Moottori Polkupyörään

TeMMa

Miten saisin toimivan moottorin polkupyörään esim:
sähkö moottorin. Minulla on 14.4 voltin akku
pärjääkö sillä jos laittaa jonkun moottorin kiinni.

43

21844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aprikoinut

      Pelkkänä moottorina myytävät moottorit voivat olla kalliitakin. Halpahalleista saa kuitenkin pikkurahalla akkuporakoneita, joissa on moottorin perässä alennusvaihdekin! Tarvitsee vain miettiä poran kiinnitys pyörän runkoon ja lopullisen voimansiirron järjestäminen ja sen välityssuhde.

      Vauhdilta ja mäennousukyvyltä ei kannata odottaa liikoja. Jos taas asennat tuollaisen porakoneen moottoria tuntuvasti tehokkaamman moottorin, tyhjenee pieni (?) akkusi alta aikayksikön.

      Täydellä nimellisjännitteellään käytettävä moottori voi raskaassa kuormituksessa joka tapauksessa ylikuormittua ja ylikuumentua. Voisi olla ideaa hankkia hieman akun jännitettä korkeammalle jännitteelle (tässä tapauksessa 16-18 voltille) tehty moottori. Se ei anna 14,4 voltilla aivan täyttä nimellistehoaan, mutta ehkä "riittävästi" kuitenkin.

      Tehon riittävyys onkin sitten monipiippuinen asia. Mistään polttomoottorikäyttöisen mopon suorituskyvystä ei voi olla puhettakaan.

      Asiallisen tehoinen moottori edellyttää akulta melkoista kapasiteettia. Auton käynnistysakulla (12 V ~60 Ah) ja esim. 14,4 voltin porakoneen moottorilla saattaisi pötkiä pitkällekin. Akku on silloin jo kohtalaisen painava polkupyörään (eikä rikkihappoa sisältävä lyijyakku ole ihan ongelmaton turvallisuudenkaan kannalta).

      Laitteiden laillisuuteen tieliikenteessä en ota kantaa.

      • TaMMa

        Minulla on jo akkuporakone mut pari ongelmaa on siinä miten se kiinnitetään siihen. Ja miten sen saa kulkemaan lähemmän 45km/h sen ei tarvitse kiihtyä kovinkaa lujaa. Mutta miten saisi koko akun käyttöön tähän pyörään ettei sitä energiaa menisi turhaan.


      • Aprikoinut
        TaMMa kirjoitti:

        Minulla on jo akkuporakone mut pari ongelmaa on siinä miten se kiinnitetään siihen. Ja miten sen saa kulkemaan lähemmän 45km/h sen ei tarvitse kiihtyä kovinkaa lujaa. Mutta miten saisi koko akun käyttöön tähän pyörään ettei sitä energiaa menisi turhaan.

        Kiinnitys kai on ongelmista pienimpiä, jos on vähääkään pellepelottoman vikaa.

        Unohda sähkökäyttöisellä polkupyörällä tuo 45 km/h! Jos edes puolet siitä (tasaisella), niin saat olla tyytyväinen.

        Olen minä ajanut fillarilla paljonkin yli tuon 45 km/h - ja ilman sähköisiä apuja - mutta siinä oli parin kilometrin matkalla laskua yli 150 metrin verran.

        Saisikin olla melkoinen sähkömoottori, joka kiskoisi pyörän kuskin akun/akut itsensä samaa mäkeä YLÖSpäin 45 km/h!


      • aluksi...

        Tuon akkuporakoneen kannalla olisin minäkin.
        Se tulisi asentaa kitkarullalla vetämään renkaasta, tuollainen välitys on helppo ja halpa rakentaa, sen välitystä voi pikku askartelulla muuttaa ja mitään kovin arvokasta ei mene pilalle.

        Takavuosina markkinoitiin venäläistä polkupyörän apumoottoria, noita oli kahden laisia. Toinen veti kitkarullalla eturenkaasta ja toinen taas ketjuvedolla takarenkaasta.
        Noita apumoottoreita tiedän tuolta tuodun matkamuistona myöhemminkin.

        Joskus 60- luvulla sain nähdä, kun naapurin mies oli rakentanut soutuveneeseensä moottorisahasta moottorin.
        7000 kierrosta pienelle potkurille tuotti merivedessä komean vaahtovanan, vaikkei vene hurjasti kulkenutkaan, sen sijaan laitteesta lähti todellinen työn ääni,,, kuin paksua tukkia olisi katkaistu.


    • jonttu

      Minä olen joskus miettnyt miten saisi polkupyörästä lentokoneen. Ongelmahan on lähinnä voiman siirto, ei niinkään itse pyörä, sillä pyörän runkoon on mahdollista kiinnittää monellakin tapaa siipitaso sekä peräsimet tietyn pituisen puomin päähän.

      Poljettavia lasten autoja on ollut iät ja ajat, mutta poljettava lentokone olisi oikein hauska "kesälelu". Sitä voisi aamulla päräyttää ylös vaikka ruohopäällysteiseltä jalkapallokentältä Turussa ja laskea illan suussa vaikkapa Oripäähän koko päivän nostoissa pyörimisen jälkeen.

      Polkuvedon välittäminen potkurille on kuitenkin ongelma, nimittäin lentokonehan vaatii jonkun verran sitä jatkuvaa tehoa noustakseen ilmaan. Toinen juttu on sitten lupakirjakysymys... tarvitsisiko poljettavaan urheilulentokoneeseen minkäänlaista lupakirjaa Suomessa? Ota siitäkin sitten selvää...

      Jos olisin tarpeeksi Pelle peloton niin lähtisin suunnittelemaan poljettavaa lentokonetta. Valitettavasti en kuitenkaan ole insinööri.

      • Insinööri

        Kiinnitettyäsi peräsimet ja siivet tietyn pituisten puomien päähän kuten nerokkaasti olet oivaltanut ehdotan potkurille seuraavaa.

        Hanki jostain autoromuttamosta auton jäähdyttäjän tuuletinpropelli. Se kyllä riittää polkupyörälentokoneeseen. Kiinnitä propelli pyörän takapakkarille työntöpotkuriksi. Kytke se kitkapyörällä fillarisi takapyörään jolloin polkemalla pyörääsi saa potkuri täyden voiman.

        Polkupyörälentokone ei tarvitse lupakirjaa.

        Onnea kesäisille lentoretkillesi kauniin kesämaiseman yläpuolella.


      • jo 70 luvulla

      • Aprikoinut

        >Valitettavasti en kuitenkaan ole insinööri.

        Minä taas valitettavasti olen – tai en koe olevani, mutta sellaisen tutkintotodistuksen ovat koulutusviranomaiset minulle mielenhäiriössään myöntäneet. Silloin yli neljännesvuosisata sitten paperin taisikin saada vielä helpolla!

        Olin 41 vuotta sitten ensimmäisessä kesätyöpaikassani. En muista, miten korkealentoisia juttuja tulin ääneen kaavailleeksi. Vähän minua vanhempi ja kokeneempi kaveri joka tapauksessa opetti minulle arkirealismia seuraavin sanoin:

        "Jos minulla olisi noin hyvä mielikuvitus, niin lentäisin muuripadalla Amerikkaan!"


      • Jussi

        Pyöräilijänä on tullut tutustuttua(!) Sekä sähköpyörään että poljettavaan lentävään vehkeeseen, tosin viimeksimainittuun vain lehtien välityksellä. Ensinnäkin, se sähköpyörä: Asetukset sanovat, että sähkömoottorille ei saa olla mitään ulkoista säätöä, vaan sen on vain avustettava polkemista ja sen (sähkömoottorin) on tiputtava pois pelistä 25km/h nopeudessa. Markkinoilla on useita malleja. Sitten se lentovehke: Polkukoneella on lennetty Englannin Kanaalin yli. Luulisi äkkiä, että siitä vaan kaikki muutkin lentelemään, mutta kyseinen lento todisti, että jokapojan lentolaitetta ei tule. Se oli huippukallis huipputeknologian kertakäyttölaite, jota polki ammattipyöräilijä.


      • poljettava lentokone

      • oksupoksssu

        jos "lentokoneesi" nouseeyli 3 metriin se luokitellaan lentokoneeksi :D


      • moi vaan

        Lupakirjaa et tarvitse jos härvelisi painaa vähemmän kuin 70 kiloa


    • puuhapete

      moottorisahan moottori pyörään.vaan kun ei tunnu mistään saavan mootoorisahaa halvalla

      • TaMMa

        Kyllä on käynyt itellänkin mielessä tommonen moottori saha, muutta tarkoitatko polttomoottori
        vai sähkömoottori. Tuskin sähkömoottoria ei sinulla varmaan 50 kilon akkua ole!


      • Lujaa
        TaMMa kirjoitti:

        Kyllä on käynyt itellänkin mielessä tommonen moottori saha, muutta tarkoitatko polttomoottori
        vai sähkömoottori. Tuskin sähkömoottoria ei sinulla varmaan 50 kilon akkua ole!

        Itsellä polkupyörässä kiinni nissan sunnunyn 1.6 starttimoottori ja hyytelöakku huiput noin 65 km/h eikä hyydy.Ei kannata koettaa polkupyörän ketjuilla suosiolla täytyy laittaa joko mikroauton ketjut tai sitten mopon.


      • Hep

        Osta mopo siinä on moottori valmiina ;).


    • Hep

      Olen usesasti miettinyt miksi lastenrattaisiin ei vielä ole suunniteltu sähkömootoria, joka auttaisi äitejä ja isiä ylämäessä. Mielestäni moottoreiden puuttuminen johtuu siitä ettei äitit ole tarpeeksi laiskoja. Eli kaikki keksinnöthän johtuu laiskuudesta. Esim. polkupyörään moottori idea johtunee laiskuudesta polkea sitä pyörää.

      • joopa joo

        Minä taas olen hahmotellut sähkömoottorin sijoittamista kuntopyörään. Pääsisi paljon helpommalla päivittäisistä treeneistä eikä edes tulisi hiki.


    • polkemiseen kyllästynyt its...

      nyt 2007 on tulossa usa ssa, ja ehkä eurooppaankin sellainen etupyörä, jossa on pieni polttomoottori. sen saa asennettua alle 15 minuutissa mihin tahansa aikuisten polkupyörään. polttoaineenkulutus 1,5 litraa sadalla, nopeus 30 kmh, äänitaso 65 desibeliä. hinta jotain 450 dollaria.

      www.revopower.com sieltä lisää uudesta keksinnöstä. Jänitettäväksi jää, miten suomen viranomaiset ampuvat tämänkin idean käyttölaillisuuden alas vetoamalla vakuutusmaksuihin, kypäräpakkoon, katsastukseen, tyyppihyväksyntään ja muuhun mauttomaan byrokratiayhteiskunnan levämassaan.

      tietysti voi ajella öisin ja salaa, ja sammuttaa moottorin jos näkee poliisiauton tulevan vastaan. moottorihan ei näy ulospäin, kun se on koteloitu vanteeseen, mutta pakokaasu näkyy.

      niin tai näin, niin halpa ja toimiva laite on siis teoriassa tulossa markkinoille, mutta vain muun maalaisille kuin suomalaisille.

      • polkupekka

        mulla on semmonen marvil maastopyörä jossa on pikku sähkömoottori eturenkaassa.se o muuten hyvä mutta kun ajan talvella niin ei meinää kulkea kun pyörän paino on enimmäkseen takana. eikä tämä ongelma esiinny pelkästään talvella vaan myös kesällä esim. hiekalla kun nousee ylämäkeä


    • jkl

      mulla olis jo moottori (ei ole sähkö käyttöinen)
      en vaan tiiä mihin sen laittais pyörään kiinni ja miten.

      • Itse ostin minimoton moottorin, jossa keskipakos kytkin, moottori kiinnitetty tarakalle, ja ketjulla polkimien kautta moottoriin ja moottorista takarenkaalle tehtynä ketjustosta v mallinen, jolloin pyörää voi polkea normaalisti, ja avittaa moottorilla, , ja taka vaihtaja pelaa vielä ihan normaalisti, kun ajaa ja vaihteita vaihtaa, aika hyvä on myös tuo kone laittaa kiinni sellaiseen rumpuvaihteiseen pyörään, voit laittaa polkimien tilalle moottorin, ja teräs runkoon saa vielä pukinkin rakennettu, eturatas vaan tarpeaksi pieni, ja vaihtaessa ei kannata kaasua käyttää, koska korauttaa vaihteet samantien lukkoon, siitä hyvä aloittaa ,kävele honkonggii ja osta minimoto


      • Vuosia suunniteltu
        Arzkab kirjoitti:

        Itse ostin minimoton moottorin, jossa keskipakos kytkin, moottori kiinnitetty tarakalle, ja ketjulla polkimien kautta moottoriin ja moottorista takarenkaalle tehtynä ketjustosta v mallinen, jolloin pyörää voi polkea normaalisti, ja avittaa moottorilla, , ja taka vaihtaja pelaa vielä ihan normaalisti, kun ajaa ja vaihteita vaihtaa, aika hyvä on myös tuo kone laittaa kiinni sellaiseen rumpuvaihteiseen pyörään, voit laittaa polkimien tilalle moottorin, ja teräs runkoon saa vielä pukinkin rakennettu, eturatas vaan tarpeaksi pieni, ja vaihtaessa ei kannata kaasua käyttää, koska korauttaa vaihteet samantien lukkoon, siitä hyvä aloittaa ,kävele honkonggii ja osta minimoto

        Saisitkohan tästä kuvaa tänne? Vuosia olen näitä miettinyt minäkin ja nyt pitäisi kyllä se toteuttaakin.


    • pelle peloton

      otat jostain tietsikasta tuulettimen ja teet sen akulla toimivaksi.sitten siihen nopeudensäädin(jonka saa tehtyä ite).sit sen nopeudensäätimen asentaa ohjaustankoon ja siinä sulle toimiva sähköpyörä.

      • pojat ei

        mulla ois 650watin sähkömoottori. pyörimisnopeus 1500rpm, pyörästäni tulle hihnavetoinen, pitää välityksiä muuttaa vähän pienemmäksi niin riittää vääntö paremmin.. mut tavoitteena se 70km/h ;))
        pyörään tulee auton 60Ah akku ja tietenkin invertteri koska moottori toimii 230V..
        Ajoaikaa ei mahottomia akusta riitä mutta vähän jotai säätöhommaa siihen ni kyllä sillä aina muutaman tunnin ajelee/lataus..


    • tehoa löytyy

      Ompas vanha aloitus kun 2005 tehty. Anyway.

      Startti moottori antaa joka 6-8hp joka lähettää pyöräsi vaikka kuuhun..

      Pikkuisen moottoria säätämällä teho olisi parempi, siis ei noin iso, jolloin akkukin piisaisi pidempään. Lentokoneissa käytetään hyytelöakkuja, ei vuotoja eikä roiskeita, ovat vaan kalliita.

      • akkumalaattoria !

        Polkupyörän eteen asennetaan propelli joka pyörittää generaattori dynamoa. Tästä dynamosta viedään sähköjohto takapyörään asennettuun sähkönmoottoriin.
        Kun generaattoridynamoksi valitaan tarpeeksi voimaksa, esim 1, 5kilowatin suuruinen, niin sillä voidaan pyörittää yhtä suurta sähkömoottoria.
        1,5 kilowattia on noin 2 hevosvoimaa ja pyörä kulkisi sillä noin 45 km tunnissa.


      • tietä
        akkumalaattoria ! kirjoitti:

        Polkupyörän eteen asennetaan propelli joka pyörittää generaattori dynamoa. Tästä dynamosta viedään sähköjohto takapyörään asennettuun sähkönmoottoriin.
        Kun generaattoridynamoksi valitaan tarpeeksi voimaksa, esim 1, 5kilowatin suuruinen, niin sillä voidaan pyörittää yhtä suurta sähkömoottoria.
        1,5 kilowattia on noin 2 hevosvoimaa ja pyörä kulkisi sillä noin 45 km tunnissa.

        www.finbike.fi puoltoista ltr satasella, jopa alle. Itellä on toi. :D kysykää jos tarttette apuu








        email: [email protected]


      • Einsein
        tietä kirjoitti:

        www.finbike.fi puoltoista ltr satasella, jopa alle. Itellä on toi. :D kysykää jos tarttette apuu








        email: [email protected]

        no laita kuule auton moottori pieneen perä kärryyn perään niin vittu kyllä kulkee niin lujaa et ei siitä ainakaan oo puute mää ainakin viritin moottori sahan tarakalle hitsasin kii ja laitoin mopon ketjut kyl se vähän tärisee mut ei hiljene ylä mäessä ostin käytettynä sen moottorin niin 35 e tuli maksamaan pitäs kai virittää siihen vielä isompi tankki mut siinä on ongelma se on laiton pyörässä ei saa olla yli 25 kulkeva moottoria lukekaa wikipediassa


      • Anonyymi
        Einsein kirjoitti:

        no laita kuule auton moottori pieneen perä kärryyn perään niin vittu kyllä kulkee niin lujaa et ei siitä ainakaan oo puute mää ainakin viritin moottori sahan tarakalle hitsasin kii ja laitoin mopon ketjut kyl se vähän tärisee mut ei hiljene ylä mäessä ostin käytettynä sen moottorin niin 35 e tuli maksamaan pitäs kai virittää siihen vielä isompi tankki mut siinä on ongelma se on laiton pyörässä ei saa olla yli 25 kulkeva moottoria lukekaa wikipediassa

        Miten se vitun vauhti polkupyörään vaikuttaa?


    • jjjlll

      mäkin oon yrittä'nyt samaa

    • Nikko 12V

      Siinä on valmiiksi yleensä jo nopeuden säätö, suunnan vaihto ja alennusvaihde. Ja ne yleensä kestää aika kovaa rääkkäystä. Niitä löytyy sekä 12V että 18V malleja. Valitse se 12V malli.

      Akuksi kannattaa ostaa LiPo-akku (Lithium Polymer). Niissä on painoonsa ja kooonsa nähden huimasti energiaa.

    • testattu on

      Tein sähkökäyttösen polkupyörän. Laitoin siihen kiinni ford fiestan tuulilasinpyyhkimien moottorin. Akkuna toimii auton akku, mutta ajattelin vaihtaa sen porakoneen akkuun, koska se on nopeampi ladata. Akku on kiinni tarakassa nippusiteillä ja hyvin pysyy.

      Pyöränä toimii vanha boss -maastopyörä. Ratasvaihteiseen oli helpompi rakentaa, koska rattaat ainakin riittää. Moottori on kiinni rungon etuosassa ja hitsauksia ei tarvittu ollenkaan. (Moottori yllättäen kiinni nippusiteillä.)

      Off/On -kytkimeksi laitoin Citroen BX:n penkinlämmittimen kytkimen. Aion vielä ainakin maalata pyörän ja kokeilla eri akkuja. Kuvia tulee ehkä myöhemmin.

    • Todellinen asia on

      että:
      Kannattaa vaan suosiolla ostaa mopo, koska sähkömoottorista ei lähe tehoja.
      Jos lähtee, niin akku (vaikka 12V 60Ah) tyhjenee heti. Saati sitten porakoneen akku.
      Porakoneen moottori ei jaksa pyöriä jos ite istuu kyydissä.
      Unohtakaa kaikki pikkuakut, sais olla vähintään 2 autonakkua ja auton starttikin voi aika nopeasti kärähtää, kun se on tarkoitettu auton käynnistykseen. Jos rääkkää starttia 10 minuuttiakin, varmana palaa käämilanka poikki!
      Ja miettikää, että ihmisessä on noin 1 hevosvoima ja mopossa 1,5 - 2,5. Eli ei kannata tehä mitää sähköpyörää.
      Mopo on paras vaihtoehto!

      • tehopiikit

        Ihmisestäkin voi lähteä mutta vain hetkellisesti useankin hevosvoiman teho. Hevosesta vielä paljon enemmän ja jaksaakin sen vähän pidempään.


      • 3+13
        tehopiikit kirjoitti:

        Ihmisestäkin voi lähteä mutta vain hetkellisesti useankin hevosvoiman teho. Hevosesta vielä paljon enemmän ja jaksaakin sen vähän pidempään.

        Hevosvoima on alunperin pyritty määrittämään sellaiseksi tehoksi, jolla hevonen pystyy työskentelemään koko päivän.


    • jähdytys

      he muute kuika pitkään tollanen auton startti kestää yhtenäistä käyntiä et pitäiskö tota jäähdyttää 4 tunnin yhtenäisen käynnin aikana tehoa olis noin 3kw ja kuormitettais 2kw et pitäiskö tehdä jokin vesi jäähdytys putkella ton moottorin ympärillre vaikka mopon jäähdyttimellä ja lähtiskö toi pyöra keula pystyssä matkaan

    • Keijjjjo

      V*ttu mitä uunoja :D

    • Insinööri lehtinen

      Ainahan voit tilata kiinasta setin joka sisältää sähköistetyn vanteen, kaasukahvat, akkupaketin yms. maksaa noin 100€

      Muista kuitenkin Suomen hauska laki:

      Maks 250w kone joka toimii poljettaessa, lasketaan polkupyöräksi, saa siis ajaa minkä ikäisenä vain ja kännissä.

      maks 1000w kone joka toimii myös silloin kun ei polje, lasketaan pienitehoiseksi mopoksi, saa ajaa vain 15v täyttänyt (ei vaadita korttia) ja ei saa ajaa kännissä.

      huippunopeus molemmissa sa(isi) olla 25km/h

    • Ainstaina

      Mullon kuuraketti. Unohda sähkökonkeli. Heippa

    • kunnosta_huolta

      Ei polkupyörä tarvitse mitään moottoreita. Polkupyörän käyttäjän pitää huolehtia omasta kunnosta. Syö terveellisesti ja vahvista jalkojen lihaksia sopivalla jumpalla.

      Liikunta pitää ihmisen sopivassa kunnossa varsin pitkään. Ja sitten kun tulee joskus aika sille rollaattorille tai sähkömopolle sitten siirrytään sen käyttäjäksi. Tähän siirtymisaikaan ihminen voi itse vaikuttaa paljonkin.

      Ikääntyminen ja sairaudet tuovat tietysti ikäviä seuraamuksia ihmiselle. Passiivinen vähäinen liikunta ainakin nopeuttaa seuraamusten tuloa.

    • kunto_polkija

      Kyllä polkupyörä vielä kulkee "läskisoosin ja kaurapuuron voimalla". Muista syödä, näin minäkin jaksan kulkea työmatkat polkupyörällä kesät ja talvet.

      Minun työkunto ei ole polkumyynnissä (alemyynnissä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe