Uskomatonta minkälaista sontaa myydään pullana nykyään kaupassa. Pulla – joka sentään on perinteisesti ollut eräs mm. ulkomaalaisten pitämistä suomalaisista eineistä.
Kaupan pullassa, ei käytännössä enää yhdessäkään mitä marketeista saa, ole maitoa, voita tai kananmunaa. Onko tämä vähemmistön diktatuuria vai mitä. Tekevät kahvileivonnaisia sydän- ja verisuonitautisille laktoosi-intoleranteille kananmuna-allergikoille. Järjetöntä. Puhumattakaan siitä, miten paljon halvempaa on käyttää margariini voin sijaan, vettä maidon ja emulgointiainetta kananmunan.
Okei, okei... mikset leivo itse, mikset leivo itse, kuulen jo! Ei aina jaksa hyvät ihmiset.
In memoriam pulla
58
17876
Vastaukset
- pullaani
Ainakin sellainen kaupan pullapitko kun Pitkojen pitko on ihan hyvää (mutta siinä ei ole rusinoita!!!!). En muista leipomoa, enkä tiedä että mistä se on tehty, mutta minusta hyvää. Kokeile...
- Konditor/bagare
siellä Suomessa leivota esim. konditoreissa myyntiin hyviä kotimaisia perinne pullia? Minä ainakin leivon todella aidoista aineksista maitoa, voita, munaa jne. oikein herkku pullia ja lisäksi sitten ne pullat jotka sopivat allergikoille ja niille joilla on intoleranssi joitakin aineita kohtaan.
Osta oman paikkakuntasi leipomotuotteita ja jos heillä ei ole aitoa pullaa niin pyydä että leipovat, kyllä se käy kaupaksi.
- Pekka
Fazerin Juhlapitko ainakin maistuu erittäin hyvältä.
Niin uutena kuin hieman kaapissa seisoneenakin. - mmm-m
Saispa sitä ihanaa pullaa jota tuossa kuvassa on,
aaahh olisipa jo laskiainen- Niimpä..
Pitääkö teidän keskustella tällaisista herkullisista jutuista kun me muut ollaan laihiksella??? :`(
- mättää, ei mätä, mättää..
Niimpä.. kirjoitti:
Pitääkö teidän keskustella tällaisista herkullisista jutuista kun me muut ollaan laihiksella??? :`(
raskausajan diabeteksella..
- tytsy
Mielestäni asia on jokseenkin toisinpäin kuin väität. Itse maitoallergikon äitinä olen huomannut että maidotonta on tosi vaikea saada. Aina on lisätty vähintäänkin maitojauhetta juuri se ikävä minimi eli alle 1% joka meillä on liikaa. Sillä ei ole kuitenkaan koostumuksen/maun kanssa mitään tekemistä.
Mielestäni olisi vain hyvä jos kaikki kahvipöydässä olijat voisivat nauttia samoista herkuista, eikä aina sanoa että tämä on sulle ja tuota et sinä voi ottaa. Asiaa vain ei ymmärrä jos se ei ole itseä koskeva, eikä tiedä allergioista. Allergiaan on yleensä itse syytön, eikä niitä rajoituksia voi itse valita. Kaikkeen tottuu kuitenkin, myös siihen TONTON- pullaan. Totuus on se, että vaikka tuote on maidoton, laktoositon tai sokeriton, se EI ole hajuton, väritön ja mauton!
hyviä kahvihetkiä, pullan kera tietenkin! ;o)- voi takaisin ja sokeri
sais sitä olla keskustelun aloittajan vaatimaa kunnon pullaakin olemassa. On sillä sentään merkitystä maun kannalta, että mitä pulla sisältää. Onneksi jotkut leipomot tekee vielä kunnollista pullaa.
Sama ongelma alkaa olla kaiken muunkin ruuan kanssa. Voita ei käytetä ja limppareissa on kaikenmaailman light- merkintöjä, joita ei aina huomaa ennenkuin maistaa tuotetta kotona. - härkä
voi takaisin ja sokeri kirjoitti:
sais sitä olla keskustelun aloittajan vaatimaa kunnon pullaakin olemassa. On sillä sentään merkitystä maun kannalta, että mitä pulla sisältää. Onneksi jotkut leipomot tekee vielä kunnollista pullaa.
Sama ongelma alkaa olla kaiken muunkin ruuan kanssa. Voita ei käytetä ja limppareissa on kaikenmaailman light- merkintöjä, joita ei aina huomaa ennenkuin maistaa tuotetta kotona.Ne tekstit on tarkoitettu luettaviksi. Itse muna-allergisena joudun lukemaan jokaikisen.
- mitkä
härkä kirjoitti:
Ne tekstit on tarkoitettu luettaviksi. Itse muna-allergisena joudun lukemaan jokaikisen.
tekstit?
- Tieto on valtaa
mitkä kirjoitti:
tekstit?
Varmaan kuule tuoteselostetekstit. Niissä on paljon hyödyllistä tietoa esim. diabeetikoille. Terveet ihmiset eivät niitä tietenkään lue.
- pullaa
Niin kyllähän se niin on että kun kaupan pullapussin avaa, tulee ensimmäiseksi pussista hiivan haju. Pulla on nykyään vettä, vehnäjauhoja ja paljon hiivaa, että pullista saadaan kauniita ja hyvin nousseita.
- Konditor/bagare
paljon hiivaa mitä taikinaan laitetaan se on kait kotipullassa sama määrä 100g hiivaa yhteen litraan maitoa. 4 munaa ja 400g margariiniä 400g sokeria tämä ei herkkupullataikina vaan aivan tavallinen.
- mamma
Kuuleppa Eekvist, tein itse kivan löydön raakapakastealtaasta K-kaupastamme. Euroshopperin vehnäpullapussi 16kpl/1.99 ovat todella maukkaita. En ole kyllä lukenut millä on leivottu, mutta meillä ainakin maistuu. Ja kun paistaa ohjeen mukaisesti niin ei tule kovia ja kuivia.Meillä on nykyisin aina tuoretta pullaa lautasella.
- anna
Samaa mieltä, tosi hyviä noi euroshopperin pakastepullat. Ihanan pehmeitä ja meheviä, suosittelen!
- kadonnut ammattitaito
mielestäni kauppa kuin kauppa myy toiselta puolen Suomea rahdattuja viikon vanhoja rönttösiä jotka ovat kuin takahuoneessa 15-vuotiaan kesätyötekijän aikaansaannoksia mopon ostoa varten.
- ette...
leivo itse pullaa? Silloin saa minkalaista haluaa. Jokaisen vehnäjauhopussin kyljessä on teko-ohje. Minä leivon kylläkin vesi/maito seokseen, kun maitoon leivottu pulla närästää. Leivon myös hapantaruisleipää, -hiivaleipää, sämpylöitä (eilen), rieskaa ja joskus pullaa. En syö kuin kerranpari viikossa pullaa. Kesäaikaan tulee leipää ostettua, mutta muulloin teen ihan itse. Yleiskoneella teen taikinan ja sähköuunissa paistan. Uunin pohjalle olen laittanut tulikivestä kaksi laattaa pohja-arinaksi. Aina minua on kiinnostanut leipominen ja olen muuten mies!
- mamma
Kyllä sitä itsekin leivotaan, mutta joskus on kiva ostaa valmiitakin ja varsinkin näin kesällä. Sitä on tähän keski-ikään mennessä ehditty jo niin paljon leipoa ja laittaa ruokaa, että joskus haluu lintsata siitä hommasta. Kun tää Suomen kesäkin on niin lyhyt.
- Pulla
Lisäksi kaupan leivonnaisiin käytetään kovetettua kasvirasvaa, joka on paljon pahempaa myrkkyä ihmisen elimistölle kuin tyydyttynyt rasva.
Varokaa transrasvatuotteita!- Pena
Eipä tee mieli pullaa eikä muitakaan tyhjää energiaa sisältäviä tuotteita. Ihmettelen joskus, miksi ihmiset viitsivät maksaa ravintoköyhästä vehnäjauhosta tehdyistä tuotteista. Ne vain nostavat nopeasti veren sokeripitoisuutta ja sitten se sokeri muuttuu rasvaksi ja tekee syöjästäkin yhtä pullamössöä.
- Danish pastry
Pena kirjoitti:
Eipä tee mieli pullaa eikä muitakaan tyhjää energiaa sisältäviä tuotteita. Ihmettelen joskus, miksi ihmiset viitsivät maksaa ravintoköyhästä vehnäjauhosta tehdyistä tuotteista. Ne vain nostavat nopeasti veren sokeripitoisuutta ja sitten se sokeri muuttuu rasvaksi ja tekee syöjästäkin yhtä pullamössöä.
Oletko tullut ajatelleeksi että se mitä toiset syövät ei kuulu sinulle pätkääkään.
- minä
Pena kirjoitti:
Syötköhän makkaraakaan,sekin on pelkkää jauhomössöä.
- Pena
Danish pastry kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että se mitä toiset syövät ei kuulu sinulle pätkääkään.
Ei kuulukaan, mutta se monesti näkyy päällepäin.
- pasuna
Pena kirjoitti:
Niin tuo mistä mainitsit pitää paikkansa.Näin diabeetikkona sen huomaa.Kun iltapäivällä kahvin kanssa hieman pullaa,niin on sokerit tosi korkealla illalla.Siihenkin muuten jää kiinni,niin totta kuin se onkin.Kun tässä olen ajatellut itse leipoa nisusta ja ohjeita katsellut.En todellakaan ihmettele,miks kansa turpoo.Toisaalta en myöskään löydä sellaista ohjetta;joka olisi diabeetillokin armollinen.Siis luovun moisesta ja teen grahamleipää.Hyviä tulevia talven odotuksia!
- 2 lapsen äiti
Periaatteessa pullaan ei tarvitse käyttää maitoa, tai kananmunaa. Ilmeisesti tuo maidon laittaminen pullaan on jäänne ajoilta jolloin taloissa oli lehmiä ja piti keksiä minne sitä maitoa laittaa ettei tarvitse heittää hukkaan. Kanamuna on kanssa täysin tarpeeton pullataikinassa. Jos pullan osaa leipoa hyvin niin näitä asioita ei edes huomaa! Sen sijaan perinteinen voi kuuluu mielestäni ehdottomasti pullataikinaan. Itse leivon kotona pullan, kun kaupan pullasta puuttuu usein rusinat ja raesokeri päältä. Usein kaupan pullassa raesokeri on korvattu mantelirouheella.
Sitä paitsi itse leivottu pullaa tekee ainakin meidän perheessä takuulla kauppansa ja uskon, että myös lapsilleni jää mukavat muistot lapsuudesta, kun kotona oli pullan tuoksua ja sai auttaa äitiä leipomisessa.- kansatieteilijä
Itse asiassa maidon käyttö pullassa ei suinkaan johdu siitä, että maitoa olisi aikoinaan ollut liikaa; päinvastoin maito oli arvokas raaka-aine jo siitäkin syystä, että sitä oli saatavana ainoastaan kesäisin (lehmät olivat talvisin ummessa). Pulla oli vielä 1800-luvulla juhlaherkku, jota tarjottiin lähinnä kranssina hääjuhlissa sekä nimi- ja syntymäpäivillä.
Mutta olen kanssasi samaa mieltä, että hyvää pullaa tulee myös ilman maitoa ja kananmunaa. Itse olen tehnyt myös vegaanisia pullia, joissa korvasin maidon soijamaidolla (riisi- tai kauramaito käynee yhtä hyvin) ja munan vesi-siirappiseoksella. Hyvää oli, kunhan antoi pullan jäähtyä kunnolla, niin, että soijan ominaismaku ei maistunut läpi.
Itse olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että kunnon pulla vaatii ainoastaan paljon kardemummaa, kaikki muu on korvattavissa. - Neiti N
kansatieteilijä kirjoitti:
Itse asiassa maidon käyttö pullassa ei suinkaan johdu siitä, että maitoa olisi aikoinaan ollut liikaa; päinvastoin maito oli arvokas raaka-aine jo siitäkin syystä, että sitä oli saatavana ainoastaan kesäisin (lehmät olivat talvisin ummessa). Pulla oli vielä 1800-luvulla juhlaherkku, jota tarjottiin lähinnä kranssina hääjuhlissa sekä nimi- ja syntymäpäivillä.
Mutta olen kanssasi samaa mieltä, että hyvää pullaa tulee myös ilman maitoa ja kananmunaa. Itse olen tehnyt myös vegaanisia pullia, joissa korvasin maidon soijamaidolla (riisi- tai kauramaito käynee yhtä hyvin) ja munan vesi-siirappiseoksella. Hyvää oli, kunhan antoi pullan jäähtyä kunnolla, niin, että soijan ominaismaku ei maistunut läpi.
Itse olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että kunnon pulla vaatii ainoastaan paljon kardemummaa, kaikki muu on korvattavissa.Pullataikinassa kananmunaa ei tarvitse korvata millään. Pitää laittaa vaan vähän vähemmän jauhoja.
- Pullapuksu
Niin. Olisiko kaupan pullassa tarkotus saada se säilymään poistaen kaikki parhaat ainekset ;)
Mutta minä en itke vaan viikonloppuna leivon pakkaseen reilusti pullaa ja sieltä on hyvä sitten yllättää vieraita (ja varsinkin mieskokelasta) ihan oikealla pullalla!! Ovat olleet niin otettuja että en aio taitojani heittää hukkaan! Kokeilkaa muutkin, suosittelen, sillä näyttää olevan, että aika moni ei enää saa kunnon kotipullaa kun harvoin ja nauttivat suunnattomasti sitä saadessaan.. :D - laiheliini
Itse olen kyllä kaivannut muunlaisia leivonnaisia ja sillä rintamalla tarjonta on mielestäni tosi surkeaa ja kallista. JA silloin kun sitä hammasta alkaa kolottaa täytyy sitten vaan jaksaa alkaa itse leipomaan.
Pullasta sen verran että hyvään pullaan ei kuulukaan laittaa maitoa! Ei ennenvanhaan eikä tänäkään päivänä!- pööpötti
Eiköhän se ole niin että jokainen taplaa tyylillään, jonkun mielestä pullaan kuuluu maito, toisen mielestä margariini voin sijaan.
Täytyy kyllä itse ammattilaisena sanoa että teollisessa leivonnassa täytyy ottaa huomioon säilyvyys joka osaltaan vaikuttaa tietysti tuotteen makuun ja rakenteeseen. Ja tietysti erikoisruokavaliot, nykyään kun on halvempaa tehdä lähes jokaisen suuhun sopivaa tuotetta eikä montaa erilaista tekelettä joka taas lisää kustannuksia.
Joskus omalla työpaikallani asiakkaat valittaa että ompa kallista pullaa (ei muuten ole!), mutta pienessä paikassa ei harrasteta massatuotantoa joka antaisi mahdollisuuksia kitistää raaka-aineista, joten on kannattavampaa tehdä pullat ja muut tuotteet maidosta ja voista.
Ja onhan niitä muitakin paikkoja kuin lähin s-marketti mistä ostaa pullansa, varmaan on jokaisessa kaupungissa esim. pienempiä konditorioita tai leipomoita, tai ehkäpä sieltä saattaa löytyä myös kauppahalli josta usein löytää jonkin herkkuliikkeen. Usein pienissä paikoissa se pulla on kotitekoisen tuntuinen ja varmasti tuoretta. - Asiasta kettuuntunut
pööpötti kirjoitti:
Eiköhän se ole niin että jokainen taplaa tyylillään, jonkun mielestä pullaan kuuluu maito, toisen mielestä margariini voin sijaan.
Täytyy kyllä itse ammattilaisena sanoa että teollisessa leivonnassa täytyy ottaa huomioon säilyvyys joka osaltaan vaikuttaa tietysti tuotteen makuun ja rakenteeseen. Ja tietysti erikoisruokavaliot, nykyään kun on halvempaa tehdä lähes jokaisen suuhun sopivaa tuotetta eikä montaa erilaista tekelettä joka taas lisää kustannuksia.
Joskus omalla työpaikallani asiakkaat valittaa että ompa kallista pullaa (ei muuten ole!), mutta pienessä paikassa ei harrasteta massatuotantoa joka antaisi mahdollisuuksia kitistää raaka-aineista, joten on kannattavampaa tehdä pullat ja muut tuotteet maidosta ja voista.
Ja onhan niitä muitakin paikkoja kuin lähin s-marketti mistä ostaa pullansa, varmaan on jokaisessa kaupungissa esim. pienempiä konditorioita tai leipomoita, tai ehkäpä sieltä saattaa löytyä myös kauppahalli josta usein löytää jonkin herkkuliikkeen. Usein pienissä paikoissa se pulla on kotitekoisen tuntuinen ja varmasti tuoretta."nykyään kun on halvempaa tehdä lähes jokaisen suuhun sopivaa tuotetta eikä montaa erilaista tekelettä joka taas lisää kustannuksia."
Osuit kohtaan joka tekee nykyajan ns. ammattilaisita täysiä pellejä. Hylaa ja muuta puolisynteettistä kuraa työnnetään niillekin, jotka eivät sitä tarvitse. Perusteena säästö tai joku muu idiotismi. Pierutautisia varten voi aivan hyvin tehdä normaalista maidosta tuotteet ja laittaa lappu viereen että vähälaktoositonta. Ja juuri noin kirjoitettuna. Siinähän naureskelet, että hyvin menee kaupaksi eikä yhtään pieretä. Se naistenlehti joka aloitti vähälaktoosisuuspelleilyn pitäisi haastaa oikeuteen. Sama koskee muitakin muotitauteja. - Asiasta kettuuntunut:lle
Asiasta kettuuntunut kirjoitti:
"nykyään kun on halvempaa tehdä lähes jokaisen suuhun sopivaa tuotetta eikä montaa erilaista tekelettä joka taas lisää kustannuksia."
Osuit kohtaan joka tekee nykyajan ns. ammattilaisita täysiä pellejä. Hylaa ja muuta puolisynteettistä kuraa työnnetään niillekin, jotka eivät sitä tarvitse. Perusteena säästö tai joku muu idiotismi. Pierutautisia varten voi aivan hyvin tehdä normaalista maidosta tuotteet ja laittaa lappu viereen että vähälaktoositonta. Ja juuri noin kirjoitettuna. Siinähän naureskelet, että hyvin menee kaupaksi eikä yhtään pieretä. Se naistenlehti joka aloitti vähälaktoosisuuspelleilyn pitäisi haastaa oikeuteen. Sama koskee muitakin muotitauteja.Suurin osa maailman väestöstä on Laktoosi-intolerantikkoja, ja oireet voivat kyllä olla ihan jotain muuta kuin pelkkää ilmaa suolissa.
Muoti on kyllä kaukana kyseisestä "taudista"
Hyla on valion tuotemerkki maidolle josta on pilkottu laktoosi eli maitosokeri, ja muutenhan se on aivan samaa maitoa kuin muutkin maidot.
Olet ahdasmielinen ja pahanilkinen ihminen edes ajatellessasi että ihmisillä on joku teeskennelty sairaus jota varten he joutuvat ostamaan joko kalliimpaa ruokaa tai välttämään tiettyjä ruokia, menes vähä peilin eteen seisomaan ja mieti sanojasi - Itse allergiaton
Asiasta kettuuntunut:lle kirjoitti:
Suurin osa maailman väestöstä on Laktoosi-intolerantikkoja, ja oireet voivat kyllä olla ihan jotain muuta kuin pelkkää ilmaa suolissa.
Muoti on kyllä kaukana kyseisestä "taudista"
Hyla on valion tuotemerkki maidolle josta on pilkottu laktoosi eli maitosokeri, ja muutenhan se on aivan samaa maitoa kuin muutkin maidot.
Olet ahdasmielinen ja pahanilkinen ihminen edes ajatellessasi että ihmisillä on joku teeskennelty sairaus jota varten he joutuvat ostamaan joko kalliimpaa ruokaa tai välttämään tiettyjä ruokia, menes vähä peilin eteen seisomaan ja mieti sanojasiSuomalaisilla on kumma tapa tunkea maitoa joka paikkaan. Itse en ole yliherkkä millekään, mutta silti näen punaista kun köksänopemme puhuu laktoosi-intoleranssista sairautena. Itse olen joutunut välttelemään maitoa useita vuosia, kunnes viimein todettiin, ettei minulla mitään intoleranssia ole, vaan lievä maitoallergia joka on nyt sammunut ja voin syödä maitotuotteitakin kohtuulisissa määrin.
- Veli-Eenokki Kujanpää
niin et pääse laihtumaan!
- Juliaana
Itseasiassa pulla on laihdutusruokaa. Pullassa on minimaalisesti kaloreita verrattuna wieneriin, voitaikina- tai kakkutaikinapiirakoihin/leivonnaisiin.
- mitään
Juliaana kirjoitti:
Itseasiassa pulla on laihdutusruokaa. Pullassa on minimaalisesti kaloreita verrattuna wieneriin, voitaikina- tai kakkutaikinapiirakoihin/leivonnaisiin.
sotkua, kuten pullaa?
- toleranssi
Leivon kotonakin pullat veteen. Se ei kyllä makua huononna, päinvastoin!
- Jake
Jos joku prosentti ihmisistä on allergisia, ei sen takia tarvitse kaikkien iloa pilata.
Hyvä esimerkki tästä on Amerikka: paikallisten ADA-sääntöjen (americans with disabilities act) vuoksi joka paikkaa pitää päästä rullatuolilla; jollei pääse, sinne ei saa päästä kukaan. Vähän kärjistettynä, mutta totta kuitenkin.
Eli: munaa, maitoja ja vastaavaa pullaan, ja allergiset syököön omia erikoispulliaan.- Neiti N
... niitä minulle sopivia pullia tai muita leivonnaisia!!!! Et varmaan edes erota missä taikinassa on munaa ja missä ei sillä se ei vaikuta pullan koostumukseen.
- Jake
Neiti N kirjoitti:
... niitä minulle sopivia pullia tai muita leivonnaisia!!!! Et varmaan edes erota missä taikinassa on munaa ja missä ei sillä se ei vaikuta pullan koostumukseen.
Kyllä muna maistuu pullassa, samoin voi. Esimerkkinä kotona ja kunnon leipomossa tehdyt pullat.
Ehkä muna ei vaikuta koostumukseen (luulen kyllä, että vaikuttaa), mutta makuun sillä on suuri merkitys. - Muna
Jake kirjoitti:
Kyllä muna maistuu pullassa, samoin voi. Esimerkkinä kotona ja kunnon leipomossa tehdyt pullat.
Ehkä muna ei vaikuta koostumukseen (luulen kyllä, että vaikuttaa), mutta makuun sillä on suuri merkitys.maistuvat ja vaikuttavat pullan koostumukseen. Siitä on turha väittää että se ei vaikuttaisi, siinä olet kyllä oikeassa.
Mikä on munan vaikutus?
Mikä on maidonvaikutus?
Mikä on voin vaikutus?
Mikä on yleensä rasvan vaikutus?
Sokeri, mausteet, suola sekä jauhomäärä kaikki ainekset ovat hyvin tärkeitä vaikuttajia.
Sitten jokaisella on omat makunsa ja mikä on hyvää-, jollekkin ei tarvitse olla minun mielestäni hyvää pullaa.
- Puhut asiaa
Sama pätee muuten valmismaksalaatikoihin, pizzoihin, ynnä muihin valmisruokiin. On laktoositon, gluteeniton, rasvaton, sokeriton ja MAUTON!
Leipomot eivät enää tee maukkaita tuotteita ja kaupat eivät niitä myy. Ikävä homma!- tekee
Jotkut ainakin osaavat kakut pullat ja suolaisetkin. Ja ovat maukkaita, ja hinnoissaan, mutta silti niin hyviä!! Jotkut kyllä pilaavat tuotteensa kreemi ja karvasmanteliällötyksillä, joilla maustamalla tuote kuin tuote maistuu samalta, mutta eräskin leipomo/konditoria tekee aidoista aineista, osan jopa luomusta maun tähden! Ja on hyvää!!
- kananmuna-allergikko
Mistä noita kananmunattomia pullia saa? En oo ikinä niitä löytänyt.
- Tiina vaan
http://www.trube.fi/tuotteet.cfm?mg=1032
heidän kesäpullansa on ainakin munaton
Tässä myös ohje pullataikinalle
Korvapuustit
5 dl vettä (tai maitoa)
50 g hiivaa
1 tl kardemummaa
2 dl sokeria
2 dl vehnäleseitä
n. 13 dl vehnäjauhoja
1½ dl g ruokaöljyä
Väliin:
voita
kanelia
sokeria
vaniljasokeria
(mantelirouhetta)
(rusinoita)
Valmistus:
Kuumenna vesi kädenlämpöiseksi.
Murenna hiiva nesteesen ja lisää sokeri ja kardemumma.
SEuraavat vaiheet teen itse yleiskoneella mutta onnistuu se käsinkin
Sekoita osa jauhoista joukkoon ja vatkaa voimakkaasti, että syntyy hyvä sitko.
Lisää leseet ja loput jauhot sekä pehmeä öljy.
Alusta taikina kimmoisaksi ja käsistä sekä kulhon reunoista irtoavaksi.
Anna taikinan kohota liinan alla lämpimässä paikassa 30 - 60 min.(itse laitan taikinakulhon mikroon, tietenkään en käynnistä mikroa mutta se on vedoton lämmin paikka)
Kauli kohonnut taikina levyksi, jolle levität voita,(tai öljyä) kanelia, vaniljasokerilla maustettua sokeria.
Ripottele vielä halutessasi mantelirouhetta ja/tai rusinoita levylle ja kääri se sitten rullalle, jonka leikkaat korvapuusteiksi.
Kohota puustit ja paista 225 asteessa 8 - 10 minuuttia.
Taikinasta voi tehdä myös pikkupullia tai pitkoja.
- Ei maitoa
Meitä laktoosi-intolarikkoja on melkoisen reippaanlaisesti ja on silti hankala löytää herkkuja kun suomalaiset läskit vääntävät edelleen hirveät määrät maítotuotteita...
- stiina
Olen samaa mieltä siitä, että kaupan pullaa ei tee
mieli ostaa. Varsinkin sellaiset pullat, joissa
on vanilijakiisseliä, ovat ällöttöviä. Leipurit eivät osa tehdä sellaista pullaa, jota olisi ihanaa
syödä. Olen iloinen, että joku muukin on samaa mieltä!- pööpötti
Ei saa yleistää, että leipurit eivät osaa tehdä sellaista pullaa jota olisi ihanaa syödä.
Jos kaupasta ostaa pullaa niin se on tod. näk. Sinuhen, Vaasan&Vaasan tai muun suuryhtiön vääntämä tekele. Sitä olen juuri yrittänyt sanoa että etsikää hyvät ihmiset niitä pieniä leipomoita ja konditorioita jossa tuotteet tehdään itse käsin alusta loppuun eikä monen "välikäden" kautta, ja niisä pikkupaikoissa se pulla usein maistuu paremmalta kuin kaupan raakapakasteet tai muut pullat.
Voin itse henk. koht. sanoa että pulla on kotitekoisen makuista ja herkullista omalla työpaikallani jossa leivon itse joka päivä tuoreet pullat ja muut herkut, ja erikoisruokavaliotuotteet, tottakai, valmistetaan erikseen. Että älkää valittako ettei ole valinnan varaa, kun ette kerta osaa mennä sitä omaa lähikauppaa pitemmälle kalaan.
- Toisinpäin
kokemukset ainakin pk-seudulla toisinpäin,kun noille allergisille lapsille on koittanut sitä pullaa hakea.Vähintään sitä kananmunaa on siihen päällykseen tungettu jos ei muualle,vaikka sitä ainakaan ei leivonnassa pakosti tarvi yhtään mihinkään.
- Äiti-liini
Itse olen leiponut lapselleni pullaa, jossa ei saa olla mitään maito, kananmuna, soija, vehnä, kaura, ohra, ruis tuotteita, eikä edes jäämiä niistä. Maistui lapselle joka tottunut syömään ko. ruokaa, muttei muille.
- elintarvikkeissa
Suomalainen elintarviketeollisuus ahnehtii ja kansa syö mitä tarjotaan, tuotteen tarvii olla lähestulkoon eläinravinnoksi kelpaamatonta ennen kun valituskierre alkaa.
Loistoesimerkkinä jaffakeksit, hilloa vähennettiin siitä kellekkään kertomatta, pakkausselosteessa määrä kyllä kerrotaan, kun kansa reagoi, ja alkaa ostamaan muiden valmistajien tuotteita, sitten suureen ääneen määrä palautetaan ennalleen, kertoen että enenmän täytettä - muna-allerginen...
Haluaisin kyllä nähdä sen kaupan mistä saa munatonta pullaa!!! En ole löytänyt sellaista kaupasta VUOSIIN! Munaa on myös laatikoissa, lihapyöryköissä, salaateissa, sämpylöissä, kekseissä, suklaassa, pastassa ja pastakastikkeissa...
Itse olen huono ruuanlaittaja ja surkea leipoja, mutta pakko on koittaa tehdä itse kun kaupasta EI saa.
Laitakaapa siis listaa mistä Oulusta / Oulun lähialueen kaupasta saa tuota munatonta pullaa (ja muutakin ruokaa)? Siirryn heti sinne asiakkaaksi! - pellillinen
Eipä aina kotipullastakaan saa tänä päivänä sellaista kuin esim.vuosikymmen sitten. Jauhot ja monet muut leipomiseen käyteetävät raaka-aineet ovat liian teollisia, kuten eräs allergialääkäri totesi. Vaan sainpa kerran, esikoiseni työskennellessä myllyllä AITOA, lisäaineetonta vehnäjauhoa: eipä tullut pullasta vatsanpuruja, taikinakin nousi hyvin. Katsokaapa siis hyvät kanssasisaret, miten paljon lisäaineita leipomiseen käytettävät aineet sisältävät! Ei siis ihme, että meillä on allergisia ihmisiä. Itse ole päässyt eroon niin laktoosi-intoleranssista ja allergoista vuosia sitten luontaistuotteilla eroon . Ja laktoosi-intoleranssi johtuu usein myös stressistä..mutta en käy tästä väittelemään..ihanaa, kun siitä aikanaan paranin...
- ..ja tähän..
..sinun viestiisi tuntui sopivalta yhtyä =)
Itse töissä pulla leivottiin veteen ja munaa ei käytetty, kuin voitelemiseen. Rasvana käytettiin voita. Ja menestys oli taattu.
Erikseen leivottiin hedelmäsokerilla makeutettuja ja tarvittaessa kolesterolittomia, maidottomia, munattomia, gluteenittomia jne.
Muna vain kovettaa pullaa ja koulussa tuli nähtyä, kuinka jauhoja laitettiin paljon enemmän, kuin mitä kotona. Ihmekös sitten, kun pitää väärissä kohdissa säästää ;)
Itse leivoin luomujauhoista kaikki leivät ja myöhemmin myös pullat.
Ja öljyhän vain parantaa pullan säilyvyyttä, mutta voin makuahan ei pysty mikään korvaamaan, jos vain muuten sietää sitä.
Itse käytän laktoosi-intolerantikkona luomu maitoa ja sopii minulle. Tiedän, ettei kaikille käy, mutta kokeilemalla se selviää. On homogenisoimatonta ja se näköjään vaikuttaa =)
Se pitää myös paikkaansa, että kannattaa tutkia niitä pieniä leipomoita/kotileipomoita. Niistä löytyy helpommin oikeaa kotipullaa.
Ja arvatkaas, miksi meillä ei pahemmin osteta noita valmisruokiakaan. Nehän koostuvat aromeista, emulgointiaineista, väriaineista, luontaisenkaltaisista keinotekoisista aineista ja muista E-koodeista.
Joten hyvää ruokahalua vain kaikille =) - Mitä hulluja
"laktoosi-intoleranssi johtuu usein myös stressistä.."
Niin varmaan ja keliakia paranee kun istuu kylmässä kylvyssä.
Just joo.
Laktaasientsyymin niukkuus eli hypolaktasia kehittyy useimmille vasta nuoruusiässä, suomalaisilla tavallisimmin 5-20 ikävuoden välillä. Se on siis enimmäkseen aikuisten vaiva. Lapsilla se on selvästi harvinaisempaa. Noin 17 % :lla suomenkielisistä suomalaisista on laktoosi-intoleranssi. Suomenruotsalaisista noin 8 %, saamelaisista vajaa 40 % ja koltista 60 % kärsii vaivasta. Maissa, missä maito on harvinainen ruokavalion osa, laktoosi- intoleranssi on tavallinen, jopa niin, että sitä on jokaisella ihmisellä.
Laktoosi-intoleranssi ei ole allergiaa vaan imeytymishäiriö. Allergiassa ruoka-aine aiheuttaa elimistössä immunologisen reaktion. Laktoosi ei aiheuta allergiaa. Monille pikkulapsille maidon proteiini aiheuttaa allergisen reaktion. Monet aikuiset saavat oireita maidosta, vaikka laktoosi-intoleranssia ei olisi todettukaan. Sen selvittämiseksi on meneillään tutkimuksia myös aikuisten herkistymisestä maitoproteiinille.
- Xveg
"Kaupan pullassa, ei käytännössä enää yhdessäkään mitä marketeista saa, ole maitoa, voita tai kananmunaa."
Oliskin noin hyvin... - rita
Pullaa pitää kahvin kanssa olla,näin on.Ja oikeessa olet,kaupan pulla on ihan surkeata.Täällä on paikallinen kotileipomo joka tekee ihanaa pullaa,kannattais kokeilla kotileipomotuotteita.En tiedä liekö niissä maitoa ym.mutta hyvää on.
- Olisimahtavaa
Mä en oo löytänyt yhtään noin hyvää pullaa, jossa ei ois maitoa, munaa, voita tai muutakaan turhaa s*ntaa. Jos tiedätte moisten pullien valmistajia ja paikkoja josta moisia saa, niin kiitän ja kumarran teitä syvään!
Toistaiseksi tulee leivottua munkit itse.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362799Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs222622100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432298Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo391676Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa521585- 381503
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 351283
- 261181