Miten meni väistämissäännöt purjehtijan ja soutuveneen suhteen?

Anonyymi-ap

Tuli välivuosi purjehduksen suhteen kun vanha vene meni kaupaksi yllättävävän nopeasti ja uutta ei ole vielä löytynyt. Päätettiin perheen kanssa suosiolla viettää välivuosi ja vuokrattiin mökki järven rannalta. Järvi on ilmeisen kalaisa kun lähes joka päivä näkee jonkun heittokalastavan, onkivan tai uistelevan. Järvi on aika pieni ja moottoriveneet ovat kiellettyjä joten kalastajat käyttävät perinteisiä soutuveneitä. Kaverilla olisi kuitenkin antaa lainaksi pienehkö päiväpursi jolla voisi pitää tuntumaa yllä ja fiilistellä. Nyt vaan lyö ihan tyhjää miten pitäisi näiden kalastajien suhteen toimia. Järki tietysti sanoo että pysy kaukana mutta miten pykälät menee?

118

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pysy kaukana on hyvä.

      "Vesikulkuneuvon käyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta ja toimittava siten, ettei hän ilman pakottavaa syytä vaikeuta tai häiritse muiden liikkumista vesillä eikä aiheuta vaaraa tai vahinkoa muille taikka vaaraa tai merkittävää tai tarpeetonta haittaa tai häiriötä luonnolle tai muulle ympäristölle, kalastukselle, yleiselle luonnon virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle edulle."

    • Anonyymi

      Ei kannata luottaa mihinkään pykäliin vesillä koska 98% kanssaveneilijöistä ei niistä tiedä hölkäsen pöläystä. Maalaisjärjen käyttö on sallittua (jopa suotavaa), ja hidasta tai pysäytä jos et ole varma tilanteen kehityksestä. Jos ne on kalastushommissa niin eivät ymmärrettävästi varmaan ole heti tiputtamassa verkkoja käsistään väistääkseen sinua.

      • Anonyymi

        Hyvä nyrkkisääntö on kv meriteiden sääntöjen ensimmäinen pykälä: sen mukaan kaikkien vesilläliikkujien tulee välttää yhteentörmäyksiä. Jos et mitään muuta osaa, niin osaa tämä. Soutsikan kannattaa soutaa alta pois ja purkkarin tulee väistää purjehvenettä. Helpottaa jos molempien liikeet ovat ennakoitavia, toki luovilla oleva purjevene voi kääntyä vähän ennakoimattomati,


    • Anonyymi

      Soutuveneilijät ovan vähän niinkuin vesistöjen polkupyöräilijöitä, oli säännöt mitkä hyvänsä kannattaa olettaa heidän katsovan omaavansa etuajo-oikeuden tilanteessa kuin tilanteessa.

      • Anonyymi

        Hyvä vertaus ja toki meriteiden säännöissä otetaan kantaa asiaan ja muistaakseni siellä oli metrimäärä joiden edessä ei tulisi törttöillä, olisiko ollut 12m alus ja sitä pidemmät.


      • Anonyymi

        Soutuveneilijät ovat kuin vesistöjen kävelijät, Polkupyöräilijöiksi kuvaisin niitä, jotka uskovat, että heitä pitää väistää säännöistä riippumatta.


      • Anonyymi

        Kuule, tosielämässä soutuvene on vain hieman nopeampi väistämään kuin reimari, eli kannattaa väistää itse!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä vertaus ja toki meriteiden säännöissä otetaan kantaa asiaan ja muistaakseni siellä oli metrimäärä joiden edessä ei tulisi törttöillä, olisiko ollut 12m alus ja sitä pidemmät.

        Onko tähän yli 12m veneiden väistämiseen tullut jokin muutos? Jos näin on, kerrankin järkevä muutos vesiteiden sääntöihin. Eihän siinä ole ollut mitään järkeä kun on pitänyt tiputtaa paatti planista kaiken maailman kippojen takia. Ensi kesänä saa van paahtaa menemään, kaiken maailman pikkukippojen toilailuista välittämättä.


      • Anonyymi

        Eli soutajat on vähän niinkuin vesien moottoriveneilijöitä. Paitsi että ne ei tapa muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tähän yli 12m veneiden väistämiseen tullut jokin muutos? Jos näin on, kerrankin järkevä muutos vesiteiden sääntöihin. Eihän siinä ole ollut mitään järkeä kun on pitänyt tiputtaa paatti planista kaiken maailman kippojen takia. Ensi kesänä saa van paahtaa menemään, kaiken maailman pikkukippojen toilailuista välittämättä.

        Jos sinulla on sääntöjen tuntemus tuolla tasolla, niin suosittelen vahvasti pysymään kotipihalla ja sielläkin välttämään moottorilla toimivia työkaluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli soutajat on vähän niinkuin vesien moottoriveneilijöitä. Paitsi että ne ei tapa muita.

        Niinhän ne on soutajat vähän kuin vesien moottoriveneilijät, paitsi ettei niillä ole moottoria. On niitä tappajia ja murhamiehiä soutajissakin.


    • Anonyymi

      Kysymys on itse asiassa hyvin vaikea. Soutuvenettä ei ole määritelty meriteiden säännöissä, Ainoa maininta soutuveneistä taitaa olla kulkuvalojen kohdalla ja siellä se voi käyttää samoja valoja kuin purjevene tai toisaalta liittää pelkkä valkoinen valo, jota näyttää tarvittaessa ( ei siis jatkuvaa vaatimusta edes pimeässä).

      Ilmeisesti yleinen tulkinta on rinnastaa soutuvene moottoriveneeseen. Purjeveneeseen rinnastaminen olisikin vaikeaa, kun purjeveneiden keskeiset väistämissäännöt perustuvat tuulensuuntaan ja halssiin, mikä todetaan isopurjeen asennon mukaan,

      Sitten on vielä kalastusalusten tulkinta. Pikkuveneistä kalastavia ei yleensä tulkita kalastusaluksiksi.

      • Anonyymi

        Soutuvenettä ei voi rinnastaa moottoriveneeseen koska moottoriveneitä koskevissa säännöissä ne rajataan vain moottoriveneitä koskeviksi (konevoimalla kulkevat alukset). Sama pätee tietenkin myös purjeveneisiin, joita koskevat säännöt koskevat vain purjeveneitä.

        Säännöissä on kuitenkin monta asiaa, jotka koskevat kaikkia aluksia. ne koskevat myös soutuveneitä:

        "Näissä säännöissä, jollei lauseyhteydestä muuta johdu:
        a) Alus tarkoittaa jokaista uivaa laitetta, myös alusta ilman uppoamaa sekä vesilentokonetta, jota käytetään tai voidaan käyttää vesitse tapahtuvaan kuljetukseen.

        b) Konealus tarkoittaa jokaista alusta, jota kuljettaa koneisto.

        c) Purjealus tarkoittaa jokaista purjehtivaa alusta edellyttäen, ettei kuljetuskoneistoa, jos sellainen on asennettu alukseen, käytetä."

        Aika paljon laittaisin painoa tälle pykälälle:
        "Turvallinen nopeus
        Jokaisen aluksen on aina kuljettava turvallisella nopeudella niin että se voi suorittaa asianmukaisen ja tehokkaan toimenpiteen yhteentörmäämisen välttämiseksi ja pysähtyä vallitseviin olosuhteisiin nähden sopivalla etäisyydellä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutuvenettä ei voi rinnastaa moottoriveneeseen koska moottoriveneitä koskevissa säännöissä ne rajataan vain moottoriveneitä koskeviksi (konevoimalla kulkevat alukset). Sama pätee tietenkin myös purjeveneisiin, joita koskevat säännöt koskevat vain purjeveneitä.

        Säännöissä on kuitenkin monta asiaa, jotka koskevat kaikkia aluksia. ne koskevat myös soutuveneitä:

        "Näissä säännöissä, jollei lauseyhteydestä muuta johdu:
        a) Alus tarkoittaa jokaista uivaa laitetta, myös alusta ilman uppoamaa sekä vesilentokonetta, jota käytetään tai voidaan käyttää vesitse tapahtuvaan kuljetukseen.

        b) Konealus tarkoittaa jokaista alusta, jota kuljettaa koneisto.

        c) Purjealus tarkoittaa jokaista purjehtivaa alusta edellyttäen, ettei kuljetuskoneistoa, jos sellainen on asennettu alukseen, käytetä."

        Aika paljon laittaisin painoa tälle pykälälle:
        "Turvallinen nopeus
        Jokaisen aluksen on aina kuljettava turvallisella nopeudella niin että se voi suorittaa asianmukaisen ja tehokkaan toimenpiteen yhteentörmäämisen välttämiseksi ja pysähtyä vallitseviin olosuhteisiin nähden sopivalla etäisyydellä."

        Englanniksi power-driven vessel ja machinery. Siis ei konetta vaadita vaan "koneisto", joksi airot ilmeisesti on tulkittu. Power-driven voidaan katsoa sisältävän myös human power driven.

        Luulisin myös tuulimylly+potkuri menevän konealukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanniksi power-driven vessel ja machinery. Siis ei konetta vaadita vaan "koneisto", joksi airot ilmeisesti on tulkittu. Power-driven voidaan katsoa sisältävän myös human power driven.

        Luulisin myös tuulimylly potkuri menevän konealukseksi.

        Et uskjo tuota itsekään 😁😁😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanniksi power-driven vessel ja machinery. Siis ei konetta vaadita vaan "koneisto", joksi airot ilmeisesti on tulkittu. Power-driven voidaan katsoa sisältävän myös human power driven.

        Luulisin myös tuulimylly potkuri menevän konealukseksi.

        Meriteiden sännöt tuntevat soutuveneet.
        Ne eivät ole purjeveneitä eivätkä konevoimalla kulkevia aluksia.
        Katso kohta 25.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meriteiden sännöt tuntevat soutuveneet.
        Ne eivät ole purjeveneitä eivätkä konevoimalla kulkevia aluksia.
        Katso kohta 25.

        Kulkuvalot jo kerroin eli kohta 25. Se ei kuitenkaan ota mitään kantaa väistämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkuvalot jo kerroin eli kohta 25. Se ei kuitenkaan ota mitään kantaa väistämiseen.

        Ei, mutta se kertoo, että laki tuntee soutuveneen ja sille olisi voinut tehdä omia sääntöjä, jos se olisi katsottu tarpeelliseksi.


    • Anonyymi

      Kyllä purjehtijaa ja hänen venettään kuuluu kaikkien poijujen ja laitureidenkin väistää. Eihän merenkulusta muuten mitään tule.

    • Anonyymi

      Soutuvene ei ole konealus, eli ei tarvitse väistää purjealusta.
      Eli väistetään normaalien väistämissääntöjen mukaan.

      • Anonyymi

        Mikä on normaali väistämissääntö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on normaali väistämissääntö?

        Jos olet noin tietämätön, ole hyvä ja pysy pois vesiltä. Samoin, tukeudu tieliikenteessä ammattikuljettajien apuun. Metro soveltunee liikkumisvälineeksesi, siellä on vähemmän kanssakulkijoita, joita pitäisi väistää liikennevälineellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet noin tietämätön, ole hyvä ja pysy pois vesiltä. Samoin, tukeudu tieliikenteessä ammattikuljettajien apuun. Metro soveltunee liikkumisvälineeksesi, siellä on vähemmän kanssakulkijoita, joita pitäisi väistää liikennevälineellä.

        Kun sitten tiedät, kerro muillekin mitkä ovat normaalit kulkusäännöt. Meriteiden säännöissä ainoastaan ohittamisen sääntö ei määrittele alustyyppiä. Muissa kohtaamistilanteissa on omat säännöt purjeveneille ja moottorialuksille, ei lainkaan muille alustyypeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sitten tiedät, kerro muillekin mitkä ovat normaalit kulkusäännöt. Meriteiden säännöissä ainoastaan ohittamisen sääntö ei määrittele alustyyppiä. Muissa kohtaamistilanteissa on omat säännöt purjeveneille ja moottorialuksille, ei lainkaan muille alustyypeille.

        Säännöt koskevat kaikkia aluksia. Ne, missä on mainittu aluksen tyyppi tai mitat erikseen, ovat poikkeuksia eivätkä pääsääntöjä.

        Meriteiden sääntöjen osa A koskee kaikkia
        Osa B osasto 1-2 koskee kaikkia aluksia lukuun ottamatta kohtaa 12
        Koska väistettävälle on myös asetettu velvollisuuksia, niin väistämissäännöt koskevat kaikkia aluksia. Muuten ei voi tietää onko väistävä vai väistettävä.

        Osa C, D ja E koskevat kaikkia, joskin niistä pitää poimia alukseen sopivat valot ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt koskevat kaikkia aluksia. Ne, missä on mainittu aluksen tyyppi tai mitat erikseen, ovat poikkeuksia eivätkä pääsääntöjä.

        Meriteiden sääntöjen osa A koskee kaikkia
        Osa B osasto 1-2 koskee kaikkia aluksia lukuun ottamatta kohtaa 12
        Koska väistettävälle on myös asetettu velvollisuuksia, niin väistämissäännöt koskevat kaikkia aluksia. Muuten ei voi tietää onko väistävä vai väistettävä.

        Osa C, D ja E koskevat kaikkia, joskin niistä pitää poimia alukseen sopivat valot ym.

        Normaaleja ne on ihan kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaaleja ne on ihan kaikki.

        Miksi eivät olisi normaaleja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt koskevat kaikkia aluksia. Ne, missä on mainittu aluksen tyyppi tai mitat erikseen, ovat poikkeuksia eivätkä pääsääntöjä.

        Meriteiden sääntöjen osa A koskee kaikkia
        Osa B osasto 1-2 koskee kaikkia aluksia lukuun ottamatta kohtaa 12
        Koska väistettävälle on myös asetettu velvollisuuksia, niin väistämissäännöt koskevat kaikkia aluksia. Muuten ei voi tietää onko väistävä vai väistettävä.

        Osa C, D ja E koskevat kaikkia, joskin niistä pitää poimia alukseen sopivat valot ym.

        Ei myöskään B:n 14 ja 15 koske muita kuin konealuksien kohtaamisia. Siis yleisesti aluksille ei määritetä mitään "normaaleja sääntöjä" aluksien kohdatessa keulat vastakkain tai toisen tullessa oikealta tai vasemmalta. Ainoastaan ohitustilanteessa voi tietää kumpi on väistämisvelvollinen, jos toinen on soutuvene ja tulkinta olisi, että soutuvene ei ole mikään säännössä 18 luotelluista alustyypeistä. Siksi ainoa toimiva tapa on määritellä soutuvene konealulukseksi.


    • Anonyymi

      Soutuvene on hyvin hidas, käytännössä liikkeiltään poijuun verattavissa, siksi se rinnastetaan ohjailukyvyltään rajoittuneeseen alukseen ja sitä on aina väistettävä.

      • Anonyymi

        Liukuvalle veneelle joo, mutta jotkut suotuvehkeet kulkevat purjeveneiden ja puhtaasti uppoumarunkoisten moottoriveneiden vauhtia


      • Anonyymi

        Soutuvene voi olla hidas.

        Se voi kuitenkin mennä 14 solmuakin hyvissä olosuhteissa kyvykkäillä soutajilla. Sulkavan soudussa ennätys 60km matkalla yksin soudettuna on mennyt keskinopeudella 6,5 solmua, joka on ihan hyvä nopeus purjeveneellekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liukuvalle veneelle joo, mutta jotkut suotuvehkeet kulkevat purjeveneiden ja puhtaasti uppoumarunkoisten moottoriveneiden vauhtia

        Soutajahan ei edes näe eteenpäin joten mitenkä soutuvene olisi kykenevä tekemään tarvittavia väistöliikkeitä. Kyllä miden vesillälikkujien on otettava tämä homioon ja tarittaessa väistettävä soutuvenettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutajahan ei edes näe eteenpäin joten mitenkä soutuvene olisi kykenevä tekemään tarvittavia väistöliikkeitä. Kyllä miden vesillälikkujien on otettava tämä homioon ja tarittaessa väistettävä soutuvenettä.

        Tähystysvaatimus koskee kaikkia veneitä.

        Lait on kirjoitettu niin, ettei kukaan voi perseillä miten tahtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähystysvaatimus koskee kaikkia veneitä.

        Lait on kirjoitettu niin, ettei kukaan voi perseillä miten tahtoo.

        Älä puhu pehmosia, ei soutuveneissä ole mitään taustapeiliä, järki käteen vesilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu pehmosia, ei soutuveneissä ole mitään taustapeiliä, järki käteen vesilläkin.

        Pää kääntyy yhtälailla soutuveneessä kuin muissakin. Tähystys on aina 360 astetta eikä kenelläkään ole silmiä niskassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu pehmosia, ei soutuveneissä ole mitään taustapeiliä, järki käteen vesilläkin.

        Ei kenelläkään ole silmiä selässä ja silti pitää katsoa ympärilleen. Minä käännän päätä, kankeammat ilmeisesti tarvitsee peilin.


    • Anonyymi

      Tuo 12 metrin sääntö meni jotakuinkin niin, että alle 7 solmua kulkeva vene väistää yli 12 metristä paattia käytännössä aina. Ja tämä koskee myös purjeveneitä riippumatta siitä että toinen tulee konevoimalla. Yllätyksenä tuli kyllä itsellekin...

      • Anonyymi

        Kyseessä on ns. sisävesisäännöt.
        Oleellinen asia jäi sinulta pois eli kyse on pienistä alle 7m aluksista.

        Sääntö koskee vain merkittyjä väyliä ei esimerkiksi järveä tai muuta aluetta, jossa ei ole väylää. Nopeuskin koskee vain moottorivenettä. Alle 7m purjeveneen tai soutuveneen pitää aina pysytellä poissa edestä. Sinänsä se on jännää koska moottoriveneestä mainitaan suurin nopeus, ei nopeus, jolla se sillä hetkellä kulkee.

        5 §
        Pienet alukset
        Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on ns. sisävesisäännöt.
        Oleellinen asia jäi sinulta pois eli kyse on pienistä alle 7m aluksista.

        Sääntö koskee vain merkittyjä väyliä ei esimerkiksi järveä tai muuta aluetta, jossa ei ole väylää. Nopeuskin koskee vain moottorivenettä. Alle 7m purjeveneen tai soutuveneen pitää aina pysytellä poissa edestä. Sinänsä se on jännää koska moottoriveneestä mainitaan suurin nopeus, ei nopeus, jolla se sillä hetkellä kulkee.

        5 §
        Pienet alukset
        Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

        Tuo on kumottu ja sen korvaa Vesiliikennelaki.
        Perusajatus on sama, mutta soutuvenettä on laajennettu koskemaan muita välineitä, kuten vaikka suppilautaa, uimapatjaa ja polkuvenettä.

        15 §
        Soutuveneiden ja alle seitsemän metrin pituisten vesikulkuneuvojen liikkumista ja kohtaamista koskevat poikkeukset
        Edellä 14 §:ssä säädetystä poiketen seuraavien vesikulkuneuvojen on yleisillä kulkuväylillä pysyteltävä poissa yli 12 metrin pituisten vesikulkuneuvojen tieltä:

        1) soutuvene ja siihen kooltaan, nopeudeltaan tai muuten rinnastettava vesikulkuneuvo;

        2) alle seitsemän metrin pituinen, moottorilla kulkeva vesikulkuneuvo, jonka suurin nopeus on enintään seitsemän solmua;

        3) alle seitsemän metrin pituinen purjevoimalla kulkeva purjevene.


      • Anonyymi

        Taas on tehty järjetön laki asiaa mitenkään tuntemattomien toimesta. Mitenkä ihmeessä alle 7 solmua kulkeva vene voi väistää jossakin kapealla väylällä päälle tulevaa 40 solmua kulkevaa jahtia. Ilmeisesti lainsäätäjän tarkoitus on saada köyhät ja purjeveneilijät pysymään poissa veneväyliltä, niin että saa itse kaahata autopilotin turvin samalla kun viihdyttää risteilyvieraitaan.

        Kyllä sen vastuun kuuluu olla jokaisen veneen kuljettajalla ja jokaisen tulee osaltaan pyrkiä välttämän toiselle aiheutettua vahinkoa ja törmäämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas on tehty järjetön laki asiaa mitenkään tuntemattomien toimesta. Mitenkä ihmeessä alle 7 solmua kulkeva vene voi väistää jossakin kapealla väylällä päälle tulevaa 40 solmua kulkevaa jahtia. Ilmeisesti lainsäätäjän tarkoitus on saada köyhät ja purjeveneilijät pysymään poissa veneväyliltä, niin että saa itse kaahata autopilotin turvin samalla kun viihdyttää risteilyvieraitaan.

        Kyllä sen vastuun kuuluu olla jokaisen veneen kuljettajalla ja jokaisen tulee osaltaan pyrkiä välttämän toiselle aiheutettua vahinkoa ja törmäämistä.

        Aivan hyvin pystyy väistämään, jos ei niin ao. pykälää on rikottu.

        6 §
        Vesikulkuneuvon kuljettajaa, päällikköä ja luovuttajaa koskevat yleiset vaatimukset

        Vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla tai hallita vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hyvin pystyy väistämään, jos ei niin ao. pykälää on rikottu.

        6 §
        Vesikulkuneuvon kuljettajaa, päällikköä ja luovuttajaa koskevat yleiset vaatimukset

        Vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla tai hallita vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi.

        Tuo pykälä koskee oman vesikulkuneuvon hallintaa, ei ympäristön, olosuhteiden ja muiden vesikulkuneuvojen hallintaa. Sääntöjen mukaan se 40 solmua kulkeva on kuitenkin velvollinen väistämään oli soutuvenekapteenilla mitä tahansa velvollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pykälä koskee oman vesikulkuneuvon hallintaa, ei ympäristön, olosuhteiden ja muiden vesikulkuneuvojen hallintaa. Sääntöjen mukaan se 40 solmua kulkeva on kuitenkin velvollinen väistämään oli soutuvenekapteenilla mitä tahansa velvollisuuksia.

        Niin tai uimapatja tsiljoonaa kulkevaa miljoonan tonnin venettä!
        Ajatella...🥸🥸🥸


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pykälä koskee oman vesikulkuneuvon hallintaa, ei ympäristön, olosuhteiden ja muiden vesikulkuneuvojen hallintaa. Sääntöjen mukaan se 40 solmua kulkeva on kuitenkin velvollinen väistämään oli soutuvenekapteenilla mitä tahansa velvollisuuksia.

        Minulla on pieni muistikirja, johon kirjoitan muistii n aina, kun keksin jonkun tilanteen, joka voisi olla jossain universumissa totta.

        Sitten minä kirjoitan sen tälle palstalle ja kauhistelen asiaa. Onko sinullakin sama tapa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on pieni muistikirja, johon kirjoitan muistii n aina, kun keksin jonkun tilanteen, joka voisi olla jossain universumissa totta.

        Sitten minä kirjoitan sen tälle palstalle ja kauhistelen asiaa. Onko sinullakin sama tapa?

        Ei ole tapana ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pykälä koskee oman vesikulkuneuvon hallintaa, ei ympäristön, olosuhteiden ja muiden vesikulkuneuvojen hallintaa. Sääntöjen mukaan se 40 solmua kulkeva on kuitenkin velvollinen väistämään oli soutuvenekapteenilla mitä tahansa velvollisuuksia.

        Kertoisitko minkä säännön mukaan 40kn kulkeva vene on väistövelvollinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko minkä säännön mukaan 40kn kulkeva vene on väistövelvollinen?

        Se perustuu sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Suurin marttyyri tekee säännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko minkä säännön mukaan 40kn kulkeva vene on väistövelvollinen?

        Esimerkiksi 17b. Jos toinen liikkuu 40 ja toinen alle 5 solmua, ei se hitaampi voi tehdä oikein mitään väistääkseen. Ei se voi haihtua ilmaan eikä se ehdi alta pois. Toki se suotuvene saattaa olla väistövelvollinen, mutta käytännön väistövelvollisuus on sillä nopeammalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko minkä säännön mukaan 40kn kulkeva vene on väistövelvollinen?

        Lue ne säännöt, ei tarvitse pitkään lukea niin fiksu löytää vastauksen monesta kohtaa, mutta viides pykälä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi 17b. Jos toinen liikkuu 40 ja toinen alle 5 solmua, ei se hitaampi voi tehdä oikein mitään väistääkseen. Ei se voi haihtua ilmaan eikä se ehdi alta pois. Toki se suotuvene saattaa olla väistövelvollinen, mutta käytännön väistövelvollisuus on sillä nopeammalla.

        Sinulla on mieletön maara esimerkkejä, joissa "säännöt ei päde" tai ainakaan ne ei koske sinua.
        Sellaiseen on olemassa diagnoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on mieletön maara esimerkkejä, joissa "säännöt ei päde" tai ainakaan ne ei koske sinua.
        Sellaiseen on olemassa diagnoosi.

        Sinun kaltaisten takia päädytään jälkiselvittelyihin oikeudessa, ja sinun kaltaiset ne kiistat häviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi 17b. Jos toinen liikkuu 40 ja toinen alle 5 solmua, ei se hitaampi voi tehdä oikein mitään väistääkseen. Ei se voi haihtua ilmaan eikä se ehdi alta pois. Toki se suotuvene saattaa olla väistövelvollinen, mutta käytännön väistövelvollisuus on sillä nopeammalla.

        Mikä sääntö on 17b? ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sääntö on 17b? ?

        b) Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        b) Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.

        Vesiliikennelaki , 17b sääntöä ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesiliikennelaki , 17b sääntöä ei ole olemassa.

        Vesiliikennelaki viittaa meriteiden sääntöihin ainakin pykälissä 10 ja 14. Tuo 17b on meriteiden säännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesiliikennelaki , 17b sääntöä ei ole olemassa.

        Miksi veivaat epäoleellisella asialla?
        Ne kaikki vesillä kulkeville tarkoitetut säännöt ja määräykset ovat meitä velvoittavia - riippumatta mistä pykäläkirjasta ne tulevat.

        Tuo 17 b kuvaa erinomaisesti meriteiden sääntöjen perushenkeä.
        Kaikki ovat velvollisia huolehtimaan, ettei vaaratilanteita pääse tapahtumaan.

        Nopeakulkuiselle alukselle soutuvene on lähinnä isoa poijua vastaava kohde, joka väistetään joka tapauksessa - ilman mitään pohtimista.
        Soutuveneessä on sitä vastoin eläviä ihmisiä, jotka hengittävät ja tuntevat kipua, jos heihin törmää.
        Ei siis liene kenellekään epäselvää, että soutuvenettä väistetään, jos sellainen ilmestyy eteen.

        Se seikka miksi se soutuvene on joutunut tuon nopean veneen ajolinjalle on eri asia, jota voidaan pohtia kun tilanne on ohi ja kaikki osanottajat ovat hengissä ja veneet ehjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi 17b. Jos toinen liikkuu 40 ja toinen alle 5 solmua, ei se hitaampi voi tehdä oikein mitään väistääkseen. Ei se voi haihtua ilmaan eikä se ehdi alta pois. Toki se suotuvene saattaa olla väistövelvollinen, mutta käytännön väistövelvollisuus on sillä nopeammalla.

        Siinä säännössä ei ole yhtään numeroa.
        Missä lukee 40?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi veivaat epäoleellisella asialla?
        Ne kaikki vesillä kulkeville tarkoitetut säännöt ja määräykset ovat meitä velvoittavia - riippumatta mistä pykäläkirjasta ne tulevat.

        Tuo 17 b kuvaa erinomaisesti meriteiden sääntöjen perushenkeä.
        Kaikki ovat velvollisia huolehtimaan, ettei vaaratilanteita pääse tapahtumaan.

        Nopeakulkuiselle alukselle soutuvene on lähinnä isoa poijua vastaava kohde, joka väistetään joka tapauksessa - ilman mitään pohtimista.
        Soutuveneessä on sitä vastoin eläviä ihmisiä, jotka hengittävät ja tuntevat kipua, jos heihin törmää.
        Ei siis liene kenellekään epäselvää, että soutuvenettä väistetään, jos sellainen ilmestyy eteen.

        Se seikka miksi se soutuvene on joutunut tuon nopean veneen ajolinjalle on eri asia, jota voidaan pohtia kun tilanne on ohi ja kaikki osanottajat ovat hengissä ja veneet ehjiä.

        Toinen vähintään yhtä oleellinen asia on, että myös 40 solmua ajavassa veneessä on ihmisiä.

        Ei kukaan aja tahallaan kolaria eikä riskeeraa itseään ja muita. Jos sellainen löytyy, se on historian perusteella todennäköisemmin soutuveneessä kaatamassa sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä säännössä ei ole yhtään numeroa.
        Missä lukee 40?

        Ei missään numeroita lue. Mutta tulkinta on aivan selvä, jos vähäänkään ymmärtää veneiden liikkeistä noissa nopeuksissa. Se alle 5 solmua kulkeva ei eroa 40 solmua kulkevan kannalta viitasta tai luodosta eli ne ovat paikallaan olevia esteitä, jotka se nopeampi kiertää. Jos nopeampi ajaa kohti ( tai siis turhan lähelle), ollaa väkisin 17b tilanteessa teki se hitaampi mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään numeroita lue. Mutta tulkinta on aivan selvä, jos vähäänkään ymmärtää veneiden liikkeistä noissa nopeuksissa. Se alle 5 solmua kulkeva ei eroa 40 solmua kulkevan kannalta viitasta tai luodosta eli ne ovat paikallaan olevia esteitä, jotka se nopeampi kiertää. Jos nopeampi ajaa kohti ( tai siis turhan lähelle), ollaa väkisin 17b tilanteessa teki se hitaampi mitä tahansa.

        Eli vedit sen omasta päästäsi kuten koko tulkinnan.
        Uskotko edes itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vedit sen omasta päästäsi kuten koko tulkinnan.
        Uskotko edes itse?

        Eipä tuon tulkinnan tekeminen vaadi kummoisia älynlahjoja. Vai saako mielestäsi se nopeampi ajaa päin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen vähintään yhtä oleellinen asia on, että myös 40 solmua ajavassa veneessä on ihmisiä.

        Ei kukaan aja tahallaan kolaria eikä riskeeraa itseään ja muita. Jos sellainen löytyy, se on historian perusteella todennäköisemmin soutuveneessä kaatamassa sitä.

        Hyvä kun toit tuon esiin.

        ” Toinen vähintään yhtä oleellinen asia on, että myös 40 solmua ajavassa veneessä on ihmisiä.”

        Nyt on kuitenkin niin, että tuossa 40 kt : n veneessä henkiin jäämisen todennäköisyys on paljon suurempi kuin siinä soutuveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun toit tuon esiin.

        ” Toinen vähintään yhtä oleellinen asia on, että myös 40 solmua ajavassa veneessä on ihmisiä.”

        Nyt on kuitenkin niin, että tuossa 40 kt : n veneessä henkiin jäämisen todennäköisyys on paljon suurempi kuin siinä soutuveneessä.

        Ihanko oikeasti 40 solmua paahtavan veneen kuljettaja on ihminen? Uusimpien tietojen mukaan kyseessä on idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun toit tuon esiin.

        ” Toinen vähintään yhtä oleellinen asia on, että myös 40 solmua ajavassa veneessä on ihmisiä.”

        Nyt on kuitenkin niin, että tuossa 40 kt : n veneessä henkiin jäämisen todennäköisyys on paljon suurempi kuin siinä soutuveneessä.

        Ja sen 40 kn kipon kuljettaja voi valita ajaako soutuvenettä päin vai ei. Suotuvene ei voi kuin toivoa parasta, jos sattuu olemaan 40 kn veneen kulkureitin lähistöllä sen tullessa näköpiiriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sen 40 kn kipon kuljettaja voi valita ajaako soutuvenettä päin vai ei. Suotuvene ei voi kuin toivoa parasta, jos sattuu olemaan 40 kn veneen kulkureitin lähistöllä sen tullessa näköpiiriin.

        Hangon edustalla havaittiin että nopeampi vene ei pysty väistämään paikallaan olevaa venettä joten paikallaan olevan veneen kippari oli syyllinen kuolemantuottamukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko oikeasti 40 solmua paahtavan veneen kuljettaja on ihminen? Uusimpien tietojen mukaan kyseessä on idiootti.

        Minusta tuntuu, että sinulla on asenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun toit tuon esiin.

        ” Toinen vähintään yhtä oleellinen asia on, että myös 40 solmua ajavassa veneessä on ihmisiä.”

        Nyt on kuitenkin niin, että tuossa 40 kt : n veneessä henkiin jäämisen todennäköisyys on paljon suurempi kuin siinä soutuveneessä.

        Yleensä ihmiset halauvat jäädä henkiin. Vaikka todennäköisyys on suurempi, niin siinä on silti iso riski.
        Lisäksi, jos et ole sattunut huomaamaan, onnettomuuden aiheuttamisesta on seurauksia. Jäihän se soutuveneellä sarjahukuttamisiakin tehnyt kiinni.

        En usko, että kukaan ajaa tahallaan kolaria veneellä. En, vaikka olisi paremmat mahdollisuudet selvitä kuin jollain toisella veneellä.

        Jos olet toista mieltä, niin olisi kiva kuulla perustelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hangon edustalla havaittiin että nopeampi vene ei pysty väistämään paikallaan olevaa venettä joten paikallaan olevan veneen kippari oli syyllinen kuolemantuottamukseen.

        Minusta tuntuu, että täällä on yksi tai useampi höpöttäjä mukana, joten lienee paras jättää tämä debatti heille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hangon edustalla havaittiin että nopeampi vene ei pysty väistämään paikallaan olevaa venettä joten paikallaan olevan veneen kippari oli syyllinen kuolemantuottamukseen.

        Tämän tapauksen vuoksihan tuo lakimuutos on tehty, eihän se voi olla ison ja nopean veneen kipparin syytä jos ei satu jotain pikkukippoa huomaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas on tehty järjetön laki asiaa mitenkään tuntemattomien toimesta. Mitenkä ihmeessä alle 7 solmua kulkeva vene voi väistää jossakin kapealla väylällä päälle tulevaa 40 solmua kulkevaa jahtia. Ilmeisesti lainsäätäjän tarkoitus on saada köyhät ja purjeveneilijät pysymään poissa veneväyliltä, niin että saa itse kaahata autopilotin turvin samalla kun viihdyttää risteilyvieraitaan.

        Kyllä sen vastuun kuuluu olla jokaisen veneen kuljettajalla ja jokaisen tulee osaltaan pyrkiä välttämän toiselle aiheutettua vahinkoa ja törmäämistä.

        Nyt kannattaa lukea ne säännöt ihan ajatuksella. Tuo § 15 ei muuta väistämissääntöjä. Sen käyttämä muoto "pysytellä poissa tieltä" ei ole sama asia kuin väistäminen. Soutuveneellä, rantalelulla tms pitää siis pysytellä poissa isojen tieltä yleisillä kulkuväylillä, mikä käy ihan maalaisjärkeenkin. Väistämissäännöt ovat kuitenkin samat kuin ennenkin, eli jos sieltä kuitenkin porhaltaa moottorivene paikalle, niin sillä moottoriveneellä on väistämisvelvollisuus ihan niin kuin ennenkin. Jokainen ymmärtää, että vaikkapa 2 solmua kulkevalla laitteella ei mitenkään pysty aina pysymään 60 solmua kiitävän moottoriveneen alta pois, ellei se pikaveneen kippari ole etukäteen tarkasti ilmoittanut hitaan laitteen kipparille reittiään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kannattaa lukea ne säännöt ihan ajatuksella. Tuo § 15 ei muuta väistämissääntöjä. Sen käyttämä muoto "pysytellä poissa tieltä" ei ole sama asia kuin väistäminen. Soutuveneellä, rantalelulla tms pitää siis pysytellä poissa isojen tieltä yleisillä kulkuväylillä, mikä käy ihan maalaisjärkeenkin. Väistämissäännöt ovat kuitenkin samat kuin ennenkin, eli jos sieltä kuitenkin porhaltaa moottorivene paikalle, niin sillä moottoriveneellä on väistämisvelvollisuus ihan niin kuin ennenkin. Jokainen ymmärtää, että vaikkapa 2 solmua kulkevalla laitteella ei mitenkään pysty aina pysymään 60 solmua kiitävän moottoriveneen alta pois, ellei se pikaveneen kippari ole etukäteen tarkasti ilmoittanut hitaan laitteen kipparille reittiään.

        On tuo silti ihan perseestä tuo uusi muotoilu. Se pieni ja hidas rikkoo nyt aina lakia jos sattuu tielle osumaan ja ainoa taattu tapa välttää kyseinen tilanne, on pysytteleminen poissa väyliltä. Tästä seuraa, että isot porhaltavat olettaen, ettei niitä pieniä siellä ole eikä ne ymmärrä tähystää sellaisten perään joita oletettavasti ei voi olla. Eli riski kasvaa, että iso ja nopea tiedostamattaan rikkoo lakia. Pieni ja hidas on yhteentörmäystilanyeessa kuitenkin paljon heikommassa asemassa, ja siksi nämä pitäisi erikseen lansäädännössäkin huomioida, vähän kuin jalankulkijat ja kevyt liikenne maantieliikenteessä. Vanha "mahdollisuuksien mukaan" oli paljon parempi ja turvallisempi muotoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo silti ihan perseestä tuo uusi muotoilu. Se pieni ja hidas rikkoo nyt aina lakia jos sattuu tielle osumaan ja ainoa taattu tapa välttää kyseinen tilanne, on pysytteleminen poissa väyliltä. Tästä seuraa, että isot porhaltavat olettaen, ettei niitä pieniä siellä ole eikä ne ymmärrä tähystää sellaisten perään joita oletettavasti ei voi olla. Eli riski kasvaa, että iso ja nopea tiedostamattaan rikkoo lakia. Pieni ja hidas on yhteentörmäystilanyeessa kuitenkin paljon heikommassa asemassa, ja siksi nämä pitäisi erikseen lansäädännössäkin huomioida, vähän kuin jalankulkijat ja kevyt liikenne maantieliikenteessä. Vanha "mahdollisuuksien mukaan" oli paljon parempi ja turvallisempi muotoilu.

        Eipä tuolla muotoilulla taida olla yhtään mitään käytännön merkitystä. Kukaan ei aja tahallaan päälle ja sokkona ajaminen on täysin kiellettyä ihan riippumatta tuosta pykälästä. Jos joku soutuveneellään jää moottoriveneen alle, niin se olisi tapahtunut oli tuota sääntöä olemassa tai ei.

        Ja ihan aikuisten oikeasti, noita vesiliikenteen sääntöjä tuntevat vain isompien veneiden kuljettajat, eivätkä heistäkään läheskään kaikki. Soutuveneillä, pienillä (nopeillakin) perämoottoriveneillä ym kuljetaan pääsääntöisesti ihan vain maalaisjärkeen nojautuen. Eikä se ole yleensä ongelma. Kyllä tuolla vesillä on tilaa niin, että pärjätään jos ja kun kaikkien yhteinen tahtotila on olla törmäämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuolla muotoilulla taida olla yhtään mitään käytännön merkitystä. Kukaan ei aja tahallaan päälle ja sokkona ajaminen on täysin kiellettyä ihan riippumatta tuosta pykälästä. Jos joku soutuveneellään jää moottoriveneen alle, niin se olisi tapahtunut oli tuota sääntöä olemassa tai ei.

        Ja ihan aikuisten oikeasti, noita vesiliikenteen sääntöjä tuntevat vain isompien veneiden kuljettajat, eivätkä heistäkään läheskään kaikki. Soutuveneillä, pienillä (nopeillakin) perämoottoriveneillä ym kuljetaan pääsääntöisesti ihan vain maalaisjärkeen nojautuen. Eikä se ole yleensä ongelma. Kyllä tuolla vesillä on tilaa niin, että pärjätään jos ja kun kaikkien yhteinen tahtotila on olla törmäämättä.

        Tuolla asenteella millään lakipykälällä ei ole mitään merkitystä koska kaiken voi tulkita kuinka itse parhaaksi näkee. Kyllä tuo muotoilu tiettyjä arvoja välittää lukijalle. Aikalailla verrattavissa siihen, ettei motarilla saa ajaa fillarilla, mutta niin voi tehdä ellei kukaan ole todistamassa. Pykälien sanamuotojen pitäisi olla tarkkaan harkittuja, mutta tuossa mentiin metsään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla asenteella millään lakipykälällä ei ole mitään merkitystä koska kaiken voi tulkita kuinka itse parhaaksi näkee. Kyllä tuo muotoilu tiettyjä arvoja välittää lukijalle. Aikalailla verrattavissa siihen, ettei motarilla saa ajaa fillarilla, mutta niin voi tehdä ellei kukaan ole todistamassa. Pykälien sanamuotojen pitäisi olla tarkkaan harkittuja, mutta tuossa mentiin metsään.

        Juu, olet oikeassa siinä, että pykälien sanamuodot ovat huonot ja muotoilu välittää tiettyjä arvoja lukijalle. Niitä lukijoita vaan on kovin vähän. Se on tosiasia, että pikkuveneillä liikkuvat eivät ole lukeneet sitä huonoin sanamuodoin kirjoitettua lakia, joten sen käytännön merkitys on vähäinen.

        Itse liikun isommalla veneellä ja tunnen säännöt hyvin. Varmasti paremmin kuin valtaosa vielä isommillakin paateilla liikkuvista. Jonkinlainen sääntöniilo kun olen. Hyvin harvoin tulee vesillä vastaan tilanne, jossa väistämissäännöillä olisi merkitystä. Yleensä linjat valitaan hyvissä ajoin kohteliaasti siten, ettei kukaan joudu väistöliikkeitä tekemään. Kilpapurjehdus on asia erikseen, mutta siihen onkin ihat omat paljon monimutkaisemmat sääntönsä.


    • Anonyymi

      Hyvä lakimuutos! Tuolla saaristoväylillä on jos jonkinlaista pikkukippoa edessä kun päästelee menemään. Se että pitäisi jokaisen kohdalla tiputtaa nopeutta on kohtuutonta ja väistöliikkeet isokokoisella moottoriveneellä voi johtaa pohjakosketukseen. Pienmmät paatit voi hyvin pysytellä väylän ulkopuolella ja väistämisvelvollisuus kuuluu tietenkin niille, pysyttelevät vain poissa tiellä ja hoitavat tähystyksen kunnolla.

      • Anonyymi

        Sinulla on pieni.
        Ihmiset, joilla on varaa isoon veneeseen, ovat joutuneet osoittamaan kykynsä toimia yhteiskunnassa. Menestyminen vaatii kaikenlaista älyä.

        Toki kalliiden (ei siis välttämättä edes isojen) veneiden kuljettajien joukossa on pieni osa psykopaatteja, mutta varamsti keskimäärin vähemmän kuin soutuveneilijöissä. Varallisuuden kertyminen vaatii oman aikansa ja jos olisi tapumus hölmöillä rankasti, niin se olisi tullut esiin ennen kalliin veneen hankkimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pieni.
        Ihmiset, joilla on varaa isoon veneeseen, ovat joutuneet osoittamaan kykynsä toimia yhteiskunnassa. Menestyminen vaatii kaikenlaista älyä.

        Toki kalliiden (ei siis välttämättä edes isojen) veneiden kuljettajien joukossa on pieni osa psykopaatteja, mutta varamsti keskimäärin vähemmän kuin soutuveneilijöissä. Varallisuuden kertyminen vaatii oman aikansa ja jos olisi tapumus hölmöillä rankasti, niin se olisi tullut esiin ennen kalliin veneen hankkimista.

        Siis rikkaat ovat keskimäärin fiksumpia kuin köyhät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis rikkaat ovat keskimäärin fiksumpia kuin köyhät?

        Se on selvää. Elämä on itsessään sarja älykkystestejä, joista osa on valintoja.

        Epäonnistujista sanotaan usein, että he ovat tehneet vääriä valintoja. Pitää myös todeta, ettei valinnat ole välttämättä edes sattuman kauppaa vaan esimerkiksi ajanko kännissä vai en. Ei siis kovin vaikeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pieni.
        Ihmiset, joilla on varaa isoon veneeseen, ovat joutuneet osoittamaan kykynsä toimia yhteiskunnassa. Menestyminen vaatii kaikenlaista älyä.

        Toki kalliiden (ei siis välttämättä edes isojen) veneiden kuljettajien joukossa on pieni osa psykopaatteja, mutta varamsti keskimäärin vähemmän kuin soutuveneilijöissä. Varallisuuden kertyminen vaatii oman aikansa ja jos olisi tapumus hölmöillä rankasti, niin se olisi tullut esiin ennen kalliin veneen hankkimista.

        Psykopaattienkin joukossa älykkäät pärjäävät paremmin kuin tyhmät.

        Psykopaatti ei välttämättä pysty kokemaan empatiaa, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hän voisi ymmärtää asiaa ja sen syy-seuraussuhteita ja elää niiden mukaan.

        Psykopaatilla ei myöskään ole välttämättä halua tappaa tai vahingoittaa muita, vaikka emotionaalisesti sillä ei ole hänelle väliä. Harmia aiheuttava psykopaatti saa siitä mielihyvää ja niitä on vain pieni osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pieni.
        Ihmiset, joilla on varaa isoon veneeseen, ovat joutuneet osoittamaan kykynsä toimia yhteiskunnassa. Menestyminen vaatii kaikenlaista älyä.

        Toki kalliiden (ei siis välttämättä edes isojen) veneiden kuljettajien joukossa on pieni osa psykopaatteja, mutta varamsti keskimäärin vähemmän kuin soutuveneilijöissä. Varallisuuden kertyminen vaatii oman aikansa ja jos olisi tapumus hölmöillä rankasti, niin se olisi tullut esiin ennen kalliin veneen hankkimista.

        Ehei, vaan ne toisilta perityt / voitetut / huijatut rahat hukataan äkkiä ison kalliin veneen kanssa rellestäessä. Ison kalliin janoisen veneen hankkiminen on rankkaa hölmöilyä parhaimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis rikkaat ovat keskimäärin fiksumpia kuin köyhät?

        Kyllä, mutta rikkautta ei mitata vauraudessa eikä mammonassa. Raha tulee rahan luo ja kun on perinyt kunnon pesämunan saa olla todella törppö jotta onnistuu menettämään kaiken, mutta ökyvene tyhmän käsissä on siihen tehokas työkalu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykopaattienkin joukossa älykkäät pärjäävät paremmin kuin tyhmät.

        Psykopaatti ei välttämättä pysty kokemaan empatiaa, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hän voisi ymmärtää asiaa ja sen syy-seuraussuhteita ja elää niiden mukaan.

        Psykopaatilla ei myöskään ole välttämättä halua tappaa tai vahingoittaa muita, vaikka emotionaalisesti sillä ei ole hänelle väliä. Harmia aiheuttava psykopaatti saa siitä mielihyvää ja niitä on vain pieni osa.

        Psykopaatit ovat usein älykkäitä, ja yritysmaailma suosii psykopaattijohtajia. Maailma olisi parempi paikka ilman psykopaatteja. Tyhmät voivat sentään olla syyntakeettomia, mutta psykopaatit tietävät mitä tekevät toisten kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykopaatit ovat usein älykkäitä, ja yritysmaailma suosii psykopaattijohtajia. Maailma olisi parempi paikka ilman psykopaatteja. Tyhmät voivat sentään olla syyntakeettomia, mutta psykopaatit tietävät mitä tekevät toisten kustannuksella.

        Psykopaattien älykkyys on samalla tavalla jakautunut kuin kaikkien muidenkin.

        Psykopaattisista taipumuksista on etua ammateissa, joissa pitää pystyä toimimaan tilanteissa, jotka aiheuttavatvoimakkaita tunnereaktioiota. Se ei ole älykkyyttä.

        Älykkäät psykopaatit ymmärtävät erityispiirteensa ja osaavat käyttää sitä hyväkseen siinä missä kaikki muutkin älykkäät ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta rikkautta ei mitata vauraudessa eikä mammonassa. Raha tulee rahan luo ja kun on perinyt kunnon pesämunan saa olla todella törppö jotta onnistuu menettämään kaiken, mutta ökyvene tyhmän käsissä on siihen tehokas työkalu.

        Raha tulee rahan luo, mutta ihmiset keskimäärin vaurastuvat iän karttuessa. Rikastumiseen ei tarvita perintöä. Sen sijaan perinnön ylläpitäminen ja kasvattaminen vaatii älykkyyttä. Mijoonaperintöjä on pistetty menemään valtavasti eikä niistä ole apua, jos on tyhmä.

        Ökyvene-termi kertoo sinusta, ei muista ihmisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei, vaan ne toisilta perityt / voitetut / huijatut rahat hukataan äkkiä ison kalliin veneen kanssa rellestäessä. Ison kalliin janoisen veneen hankkiminen on rankkaa hölmöilyä parhaimmillaan.

        Suurin osa ihmisistä ostaa harrastevälineensä itse ansaitsemilla rahoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa ihmisistä ostaa harrastevälineensä itse ansaitsemilla rahoilla.

        Toisinaan ne on ansaittu, toisinaan ne on haalittu valuvikaista järjestelmää hyväksikäyttäen. Ei kukaan ole oikeasti niin älykäs, että siksi ansaitsisi miljoonien vuositulot, mutta älyllä ja häikäilemättömyydellä löytää ne porsaanreijät joita hyödyntäen ne miljoonat laillisesti haalitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raha tulee rahan luo, mutta ihmiset keskimäärin vaurastuvat iän karttuessa. Rikastumiseen ei tarvita perintöä. Sen sijaan perinnön ylläpitäminen ja kasvattaminen vaatii älykkyyttä. Mijoonaperintöjä on pistetty menemään valtavasti eikä niistä ole apua, jos on tyhmä.

        Ökyvene-termi kertoo sinusta, ei muista ihmisistä.

        Ei se perinnön ylläpitäminen kovin paljoa älyä vaadi. Sen pesämunan ansaitseminen vaatii paljon enemmän.

        En minä ole ökyvene-termiä keksinyt, mutta kaikki tietää mistä on kyse. Kuten sanoin, ökyveneellä sen miljoonaperinnön saa haisemaan.

        Rikastumiseen ei tarvita rahaa, vaurastumiseen tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykopaattien älykkyys on samalla tavalla jakautunut kuin kaikkien muidenkin.

        Psykopaattisista taipumuksista on etua ammateissa, joissa pitää pystyä toimimaan tilanteissa, jotka aiheuttavatvoimakkaita tunnereaktioiota. Se ei ole älykkyyttä.

        Älykkäät psykopaatit ymmärtävät erityispiirteensa ja osaavat käyttää sitä hyväkseen siinä missä kaikki muutkin älykkäät ihmiset.

        Psykopaatit ovat usein älykkäitä, toimivat häikäilemättömästi oman edun mukaisesti ja vaurastuvat toisten kustannuksella. Se on tutkittu juttu, että yritysmaailman johtotehtävissä psykopaatit on yliedustettuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykopaatit ovat usein älykkäitä, toimivat häikäilemättömästi oman edun mukaisesti ja vaurastuvat toisten kustannuksella. Se on tutkittu juttu, että yritysmaailman johtotehtävissä psykopaatit on yliedustettuina.

        Psykopaatit ovat yhtä usein älykkäitä kuin muutkin ja yhtä usein tyhmiä. Älykkyys on jakautunut samalla tavalla kuin koko väestöllä.

        Psykopatia ei liity älyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinaan ne on ansaittu, toisinaan ne on haalittu valuvikaista järjestelmää hyväksikäyttäen. Ei kukaan ole oikeasti niin älykäs, että siksi ansaitsisi miljoonien vuositulot, mutta älyllä ja häikäilemättömyydellä löytää ne porsaanreijät joita hyödyntäen ne miljoonat laillisesti haalitaan.

        Todistettavasti moni ihminen on niin älykäs, että ansaitsee miljoonien vuositulot.
        Jos et ymmärrä, mistä niille maksetaan, et tule kuulumaan siihen joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todistettavasti moni ihminen on niin älykäs, että ansaitsee miljoonien vuositulot.
        Jos et ymmärrä, mistä niille maksetaan, et tule kuulumaan siihen joukkoon.

        Ymmärrän oikein hyvin mistä niille oligarkeille ja muille maksetaan. Et ymmärrä, ettei ne ne niitä miljoonien vuosituloja oikeasti ansaitse vaikka niihin yltävätkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykopaatit ovat yhtä usein älykkäitä kuin muutkin ja yhtä usein tyhmiä. Älykkyys on jakautunut samalla tavalla kuin koko väestöllä.

        Psykopatia ei liity älyyn.

        Äly liittyy psykopatiaan, koska älykäs psykopaatti on paljon tyhmää vaarallisempi. Älykkyyttäkin on monta lajia, ja psykopaateilla ne painottuu hiukan toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äly liittyy psykopatiaan, koska älykäs psykopaatti on paljon tyhmää vaarallisempi. Älykkyyttäkin on monta lajia, ja psykopaateilla ne painottuu hiukan toisin.

        En ihan tiedä, mitä yrität sanoa.
        Jos yrität vakuuttaa palstan lukijat siitä, että psykopaatit ovat keskimäärin muita älykkäämpiä, niin et tee sitä fiksusti.

        Se pitää tehdä näin.
        Alla olevat tutkimukset osoittavat, että psykopaattien älykkyysosamäärä on sama tai hieman heikompi kuin ihmisillä keskimäärin:
        https://typeset.io/questions/is-the-iq-of-psychopaths-higher-than-the-average-552bgxcl0j

        Siinä oli viisi tutkimusta. Laita omasi ja verrataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ihan tiedä, mitä yrität sanoa.
        Jos yrität vakuuttaa palstan lukijat siitä, että psykopaatit ovat keskimäärin muita älykkäämpiä, niin et tee sitä fiksusti.

        Se pitää tehdä näin.
        Alla olevat tutkimukset osoittavat, että psykopaattien älykkyysosamäärä on sama tai hieman heikompi kuin ihmisillä keskimäärin:
        https://typeset.io/questions/is-the-iq-of-psychopaths-higher-than-the-average-552bgxcl0j

        Siinä oli viisi tutkimusta. Laita omasi ja verrataan.

        Myönnät olevasi tyhmä.


    • Anonyymi

      Aika kauas on menty alkuperäisestä kysymyksestä soutuveneen ja purjeveneen välisestä väistämisvelvollisuudesta. Samoin siitä 40 kn vs. 5 kn kysymyksestä.

      Nykyään joka toinen pulpettivene tai HT-vene kulkee 40 solmua. Harvemmat "ökyveneet" kulkevat niin kovaa. Pienellä veneellä pääsee 40 kn muutaman tonnin budjetilla. Ei siis mitenkään liity varallisuuteen.

      • Anonyymi

        Pitää ymmärtää.

        Ikä ja muut tekijät voivat saada "levyn juuttumaan paikalleen".
        Tämä voi olla monelle ihmisille ainoa paikka saada edes jonkinlaista kontaktia muihin ja saada äänensä kuuluville.

        Ei ole hyvästä ottaa asioita kirjaimellisesti ja jos joku kirjoitus on muualta kuin tästä maailmasta, niin siitä ei pidä loukkaantua. Se kertoo kirjoittajasta itsestään eikä kohteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ymmärtää.

        Ikä ja muut tekijät voivat saada "levyn juuttumaan paikalleen".
        Tämä voi olla monelle ihmisille ainoa paikka saada edes jonkinlaista kontaktia muihin ja saada äänensä kuuluville.

        Ei ole hyvästä ottaa asioita kirjaimellisesti ja jos joku kirjoitus on muualta kuin tästä maailmasta, niin siitä ei pidä loukkaantua. Se kertoo kirjoittajasta itsestään eikä kohteesta.

        Jos joku kirjoitus on muualta kuin tästä maailmasta, pitää sitä tutkia ja analysoida hyvin tarkkaan, koska se on todiste älykkäästä elämästä.


      • Anonyymi

        Onhan niitä ökyveneitä, jotka ei tahdo alle 40 solmua kulkea... kauhea älämölö niistä lähtee jo tyhjäkäynnillä. Ökyveneen ei tarvitse edes olla hirmu kallis, kunhan siitä saadaan luotua kalliin mielikuva ja sitä käytetään lähinnä öykkäröintiin. Esim. joku Buster voi olla työvene tai ökyvene, täysin asiayhteydestä riippuen. Totta, että halvallakin veneellä pääsee 40 solmua, mutta niilläkään ei ole varaa 40 solmua ajella, ellei ole varallisuutta.

        Sen soutuveneen väistäminen turvallisesti, huomaavaisesti ja hallitusti on sillä yli tai alle 40 solmua kulkevalla paatilla teknisesti hyvin yksinkertaista jos kipparilla on riittävästi osaamista ja älyä, mutta yllättävän harvoin on, vaikka esiteinin kehittyvät aivotkin riittävälle tasolle normaalisti yltävät.

        Pelin henki on sääntöjenkin puitteissa se, että ensisijaisesti helpommin väistöön kykenevä väistää. Nopeusero voi olla lain puitteissa ratkaiseva tekijä, vaikkei sitä ole lakipykälissä mitenkään yksilöity tai eritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä ökyveneitä, jotka ei tahdo alle 40 solmua kulkea... kauhea älämölö niistä lähtee jo tyhjäkäynnillä. Ökyveneen ei tarvitse edes olla hirmu kallis, kunhan siitä saadaan luotua kalliin mielikuva ja sitä käytetään lähinnä öykkäröintiin. Esim. joku Buster voi olla työvene tai ökyvene, täysin asiayhteydestä riippuen. Totta, että halvallakin veneellä pääsee 40 solmua, mutta niilläkään ei ole varaa 40 solmua ajella, ellei ole varallisuutta.

        Sen soutuveneen väistäminen turvallisesti, huomaavaisesti ja hallitusti on sillä yli tai alle 40 solmua kulkevalla paatilla teknisesti hyvin yksinkertaista jos kipparilla on riittävästi osaamista ja älyä, mutta yllättävän harvoin on, vaikka esiteinin kehittyvät aivotkin riittävälle tasolle normaalisti yltävät.

        Pelin henki on sääntöjenkin puitteissa se, että ensisijaisesti helpommin väistöön kykenevä väistää. Nopeusero voi olla lain puitteissa ratkaiseva tekijä, vaikkei sitä ole lakipykälissä mitenkään yksilöity tai eritelty.

        No eipä se nyt niin kallista ole ajaa nopealla veneellä. Itsellä oli vene joka kulki 40 solmun matkavauhtia (huiput 48) ehkä 12 l/h kulutuksella eli 0,3 l/mpk. Eipä tuota vähemmällä kulutuksella tahdo oikein millään liukuvalla veneellä päästä, Nykyään aivan peruspulpettiveneet kuluttavat 0,5-1 l/mpk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä ökyveneitä, jotka ei tahdo alle 40 solmua kulkea... kauhea älämölö niistä lähtee jo tyhjäkäynnillä. Ökyveneen ei tarvitse edes olla hirmu kallis, kunhan siitä saadaan luotua kalliin mielikuva ja sitä käytetään lähinnä öykkäröintiin. Esim. joku Buster voi olla työvene tai ökyvene, täysin asiayhteydestä riippuen. Totta, että halvallakin veneellä pääsee 40 solmua, mutta niilläkään ei ole varaa 40 solmua ajella, ellei ole varallisuutta.

        Sen soutuveneen väistäminen turvallisesti, huomaavaisesti ja hallitusti on sillä yli tai alle 40 solmua kulkevalla paatilla teknisesti hyvin yksinkertaista jos kipparilla on riittävästi osaamista ja älyä, mutta yllättävän harvoin on, vaikka esiteinin kehittyvät aivotkin riittävälle tasolle normaalisti yltävät.

        Pelin henki on sääntöjenkin puitteissa se, että ensisijaisesti helpommin väistöön kykenevä väistää. Nopeusero voi olla lain puitteissa ratkaiseva tekijä, vaikkei sitä ole lakipykälissä mitenkään yksilöity tai eritelty.

        Eli sinä olet se, jolta kysytään, jos halutaan tietää onko kyseessä ökyvene?

        Profiloit omistajan ja veneen ja vertaat onko vene omistajalleen liian kallis, jolloin se on ökyvene, mutta jos se on omistajan tulotasoon nähden tavanomainen tai jopa hiukan alakanttiin, niin kyseessä ei ole ökyvene?

        Pistä yhteystietosi, niin laitan kyselyjä, kun asia pitää selvittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku kirjoitus on muualta kuin tästä maailmasta, pitää sitä tutkia ja analysoida hyvin tarkkaan, koska se on todiste älykkäästä elämästä.

        En menisi tekemään noin äkkinäisiä johtopäätöksiä älykkäästä elämästä, jos kirjoitus on tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä olet se, jolta kysytään, jos halutaan tietää onko kyseessä ökyvene?

        Profiloit omistajan ja veneen ja vertaat onko vene omistajalleen liian kallis, jolloin se on ökyvene, mutta jos se on omistajan tulotasoon nähden tavanomainen tai jopa hiukan alakanttiin, niin kyseessä ei ole ökyvene?

        Pistä yhteystietosi, niin laitan kyselyjä, kun asia pitää selvittää.

        Pistä tänne kyselyä niin koet valaistumisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä se nyt niin kallista ole ajaa nopealla veneellä. Itsellä oli vene joka kulki 40 solmun matkavauhtia (huiput 48) ehkä 12 l/h kulutuksella eli 0,3 l/mpk. Eipä tuota vähemmällä kulutuksella tahdo oikein millään liukuvalla veneellä päästä, Nykyään aivan peruspulpettiveneet kuluttavat 0,5-1 l/mpk.

        Kansa valittaa ettei ole varaa ajaa Corollalla töihin, niin laske siitä sitten paljonko ajellaan veneillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansa valittaa ettei ole varaa ajaa Corollalla töihin, niin laske siitä sitten paljonko ajellaan veneillä.

        Tapani Kansa vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En menisi tekemään noin äkkinäisiä johtopäätöksiä älykkäästä elämästä, jos kirjoitus on tällä palstalla.

        Tällä palstalla se onkin tästä maailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistä tänne kyselyä niin koet valaistumisen.

        No jos vaikka olisi johtavassa duunissa sellaisella vaatimattomalla 160.000 tonnin liksalla ja ajelee kaksimastoisella purjeveneelle, jossa on tehokas moottori omalle mökille saaristoon, niin onko kyseessä ökyvene ja ökyihminen vai liikutaanko duunarihengessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos vaikka olisi johtavassa duunissa sellaisella vaatimattomalla 160.000 tonnin liksalla ja ajelee kaksimastoisella purjeveneelle, jossa on tehokas moottori omalle mökille saaristoon, niin onko kyseessä ökyvene ja ökyihminen vai liikutaanko duunarihengessä?

        Ehdottomasti duunarihenkeä.
        Rikas ja hyvätuloinenkin voi olla sielultaan duunarin puolella. Iso liksa ja purjevene ei ole haitaksi koska silloin, ymmärtää kuinka paljon duunarilta vielä puuttuu. Silloin osaa parhaiten ajaa köyhän kansan etuakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos vaikka olisi johtavassa duunissa sellaisella vaatimattomalla 160.000 tonnin liksalla ja ajelee kaksimastoisella purjeveneelle, jossa on tehokas moottori omalle mökille saaristoon, niin onko kyseessä ökyvene ja ökyihminen vai liikutaanko duunarihengessä?

        Se riippuu asenteesta, ja ennen kaikkea siitä, että mitä naapurilla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos vaikka olisi johtavassa duunissa sellaisella vaatimattomalla 160.000 tonnin liksalla ja ajelee kaksimastoisella purjeveneelle, jossa on tehokas moottori omalle mökille saaristoon, niin onko kyseessä ökyvene ja ökyihminen vai liikutaanko duunarihengessä?

        Et tainnut valaistua, vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riippuu asenteesta, ja ennen kaikkea siitä, että mitä naapurilla on.

        Naapurilla on ientulehdus. Se on joka neljännellä suomalaisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurilla on ientulehdus. Se on joka neljännellä suomalaisella.

        No sitten purukumin jauhaminen naapurin pihassa on ökyilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos vaikka olisi johtavassa duunissa sellaisella vaatimattomalla 160.000 tonnin liksalla ja ajelee kaksimastoisella purjeveneelle, jossa on tehokas moottori omalle mökille saaristoon, niin onko kyseessä ökyvene ja ökyihminen vai liikutaanko duunarihengessä?

        Pääministerin palkkaluokka.


    • Anonyymi

      Nopeampi ajaa suoraan ja hitaampi väistää. Näin se käytännössä menee.

      • Anonyymi

        Ainakin sinulla on suoraviivainen ilmaisutapa selvästi havaittavissa.


      • Anonyymi

        Niinpä, käytännössä fiksumpi väistää.


      • Anonyymi

        Se on varmasti hyvä koska onnettomuuksia on vain vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, käytännössä fiksumpi väistää.

        Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu.


      • Anonyymi

        Jos soutuveneen soutaja lopettaa soutamisen niin silloin saa lain mukaan ajaa moottoriveneellä soutajan yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos soutuveneen soutaja lopettaa soutamisen niin silloin saa lain mukaan ajaa moottoriveneellä soutajan yli.

        Huumori on vaikea laji... harjoittele ahkerasti lisää niin ehkä se siitä sitten lohkeaa jonain päivänä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe