Voiko suruun kuolla ?

Anonyymi-ap

Minusta tuntuu, että kuolen. Kuolisin kyllä jo muutenkin kohta vanhuuteen,
mutta suru tuntuu edistävän kuolemaa. Läheisen menetys vie voimat ja elämänhalun.

40

1717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Näen joskus unessa edesmenneen läheiseni. Uni on hyvä ja ihana. Sitten herään
      ja se tuntuu puukon iskulta sydämeen.

• Anonyymi

Sekin on kauhea tunne, kun näkee hyvän unen ja herää karmeaan todellisuuteen.

• Anonyymi

Vain unta on elämämme.

• Hei,

On olemassa auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.

- Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Ryhmäkeskusteluihin ja ryhmächatteihin osallistuminen voi myös lievittää yksinäisyyttä.

Joka viikko ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on MIELI Kriisichat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- Valtakunnallinen kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

• Anonyymi

Minusta tuntuu, että kuolen läheiseni menettämisen tuskaan,
      ettei psyykeni tai "sydämeni" kestä sitä. Tuska on niin voimakas.
      Sain tunnevammoja jo lapsuudessa, Liikutun herkästi ja suru tuntuu
      musertavan minut painonsa alle.
      Ainoa ihminen, joka koskaan välitti minusta, rakasti minua, oli aina puolellani ja
      tukenani on poissa. On tyrmäävän kamalaa olla yksin ja kaivata toista ihmistä
      kipeästi koko ajan,
      Selviänkö tästä ? En usko.

• Anonyymi

Yritä vaan selvitä, meitä on monia jotka olemme menettäneet miehemme joten tiedetään mitä se on . On laitettava suru sivuun aina välillä ja oltava ajassa missä olemme.
        Sitä voi sanoa alussa että nyt laitan surun sivuun tunniksi, ja sitten pidettävä pitempiä aikoja sitä sivussa vähän kerrallaan .ei me muutkaan olla kuoltu ainakaan vielä suruumme, sillä
        Elämää on yritettävä elää kaikesta huolimatta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritä vaan selvitä, meitä on monia jotka olemme menettäneet miehemme joten tiedetään mitä se on . On laitettava suru sivuun aina välillä ja oltava ajassa missä olemme.
        Sitä voi sanoa alussa että nyt laitan surun sivuun tunniksi, ja sitten pidettävä pitempiä aikoja sitä sivussa vähän kerrallaan .ei me muutkaan olla kuoltu ainakaan vielä suruumme, sillä
        Elämää on yritettävä elää kaikesta huolimatta .

"Laitettava suru sivuun"

Mitenkä siihen pystyy, kun aivojaan ei voi kääntää off-asentoon ?

• Anonyymi

En halua elää enää. En pelkää kuolemaakaan enää. Tahdon pois tästä
      lohduttomasta yksinäisyydestä.

• Anonyymi

Teen hiljaista kuolemaa suruun.

• Anonyymi

Yksin jäätyäni en pelkää kuolemaa. On ihan sama mitä minulle enää tapahtuu.
      Pahin on jo tapahtunut.

• Anonyymi

Ei voi

• Anonyymi

Moni on kuollut suruun.

• Anonyymi

Teen juuri surukuolemaa. Elämänhalu on mennyt.

• Anonyymi

Samoin, ei ole motivaatiota mihinkään. En kiinnosta edes syödä eli toivon riutuvani
        pian pois.

• Anonyymi

Ellei ihminen kuole kukkeimpina nuoruuden vuosinaan, menetyksiä tulee pitkin matkaa paljon. Isoja ja pieniä. Paljon riisutaan pois, läheisiä kuolee, terveys menee, ilo ja voima katoaa, koti palaa, kaikki menee. Sellaista on elämä. Pelkkää surua, kun menetyksiään suree. Itsekästä se on.

• Anonyymi

Minulle lääkäri puhui aikoinaan kovan surun ja menetyksen aiheuttamasta särkyneen sydämen oireyhtymästä sydänoireideni takia, ja sellainen löytyi Duodecimistakin "takotsubokardiomyopatia", tosin aika tieteellisesti ilmaistu se kipu ja suru, mitä tunsin, tuokin tunnettu vain sydänoireiden vuoksi. Mutta suruun ja ahdistukseen auttoivat parhaiten oma itsereflektio sekä tuohon "oireyhtymään" määrätyt beetasalpaajat, en suostunut syömään mitään masennuslääkkeitä. Jos beetasalpaaja ei olisi auttanut, olisin mahdollisesti joutunut rytminsiirtoon, Marevankin minulle määrättiin väliaikaisesti. Ja suru oli niin kovaa, että olisin halunnut itsekin jopa kuolla.

• Anonyymi

Kukin valitsee keinonsa. Minun tuskaani on hiukan auttanut rauhoittava
      lääke. Vain hiukan. Ettei suru ja ahdistus infarktia tms. aiheuttaisi enkä
      ajattelisi itsetuhoisia ajatuksia.

• Anonyymi

Sukkia on niin paljon että ne riittää enempää ostamatta. Se on itsenäisintä ymmärtää.

• Anonyymi

Toivoisin kuolevani. Elämässä ei ole enää mitään, vain tyhjyys.

• Anonyymi

Ainakin iäkkäänä yksin jääminen tuntuu edistävän omaa kuolemaa
      ja toivonkin sitä pikaisesti, ei tämän murheen kanssa jaksa elää.

• Anonyymi

Suru on hetki, ajanjakso läheisen kuoleman jälkeen ja vain aika on paras lääke.
      Pitää vain yrittää ajatella, että hänellä on nyt kaikki hyvin - ikiunessa, sielun levossa ja paratiisin porteilla.
      Suru helpottaa joskus, mutta ei koskaan kokonaan katoa ja sen kanssa on vain tultava toimeen.
      Isäni kuoli vuonna -78 melko nuorena ja vieläkin suren, varsinkin jos haluan niin, mutta jos en asiaa niin kovin ajattele, niin elämä rullaa niin kuin ennenkin.

• Anonyymi

Pakko on elää eteenpäin, vaikka suru ei hellitä. "Aika" ei aina auta.
      10 vuotta voi jo helpottaa.

• Anonyymi

Suru tuntuu olevan ikuinen.

• Anonyymi

En ole enää sama ihminen, kun jäin yksin.

• Anonyymi

Tiiviin parisuhteen päättyminen on todella raskas ja voimia vievä asia, kokemusta on asiasta.
        Vie aikaa kunnes tulee elämään voimia ja iloa nauttia ihan arjessa selviytymisestä. Kaikista tärkeintä on hakea apua,itselle, esim varata aika lääkärille jne.,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiiviin parisuhteen päättyminen on todella raskas ja voimia vievä asia, kokemusta on asiasta.
        Vie aikaa kunnes tulee elämään voimia ja iloa nauttia ihan arjessa selviytymisestä. Kaikista tärkeintä on hakea apua,itselle, esim varata aika lääkärille jne.,

Miten lääkäri voi asiaa auttaa ja minkälainen lääkäri ?

• Anonyymi

Toivon kuolevani.

• Anonyymi

Usein puoliso kuolee aika pian toisen jälkeen. Suru on psyykinen
      ja fyysinen kokemus, se sekottaa koko elimistön.

• Anonyymi

Sanovat särkyneestä Sydämmestä , noin teknillisesti ei siihen helpolla kuole , mutta moni unohtaa syömisen surressaan .
      Ja jotenkin pudottaa otteensa elämään ja silloin voi olla niin että elämä vaan loppuu. Mutta ihmisen on yritettävä silti elää , ja tutkia itseään ja suruaan , siis sureeko poismennyttä vai omaa tilannettaan yksin jäävänä maailmaan . Sillä se joka jäi elämään
      Huomaa vähitellen että elämä taas on elämisen arvoista vaikka se puoliso on joka päivä mielessä , suru kestää aikansa kelle kauemmin kellä lyhyemmän ajan, siihen ei ole oppikirjaa miten kauan saa surra . Se on vaan usein sentään se elämä joka voittaa .

• Anonyymi

Kun läheisesi kuoli, mitä se muutti elämässäsi?

Mitä suru on? Mitä suret? Miten suret?

Mitä menetys on?

• Anonyymi

Niinhän se on meillä jokaisella suru toisen lähdöstä. Itse menetin kolme parasta ystävääni , ja mieheni ja lingon, kaikki hyvin läheisisiä. Mutta sanon itselleni että voinko huonosti siksi että suren vai olenko itsesäälissä enimmäkseen.
      Suru in aina raskasta jokaiselle ja harvoin siihen kuolee. On vaan yritettävä ajatella että sen poismenneen ei tarvitse kärsiä , ja muistettava kiitollisuudella sitä aikaa joka oli yhteinen.
      Paras kaverini yli 50 vuoden ajalta on se eniten kaivattu, mutta onneksi saan aina palan itselleni kun tapaan tai puhun puhelimessa hänen tyttärensä kanssa .
      Joten kun on paha olla niin on yritettävä kääntää ajatuksen juoksu muihin asioihin tehdä jotain mitä pystyy tekemään . Minä aina kun oikein kaipaan näitä ihmisiä alan siivoamaan ja se ottaa toki aikaa tällä iällä ja muutahan ei olekkaan kun aikaa. Tsemppiä

• Anonyymi

Ihana, sydämellinen puolisoni menehtyi yllättäen alle 70 vuotiaana.
      Ei hän kärsinyt ennen kuolemaansa, vaan oli täynnä elämänhalua
      ja -iloa.
      Suren, ettei hän saanut elää kauemmin ja suren myös yksinäisyyttäni,
      eikä se ole itsesääliä ja jos olisikin sekin on sallittua.
      Kaikki tunteet ovat sallittuja, kun läheisensä menettää.
      Ystävänikin ovat kuolleet eikä minulla ole sisaruksia.
      Minulla ei ole ketään enää. Terveysongelmani estävät sosiaalisen elämän.

• Anonyymi

Otan osaa suruusi. Osasi on raskas. Miten pääset eteenpäin päivästä toiseen ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otan osaa suruusi. Osasi on raskas. Miten pääset eteenpäin päivästä toiseen ?

Useimmilla ihmisillä on jo syntymälahjana saatu mielen joustavuus ja luonnollinen halu selviytyä. Tosiasiat, joita ei voi muuttaa, otetaan vastaan ja muokataan elämä olosuhteisiin sopivaksi.

• Anonyymi

Moni elämänkerta kertoo ihmisen kuolleen suruun. i Silloin surun syy usein on ns. normaalia rajumpi syy. Lapsen kuolema ja siihen vielä jotakin extraa kuten toisenkin lapsen kuolema.
      Kuolinsyytilastoon suru ei kelpaa. Sinne voi tulla joku muu syy kuten alkoholismi tai joku muu riippuvuussairaus.
      Tosin ei taida mikään riippuvuuskaan kelvata kuolinsyyksi. Jonkun elimen pitää pettää: maksa, sydän, keuhkot...

• Anonyymi

Sydän pettää. Suru on myös jatkuva stressi, joka kuormittaa elimistöä ja
        mielenterveyttä.

• Anonyymi

Minä opin monen rakkaan kuoleman aiheuttaman pitkäaikaisen surun suhteen sen, että tervesydäminenkin voi myös saada pahoja sydänoireita, lääkäri puhui minulle särkyneen sydämen oireyhtymästä eli takotsubokardiomyopatiasta.

Surun vuoksi luulin tosiaan kuolevani sydänkivuista, ei ole myöskään historiaa sydänongelmista, mutta tuon diagnoosin sain tuolla japanilaisella nimellä, näkyi jossain sydäntutkimuksissa myös. Lääkäri ei diagnosoinut sitä suruun suoranaisesti, mutta sanoi järkytyksen voivan sen aiheuttaa. Olin jo pitkään itkenyt surussani ja luullut kuolevani siihen suruun ja sydänkipuun, mitä tunsin. En kuollut, mutta tuon jälkeen olen kärsinyt ahdistuksesta jo pari vuotta.

• Anonyymi

Samoin minä. Tästä ei tule loppua. Mistään tule enää mitään.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pienimäki ei anna haastatteluja

medialle Ähtärin kunnan velka sotkuista, kertovat luotettavat lähteet.
      Ähtäri
      18
      3981
    2. Sinuun ei tehoa mikään

Annan periksi. En vain jaksa tuulimyllyä vastaan taistella. Miehelle
      Ikävä
      37
      3771
    3. Onko Kuhmolaiset tyytyväisiä?

Kun pääsivät eroon huijari Polvisesta?
      Kuhmo
      22
      3210
    4. Huomenta ja hyvää tiistaita

Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      88
      1981
    5. voitaisiinko unohtaa se sotku?

Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      17
      1954
    6. En tiedä mitä ajatella

Petaatko perjantaille jotain. Ei meidän kannata minun sydän on viety. Se joka sen vei ei ole mieheni, etkä se ole sinä.
      Tunteet
      36
      1852
    7. Naisten ulkonäkö, jos miehiä ei olisi?

Mä meinasin ensiksi, että en aloittaisi tätä keskustelua, ainan nyt, mutta huomasin tossa toisessa ketjussa, että tämä s
      Sinkut
      247
      1670
    8. Hyviä vinkkejä täällä

Eli kaivattua vain kädestä kiinni ja jos vastustelee niin sanoo, että hei beibi beibi nyt mennään vaan. Näin he elivät e
      Ikävä
      17
      1667
    9. Myös lähellä keskustaa oleva Marttaliitto jättää lihan pois tilaisuuksistaan ja suosituksistaan.

Marttaliitossa siirrytään terveellisempään ruokavalioon ja ihmiselle tarpeeton liha jätetään pois, ympäristö ja luonto k
      Suomen Keskusta
      201
      1206
    10. Jee! Palsta toimii jälleen!

Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      21
      1130
    Aihe