Apua uusavuttomalle

Nyt tarvitaan palstan fiksumpien neuvoja, sillä edessä on vaativa useamman lampun vaihtourakka. Selvitin jo, että tällä hetkellä katossa on GU10-lamppuja, mutta en keksi, miten ne mokomat saa irti uppeluksista. Youtubesta löysin joitain ohjevideoita, mutta niissä näytti olevan erilainen klipsi tai kiinnitys, mitä omissani näyttää olevan. Miten löytää oikea ohjevideo? Toinen ongelma on, että millaiset lamput ostan, kun niitä näyttää olevan miljoona erilaista GU10-kannalla. Mitä merkitystä on esim w-merkinnällä?

Uskokaa tai älkää, mutta olen tähän kypsään keski-ikään asti selvinnyt koskaan vaihtamatta tuollaisia lamppuja 😄

73

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No onhan ne vähän tiukat irrottaa, mutta itse nitkutan ne irti. Wattimäärä valikoituu sen mukaan mitä valaisin kestää ja kuinka kirkasta valoa halutaan? Suosittelen käyttämään puuvillahanskoja vaihdon yhteydessä, jos käytät halogeeneja. Ne ei oikein tykkää sormien rasvasta (palavat nopeammin)

      Mikäli kyseessä enemmän sisustuksellinen valaisin, niin valitsisin pienemmät watit ja jos halutaan oikeasti valotehoa, niin sitten isommat. Kunhan ei ylitä niitä valaisimen maksimiwatteja.

      T. Entinen valaisinmyyjä

      • Anonyymi

        Eikun sori, nyt sekoilin. Minä puhuin G9-kannasta. Tuota toista en ole joutunut vaihtamaan.


      • Kiitos! Kyseessä on eteistilan lamput eli valotehoa saa kyllä jonkin verran olla, mutta ei sentään mitään leikkaussalin tehoja tarvita. Lamppuja kuitenkin on useampi ja ne näkyvät sekä keittiöön että olohuoneeseen, joten liian kirkkaat olisivat ehkä liian päällekäyvät.

        En ole varma, ovatko nuo halogeenejä vai ledejä, mutta ovat kestäneet kymmenisen vuotta. Eikö halogeenit kuumene ja kuluta enemmän sähköä? 🤔


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Kiitos! Kyseessä on eteistilan lamput eli valotehoa saa kyllä jonkin verran olla, mutta ei sentään mitään leikkaussalin tehoja tarvita. Lamppuja kuitenkin on useampi ja ne näkyvät sekä keittiöön että olohuoneeseen, joten liian kirkkaat olisivat ehkä liian päällekäyvät.

        En ole varma, ovatko nuo halogeenejä vai ledejä, mutta ovat kestäneet kymmenisen vuotta. Eikö halogeenit kuumene ja kuluta enemmän sähköä? 🤔

        Ole hyvä, kiva jos on edes jotain apua.
        Kiinnittäisin lisäksi huomiota siihen millaista valon sävyä kaivataan ja sen kertoo Kelvinit.

        Valitsisin valon sävyn sen mukaan halutaanko lämmintä vai kylmää sävyä ja tuo taas riippuu siitä millaisia värejä (ja värien sävyjä) pinnoissa on käytetty.

        Halogeenit kuumenee joo, mutta ledejä on joskus vaikea löytää lämpimillä Kelvineillä ja niiden valo on monesti puhdasta ja kovaa. 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ole hyvä, kiva jos on edes jotain apua.
        Kiinnittäisin lisäksi huomiota siihen millaista valon sävyä kaivataan ja sen kertoo Kelvinit.

        Valitsisin valon sävyn sen mukaan halutaanko lämmintä vai kylmää sävyä ja tuo taas riippuu siitä millaisia värejä (ja värien sävyjä) pinnoissa on käytetty.

        Halogeenit kuumenee joo, mutta ledejä on joskus vaikea löytää lämpimillä Kelvineillä ja niiden valo on monesti puhdasta ja kovaa. 😊

        Oli apua, kiitos 😊 Tuo on ehdottoman tärkeä huomioida, ettei tule valinneeksi liian kylmää tai lämmintä lamppua, sillä en halua leikkaussalin tunnelmaa, mutta toisaalta karsastan myös keltaista valoa, joka saa kodin vaikuttamaan tunkkaiselta. Pinnat ovat lähinnä valkoiset tuossa tilassa, lattia tammea ja muu väritys kohtuullisen neutraalia. Seinässä taitaa itseasiassa olla maalarinvalkoinen eli se taittuu aavistuksen harmaaseen 🤔 Varmaankin siis ainakin kannattaa välttää liian kylmää valon sävyä, ettei seinät ala näyttää kylmän harmaalta.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Oli apua, kiitos 😊 Tuo on ehdottoman tärkeä huomioida, ettei tule valinneeksi liian kylmää tai lämmintä lamppua, sillä en halua leikkaussalin tunnelmaa, mutta toisaalta karsastan myös keltaista valoa, joka saa kodin vaikuttamaan tunkkaiselta. Pinnat ovat lähinnä valkoiset tuossa tilassa, lattia tammea ja muu väritys kohtuullisen neutraalia. Seinässä taitaa itseasiassa olla maalarinvalkoinen eli se taittuu aavistuksen harmaaseen 🤔 Varmaankin siis ainakin kannattaa välttää liian kylmää valon sävyä, ettei seinät ala näyttää kylmän harmaalta.

        Hei, sinähän tiedät mistä puhun! 🙌 Kyllä, juuri näin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei, sinähän tiedät mistä puhun! 🙌 Kyllä, juuri näin.

        Tekniikasta en mitään tiedä, mutta sisustamisesta jotain ja sitä kautta on tullut valon såvyn vaikutus väreihin tutuksi 😊


    • Anonyymi

      Googlasin kannan ja sitten tuon lampunpitimen niin näyttää siinä on pyöräytytämällä kiinnitys, vähän vastaavasti kuin loiteputkea pyöräytät niin se irtoaa niin noissa pyöräytät pikkuisen sitä lamppua niin että ne tapit tulee sen puolikaarissa oleviin levennyspäihin ja sitten vaan nostat lampun irti:

      https://valotehdas.fi/kauppa/gu10-lampunpidin-pidike-lampunkanta-par16-k002/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI9qGVl73HhQMVNE-RBR3YqgRzEAQYASABEgKvffD_BwE

      Tuolla näkyy olevan joku imukuppityökalu jonka avulla helppo pyöräyttää & nostaa pois:

      https://www.clasohlson.com/fi/Asennustyokalu-heijastinlampuille/p/36-6595

      -harmiseikirj-

      • Kiitos, täytyy huomenna kokeilla, jos saan pyöriteltyä irti. En kyllä ole koskaan loisteputkeakaan vaihtanut, mutta eiköhän sitä tässä tekemällä opi. Tai sitten aiheutan oikosulun taloyhtiöön 😄


    • Luulin ensin että olet vaihtamassa miestä toiseen ja tarvitset vinkkejä....

      Mutta jos olet feministi niin sinun pitäisi osata itse, jos et ole niin otat vaan kiinni ja käännät niin lähtee.
      GU kantasia lamppuja on erillaisia, katso että otat niitä samoja tilalle. Ja oikealla jännitteellä.

      Watti on Voltti kertaa Ampeeri esim. 230v x 10A
      (yleensä on käytännössä noin, mutta induktiiviset kuormat eroaa tuosta, ovat monimutkaisempia)

      Niin... siis se on tehon merkintä, yhtä kuin lampun kirkkaus.
      (ihan oikeasti se on tehon kulutus, lumene on se kirkkaus).

      • Miehiä osaan vaihtaa ilman vinkkejäkin. Ja vaikka olen feministi, niin olen silti osannut pyytää ja vastaanottaa apua elämäni miehiltä apua asioissa, joita en itse hallitse. Talotekniikka ja remonttihommat ovat esimerkiksi sellaisia asioita.

        Mutta kiitos vinkeistä.


      • Aletheias kirjoitti:

        Miehiä osaan vaihtaa ilman vinkkejäkin. Ja vaikka olen feministi, niin olen silti osannut pyytää ja vastaanottaa apua elämäni miehiltä apua asioissa, joita en itse hallitse. Talotekniikka ja remonttihommat ovat esimerkiksi sellaisia asioita.

        Mutta kiitos vinkeistä.

        Ei se kyllä ihan niin mene. Jos olet feministi niin OSAAT TEHDÄ ITSE kaiken vähintäänkin yhtä hyvin, tai paremmin kuin mies. Siitä ei voi neuvotella "tarpeen ja tilanteen mukaan".


      • darknessin kirjoitti:

        Ei se kyllä ihan niin mene. Jos olet feministi niin OSAAT TEHDÄ ITSE kaiken vähintäänkin yhtä hyvin, tai paremmin kuin mies. Siitä ei voi neuvotella "tarpeen ja tilanteen mukaan".

        Höpöhöpö. Moni mies osaa tehdä monia asioita paremmin kuin minä, kuten myös moni nainen osaa tehdä asioita paremmin kuin minä. Eihän osaaminen ole mitenkään sukupuoleen liittyvä juttu, vaikka juuri minun kohdallani tilanne onkin se, että minä en ole taitava teknisissä asioissa, kun taas exäni ovat olleet, joten luonnollisesti he ovat hoitaneet asioita, joissa he ovat parempia ja minä sitten jotain muita. Nyt sinkkuna on vaan pakko opetella sellaisiakin asioita, joissa en ole hyvä. Ehkä tuleva kumppanini on näissä asioissa vielä surkeampi kuin minä, joten saatan tulevaisuudessa vaikka pelastaa puolisoni lamppujen vaihdon tuskalta.


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Ei se kyllä ihan niin mene. Jos olet feministi niin OSAAT TEHDÄ ITSE kaiken vähintäänkin yhtä hyvin, tai paremmin kuin mies. Siitä ei voi neuvotella "tarpeen ja tilanteen mukaan".

        Vaikka osaa jotakin, niin toinen voi silti osata sen paremmin. Toisinaan on myös mahdollista, että toinen tykkää tehdä jotakin, mistä minä en pidä ja päinvastoin.


      • Aletheias kirjoitti:

        Höpöhöpö. Moni mies osaa tehdä monia asioita paremmin kuin minä, kuten myös moni nainen osaa tehdä asioita paremmin kuin minä. Eihän osaaminen ole mitenkään sukupuoleen liittyvä juttu, vaikka juuri minun kohdallani tilanne onkin se, että minä en ole taitava teknisissä asioissa, kun taas exäni ovat olleet, joten luonnollisesti he ovat hoitaneet asioita, joissa he ovat parempia ja minä sitten jotain muita. Nyt sinkkuna on vaan pakko opetella sellaisiakin asioita, joissa en ole hyvä. Ehkä tuleva kumppanini on näissä asioissa vielä surkeampi kuin minä, joten saatan tulevaisuudessa vaikka pelastaa puolisoni lamppujen vaihdon tuskalta.

        Joo no nyt jatkossa osaat sitten... saatat vielä hämmästyttää jokun vegetaristisen soijapojan...

        Mutta olet väärässä feminismin suhteen, ja mielestäni sinun ei kannattaisi puhua yhtään mitään feminismistä, kun et selvästikään sellainen ole ajatuksiltasi yhtään. Feministi ei ikinä puhuisi tuollaisia, että joku mies muka osaisi jotain paremmin... ja että kysyisit neuvoa joltain mieheltä!... ei tule kuuloonkaan. Joudut vielä oikeiden feministien hampaisiin ja ne repivät sinut pieniksi palasiksi, jos ne huomaavat bluffisi. Niillä on punainen lyhyt tukka ja punaisena hehkuvat silmät, niitten kanssa ei kannata pelleillä. (No minä tietty pelleilen, mutta minä olenkin ollut tekemisissä monenlaisten demonien kanssa ja harjaantunut ottelemaan niitä vastaan)


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Joo no nyt jatkossa osaat sitten... saatat vielä hämmästyttää jokun vegetaristisen soijapojan...

        Mutta olet väärässä feminismin suhteen, ja mielestäni sinun ei kannattaisi puhua yhtään mitään feminismistä, kun et selvästikään sellainen ole ajatuksiltasi yhtään. Feministi ei ikinä puhuisi tuollaisia, että joku mies muka osaisi jotain paremmin... ja että kysyisit neuvoa joltain mieheltä!... ei tule kuuloonkaan. Joudut vielä oikeiden feministien hampaisiin ja ne repivät sinut pieniksi palasiksi, jos ne huomaavat bluffisi. Niillä on punainen lyhyt tukka ja punaisena hehkuvat silmät, niitten kanssa ei kannata pelleillä. (No minä tietty pelleilen, mutta minä olenkin ollut tekemisissä monenlaisten demonien kanssa ja harjaantunut ottelemaan niitä vastaan)

        Sinä näköjään et tiedä mitään feminismistä. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä näköjään et tiedä mitään feminismistä. 🙂

        Tiedän kaiken mitä siitä ikinä tarvitsee tietää.


      • darknessin kirjoitti:

        Joo no nyt jatkossa osaat sitten... saatat vielä hämmästyttää jokun vegetaristisen soijapojan...

        Mutta olet väärässä feminismin suhteen, ja mielestäni sinun ei kannattaisi puhua yhtään mitään feminismistä, kun et selvästikään sellainen ole ajatuksiltasi yhtään. Feministi ei ikinä puhuisi tuollaisia, että joku mies muka osaisi jotain paremmin... ja että kysyisit neuvoa joltain mieheltä!... ei tule kuuloonkaan. Joudut vielä oikeiden feministien hampaisiin ja ne repivät sinut pieniksi palasiksi, jos ne huomaavat bluffisi. Niillä on punainen lyhyt tukka ja punaisena hehkuvat silmät, niitten kanssa ei kannata pelleillä. (No minä tietty pelleilen, mutta minä olenkin ollut tekemisissä monenlaisten demonien kanssa ja harjaantunut ottelemaan niitä vastaan)

        Kiitos varoituksesta 😄 Taidamme käsittää feminismin melko eri tavalla, mutta pidän silmäni auki vihaisten punahiuksisten feministien varalta, jos he jostain syystä päättäisivät alkaa minulle vihoittelemaan. Sellaisia ei ole kyllä koskaan näkynyt, niin taitaa olla pelkkä satuolento tämä vihainen punasilmäinen ja -tukkainen feministi.


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Tiedän kaiken mitä siitä ikinä tarvitsee tietää.

        Totta. Tuskinpa sun tarvitsee tietää siitä yhtään mitään.


      • Aletheias kirjoitti:

        Kiitos varoituksesta 😄 Taidamme käsittää feminismin melko eri tavalla, mutta pidän silmäni auki vihaisten punahiuksisten feministien varalta, jos he jostain syystä päättäisivät alkaa minulle vihoittelemaan. Sellaisia ei ole kyllä koskaan näkynyt, niin taitaa olla pelkkä satuolento tämä vihainen punasilmäinen ja -tukkainen feministi.

        Huomaan että sinulla on ihan oma todella vapaamielinen käsitys feminismistä. Se on vaan tosi kaukana siitä mitä feminismi todellisuudessa edustaa.

        Mutta tässä pari näytettä reaalimaailmasta, googlaamalla löydät esimerkkejä todellisista feministeistä, useimmat noista ovat siis oikeita todellisia ihmisiä (ihmisiä?), eikä mitään vitsejä. Luulen että sinä et näytä yhtään samalta, koska ajatusmaailmasi on miltei päinvastainen kuin aidoilla feministeillä. Enkä oikein tajua mistä olet saanut päähäsi sen ajatuksen että olisit feministi.

        google:

        this is what a feminist looks like meme

        triggered feminist meme

        angry feminist meme


      • darknessin kirjoitti:

        Huomaan että sinulla on ihan oma todella vapaamielinen käsitys feminismistä. Se on vaan tosi kaukana siitä mitä feminismi todellisuudessa edustaa.

        Mutta tässä pari näytettä reaalimaailmasta, googlaamalla löydät esimerkkejä todellisista feministeistä, useimmat noista ovat siis oikeita todellisia ihmisiä (ihmisiä?), eikä mitään vitsejä. Luulen että sinä et näytä yhtään samalta, koska ajatusmaailmasi on miltei päinvastainen kuin aidoilla feministeillä. Enkä oikein tajua mistä olet saanut päähäsi sen ajatuksen että olisit feministi.

        google:

        this is what a feminist looks like meme

        triggered feminist meme

        angry feminist meme

        Kyllä minä ihan feministi olen. Kannatan naisten ja tyttöjen oikeuksien ja mahdollisuuksien parantamista niin, että sukupuolten väliset kuilut pienenevät entisestään esim johtopaikoille etnemisen suhteen. Se ei tarkoita miesten (tai muidenkaan) oikeuksien polkemista vaan sitä, että kaikki olisivat tasa-arvoisessa asemassa niin, ettei ketään syrjitä, väheksytä tai alenneta sukupuolen takia (eikä tietenkään minkään muunkaan takia). Tiedän, että on olemassa joitain liikkeitä, jotka edustavat suoranaista miesvihaa ja he nimittävät itseänsä feministeilsi, mutta mielestäni tuollainen on pelkkää viha-astteen edistämistä eikä edusta feminismiä, kuten minä sen ymmärrän.

        Ja ei, minulla ei ole punaisia lyhyitä hiuksia, mutta minun ulkonäköni lienee merkityksetöntä tässä yhteydessä.


      • Aletheias kirjoitti:

        Kyllä minä ihan feministi olen. Kannatan naisten ja tyttöjen oikeuksien ja mahdollisuuksien parantamista niin, että sukupuolten väliset kuilut pienenevät entisestään esim johtopaikoille etnemisen suhteen. Se ei tarkoita miesten (tai muidenkaan) oikeuksien polkemista vaan sitä, että kaikki olisivat tasa-arvoisessa asemassa niin, ettei ketään syrjitä, väheksytä tai alenneta sukupuolen takia (eikä tietenkään minkään muunkaan takia). Tiedän, että on olemassa joitain liikkeitä, jotka edustavat suoranaista miesvihaa ja he nimittävät itseänsä feministeilsi, mutta mielestäni tuollainen on pelkkää viha-astteen edistämistä eikä edusta feminismiä, kuten minä sen ymmärrän.

        Ja ei, minulla ei ole punaisia lyhyitä hiuksia, mutta minun ulkonäköni lienee merkityksetöntä tässä yhteydessä.

        Feministeiksi itseään nimittäviä on monenlaisia. Ehkä osa on tasa-arvon kannattajia.
        Itse kannatan absoluuttista tasa-arvoa.
        Mutta tosiasia on se että naiset eivät sitä ikinä tule hyväksymään, että he menettäisivät kaikki edut mitä he ovat saavuttaneet, ja joutuisivat samalle linjalle miesten kanssa, sanoisin ettei yksikään nainen hyväksyisi sellaista.


      • Aletheias kirjoitti:

        Kyllä minä ihan feministi olen. Kannatan naisten ja tyttöjen oikeuksien ja mahdollisuuksien parantamista niin, että sukupuolten väliset kuilut pienenevät entisestään esim johtopaikoille etnemisen suhteen. Se ei tarkoita miesten (tai muidenkaan) oikeuksien polkemista vaan sitä, että kaikki olisivat tasa-arvoisessa asemassa niin, ettei ketään syrjitä, väheksytä tai alenneta sukupuolen takia (eikä tietenkään minkään muunkaan takia). Tiedän, että on olemassa joitain liikkeitä, jotka edustavat suoranaista miesvihaa ja he nimittävät itseänsä feministeilsi, mutta mielestäni tuollainen on pelkkää viha-astteen edistämistä eikä edusta feminismiä, kuten minä sen ymmärrän.

        Ja ei, minulla ei ole punaisia lyhyitä hiuksia, mutta minun ulkonäköni lienee merkityksetöntä tässä yhteydessä.

        Ja siis minä joskus vitsailen kaikenlaisista asioista, mutta tässä olen täysin vakavissani ja tosissani, olisin heti huomenna valmis hyväksymään sen että poistetaan kaikki etuudet naisilta ja poistetaan koko sukupuolen määritys laista pois heti! Samat lait ja oikeudet kaikille! Ehdottomasti kannatan tätä henkeen ja vereen, ja olisin vaikka valmis taistelemaan tämän asian puolesta.

        Tuo ratkaisisi myös ongelmat näitten kolmansien ja neljänsien sukupuolten kannalta, jos koko sukupuolen määritys poistuisi laista, voisi jokainen olla ihan sitä sukupuolta (lain edessä) kuin ikinä haluaisi olla, ja olisi helppoa muuttaa mieltään vaikka päivittäin kun mikään virallinen paperi ei määrittelisi sukupuolta, eikä mikään laki olisi erillainen eri sukupuolia kohtaan.
        Mutta naiset eivät ikinä tätä tulisi hyväksymään, ei mitenkään. Kaduilla olisi valtavia feministien mielenosoituksia ja kulkueita, naisvaltaiset alat menisivät lakkoon ja koko yhteiskunta pysähtyisi siihen paikkaan. Eivät naiset luovu saavuttamistaan etuuksista ikinä, he vain haluavat niitä kokoajan lisää.


      • darknessin kirjoitti:

        Ja siis minä joskus vitsailen kaikenlaisista asioista, mutta tässä olen täysin vakavissani ja tosissani, olisin heti huomenna valmis hyväksymään sen että poistetaan kaikki etuudet naisilta ja poistetaan koko sukupuolen määritys laista pois heti! Samat lait ja oikeudet kaikille! Ehdottomasti kannatan tätä henkeen ja vereen, ja olisin vaikka valmis taistelemaan tämän asian puolesta.

        Tuo ratkaisisi myös ongelmat näitten kolmansien ja neljänsien sukupuolten kannalta, jos koko sukupuolen määritys poistuisi laista, voisi jokainen olla ihan sitä sukupuolta (lain edessä) kuin ikinä haluaisi olla, ja olisi helppoa muuttaa mieltään vaikka päivittäin kun mikään virallinen paperi ei määrittelisi sukupuolta, eikä mikään laki olisi erillainen eri sukupuolia kohtaan.
        Mutta naiset eivät ikinä tätä tulisi hyväksymään, ei mitenkään. Kaduilla olisi valtavia feministien mielenosoituksia ja kulkueita, naisvaltaiset alat menisivät lakkoon ja koko yhteiskunta pysähtyisi siihen paikkaan. Eivät naiset luovu saavuttamistaan etuuksista ikinä, he vain haluavat niitä kokoajan lisää.

        Mistähän naisten etuuksista mahdat nyt puhua? 🤔


      • Aletheias kirjoitti:

        Mistähän naisten etuuksista mahdat nyt puhua? 🤔

        Ihan kaikista etuuksista, joka ainoasta. Joo tajuan että mielestäsi naisilla ei ole mitään etuuksia, vaan kaikki on kurjaa ja alistettua ja sorrettua.... Olet oikeasti typerys jos et tajua sen vertaa mitä etuja sinulla on.

        Naisilla on vapaaehtoinen maanpuollustus.
        Naisilla on kiintiöt eri työaloilla, ja julkisissa elimissä, nyt halutaan kiintiö hallitukseen ja pörssiin ym. ym. Se tarkoittaa että sinne pääsee täysin epäpätevä henkilö vain ja ainoastaan sukupuolen perusteella, siis vain sillä perusteella koska hän on nainen.

        Naisilla on omat erilliset pukuhuoneet, naisilla on omat erilliset WC:t, ja nyt on jopa naisille omia kuntosalivuoroja, ja uimahallivuoroja,on erilliset saunat naisia varten, ja ties mitä, loputon lista etuuksia mitkä on tehty erikseen vain naisia varten.
        Ja jos joku laskisi paljonko tuo kaikki kustantaa mitä naisten eteen on tehty, se on hirvittävä rahasumma joka on heitetty pelkkään turhamaisuuteen. Vähän kerrassaan tämä kaikki nakertaa yhteiskuntaa ja lisää kuluja ja menoja. Ja jos tuo suuntaus jatkuu entisellään, tai vieläpä lisääntyy niin tälläisen kaksijakoisen yhteiskunnan pyörittämisestä tulee aina vain kalliimpaa ja vaativampaa.


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Ihan kaikista etuuksista, joka ainoasta. Joo tajuan että mielestäsi naisilla ei ole mitään etuuksia, vaan kaikki on kurjaa ja alistettua ja sorrettua.... Olet oikeasti typerys jos et tajua sen vertaa mitä etuja sinulla on.

        Naisilla on vapaaehtoinen maanpuollustus.
        Naisilla on kiintiöt eri työaloilla, ja julkisissa elimissä, nyt halutaan kiintiö hallitukseen ja pörssiin ym. ym. Se tarkoittaa että sinne pääsee täysin epäpätevä henkilö vain ja ainoastaan sukupuolen perusteella, siis vain sillä perusteella koska hän on nainen.

        Naisilla on omat erilliset pukuhuoneet, naisilla on omat erilliset WC:t, ja nyt on jopa naisille omia kuntosalivuoroja, ja uimahallivuoroja,on erilliset saunat naisia varten, ja ties mitä, loputon lista etuuksia mitkä on tehty erikseen vain naisia varten.
        Ja jos joku laskisi paljonko tuo kaikki kustantaa mitä naisten eteen on tehty, se on hirvittävä rahasumma joka on heitetty pelkkään turhamaisuuteen. Vähän kerrassaan tämä kaikki nakertaa yhteiskuntaa ja lisää kuluja ja menoja. Ja jos tuo suuntaus jatkuu entisellään, tai vieläpä lisääntyy niin tälläisen kaksijakoisen yhteiskunnan pyörittämisestä tulee aina vain kalliimpaa ja vaativampaa.

        Millä perusteella vaikkapa juuri naisten erilliset wc:t ovat etuisuus? Samalla logiikallahan miestenkin erilliset wc:t ovat etuisuus.


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Ihan kaikista etuuksista, joka ainoasta. Joo tajuan että mielestäsi naisilla ei ole mitään etuuksia, vaan kaikki on kurjaa ja alistettua ja sorrettua.... Olet oikeasti typerys jos et tajua sen vertaa mitä etuja sinulla on.

        Naisilla on vapaaehtoinen maanpuollustus.
        Naisilla on kiintiöt eri työaloilla, ja julkisissa elimissä, nyt halutaan kiintiö hallitukseen ja pörssiin ym. ym. Se tarkoittaa että sinne pääsee täysin epäpätevä henkilö vain ja ainoastaan sukupuolen perusteella, siis vain sillä perusteella koska hän on nainen.

        Naisilla on omat erilliset pukuhuoneet, naisilla on omat erilliset WC:t, ja nyt on jopa naisille omia kuntosalivuoroja, ja uimahallivuoroja,on erilliset saunat naisia varten, ja ties mitä, loputon lista etuuksia mitkä on tehty erikseen vain naisia varten.
        Ja jos joku laskisi paljonko tuo kaikki kustantaa mitä naisten eteen on tehty, se on hirvittävä rahasumma joka on heitetty pelkkään turhamaisuuteen. Vähän kerrassaan tämä kaikki nakertaa yhteiskuntaa ja lisää kuluja ja menoja. Ja jos tuo suuntaus jatkuu entisellään, tai vieläpä lisääntyy niin tälläisen kaksijakoisen yhteiskunnan pyörittämisestä tulee aina vain kalliimpaa ja vaativampaa.

        "Naisilla on vapaaehtoinen maanpuollustus.
        Naisilla on kiintiöt eri työaloilla, ja julkisissa elimissä, nyt halutaan kiintiö hallitukseen ja pörssiin ym. ym. Se tarkoittaa että sinne pääsee täysin epäpätevä henkilö vain ja ainoastaan sukupuolen perusteella, siis vain sillä perusteella koska hän on nainen."

        Itse en ainakaan ole saanut yhtään mitään noihin liittyvää sukupuoleni takia. Inttini olen käynyt pidemmän kaavan kautta, koska koen sen velvollisuudekseni. Mihinkään kiintiöihin en ole koskaan kuulunut ja opiskelu ja työpaikkani olen saanut päihittämällä useita miehiä ja olemalla heitä pätevämpi. Hallituspaikaksi mulle riittää ihan osaomistamani yrityksen päätöksenteko jne. Itselleni sopisi siis vallan mainiosti kaikkien noiden "etuisuuksien" menettäminen.


      • darknessin kirjoitti:

        Ihan kaikista etuuksista, joka ainoasta. Joo tajuan että mielestäsi naisilla ei ole mitään etuuksia, vaan kaikki on kurjaa ja alistettua ja sorrettua.... Olet oikeasti typerys jos et tajua sen vertaa mitä etuja sinulla on.

        Naisilla on vapaaehtoinen maanpuollustus.
        Naisilla on kiintiöt eri työaloilla, ja julkisissa elimissä, nyt halutaan kiintiö hallitukseen ja pörssiin ym. ym. Se tarkoittaa että sinne pääsee täysin epäpätevä henkilö vain ja ainoastaan sukupuolen perusteella, siis vain sillä perusteella koska hän on nainen.

        Naisilla on omat erilliset pukuhuoneet, naisilla on omat erilliset WC:t, ja nyt on jopa naisille omia kuntosalivuoroja, ja uimahallivuoroja,on erilliset saunat naisia varten, ja ties mitä, loputon lista etuuksia mitkä on tehty erikseen vain naisia varten.
        Ja jos joku laskisi paljonko tuo kaikki kustantaa mitä naisten eteen on tehty, se on hirvittävä rahasumma joka on heitetty pelkkään turhamaisuuteen. Vähän kerrassaan tämä kaikki nakertaa yhteiskuntaa ja lisää kuluja ja menoja. Ja jos tuo suuntaus jatkuu entisellään, tai vieläpä lisääntyy niin tälläisen kaksijakoisen yhteiskunnan pyörittämisestä tulee aina vain kalliimpaa ja vaativampaa.

