On siis eläin nimeltään supi, ja eläin nimeltään koira, joiden risteytys on supokoira.
Mutta kuinka tuo supi oikein taipuu. Suden pentu on sudenpentu, mutta mikäs tämän supi-eläimen jälkeläinen on?
Kuinka supi taipuu?
7
461
Vastaukset
Supi on puolikarhu ja koira on koiraeläin. Eivät ne risteydy.
- Anonyymi
Jos vertailukohtana olisi rupi - ruven, voisi olla supi - suven, eli siis suvenpentu.
Kielikorvani käskisi kuitenkin sanomaan supinpentu tai paremmin supikoiran pentu. Koska sana supi ei oikein kuulu kaupunkilaisen päivittäiseen käyttösanojen varastoon, niin tuota ei ole tarvinnut pohtia. Maantien varrelle kuolleet supit ovat kuitenkin minulle supinraatoja.
Vaikuttaa sitä paitsi siltä, että sana supi on aika myöhäistä keksintöä lyhennettynä sanasta supikoira (ruots. mårdhund). Tästä syystä suomenkieli yhä vieroksuu sanaa eikä suostu taivuttamaan sitä suomenkieleen vakiintuneiden sanojen tapaan, vaan kohtelee sitä vierasperäisenä sanana.
Pienempänä annoin pojalleni lakritsia (lakua), ja tämä pyysi sitten: "Saisinko vielä yhden laun?" Sanan "laku" taivutus "lakun" ei ollut vielä lapsen sanavarastossa, siispä hän suomalaisella kielikorvallaan kohteli sitä (aivan loogisesti!) samalla kaavalla kuin maku - maun, haku - haun. Tässä kuitenkin yksi esimerkki siitä, kuinka suomenkieli kohtelee vastomaisesti sanaa laku vierasperäisenä ja jättää sen siksi taivuttamatta: laku - lakun (ei laku - laun). Samasta syystä pakettiauto eli puhekielinen "paku" saa tyytyä taivutukseen paku - pakun.
Samalla tavalla suomenkieli ei ole vieläkään ottanut omakseen sanaa auto. Suomen kieleen vakiintuneen logiikan mukaan se pitäisi genetiivissä olla auto - audon, mutta koska suomenkieli yhä sanaa vierasperäisenä vieroksuu, jätetään se yhä taivuttamatta: auto - auton. - Anonyymi
yks. nom.: supi
yks. gen.: supin
yks. part.: supia
yks. ill. : supiin
mon. nom.: supit
mon. gen.: supien
mon. part.: supeja
mon. ill.: supeihin
Lähde: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/supi - Anonyymi
Supista supi , supisi supi. Supista supi supisi supin supisevan supistumisestaan supistuen supistumistaan.
- Anonyymi
Supistamme kommenttimme verrattain lyhyeksi.
- Anonyymi
Mikäs on supinmetsästystä kuvaava verbi sitten? Ja sen supiini-muoto??!? :D!!!
- Anonyymi
Eikös supistus ole supinmetsästystä ?
Kun vähennetään supinmetsästystä niin sanotaan että supistusta supistetaan.
Ja jos supi haluaa itse vähennettävän niiden metsästystä niin sanotaan supin supistavan supistamista.
Ja edelleen jos supi itse haluaa vähentää supinmetsästyksen supistamista niin supi supistaa supistuksen supistusta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133708Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272830Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2642673Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51875- 2171405
- 721210
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1561027Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi30963Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk2917Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä90907