Influenssa ja lämpöteho? Miten nopeasti kuume nousee?

Anonyymi-ap

Sairastin talvella elämäni ensimmäisen influenssan ja se vei minut sairaalaan viikoiksi, vaikka olen perusterve hyväkuntoinen nuorimies. Rokote olisi pitänyt olla.

Taudin rajuus yllätti minut täysin ja mielenkiinto moista tappajaa kohtaan heräsi. Googlasin jostain, että influenssan horkassa ihmisen elimistö voi tuottaa lämpöä jopa 600 watin teholla mikä on viisinkertaisesti normaaliin verrattuna. Ihmekös horkka hakkasi minua ja palelin niin hemmetisti ettei mikään auttanut. Sydänkin jyskytti kuin olisi jonku myrkyn saanut.

Kuume nousi toodella nopeasti yli 40 asteen. Olin sekaisin mutta se oli ehkä 20 min tai puoli tuntia. Sitä kivaa sitten kaksi viikkoa ja päivä päivältä huonompi vointi oksenteluineen ja verenvuotoineen. Ja sitten ambulanssi haki.

Kuka jaksaisi laskea miten nopeasti esim. 70-kiloinen (vettä) kroppa lämpenee influenssassa, kun ulos vuotaa reilu 100 W? Tai mikä teho pitäisi olla, että influenssan sairastaneiden väitteet 30 minuutin kuumeen noususta pitävät paikkaansa?

Ihan tyhjästä lämpö ei synny ja minulta lähti painoa melkein 10 kiloa, vaikka mikään lihava en ollut.

6

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veden ominaislämpökapasiteetti on 4.2kJ/kgK eli 70 kg painoiselle lämpökapasiteetti on 294kJ/K (kilojoulea yhtä Kelvin-astetta kohti).

      Joule on sama kuin wattisekunti joten 1kJ=1000Ws eli tuhannen watin teho yhden sekunnin ajan.

      Yhden asteen lämpötilan nousu vaatii siten tuhannen watin lämmitystehon 294 sekunnin (5min) ajan. Jotta lämpötila nousisi 3 astetta 30 minuutissa eli yhden asteen 10 minuutissa tarvittaisiin siis 500W lämmitysteho.

      Jos lämpötila nousisi 3 astetta 30 minuutissa niin se vastaisi

      • Anonyymi

        Aika hyvä arvio tuo influenssan 600 watin horkka. Se on kuulemma kuin kuolemasta seuraava olotila.


    • Anonyymi

      Tässäpä laihdutuskeino niille, jotka ovat ylipainoisia vaikka väittävät syövänsä "suositusten mukaan". Rajun oloinen kyllä.

      • Anonyymi

        Sukulaisella lapsena noin toimi kun oli piilossa olleen bakteeripesäkkeen vuoksi toistuvia keuhkokuumeita. En suosittele.


      • Anonyymi

        Ylipainoisilla on elimistössä matala-asteinen tulehdus joka on aikamoinen riskitekijä, jos influenssa jysähtää päälle. Toki lisämassa hidastaa kuumeen nousemista.

        Onneksi rokotus tekee influenssasta vain viikon kuumeen, varsinaista influenssaa ei rokotetulle tule ollenkaan.


    • Anonyymi

      Entäpä jäähdytysteho sitten?

      Olen joutunut sairastamaan influenssan ja ensimmäisellä kuumeviikolla mikään annos Buranaa ja Panadolia ei vaikuttanut kuumeseen vaan se pysyi 40 asteessa. Toisella kuumeviikolla lääkkeet laskivat kuumetta ihan hetkeksi.

      Lääkkeen vaikuttaessa olo tuntui niin kuumalta, että hengityskin poltti. Se olo oli aivan kaameaakin kaameampi. Hikeä puski joka paikasta ja jostain syystä pyjaman lahkeetkin menivät ihan litimäriksi ja myös koko sänky. Sitten kohta alkoi taas järkyttävä horkka ja lämpö ampui kohti korkeuksia. Kiva olla ihan umpijäässä märissä vaatteissa ja märässä sängyssä eikä voimia tehdä asialle mitään.

      Sitten vaan ajatteli että kiva kun joskus seitsemän tunnin päästä voi ottaa seuraavan kuumelääkeannoksen.... ne olivat hirveitä viikkoa. ihan kuin olisi kuukausia ollut vuoteessa.

      Nestettä kului hirveästi ja olo oli oksettava mutta pakotin itseni juomaan, vaikka mehu maistui oudolla ja vain yhtä mehua pystyin juomaan. YÖK, YÖK, YÖK!

      Kahden viikon kuumejakson jälkeen olin niin sekaisin, että luulin kuumeen laskeneen kokonaan pois, mutta sitä oli vielä 38,5 astetta. No se ampaisi vielä kerran neljäänkymppiin ja silloin olisi jo halunnut luovuttaa.

      Sänky (patjat) vaativat pitkän kuivaamisen sairastamisen jälkeen. Ei vaan ollut ensin voimia nostaa niitä. Hikistä pyykkiä lattia täynnä ja painoa oli lähtenyt todella paljon, vaikka mikään lihava en aluperinkään ollut.

      Jotain hyvää niin enää tuollainen reilu 38 asteen kuume ei tunnu oikein yhtään. En edes huomaa sellaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9059
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      385
      3750
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2785
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2635
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2485
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2484
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      151
      1767
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1592
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1550
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe