Miten paljon autojen ilmanvastus on muuttunut?

Anonyymi-ap

Auton ilmanvastus riippuu monesta tekijästä eli auton poikkileikkauksen pinta-alasta, nopeudesta, ilman tiheydestä ja ilmanvastuskertoimesta.

Jos pidetään ilman tiheys ja nopeus vakioina, niin mihin suuntaan nykyautojen ilmanvastus on kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana?

Autot ovat nimittäin vuosi vuodelta leveämpiä ja korkeampia ja toki pidempiäkin. Autovalmistajat kuitenkin ilmoittelevat vain pelkkiä ilmanvastuskertoimia, mutta sehän ei vielä kerro kaikkea.

37

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei auton ilmasvastus mihinkään muutu ennenkuin se sitten aikanaan puristetaan pieneksi paaliksi.

    • Onhan se selvä, että autonvalmistajille on helpompi kertoa pienestä ilmanvastuskertoimesta kuin siitä, että kokonaisilmanvastus vain kasvaa autojen otsapinta-alojen yhä vaan kasvaessa.

      Kysymys onkin enemmän markkinoinnin kuin fysiikan alaan kuuluva. 😉

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä yritit sanoa?

        Lainaus: "1930-luvulla..... Jos Schlörwagenin ilmanvastusta vertaa nykyautoihin, on sille vaikea löytää kilpailijaa. Sen ilmanvastuskerroin oli vain 0,186, mikä on pienempi kuin yhdelläkään tämänhetkisellä tuotantoautolla. Lähimmäksi sitä yltää Mercedes-Benz EQS -sähköauto, jonka ilmanvastuskerroin on 0,20...... Schlörwagen oli 4,2 metriä pitkä ja 2,1 metriä leveä eli huomattavan suurikokoinen aikaansa nähden. Siihen mahtui kuljettaja ja kuusi matkustajaa. Auto perustui Mercedes-Benzin 170 H -malliin (alla), mutta prototyyppi painoi esikuvaansa 250 kiloa enemmän. Kun autoa testattiin liikenteessä, sen havaittiin saavuttavan 138 kilometrin tuntinopeuden, mikä oli huomattava parannus 170 H:n 105 km/h huippunopeuteen. Kasvaneesta massasta ja mitoista huolimatta Schlörwagen kulutti 20–35 prosenttia vähemmän polttoainetta."

        https://tekniikanmaailma.fi/84-vuotta-sitten-geneven-autonayttelyssa-esiteltiin-auto-joka-voisi-yhta-hyvin-olla-tulevaisuudesta-sen-ilmanvastuskerroin-0186-hakee-vertaistaan/

        Maantienopeuksilla kun nopeus kaksinkertaistuu, kasvaa ilmanvastus nelinkertaiseksi. Tämän voi päätellä ilmanvastusvoiman laskukaavasta F = ½ ρ v² A Cv, (ρ on ilman tiheys, v on ilmavirran nopeus, A on kappaleen poikkileikkauksen pinta-ala ja Cv on ilmanvastuskerroin). Kun auto tulee maantieltä moottoritielle ja ajonopeus nousee 100 km/h >> 120 km/h, on nopeuden kasvu 20 prosenttia, mutta samaan aikaan ilmanvastus kasvaa 44 prosenttia.

        Autot ovat 99 % täynnä kompromisseja. Sisu tai Scania ei ole urheiluauto eikä McLaren ole mikään perheauto,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä yritit sanoa?

        Lainaus: "1930-luvulla..... Jos Schlörwagenin ilmanvastusta vertaa nykyautoihin, on sille vaikea löytää kilpailijaa. Sen ilmanvastuskerroin oli vain 0,186, mikä on pienempi kuin yhdelläkään tämänhetkisellä tuotantoautolla. Lähimmäksi sitä yltää Mercedes-Benz EQS -sähköauto, jonka ilmanvastuskerroin on 0,20...... Schlörwagen oli 4,2 metriä pitkä ja 2,1 metriä leveä eli huomattavan suurikokoinen aikaansa nähden. Siihen mahtui kuljettaja ja kuusi matkustajaa. Auto perustui Mercedes-Benzin 170 H -malliin (alla), mutta prototyyppi painoi esikuvaansa 250 kiloa enemmän. Kun autoa testattiin liikenteessä, sen havaittiin saavuttavan 138 kilometrin tuntinopeuden, mikä oli huomattava parannus 170 H:n 105 km/h huippunopeuteen. Kasvaneesta massasta ja mitoista huolimatta Schlörwagen kulutti 20–35 prosenttia vähemmän polttoainetta."

        https://tekniikanmaailma.fi/84-vuotta-sitten-geneven-autonayttelyssa-esiteltiin-auto-joka-voisi-yhta-hyvin-olla-tulevaisuudesta-sen-ilmanvastuskerroin-0186-hakee-vertaistaan/

        Maantienopeuksilla kun nopeus kaksinkertaistuu, kasvaa ilmanvastus nelinkertaiseksi. Tämän voi päätellä ilmanvastusvoiman laskukaavasta F = ½ ρ v² A Cv, (ρ on ilman tiheys, v on ilmavirran nopeus, A on kappaleen poikkileikkauksen pinta-ala ja Cv on ilmanvastuskerroin). Kun auto tulee maantieltä moottoritielle ja ajonopeus nousee 100 km/h >> 120 km/h, on nopeuden kasvu 20 prosenttia, mutta samaan aikaan ilmanvastus kasvaa 44 prosenttia.

        Autot ovat 99 % täynnä kompromisseja. Sisu tai Scania ei ole urheiluauto eikä McLaren ole mikään perheauto,

        En ymmärrä, mitä sepustuksellasi yritit kertoa.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        En ymmärrä, mitä sepustuksellasi yritit kertoa.

        Täsmälleen päinvastaista kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä yritit sanoa?

        Lainaus: "1930-luvulla..... Jos Schlörwagenin ilmanvastusta vertaa nykyautoihin, on sille vaikea löytää kilpailijaa. Sen ilmanvastuskerroin oli vain 0,186, mikä on pienempi kuin yhdelläkään tämänhetkisellä tuotantoautolla. Lähimmäksi sitä yltää Mercedes-Benz EQS -sähköauto, jonka ilmanvastuskerroin on 0,20...... Schlörwagen oli 4,2 metriä pitkä ja 2,1 metriä leveä eli huomattavan suurikokoinen aikaansa nähden. Siihen mahtui kuljettaja ja kuusi matkustajaa. Auto perustui Mercedes-Benzin 170 H -malliin (alla), mutta prototyyppi painoi esikuvaansa 250 kiloa enemmän. Kun autoa testattiin liikenteessä, sen havaittiin saavuttavan 138 kilometrin tuntinopeuden, mikä oli huomattava parannus 170 H:n 105 km/h huippunopeuteen. Kasvaneesta massasta ja mitoista huolimatta Schlörwagen kulutti 20–35 prosenttia vähemmän polttoainetta."

        https://tekniikanmaailma.fi/84-vuotta-sitten-geneven-autonayttelyssa-esiteltiin-auto-joka-voisi-yhta-hyvin-olla-tulevaisuudesta-sen-ilmanvastuskerroin-0186-hakee-vertaistaan/

        Maantienopeuksilla kun nopeus kaksinkertaistuu, kasvaa ilmanvastus nelinkertaiseksi. Tämän voi päätellä ilmanvastusvoiman laskukaavasta F = ½ ρ v² A Cv, (ρ on ilman tiheys, v on ilmavirran nopeus, A on kappaleen poikkileikkauksen pinta-ala ja Cv on ilmanvastuskerroin). Kun auto tulee maantieltä moottoritielle ja ajonopeus nousee 100 km/h >> 120 km/h, on nopeuden kasvu 20 prosenttia, mutta samaan aikaan ilmanvastus kasvaa 44 prosenttia.

        Autot ovat 99 % täynnä kompromisseja. Sisu tai Scania ei ole urheiluauto eikä McLaren ole mikään perheauto,

        mutta Schlörwagen oli 1930-luvun kompromissiton auto, joka yhdisti suuren koon, tilavan matkustamon ja huomattavan pienen ilmanvastuksen. Vaikka se oli painavampi kuin esikuvaansa, se silti kulutti vähemmän polttoainetta ja saavutti paremman huippunopeuden. Vaikka Schlörwagen ei koskaan päässyt tuotantoon massiivisen taloudellisen laman vuoksi, se edustaa edelleen insinööritaidon huippua ja ajatonta suunnittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta Schlörwagen oli 1930-luvun kompromissiton auto, joka yhdisti suuren koon, tilavan matkustamon ja huomattavan pienen ilmanvastuksen. Vaikka se oli painavampi kuin esikuvaansa, se silti kulutti vähemmän polttoainetta ja saavutti paremman huippunopeuden. Vaikka Schlörwagen ei koskaan päässyt tuotantoon massiivisen taloudellisen laman vuoksi, se edustaa edelleen insinööritaidon huippua ja ajatonta suunnittelua.

        Totta. Silti autot ovat 99 % täynnä kompromisseja. Sisu tai Scania ei ole urheiluauto eikä McLaren ole mikään perheauto.


    • Anonyymi

      Yleesesti ottaen autojen ilmanvastus oon kehittyny viimisen vuosikymeän aikana parempaan suuntaan, eli autovalmistajat on pyrkineet vähen tämän auton ilmanvastusta. Tää oon tapahtunut esimerkiks virtaviivaistamalla auton muotoo, pienielemällä ilmanvastuskertoimia ja hyödyntämällä kevyempii materiiaaleja.

      Tällasilla muutoksilla autojen polttoaineenkulutus on saatu alenemaa ja samaalla myäs ilmansaasteet oon vähenneet. Lisäks pienempi ilmanvastus parantaa auton ajodynamiikkaa ja vähennee melutasoo auton sistiloissa.

      • Anonyymi

        Et ole tainnut katsella viimeaikoina markkinoille tulleita autoja? Senhän näkee jo silmällä, että ilmanvastus on noussut reilulla 10%. Nimenomaan virtaviivaistus on loppunut ja nokat on nykyautoissa melko lailla energiaa kuluttavia. Luultavasti tämä johtuu jäähdytystarpeen kasvamisesta eli moottorien kokojen kasvaessa on jouduttu lisäämään ilmanvastusta, jotta saataisiin tarpeeksi tehokas ilmankierto. Samaan aikaan kun energiatehokkaimmat autot kuluttavat n. 4L/100km on paljon isomoottorisia autoja, joiden kulutus pysyy siinä 10-12L/100km hujakoilla. Usein kyse on sähköautoista ja energiakulutuksen hilaamista ylöspäin ei tästä syystä huomata: Jatkossa voidaan sitten palauttaa virtaviivaisemmat autot tuotantoon ja kehua kuinka energiatehokkuus on parantunut - vaikka todellisuus on toinen..


    • Näköjään otsapinta-ala on seikka, mitä ei tarvitse pohtia auton ilmanvastuskeskusteluissa.

      • Anonyymi

        Onko sinulla otsalohkodementia?

        Ei ole täysin sama, pannaanko paketteja vetovaunulla kuskaamaan päästäinen vaiko mäyräkoira ja ihmiset taksiin istumaan vaiko makaamaan. Voima, nopeus, mukavuus, turvallisuus, käytännöllisyys......

        Pinta-ala lähtee tarpeesta; vaikkapa siitä tarpeesta, että ihmisen pitää tai hän haluaa istua autossa eikä maata. Turvallisesti ja mukavasti. Busseissa tosin osa ihmisistä myös seisoo. Rekoissa tavaraa pitää roudata hyötysuhteen mukaisesti optimaalisesti.

        Otsapinta-alaan ei mahdu kuin kaksi tekijää, ihan pinta-alan kaavan mukaisesti: korkeus x leveys. Jos otsapinta-alan haluaa olevan autoilussa vaikuttavin tekijä, ihmiset pitää ahtaa autoihin sekä makaamaan että peräkkäin ja rekka-autoista tehdä paljon matalampia ja erittäin kapeita.

        Edellisen myötä ainakin henkilöliikennöinti ja pysäköinti olisi erilaista kuin nykyisin, koska viiden henkilön perheauto olisi metrin korkea ja metrin leveä, mutta 8 - 12 metriä pitkä. Polttomoottori tai akut ja tavaratila olisi autossa kapeana ja matalana jossakin alla, edessä tai takana. Noin pitkää autoa ohjaittaisiin tekoälyllä, pysäköintilat, -talot ja -ruudut, risteykset ja liittymät rakennettaisiin uudelleen, ellei autoissa olisi pakollisia kääntyviä niveliä. Maastoautoilu ja autoilu huonoilla teillä olisi haastavaa tuollaisella perheautolla.

        Koko ajatusmalli kun pannaan uusiksi, otsapinta-alasta tulee merkittävä tekijä kaikessa liikennöinnissä. Sama koskee jopa laivoja, joiden otsapinta-ala on valtava, vaikkakin vastuksesta suurin osa muodostuu vedestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla otsalohkodementia?

        Ei ole täysin sama, pannaanko paketteja vetovaunulla kuskaamaan päästäinen vaiko mäyräkoira ja ihmiset taksiin istumaan vaiko makaamaan. Voima, nopeus, mukavuus, turvallisuus, käytännöllisyys......

        Pinta-ala lähtee tarpeesta; vaikkapa siitä tarpeesta, että ihmisen pitää tai hän haluaa istua autossa eikä maata. Turvallisesti ja mukavasti. Busseissa tosin osa ihmisistä myös seisoo. Rekoissa tavaraa pitää roudata hyötysuhteen mukaisesti optimaalisesti.

        Otsapinta-alaan ei mahdu kuin kaksi tekijää, ihan pinta-alan kaavan mukaisesti: korkeus x leveys. Jos otsapinta-alan haluaa olevan autoilussa vaikuttavin tekijä, ihmiset pitää ahtaa autoihin sekä makaamaan että peräkkäin ja rekka-autoista tehdä paljon matalampia ja erittäin kapeita.

        Edellisen myötä ainakin henkilöliikennöinti ja pysäköinti olisi erilaista kuin nykyisin, koska viiden henkilön perheauto olisi metrin korkea ja metrin leveä, mutta 8 - 12 metriä pitkä. Polttomoottori tai akut ja tavaratila olisi autossa kapeana ja matalana jossakin alla, edessä tai takana. Noin pitkää autoa ohjaittaisiin tekoälyllä, pysäköintilat, -talot ja -ruudut, risteykset ja liittymät rakennettaisiin uudelleen, ellei autoissa olisi pakollisia kääntyviä niveliä. Maastoautoilu ja autoilu huonoilla teillä olisi haastavaa tuollaisella perheautolla.

        Koko ajatusmalli kun pannaan uusiksi, otsapinta-alasta tulee merkittävä tekijä kaikessa liikennöinnissä. Sama koskee jopa laivoja, joiden otsapinta-ala on valtava, vaikkakin vastuksesta suurin osa muodostuu vedestä.

        Nykyautot ovat sekä leveämpiä että korkeampia kuin ennen, ajaen saman asian ja samat henkilöt kuin ennen. Tyypillisesti siinä poikkipinta-alaltaan lähes 3,5 m² katumaasturissa istuu se yksi työmatkalainen, kuten ennenkin.

        Kokonaisilmanvastuksen käsitettä ei juuri mainosteta, ja syystäkin...


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Nykyautot ovat sekä leveämpiä että korkeampia kuin ennen, ajaen saman asian ja samat henkilöt kuin ennen. Tyypillisesti siinä poikkipinta-alaltaan lähes 3,5 m² katumaasturissa istuu se yksi työmatkalainen, kuten ennenkin.

        Kokonaisilmanvastuksen käsitettä ei juuri mainosteta, ja syystäkin...

        No kerro meille muille, mistä asiasta nykyautoissa olisit itse valmis luopumaan, jotta otsalohkon tilanne paranisi?

        Mistä ominaisuudesta autoissa kaikkien autoilijoiden pitäisi olla valmis luopumaan, jos sinä saisit päättää? Entäpä peketti-, kuorma- ja rekka-autoissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kerro meille muille, mistä asiasta nykyautoissa olisit itse valmis luopumaan, jotta otsalohkon tilanne paranisi?

        Mistä ominaisuudesta autoissa kaikkien autoilijoiden pitäisi olla valmis luopumaan, jos sinä saisit päättää? Entäpä peketti-, kuorma- ja rekka-autoissa?

        Ketjun otsikko on "Miten paljon autojen ilmanvastus on muuttunut?"

        Sanoisin, että eipä paljoakaan, autonvalmistajien kusetuksesta huolimatta.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Ketjun otsikko on "Miten paljon autojen ilmanvastus on muuttunut?"

        Sanoisin, että eipä paljoakaan, autonvalmistajien kusetuksesta huolimatta.

        > No kerro meille muille, mistä asiasta nykyautoissa olisit itse valmis luopumaan, jotta otsalohkon tilanne paranisi?

        En mistään.

        > Mistä ominaisuudesta autoissa kaikkien autoilijoiden pitäisi olla valmis luopumaan, jos sinä saisit päättää? Entäpä peketti-, kuorma- ja rekka-autoissa?

        En mistään.

        Otsapinta-ala on juuri se, mitä sen pitää olla. Tuulitunneli kertoo loput.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Ketjun otsikko on "Miten paljon autojen ilmanvastus on muuttunut?"

        Sanoisin, että eipä paljoakaan, autonvalmistajien kusetuksesta huolimatta.

        "Sanoisin, että eipä paljoakaan, autonvalmistajien kusetuksesta huolimatta."

        Millä tavoin sinua kusetettiin autokaupoilla vai käytätkö vain julkisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > No kerro meille muille, mistä asiasta nykyautoissa olisit itse valmis luopumaan, jotta otsalohkon tilanne paranisi?

        En mistään.

        > Mistä ominaisuudesta autoissa kaikkien autoilijoiden pitäisi olla valmis luopumaan, jos sinä saisit päättää? Entäpä peketti-, kuorma- ja rekka-autoissa?

        En mistään.

        Otsapinta-ala on juuri se, mitä sen pitää olla. Tuulitunneli kertoo loput.

        Pomminmuotoisella autolla olisi pieni vastus. Pohjapuolella olisi mahdollisimman ahtaat pyöränaukot joista kapeat pyörät tulisivat vain vähän ulos.


    • Anonyymi

      Kollimaattori: "Sanoisin, että eipä paljoakaan, autonvalmistajien kusetuksesta huolimatta."

      Edelleenkään ei ole kuulunut vastausta kysymykseen, miten autonvalmistajat kusettivat sinua. Mitä autonvalmistajien olisi pitänyt tehdä omalla kohdallasi eri tavoin?

      Kuluttaja ei halua hidastaa nopeuttaan; kuluttaja ei halua ajaa jatkuvasti yksin ilman perhettään tai ilman ostoksiaan, harrastustarpeitaan, työkalujaan tai matkalaukkujaan; kuluttaja ei halua maata autossaan; eikä rekka-, paketti- ja kuorma-autoja kannata ajaa pienellä lastilla tuhansia kilometrejä.

      Ainoa asia, missä kuluttajan ja valmistajan roolit sekoittuvat muna-ja-kana -periaatteen mukaisesti ovat 2 x 2,5 x 6 metriä x 3 tonnia -kokoiset katumaasturit ja amerikkalaistyyppiset pikkukuorma-autot: niiden otsapinta-ala on huikea verrattuna saavutettavaan hyötyyn. Haluaako kuluttaja ostaa ja ajaa näitä vai haluaako valmistaja tehdä ja dumpata markkinoille näitä?

      Suomessa jälkimmäiset autot eivät ole jären yleisiä.

      • Anonyymi

        Ei kollimaattoria ole koskaan kusetettu missään asiassa. Se vaan keksii satuja kaikissa asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kollimaattoria ole koskaan kusetettu missään asiassa. Se vaan keksii satuja kaikissa asioissa.

        Se on ilmeinen suunsoittaja, ei ole paljon opintoja takana. Elämänkoululainen.


      • Anonyymi

        Voisko se kollimaattori tarkoittaa sillä kusetuksella sitä että leveän ja ison auton ilmanvastuskerroin voi olla pieni koska se lasketaan suhteessa ulkomittoihin?
        Pienemmällä autolla jonka ilmanvastuskerroin on suurempi onkin pienempi ilmavastus kuin suuremmalla autolla jolla on pieni ilmanvastuskerroin, eli vaihtamalla isompaan jolla on pieni ilmavastuskerroin ei kuitenkaan saa pienempää ilmanvastusta vaan entistä isomman ilmanvastuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko se kollimaattori tarkoittaa sillä kusetuksella sitä että leveän ja ison auton ilmanvastuskerroin voi olla pieni koska se lasketaan suhteessa ulkomittoihin?
        Pienemmällä autolla jonka ilmanvastuskerroin on suurempi onkin pienempi ilmavastus kuin suuremmalla autolla jolla on pieni ilmanvastuskerroin, eli vaihtamalla isompaan jolla on pieni ilmavastuskerroin ei kuitenkaan saa pienempää ilmanvastusta vaan entistä isomman ilmanvastuksen.

        Tuskin vois tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin vois tarkoittaa.

        Kyllä se tarkoittaa sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tarkoittaa sitä.

        Mistä sinä olet päässyt Narttumaattorin pään sisään näkemään hänen ajatuksensa?


    • Anonyymi

      Saab 92 oli virtaviivainen jo 1940-luvulla. Kehitys on sen jälkeen junnannut paikallaan.

      • Anonyymi

        Saab 96 kapeilla renkailla ja nykyaikaisella pienellä ja vähäruokaisella moottorilla on se mitä nyt tarvitaan.


    • Anonyymi

      Jos auton korkeus ja leveys kasvavat n. 41%, poikkileikkauksen pinta-ala kaksinkertaistuu.

      Siinä saa muotoilija tehdä ihmeitä, jos meinaa säilyttää ilmanvastuksen samana....

      Wikipedian mukaan rättisitikan leveys on 1480 mm ja korkeus 1600 mm.
      Tuplapinta-ala tulisi saman mittasuhteen mitoilla 2093 mm ja 2263 mm. Nykyautojen leveyden osalta ollaan jo kahden metrin luokassa, mutta henkilöautoilla korkeutta ei vielä ole 2,3 metriä sentään.

      • Anonyymi

        Siitä vaan ajamaan rättisitikalla, jos se viehättää.

        Auton ilmanvastusta pienentää myös se, että sitikalla pääsee mukavasti vain 70 - 80 km/h. Se on omiaan pienentämään kokonaiskulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä vaan ajamaan rättisitikalla, jos se viehättää.

        Auton ilmanvastusta pienentää myös se, että sitikalla pääsee mukavasti vain 70 - 80 km/h. Se on omiaan pienentämään kokonaiskulutusta.

        Tästä syystä tieliikennenopeuksia on tulevaisuudessa pakko laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä syystä tieliikennenopeuksia on tulevaisuudessa pakko laskea.

        "Saab 96 kapeilla renkailla ja nykyaikaisella pienellä ja vähäruokaisella moottorilla on se mitä nyt tarvitaan."

        Tällainen ei kelpaa kuluttajalle, eikä osa asioista kelpaa EU:lle tai yhteisöille.

        Polttomoottorikielto etenee vääjäämättä tai on etenemättä tavalla tai toisella, Saksa ei taivu nopeusrajoituksiin, sähköautojen akkukapasiteetti ei riitä pitkiin matkoihin talvella, latausasemaverkot ovat vasta aluillaan, vetyautot ovat vasta kaukana tulevaisuudessa, BMW yritti istuttaa skootterin moottoria autoon ja onnistui mutta myynti floppasi.....

        Iso auto - turvallinen auto. Iso auto - mukava auto. Pieni auto voi olla turvallinen ja mukava vain omassa luokassaan.

        Mitään ei tapahdu, ellei ole pakko. Aina kun potentiaalinen vaihtoehto, monopolia ei tule olemaan missään asiassa. Pieni ja hidas auto, jossa on kapeat renkaat - ei tule kesää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saab 96 kapeilla renkailla ja nykyaikaisella pienellä ja vähäruokaisella moottorilla on se mitä nyt tarvitaan."

        Tällainen ei kelpaa kuluttajalle, eikä osa asioista kelpaa EU:lle tai yhteisöille.

        Polttomoottorikielto etenee vääjäämättä tai on etenemättä tavalla tai toisella, Saksa ei taivu nopeusrajoituksiin, sähköautojen akkukapasiteetti ei riitä pitkiin matkoihin talvella, latausasemaverkot ovat vasta aluillaan, vetyautot ovat vasta kaukana tulevaisuudessa, BMW yritti istuttaa skootterin moottoria autoon ja onnistui mutta myynti floppasi.....

        Iso auto - turvallinen auto. Iso auto - mukava auto. Pieni auto voi olla turvallinen ja mukava vain omassa luokassaan.

        Mitään ei tapahdu, ellei ole pakko. Aina kun potentiaalinen vaihtoehto, monopolia ei tule olemaan missään asiassa. Pieni ja hidas auto, jossa on kapeat renkaat - ei tule kesää.

        Saab 96 kapeilla renkailla kelpaisi useillekin kuluttajille jos sen bensankulutus olisi vain puolet siitä mitä muilla vähäruokaisilla sitä tilavammilla ja leveärenkaisilla autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab 96 kapeilla renkailla kelpaisi useillekin kuluttajille jos sen bensankulutus olisi vain puolet siitä mitä muilla vähäruokaisilla sitä tilavammilla ja leveärenkaisilla autoilla.

        Tunaamalla sähköversio.

        Sähkömoottori: Saab 96:n vanhan bensiinimoottorin tilalle asennetaan tehokas sähkömoottori, joka tarjoaa välitöntä voimaa ja tehokasta kiihtyvyyttä.

        Pitkä toimintasäde: Sähköversiossa olisi suuri akkukapasiteetti, joka mahdollistaisi pitkän toimintasäteen ja vähäiset lataustarpeet.

        Modernit turvallisuusominaisuudet: Uudessa sähköversiossa olisi nykyaikaiset turvallisuusominaisuudet, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahti.

        Digitaaliset ominaisuudet: Sähköversiossa olisi integroitu digitaalinen infotainment-järjestelmä, joka tarjoaa helpon tavan käyttää navigointia, musiikkia ja muita älykkäitä toimintoja.

        Retrodesign: Säilytettäisiin Saab 96:n ikoninen ulkonäkö ja designelementit, mutta lisättäisiin modernia twistiä, kuten LED-ajovalot ja futuristinen sisustus.

        Ympäristöystävällisyys: Saab 96 sähköversio olisi ympäristöystävällinen vaihtoehto, sillä se ei tuottaisi päästöjä eikä kuluttaisi fossiilisia polttoaineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab 96 kapeilla renkailla kelpaisi useillekin kuluttajille jos sen bensankulutus olisi vain puolet siitä mitä muilla vähäruokaisilla sitä tilavammilla ja leveärenkaisilla autoilla.

        Esitit mielipiteen faktana.

        Moni osti Bemarin skootterin moottorilla, valmistus lopetettiin koska vielä useampi oli tuollaista autoa halumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitit mielipiteen faktana.

        Moni osti Bemarin skootterin moottorilla, valmistus lopetettiin koska vielä useampi oli tuollaista autoa halumatta.

        Bemari skootterin moottorilla onkin järjetön yhdistelmä, mutta skootterien valmistusta ei ole lopetettu eikä lopeteta, vaikka moni ostaa skoottereita ja vielä useampi ei sellaista halua, ja ihan sama pätee moneen muuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bemari skootterin moottorilla onkin järjetön yhdistelmä, mutta skootterien valmistusta ei ole lopetettu eikä lopeteta, vaikka moni ostaa skoottereita ja vielä useampi ei sellaista halua, ja ihan sama pätee moneen muuhun.

        Kuten järjetön on mielipide siitä, että moni haluaisi Saab 96 kapeilla renkailla.

        Tai mielipide siitä että Citroen Cv:n kaksisylinterinen moottori, kapeat renkaat, rättikatto ja 80 km/h-huippunopeus on parasta, mitä autoilija voi saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten järjetön on mielipide siitä, että moni haluaisi Saab 96 kapeilla renkailla.

        Tai mielipide siitä että Citroen Cv:n kaksisylinterinen moottori, kapeat renkaat, rättikatto ja 80 km/h-huippunopeus on parasta, mitä autoilija voi saada.

        Kyllä moni ostaisi tuon sukkulan muotoisen auton kapeilla renkailla kun niillä saisi huomattavan pienen bensankulutuksen ja silti riittävän suorituskyvyn, mutta ostamalla bemarin skootterin moottorilla saa vain huonon yhdistelmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten järjetön on mielipide siitä, että moni haluaisi Saab 96 kapeilla renkailla.

        Tai mielipide siitä että Citroen Cv:n kaksisylinterinen moottori, kapeat renkaat, rättikatto ja 80 km/h-huippunopeus on parasta, mitä autoilija voi saada.

        Järjetön mielipide on se että tuotteen valmistus lopetettaisiin muka sen vuoksi että moni ostaa niitä mutta vielä useampi ei sellaista halua, koskapa lähes kaikki tuotteet on sellaisia että moni niitä ostaa mutta vielä useampi ei niitä halua. Ei meinaan ole montaa tuotetta joita useimmat ihmiset haluavat ostaa ja vain vähemmistö ei halua ostaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3514
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2146
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1692
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1577
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1414
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      291
      1297
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1131
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1131
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1117
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      966
    Aihe