        Maanpuolustuksessa on kieltämättä epäkohta sukupuolten tasa-arvon suhteen. Henkilökohtaisesti toivoisin koko armeijan lakkauttamista, mutta se ei taida näinä päivinä olla realistista. Ehkä tähän joku päivä saadaan muutos niin, että jokainen voi itse valita osallistuuko maanpuolustukseen vai ei.

        Kiintiöt saattavat joissain tapauksessa ehkä aiheuttaa tilanteen, että pätevintä henkilöä ei valita, mutta pääsääntöisesti ne toimivat kyllä ihan, kuten niiden on tarkoitettukin toimivan. Ja kiintiöhän koskee myös miehiä eli eivät ne mitään pelkkiä naiskiintiöitä ole. Esim julkishallinnon kiintiöistä sanotaan näin;

        "Valtion ja kuntien suunnittelu- ja päätöksentekoelimissä tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia. Kiintiösäännöstä sovelletaan

        - mm. valtion komiteoihin, neuvottelukuntiin ja työryhmiin
        - kunnallisiin sekä kuntien välisiin yhteistoiminnan toimielimiin kunnanvaltuustoja ja -hallituksia lukuun ottamatta
        - hyvinvointialueiden ja muiden vastaavien julkishallinnon toimielimiin"

        Lähde: https://tasa-arvo.fi/kiintiot-ja-tasapuolisuussaanto

        Noista pukukopeista ja muista en edes keskustele. Kaikissa paikoissa on myös miehille pukukopit, WC:t, saunat jne. Ja syy, miksi naisille on omia vuoroja joissain paikoissa, on useimmiten se, että naiset kokevat niin paljon seksuaalista häirintää, että esim salilla on mukavampaa treenata toisten naisten kanssa. En ymmärrä miksi jollain miehellä olisi tätä vastaan jotain.

        Ja kommentoin vielä sen, että mielestäni naiset Suomessa eivät ole sorrettuja ja alistettuja, mutta epäkohtiakin edelleen löytyy ja paljon on vielä asenteissa ja rakenteissa korjattavaa, että saavutetaan täydellinen tasa-arvo. Ja tekemistä on myös poikien ja miesten oikeuksien suhteen. Pojat esim pärjäävät tyttöjä huonommin koulussa ja syrjäytyvät tyttöjä todennäköisemmin. Se, että tyttöjen ja naisten oikeuksia edistetään ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö samaan aikaan voisi ja pitäisi edistää myös poikien ja miesten oikeuksia, unohtanatta tietenkään muidenkaan sukupuolten oikeuksia.


      • Aletheias kirjoitti:

        Maanpuolustuksessa on kieltämättä epäkohta sukupuolten tasa-arvon suhteen. Henkilökohtaisesti toivoisin koko armeijan lakkauttamista, mutta se ei taida näinä päivinä olla realistista. Ehkä tähän joku päivä saadaan muutos niin, että jokainen voi itse valita osallistuuko maanpuolustukseen vai ei.

        Kiintiöt saattavat joissain tapauksessa ehkä aiheuttaa tilanteen, että pätevintä henkilöä ei valita, mutta pääsääntöisesti ne toimivat kyllä ihan, kuten niiden on tarkoitettukin toimivan. Ja kiintiöhän koskee myös miehiä eli eivät ne mitään pelkkiä naiskiintiöitä ole. Esim julkishallinnon kiintiöistä sanotaan näin;

        "Valtion ja kuntien suunnittelu- ja päätöksentekoelimissä tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia. Kiintiösäännöstä sovelletaan

        - mm. valtion komiteoihin, neuvottelukuntiin ja työryhmiin
        - kunnallisiin sekä kuntien välisiin yhteistoiminnan toimielimiin kunnanvaltuustoja ja -hallituksia lukuun ottamatta
        - hyvinvointialueiden ja muiden vastaavien julkishallinnon toimielimiin"

        Lähde: https://tasa-arvo.fi/kiintiot-ja-tasapuolisuussaanto

        Noista pukukopeista ja muista en edes keskustele. Kaikissa paikoissa on myös miehille pukukopit, WC:t, saunat jne. Ja syy, miksi naisille on omia vuoroja joissain paikoissa, on useimmiten se, että naiset kokevat niin paljon seksuaalista häirintää, että esim salilla on mukavampaa treenata toisten naisten kanssa. En ymmärrä miksi jollain miehellä olisi tätä vastaan jotain.

        Ja kommentoin vielä sen, että mielestäni naiset Suomessa eivät ole sorrettuja ja alistettuja, mutta epäkohtiakin edelleen löytyy ja paljon on vielä asenteissa ja rakenteissa korjattavaa, että saavutetaan täydellinen tasa-arvo. Ja tekemistä on myös poikien ja miesten oikeuksien suhteen. Pojat esim pärjäävät tyttöjä huonommin koulussa ja syrjäytyvät tyttöjä todennäköisemmin. Se, että tyttöjen ja naisten oikeuksia edistetään ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö samaan aikaan voisi ja pitäisi edistää myös poikien ja miesten oikeuksia, unohtanatta tietenkään muidenkaan sukupuolten oikeuksia.

        Niin, juuri kuten heti alussa totesin, et ole valmis luopumaan saavuttamistasi eduista, vaan haluat niitä vain lisää ja lisää. Et hyväksy sukupuolten lakkauttamista ja laista poistamista, koska menettäisit kaikki etusi mitä sukupuolesi perusteella nyt saat.


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Niin, juuri kuten heti alussa totesin, et ole valmis luopumaan saavuttamistasi eduista, vaan haluat niitä vain lisää ja lisää. Et hyväksy sukupuolten lakkauttamista ja laista poistamista, koska menettäisit kaikki etusi mitä sukupuolesi perusteella nyt saat.

        Ei kovin moni mieskään hyväksyisi "sukupuolten lakkauttamista ja laista poistamista". Pelkäävätkö hekin sitten etujensa puolesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kovin moni mieskään hyväksyisi "sukupuolten lakkauttamista ja laista poistamista". Pelkäävätkö hekin sitten etujensa puolesta?

        Miehet ylipäänsä ovat paljon enemmän tuon "sukupuolierottelun" puolestapuhujia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miehet ylipäänsä ovat paljon enemmän tuon "sukupuolierottelun" puolestapuhujia.

        Ole hyvä ja näytä esimerkki, kuka missä ja milloin?
        Ehkä joskus sata vuotta sitten joo kyllä, mutta eiköhän ajat ole siitä muuttuneet jo. Puhutaan nyt nykypäivästä.


      • Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

        Huomaan että sinulla on ihan oma todella vapaamielinen käsitys feminismistä. Se on vaan tosi kaukana siitä mitä feminismi todellisuudessa edustaa.

        Mutta tässä pari näytettä reaalimaailmasta, googlaamalla löydät esimerkkejä todellisista feministeistä, useimmat noista ovat siis oikeita todellisia ihmisiä (ihmisiä?), eikä mitään vitsejä. Luulen että sinä et näytä yhtään samalta, koska ajatusmaailmasi on miltei päinvastainen kuin aidoilla feministeillä. Enkä oikein tajua mistä olet saanut päähäsi sen ajatuksen että olisit feministi.

        google:

        this is what a feminist looks like meme

        triggered feminist meme

        angry feminist meme

        Miksihän tykkäät omista kommenteistasi? Eikö se ole luokiteltu jo aikoja sitten noloksi toiminnaksi.


      • darknessin kirjoitti:

        Niin, juuri kuten heti alussa totesin, et ole valmis luopumaan saavuttamistasi eduista, vaan haluat niitä vain lisää ja lisää. Et hyväksy sukupuolten lakkauttamista ja laista poistamista, koska menettäisit kaikki etusi mitä sukupuolesi perusteella nyt saat.

        Hei tulin juuri salilta ja arvaa, mikä siellä oli menossa? Pelkästään miehille tarkoitettu jumppa. Mitäs siltä olet mieltä?


      • Aletheias kirjoitti:

        Hei tulin juuri salilta ja arvaa, mikä siellä oli menossa? Pelkästään miehille tarkoitettu jumppa. Mitäs siltä olet mieltä?

        Sanon että bulshittiä, montako miestä siellä oli? ei yhtään.


      • darknessin kirjoitti:

        Sanon että bulshittiä, montako miestä siellä oli? ei yhtään.

        Sali täynnä, arvioisin että noin 25 ainakin.


      • Aletheias kirjoitti:

        Sali täynnä, arvioisin että noin 25 ainakin.

        Jotain vanhuksia ehkä. Älytöntä joka tapauksessa, täytyy olla vajaaälyinen henkilö kuka tuollaiseen lähtee mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän tykkäät omista kommenteistasi? Eikö se ole luokiteltu jo aikoja sitten noloksi toiminnaksi.

        ***tuako se sinulle kuuluu?
        Tykkää itse mistä haluat, ai, et pysty kun olet ANONYYMI ***ka.

        Tykkään monen muunkin kirjoituksista täällä, tai muutamista. Vain parhaimmista, oli ne sitten minun tai jonkun muun kirjoittamia.


      • darknessin kirjoitti:

        Jotain vanhuksia ehkä. Älytöntä joka tapauksessa, täytyy olla vajaaälyinen henkilö kuka tuollaiseen lähtee mukaan.

        Ei ollut tällä kertaa vanhusjumppa, ehkä n 35-55-vuotiaita miehiä.


      • Aletheias kirjoitti:

        Ei ollut tällä kertaa vanhusjumppa, ehkä n 35-55-vuotiaita miehiä.

        En usko ennenkuin näen itse.


      • darknessin kirjoitti:

        En usko ennenkuin näen itse.

        Sun täytyy mennä katsomaan jollekin salille, joka järjestää miesten treenitunteja. Niitä on aika paljon itseasiassa.


      • Aletheias kirjoitti:

        Sun täytyy mennä katsomaan jollekin salille, joka järjestää miesten treenitunteja. Niitä on aika paljon itseasiassa.

        Ja **tut menen... ei ole aikaa tuollaiseen pelleilyyn.


    • Anonyymi

      Se on sellanen pyöräytettävä. Ainakin omista valaisimistani tulevat helposti ja näppärästi ulos, mutta voivat tietysti olla jumissa pölystä yms, jos ei ole tarvinut pitkään aikaan vaihtaa. Pieni pyöräytys kuten loisteputkea vaihtaessa ja voila.

      • Kymmenisen vuotta olen tässä asunut ja lamput ovat alkuperäiset eli saattaa kyllä jonkin verran pölyä olla välissä. Hyvä tietää, etten heti luovuta, jollei heti irtoakaan pölyn takia.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Kymmenisen vuotta olen tässä asunut ja lamput ovat alkuperäiset eli saattaa kyllä jonkin verran pölyä olla välissä. Hyvä tietää, etten heti luovuta, jollei heti irtoakaan pölyn takia.

        Se on aina hyvä tietää, niin ei tosiaan luovut liian helpolla. 🙂

        Ite olen tässä kironnut, kun talon entinen asukas on laittanut tänne valaisimia, joissa on kaikissa erilainen lamppu. Mua ärsyttää, kun pitäisi olla ostamassa miljoonaa erilaista lamppua. Täytyy pikkuhiljaa vaihtaa noita niin, että selviäisi korkeintaa parilla eri lampputyypillä. En vain ole vielä saanut aikaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on aina hyvä tietää, niin ei tosiaan luovut liian helpolla. 🙂

        Ite olen tässä kironnut, kun talon entinen asukas on laittanut tänne valaisimia, joissa on kaikissa erilainen lamppu. Mua ärsyttää, kun pitäisi olla ostamassa miljoonaa erilaista lamppua. Täytyy pikkuhiljaa vaihtaa noita niin, että selviäisi korkeintaa parilla eri lampputyypillä. En vain ole vielä saanut aikaiseksi.

        Kuulostaapa rasittavalta, jos on monta erilaista lamppua. Niiden metsästely on todellakin ärsyttävää ja pahimmillaan sitä ostaa kuitenkin väärän (olen joskus saattanut tehjdä tämän virheen 😄).

        Osaksi juuri siksi teen tämän kerralla, ettei tarvitse sitten miettiä aina uudelleen, että mikähän lamppu tähänkin tuli ja myöskin saa pidettyä lamput samansävyisinä. En halua, että saman tilan lamput ovat sävyltään kauhean erilaisia toisistaan.


    • Tossa alotuksessa on se pyöräytettävä lamppu, mutta tarkennuksessa se nyppästävä lasilamppu. mä oon niiden kanssa joutunu pelaan, kun oon noita kylppärin kattoja laittanu. ja lapsena mä vaihdoin elohopeelamppuja E40 kannalla ja jos sen ois pudottanu kuolee.

      • Nyppästävä lasilamppu? Miten sellainen nypätään? Kylppärissä näyttää olevan jokin lasi lampun päällä, tarkoitatko sellaisia? Kylppärissäkään en ole vielä vaihtanut lamppuja kun siellä on vasta yksi palanut.


    • Viime vuosituhannen vitsi oli kuinka monta kutakin tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu, mutta koska tuo vitsi on kielletty kysytään nyt kuinka monta palsta laista tarvitaan vaihtamaan GU10-kantainen lamppu. Laskuri käy, en tiedä.

      Ja millainen lamppu pitäisi ostaa? Muut ostaisivat halogeenin, mutta Tomas ledin.

      • 😂😂😂 Tämähän käy jännäksi. Laskuri päälle vain 😁


    • Anonyymi

      Hieman painat sisään päin ja samalla pyöräytät vastapäivään, niin irtoaa.
      Tuo harmiksen etsimä imukuppityökalu on hyvä jos polttimon tila on ahdas, varsinkin uutta polttimoa asennettaessa.

      Ja ehdottomasti ledilamput nykyaikana. 3000K on hyvä yleisvalon väri makkariin yms. Valkoinen 4000K sitten työpöydän päälle.

      • Kiitos vinkeistä! Täytyy etsiä käsiin tuo työkalu, kun on useampi lamppu vaihdettavana, niin sujuu ehkä vähemmillä kirosanoilla 😊

        Ledejä näyttää löytyvän GU10-kannalla pilvin pimein eli sellaiseen kyllä kallistun. Energialuokat tuntuvat olevan aika surkeita, mutta en tiedä onko sillä käytännössä niin suurta merkitystä vai onko tässä vähän sama ilmiö, kuin televisioissa, että energiaskaala on niin laaja, että vaikka on jokin olisikin energialuokaltaan E ei se käytännössä ole kuitenkaan mikään energian suursyöppö. Pyrin tekemään energiafiksuja valintoja kotiin, niin pisti vain silmään nuo huonot energialuokat monissa GU10-lampuissa, kun selailin, mistä lähden hakemaan.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Täytyy etsiä käsiin tuo työkalu, kun on useampi lamppu vaihdettavana, niin sujuu ehkä vähemmillä kirosanoilla 😊

        Ledejä näyttää löytyvän GU10-kannalla pilvin pimein eli sellaiseen kyllä kallistun. Energialuokat tuntuvat olevan aika surkeita, mutta en tiedä onko sillä käytännössä niin suurta merkitystä vai onko tässä vähän sama ilmiö, kuin televisioissa, että energiaskaala on niin laaja, että vaikka on jokin olisikin energialuokaltaan E ei se käytännössä ole kuitenkaan mikään energian suursyöppö. Pyrin tekemään energiafiksuja valintoja kotiin, niin pisti vain silmään nuo huonot energialuokat monissa GU10-lampuissa, kun selailin, mistä lähden hakemaan.

        Harmis tässä vielä varoittelee, kun tuli vaan eilen sitten vielä mieleen mutta kun tämä s24 oli sitten nutullaan niin ei päässyt kommentoimaan, niin sitä minä vaan kun siitä mainitsit että saatat oikosulkea koko talon sähköjärjestelmät, niin sitä en oikein usko mutta tulipa mieleen että ota sitten tukeva, siis oikeasti tukeva tuoli alle jos/kun ne lamput on katonrajassa. Mulla itsellä aikoinaan tapetoidessa keittiönjakkara pyörähti alta, siinä ei ehdi mitään tekemään kun pyörähtää ja seuraukset voi olla tuskalliset niin varovaisuutta kiipeilyyn sittten :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harmis tässä vielä varoittelee, kun tuli vaan eilen sitten vielä mieleen mutta kun tämä s24 oli sitten nutullaan niin ei päässyt kommentoimaan, niin sitä minä vaan kun siitä mainitsit että saatat oikosulkea koko talon sähköjärjestelmät, niin sitä en oikein usko mutta tulipa mieleen että ota sitten tukeva, siis oikeasti tukeva tuoli alle jos/kun ne lamput on katonrajassa. Mulla itsellä aikoinaan tapetoidessa keittiönjakkara pyörähti alta, siinä ei ehdi mitään tekemään kun pyörähtää ja seuraukset voi olla tuskalliset niin varovaisuutta kiipeilyyn sittten :)

        -harmiseikirj-

        Kiitos varoituksesta! Onhan mulla tuollainen Ikean jakkara, joka tuntuu kohtuullisen tukevalta 😄 Onneksi tuossa kohdin on alaslaskettu katto ja katon korkeus ehkä vain 2,4 niin siihen ylettynen aika helposti, ettei tarvitse varmistella ja kurotella, kuten muissa huoneissa. Ei parane ajatella liikaa, ettei ala polvet tutisemaan jo ennen kuin on kavunnut jakkaralle 😄


    • Anonyymi

      Voimaa vaan. Kaikki korjaantuu voimalla.

      • Tätä kieltämättä voi soveltaa moniin asioihin, mutta ei ehkä ihan tähän 😄


      • Voima on hyvä. Olkoon voima kanssasi.

        Voimalla on kuitenkin suunta ja siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jopa enemmän kuin määrään. Väärään suuntaan suunnattu liiallinen voima saattaa aiheuttaa yllättäviä ja ei-toivottuja tuloksia.

        Kaksi yksinkertaisinta vaihtoehtoa voiman suunnalle ovat yhdensuuntainen liike ja pyörivä liike. Hehkulampun ruuvaaminen koostuu näiden yhdistelmästä, joskin yhdensuuntaiseen liikkeeseen ei juuri tarvitse kiinnittää huomiota, koska nerokas keksintö: kierre tekee sen kuin itsestään, kunhan voima saa aikaan pyörivän liikkeen. Halogeenilampun kannan rakenne taas mahdollistaa periaatteessa erilaisia vaihtoehtoja. Kierre ei pakota ajatusta pyörivän ja yhdensuuntaisen liikkeen yhtäaikaiseen käyttöön, mutta näiden yhdistelmä silti luultavasti on suunnittelijan ja suunnitelman ydin: ensin toinen, sitten toinen.

        Kirjoittamisen kannalta on kaksi mielenkiintoista tekstin tuottamisen laitatapausta: hyvin monimutkaisen ja monitahoisen asian tiivistäminen mahdollisimman tiiviiksi ja toisaalta hyvin yksinkertaisen asian kuvaileminen sen kaikista näkökulmista. Lampun vaihtamisesta voisi kirjoitta IIjoki-sarjaa pidemmän kuvauksen. Jo Volter Kilpi sata vuotta sitten kuvaili teoksessaan Alastalon Salissa hehkulampun vaihtamista noin kuudensadan sivun verran.


      • scrg kirjoitti:

        Voima on hyvä. Olkoon voima kanssasi.

        Voimalla on kuitenkin suunta ja siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jopa enemmän kuin määrään. Väärään suuntaan suunnattu liiallinen voima saattaa aiheuttaa yllättäviä ja ei-toivottuja tuloksia.

        Kaksi yksinkertaisinta vaihtoehtoa voiman suunnalle ovat yhdensuuntainen liike ja pyörivä liike. Hehkulampun ruuvaaminen koostuu näiden yhdistelmästä, joskin yhdensuuntaiseen liikkeeseen ei juuri tarvitse kiinnittää huomiota, koska nerokas keksintö: kierre tekee sen kuin itsestään, kunhan voima saa aikaan pyörivän liikkeen. Halogeenilampun kannan rakenne taas mahdollistaa periaatteessa erilaisia vaihtoehtoja. Kierre ei pakota ajatusta pyörivän ja yhdensuuntaisen liikkeen yhtäaikaiseen käyttöön, mutta näiden yhdistelmä silti luultavasti on suunnittelijan ja suunnitelman ydin: ensin toinen, sitten toinen.

        Kirjoittamisen kannalta on kaksi mielenkiintoista tekstin tuottamisen laitatapausta: hyvin monimutkaisen ja monitahoisen asian tiivistäminen mahdollisimman tiiviiksi ja toisaalta hyvin yksinkertaisen asian kuvaileminen sen kaikista näkökulmista. Lampun vaihtamisesta voisi kirjoitta IIjoki-sarjaa pidemmän kuvauksen. Jo Volter Kilpi sata vuotta sitten kuvaili teoksessaan Alastalon Salissa hehkulampun vaihtamista noin kuudensadan sivun verran.

        Käydäänpä Alastalon salissa...

        "Minä luulen, että Alastalo onkin pistänyt tuommoisen hehkulampun hyllyllensä koetellakseen jo poskista ja miehen hehkulamppumausta ketä pitää pidellä järjellä ja ketä narrilla. Minä olen ymmärtänyt Pukkilankin paremmaksi mieheksi kuin uskoisi, sillä koskas mamselli tuossa on hänelle kelvannut? Pukkila onkin peto ymmärtämään hyvän hehkulampun, se maku hänelle on tunnustettava, ajattelee miehestä muuten mitä hyvänsä! Päästä hänet ennen itseäsi hehkulamppuhyllyn eteen kronastamaan, niin puhalla siltä päivältä näppejäsi, jos sen jälkeen enää luulet siltä hyllyltä parhaan hehkulampun noukkivasi itsellesi: Pukkila sen on napannut!

        Mutta ei hänellekään tuommoinen hehkulamppu sovi, hänelle sopii vakaa hehkulamppu, arvovaltainen, vaikka kuinka arvovaltainen, parempi, mitä arvovaltaisempi hehkulamppu, mutta ei päärlyn pelyvä ja helmen hiiluva, ei semmoinen, joka isottelee ulkopuolen koreudella! Tuo toinen tuossa vieressä, se on Langholman mukainen hehkulamppu, se on vakava hehkulamppu, ykstotinen hehkulamppu, minä sanoisin, että se on ankara hehkulamppu, Ristimäen tuomarivainaan entinen hehkulamppu. Julkinen sekin hehkulamppu on varreltansa; jollei maaherran hehkulamppu olisi vieressä, niin sen mittaa ihmettelisi, onkos se kuin tuuman pari maaherran hehkulamppua lyhyempi? Ei se hehkulamppuna mikään erinomainen kapine ole, minä olen koetellut sitä, siinä on henki niin avoin, että valo tulee paksuna ulos ja on puhallettava turhan päiten ilmaan pölisemään, ennenkuin sitä on kerinnyt oikein katselemaankaan. Sitäpaitsi on minun mielestäni laita siten, että hehkulamppua poltellessa on puheltava lepposia, mutta lepposien puheleminen ja Ristimäen tuomarivainaan hehkulamppu sopivat toisiinsa yhtä hyvin kuin käsiharmonikalla veteleminen kirkossa tai valssinnytkytys polvinivelissä rippikongilla kävellessä. "


      • scrg kirjoitti:

        Käydäänpä Alastalon salissa...

        "Minä luulen, että Alastalo onkin pistänyt tuommoisen hehkulampun hyllyllensä koetellakseen jo poskista ja miehen hehkulamppumausta ketä pitää pidellä järjellä ja ketä narrilla. Minä olen ymmärtänyt Pukkilankin paremmaksi mieheksi kuin uskoisi, sillä koskas mamselli tuossa on hänelle kelvannut? Pukkila onkin peto ymmärtämään hyvän hehkulampun, se maku hänelle on tunnustettava, ajattelee miehestä muuten mitä hyvänsä! Päästä hänet ennen itseäsi hehkulamppuhyllyn eteen kronastamaan, niin puhalla siltä päivältä näppejäsi, jos sen jälkeen enää luulet siltä hyllyltä parhaan hehkulampun noukkivasi itsellesi: Pukkila sen on napannut!

        Mutta ei hänellekään tuommoinen hehkulamppu sovi, hänelle sopii vakaa hehkulamppu, arvovaltainen, vaikka kuinka arvovaltainen, parempi, mitä arvovaltaisempi hehkulamppu, mutta ei päärlyn pelyvä ja helmen hiiluva, ei semmoinen, joka isottelee ulkopuolen koreudella! Tuo toinen tuossa vieressä, se on Langholman mukainen hehkulamppu, se on vakava hehkulamppu, ykstotinen hehkulamppu, minä sanoisin, että se on ankara hehkulamppu, Ristimäen tuomarivainaan entinen hehkulamppu. Julkinen sekin hehkulamppu on varreltansa; jollei maaherran hehkulamppu olisi vieressä, niin sen mittaa ihmettelisi, onkos se kuin tuuman pari maaherran hehkulamppua lyhyempi? Ei se hehkulamppuna mikään erinomainen kapine ole, minä olen koetellut sitä, siinä on henki niin avoin, että valo tulee paksuna ulos ja on puhallettava turhan päiten ilmaan pölisemään, ennenkuin sitä on kerinnyt oikein katselemaankaan. Sitäpaitsi on minun mielestäni laita siten, että hehkulamppua poltellessa on puheltava lepposia, mutta lepposien puheleminen ja Ristimäen tuomarivainaan hehkulamppu sopivat toisiinsa yhtä hyvin kuin käsiharmonikalla veteleminen kirkossa tai valssinnytkytys polvinivelissä rippikongilla kävellessä. "

        Nyt jo ryhdyin katumaan asian kutsumista valoksi siellä missä savu sitten kuitenkin olisi ollut soveliaampi. Koska niin vain hehkulamppukin perimmäiseltä tolalta katsottuna toimii savulla, siinä missä kaikki muutkin sähköä käyttävät laitteet sähkövatkaimesta jääkaappiin ja lypsykoneesta patteriautoon. Silloin kun viimein koittaa se hetki, että sininen savu sankkana pakenee ulos laitteesta, ja se hetki aina ennen pitkää koittaa, ennemmin tai myöhemmin, niin silloin on kapistuksen aika täysi jumalan armosta eikä sitä edes uutta savua lisäämällä enää saa herätettyä henkiin enempää kuin ihmisen poloista kun tuuli on käynyt hänen ylitseen eikä häntä enää ole.


    • Anonyymi

      Haarukka pistorasiaan saat hyvät valot, kuin salama, muista myös vetää suotaan paksut voimsvirtakaapelit muuntajalta suoraan siihen pistorasiaan.

      • Hah, saisin tukan kiharrettua kerralla. Kiitti vinkistä 😁


    • Noita on monenlaisia valaisimia. Joissain ei ole kiinnikettä erikseen, vaan lamppua pyöräytetään vastapäivään pieni naksaus ja vedetään pois, toisinpäin takaisin. Joissain valaisimissa on g-sokka estämässä lampun putoamista ja kun sen puristaa irti, lamppu putoaa kantansa varaan roikkumaan, mistä se irroitetaan pyöräyttämällä lamppua taas vastapäivään ja pitämällä kannasta kiinni.

      Etisestä lampusta näet, enko se 12, 24 vai 230 v poltin ja sitten watit. Jos entiset on halogenit, niin ledeissä löytyy vaihtoehto halogenien tehoille. Parhaiten onnistuu, kun kysyt kaupasta. 🙂

      • Jos haluat tarkempi niksejä, ota taas kuva ja tyrkkäse mailissa, niin osaan paremmin neuvoa. Joko paneeli on paikoillaan? 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Jos haluat tarkempi niksejä, ota taas kuva ja tyrkkäse mailissa, niin osaan paremmin neuvoa. Joko paneeli on paikoillaan? 😁

        Voi ei, omatunto alkoi kolkuttamaan! Ei ole paneeli paikoillaan 😂🙈

        Mutta voisin laitella kuvaa tulemaan, ehkä saat siitä selvää, miten se irrotus oikeasti tapahtuu.

        Nyt lähden kuitenkin ensin salille 🏋‍♀️


      • Aletheias kirjoitti:

        Voi ei, omatunto alkoi kolkuttamaan! Ei ole paneeli paikoillaan 😂🙈

        Mutta voisin laitella kuvaa tulemaan, ehkä saat siitä selvää, miten se irrotus oikeasti tapahtuu.

        Nyt lähden kuitenkin ensin salille 🏋‍♀️

        Joo, ei mulla kiirettä. 🙂

        Eikä mua sun irtonaiset paneelit haittaa. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, ei mulla kiirettä. 🙂

        Eikä mua sun irtonaiset paneelit haittaa. 😁

        No mua alkaa jo vähän nolottaa, etten saa aikaiseksi 😂🙈 Mutta ehkä vaikka kesälomalla innostun vähän remppaamaan kotia 😊

        Nyt lähti sähköposti kuvineen sulle.


      • Aletheias kirjoitti:

        No mua alkaa jo vähän nolottaa, etten saa aikaiseksi 😂🙈 Mutta ehkä vaikka kesälomalla innostun vähän remppaamaan kotia 😊

        Nyt lähti sähköposti kuvineen sulle.

        No jokainen ajallaan. 😃

        Pitääpä tutkailla...😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No jokainen ajallaan. 😃

        Pitääpä tutkailla...😊

        Juup, vastailin jo. Sulla sellaiset sokkamallin valot. 😃




    • Anonyymi

      Tiesitkö että Jethhro Jyyström juuri oppi käyttämään kakkapierujaan jotta kaasulämmittimen toimimaan ja tehtyä aamiaseksi lusikallisen kausapuuroa hiuteista?

    • Anonyymi

      Oikeinuusavuton on tuo Jörin-runkku Waleruus, joka vararaasti Suomen valtion rahat ja nytr valheilla elää kuin kunkku Ruotsisa Waleroosin Jöärni

    • Anonyymi

      Alan tekemään sarjana näitä vanhojen vähän kuluneiden CD-levyjen rippauksia tällä vluray-jurullani..koska osaa hvin

      Cds-levyn normaali kesto ikä käytössäkin on noin 3 vuotta, mutta tämä osaa korjata niirä he

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe