Muualla maailmassa aletaan herätä sähköpyöräilyn haittoihin

Anonyymi-ap

28

333

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessa ei ole pyörillä kevyen liikenteen väylillä mitään nopeusrajoitusta, saa ajaa vaikka 120:tä.

      • Anonyymi

        Ootko ihan varma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko ihan varma?

        Lähtökohtaisestio nopeusrajoituksilla tämä on säädetty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtökohtaisestio nopeusrajoituksilla tämä on säädetty

        Juu mutta nopeusrajoituksista laissa mainituista syistä saa poiketa, ja ensisijaisesti se on pyöräilijä itse, joka päättää, täyttävätkö poikkeustapausten ehdot. Laki sisältää paljon kohtia, joissa tilanteen tulkinta on jätetty tilanteessa olevalle. Kuka muukaan sen tulkinnan silloin tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu mutta nopeusrajoituksista laissa mainituista syistä saa poiketa, ja ensisijaisesti se on pyöräilijä itse, joka päättää, täyttävätkö poikkeustapausten ehdot. Laki sisältää paljon kohtia, joissa tilanteen tulkinta on jätetty tilanteessa olevalle. Kuka muukaan sen tulkinnan silloin tekee?

        Nopeusrajoitus on pelkästään kyseiselle tieosuudelle asetettu maksiminopeus. Tärkeämpi velvoite on ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella. Tämä ei kaikilta onnistu, oli ajoneuvona sitten mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus on pelkästään kyseiselle tieosuudelle asetettu maksiminopeus. Tärkeämpi velvoite on ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella. Tämä ei kaikilta onnistu, oli ajoneuvona sitten mikä tahansa.

        Hallituksen esityksessä pyöräiljän soveliasta käyttäytymistä yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä kuvataan näin: ”Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta.” Tämä viimeinen virke on tiukantuntuinen ohjeistus.

        Toisaalta samassa kappaleessa sanotaan myös ”Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.” Se mikä minua hämmästyttää on että itse tieliikennelakiin tuo ei ole ollenkaan realisoitunut. TLL 13.2 § ei sovi tähän, koska se alkaa sanoin ”Jos jalkakäytävää ei ole...” Hallituksen esitys on vasta toissijainen oikeuslähde.


      • Anonyymi

        höpö höpö nopeusrajoitukset koskevat kaikkia

        myös polkupyöriä

        katso hiukan tieliikenneasetusta äläkä urpoile

        urpo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksessä pyöräiljän soveliasta käyttäytymistä yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä kuvataan näin: ”Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta.” Tämä viimeinen virke on tiukantuntuinen ohjeistus.

        Toisaalta samassa kappaleessa sanotaan myös ”Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.” Se mikä minua hämmästyttää on että itse tieliikennelakiin tuo ei ole ollenkaan realisoitunut. TLL 13.2 § ei sovi tähän, koska se alkaa sanoin ”Jos jalkakäytävää ei ole...” Hallituksen esitys on vasta toissijainen oikeuslähde.

        Ajoneuvon nopeudesta puheen ollen, niin se mainitaan tieliikennelain 5 §. Sen mukaan pitää sovittaa nopeus ottaen huomioon muut tienkäyttäjät suhteessa liikenneturvallisuuteen.

        "Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet."

        Pykälillä 3 §, 4 § ja 5 § päästään jo melko pitkälle liikenneturvallisuuden suhteen, vaikka niissä ei vielä mainita niitä konkreettisia tekoja.

        13 § osalta olet oikeassa. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä on myös jalkakäytävä. Tieliikennelaki on mielestäni hivenen epäonnistunut juuri tuon kyseisen väylätyypin osalta, jolla on sekä pyörätie että jalkakäytävä. Sen osalta ei kaikkea tarpeeksi tarkasti määritellä, vaan todetaan se, että sillä on voimassa se, mitä pyörätiestä ja jalkakäytävästä määrätään.

        Näin ollen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylä on pyöräilijöille pyörätie ja jalankulkijoille jalkakäytävä. Jalkakäytävällä jalankulkijoille ei ole määrätty reunassa kulkemisen velvoitetta. Fiksut kävelevät toki reunassa, mutta mitään pakkoa sille ei tosiaan ole ja tämän pitää pyöräilijöiden ottaa huomioon ja sovittaa oma nopeus jokaisen jalankulkijan kohdalla sopivaksi.


      • Anonyymi

        ^ Lisäys edelliseen: Konkreettisilla teoilla tarkoitin tuossa "väistämissääntöjä". Muiden tekojen ja liikkumisen ennakointi on esim. ihan konkreettinen teko.


      • Anonyymi

        Tuo väite, ettei olisi kevyen liikenteen väylillä olisi mitään nopeusrajoituksia, ei pidä paikkansa ollenkaan. Asia todistetaan tässäkin keskustelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtökohtaisestio nopeusrajoituksilla tämä on säädetty

        Otetaas tähän koko määritelmä, niin saatte ihan itse lukea.

        "C32 Nopeusrajoitus

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

        Merkillä ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä ja lisäkilvellä "Alue" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle.

        Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta, tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.

        Merkki voidaan sijoittaa myös yksinomaan ajokaistan yläpuolelle, jolloin merkillä osoitetaan kyseisen ajokaistan ja ajokaistan viereisen pientareen nopeusrajoitus."


        Merkki on siis voimassa tiellä. Jos merkkiä ei näy, tiellä on perusnopeus, taajamassa 50 ja sen ulkopuolella 80km/h. Tiehen taas kuuluvat ajorata, pientareet, jalkakäytävä ja pyörätie, niiden väliset erotusalueet sekä mahdolliset ojat.

        Jalkakäytävän osalta pitää muistaa vielä, että siellä ajettaessa millä tahansa välineellä jalankulkijoille on annettava esteetön kulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaas tähän koko määritelmä, niin saatte ihan itse lukea.

        "C32 Nopeusrajoitus

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

        Merkillä ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä ja lisäkilvellä "Alue" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle.

        Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta, tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.

        Merkki voidaan sijoittaa myös yksinomaan ajokaistan yläpuolelle, jolloin merkillä osoitetaan kyseisen ajokaistan ja ajokaistan viereisen pientareen nopeusrajoitus."


        Merkki on siis voimassa tiellä. Jos merkkiä ei näy, tiellä on perusnopeus, taajamassa 50 ja sen ulkopuolella 80km/h. Tiehen taas kuuluvat ajorata, pientareet, jalkakäytävä ja pyörätie, niiden väliset erotusalueet sekä mahdolliset ojat.

        Jalkakäytävän osalta pitää muistaa vielä, että siellä ajettaessa millä tahansa välineellä jalankulkijoille on annettava esteetön kulku.

        Jalkakäytävällä ei kuitenkaan saa ajaa millä tahansa välineellä.


    • Anonyymi

      Ei sähköpyöristä ole mitään haittaa. Haitta syntyy ihmisten teoista. Ihan sama, millä ajoneuvolla ihminen liikennesääntöjä rikkoo, niin ihminen on se juurisyy.

    • Anonyymi

      Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla, mutta nopeusrajoitus on ainoastaan maksiminopeus, kun tilanne sen mahdollistaa. Useimmiten pitää ajaa paljonkin hitaammin.

      • Anonyymi

        Kevyen liikenteen väylillä laillisesti kulkevien kulkuneuvojen nopeuksissa taitaa olla omat rajoituksensa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyen liikenteen väylillä laillisesti kulkevien kulkuneuvojen nopeuksissa taitaa olla omat rajoituksensa...

        Riippuu ajonneuvosta. Sähköisillä liikkumisvälineillä on omat nopeusrajoituksensa. Lihasvoimin kulkevilla ei ole, vaan niille se on sama, kuin vieressä kulkevalla ajoradalla on. Kaikkia koskeen silti velvoite ajaa tilanteisiin sopivaa nopeutta (sopivaa tilannenopeutta).


      • Anonyymi

        Ja varmasti usein ajetaankin


      • Anonyymi

        Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla, jos pyörätie katsotaan kuuluvan osaksi sitä samaa tietä. Jos pyörätie katsotaan olevan täysin oma tie, niin silloin vierellä kulkevan ajoradan/tien nopeusrajoitukset eivät koske sitä pyörätietä.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. Pyörätie kun voi olla ajoradasta rakenteellisesti eroteltu, erillinen tien osa, tai täysin erillinen tie.


    • Anonyymi

      Jep, mutta lihasvoimin kulkevalla ajoneuvolla ei yleensä hätyytellä esim. 80 km/h tuntinopeutta. Lihasheikkouspyörähän ei ole lihasvoiminkulkeva, vaan avustettu. Luomupyörällä tuo voi onnistua, ja on itsekin tullut päästeltyä 67 km/h, mutta se oli ajoradalla.

    • Anonyymi

      Vakuutus ja rekisteröinti pakolliseksi söhköpyörille!

    • Anonyymi

      Otettu jo

    • Anonyymi

      Luomupyöräily on pahasti out.

      • Anonyymi

        Ainakin espoossa joka läski jantteri ajaa lihasheikkouspyörällä vähintään 25km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin espoossa joka läski jantteri ajaa lihasheikkouspyörällä vähintään 25km/h.

        Joukossa tyhmyys tiivistyy. Siihen taitaa pääkaupunkiseudun väkimäärä vaikuttaa jonkin verran.


    • Anonyymi

      "hyväkuntoinen luomu ajaa yli 35 avs:älta sadan keskisykkeelkä, ja myös Max on yli 200 iästä riippumatta. Lihasheikolla leposyke on sata."

      Näin toteaa lihasheikkousmies.

      Lihaheikkousmies toteaa myös, että hän on erinomainen ihminen, ja että hänestä pidetään kaikkialla.

    • Anonyymi

      Ihmiset niitä ajoneuvoja käyttävät. Asennevammainen, sääntöjen noudattamiseen kykenemätön ihminen tilanteet aikaan saa, eikä se ajoneuvo, jota tämä asennevammainen sattuu käyttämään. Syytä ihmisiä, äläkä ajoneuvoja.

      • Anonyymi

        Näin tässä on toimittukin. Lihasheikko kun saa sähkärin alleen, se luulee olevansa kova jätkä ja luulee myös kykenevänsä ajamaan kovaa (kun se paahtaa täysillä avustuksilla).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe