Normaali 5 k€ pyörä
Hiilikuitua hyvät osat paino alta 8 kg
Gravelpyörä luulisi että sillä pääsee normaali kuntoinen kevyesti nopeammin kun vakiosähköpyörällä
Vai pääseekö
5k e sähkö vs 5k enormaali pyörä
13
205
Vastaukset
- Anonyymi
Itse en mikään kovin hyväkuntoinen ja 15 kg perusvaihdefillarilla vajaa 20 km/h keskinopeus jos ei vastatuulta. Kippurasarvikuskeja pyyhältää ohitse aika kovaa vauhtia työmatkoilla, heillä ei tosin sivulaukkuja tai juuri muitakaan kantamuksia eivätkä näytä hekään aina ulkonäön puolesta miltään peruspulliaista kummemmalta eli fillarilla on väliä. Kyyryn ajoasennon suoma pienempi ilmanvastuskin auttaa jonkin verran.
- Anonyymi
Itse 52v mies ja maantiepyörä eteni eilen 65km pk-sykkeillä keskinopeudella 25km/h normmaleissa tuuliolosuhteissa.
Pyörä tosin on 150€ käytettynä ,alumiinirunkoinen vuodelta 2014. - Anonyymi
Riippuu siitä, mitä normaalikuntoisella tarkoitetaan. Jos "normaalikuntoinen" on tavallinen autolla sahaava seppo, ei maantiepyörä anna etua. Siis aluksi. Mutta jos sama kaveri alkaa ajamaan sillä tosissaan, niin lihasheikkous paranee ja vauhti lisääntyy.
- Anonyymi
Kyse on loppupeleissä kunnosta ja voimasta, tässä tapauksessa kestävyysvoimasta. 5000e pyörästä ei ole mitään iloa jos edellämainitut ovat puutteelliset koska nopeusero muutamaa kiloa painavampaan ja huomattavasti edullisempaan pyörään ei juuri ole käytännössä jos poljetaan samalla teholla molemmissa pyörissä on hyvin rullaavat renkaat. Tämän voi jokainen todeta netistä löytyvillä laskureilla. Eihän tuo 8kg pyöräkään muutu kivireeksi kun siihen laittaa 2 tai kolme juomapulloa. Kevyt pyörä kevyillä kiekoilla ja hyvin rullaavilla renkailla luo illuusion nopeudesta. Ensimmäiset polkaisut tuntuvat kevyiltä ja pyörä kiihtyy vaivattomasti mutta jo hetken kuluttua aletaan kysymään onko sitä kuntoa ja voimaa oikeasti. Normaalikuntoinen polkee polkee helposti muutaman minuutin huimia nopeuksia mutta sitten tulee seinä vastaan. Katsoin juuri videon jossa kaveri ajoi 300km vanhalla hybridillä kahden kympin keskarilla. Pyörätyyppi on ainakin tällä palstalla halveksittu ja väärin ymmärretty pyörä. Tai pikemminkin ei ymmärretä sitä että kyseiseen pyöräluokkaan kuuluu hyvinkin erilaisia pyöriä. https://www.youtube.com/watch?v=uEukptF79B4
Pyöräilijän päävihollinen ei suinkaan ole ketjupolttaja paitsi jos on itse ole sellainen. Vastatuuli ja ylämäet aiheuttavat suurimmat ongelmat etenemisessä kesällä. Talvella riesaksi tulevat lisäksi lumi, loska ja liukkaus. Sähköpyörän edut ovat nimenomaan vastatuulessa, ylämäissä sekä talvella lumessa. Tämä puoltaa työmatkayttöä ja paikasta toiseen liikkumista mutta kuntoilun kannalta luomu on parempi koska tarkoitushan on kuntoilla.
Eli aloittajan kysymykseen vastaus. Riippuu polkijasta. Ns. arkipyöräilijöiden nopeudet luomulla ovat 12-18km .Keskivertoharrastajan keskinopeudet on 18-25km. Tätä suuremmilla nopeuksilla polkevat voitaneen lukea jo urheiluharrastajiin eikä kuntoilijoihin. Eli sanoisin että normaalikuntoinen on tasamaalla aika tasoissa sähköpyöräilijän kanssa jos ei ole suurin avustus käytössä. Vastatuulessa ja ylämäessä hävitään ja alamäessä ohitetaan. Tämä havainto perustuu omaan kokemukseen. Jos haluaa päihittää sähköpyörän niin kannattaa panostaa kunnon ja voiman hankintaan eikä kalustoon.- Anonyymi
Maantiepyörä on nopeampi jos vain maasto on pohojanmaalaistyyppisen tasaasta johtuen pienemmästä ilmanvastuksesta. Sähköpyörän lakisääteinen 25 km/h avustuksen loppuminen saa sen jäämään tasaisella droppitankoisen maantiepyörän ja gravelinkin taakse. Normikuntoinen pyöräilijä menee hyvällä kadenssilla n.75-95 ( polkimien kierrokset/min.) helposti 27-32 km/h nopeudella, toki välityksistä riippuen. Jos taas maasto on mäkistä sähköpyörä alkaa olemaan tasavertainen tai nopeampi koska moottori avustaa yli puolet siitä mitä pyöräilijä tuottaa lihaksillaan. Näissä matkatkin täytyisi ajaa aina molempiin suuntiin tuulen ja mäen kaltevuuden kompensoimiseksi. Vaaka kallistunee niukasti luomumaantiepyörän eduksi. Mutta maantiehän ei ole mikään kilvanajopaikka vaan oma mukavuus ja turvallinen ja sujuva toiset huomioon ottava liikenne on pääasia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maantiepyörä on nopeampi jos vain maasto on pohojanmaalaistyyppisen tasaasta johtuen pienemmästä ilmanvastuksesta. Sähköpyörän lakisääteinen 25 km/h avustuksen loppuminen saa sen jäämään tasaisella droppitankoisen maantiepyörän ja gravelinkin taakse. Normikuntoinen pyöräilijä menee hyvällä kadenssilla n.75-95 ( polkimien kierrokset/min.) helposti 27-32 km/h nopeudella, toki välityksistä riippuen. Jos taas maasto on mäkistä sähköpyörä alkaa olemaan tasavertainen tai nopeampi koska moottori avustaa yli puolet siitä mitä pyöräilijä tuottaa lihaksillaan. Näissä matkatkin täytyisi ajaa aina molempiin suuntiin tuulen ja mäen kaltevuuden kompensoimiseksi. Vaaka kallistunee niukasti luomumaantiepyörän eduksi. Mutta maantiehän ei ole mikään kilvanajopaikka vaan oma mukavuus ja turvallinen ja sujuva toiset huomioon ottava liikenne on pääasia.
Sähköpyörä antaa etua erityisesti ylämäessä ja vastatuulessa. Toisaalta se moottorin ja akun tuoman lisämassan vuoksi myös rullaa paremmin alamäessä. Tietysti on muistettava, ettei laillinen sähköpyörä avusta yli 25km/h nopeuksissa. Siinähän se reisilihas saa harjoitusta, kun vetää tasaisella vähän lujempaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maantiepyörä on nopeampi jos vain maasto on pohojanmaalaistyyppisen tasaasta johtuen pienemmästä ilmanvastuksesta. Sähköpyörän lakisääteinen 25 km/h avustuksen loppuminen saa sen jäämään tasaisella droppitankoisen maantiepyörän ja gravelinkin taakse. Normikuntoinen pyöräilijä menee hyvällä kadenssilla n.75-95 ( polkimien kierrokset/min.) helposti 27-32 km/h nopeudella, toki välityksistä riippuen. Jos taas maasto on mäkistä sähköpyörä alkaa olemaan tasavertainen tai nopeampi koska moottori avustaa yli puolet siitä mitä pyöräilijä tuottaa lihaksillaan. Näissä matkatkin täytyisi ajaa aina molempiin suuntiin tuulen ja mäen kaltevuuden kompensoimiseksi. Vaaka kallistunee niukasti luomumaantiepyörän eduksi. Mutta maantiehän ei ole mikään kilvanajopaikka vaan oma mukavuus ja turvallinen ja sujuva toiset huomioon ottava liikenne on pääasia.
Ensin pitäisi määritellä normikuntoinen. Jos se olisi edes lähimainkaan sitä mitä liikuntasuositusten noudattamisesta seuraisi niin 20+km keskinopeus voisi olla realismia. 27-32km vaatii jo huomattavasti keskivertoa parempaa kuntoa. Toinen asia mikä pitäisi huomioida on ajomatka. On ihan eri asia ajetaanko 5, 50 vai 150km. Myös reitin profiililla on merkitystä kuten tuulellakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpyörä antaa etua erityisesti ylämäessä ja vastatuulessa. Toisaalta se moottorin ja akun tuoman lisämassan vuoksi myös rullaa paremmin alamäessä. Tietysti on muistettava, ettei laillinen sähköpyörä avusta yli 25km/h nopeuksissa. Siinähän se reisilihas saa harjoitusta, kun vetää tasaisella vähän lujempaa...
Eikö moottori vastusta avustuksen yläpuolisilla vauhdeilla alamäessä? Luomulla yltää yli 60km/h alamäessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö moottori vastusta avustuksen yläpuolisilla vauhdeilla alamäessä? Luomulla yltää yli 60km/h alamäessä.
Moottori ei yleensä vastusta polkijan pyrkimyksiä kovempaan vauhtiin.
Jotkut kokoonpanot voidaan ohjelmoida lataamaan silloin kun pyörän nopeus on yli sallitun avustusrajan. Se yleensä kyllä syö vauhtia sen verran nopeasti, ettei sitä asetusta juuri pidetä päällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpyörä antaa etua erityisesti ylämäessä ja vastatuulessa. Toisaalta se moottorin ja akun tuoman lisämassan vuoksi myös rullaa paremmin alamäessä. Tietysti on muistettava, ettei laillinen sähköpyörä avusta yli 25km/h nopeuksissa. Siinähän se reisilihas saa harjoitusta, kun vetää tasaisella vähän lujempaa...
Itselläni oli joskus tehdastekoinen lihasrappeumapyörä, siinä ei polkemalla kannattanut edes yrittää alamäessä saada lisävauhtia yli 25 km/h koska moottorin vastus oli niin voimakas että oli parempi antaa fillarin vaan rullata itsestään.
Nykyään hyvähkösti rullaavalla luomulla pitää välillä jarrutella alamäessä ettei törmää lihasrappiopyöräilijän peräpäähän.
- Anonyymi
"pohojanmaalaistyyppisen tasaasta johtuen pienemmästä ilmanvastuksesta."
Kyllä sitä ilmanvastusta on erityisesti tasaisilla peltoaukeilla jos vastatuuleen polkee. - Anonyymi
Mikä on normaali pyörä?
- Anonyymi
Invamopo !?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1428018Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432091Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252020- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 24838