Saattohoitoon menossa

Anonyymi-ap

Elämä on lyhyempi kuin luuleekaan. Askarruttaa seuraava ongelma. Edesmennyt tuttavani kohteli eläissään minua hyvin julmasti. Nyt jos joudun kohtaamaan hänet itsekin tuonpuoleisessa niin kuinka minun tulee suhtautua asiaan silloin? Ei kai kaikki voi olla yhtäkkiä onnen autuutta vailla vertaa molemmin puolin? Vai olemmeko jossain eri kerroksissa tai eri tasoilla joutumatta kosketuksiin keskenämme?

Toisaalta moni voi varmaankin sanoa minustakin ihan samaa mutta sitä en ole ainakaan vielä syvällisemmin miettinyt.

Tällaisia ajatuksia nousee mieleen kun loppu lähestyy vaikka en ole koskaan ollut millään tavoin uskonnollinen enkä edes uskonut mihinkään kuoleman jälkeiseen elämään. Vaikka eihän sitä kukaan tiedä mitä sieltä tulee esille. Pitäviä todisteita ei ole koskaan nähty.

Onko jollain muulla ollut samanlaisia ajatuksia samassa tilanteessa?
Onko nämä normaaleja ajatuksia kuolemaa odottavan päässä vai alkaako pönttö pimetä?

20

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai jokainen nämä asiat käy läpi jollain tavalla eikä mihinkään ole varmoja tai oikeita vastauksia. Sitä mitä ei tiedä voi vain arvailla.

    • Anonyymi

      Ensimmäisenä tuli mieleen, että asiat on niin kuin ne on.
      Olisiko vihdoinkin aika myöntää itselleen ansaittua rauhaa?

      Kristittyjä lainaten, armoa itselle.

    • Anonyymi

      Mun käsitys on se että siellä on tuomari. Julmasti kohdellut saa tuntea pahuutensa ja sinä saat olla vapaa.

    • Anonyymi

      Samassa tilanteessa täälläkin. En pelkää tulevaa vaan olen valtavan kiinnostunut kokemuksesta. Pelkään pahoin kuitenkin että se on sitten vaan ikiuni josta ei enää herää eikä unia näy :(
      Eikä ainakaan muista?

    • Anonyymi

      tämä on kristityn näkökulma ,toivottavasti et loukkaannu.

      ensin annat kaikille kaikki anteeksi koko sydämestäsi, etkä enää kanna yhtään kaunaa kenellekään.

      sitten pyydät Jumalalta omat rikkomuksesi anteeksi.

      sitten olet hyvällä mielin ja luotat että kaikki kyllä järjestyy parhain päin.

      • Anonyymi

        Ei tähän kannata uskontoa sekoittaa. Jokainen uskoo tai on uskomatta mihin haluaa. Nyt on kysymys järjen äänestä. Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.
        Kun ei täällä ole ketään joka kertoisi miten siellä toisella puolella menee niin pitää vaan odotella itse omakohtaista kokemusta. Ja mielenkiinnolla kuten joku aikaisempi kommentoija sanoi.
        Jänniä aikoja edssä. Toivottavasti ainakin tuskattomia. Muusta viis. Meni sitten syteen tai saveen!


      • Anonyymi

        Olisko tuo käytännön psykoterapiaa jos ei uskonnosta ole kiinnostunut. Kuulostaa tyypilliseltä kyökkiterapialta. Jos sinua kohdellaan kaltoin käännä toinenkin poskesi niin siillä pääset kiusaajasta! Ei se niin mene tosielämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tähän kannata uskontoa sekoittaa. Jokainen uskoo tai on uskomatta mihin haluaa. Nyt on kysymys järjen äänestä. Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.
        Kun ei täällä ole ketään joka kertoisi miten siellä toisella puolella menee niin pitää vaan odotella itse omakohtaista kokemusta. Ja mielenkiinnolla kuten joku aikaisempi kommentoija sanoi.
        Jänniä aikoja edssä. Toivottavasti ainakin tuskattomia. Muusta viis. Meni sitten syteen tai saveen!

        viestintäteoreetikko Marshall McLuhan:. "Jos et ole varma siitä, miten asiat menevät, oletetaan että ne menevät hyvin." Tämä lause kannustaa positiiviseen ajatteluun ja luottamukseen tulevaisuuteen, vaikka kaikki yksityiskohdat eivät olisikaan tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko tuo käytännön psykoterapiaa jos ei uskonnosta ole kiinnostunut. Kuulostaa tyypilliseltä kyökkiterapialta. Jos sinua kohdellaan kaltoin käännä toinenkin poskesi niin siillä pääset kiusaajasta! Ei se niin mene tosielämässä.

        Tyrkyttäminen on verissä, koska lähetyskäskyperiaate.

        Ihmisellä on jostain syystä kaksi korvaa ja yksi suu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyrkyttäminen on verissä, koska lähetyskäskyperiaate.

        Ihmisellä on jostain syystä kaksi korvaa ja yksi suu.

        **Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.**
        En ole asiasta ihan varma, mutta sen perusteella, mitä olen viime aikoina lukenut nettisivuilta, olen saanut sen käsityksen, että mikään itämainen ilmiö tai uskonto tai mikä se sitten onkaan, ei velvoita tai määräile ketään tekemään mitään. Mutta näistä asioista voi kuulemma ammentaa lohtua. En minä tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tähän kannata uskontoa sekoittaa. Jokainen uskoo tai on uskomatta mihin haluaa. Nyt on kysymys järjen äänestä. Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.
        Kun ei täällä ole ketään joka kertoisi miten siellä toisella puolella menee niin pitää vaan odotella itse omakohtaista kokemusta. Ja mielenkiinnolla kuten joku aikaisempi kommentoija sanoi.
        Jänniä aikoja edssä. Toivottavasti ainakin tuskattomia. Muusta viis. Meni sitten syteen tai saveen!

        Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.
        Riippuu varmaan mikä uskonto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.
        Riippuu varmaan mikä uskonto.

        -ensin annat kaikille kaikki anteeksi koko sydämestäsi.-
        helpommin sanottu kuin tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -ensin annat kaikille kaikki anteeksi koko sydämestäsi.-
        helpommin sanottu kuin tehty.

        *kyökkiterapia*.
        Mikä se sellainen on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedetään että uskovaiset eivät suvaitse järkeä näissä asioissa joten se ei paljon auta.
        Riippuu varmaan mikä uskonto.

        En suosittele kristinuskoa kenellekään, koska kaiken viime aikoina nettisivuilta lukemani perusteella olen tullut siihen tulokseen, että se on suvaitsematon ja tunkeileva, ja siksi se on ainakin minun uskontojeni listalta pois. Mikä tahansa muu olisi hyvä, mutta ei se. Tarkoitan nimenomaan itämaisia nettisivuja ja muita sivustoja, joissa on kristittyjen raivoaminen. Ne eivät tee hyvää vaikutelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suosittele kristinuskoa kenellekään, koska kaiken viime aikoina nettisivuilta lukemani perusteella olen tullut siihen tulokseen, että se on suvaitsematon ja tunkeileva, ja siksi se on ainakin minun uskontojeni listalta pois. Mikä tahansa muu olisi hyvä, mutta ei se. Tarkoitan nimenomaan itämaisia nettisivuja ja muita sivustoja, joissa on kristittyjen raivoaminen. Ne eivät tee hyvää vaikutelmaa.

        Samoin, seurattuani ilmeisesti samoja kuin sinä, en kannusta kristinuskoon ketään ainakaan niiden perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -ensin annat kaikille kaikki anteeksi koko sydämestäsi.-
        helpommin sanottu kuin tehty.

        Ei se ole helppoa, se anteeksi antaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole helppoa, se anteeksi antaminen.

        Varmasti riippu myös loukkauksien vakavuudetsa?


    • Anonyymi

      Olen itse viime aikoina joskus miettinyt mitä jos päätyisi saattohoitoon. En oikein edes osaa sanoa miltä se tuntuisi enkä varmasti osaa mitään järkevää tähän edes sanoa. Joskus ammoin äiti oli saattohoidossa syövän takia, mutta ei me koskaan siitä sen enempää keskusteltu, mutta tiedän että se ei ole helppoa. Ihmisistä saattaa tulla epätoivoisiakin. Kuitenkin uskon, että paras on löytää jokin tasapaino ja rauha, koska viimeiset kuukaudet voi vain elää eikä tulevaa voi muuttaa. Liika huolehtiminen vie huomiota elämiseltä. Tuonpuoleisen salaisuudet selviävät kyllä joskus eikä siihenkään voi vaikuttaa.

    • Anonyymi

      En ole samassa tilanteessa, yks läheisistä oli muutaman päivän saattohoidossa, mutt hän ei kyennyt enää puhumaan. Hänen kohdallaan viimeiset päivät olivat kivuliaita, toivottavasti sun ei tarvitsisi isompia kipuja kokea.
      Mulla on usko, ett elämä jatkuu vielä poismenon jälkeen eri muodossa, on kokemuksia siitä, ett edesmennyt on käynyt lähtönsä jälkeen jollain tavalla paikalla, siis vaan tervehtimässä. Luulen ettei lähdön jälkeen enää tarvi kantaa huonoja kokemuksia ja ihmisiä taakkana mukanaan siellä toisella puolella, siellä on rauha ja helppo olla.

    • Anonyymi

      Juttu on niin että islamin mukaan parhaat ystävät Nykyisin ovat tuonpuoleisessa pahimmat viholliset.
      Toinen antaa elämänsä toisen tähden.

      Kun on selvä vihasuhde on se Jeesuksen mielestä parempi. Hän opetti vihatkaa tätä maailmaa, vaimoanne, vanhempianne, lapsianne. Etc.

      Joka rakastaa maailmaa hänessä ei Jumalan rakkautta ole eikä ilmene. Samoin on menestysteologiassa. Joka sen on valinnut lakkaa rakastamasta lähimmäistä, Jeesusta ja Jumalaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe