Saamelaiset on itse velvollisia edistämään omia asioitaan.

Anonyymi-ap

Heidän pitää itse kouluttautua opetus-, terveys- sekä turvallisuustehtäviin.

Sama koskee romaneja, koska he on myös alkuperäiskansaa.

Ei suomalainen voi toimia saamekielen opettajana, koska hän polkee saamelaisten oikeuksia alkuperäiskansana.

Ei suomalaisen tarvi osata edes ruotsia Suomessa niin hyvin, että pystyy keskustelemaan ruotsiksi ruotsinkielisen kanssa.

Suomea pitää Suomessa kaikkien osata sekä ymmärtää jos ei ruotsin, saamen, koltan, romanin tai muun virallisen alkuperäiskansan kielellä löydy kyseisiä palveluja.

Suomen valtio on kokoajan tukenut alkuperäiskansoja opiskelemaan opetus-, terveys- sekä turvallisuustehtäviin, mutta saamelaiset polkee omilla vaatimuksilla heidän oikeuksia jotka on kouluttautuneet sekä toimii kyseissä tehtävissä.

Ammattikoulutuksen puolella on suomalaisia, mutta heidän pitää osata myös suomea saamen lisäksi kyseessä on aloja joissa he työssä voivat toimia myös omalla äidinkielellä tehtävissä.

7

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunnianloukkaukset on poliittista kieli syrjintää, koska minulla on syntymän perusteella ollut oikeus oppia sekä molemmat saamen kielet sekä koltan kieli myös.

      Suvut on asuneet Ruijanmaalla ja Ruijanmaalla ollaan puhuttu kaikkia kieliä, mutta meillä kveeneillä on ollut kveeninkieli jota ollaan käytetty.
      Meillä on kaikilla ollut myös yhteinen kieli ja tuo on lapinkieli joka on kadonnut kokonaan.

      Minun käyttämä saame jota minä olen omille lapsille puhunut kotona on varmaan just tuota lapinkieltä, koska olen käyttänyt saamenkielen sanoja sekä suomea ja norjaa lisänä!

      Minun tyttö väitti, että minä puhun Utsjoen saamea eli pohjois-saamea.
      Minä sanoin hänelle, että : Puhun saamea jota ei edes saamelaiset osaa!
      Minähän puhun lapinkieltä sekä kveeninkieltä niillä sanoilla mitä osaan!

      Minulla on oikeus kveeninä eli Ruijan suomalaisena käyttää omaa äidinkieltä kotona, koska minun äiti on opettanut ja minä olen oppinut lisää kuulemalla sanoja.

      Joku sano mulle kerran : Kissa takka!
      Minä olin Inarin hotellin respassa aamulla töissä yksin ja minun tyttö ei osannut saamea, mutta hänen isä ei koskaan puhunut saamea kotona vaan suomea.

      Minä olin meillä tuo joka sano : Munpa kiehpasta kahvit!
      Saamelainen väitti mulle, että minä olen koltta.

      Äitini oli oppinut Karigasniemellä Välimäen baarissa kuuntelemalla saamea, kun toiset oli puhuneet ja hän oli seurannut miten he toimii!

      Jos minä sanon saamelaiselle, että ” Mun mahta kiurusta vähän äkkiä nyt!
      Saamelainen kyllä ymmärtää, että minulla on kiire joten minun pitää mennä!
      Saamelainen kyllä Ruijan suomalaisen eli kveenin tunnistaa ja ymmärtää mitä kveeni sanoo!
      Ei suomalaisille kuuluu kaikki asiat, koska ei ole rikos käyttää omaa äidinkieltä!

      Saamelaiset ei ole kieltäneet AINAKAAN VIELÄ minua käyttämästä omaa kieltä!

      • Anonyymi

        Syytön minä siihen olen jos minun äidinkieli on yksi SUOMEN iloisimmista alkuperäiskansojen kielistä ja tuo vielä sisältää monia muitakin alkuperäisikieliä joita SUOMESSA alkuperäisväestö käyttää Enontekiön, Inarin sekä Utsjoen kunnissa!

        Kyllä SUOMALAISET osaa kadehtia kaikkea mikä liittyy meihin alkuperäiskansoihin!

        Minä olen puhunut myös ruotsia Suomessa ruotsin kielisellä alueella, koska SIVISTYNYT ihminen toimii noin.
        Olen rehellisesti myös sanonut : Minä osaan ruotsia, mutta ei ole tarvinnut kieltä käyttää joten olen osittain unohtanut.
        Minä puhuin Suomen ruotsia eli Finlands svenskaa ja ruotsin kieli lisäänty, koska minä muistin sanoja lisää kokoajan!

        Minä kveeni kyllä Brukkaan käyttää myös muita paljon sanoja jotka liittyy Suomen alkuperäiskieliin.

        Romanin kieltä osaan sen verran, että tiedän että RAHA on kuulemma LOVVOO eli kyllä tuo ihan riittävästi minusta on koska ilman LOVVOO EI TULLA KUKAAN TOIMEEN!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syytön minä siihen olen jos minun äidinkieli on yksi SUOMEN iloisimmista alkuperäiskansojen kielistä ja tuo vielä sisältää monia muitakin alkuperäisikieliä joita SUOMESSA alkuperäisväestö käyttää Enontekiön, Inarin sekä Utsjoen kunnissa!

        Kyllä SUOMALAISET osaa kadehtia kaikkea mikä liittyy meihin alkuperäiskansoihin!

        Minä olen puhunut myös ruotsia Suomessa ruotsin kielisellä alueella, koska SIVISTYNYT ihminen toimii noin.
        Olen rehellisesti myös sanonut : Minä osaan ruotsia, mutta ei ole tarvinnut kieltä käyttää joten olen osittain unohtanut.
        Minä puhuin Suomen ruotsia eli Finlands svenskaa ja ruotsin kieli lisäänty, koska minä muistin sanoja lisää kokoajan!

        Minä kveeni kyllä Brukkaan käyttää myös muita paljon sanoja jotka liittyy Suomen alkuperäiskieliin.

        Romanin kieltä osaan sen verran, että tiedän että RAHA on kuulemma LOVVOO eli kyllä tuo ihan riittävästi minusta on koska ilman LOVVOO EI TULLA KUKAAN TOIMEEN!

        Kunniansa loukanneet meinaavat KIELTÄÄ SUOMESTA KAIKKI KIELET MITÄ OSAAN!

        Ei saa edes viittoa eikä huitoakaan!
        Edes AJATUKSEN VOIMAA EI SAA KÄYTTÄÄ, koska miettiminen on yksi AJATUKSEN MUOTO!

        Edes arabiaa EI SAADA KÄYTTÄÄ, koska osaan tuotakin!

        Ruotsin persut yritti kieltää arabian käytön Ruotsin hallituksessa, mutta eivät onnistuneet koska MATEMATIIKKA on ARABIAA!
        Tukkimiehet käytti savotoilla ROOMALAISIA NUMEROITA, koska he ei osanneet kirjoittaa arabiaa vaikka he osasivat puhua arabiaa usealla eri kielellä.

        Arabia on vain ja ainoastaan virallinen matemaattinen yhteinen kieli.
        Jos yhdeltä toistuvasti kielletään kaikki niin yhdenvertaisuuslaki saa aikaan sen, että kaikilta kielletään.

        Minä olin äänestänyt kansanedustaja vaaleissa ja onnistuin LOUKKAAMAAN KUNNIAA jolla ESTETTIIN SUORAAN KÄYTTÄMÄSTÄ MYÖS ÄÄNI OIKEUTTA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunniansa loukanneet meinaavat KIELTÄÄ SUOMESTA KAIKKI KIELET MITÄ OSAAN!

        Ei saa edes viittoa eikä huitoakaan!
        Edes AJATUKSEN VOIMAA EI SAA KÄYTTÄÄ, koska miettiminen on yksi AJATUKSEN MUOTO!

        Edes arabiaa EI SAADA KÄYTTÄÄ, koska osaan tuotakin!

        Ruotsin persut yritti kieltää arabian käytön Ruotsin hallituksessa, mutta eivät onnistuneet koska MATEMATIIKKA on ARABIAA!
        Tukkimiehet käytti savotoilla ROOMALAISIA NUMEROITA, koska he ei osanneet kirjoittaa arabiaa vaikka he osasivat puhua arabiaa usealla eri kielellä.

        Arabia on vain ja ainoastaan virallinen matemaattinen yhteinen kieli.
        Jos yhdeltä toistuvasti kielletään kaikki niin yhdenvertaisuuslaki saa aikaan sen, että kaikilta kielletään.

        Minä olin äänestänyt kansanedustaja vaaleissa ja onnistuin LOUKKAAMAAN KUNNIAA jolla ESTETTIIN SUORAAN KÄYTTÄMÄSTÄ MYÖS ÄÄNI OIKEUTTA!

        En ollut silloin äänestänyt, kun olin menossa kansanedustaja ehdookkaaksi ja vaalilautakunta oli hyväksynyt minut ehdookkaksi, koska minä ehdin saamaan ehdokas numeronkin.

        Vedin itseni pois ehdookana, koska alottivat lapsen asioista käräjöimään ja kaivelivat paskaa facebookista todisteiksi käräjille.
        Kunnianloukkaus kohdistu myös minun kansanedustaja uraan josta luovuin ja poliittiset syyt vei minulta myös lapsen huoltajuuden.
        Poliittista syistä on myös huostattu lapsi, koska minä jouduin lapsen vuoksi AKTIVOITUMAAN politiikkaan.
        Tämä lapsi oli kiinnostunut Presidentin vaalien alla jo politiikasta.

        En minä ole lasta manipuloinut poliittisesti vaan minä yritin opettaa häntä ymmärtämään asioita hänen ikätason mukaan.

        Hän oli kiinnostunut Greenpeace toiminnasta ja alko suojaamaan asiaa jolla hän olisi lapsena voinut estää koko meidän perhettä elämästä normaalia elämään.
        En kieltänyt häneltä vaan tuin häntä sekä sanoin : Ajatus on hieno, mutta tuo ei toimi.

        Inarissa on 1 huoltoasema ja kyseessä on NESTEEN asema. Minä en olis voinut edes käydä kaupassa, koska kaikki polttoaineet tulee NESTEEN ASEMALTA josta muut yhtiöt ostaa polttoaineet!

        Onneksi olin lähössä lasten kanssa Helsingin Hartwall areenalle PINKin konserttiin Inarista ajamalla läpi Suomen niin pystyin samalla opettamaan lapselle, että ” Greenpeace forever ja suojataan PALMUÖLJYÄ!”

        Greenpeace alko valittamaan Kärsämäellä, kun sanoin : Nyt mennään TB:lle kahville ja tankataan auto samalla.
        Sanoin : Menkää käymään vessassa ja voitte valikoida mitä juotte ja syötte, kun minä tuun maksamaan!

        Kärsämäen TB oli KUNNON VANHA SKDL HENGEN HUOLTOASEMA joten KOMMUNISTINA kävelin kommunistien perässä sinne baariin maksamaan!

        Joku toinen olis kyllä sanonu äitinä, että : EI ME KYLLÄ TÄNNE JÄÄDÄ!
        Minä kävin vessassa ja mietin siellä, että ” Onko tämä juuri tämän arvosta!?”
        Otin asenteen, että ” Katotaan!”

        Greenpeaceläinen sano autossa, kun lähettiin : Kahvilla ja syömässä saa kyllä käydä muillakin asemilla!
        Minä sanoin : Jos minun pitää tankata Greenpeacen PALMUÖLJYN suojelun takia TB:llä niin me käydään myös TB:llä KAHVILLA JA SYÖMÄSSÄ!

        En kyllä ihmettelis vaikka joku olis Kärsämäen TB:llä käynyt laittamassa vanhat pullat sekä kahvit tiskiin, kun GREENPEACE perhe lähti Inarista PALMUÖLJYN SUOJELU MATKALLE!

        Olis kyllä oikeesti mukava tietää montako PALMUA JÄI PYSTYYN meidän perheen PALMUÖLJYN SUOJELULLA!


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🔞 ­N­­y­m­f­­­o­­m­­a­­­a­­­n­­­i -> https://tiny.tw/3BTx#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🔞 ­­­N­­y­­­m­f­­o­m­a­­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🍑 ­­N­y­m­­­f­­o­m­­­a­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe