Kuinka yleistä on väärä diagnoosi?

Anonyymi-ap

Onko yleistä, että diagnosoidaan skitsofreenikoksi, vaikka jo tavallinen ihminen tietää ettei kyseessä ole se sairaus? Voiko ilman harhoja olla skitsofreenikko? Eikö oireiden pidä kestää vähintään kuukausi?

100

1511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vastaus riippu aika paljon siitä, että kysyykö skitsofreenikolta vai ei.

Skitsofrenia tai mitään muutakaan vakavaa mielenterveys diagnoosia ei saa vahingossa.

• Anonyymi

Tottakai skitsofreenikot välittävät etteivät ole mielisairaita, mutta se juuri kuuluukin skitsofrenian piirteisiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai skitsofreenikot välittävät etteivät ole mielisairaita, mutta se juuri kuuluukin skitsofrenian piirteisiin

Kyllä minä myönnän olevani skitsofreenikko, vaikka vieraammat ihmiset eivät sitä näekkään.

• Anonyymi00026

Yleisin diagnoosivirhe on se että mielisairas psykiatri on pystynyt piilottamaan sairautensa ja esiintyy terveenä

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Yleisin diagnoosivirhe on se että mielisairas psykiatri on pystynyt piilottamaan sairautensa ja esiintyy terveenä

Yritä sinä samaa!

• Anonyymi00029
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Juuri tämä, vaikka ei ehkä ihan niin suoranaisesti.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Onko skitsofreniaa jos pitkään poissa ollessaan ajattelee että varkaita voi käydä jos niitä on käynyt talossa ennenkin ja sitten luullaan että on eristäynyt vaikka ollut superaktiivinen mutta on noin 5 minuuttia pukemassa huoneessa jos tulemaan pois konsultaatiokäynnin yhteydessä?

• Anonyymi00055
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Ei ole salaisuus että monilla vaativissa viroissa olevilla on usein itsellään joku vastaava diagnoosi....

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Ei ole salaisuus että monilla vaativissa viroissa olevilla on usein itsellään joku vastaava diagnoosi....

Ei ole mitään hävettävää jos kärsii masennuksesta tmv. kuten suuret älyköt mikä on heille kuulemma usein tyypillistä. Eihän typerät ymmärrä masentua tsi....

• Anonyymi

Ei ole yleistä, mutta yleistä on, että se diagnoosin saanut epäilee saaneensa väärän diagnoosin. Uudelleen vain psykiatrille, kyllä se asia selkenee, eri lääkärille menet asiaa tarkistuttamaan. Mutta on yleistä kokea tuo diagnoosi noin, usein sen saanut kun saa sen ns. mielentilassa, jossa ei itse huomaa mitään väärää, ja kaiken epäily myös kuuluu sairauteen.

Ja tuota sairautta ei diagnosoida vahingossa tuosta vain, mutta mene ihmeessä toiselle psykiatrille asia tarkistuttamaan, kyllä noilla maakareillakin virheitä sattuu, tosin tuota sairausdiagnoosia ei hevillä kenellekään anneta vahingossa.

• Anonyymi

Hoitajana joskus nauroin psykiatrin kanssa , et aina voi heittää tiukalla diagnoosi listaan ja aina tulee oikea diagnoosi . Niitä on paljon ja valinnanvaraa on .

• Anonyymi

Aivan. Oikeaan osuit. Ja monessa somaattisessakin sairaudessa, tai neurologisissa, tai autoimmuunisairauksissa on myös kas kummaa aivan samoja oireita, kuin mt-sairauksissa. Erotusdiagnosointi onkin kokonaan toinen juttu. Mutta sitähän ei psykiatrisissa sairaaloissa edes välttämättä jokaisen kohdalla viitsitä, tai haluta tehdä.

Se kuinka yleistä on, että kyseinen diagnoosi annetaan, en tiedä. Mutta aika yleistä se on. Ja joskus sitä on tehty joidenkin kohdalla jopa ihan tahallisesti. Jotta saadaan tehtyä potilaalle erittäin leimaava ja myöhempää terveysasemilla asiointia hankaloittava tekijä.

• Anonyymi

Miksi se silloin nauratti, jos nyt yrität sillä hakea ihan erilaista sympatiaa? Oletko jotenkin kaksinaamainen persoona?

• Anonyymi

Meidän sairaalassa ei sellaista huumoria käytetty, koska potilaat ovat todella sairaita , ei siinä naurettu toisen tilanteelle. Ja diagnoosin laittamiselle .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan. Oikeaan osuit. Ja monessa somaattisessakin sairaudessa, tai neurologisissa, tai autoimmuunisairauksissa on myös kas kummaa aivan samoja oireita, kuin mt-sairauksissa. Erotusdiagnosointi onkin kokonaan toinen juttu. Mutta sitähän ei psykiatrisissa sairaaloissa edes välttämättä jokaisen kohdalla viitsitä, tai haluta tehdä.

Se kuinka yleistä on, että kyseinen diagnoosi annetaan, en tiedä. Mutta aika yleistä se on. Ja joskus sitä on tehty joidenkin kohdalla jopa ihan tahallisesti. Jotta saadaan tehtyä potilaalle erittäin leimaava ja myöhempää terveysasemilla asiointia hankaloittava tekijä.

Ei sairaanhoito niin toimi että jollekkin muka tahallisesti joku diagnoosi annettaisiin. Siinä on aina vaikea valinta käynnissä ja diagnoosi tulee oireiden perusteella
        Joten älä kuvittele asioita joita ei ole , luuletko tosissasi että lääkäreillä on tuollainen ajatuksen malli.
        Se malli on vaan sinulla ilmeisesti huono itsetunto kun jo aletaan epäillä että muka tahallisesti laitetaan diagnoosi .
        Eivät he siten tee työtään , jokinen potilas saa avun niin terveyskeskuksessakin kun sairaalassakin.
        Heitä pois tuollaiset luulot mielestäsi , se osittaa ainoastaan ettei sellaiset luulot ole mitenkään terveitä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi se silloin nauratti, jos nyt yrität sillä hakea ihan erilaista sympatiaa? Oletko jotenkin kaksinaamainen persoona?

Ei tämä ihminen ole mikään hoitaja psykiatriassa. Hoitotyön etiikasta ei näytä tietävän mitään etekkin kun juttelee psyykkisistä sairauksista , ne eivät ole naurun asia mitenkään
        Hyvin epäpsykolooginen ihminen joka ei ajattele nenäänsä pidemmälle . Kommetoimisissaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tämä ihminen ole mikään hoitaja psykiatriassa. Hoitotyön etiikasta ei näytä tietävän mitään etekkin kun juttelee psyykkisistä sairauksista , ne eivät ole naurun asia mitenkään
        Hyvin epäpsykolooginen ihminen joka ei ajattele nenäänsä pidemmälle . Kommetoimisissaan

Siinähän sana valehoitaja saa jo ihan uuden merkityksen. :P

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sairaanhoito niin toimi että jollekkin muka tahallisesti joku diagnoosi annettaisiin. Siinä on aina vaikea valinta käynnissä ja diagnoosi tulee oireiden perusteella
        Joten älä kuvittele asioita joita ei ole , luuletko tosissasi että lääkäreillä on tuollainen ajatuksen malli.
        Se malli on vaan sinulla ilmeisesti huono itsetunto kun jo aletaan epäillä että muka tahallisesti laitetaan diagnoosi .
        Eivät he siten tee työtään , jokinen potilas saa avun niin terveyskeskuksessakin kun sairaalassakin.
        Heitä pois tuollaiset luulot mielestäsi , se osittaa ainoastaan ettei sellaiset luulot ole mitenkään terveitä .

Mulla on diagnoosi jota mulle ei ole perusteltu. Saisin diagnoosin pois mutta samalla lähtee työkyvyttömyyseläke. Minä siis pidän väärän diagnoosin koska en halua menettää eläkettä. Minulla ei ole ollut hoitosuhdetta sen jälkeen kun diagnoosi vaihdettiin. Minulla on myös masennus josta olen parantunut 13 vuotta sitten mutta koska minulla on ollut masennus niin siitä ei voi parantua ja tieto pysyy potilastiedoissa. Olen siis kuolemaani asti masentunut ja silti minulta loppui hoitosuhde siihen päivään kun sain lausunnon kelaa varten. Minulla ei ole mitään lääkitystä . Ihmettelen terveydenhuollon toimintaa kun sain uuden diagnoosin 13 vuotta sitten kelaa varten niin hoitosuhde loppui. Tai ei minulla ollut edes hoitosuhdetta mutta piti saada lääkärinlausunto kelaa varten. Minulla on ahdistuneisuushäiriö mutta lääkäri halusi vaihtaa sen toiseen näkemättä mua. Näin tätä kyseistä lääkäriä noin muutaman kerran reilun 10 vuoden aikana. Mä en tiedä miksi diagnoosi vaihdettiin kun koskaan oireista ei ollut mainintaa potilaskertomuksissa. Tilasin viime vuonna potilaskertomuksia mutta en saanut mitään papereita. Tai sain yhden paperin kun kävin päivystyksessä maha-ja rintakivuista.Näköjään psykiatrian puolella tiedot ovat salaisia eikä niitä luovuteta potilaalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on diagnoosi jota mulle ei ole perusteltu. Saisin diagnoosin pois mutta samalla lähtee työkyvyttömyyseläke. Minä siis pidän väärän diagnoosin koska en halua menettää eläkettä. Minulla ei ole ollut hoitosuhdetta sen jälkeen kun diagnoosi vaihdettiin. Minulla on myös masennus josta olen parantunut 13 vuotta sitten mutta koska minulla on ollut masennus niin siitä ei voi parantua ja tieto pysyy potilastiedoissa. Olen siis kuolemaani asti masentunut ja silti minulta loppui hoitosuhde siihen päivään kun sain lausunnon kelaa varten. Minulla ei ole mitään lääkitystä . Ihmettelen terveydenhuollon toimintaa kun sain uuden diagnoosin 13 vuotta sitten kelaa varten niin hoitosuhde loppui. Tai ei minulla ollut edes hoitosuhdetta mutta piti saada lääkärinlausunto kelaa varten. Minulla on ahdistuneisuushäiriö mutta lääkäri halusi vaihtaa sen toiseen näkemättä mua. Näin tätä kyseistä lääkäriä noin muutaman kerran reilun 10 vuoden aikana. Mä en tiedä miksi diagnoosi vaihdettiin kun koskaan oireista ei ollut mainintaa potilaskertomuksissa. Tilasin viime vuonna potilaskertomuksia mutta en saanut mitään papereita. Tai sain yhden paperin kun kävin päivystyksessä maha-ja rintakivuista.Näköjään psykiatrian puolella tiedot ovat salaisia eikä niitä luovuteta potilaalle.

Meneekö puurot ja vellit sekaisin? Perusteluilla ei tässä tapauksessa tarkoiteta sitä, että jotain asiaa selitetään ja jankataan ihmiselle niin pitkään että hän ymmärtää sen, vaan tässä tapauksessa diagnoosille on asetettu perusteet, joilla se annetaan.

Tässä esimerkki vaikka psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta.
        Psykoosipiirteisen persoonallisuuden oireet

- omituinen ajattelu ja käyttäytyminen
        - erikoiset havaintokokemukset
        - kokemus siitä, että ulkoisilla tapahtumilla on epätavallinen henkilökohtainen tarkoitus
        - epätavalliset uskomukset ja maaginen ajattelu (esim. telepatia, selvänäkö, taikausko, oudot fantasiat)
        - epämukavuuden tunteet sosiaalisissa tilanteissa
        -latistuneet tunteet tai asiaankuulumaton tunneilmaisu
        -outo puhetapa (esim. epämääräinen, saivarteleva, seikkaperäinen, korostetun korrekti)
        -erikoinen ulkonäkö
        -läheisten ystävien puute
        -sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvä voimakas ahdistuneisuus ja vainoharhaisia pelkoja, jotka eivät hellitä tutustumisen jälkeenkään
        - paranoidiset ajatukset
        -epäluuloisuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meneekö puurot ja vellit sekaisin? Perusteluilla ei tässä tapauksessa tarkoiteta sitä, että jotain asiaa selitetään ja jankataan ihmiselle niin pitkään että hän ymmärtää sen, vaan tässä tapauksessa diagnoosille on asetettu perusteet, joilla se annetaan.

- kokemus siitä, että ulkoisilla tapahtumilla on epätavallinen henkilökohtainen tarkoitus
        - epätavalliset uskomukset ja maaginen ajattelu (esim. telepatia, selvänäkö, taikausko, oudot fantasiat)
        -outo puhetapa (esim. epämääräinen, saivarteleva, seikkaperäinen, korostetun korrekti)
        -erikoinen ulkonäkö
        -sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvä voimakas ahdistuneisuus ja vainoharhaisia pelkoja, jotka eivät hellitä tutustumisen jälkeenkään
        - paranoidiset ajatukset
        -epäluuloisuus

mulla on juurikin tuo diagnoosi. Jonka sain lukea lääkärinlausunnosta. Lääkäri ei kertonut että vaihtaa diagnoosin. Ainoa kriteeri joka oli mainittu oli vähäiset ystävät. En tiennyt että ystävien määrällä on väliä jotta diagnoosi vaihdetaan. Minulla oli siis nämä samat ystävät sen aikasemman diagnoosin aikana. Ja minulla on edelleen nämä samat ystävät elämässäni. Ystäväni on läheisiä mutta lääkärin mukaan niitä on liian vähän.Tein myös väärin kun en kertonut seikkaperäisesti mitä teen ystävien kanssa. Tästä oli maininta lausunnossa. Jos olisin tiennyt että minun pitää kertoa mun ystävän yksityiselämästä niin toki olisin kertonut jos sillä olis saanut sen paikkansa pitävän diagnoosin säilyvän. Itse ajattelin tuolloin ettei mun ystävien elämät kuulu lääkärille. Kyse oli musta eikä mun ystävien elämästä ja siitä mitä ystäväni tekevät silloin kun minä en heidän kanssaan aikaa vietä. Myöskään keskustelut joita käyn ystävieni kanssa ei kuulu lääkärille. Mutta tästä lääkäri ei tykännyt kun en kertonut millaisia keskusteluja käyn ystävien kanssa. Kun kerroin että katsotaan elokuvia niin minun olisi pitänyt kertoa millaisia elokuvia katsomme. Se että kerroin lyhyesti mitä teen ystävien kaa ei riittänyt tälle lääkärille.

Sitten omat mielipiteet miksi en ole ollut työelämässä ei ollut oikea perustelu. Jos perustelin jotain vastausta niin se ei kelvannut lääkärille. Eli koska perustelin vastauksen liittyen luonteeseeni ja tapaan oppia ja omaksua uusia asioita ei kelvannut.

Kaikki ihmiset ei tykkää olla joukon keskipisteenä ja koko ajan äänessä. Kuten minä en ole ikinä tykännyt olla. Tämän mukaan minulla on ollut lapsesta asti psykoosipiirteinen persoonallisuus.

Kyllä minulla on erikoinen ulkonäkö koska minulla on ruusufinni ja se on ollut minulla parikymppisestä asti.

Tässä nyt omalla kohdalla täyttyviä kriteerejä. Ei sillä tämä lääkäri itse puhui mutisten ja epäselvästi. Ja en ole ainoa joka on tämän lääkärin mutinaa saanut kuunnella. Potilaana sä et voi sanoa lääkärille että voisitko puhua selvemmin ja kuuluvammin. Tämän lääkärin puhetavan takia kaikki alle 5 käyntikertaa on olleet järkyttäviä. Koska mä en ole kuullut kaikkea mitä lääkäri on puhunut niin hän on pistänyt sen pikkkiin etten ole puhunut vastaanottokäynneillä.Koska mä en ole välttämättä kuullu kysymystä.

Muiden hoitajien ja lääkäreiden puheesta olen saanut selvän paitsi tämän lääkärin joka oli vastuussa mun diagnooseista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä olet ihan oikeassa, että minulla on todella huono itsetunto. Se on romutettu jo lapsena, omassa kodissa ja koulussa.

Mutta ei se, tai muut myöhemmät koetut traumat hoitotahoa ja siellä toimivia ole koskaan kiinnostaneet. Sitä en tiedä, mikä heitä kiinnosti, ja missä heidän fokuksensa on? Ilmeisesti haluttiin vain saada elinikäiseen pilleriputkeen.

• Anonyymi

Hoitajia ja psykiatreja ei paljon naurata, kun meen sinne. Niin vakava sairaus ja sairauden puhkaisevat syyt. Mulla traumaperäinen, ja foobinen, masennus piirteinen, sekä harhainen skitsoaffektiivinen häiriö tarkemmin.

• Anonyymi00024
        Anonyymi kirjoitti:

Meidän sairaalassa ei sellaista huumoria käytetty, koska potilaat ovat todella sairaita , ei siinä naurettu toisen tilanteelle. Ja diagnoosin laittamiselle .

Menee vähän asian ohi, mutta kaikki kuntotujat ovat persoonia. Sieltä löytyy myös ihmisiä jotka pystyvät nauramaan itselleen, ja käyttämään ns. mustaa huumoria selviytymiskeinokseen, vaikka itse sairaus, tai siitä saatu diagnoosi ei olisikaan naurun asia.

• Anonyymi00038
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole tainnut käydä lääkärissä.

• Anonyymi00039
        Anonyymi kirjoitti:

Ota yhteyttä potilasasiamieheen.

• Anonyymi00059
        Anonyymi kirjoitti:

-erikoinen ulkonäkö
        - paranoidiset ajatukset
        -epäluuloisuus

Tämä luettelo on mielenkiintoinen koska se herättää paljon kysymyksiä.

Läheisten ystävien puute; ihniset ovat erilaisia, toiset viihtyvät yksin, jopa vain se aviokumppani riittää, introveretilla ei ole tarvetta luoda ystävyyssuhteita eivätkä kaikkien sukulaisuussuhteetkaan ole ideaaleja. Entä ikääntyneet joilta on kuollut jo läheisimmät ystävät tai muuttaneet muualle?

Erikoinen ulkonäkö. Mitä tällä tarkoitetaan? Jos joku pukeutuu kerroksittain onko se yksilöllistä itsensä ilmaisemista vai oire skiråtsofreniasta? Entä suuret taiteilijat tai vaikka Bianca Censori joka kulkee lähes nakuna missä tahansa? Onko hän sairas?

Omituinen ajattelu? Ja omituiset fantasiat? Miten se määritellään? Ovatko esim.pedofiilit psykoottisia? Tai BDSM- seksistä pitävät tai pissa - ja ulostefetismit, nahka, korkokenkä ja jalkafetismit? Kaikki mt- ongelmaisia tai psykoottisia?

Epämukavat tunteet sosiaalisissa tilanteissa? Nepsyt, ADHD: t , aistiyliherkät? Ihniset jotka kuormittuvat sosiaalisissa tilanteissa? Ovatko he muka sairaita?

Epäluuloisuuden? Ikäihmiset ja muut epäilevät tulleensa huijatuksi netissä, Tori .fi: ssä, Facebookin kauppatorilla? Kuinka monille todellisuutta mm.pankki- jne.huojaukset ja rakkaushuijaukset jne.?

• Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Läheisten ystävien puute; ihniset ovat erilaisia, toiset viihtyvät yksin, jopa vain se aviokumppani riittää, introveretilla ei ole tarvetta luoda ystävyyssuhteita eivätkä kaikkien sukulaisuussuhteetkaan ole ideaaleja. Entä ikääntyneet joilta on kuollut jo läheisimmät ystävät tai muuttaneet muualle?

Erikoinen ulkonäkö. Mitä tällä tarkoitetaan? Jos joku pukeutuu kerroksittain onko se yksilöllistä itsensä ilmaisemista vai oire skiråtsofreniasta? Entä suuret taiteilijat tai vaikka Bianca Censori joka kulkee lähes nakuna missä tahansa? Onko hän sairas?

Omituinen ajattelu? Ja omituiset fantasiat? Miten se määritellään? Ovatko esim.pedofiilit psykoottisia? Tai BDSM- seksistä pitävät tai pissa - ja ulostefetismit, nahka, korkokenkä ja jalkafetismit? Kaikki mt- ongelmaisia tai psykoottisia?

Epämukavat tunteet sosiaalisissa tilanteissa? Nepsyt, ADHD: t , aistiyliherkät? Ihniset jotka kuormittuvat sosiaalisissa tilanteissa? Ovatko he muka sairaita?

Epäluuloisuuden? Ikäihmiset ja muut epäilevät tulleensa huijatuksi netissä, Tori .fi: ssä, Facebookin kauppatorilla? Kuinka monille todellisuutta mm.pankki- jne.huojaukset ja rakkaushuijaukset jne.?

nepsyt on ongelma tosiaan etenkin ne joilla ei diagnoosia. Sit jos lisäät jonkun muun sairauden nepsyyden päälle saatat saada combon joka näyttää psykoosisairaalle.

nepsy voi olla epäsiisti, pukeutua oudosti, introvertti joka ei oikein sosiaalisia tilanteita osaa tai jopa jäätyy lääkärin edessä ja puhe menee mössöksi. Jos tällaisella ei vielä ole paljoakaan ystäviä livenä niin tilanne näyttää lääkärin kannalta sille et sairaus. Jos lisäät komboon traumat/muun sairauden niin helposti näyttää psykoosisairaalle

• Anonyymi00062
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Ei voi sanoa, että ystävistä olisi puute, jos haluaa, ettei niitä ystäviä ole.
        Yleensä puute on asioista, joita haluaa tai tarvitsee, mutta ne ei onnistu, ja se aiheuttaa tunteen, että jotain puuttuu.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Ei voi sanoa, että ystävistä olisi puute, jos haluaa, ettei niitä ystäviä ole.
        Yleensä puute on asioista, joita haluaa tai tarvitsee, mutta ne ei onnistu, ja se aiheuttaa tunteen, että jotain puuttuu.

Silti se voidaan tulkita lääkärien toimesta oireeksi

• Anonyymi

Joku sairas ja siinä tietyn hetken hyvässä mielentilassa oleva yrittää näköjään jostain syystä täällä edes saada oikeutusta diagnoosin purkuun esittämällä sairaanhoidon ammattilaisia. No mikäs siinä, kaikki saavat netissä nimettöminä leikkiä ketä tai mitä tahansa, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että jokin sairaus heillä tuosta vain kumoutuisi niin vain täällä huutamalla oikeutta. Etenkään skitsofrenia, jota ei monikaan sairastava tunnista tai myönnä sairastavansa silloin, kun lääkitys on kunnossa, ei häviä sitä epäilemällä somen syövereissä.

• Anonyymi

Mitä on olla tavallinen ihminen? Kaikissa on enemmän tai vähemmän outoa. Näin sano mun terapeuttikin. Ja uskon sen.

• Anonyymi00023

Jos ihminen "lähetetään" Mt.puolen lääkärille, on jollain jokin huoli sinusta. Diagnoosi voi helpottaa sinun auttamista ja hoitamista. Tosin usein saa sellaisen diagnoosin alkuun kun epävakaapersoonallisuushäiriö ta kakzisuuntainenmielialahäiriö ja vasta tarkempien tutkimusten jälkeen tuosta skitsofreniasta puhutaan. Minulle kierreltiin ja kaarreltiin aluksi, koska lääkäri pelkäsi, että säikähdän kuulla sen. Tuon diagnoosin kun saa, on se kyllä 95% oikea.

• Anonyymi00032

Väärin. Kuulemma jopa 25% voi olla väärä diagnoosi

• Anonyymi00025

Jaa, no varmaan kunnallisella ns väärät diagnoosit ja oletukset on aika yleisiä, koska kunnallisellahan lääkärin vastaanotto on luikuhihna toimintaa ja kunnallisella on yhteiskunnan etu etusijalla ja vasta sitten potilaan etu

• Anonyymi00027

Näytä minulle se skitsofreenikko joka käy omin avuin hakemassa diagnoosinsa yksityiseltä?

Sellaisiakin on, mutta taitaavat olla niin harvinaisia että et taida tekstistä päätellen tuntea yhtään.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Näytä minulle se skitsofreenikko joka käy omin avuin hakemassa diagnoosinsa yksityiseltä?

Sellaisiakin on, mutta taitaavat olla niin harvinaisia että et taida tekstistä päätellen tuntea yhtään.

Sitten minä sain työkyvyttömyyseläkkeen pakko oireisen häiriö takia 1988, kun mm. tarkistelin asioita ja esplanadilla aloin hieman studaamaan vilkkaan tien ylittämistä, mutta sitä ei enää ole, mutta sitä väitettiin jopa paranoidiseksi skitsofreniaksi, joka on täyttä puppua, sillä tuo pelko diagnosoitiin uudelleen obsessiivis kompulsiiviseksi häiriöksi.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Sitten minä sain työkyvyttömyyseläkkeen pakko oireisen häiriö takia 1988, kun mm. tarkistelin asioita ja esplanadilla aloin hieman studaamaan vilkkaan tien ylittämistä, mutta sitä ei enää ole, mutta sitä väitettiin jopa paranoidiseksi skitsofreniaksi, joka on täyttä puppua, sillä tuo pelko diagnosoitiin uudelleen obsessiivis kompulsiiviseksi häiriöksi.

Tuohon aikaan ei ole kyllä vielä saanut työkyvyttömyyseläkkeitä psykiatrisilla diagnooseilla.
        Joskus 1990 luvulla vasta niitä rupes saamaan.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Tuohon aikaan ei ole kyllä vielä saanut työkyvyttömyyseläkkeitä psykiatrisilla diagnooseilla.
        Joskus 1990 luvulla vasta niitä rupes saamaan.

1980-luvulla eläkejärjestelmässä alkoi kehitys, jossa mielenterveyden häiriöiden merkitys työkyvyttömyyseläkkeiden syynä kasvoi, ja eläköitymistä saatettiin tavoitella aiempaa herkemmin. 1980-luvulla pakko-oireinen häiriö (OCD) oli usein huonosti tunnistettu ja hoidettu sairaus, mikä johti siihen, että vakavasta OCD:sta kärsivät saattoivat päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle.

• Anonyymi00033

Mittaamattoman toistaiseksi. Sahaako maksut hintoja enemmän on se kysymys. Nordean asiakkaat ihmeissään: "En saa vuokraani maksettua"

• Anonyymi00034

Todella yleistä.
      Psykiatriassa ei ole yhtäkään oikeaa diagnoosia.
      Kaikki on hihasta vetästyjä ilman mitään lääketieteellistä objektiivista näyttöä.

• Anonyymi00035

on yleistä. mulla on diagnoosi paranoidinen skitsofrenia jatkuva, vaikka en ole koskaan kuullut edes ääniä.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

on yleistä. mulla on diagnoosi paranoidinen skitsofrenia jatkuva, vaikka en ole koskaan kuullut edes ääniä.

Miten diagnoosi sinulle perusteltiin ?

• Anonyymi00037

Vain harvat lääkärit ovat todella hyviä, jos on kyseessä jotain harvinaisempaa.
      Valitin aikoinaan usean vuoden ajan eri lääkäreille omalla diagnoosillani. Suurin osa lääkärien diagnooseista oli mielenterveyteen liittyviä, kunnes lopulta sairaus löytyi - juuri se mistä olin valittanut.

• Anonyymi00040

Samalla myös harva lääkäri on todella huono.

Samalla tavalla kuin muissakin ihmisissä suurin osa on keskinkertaisia.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Kaiken kukkuraksi tavalliset lääkärit saattavat antaa mielenterveysdiagnooseja ilman koulutusta. Tiedän erään tuollaisen potilasta syyttelevän lääkärin, jolla itsellään on ilmeisesti psykiatriaan liittyvä ongelma.
        Ko. potilaalla sattui olemaan useita mielenterveyden ammattilaisia ystäväpiirissään, jotka arvioivat hänet henkisesti terveeksi.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Milloin lääkärin asiakas/potilas pystyy sanomaan, onko lääkäri hyvä vai huono ?
        Ammattitaitoa voi olla vaikka kuinka paljon, ja pätevyyttä, mutta lääkärin työssä ihmisen kohtaaminen vaikuttaa asiakkaan/potilaan kokemukseen siitä lääkäristä.
        Jos on ollut epämiellyttävä lääkäri, saatetaan herkästi sanoa, että lääkäri oli huono. Vaikkakin ammattitaidosta ei olisi ollutkaan puutetta.
        Jos lääkäri kohtaa ystävällisesti asiakkaan/potilaan, voi jäädä sellainen tunne, että kuunneltiin, ymmärrettiin, ym. Ja voidaan sanoa, että oli hyvä lääkäri, edes ammattitaidosta välittämättä tai tietämättä.
        Toki lääkäreissäkin on eroja myös ammattitaidon suhteen, kukapa sitäkään voisi kieltää.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Ammattitaitoa voi olla vaikka kuinka paljon, ja pätevyyttä, mutta lääkärin työssä ihmisen kohtaaminen vaikuttaa asiakkaan/potilaan kokemukseen siitä lääkäristä.
        Jos on ollut epämiellyttävä lääkäri, saatetaan herkästi sanoa, että lääkäri oli huono. Vaikkakin ammattitaidosta ei olisi ollutkaan puutetta.
        Jos lääkäri kohtaa ystävällisesti asiakkaan/potilaan, voi jäädä sellainen tunne, että kuunneltiin, ymmärrettiin, ym. Ja voidaan sanoa, että oli hyvä lääkäri, edes ammattitaidosta välittämättä tai tietämättä.
        Toki lääkäreissäkin on eroja myös ammattitaidon suhteen, kukapa sitäkään voisi kieltää.

Oma kokemus on valitettavasti et= Tosi epäempaattiset on parhaita. Mut niistä jää paska fiilis.

Empaattiset huonompia mut jää hyvä fiilis

• Anonyymi00044
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Esim tunteeko potilas tulleen kuulluksi terveydenhuollossa.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Ihminen ei todellakaan halua kuulla epämiellyttäviä asioita, ja valitettavasti sairauteen liittyy monesti epämiellyttävien asioiden kuulemista.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Esim tunteeko potilas tulleen kuulluksi terveydenhuollossa.

Juuri näin.
        Onhan se tärkeää, että lääkärikäynti olisi potilaalle hyvä kokemus, että hän myös tuntisi tulleensa kuulluksi.
        Kun keskustelee ihmisten kanssa lääkärikäynneistä, yleislääkärillä, niin hyvin monet sanovat jälkeenpäin "tuntui ettei lääkäri uskonut mitä selitin", tai sen että "ei välittänyt".
        Tuo on ehkä vähän yleisempää ikäihmisten kohdalla, nuoremmat harvemmin kertovat näin.
        Tosin jotkut käyvät lääkärissä ehkä kerran vuodessa, tai muutamia kertoja. Ja sitten taas on heitä, jotka käyvät useamman kerran vuodessa.
        Jotkut ovat saattaneet joutua käymään useampaan kertaan sen takia, kun lääkärit eivät ole kuunnelleet/kuulleet, eli eivät ole välittäneet. On vain käsketty ottamaan uudestaan yhteyttä, jos vaiva ei mene ohi, tai pahenee.
        No tuo nyt ei koskenut psykiatriaa. Vaikka toki on tärkeää, että psykiatrisella puolella käynnistäkin jäisi positiivinen kokemus, ja että tulisi kuulluksi.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Juuri näin.
        Onhan se tärkeää, että lääkärikäynti olisi potilaalle hyvä kokemus, että hän myös tuntisi tulleensa kuulluksi.
        Kun keskustelee ihmisten kanssa lääkärikäynneistä, yleislääkärillä, niin hyvin monet sanovat jälkeenpäin "tuntui ettei lääkäri uskonut mitä selitin", tai sen että "ei välittänyt".
        Tuo on ehkä vähän yleisempää ikäihmisten kohdalla, nuoremmat harvemmin kertovat näin.
        Tosin jotkut käyvät lääkärissä ehkä kerran vuodessa, tai muutamia kertoja. Ja sitten taas on heitä, jotka käyvät useamman kerran vuodessa.
        Jotkut ovat saattaneet joutua käymään useampaan kertaan sen takia, kun lääkärit eivät ole kuunnelleet/kuulleet, eli eivät ole välittäneet. On vain käsketty ottamaan uudestaan yhteyttä, jos vaiva ei mene ohi, tai pahenee.
        No tuo nyt ei koskenut psykiatriaa. Vaikka toki on tärkeää, että psykiatrisella puolella käynnistäkin jäisi positiivinen kokemus, ja että tulisi kuulluksi.

Omalla kohdalla terveydenhuollossa intetään että isäni on elossa vaikka isäni on kuollut yli 10 vuotta sitten. Tämä vain yksi esimerkki.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Omalla kohdalla terveydenhuollossa intetään että isäni on elossa vaikka isäni on kuollut yli 10 vuotta sitten. Tämä vain yksi esimerkki.

Miksi siellä terveydenhuollossa isästäsi intetään, jos sinä itse olet siellä potilaana, vastaanotolla ?

• Anonyymi00053
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Miksi siellä terveydenhuollossa isästäsi intetään, jos sinä itse olet siellä potilaana, vastaanotolla ?

Pyysin diagnoosin varmentamista ja psykiatri oli sitä mieltä että puoliso käy katsomassa sairaalassa. Vaikea puolison käydä katsomassa kun henkilö on kuollut. Tämä on esimerkki kuulluksi tulemisesta.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Pyysin diagnoosin varmentamista ja psykiatri oli sitä mieltä että puoliso käy katsomassa sairaalassa. Vaikea puolison käydä katsomassa kun henkilö on kuollut. Tämä on esimerkki kuulluksi tulemisesta.

Jos se lääkäri ei siinä vaiheessa tiennyt, että puolisosi oli kuollut ?

• Anonyymi00047

Varmaan aika yleistä.

• Anonyymi00050

Siis mikä on yleistä ?
        Jos menen terveydenhuoltoon omien vaivojeni takia, niin ei siellä aleta vanhemmistani inttämään mitään, ei edes puhumaan heistä.
        Enkä kyllä ole muiltakaan kuullut, että heidän vanhemmistaan intettäisiin mitään.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Siis mikä on yleistä ?
        Jos menen terveydenhuoltoon omien vaivojeni takia, niin ei siellä aleta vanhemmistani inttämään mitään, ei edes puhumaan heistä.
        Enkä kyllä ole muiltakaan kuullut, että heidän vanhemmistaan intettäisiin mitään.

Kuinka monen suomalaisen kanssa olet jutellut?

• Anonyymi00058
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Kuinka monen suomalaisen kanssa olet jutellut?

Älä kysy liian vaikeita, että kuinka monen kanssa.....tuhansien, kymmenien tuhansien, ehkä jopa enemmän, kukapa sen tietäisi. Miten niitä edes pystyisi laskemaan ?
        Sanotaan sitten niin päin, ettei ainakaan kukaan ole tullut tuollaista maininneeksi, että olisi vanhemmista lääkärikäynnillä kysytty.
        Psykiatrian puolella varmasti eri asia, koska siellä otetaan omaisetkin huomioon, osalliseksi hoitosysteemiin, jos yhdessä niin halutaan.

• Anonyymi00064

Huonot lääkärit antavat vääriä diagnooseja kun oma tieto puuttuu. Onneksi on hyviäkin lääkäreitä.

• Anonyymi00065

Itse kyllä uskon, että lääkärit tietävät paremmin kuin tavallinen ihminen.
        Millä potilas voi vastaanotolla päätellä sen, onko lääkäri hyvä vai huono ? Huomaako sen siitä, miten lääkäri kohtelee potilastaan ?
        Jos lääkäri on "kiva", niin onko hän silloin hyvä ? Ja päinvastoin.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Millä potilas voi vastaanotolla päätellä sen, onko lääkäri hyvä vai huono ? Huomaako sen siitä, miten lääkäri kohtelee potilastaan ?

Kävin psykiatrin vastaanotolla, hekin nykyään käyttävät tekoälyä apunaan mutta minkä osalta, diagnoosin vai jonkin muun osalta?
        Hän kuitenkin kertoi ettei havainnut minussa psykoottisuutta tai skitsofrenian oireita. Kyse äänien kuulemiselle eli aistiharhoille on todennäköisesti pitkäaikainen unettomuus? Ja henkinen kuormitus, huolet ja stressi. Olanzapin2,,5 mg resepti kuitenkin tuli ja lähete psykogetriatriselle tutkimuksiin, Huono merkkihän se tietenkin oli.
        Mutta en välitä, pääasia on että saan nukuttua ja äänet päässäni loppuvat.
        Tekoäly sitten diagnosoi sairauteni tason toki sekin riippuu lääkärin kirjaamistaidoista ja osaako hän tarttua oleellisiin asioihin.
        Omala osaltani totean että äänet ovat olleet varsin asiallisia , auttavia ja rohkaisemaan pyrkiviä,positiivisia siis. Toisaalta sillä ei ole mitään merkitystä koska äänien kuulumisesta on kyse on häiriötilasta aivoissa joka pyritään elimininoimaan lääkkeillä.
        Mielenkiintoista on itseasiassa se lääkärin kirjaus Kantaan.
        Pääasia on kuitenkin se että saan jonkinlaisen avun.

• Anonyymi00067
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Kyllä ne lääkäritkin silti joskus niitä arvionti virheitä tekee.
        Minullekkin yks lääkäri psykiatrian puolelta väitti kiven kovaa jos en suostu alottaan lääkitystä uudelleen,Olen pakkohoidossa kohta uudelleen.Niin ei ole kuiteskaan käynyt toistaiseksi yli 11vuoteen.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Minullekkin yks lääkäri psykiatrian puolelta väitti kiven kovaa jos en suostu alottaan lääkitystä uudelleen,Olen pakkohoidossa kohta uudelleen.Niin ei ole kuiteskaan käynyt toistaiseksi yli 11vuoteen.

Vaikka lääkärit saattavat tehdä virheitä, niin se ajatus että jokainen sairaudentunnoton ihminen olisi aina oikeassa ja lääkäri aina väärässä on vain sairauden mukanaan tuoma harha, eikä se siitään jankkaamalla muutu.

• Anonyymi00070
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Vaikka lääkärit saattavat tehdä virheitä, niin se ajatus että jokainen sairaudentunnoton ihminen olisi aina oikeassa ja lääkäri aina väärässä on vain sairauden mukanaan tuoma harha, eikä se siitään jankkaamalla muutu.

Virheitä ne tekee ja joskus sairaudentunnoton ei ole sairaudentunnoton sairauden takia vaan koska väärä diagnoosi. Toki vähemmistö varmasti mut vääriä diagnooseja tulee etenkin osastoilla tehdyissä.

Nepsyt, traumat yms kaikki sellasia vähemmän osattuja aloja ja avossa harvoin tutkitaan uudelleen vaikka olis suunnitelmassa

• Anonyymi00072

Huono lääkäri voi antaa ihan saman diagnoosin kuin hyväkin lääkäri, tai toisinpäin, miten päin vaan.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Kyllä minullekin psykiatri vihjaisi pakkohoidosta, kun kerroin lopettaneeni lääkityksen (kirjoitti käyntitietoihin, että pakkohoidon kriteerit eivät täyttyneet).
        Siitä on tosin jo aikaa yli kymmenen vuotta.
        En nyt sanoisi sitä lääkärin virhearvioksi, vaikka olikin väärässä, kun väitti, etten pärjäisi ilman lääkitystä. Hän vain luuli, että en pärjäisi.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Voiko kukaan väittää, että toinen olisi aina väärässä, tai aina oikeassa ?
        Kuka vain voi olla joskus väärässä, joskus oikeassa.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Ne on nämä henkeen ja vereen psykiatria uskovaiset semmosia että jos jonkun mielipide ei miellytä niin heti haukutaan sairauden tunnottomiksi.

• Anonyymi00079
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Ne on nämä henkeen ja vereen psykiatria uskovaiset semmosia että jos jonkun mielipide ei miellytä niin heti haukutaan sairauden tunnottomiksi.

Ja toisin päin ajattelevia sitten haukutaan psykiatria uskovaisiksi, niinkö ?
        Eikö se miellytä joitain, jos jotkut kehuu saaneensa avun psykiatrialta ?
        Eikä ole mikään pakko uskoa henkeen ja vereen, vaan ajatella itsekin asioita.
        Asioissa on aina useampi kuin vain yksi ainoa puoli.
        Eikä se ole haukkumista, jos joku kertoo kokemuksistaan ja ajatuksistaan, jotka saattavat olla erilaisia kuin jollain toisella.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Mielipide on kuin peräreikä. Jokaisella on oma ja muiden mielestä se haisee.

Valitettava totuus on, että psykiatria ei perustu pelkkiin mielipiteisiin, vaan siellä on sitä faktaakin seassa, mitä sellaisten ihmisten on vaikea hyväksyä joka vain pieree omia mielipiteitä.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Valitettava totuus on, että psykiatria ei perustu pelkkiin mielipiteisiin, vaan siellä on sitä faktaakin seassa, mitä sellaisten ihmisten on vaikea hyväksyä joka vain pieree omia mielipiteitä.

Tottakai on faktaa mut faktat myös kehittyy. Ja fakta on et resurssipula yms näkyy etenkin tässä saralla ja hoidossa ja diagnooseissa

Hoito tosiaan kehittynyt, enään ei oo lobotomiaa yms

• Anonyymi00084
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Ja toisin päin ajattelevia sitten haukutaan psykiatria uskovaisiksi, niinkö ?
        Eikö se miellytä joitain, jos jotkut kehuu saaneensa avun psykiatrialta ?
        Eikä ole mikään pakko uskoa henkeen ja vereen, vaan ajatella itsekin asioita.
        Asioissa on aina useampi kuin vain yksi ainoa puoli.
        Eikä se ole haukkumista, jos joku kertoo kokemuksistaan ja ajatuksistaan, jotka saattavat olla erilaisia kuin jollain toisella.

Paras apu oli sairausloma ja sitte määräaikainen eläke/kuntoutustuki.Siihen olin kyllä tosi tyytyväinen.
        Sillä psykiatirisella hoidolla saa kyllä pyyhkiä persettä.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Psykiatriassa ei valitettettavasti ole sitä lääketieteellistä objektiivista faktaa.
        Psykiatria perustuu yhä subjektivisuuteen.Yhtään psykiatrista sairautta yhä ei diagnisoida verikokein tai mitenkään muuten objektivisuuden menetelmin.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Psykiatriassa ei valitettettavasti ole sitä lääketieteellistä objektiivista faktaa.
        Psykiatria perustuu yhä subjektivisuuteen.Yhtään psykiatrista sairautta yhä ei diagnisoida verikokein tai mitenkään muuten objektivisuuden menetelmin.

Tää on totta ja selittää miksi virhediagnoseja tulee.

Paljon vaikuttaa lääkärin kokemus, osaaminen sekä persoona

• Anonyymi00069

Jos skitsofreenikolta kysytään, kaikki skitsofreniadiagnoosit ovat vääriä.
      Terveydenhuollon henkilökunta tietää, että väärät diagnoosit ovat harvinaisia, sillä tätä diagnoosia ei anneta helposti.

• Anonyymi00071

Julkisesti. Mun psykiatri on erimieltä ja pitää vääriä diagnooseja yleisempänä kuin sanotaan. Toki tää sisältää kaikki sairaudet. Pääsyy on resurssipula ja se kauan aikaa yhtä potilasta kohden on

• Anonyymi00075
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Julkisesti. Mun psykiatri on erimieltä ja pitää vääriä diagnooseja yleisempänä kuin sanotaan. Toki tää sisältää kaikki sairaudet. Pääsyy on resurssipula ja se kauan aikaa yhtä potilasta kohden on

Sitten hae siltä psykiatriltasi uusi diagnoosi, toki vaatii hänen lisäkseen yhden tai kaksi muutakin psykiatria diagnoosisi kumoamiseen. Mutta jos noin on, että hänkin sanoo diagnoosisi olevan mahdollisesti väärä (mitä epäilen, ehkä vastasi sinulle enemmän kyskymykseesi, voiko diagnoosi olla joskus väärä tai kirjoitit asiasta epäselvästi), siitä sitten pyydät hänen aloituksestaan diagnoosisi muuttamista.

• Anonyymi00076

Onhan vankilatkin täynnä syyttömiä ihmisiä.
        Kuka sitä nyt ikäviä juttuja myöntäisi. Sairauskin voi aiheuttaa ihmiselle häpeän tunteita, kaiken muun lisäksi.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Sitten hae siltä psykiatriltasi uusi diagnoosi, toki vaatii hänen lisäkseen yhden tai kaksi muutakin psykiatria diagnoosisi kumoamiseen. Mutta jos noin on, että hänkin sanoo diagnoosisi olevan mahdollisesti väärä (mitä epäilen, ehkä vastasi sinulle enemmän kyskymykseesi, voiko diagnoosi olla joskus väärä tai kirjoitit asiasta epäselvästi), siitä sitten pyydät hänen aloituksestaan diagnoosisi muuttamista.

Vaihtanut jo diagnoosin mulle protokollan mukaan. Ja tehnyt niin muillekkin. Kuulemma yleisempää kuin luullaan et väärä diagnoosi.

Suurin ongelma on resurssipula kun yhtä potilasta kerkeää nähdä liian harvoin ja kuulemma moni ei suostu tätä tekemään vaan tykkää olla passiivinen.

• Anonyymi00080

Itsekin tiedän, että skitsofrenia diagnoosia ei ihan herkästi anneta. Jos se annettaisiin herkästi, olisin luultavimmin sellaisen saanut aikoinaan, pitkälti jo oireiden takia. Diagnoosiksi tuli kuitenkin skitso-affektiivinen häiriö.

• Anonyymi00083
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Itsekin tiedän, että skitsofrenia diagnoosia ei ihan herkästi anneta. Jos se annettaisiin herkästi, olisin luultavimmin sellaisen saanut aikoinaan, pitkälti jo oireiden takia. Diagnoosiksi tuli kuitenkin skitso-affektiivinen häiriö.

Tiedän. Se ei silti tarkoita ettei niissä tulis virheitä. Etenkin ne diagnoosit mitkä annettu osastolla on alttiita virheille. .

Suurin ongelma on et avossa mennään paperien mukaan eikä tarkastella uudelleen vaikka olisit osastolla ollut epäselvä tapaus (se ympäristö kun ei välttämättä vastaa reaalimaailmaa) ja merkitty hoitosuunnitelmaan. Sitä ei kuitenkaan tehdä eri syistä

• Anonyymi00087

En varma kirjattiinko mulle vuoje 2025 lopussa diagnoosi ylös mutta paperiin jottain oli kirjootettu "täällä vieraili täällä oulun sairaalassa persoonallisuushäiriöinen ja voimakkaan ahdistunut keski-ikäinen mies".
      En osaa sanoa siis mutta jos mut diagnosoitiin persoonallisuushäiriöiseksi niin siitä oon kyllä eri mieltä mutta siitä oon samaa mieltä että olen voimakkaasti ahdistunut ja myös kauan sitten mulle lätkäistiin paranoidin ja estyneen ja vaativan persoonat joista olin ammattilaisten kanssa sammaa mieltä.

• Anonyymi00088
      UUSI

Ei kai sen tarvitse antaa vaikuttaa elämiseen ja olemiseen, mitä papereissa, tai koneella lukee ?
      On diagnoosi mikä tahansa, niin ei se muuta ihmistä toisenlaiseksi. Joko on sairas tai terve, tai jotain siltä väliltä. Mitä väliä siis lopulta, mitä jossain lukee ?

• Anonyymi00089
        UUSI

Onhan sillä merkitystä. Mitä luulet terveyskeskuksessa asioidessasi - otetaanko sinut tosissaan kun menet valittamaan somaattista vaivaa?
        Lääkäri kysyy; onko ääniä kuulunut päässä joka kertoo että ” hänen” päätään särkee jo toista viikkoa eikä särkylääkkeet auta.

• Anonyymi00095
        UUSI

Sillä on väliä joissain tapauksissa valitettavasti

• Anonyymi00098
        UUSI
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Onhan sillä merkitystä. Mitä luulet terveyskeskuksessa asioidessasi - otetaanko sinut tosissaan kun menet valittamaan somaattista vaivaa?
        Lääkäri kysyy; onko ääniä kuulunut päässä joka kertoo että ” hänen” päätään särkee jo toista viikkoa eikä särkylääkkeet auta.

Osastolla minun päänsärky yllätys yllätys leimattiin psykoosiksi.
        Lomalla käydessä otin omat aspiriinit mukaan.

• Anonyymi00100
        UUSI
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Ei ole koskaan vaikuttanut negatiivisesti kun vaan jaksaa vastata asiallisesti.

• Anonyymi00101
        UUSI
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Tiedän kyllä psyk. diagnoosin omaavana tuon, kuinka se saattaa joskus terveyskeskuksessa käydessä vaikuttaa. Somaattista vaivaa jos valittaa, saattaa se kääntyä lääkärin toimesta "korvien välistä" johtuvaksi. Mutta ei sitä tapahdu aina, harvemmin vain.
        Eihän se mukavalta tunnu, mutta se ei ole potilaan vika, lääkärihän silloin esittää hölmöytensä ja huonon asenteensa.

Tällaiseen kommenttiin tulee kyllä yleensä vastauksia, että sekin johtuu vain siitä psyykkisestä sairaudesta, että potilas muka luulee niin psyykkisen sairautensa takia.
        Ja minulla on kokemusta siitä, kun yleislääkäri kehottaa vain menemään puhumaan psykiatrin kanssa, kun taas psykiatrit ovat olleet hyvin ymmärtäväisiä, kun aikoinaan kerroin, kuinka yleislääkärit saattoivat joskus kohdella vastaanotollaan taustani takia.
        En väitä, että olisi joka kerta ollut jokin ongelma lääkärissä käydessä, ei läheskään, onneksi harvemmin, mutta yksikin kerta on liikaa.
        Johan potilaan oikeudet ja lääkäreiden lait ym. vaativat kohtelemaan kaikkia potilaita yhdenvertaisesti ja asiallisesti riippumatta potilaan taustasta.

• Anonyymi00102
        UUSI
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Osastolla minun päänsärky yllätys yllätys leimattiin psykoosiksi.
        Lomalla käydessä otin omat aspiriinit mukaan.

Paraniko se psykoosiksi luultu tila niillä aspiriineilla, ja pääsit sitten heti kotiin, pois osastolta ?

• Anonyymi00090
      UUSI

Aivot on rasvaa jos kuppi on tyhjä ei ole loppua tautilistalle niitä piisaa ja pillereitä on yllinkyllin ja vointi hoippuu kuoleman rajoilla.

tankkaa hyviä rasvoja osta luomu kookosöljyä on valkoista ja sulaa kattilassa
      lisää aitoa luomu kaakauta kaksi lusikka rusinoita taatelia pähkinöitä
      sulatat kattilassa ei tarvitse keittää.
      Syöt sitä pitkin päivää jos moottori on kuiva kuin menee tovin aikaa ennenkuin olet terve.

• Anonyymi00091
        UUSI

Kookosöljyssä on kovaa rasvaa ja kertyy verisuonten seinämiin. Oliiviöljy, kalaöljykapselit, saksanpähkinät ovat hyviä. Itse syön joka aamu 3-4 saksanpähkinää aamupalan yhteydessä joka pitää sisällään mm.kaurapuuroa ja puolukkaa , hunajaa ja joskus rouhittuja pellavansiemeniä. Olen tykästynyt lohikeittoon ja sitä olen syönyt jo pitkän aikaa. Kalaöljykapseleita saa apteekista jos kyllästyy kalan syömiseen. Saksanpähkinät maltillisesti syötynä pitää verisuonet puhtaina eivätkä aiheuta painonnousua.

• Anonyymi00096
        UUSI
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Kookosöljyssä on kovaa rasvaa ja kertyy verisuonten seinämiin. Oliiviöljy, kalaöljykapselit, saksanpähkinät ovat hyviä. Itse syön joka aamu 3-4 saksanpähkinää aamupalan yhteydessä joka pitää sisällään mm.kaurapuuroa ja puolukkaa , hunajaa ja joskus rouhittuja pellavansiemeniä. Olen tykästynyt lohikeittoon ja sitä olen syönyt jo pitkän aikaa. Kalaöljykapseleita saa apteekista jos kyllästyy kalan syömiseen. Saksanpähkinät maltillisesti syötynä pitää verisuonet puhtaina eivätkä aiheuta painonnousua.

Mulla meni aikoinaan kookosöljyä paljo lämpimässä kaakaossa.Ei tullut yhtään sydäriä.
        Nyt on niin kallista että ei ole tullut enää ostettua.

• Anonyymi00092
      UUSI

Ei kaikkia diagnooseja pidä mennä hyväksymään. Eihän lääkäri sinua tunne tai tiedä miten asioihin pitäisi suhtautua. Lääkäri voi olla itse skitsofreenikko ja luulla tuntevansa toiset ihmiset.

Jos voit hyvin ja tunnet onnistuvasi ja oppivasi aina välillä, olet terve.

• Anonyymi00103
        UUSI

Jos tuntee olevansa terve, niin ei kai silloin edes mennä lääkäriin ?

• Anonyymi00093
      UUSI

Lääkärit tietää!

• Anonyymi00094
      UUSI
    • Anonyymi00097
      UUSI

Kuinka yleistä on että ihminen kasvaa ja kehittyy?

Vaikka joskus tekisikin mieli kutsua useita "sairaita" ihmisiä lapsellisiksi tai idiooteiksi jne. Niin se ei pidä paikkaansa. Vaan ihminen muuttuu, heille tulee kokemuksia lisää he kasvaa, kehittyy jne jne.

Eiköhän se ole ihan luonnollista, että diagnoosikin "muuttuu" tai tarkentuu.

• Anonyymi00104
        UUSI

Vuosien varrella tullut huomattua, että ei se diagnoosi mihinkään muutu, vaikka muuten koko elämä ja kaikki muuttuu.
        Sehän on totta, että ihmisellä elämäntilanteet muuttuvat, ihminen muuttuu ajan myötä, jne.
        Jos vaikka jonkun diagnoosin saakin, mielestäni se pitäisi tarkastaa ajoittain. Juuri sen takia, koska eläminen ja oleminen on vaihtelevaa.

• Anonyymi00099
      UUSI

kookosöljy, kun on verisuonissa sen lämpötila on 37 astetta tuskin se on yhtä kovaa kuin purkissa.
      En pelännyt käyttää ja hyvältä tuntui monipuolinen vaikutus .

• Anonyymi00105
        UUSI

Rasvan kovuus ei taida tarkoittaa sitä, että se olisi elimistössä, verisuonissa jotenkin kovaa aineena.
        Tosin en tiedä, mitä se kovuus tarkoittaa, mutta ei kai rasva silti voi olla kovaa ainetta suonissa ja elimistössä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2232
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      215
      2100
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      117
      1418
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      16
      1173
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1051
    7. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      75
      918
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      865
    Aihe