Pitäisi kuulemma kerran vuoteen purkaa ja huoltaa moinen. Mutta aloin ihmettelemään kun haarukan alapäissä ei ole pultteja mitkä ohjevideoissa neuvotaan avaamaan. Eikö tätä siis ole tarkoitettukaan purettavaksi? Kyseessä tavallinen jousi-iskarimalli.
Joustokeulan purku
56
1018
Vastaukset
- Anonyymi
Käy katsomassa valmistajan sivuilta huolto-ohjeet. Aika vaikea kommentoida asiaa muuten kun et kertonut mikä keula kyseessä.
- Anonyymi
En ole löytänyt juuri tähän sopivia ohjeita vaan yleisohjeita katsonut joiden mukaan näissä joustohaarukoissa pitäisi mutterit siellä alhaalla olla josta lähtee purkautumaan. Kyseessä on Rockshark-merkkinen pyörä jossa samaa syssyä keulakin kun ei siellä muuta lue. Ajossa on alkanut polkemisen tahdissa jotenkin resonoimaan keula, ääni hävisi kun lukitsin sen jäykäksi.
Anonyymi kirjoitti:
En ole löytänyt juuri tähän sopivia ohjeita vaan yleisohjeita katsonut joiden mukaan näissä joustohaarukoissa pitäisi mutterit siellä alhaalla olla josta lähtee purkautumaan. Kyseessä on Rockshark-merkkinen pyörä jossa samaa syssyä keulakin kun ei siellä muuta lue. Ajossa on alkanut polkemisen tahdissa jotenkin resonoimaan keula, ääni hävisi kun lukitsin sen jäykäksi.
Jaa-a. Jos keula jotain sellaista mitä tuolta netistä vastaan tulee haulla Rockshark bike (onko sähköpyörä?) niin varmaan helpoin tapa olisi heittää keulalla vesilintua ja katsoa edes joku säällinen keula tilalle.
Noh, jos testaan mitä tapahtuu kun yläpään purkaa, onnistuuko sitten jollain ihme konstilla alajalkojen irroitus 8en vain heti keksi miten).
Eihän tuollaisia edes "saisi" myydä mitä ei saisi purettua huollon takia...santtu_1975X kirjoitti:
Jaa-a. Jos keula jotain sellaista mitä tuolta netistä vastaan tulee haulla Rockshark bike (onko sähköpyörä?) niin varmaan helpoin tapa olisi heittää keulalla vesilintua ja katsoa edes joku säällinen keula tilalle.
Noh, jos testaan mitä tapahtuu kun yläpään purkaa, onnistuuko sitten jollain ihme konstilla alajalkojen irroitus 8en vain heti keksi miten).
Eihän tuollaisia edes "saisi" myydä mitä ei saisi purettua huollon takia...Aloin jo oikeasti miettimään että voiko edes olla joustokeulaa ettei sitä voisi purkaa...
Löysin videon jolla voisi olla hyvä selitys miten kyseisen tyyppinen keula puretaan.
Ensin toisiaan purkaa yläpään ja sitten sen kautta pitkän jatkovarren kanssa kiinnityspulttien irroitus jotka sijaitsevatkin putken sisäpuolella...
Katso video ja koita olisiko sinulla sama tilanne, ei kyllä ikinä ole vastaavaa eteen tullut:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=LTlBkz4ipug- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Aloin jo oikeasti miettimään että voiko edes olla joustokeulaa ettei sitä voisi purkaa...
Löysin videon jolla voisi olla hyvä selitys miten kyseisen tyyppinen keula puretaan.
Ensin toisiaan purkaa yläpään ja sitten sen kautta pitkän jatkovarren kanssa kiinnityspulttien irroitus jotka sijaitsevatkin putken sisäpuolella...
Katso video ja koita olisiko sinulla sama tilanne, ei kyllä ikinä ole vastaavaa eteen tullut:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=LTlBkz4ipugVaikuttaapa todella oudolta viritykseltä, kyllä kai se sitten tuollainen on että ylhäältäpäin pitkät pultit kun alapuolella ei ulospäin muuta näy kuin sitä pultin kierrettä aivan vähän. Sain pyörän lahjaksi eikä ostaja nyt tietenkään ole mikään pyöräspesialisti, kuten en minäkään normiajelijaa kummempi. Mutta selväksi on tämän tapauksen kanssa tullut ainakin se että vaikka onkin Shimanon vaihtajaa ja vipua niin ne on kaikista halvinta muovista laatua joiden elinikä ei liene kovin pitkä. Ajan saatossa kai sitten pyörää tulee päiviteltyä laadukkaammaksi paremmilla osilla.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Aloin jo oikeasti miettimään että voiko edes olla joustokeulaa ettei sitä voisi purkaa...
Löysin videon jolla voisi olla hyvä selitys miten kyseisen tyyppinen keula puretaan.
Ensin toisiaan purkaa yläpään ja sitten sen kautta pitkän jatkovarren kanssa kiinnityspulttien irroitus jotka sijaitsevatkin putken sisäpuolella...
Katso video ja koita olisiko sinulla sama tilanne, ei kyllä ikinä ole vastaavaa eteen tullut:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=LTlBkz4ipugSain viimein erikoisavaimen hyppysiini ja aikaiseksi purkaa tuon keulan ja ihan samanlainenhan se oli kuin videossa. En mitään silminnähtävää vikaa siellä huomannut ja ymppäsin vaan rasvaa ja takaisin kasaan. Mutta eipä hommasta hyötyä ollut koska nypyttävissä epätasaisuuksissa ilmenevä ärsyttävä kolina ei kadonnut mihinkään. Kaipa siellä ne muovipalikat on sitten jotenkin kuluneet sen verran että välystä on johonkin rakoon tullut ja ei kai se ihme jos sellaiset muovihilut siellä on mukamas lukitsemassa sitä jousitustakin paikalleen, ei kai ne mitään kestä.
Samalla aloin miettimään että tuohan olisi varsin helppo modata pysyvästi kiinteäksi, kun ei sillä kauheasti eroa tunnu mukavuudessa muutenkaan olevan joustaako vai ei. Jouset ja muovipalikat vaan ottaisi sisältä pois ja sopivat pätkät jotain matskua ulkoputkien pohjalle stoppaamaan sisään menevien putkien liikettä ja kiristää paketin pohjapulteilla tiukaksi. Ehkä pätkät alumiiniputkea ja kumiplätyt päihin vaimentamaan.
- Anonyymi
Rocksharkit on peruskauraa pyörähuolloissa. Jotkut mekaanikot eivät niitä tosin ota vastaan, koska varaosahuoltoa ei taida enää olla.
Saattaa olla pelkkää vaseliinin puutetta.- Anonyymi
Mitä erikoisosia Kivihaihin menee? Eikö niihin mene ihan normaalit pyörien varaosat. Sen keulankin voi vaihtaa toiseen jos ei napostele.
- Anonyymi
Hyvä esimerkki siitä kun ilmeisestikkin "halvalla" on ostettu pyörä jonka on valmistanut kuka lie mistä lie osista. Jos ostaa tunnetun valmistan pyörän joka on kasattu säällisista osista voi joutua maksamaan hieman enemmän mutta toisaalta säästyy monelta ongelmalta tulevaisuudessa. Kannattaa käydä pesemässä kädet koska olet iskenyt ne paskaan.
Näinhän se tuppaa olemaan. Joku kertoo että on ostanut 200-300€ maksaneen uuden halpahallipyörän ja ihmettelee miksi joku maksaa pyörästä yhtään enempää. Sitten tulee vikaa ongelmia, mistään ei tiedetä mitä osia pyörässä on, mitä niille tehtaisiin ja mistä löytyy huolto-ohjeita ja vara-osia yms.
No, kun halvalla sai niin… (sillä ei niin väliä mitä sai, kunhan halvalla sai…)- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Näinhän se tuppaa olemaan. Joku kertoo että on ostanut 200-300€ maksaneen uuden halpahallipyörän ja ihmettelee miksi joku maksaa pyörästä yhtään enempää. Sitten tulee vikaa ongelmia, mistään ei tiedetä mitä osia pyörässä on, mitä niille tehtaisiin ja mistä löytyy huolto-ohjeita ja vara-osia yms.
No, kun halvalla sai niin… (sillä ei niin väliä mitä sai, kunhan halvalla sai…)Vanha sanontahan on että jos haluaa hyvän ja halvan niin pitää ostaa kaksi ja eräs versio ehdottaa lisäksi perunamuusia joka on kieltämättä hyvää ja varsin edullista. Toisaalta on varsin inhimillistä että kuluttaja joka ei tiedä tutegategoriasta mitään saattaa tehdä valintansa pelkän hinnan perusteella varsinkin jos on vähän rahaa Tähän olen sortunut välillä itsekkin. Toimivan arkipyörän saa nykyään varsin edullisesti mutta jos haluaa panostaa ajokokemukseen ja pyörän kestävyyteen niin pienelläkin lisäpanostuksella saattaa olla iso vaikutus erinäisiin asioihin. Oma luottokauppias ja huoltomies sanoi aikaa sitten että jos haluaa hyvän pyörän ja nyt puhun harrastepyöristä, niin kannattaa valita merkki jolla on mahdollisimman monessa luokassa kilpapyöriä. Heillä on kokonaisvaltaisesti paras näkemys siitä millainen pyörän tulisi olla. Paljon on tietysti makuasioita ja mieltymyksiä. Jotkin valmistajat tosin keskittyvät vain tiettyihin segmentteihin ja ovat hyviä siinä. Mitään merkkiä en halua tuoda esille mutta osista haluan sanoa sen mitä luottohuoltajani ja myyjäni on sanonut. Shimanon osat yleensä löytyy hyllystä, sramin osia löytyy ehkä ja microshiftin osat on tilaustavaraa. Tästä on helppo päätellä että tuntemattomampi komponentteja voi olla aika vaikea metsästää. Tunnettujen valmistajien sivuilta löytyy huolto-ohjeet usein jopa suomeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha sanontahan on että jos haluaa hyvän ja halvan niin pitää ostaa kaksi ja eräs versio ehdottaa lisäksi perunamuusia joka on kieltämättä hyvää ja varsin edullista. Toisaalta on varsin inhimillistä että kuluttaja joka ei tiedä tutegategoriasta mitään saattaa tehdä valintansa pelkän hinnan perusteella varsinkin jos on vähän rahaa Tähän olen sortunut välillä itsekkin. Toimivan arkipyörän saa nykyään varsin edullisesti mutta jos haluaa panostaa ajokokemukseen ja pyörän kestävyyteen niin pienelläkin lisäpanostuksella saattaa olla iso vaikutus erinäisiin asioihin. Oma luottokauppias ja huoltomies sanoi aikaa sitten että jos haluaa hyvän pyörän ja nyt puhun harrastepyöristä, niin kannattaa valita merkki jolla on mahdollisimman monessa luokassa kilpapyöriä. Heillä on kokonaisvaltaisesti paras näkemys siitä millainen pyörän tulisi olla. Paljon on tietysti makuasioita ja mieltymyksiä. Jotkin valmistajat tosin keskittyvät vain tiettyihin segmentteihin ja ovat hyviä siinä. Mitään merkkiä en halua tuoda esille mutta osista haluan sanoa sen mitä luottohuoltajani ja myyjäni on sanonut. Shimanon osat yleensä löytyy hyllystä, sramin osia löytyy ehkä ja microshiftin osat on tilaustavaraa. Tästä on helppo päätellä että tuntemattomampi komponentteja voi olla aika vaikea metsästää. Tunnettujen valmistajien sivuilta löytyy huolto-ohjeet usein jopa suomeksi.
Arvaan, olisiko kyseessä Fitnord:)
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Näinhän se tuppaa olemaan. Joku kertoo että on ostanut 200-300€ maksaneen uuden halpahallipyörän ja ihmettelee miksi joku maksaa pyörästä yhtään enempää. Sitten tulee vikaa ongelmia, mistään ei tiedetä mitä osia pyörässä on, mitä niille tehtaisiin ja mistä löytyy huolto-ohjeita ja vara-osia yms.
No, kun halvalla sai niin… (sillä ei niin väliä mitä sai, kunhan halvalla sai…)Sen takia peruspyörissä pitää aina valita jäykkä etuhaarukka.
Kalliit maastopyörät ovat atleettien käyttöön.
- Anonyymi
Onko se haiku jos joustokeulan purusta aiheutuu surku?
- Anonyymi
Aja keula lukossa tai voit keventää pyörää vaihtamalla siihen vaikkapa Rockshokin keulan tai suosituimman ja kevyimmän eli täysin kiinteän kuitukeulan. Akkukin kestää pidemmälle, kun vaihtaa hiekoimman lenkin pois.
- Anonyymi
Juu eipä tuossa erikoisempia kun keula lukossa ajelee. Tosin tietysti vähän ehkä mielen taustalla huolettaa että voiko tuollainen halpis-joustokeula pian pettää alta jossain vauhdikkaassa mäessä. Maastossa ei tule rynkyteltyä mutta kyllä sitä vastaavaa kyytiä tulee täällä ihan normi teilläkin kun on niin surkeassa kunnossa.
Anonyymi kirjoitti:
Juu eipä tuossa erikoisempia kun keula lukossa ajelee. Tosin tietysti vähän ehkä mielen taustalla huolettaa että voiko tuollainen halpis-joustokeula pian pettää alta jossain vauhdikkaassa mäessä. Maastossa ei tule rynkyteltyä mutta kyllä sitä vastaavaa kyytiä tulee täällä ihan normi teilläkin kun on niin surkeassa kunnossa.
Kyllähän se todennäköisempää on että tuo sinun hyvin edullinen "merkiton" keula hajoaa, kuin jonkun tunnetun brändin vastaava keula, mutta ei se kauhean yleistä ole noissa halvoissa keuloissakaan. Muistaa tarkistaa keulaa (ja pyörää muutenkin) aika ajoin mahdollisten vaurioiden ja alkavien halkeamien yms. varalta.
- Anonyymi
Tärkeintä on polkea ja liikkua polkupyörällä, kelissä kuin kelissä, niin tiellä kuin maastossa.
- Anonyymi
Jos ei rytyytä kisoissa, ei keulaan tarvitse koskea, etenkin, kun sen tuntuu ja näyttää ehjältä. ⁰Ohjainlaakeri on hyvä tarkistaa vuosittain.
- Anonyymi
Kyllä keula menettää herkkyyttään ja joustokykyään jos sitä ei ikinä huolla. Jossain halvassa paskakeulassa jota ei voi edes säätää voi olla ettei arkiajossa huomaa mitään kun se pikkuhiljaa jumiutuu. Kunnollisilla keuloilla on kyllä ihan virallinen huolto-ohjelma jota kannattaa noudattaa. Koskee myös muita pyörän komponentteja. Huoltamattomuus tulee ajan oloon kalliiksi ellei nimenomaan osta halvimpia mahdollisia pyöriä ja vaihda uuteen kun eivät enää toimi.
- Anonyymi
Keula tulee yleensä huoltaa 50 tunnin välein. Tuo täyttyy innokkaalla polkijalla alle 2 kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keula tulee yleensä huoltaa 50 tunnin välein. Tuo täyttyy innokkaalla polkijalla alle 2 kuukaudessa.
Oudon tiheä väli kyllä. Eihän auton iskareitakaan olla joka kuukausi rassaamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oudon tiheä väli kyllä. Eihän auton iskareitakaan olla joka kuukausi rassaamassa.
Eri valmistajilla on eri malleilleen erilaisia huoltovälejä. Omalla keulalla muistaakseni ns. kevythuolto on juurikin 50h luokkaa ja suurempi huolto oli vissiin luokkaa 150h. Todellisen huollon tarpeen määrittää aika paljon ajo-olosuhteet ei niinkään ajomäärä. Ainakin oman keulan kevythuollon tarkoitus on paskan poisto järjestelmästä. Isommassa huollossa sitten vaihdetaan tiivisteitä yns. Jos keula toimii kunnolla niin huollon tarvetta ei välttämättä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä keula menettää herkkyyttään ja joustokykyään jos sitä ei ikinä huolla. Jossain halvassa paskakeulassa jota ei voi edes säätää voi olla ettei arkiajossa huomaa mitään kun se pikkuhiljaa jumiutuu. Kunnollisilla keuloilla on kyllä ihan virallinen huolto-ohjelma jota kannattaa noudattaa. Koskee myös muita pyörän komponentteja. Huoltamattomuus tulee ajan oloon kalliiksi ellei nimenomaan osta halvimpia mahdollisia pyöriä ja vaihda uuteen kun eivät enää toimi.
En nyt tuon keulan avattua oikein kässännyt että mitä sieltä pitäisi erityisemmin huoltaa niin että kestäisi pidempään. Eihän siellä ollut kuin pari jousta ja loput muovihilua. Kyllä se huolto taitaa ainakin tämän kanssa mennä niin että ajetaan niin pitkästi kuin kestää ja sitten heitetään keulalla vesilintua ja laitetaan uusi. Ellei niin masokisti ole että uusii sinne kaikki sisähilut kerralla uuden keulan hinnalla.
Anonyymi kirjoitti:
En nyt tuon keulan avattua oikein kässännyt että mitä sieltä pitäisi erityisemmin huoltaa niin että kestäisi pidempään. Eihän siellä ollut kuin pari jousta ja loput muovihilua. Kyllä se huolto taitaa ainakin tämän kanssa mennä niin että ajetaan niin pitkästi kuin kestää ja sitten heitetään keulalla vesilintua ja laitetaan uusi. Ellei niin masokisti ole että uusii sinne kaikki sisähilut kerralla uuden keulan hinnalla.
Käytännössä tuoss perushuollossa keula puretaan, vanhat öljyt pois, putsataan osat, lisätään uusi öljy ja kasataan.
Tuon perushuollon pystyy tekemään vaikka haarukka olisi kiinni pyörässä (tosin käytännössö tarvitsee hyvin huoltotelineen).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Käytännössä tuoss perushuollossa keula puretaan, vanhat öljyt pois, putsataan osat, lisätään uusi öljy ja kasataan.
Tuon perushuollon pystyy tekemään vaikka haarukka olisi kiinni pyörässä (tosin käytännössö tarvitsee hyvin huoltotelineen).Mutta entä jos mitään öljyjä ei ole. Rasvat ei mene miksikään eikä oikein mitään voi huoltaa tuollaisessa halvassa jousikeulassa jotta sen elinikä pitenisi.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta entä jos mitään öljyjä ei ole. Rasvat ei mene miksikään eikä oikein mitään voi huoltaa tuollaisessa halvassa jousikeulassa jotta sen elinikä pitenisi.
Aivan, liian pitkään touhunnut nyt noiden ilmakeulojen kanssa ja unohtaa välillä kyseisten keulojen erot. Jousilla varustetuissa keuloissa ei niitä öljyjä siellä keulassa tainnut olla, vaan osat tosiaan rasvattuja.
Tuossa olisi Velogilta video Suntourin XCM keulan huollosta, mutta samat asiat pitäisi paljolti soveltaen tehtävissä muillekkin vastaaville keuloille.
https://www.youtube.com/watch?v=4RxqVY7VXnY&t=396s- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Aivan, liian pitkään touhunnut nyt noiden ilmakeulojen kanssa ja unohtaa välillä kyseisten keulojen erot. Jousilla varustetuissa keuloissa ei niitä öljyjä siellä keulassa tainnut olla, vaan osat tosiaan rasvattuja.
Tuossa olisi Velogilta video Suntourin XCM keulan huollosta, mutta samat asiat pitäisi paljolti soveltaen tehtävissä muillekkin vastaaville keuloille.
https://www.youtube.com/watch?v=4RxqVY7VXnY&t=396sOnkohan tuollaisen joustokeulan ropaaminen vaivan ja rahan väärti kun vertaa jäykkään keulaan eikä mitään maastoajoakaan harrasta. Jotain kuitenkin maksaa tiivisteet ja holkitkin jos ne joka kerta vaihtaa huoltaessa. Eniten ihmetyttää miksei tuossa joustoputken päällä ole mitään suojakumea kun sieltähän menee kaikki vesiryönä tiivisteen välistä sisään ja sen vuoksi keula pääosin kuluukin ennen aikojaan.
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan tuollaisen joustokeulan ropaaminen vaivan ja rahan väärti kun vertaa jäykkään keulaan eikä mitään maastoajoakaan harrasta. Jotain kuitenkin maksaa tiivisteet ja holkitkin jos ne joka kerta vaihtaa huoltaessa. Eniten ihmetyttää miksei tuossa joustoputken päällä ole mitään suojakumea kun sieltähän menee kaikki vesiryönä tiivisteen välistä sisään ja sen vuoksi keula pääosin kuluukin ennen aikojaan.
Sitähän tuo Velogikin tuossa videossaan mainitsi että kukin saa itse päättää onko tuollaisen halvan jousikeulan huolto uusilla osilla kannattavaa vaiko ei.
Kuitenkin hyvää Ilmakeulaa saa jo alle 200€:n (jollaisen Velogikin vaihtoi siihen pyörään mistä tuo videon pyörän huollettavan keulan pois ottikin.
- Anonyymi
Laatukeulan hinnalla saa kolme arkipyörää
Hifistit käyttävät kullitettuja kaapeleita, mutta adhd puuskassa ei voi keskittyä kuunteluun- Anonyymi
Kullatuista osista olen kuullut, mutta mikä on kullitettu?
- Anonyymi
Hyötypyöräilyssä jousituksista on vain haittaa !
- Anonyymi
Eli ns.”hyötypyöräilyssä” reitit eivät ikinä kulje epätasaisempien reittien kautta. Tämä on uusi ja mielenkiintoinen tieto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli ns.”hyötypyöräilyssä” reitit eivät ikinä kulje epätasaisempien reittien kautta. Tämä on uusi ja mielenkiintoinen tieto.
EI niin, tulkintasi on väärä. Tutustu vaikkapa 80-luvun postinkannon tai muihin senajan lähijakelun metodeihin.
Nykyiset postinkantajat eivät edes osaa ajaa polkupyörää. Tai vieraile jossakin varuskunnassa. Mutta älä nykyisissä Potkukelkkapataljoonissa. Anonyymi kirjoitti:
EI niin, tulkintasi on väärä. Tutustu vaikkapa 80-luvun postinkannon tai muihin senajan lähijakelun metodeihin.
Nykyiset postinkantajat eivät edes osaa ajaa polkupyörää. Tai vieraile jossakin varuskunnassa. Mutta älä nykyisissä Potkukelkkapataljoonissa.Taisi Posti olla yksi ensimmäisiä tahoja jotka ottivat sähköavustusta jakajilleen apuun.
Maastossa missä varsinaisella (jousitetulla) maastopyörällä edetään ajamalla, niin varuskuntien jääkäripyöriä talutetaan taikka kannetaan joten mikä nyt sitten oli tämä "perustelu"?
Niin, ja onhan vielä 1950-luvulla kynnetty hevosen avulla ja sitten Traktori syrjäytti hevosen, eli se että joskus jotain tehty jollain tavalla ei ole mikään varsinainen peruste kun tekniikka kehittyy.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Taisi Posti olla yksi ensimmäisiä tahoja jotka ottivat sähköavustusta jakajilleen apuun.
Maastossa missä varsinaisella (jousitetulla) maastopyörällä edetään ajamalla, niin varuskuntien jääkäripyöriä talutetaan taikka kannetaan joten mikä nyt sitten oli tämä "perustelu"?
Niin, ja onhan vielä 1950-luvulla kynnetty hevosen avulla ja sitten Traktori syrjäytti hevosen, eli se että joskus jotain tehty jollain tavalla ei ole mikään varsinainen peruste kun tekniikka kehittyy.Jos et ole varusmiespalvelusta suorittanut, niin lue Tuurin Rukajärven tie tai katso sen filmatisointi. Ei maastopyörilläkään missään ryteiköissä ajeta, Santulla keulii taas turhapyöräilyn aikaansaama kiukku.
Maastopyörillä valtaosa vaikeista ja jyrkistä mäistä ajetaan keula lukossa.
Meillä Sodankylässä ajetaan kyllä aina perille saakka, on polku tai keli mikä tahansa.
Posti on tehnyt suuntaa antavan päätöksen jakelusta Sähkö-, Bio- ja VetyAUTOjen käytöstä. Ainakaan Lapissa ei ole lähiöitä jaettu enää vuosiin kaksipyöräisillä vaan autoilla, polttoainekäyttöisillä. Niin se näkyy olevan myös PK-seudulla ja Tampereellakin. Anonyymi kirjoitti:
Jos et ole varusmiespalvelusta suorittanut, niin lue Tuurin Rukajärven tie tai katso sen filmatisointi. Ei maastopyörilläkään missään ryteiköissä ajeta, Santulla keulii taas turhapyöräilyn aikaansaama kiukku.
Maastopyörillä valtaosa vaikeista ja jyrkistä mäistä ajetaan keula lukossa.
Meillä Sodankylässä ajetaan kyllä aina perille saakka, on polku tai keli mikä tahansa.
Posti on tehnyt suuntaa antavan päätöksen jakelusta Sähkö-, Bio- ja VetyAUTOjen käytöstä. Ainakaan Lapissa ei ole lähiöitä jaettu enää vuosiin kaksipyöräisillä vaan autoilla, polttoainekäyttöisillä. Niin se näkyy olevan myös PK-seudulla ja Tampereellakin.Kannatta nyt hieman tutustua minkäalisella kalustolla Posti nykyään käyttää jakelussaan, ei nyt puhuta mistään omakotitalojen postilaatikoista.
Ei maaseutujen posteja millään polkupyörillä ole vuosikymmeniin jaettu.
https://www.posti.com/media/mediauutiset/2018/posti-tuo-suomeen-uudet-kevytkulkuneuvot--sahkoisia-karryja-ja-skoottereita-postinjakajien-tyovalineiksi/
Ihan Parolannumella vaunujoukoissa palveltu ja tiedetään kyllä minkälainen on maastokelpoinen ajoneuvo... (se kulkee teloilla), Mutta tarpeeksi tutui aikoinaan myös tuohon intin polkupyörään ja ei sillä ajamalla sorateitä kummoisemmalle reitille kannata lähteä.
Jyrkässä maasto nousussa saattaa tietyissä tapauksissa olla järkevää lukita keula (riipuen siitä minkälainen maaston muoto on), mutta se tosiaan tapauskohtaista.santtu_1975X kirjoitti:
Kannatta nyt hieman tutustua minkäalisella kalustolla Posti nykyään käyttää jakelussaan, ei nyt puhuta mistään omakotitalojen postilaatikoista.
Ei maaseutujen posteja millään polkupyörillä ole vuosikymmeniin jaettu.
https://www.posti.com/media/mediauutiset/2018/posti-tuo-suomeen-uudet-kevytkulkuneuvot--sahkoisia-karryja-ja-skoottereita-postinjakajien-tyovalineiksi/
Ihan Parolannumella vaunujoukoissa palveltu ja tiedetään kyllä minkälainen on maastokelpoinen ajoneuvo... (se kulkee teloilla), Mutta tarpeeksi tutui aikoinaan myös tuohon intin polkupyörään ja ei sillä ajamalla sorateitä kummoisemmalle reitille kannata lähteä.
Jyrkässä maasto nousussa saattaa tietyissä tapauksissa olla järkevää lukita keula (riipuen siitä minkälainen maaston muoto on), mutta se tosiaan tapauskohtaista.Mutta jos vielä tuohon Postin pyöräkalustoon palataan, niin Posti tosiaan oli Suomessa yksi ensimmäisiä joka lakoi hyödyntää sähkömoottorilla varustettuja polkupyöriä joista jo kohta 20v. sitten tulleet ensimmäiset yksilöt kokeiluun
https://yle.fi/a/3-8690328- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mutta jos vielä tuohon Postin pyöräkalustoon palataan, niin Posti tosiaan oli Suomessa yksi ensimmäisiä joka lakoi hyödyntää sähkömoottorilla varustettuja polkupyöriä joista jo kohta 20v. sitten tulleet ensimmäiset yksilöt kokeiluun
https://yle.fi/a/3-8690328Toki kaikki eivät voi olla Pekka Aaltoja, mutta oman terveytenne tähden, heittäkää ne sähkölelut SER-keräykseen.
Postimies Patea tulee ikävä näitä tällaisia lukiessa. - Anonyymi
Kyllä täälläpäin asfaltit on siinä kunnossa että ihan vastaavaa höykytystä tulee kuin jossain metsäraitilla. Usein kaikenlaisen reiän ja muun paikkapatin lisäksi asfaltin läpi poikittain menee sellaisia ärsyttäviä syviä halkeamia jotka nypyttää ikävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä täälläpäin asfaltit on siinä kunnossa että ihan vastaavaa höykytystä tulee kuin jossain metsäraitilla. Usein kaikenlaisen reiän ja muun paikkapatin lisäksi asfaltin läpi poikittain menee sellaisia ärsyttäviä syviä halkeamia jotka nypyttää ikävästi.
Tuleeko haaroihin sähköä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä täälläpäin asfaltit on siinä kunnossa että ihan vastaavaa höykytystä tulee kuin jossain metsäraitilla. Usein kaikenlaisen reiän ja muun paikkapatin lisäksi asfaltin läpi poikittain menee sellaisia ärsyttäviä syviä halkeamia jotka nypyttää ikävästi.
Alumiinirunko on hyvin ikävä tärinälle. Hyvä teräsrunko niin poikittaiurat ei paljoa haittaa.
- Anonyymi
Asiaan perehtymättömänä, mutta omasta ikkunasta todettuna ja postinkantajia haastatelleena totean, että suurin osa heistä ei ole edes oppineet polkupyörällä ajon tasapainoilua. Seinäjoella jaettiin polkemalla vielä 2001, nyt nuo jakajat ovat kortistossa ja nykyiset autoilla suhaavat jakavat vain yhtä puolta ja puolet postista menee vääriin laatikoihin tai hukkuvat kokonaan.
Onkohan Posti, tai mikä Itella se oli johdon kusetuspalkitsemis- ryöstön aikaan, ollenkaan onnistunut perustehtävissään. Rosvouksessa ja perustoiminnan alasajossa ovat onnistuneet. - Anonyymi
Uudessa pyörässäni tuntuu pienen pieni klappi ja kolahtava ääni terävissä epätasaisuuksissa. Joustokeula on kierrejousinen Suntour. Onko joustokeulan oltava ihan täysin napakka ja äänetön vai onko edellä mainittu tavallista? En viitsisi vielä alkaa purkamaan ja huoltamaan keulaa. Ei siitä mitään haittaa ole ollut. Laakeria kiristettäessä en saanut keulaa jäykäsi kääntymään eikä siinä kohtaa klappia pitäisi olla. Pyörä oli tomnin pyörä. Onko vika ja mistä johtuu?
- Anonyymi
Eiköhän sieltä normaalisti jonkinlainen kolahdus kuulu aina kun jousitus pääsee pohjaamaan. Eipä sille oikein muuta ole tehtävissä kuin vaihtaa jäykempää keulaa.
- Anonyymi
Ohjainlaakeri löysällä ?
KTS velogin ohje - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohjainlaakeri löysällä ?
KTS velogin ohjeRuuvit löysällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruuvit löysällä?
Ruuveja puuttuu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruuveja puuttuu?
Kts veloki ohje
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruuveja puuttuu?
Lisä vaselini
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän sieltä normaalisti jonkinlainen kolahdus kuulu aina kun jousitus pääsee pohjaamaan. Eipä sille oikein muuta ole tehtävissä kuin vaihtaa jäykempää keulaa.
On kylläkin lisää vaseliinia se vaimenyaa huvin
- Anonyymi
Häviääkö kolinat jos lukitset keulan? Jos näin niin kyseessä lienee jousien pohjauksesta johtuva kolaus. Muussa tapauksessa siellä on jotain häikkää.
- Anonyymi
Tästähän tulikin mielenkiintoinen keskustelu, kertomus totuuksista, kuinka polkupyörän keula sai postin johdon ryöväämään taseen taskuihinsa.
Keula tarkistetaan keväthuollossa, samoin postin palkkiomenettely. Molemmat käsitellään loppuun Korkeimmaßa oikeudessa.- Anonyymi
Nniiiin tuli! Tällaista voi tapahtua S24 palstoilla!
- Anonyymi
Ei riitä tarkistus, parin kuukauden välein kuuluu tehdä huolto jos ajelee enempi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä tarkistus, parin kuukauden välein kuuluu tehdä huolto jos ajelee enempi
Etenkin postin johdon menetelmät ja palkitsemiskäytännöt eli kansalaisten postien rosvous.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559