syyllistetään niitä, joista se pahuus ulos purkautuu. En minä vaan tuo,ja peiliin ei uskalleta vilkaistakkaan. Sitä pienet perässä,mitä isot edellä. Sitten ollaan olevinaan niin oppineita että. 💩

      • Anonyymi

        Sanompa että samaa on tiedossa ja enenemissä määrin,ellemme herää ja ota vastuuta noista särjetyistä lapsista. Ne on meidän vastuulla aivan samalla tavalla kuin omammekin.💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanompa että samaa on tiedossa ja enenemissä määrin,ellemme herää ja ota vastuuta noista särjetyistä lapsista. Ne on meidän vastuulla aivan samalla tavalla kuin omammekin.💩

        Näin se on, lapset ovat AINA kansakunnan silmäterä.
        Tai...ainakin aikaisemmin ovat olleet.
        Ilman tuota ajatusta ei maata kukaan puolusta omalla hengellään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanompa että samaa on tiedossa ja enenemissä määrin,ellemme herää ja ota vastuuta noista särjetyistä lapsista. Ne on meidän vastuulla aivan samalla tavalla kuin omammekin.💩

        Kun tajuaisimme ettemme ole mitään minäminää ja minun lapset. Kaikki koko maailmankaikkeudessa olemme samasta lähteestä. Veljiä,sisaria,isiä ,äitejä. Olemme vastuussa toisistamme. Koko maapallon ihmisistä, kun he olisivat veriveljiä,sillä sitä he todellisuudessa ovat. Ei ole mitään maan rajoja ja kansallisuuksia,olemme tämän telluksen asukkaita. Samaa kansaa. Se joka yhtäkään sen ulkopuolelle syrjii, alentaa tai millään tavoin lyttää,on pahuus itse. Tulee ulkopuolinen uhka. Sitten katsotaan olemmeko yhtä,tasa arvoisesti,ja toistemme puolella. 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tajuaisimme ettemme ole mitään minäminää ja minun lapset. Kaikki koko maailmankaikkeudessa olemme samasta lähteestä. Veljiä,sisaria,isiä ,äitejä. Olemme vastuussa toisistamme. Koko maapallon ihmisistä, kun he olisivat veriveljiä,sillä sitä he todellisuudessa ovat. Ei ole mitään maan rajoja ja kansallisuuksia,olemme tämän telluksen asukkaita. Samaa kansaa. Se joka yhtäkään sen ulkopuolelle syrjii, alentaa tai millään tavoin lyttää,on pahuus itse. Tulee ulkopuolinen uhka. Sitten katsotaan olemmeko yhtä,tasa arvoisesti,ja toistemme puolella. 💩

        Silloin jää ensimmäiseksi yksin munaminät,itsekkäät ja rahanahneet. Noilla meriiteillä kun ei ole siinä mitään arvoa. Kunhan kerroin. Ei mulla muuta.💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, lapset ovat AINA kansakunnan silmäterä.
        Tai...ainakin aikaisemmin ovat olleet.
        Ilman tuota ajatusta ei maata kukaan puolusta omalla hengellään?

        Tätä mä oon täällä koko ajan sanonutkin ja monta kertaa. Silti ihmiset täällä tai kansanedustajat ei sitä usko. Miten aikuiset ihmiset voi olla niin kehittymättömiä, ettei osaa laittaa lasten etua ensin. Aikuset ei osaa hoitaa lasten asioita vaan päin vastoin odottaa, että joku hoitaisi aikuistenkin asiat heidän puolestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, lapset ovat AINA kansakunnan silmäterä.
        Tai...ainakin aikaisemmin ovat olleet.
        Ilman tuota ajatusta ei maata kukaan puolusta omalla hengellään?

        Ai toisiaan ampuvat lapset puolustaisivat maata? Epäilen ja siinä mielessä tämän kansakunnan lapsia pitää rajoittaa huomattavasti enemmän nyt vain lepsuillaan.


    • Anonyymi

      Eikä se ainaisella puhumisella parane.

    • Anonyymi

      Hnrikkkkssssooonnn vastuuseen.

    • Anonyymi

      Kouluampuja petti Suomen!

      • Anonyymi

        Oikeusvaltion mielestä ampuja ei ensin ampunut vaan epäiltiin että ampui. On se niin mahtava oikeusvaltio. Joutaakin näivettyä omaan mahdottomuuteensa.


    • Täällä on mielipiteitä että suomi on pettänyt tai suomi petetty. Mutta mikä on suomi? Tää palstako?

      • Anonyymi

        Suomi on Suomen kansalaiset ja valtio.


    • Anonyymi

      "Paimiossa alakoulun oppilas oli tuonut kouluun puukon ja hän uhkasi puukottaa yhtä koulun henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä." Oli ekaluokkalainen.

      "Myös Aurassa oli oppilaalla puukko mukana."

      Kakarat ottavat vallan näköjään. Opettajat sanoo, ei me voida mitään, ei rajoittaa tai kurittaa, rangaistuksesta puhumattakaan. Vanhemmat sanoo, että puukko tarvitaan kouluun ja sillä voi uhkailla, muuten ei pärjää.

      • Anonyymi

        Oikeusvaltio on rakennettu rikollisten oikeuksia painottaen


    • Anonyymi

      Niinhän tässä on paljon puhuttu, että kiusaaminen on tuon pojan subjektiivinen kokemus. En muista oliko puhetta, että Matti Saaren, Pekka Eric Auvisen tai Daniel Marinin kohdalla kyse subjektiivisesta kokemuksesta, vai kiusattiinko heitä oikeasti? Lääkitys vaan kohilleen koulukiusatuille niin loppuu ne subjektiiviset kokemukset!

    • Anonyymi

      Kokoomuksen suuri ajattelija
      Saul Schubak möläytti taannoin, että lapsilisät pitäisi ehdottomasti poistaa, koska niillä "tuetaan heikomman aineksen lisääntymistä".

      Tarkoitti tällä viinaan meneviä kommunisteja.

      • Anonyymi

        Olen sitä mieltä että kun kerran maailma on mennyt näin raadolliseksi kouluttaa poliisi/puolustusvoimat osan opettajia käyttämään etälamauttamia. saadaan virkavalta ja sairaanhoito paikalle kun joku heiluu astalon tai pyssyn kanssa ,pikkusen kun heittää virtaa rintaan.


      • Anonyymi

        Rikkaat viinaan menevät porvarit toden totta pärjää ilman lapsilisiä, kehtaavatkin ottaa vastaan köyhäinapuja.


    • Anonyymi

      Olet aivan oikeassa

    • Anonyymi

      Kiusattu lapsuus voi käydä koti koulua, järjestelykysymys. Haittaa siitä vaan kehitykselle kun pelko mielessä joutuu käymään kiusattuna koulua, miks pitäisi lapsen kärsiä.

    • Anonyymi

      🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

      😋 K­­u­u­m­­a­­t­­­ ­­­t­­y­­t­­­ö­t­­ ­­­o­­d­o­­t­­­t­­a­­­v­­­a­­t­­­ ­­­s­­i­­­n­­­u­a­ -> https://us4.fun/kissgirl?18348314

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe