Osaako joku vauhti-Niilo kertoa paljonko 5 wattia per rengas enemmän vierintävastusta omaava rengas hidastaa kun lenkkillä vauhdit 20-40km/h ja keskarit siinä 25-30km/h.
Tarkemmin tarkoitan renkaita Continental Ultra sport vs Continental gp5000.
Maantierenkaan erot ja vauhdit
34
369
Vastaukset
- Anonyymi
Ei huomaa mitään eroa, ei edes ryhmässä ajettaessa. Muu ratkaisee.
- Anonyymi
Pitkässä kisassa tuntuu. Ota TR alle, jos olet lähdössä vaikkapa Saimaalle ct ajamaan
- Anonyymi
Jos mittaa sykettä 5w lisää tehoa voisi
Syke nousta muutaman lyönnin vaikka 145 vs150bpm
150w. 155w - Anonyymi
Ero tulee testatessa esiin loppurullauksessa.
Molemmat renkaat puutteellisesti pistosuojatut, kalliimpi jopa vaarallisen huonosti. Huoltoauto mukaan, kun noilla ajelee. Ei missään tapauksessa rouhitun sepelin tielle, edes kevätharjatuille eikä hiekkateille. Vain kisarengas.- Anonyymi
Hieman kostea hiekka/soratie on paras vaihtoehto koska teräväreunaiset kivet uppoavat renkaan painon alla tien pinnan alle toisin kuin kovalla asfaltilla.
Kalliomurskeesta rouhittu teräväreunainen ja isorakeinen sepeli on renkaille tuhoisaa, ellei mene kulutuspinnasta läpi niin kyljet ainakin vaarassa. - Anonyymi
Ite oon ajanut parin sekä gp4000 ja gp5000 molemmat loppuun ilman rengasrikkoja. Kilometrejä kertynyt parilla varmaan 4000km.
- Anonyymi
Siellä on superlonit muka estämässä puhkeamista. Kevyt kiekko, mutta kevyesti menee terävä kivikin läpi. Ei auta litkutuskaan, flätti mikä flätti. Kerran SCT, heti vaihtoon. Pehmeää kumia tai mitä lieneekään.
- Anonyymi
Sähkös voi vaa ajaa ja kääntää kahvaa,ei tarvi miettii watteja kone hoitaa,näin se vaa menee
- Anonyymi
Joo, ja jos tulee flätout, eikun kääntää kahvaa vaan ja vetää hiilarivanteella.
- Anonyymi
Mutta vauhti jää kovin vaisuksi ja matka lyhyeksi.
- Anonyymi
Kukaan ei tainnut vastata itse kysymykseen, vaan tuli pelkkää mutua...
Kyseessä on siis rullaus- tai vierintävastus, oletuksena kaikki muu pysyy ennallaan.
Johdantona.
Nimetön kilparengas 23 mm, 7 bar ::: vastus 0.003
Nimetön Matkarengas 32 mm, 5 bar ::: 0.005
"Puhkeamaton" pistosuojattu rengas 37 mm, 5 bar :::: 0,007
"Puhkeamton" pistosuojattu rengas 37 mm, 3 bar ::: 0.01
Näennäisesti ehjän 3 barin 37 mm renkaan rullausvastus on siis yli kolme kertaa suurempi kuin kapean täyspaineisen kilparenkaan. Kilparengas sopii tietenkin vain sille sopiville pinnoille, ja kova paine tuo mukanaan omat lieveilmiönsä. Niitä ei kysytty.
Valitaan 75-kiloinen pyöräilijä + 10 kilon pyörä, 30 km/h keskinopeus, tuuleton keli ja tasainen asfaltti. Muutetaan renkaan ominaisuuksia, kaikki muut pyörän, pyöräilijän ja ympäristön ominaisuudet pysyvät muuttumattomina.
23 mm kilparengas vaatii 222 watin jatkuvan tehon;
32 mm matkarengas vaatii 236 watin jatkuvan tehon;
37 mm rengas (kova paine) vaatii 250 watin jatkuvan tehon;
37 mm rengas (matala paine) vaatii 271 watin jatkuvan tehon.
Edellinen kertoo, että sadan kilometrin pyöräilylle vaaditaan erilaisella kalustolla yli 160 wattia enemmän tehoa pelkästään renkaista johtuen.
--
Itse kysymykseen.
(1) Continental Ultra Sport III 25 (26 mm, 8,3 bar, rullausvastus 0.00423) ::: vertailuteho 14,1 wattia
(2) Continental Ultra Sport III 25 (26 mm, 6,9 bar, rullausvastus 0.00441) :::
vertailuteho 14,7 wattia
(3) Continental GP5000 S TR (29 mm, 7,4 bar, rullausvastus 0.00294) ::: vertailuteho 9,8 wattia
(4) Continental GP5000 S TR (29 mm, 6,2 bar, rullausvastus 0.00315) ::: vertailuteho 10,5 wattia
Renkaiden ero:
Ultra Sport vaatii vertailuolosuhteissa 231 - 232 watin jatkuvan tehon;
GP5000 vaatii vertailuolosuhteissa 222 - 223 watin jatkuvan tehon.
Renkaiden tuottama ero on siis tehossa mitattuna noin 10 wattia eli noin 5 % GP5000:n eduksi. Kun nopeus laskee, saavutettava hyöty vähenee ja kun nopeus kasvaa, saavutettava hyöty kasvaa. GP5000 maksaa noin 75 €/rengas ja Ultra Sport noin 20 €/rengas.
--
Jos haluaa renkaan, joka on kalleimmasta päästä ja jossa on pienin vierintäkitka, pitää valita:
Vittoria Corsa Pro Speed TLR 28 (28 mm, 7,4 bar, rullausvastus 0.00168) ::: vertailuteho 5,6 wattia ja vertailuolosuhteissa 213 watin jatkuvan tehon. Hinta ja kestävyys ovat ihan oma tarinansa.- Anonyymi
Laitappa lähde, tuskin olet ihan omalla Wahoolla noin tarkkaa tietoa luonut.
Tuo on muuten ihan rahanarvoista tietoa. BikeWorldikään ei ole tehnyt vuosikymmeniin muita kuin sponssattuja tutkimuksia. Kotimaisista sisällöntuottajissa on joko kopioijia tai suoria loisijoita lahjottuja.
- Anonyymi
Saattaa olla, mutta onko pyöräilijän painolla merkitystä? Jos massa kasvaisikin kaksinkertaiseksi ja kiihtyvyys putoaisi puoleen niin voisi olettaa että hyvin treenattu painava tuottaa voimaa kaksinkertaisesti hippiäiseen verrattuna. Kunhan vaan vauhtiin pääsee. Tämä kun alla on täysin samanlaiset polkupyörät. Toisaalta painava ei saa mitään etua alamäkeen mentäessä, paitsi silloin jos renkaissa on huomattavasti kovemmat paineet kuin sillä kevyellä polkijalla.
- Anonyymi
Kenelle kirjoitat ja miten liittyy lainkaan avaukseen?
Painolla ei ole tasaisella juurikaan merkitystä, mutta henkilön pinta-alalla on. Iso ihminen pystyasennossa tappaa itse vauhdin tehokkaasti, koska ilmanvastus on niin suuri; ratkaisevaa on pienentää ns. otsapinta-alaa.
Yhden prosentin (1 %, asteina vähemmän) nousu pyöräillessa nopeutta 30 km/h kasvattaa tehontarvetta noin 30 % ja viiden prosentin nousu kasvattaa tehontarvetta noin 2.5-kertaiseksi verrattuna tasaiseen. Mitä jyrkempi ylämäki, sitä huonommin se kohtelee painavaa pyöräilijää. Alamäessä käy päinvastoin: 70-kiloinen henkilö saavuttaa 30 km/h -nopeuden, kun alamäki on 3,2 prosenttia, mutta 100-kiloiselle riittää 2,4 % lasku.
Tasaiseilla pienin tehontarve on kevyellä henkilöllä, joka polkee kyykkyasennossa hitaasti kevyellä pyörällä, jossa on kapeat, tasaiset ja kovat renkaat. Renkaan kitka pysyy lähes vakiona nopeudesta riippumatta, mutta kun nopeus kasvaa, ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Suurin tehontarve on painavalla henkilöllä, joka polkee pystyasennossa nopeasti raskaalla pyörällä, jossa on leveät, raskaasti kuvioidut ja pehmeät renkaat.
Jos 60-kiloisen henkilön pitää päästä ko. reunaehdoilla Helsingistä Porvooseen 50 km, henkilö tarvitsee tuohon työhön vain noin 900 kilokaloria energiaa. Vastaavasti 100-kiloinen henkilö kuluttaa ko. huonoilla reunaehdoilla matkallaan 2275 kilokaloria.
Kun asiaan liitetään kova vastatuuli, koko pelin luonne muuttuu toiseksi...
- Anonyymi
Saattaa olla, tai ei ole. Liikelait kertovat että painosta ole mitään hyötyä alamäessä. Raskas ja kevyt vierii samaa vauhtia samalla kaltevuudella. Olisihan sekin erikoista että isompi massa haittaisi ylämäessä lisääntyvän tuulenvastuksen vuoksi mutta alamäessä sama vastus ei vaikuttaisi mitenkään. Jos kuitenkin olisi niin kuin väitetään, joka ei oikeasti pidä paikkaansa, niin silloinhan polveilevassa maastossa raskas etenisi nopeammin kevyeen nähten koska hän keräisi alamäessä enemmän liike-energiaa alkavaa ylämäkeä varten ja saavuttaisi huipun ikään kuin puoli-ilmaiseksi.
- Anonyymi
> Tasaiseilla pienin tehontarve on kevyellä henkilöllä, joka polkee kyykkyasennossa hitaasti kevyellä pyörällä, jossa on kapeat, tasaiset ja kovat renkaat.
Pienellä je kevyellä henkilöllä on pienempi otsapinta-ala kuin isolla ja painavalla henkilöllä, varsinkin jos henkilö on kyykkyasennossa. Lisäksi, kun polkee hitaasti, ilmanvastuksen osuus on suhteessa pieni.
> Renkaan kitka pysyy lähes vakiona nopeudesta riippumatta.
Edellä oli laskettu eri rengastyyppien tuomia säästöjä. Rengaskitkan aiheuttama teho- ja aikatappio on ja pysyy, mutta kuntoilijalle on yksi ja sama, mitkä renkaat ovat alla. Kilpapyöräilijälle jokainen sekunti ja watti on kuitenkin merkityksellinen, sen takia kilparengas on kilparengas.
> Mutta kun nopeus kasvaa, ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Suurin tehontarve on painavalla henkilöllä, joka polkee pystyasennossa nopeasti raskaalla pyörällä, jossa on leveät, raskaasti kuvioidut ja pehmeät renkaat.
Suurella je painavalla henkilöllä on suurempi otsapinta-ala kuin pienellä ja kevyellä henkilöllä, varsinkin jos henkilö pyöräilee täysin pystyasennossa. Lisäksi, kun polkee nopeasti, ilmanvastuksen osuus on suhteessa suuri.
Kun iso ihminen haluaa mummopyörällä, pystyasennossa ja tyhjillä, leveillä renkailla saavuttaa 25 - 35 km/h keskinopeuden, reisissä pitää olla muutakin kuin tatuoinnit. Ilmanvastus syö suuren osan tehoista, mutta tilanne muuttuu heti paremmaksi, kun alle otetaan kunnon kippurasarvi.
Otsapinta-alan ja ilmanvastuksen vaikutusta voi kuvata Ferrari Enzon ja Scanian rekan kilpailuksi. Kun rekan nopeutta nostetaan yli 60 km/h, yhä suurempi osa energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Kun Ferrari tulee maantieltä moottoritielle ja ajonopeus nousee 100 km/h --> 120 km/h, on nopeuden kasvu 20 prosenttia, mutta samaan aikaan ilmanvastus kasvaa 44 prosenttia. Rekoilla 10 - 15 % kaikesta polttonesteestä kuluu ilmanvastuksen voittamiseen ihan tavallisissa 80 km/h nopeuksissa.
Sama periaate toimii pyöräilyssä, jota voi yrittää vastatuuleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Tasaiseilla pienin tehontarve on kevyellä henkilöllä, joka polkee kyykkyasennossa hitaasti kevyellä pyörällä, jossa on kapeat, tasaiset ja kovat renkaat.
Pienellä je kevyellä henkilöllä on pienempi otsapinta-ala kuin isolla ja painavalla henkilöllä, varsinkin jos henkilö on kyykkyasennossa. Lisäksi, kun polkee hitaasti, ilmanvastuksen osuus on suhteessa pieni.
> Renkaan kitka pysyy lähes vakiona nopeudesta riippumatta.
Edellä oli laskettu eri rengastyyppien tuomia säästöjä. Rengaskitkan aiheuttama teho- ja aikatappio on ja pysyy, mutta kuntoilijalle on yksi ja sama, mitkä renkaat ovat alla. Kilpapyöräilijälle jokainen sekunti ja watti on kuitenkin merkityksellinen, sen takia kilparengas on kilparengas.
> Mutta kun nopeus kasvaa, ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Suurin tehontarve on painavalla henkilöllä, joka polkee pystyasennossa nopeasti raskaalla pyörällä, jossa on leveät, raskaasti kuvioidut ja pehmeät renkaat.
Suurella je painavalla henkilöllä on suurempi otsapinta-ala kuin pienellä ja kevyellä henkilöllä, varsinkin jos henkilö pyöräilee täysin pystyasennossa. Lisäksi, kun polkee nopeasti, ilmanvastuksen osuus on suhteessa suuri.
Kun iso ihminen haluaa mummopyörällä, pystyasennossa ja tyhjillä, leveillä renkailla saavuttaa 25 - 35 km/h keskinopeuden, reisissä pitää olla muutakin kuin tatuoinnit. Ilmanvastus syö suuren osan tehoista, mutta tilanne muuttuu heti paremmaksi, kun alle otetaan kunnon kippurasarvi.
Otsapinta-alan ja ilmanvastuksen vaikutusta voi kuvata Ferrari Enzon ja Scanian rekan kilpailuksi. Kun rekan nopeutta nostetaan yli 60 km/h, yhä suurempi osa energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Kun Ferrari tulee maantieltä moottoritielle ja ajonopeus nousee 100 km/h --> 120 km/h, on nopeuden kasvu 20 prosenttia, mutta samaan aikaan ilmanvastus kasvaa 44 prosenttia. Rekoilla 10 - 15 % kaikesta polttonesteestä kuluu ilmanvastuksen voittamiseen ihan tavallisissa 80 km/h nopeuksissa.
Sama periaate toimii pyöräilyssä, jota voi yrittää vastatuuleen.Saattaa olla, tai ei ole. Ensimmäinen > on tietenkin totta. Toinen > on totta mutta jatko on valhetta. Tietysti piällyskumin painolla ja pintakuvioinnilla tai sen puutteella on merkitystä jopa kuntoilijalle jos ei aivan nurkissa pyöri. Kolmas > on kummallinen väittämä kokonaisuudessaan. Ikään kuin raskaampi henkilö ajelisi tietenkin aina mummonpyörällä ja nenä pystyssä tyhjillä renkailla. Enzo ja rekkavertaus on täysin asiaton puhuttaessa ihmisten massasta. Ikään kuin isokokoinen polkupyöräilijä olisi ilman muuta huonokuntoinen ja hidas möhkäle.
Itsekin satakiloisena olen painellut menemään joskus kuusikymmentäkilometriä 29 keskituntinopeudella. Enkä polkenut silloin mummonpyörällä tyhjillä renkailla nenä pystyssä vaan oikein maantiepolkupyörällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa olla, tai ei ole. Ensimmäinen > on tietenkin totta. Toinen > on totta mutta jatko on valhetta. Tietysti piällyskumin painolla ja pintakuvioinnilla tai sen puutteella on merkitystä jopa kuntoilijalle jos ei aivan nurkissa pyöri. Kolmas > on kummallinen väittämä kokonaisuudessaan. Ikään kuin raskaampi henkilö ajelisi tietenkin aina mummonpyörällä ja nenä pystyssä tyhjillä renkailla. Enzo ja rekkavertaus on täysin asiaton puhuttaessa ihmisten massasta. Ikään kuin isokokoinen polkupyöräilijä olisi ilman muuta huonokuntoinen ja hidas möhkäle.
Itsekin satakiloisena olen painellut menemään joskus kuusikymmentäkilometriä 29 keskituntinopeudella. Enkä polkenut silloin mummonpyörällä tyhjillä renkailla nenä pystyssä vaan oikein maantiepolkupyörällä.Kuulostat perussuomalaiselta ja itsepäiseltä läskiltä, joka haluaa olla vapaudessaan aina oikeassa mutta ei ymmärrä fysiikasta mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostat perussuomalaiselta ja itsepäiseltä läskiltä, joka haluaa olla vapaudessaan aina oikeassa mutta ei ymmärrä fysiikasta mitään.
Ainakin olen hyväkuntoinen läski. Hauskaa huomata että pääsin pääsi sisään. Tuntuuko pahalle? Sekin jo helpottaa kun myönnät itsellesi että kirjoituksesi on puutaheinää vailla totuuden rippeitäkään.
- Anonyymi
Sähköllä ollaan jo eellä
- Anonyymi
"Saattaa olla, tai ei ole. "
Et taida olla mikään penaalin terävin kynä, vaan ihan tavallinen kiero savolainen! Yrittää sanoa jotakin, mutta kesken jää, ihan niin kuin yläkoulun fysiikka.- Anonyymi
Ei nykyihmisellä ole enää penaaleja saati kyniäkään. Sellainen ei taida edes osaa teroittaa lyijykynää. Vain painella naputtimia. Liikkuminenkin tapahtuu joko avusteisesti tai kokonaan sähkömoottorin avulla.
Hissillä ylös tai alas ja sähkölauta alle. Talvella Woltti tuo ruokakassin postiluukulle, jonne voi kontata tai ajaa invamopolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nykyihmisellä ole enää penaaleja saati kyniäkään. Sellainen ei taida edes osaa teroittaa lyijykynää. Vain painella naputtimia. Liikkuminenkin tapahtuu joko avusteisesti tai kokonaan sähkömoottorin avulla.
Hissillä ylös tai alas ja sähkölauta alle. Talvella Woltti tuo ruokakassin postiluukulle, jonne voi kontata tai ajaa invamopolla.Eikö olekin harmillista kun kaikkien kysymysten besserwisserina huomaat jatkuvasti lyöväsi nenäsi seinään? Muka tieteellinen jargonisi osoittautuu kerta toisensa perään tyhjien tynnyreiden kuminaksi. Niin niin, mutta ethän se sinä ollut, niin etpä tietenkään.
- Anonyymi
Fakta on se että jo kysymyksestä voi päätellä että on aivan sama millä renkailla kysyjä polkee. Todennäköisesti mikään ei muutu vaikka polkisi ilman renkaita ilmassa.
- Anonyymi
Olipa typerä kommentti.
Avauksessa on pyydetty apua renkaan kitkan vs. tarvittavan tehon laskentaan jne. ja sitä apua on annettu vierintävastuksia myöten eri rengastyypeille. Sinusta ei ollut tässä avauksessa antamaan kenellekään mitään apua. Miksi ei? Koska et ole käynyt mitään kouluja, joista olisi apua kysyttyjen asioiden kohdalla. Huutelet vain tuntemuksiasi, kun vaimo on ollut kotona vihainen.
On täysin selvää, että renkaissa on merkittäviä eroja ja avauksessakin mainitut renkaat ovat laadultaan ja hinnaltaan aivan erilaiset. Jokaisesta watista, jota ei tarvitse polkemiseen käyttää, joutuu maksamaan muutamia euro-senttejä. - Anonyymi
Muuttuu ainakin se että lompakko tyhjenee vähemän Ultra Sporteilla.
- Anonyymi
Oletko sinä se ilmaan potkija vai lihasheikkousmies, vai onko se yksi ja sama asia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa typerä kommentti.
Avauksessa on pyydetty apua renkaan kitkan vs. tarvittavan tehon laskentaan jne. ja sitä apua on annettu vierintävastuksia myöten eri rengastyypeille. Sinusta ei ollut tässä avauksessa antamaan kenellekään mitään apua. Miksi ei? Koska et ole käynyt mitään kouluja, joista olisi apua kysyttyjen asioiden kohdalla. Huutelet vain tuntemuksiasi, kun vaimo on ollut kotona vihainen.
On täysin selvää, että renkaissa on merkittäviä eroja ja avauksessakin mainitut renkaat ovat laadultaan ja hinnaltaan aivan erilaiset. Jokaisesta watista, jota ei tarvitse polkemiseen käyttää, joutuu maksamaan muutamia euro-senttejä.Aloittajan viestistä on hyvin helppo päätellä että kyseessä on aloittelija jolla ei juuri ole kokemusta maantiepyöräilystä. Kyseinen henkilö ei myöskään mitä ilmeisimmin kilpaile eikä kuulu mihinkään seuraan koska apua rengasvalintaan saisi valmentajalta tai seurakavereilta.
On totta että myös maantierenkaiden gategoriassa on suuria eroja vierintävastuksen suhteen. Erään testisivuston testaamien maantierenkaiden vaihteluväli on suunnilleen 6-25wattia. Nyt kuitenkin kysyttiin onko 5 wattia merkittävä ero. Harrastajan näkökulmasta sillä ei ole mitään merkitystä jos rullaavuus on hyvällä tasolla. Käytännössä tuuli vaikuttaa vauhtiin enemmän kuin muutama watti renkaan rullaavuudessa. Harrastajan kannalta kulutuskestävyys ja renkaan kestävyys ylipäätään ovat tärkeämpiä asioita kuin yksittäiset watit.
- Anonyymi
Oli nopeus mikä vaan, käytännössä pistosuojaamatonta rengasta ei tuotevastuulain mukaan saisi päästää markkinoille. Eri asia on, kun ajetaan yksi kisa huoltoauto vanteineen perässä ja renkaat heitetään menemään 200 km jälkeen.
- Anonyymi
Avauksessa ei kysytty tuota. Kiitos silti purkautumisesta.
Tässä hyviä kumeja pistosuojauksella:
Vittoria Road Rubino Pro TLR G2 --- vierintävastus 0,00456
Continental GatorHardshell --- 0,00585
Continental Gatorskin --- 0,00579
Schwalbe One V-Guard Wheelstar --- 0,00369
Kuten on nähtävissä, vierintävastus ei ole Schwalbea lukuun ottamatta avauksen kumien veroinen ja tietenkään parhaiden kilpakumien veroinen. Kelpo kumeja pidempään käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avauksessa ei kysytty tuota. Kiitos silti purkautumisesta.
Tässä hyviä kumeja pistosuojauksella:
Vittoria Road Rubino Pro TLR G2 --- vierintävastus 0,00456
Continental GatorHardshell --- 0,00585
Continental Gatorskin --- 0,00579
Schwalbe One V-Guard Wheelstar --- 0,00369
Kuten on nähtävissä, vierintävastus ei ole Schwalbea lukuun ottamatta avauksen kumien veroinen ja tietenkään parhaiden kilpakumien veroinen. Kelpo kumeja pidempään käyttöön.Joo joo, varsin käypäviä ja tarpeeksi nopeita. Itsekin olen sotkenut Gatorskineilla 10000 kilometriä vailla yhtäkään rengasrikkoa. Tuon kilometrimäärän jälkeen olivatkin sen verran soikeat että oli pakko hankkia uudet.
- Anonyymi
Pistosuojaus taitaa olla markkinahöpinöitä. Kuluttaja itse päättää minkälaisen pistosuojauksen kelpuuttaa itselleen. Mitä järeämpi pistosuojaus sitä ikävämpi ajaa ja huonompi rullaamaan.
- Anonyymi
Tulkaas tänne Rinnekodin parkkikselle, täällä näätte oikeita nopeita kumeja. Ne EIVÄT ole Continentaaleita.
- Anonyymi
Pitääpä huomenna tulla pistäytymään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832