Mikä tekee elämästä ELÄMÄN

Anonyymi-ap

Mikä elämässä on tärkeää ja tärkeintä? Mikä tekee juuri sinut onnelliseksi ja tyytyväiseksi? Entä mitkä asiat muuttuu merkityksettömäksi kun perusasiat ei ole kunnossa? Mistä ammennat voimasi ja mistä juuresi kasvaa?

Jos saisit lääkäriltä tänään tuomion, että aikaa on jäljellä 1-2v, miten eläisit loppu ajan? Muuttaisitko elämässä jotain ja mitä? P.S. Elettyä elämää ei voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa.

47

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin se, ettei olisi moninikkinen mies jollain keskustelupalstalla, se olisi tylsää.
      Ei voisi vetää roolejaan loppuun saakka, ja se näkyisi vastauksissa?

    • Sain tavallaan aikanaan arvion lääkäriltä, että minulla olisi mahdollisesti vain 2-4 kuukauteen elinaikaa.

      Voin sanoa, että henkilökohtaisesti päälimmäisenä oli ajatus "Tässäkö tämä oli?"

      Näin kauneutta ympärilläni, sellaisista arkisista asioista jotka eivät olleet mitenkään erikoisia. Saatoin itkeä julkisesti pilvimuodostelman kauneutta. Tiedostaen, että en ehkä koskaan näkisi niitä enää.

      Silloinen diagnoosi oli vain arvio ja muuttuikin sitten toimintakykyä ja elämänlaatua rapauttavaksi ms-taudiksi.

      Tosin jouduin elämään kolme kuukautta siten, että tiesin elämäni päättyvän pian.
      Se muutti minua ja ajattelutapaani perusteellisesti.

      Sen sijasta että olisin halunnut elää isosti, opin näkemään kauneutta, iloa ja rakkautta pienissä asioissa. Opin kiitollisuutta siitä mitä minulla jo on. Opin mielestäni arvostamaan elämää elämänä itsessään.

      Opin että elämän tarkoitus on elämä itse.

      • Anonyymi

        Ihmissuhteet tärkeimmät

        Tuki on tärkeää, tapahtui mitä tahansa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmissuhteet tärkeimmät

        Tuki on tärkeää, tapahtui mitä tahansa

        No toisilla noin. Ei minulla.
        Oikeastaan päinvastoin. En koskaan ole saanut tukea, niin turvaan vain itseeni.
        En tarvitse ihmissuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmissuhteet tärkeimmät

        Tuki on tärkeää, tapahtui mitä tahansa

        Ihmissuhteet on mitä on ja kesto vaihtelevaa, niiden kautta ei todellista onnea löydä koskaan, onni löytyy pääsi sisältä. En tiedä ymmärsitkö, se vaatii riittävästi elämänkokemusta.


      • Anonyymi

        Voi sinua. Oletko yhtä vammautunut kuin minäkin?
        Muistaakseni joskus keskusteltiin tästä, mutta en ole ihan varma.

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua. Oletko yhtä vammautunut kuin minäkin?
        Muistaakseni joskus keskusteltiin tästä, mutta en ole ihan varma.

        >simiti<

        Monasti ollaan keskusteltu. Enemmän tai vähemmän.

        En ole yhtä vammautunut kuin sinä, en ainakaan vielä, mutta minulla on omat haasteeni.


    • Anonyymi

      Seksileikit ja seksi (coiton). Eli erotiikka, intiimielämä.

    • Anonyymi

      Ihmisiin ei kannata uskoaan tai luottoaan perustaa. Se on oltava itsessä, kun myrskyää. Ei sillä, että ei voisi luottaa tai ihmiset pettäisivät. Vaan koska eivät kykene, taidot tai ymmärrys ei välttämättä inhimillisesti katsoen edes voi läheskään aina riittää.
      Sivusta vain ja ilman lisämerkityksiä.

    • Elämässä on tärkeintä se, että uskaltaa tehdä valintoja.

      Jos valinnat menevät jatkuvasti perselleen, kannattaa valita joku toinen elämänviisaus.

      • Anonyymi

        Tuo pitää paikkansa!👍 Hyvää tekee, jos joskus valitsee toisin, kuin normaalisti tekisi, vaikka ne muut
        valinnat eivät niin huonoja olisikaan😀

        Uskaltauduin tänään kamppiin lounaspaikkaan, joka oli miesten valtaama. Ensin ajattelin, "Voi ei, etsittävä joku muu paikka, mutta sitten päätin, että evään on pakko olla vyvää, rasvaista ja ravitsevaa, joten kävelin sisään😂

        🐾


    • Anonyymi

      Työ, valittu monipuolisuus, läheiset ihmissuhteet ja vähän kaukaisemmatkin. Sukututkimus ja mitä elämä oli ennen tutkimus, taidehistoria, liikunta. Nuo esimerkiksi, ei ole mitään yhtä tärkeintä.

      Jos saisin tuommoisen ikävän ennusteen, en muuttaisi mitään.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Ainakin minulle se on se, että minä elän sitä elämääni, enkä vain ajelehdi jonkun toisen päätösten mukana tai muuten vaan tilanteesta toiseen. Minulle on tärkeää tehdä asioita, joita minä itse haluan ja joita olen itse päättänyt tehdä. Tietenkin elämässä on myös pakollisia asioita, mutta mitä suuremman määrän omista asioistani voin itse päättää, niin sitä tyydyttävämmältä elämäni minusta tuntuu.

    • Maximae res in vita sunt placentae et socolata!

      Kun pystytän riemukaaren, niin tuo tulee siihen tekstiksi.

      • Anonyymi

        Mitähän mahdat tarkoittaa. Tulee mieleen tästä manneken.. 🤭

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän mahdat tarkoittaa. Tulee mieleen tästä manneken.. 🤭

        🐾

        Elämän hienoimpia asioita ovat kakut ja suklaat!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän mahdat tarkoittaa. Tulee mieleen tästä manneken.. 🤭

        🐾

        kaari kuin kaari, vaikka pis sellainen 🙂


    • Anonyymi

      Velka kai Alexander Styub on henk.koht minullekin velkaa 200 miljoonaa euroa...

    • Anonyymi

      Elämässä tärkeintä on valinnanvapaus.
      Terveys, ihmissuhteet ja kohtalainen taloustilanne pitävät minut tyytyväisenä. Nehän eivät tule itsestään vaan jokaista niistä pitää vaalia, Terveelliset elämäntavat, suhteiden ylläpito johon tarvitaan itsensä kehittämistä niin ettei ole paskapää sekä säästäminen parmmista päivistä huonommille.
      Perusasiani ovat kunnossa, ei mitään luxusta mutta jotenkuten kaikki tarpeellinen on. Olen tyytyväinen. En odota muuta, merkityksettömiä ovat kalliit tavarat tai muu ylellisyys, en välitä niistä.
      Voimat olen saanut synnyinlahjaksi, olen rakastavasta kodista.
      Kuolemantuomion edessä haluaisin jatkaa tätä samaa elämää kuin nyt. En usko että se onnistuu täysin, siihen tulee pelkoa ja epätoivoa. Rukousta, meditaatiota tai joogaa, että saavuttaisin mielen tasapainoa.

    • Jos on tuttu Maslowin tarve hierarkia, niin siitä se selviää mikä elämässä on tärkeää.

      Maslowin tarvehierarkia on psykologinen teoria, jonka kehitti Abraham Maslow vuonna 1943. Teoria kuvaa ihmisten tarpeita järjestettynä hierarkkiseksi pyramidiksi, jossa alemmat tarpeet on tyydytettävä ennen kuin voidaan siirtyä korkeampiin tarpeisiin. Tarvehierarkia koostuu viidestä tasosta:

      1. **Fysiologiset tarpeet**: Nämä ovat perustarpeita, kuten ruoka, vesi, ilma, uni ja lämpö. Ilman näitä ihmisen selviytyminen on mahdotonta.

      2. **Turvallisuuden tarpeet**: Kun fysiologiset tarpeet on tyydytetty, ihmiset kaipaavat turvallisuutta ja vakautta. Tähän kuuluvat fyysinen turvallisuus, terveys, työpaikan vakaus ja suoja uhkia vastaan.

      3. **Rakkauden ja yhteenkuuluvuuden tarpeet**: Ihmisillä on tarve kuulua ryhmään, saada rakkautta ja ystävyyttä sekä tuntea yhteenkuuluvuutta perheen, ystävien tai yhteisön kanssa.

      4. **Arvostuksen tarpeet**: Tähän tasoon kuuluu tarve saavuttaa kunnioitusta, arvostusta ja itseluottamusta. Ihmiset haluavat tuntea olevansa arvostettuja ja saavuttaa jotain merkittävää.

      5. **Itsensä toteuttamisen tarpeet**: Tämä on korkein taso, jossa ihmiset pyrkivät saavuttamaan täyden potentiaalinsa. Se tarkoittaa henkilökohtaista kasvua, luovuutta, itsensä kehittämistä ja elämän tarkoituksen löytämistä.

      Maslowin mukaan ihmiset etenevät näissä tarpeissa järjestyksessä alhaalta ylöspäin. Kuitenkin tämä hierarkia ei ole aina täysin jäykkä, ja tarpeet voivat vaihdella yksilön tilanteen ja elämänvaiheen mukaan. Teoriaa on myös kritisoitu ja kehitetty edelleen ajan myötä, mutta se on edelleen yksi tunnetuimmista ja laajimmin käytetyistä malleista ihmisten motivaation ymmärtämisessä.

      • Minulta on kysytty tuo tentissä, eikä se edes liittynyt varsinaiseen aiheeseen ja proffa vain halusi testata kuka oli lukenut monisteet huolellisesti.


      • Yllätät minua, en tiennyt että olet kiinnostunut psykologiasta. 👍

        Tuossa teoriassa on järkeä., vaikka teoria on aina vain yksi mallinnus todellisuudesta. Kun perusasiat on kunnossa, jää aikaa miettiä syvällisempiä. Varmaan yksi iso syy lisääntyneisiin mt-ongelmiin on hektisemmän elämän lisääntymisen ja kylä/perheyhteisöllisyyden katoamisen lisäksi se, että ennen päivät täytti fyysisesti kuormittava työ ja sen miettiminen mistä ruoka saadaan pöytään eikä aikaa tai mahdollisuuksia miettiä omaa itseään ja itsensä toteuttamisen tasoa vaan ollut. Ei ollut kipuilua omasta ajasta tai elämän tarkoituksesta.


      • Citrinella kirjoitti:

        Yllätät minua, en tiennyt että olet kiinnostunut psykologiasta. 👍

        Tuossa teoriassa on järkeä., vaikka teoria on aina vain yksi mallinnus todellisuudesta. Kun perusasiat on kunnossa, jää aikaa miettiä syvällisempiä. Varmaan yksi iso syy lisääntyneisiin mt-ongelmiin on hektisemmän elämän lisääntymisen ja kylä/perheyhteisöllisyyden katoamisen lisäksi se, että ennen päivät täytti fyysisesti kuormittava työ ja sen miettiminen mistä ruoka saadaan pöytään eikä aikaa tai mahdollisuuksia miettiä omaa itseään ja itsensä toteuttamisen tasoa vaan ollut. Ei ollut kipuilua omasta ajasta tai elämän tarkoituksesta.

        Joo. Olen ollut aina kiinnostunut myös psykologiasta, kuten niin monesta muustakin asiasta maailmassa.

        Kyllä nuo syyt mitkä mainitsit on juurikin ne syyt mt ongelmien lisääntymiseen. Ja myös yksinäisyys yms.


    • Jos olisi vain 1-2 vuotta elinaikaa niin haluaisin elää sen vapaana. Nauttisin luonnosta ja viettäisin paljon aikaa lapsieni ja harvojen ystävieni kanssa. Matkustelisin sen minkä pystyisin. Vaikka vaikea se on oikeasti tietää miten siinä tekis... Odottaisi vaan paniikissa loppuaan.

      • Anonyymi

        Kunhan vain juo viinaa ja palstailee niin elon loppu menee kivasti.
        Mun odotettavissa oleva elinaika lasketaan yhden käden sormilla.

        Toki lääkärit on erehtyneet ennenkin.

        >simiti<


    • Itselleni elämässä on tärkeää lapset, perhe, rakkaus ja ystävät ja se, että voi elää omien arvojensa mukaisesti. Minut tekee onnelliseksi aika miesystävän lähellä, rakkaus, ihmissuhteet, läheisten onni ja onnistuminen, itselle tärkeiden asioiden tavoittelu (matka on tärkeämpi kuin määränpää), luonto, liikunta ja se, että elämässä on sopivasti älyllisiä haasteita.

      Juureni kasvaa läheisissä ja turvallisissa perhesuhteissa, sisäisessä rauhassa ja tasapainossa sekä siinä, että koen itseni hyväksytyksi, rakasteutuksi ja arvostetuksi.

      Jos tietäisin elämäni vain pari vuotta, siirtäisin aikaa työstä ja sen älyllisistä haasteista läheisille. Toki nytkin, jos teen pitkiä päiviä tasapainotan sitä saldovapailla.

    • -Syntymä
      -Tärkeintä on hyväksyä oma elämänsä sellaisena kuin se sattuu olemaan
      -Seksi ja/tai hyvä ruoka
      -Kaikki
      -Palstalta

      En tiedä miten eläisin tuollaisen loppuajan, en usko että kukaan tietää, jos "tuomio" tiputetaan syliin yhtäkkiä. Hieman myöhemmin tilanne ehkä on kirkastunut, Niin, en tiedä muuttaisinko mitään, mikä ehkä kertoo jonkinasteisesta tyytyväisyydestä.

    • Anonyymi

      Usko.
      Turvallisuus.
      Huomion hakeminen toisilta.
      Selvittäisin yhdeltä mieheltä menneisyydessä, mitä ajatteli minusta tai vaihtoehtoisesti pyrkisin tekemään hyviä tekoja ja omistamaan elämäni muiden auttamiselle. Sitä se on jo pitkälti, mutta enemmän vielä.

    • Mun elämästä elämää tekee tunteet, järki ja vapaus valita. Kovin onnekas, kun voin paljolti valita, kaikki ei voi. Surullinen heidän puolesta. Epistä.

      Saan voimaa luonnosta, eläimistä, rakkaista ihmisistä, pienistä kauniista jutuista (nyanssit) ja hetkistä jotka aistin ja tunnen kehossani energiana. Nautin suunnattomasti, kun nään onnellisuutta. Hyväntahtoisuutta. Ne tekee elämästä elämän. Ei tätä muuten jaksaisi sekuntiakaan ilman hirttosilmukkaa tai luotia päähänsä. Vihaisuuttani olisin vaaraksi silloin jo muillekin.

    • Anonyymi

      Odotus on tärkeää, mutta tärkeämpää on tietysti aika. Elämän saa valita.

    • No nyt ainakin tää kasvatustiede. Aatelkaa, mä palautin just sen esseen. Viis minuuttia ennen kun palautelaatikko menee kiinni. Jos ois jotain vuosi aikaa, niin se ois aika paljon. Ainakin sais nää opinnot suoritettua. Menisin varmaan talveksi johonkin etelään. Myisin tän kämpän ja bemarin ja laittasin lastensuojeluun noi rahat.

    • Anonyymi

      Lapset ja läheiset. Yrittäisin luoda mahdollisimman paljon yhteistä muistoja lapsille äidistään ja varmistaa että pärjäävät sekä tietävät ette rakastan heitä.

    • Anonyymi

      Pillun saanti ja nussiminen on elämässä tärkeintä. Jos näissä epäonnistuu, ei ole tarvetta tehdä miehenä mitään muutakaan (varsinkaan käydä töissä tai kuntoilla).

      • Ei oo, sekin voi olla tyhjä arpa, ei välttämättä tuu lapsia. Työ ja kuntoilu voi olla ihan itseisarvo. Siinä ei oo välttämättä saavuttaa mitään.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Ei oo, sekin voi olla tyhjä arpa, ei välttämättä tuu lapsia. Työ ja kuntoilu voi olla ihan itseisarvo. Siinä ei oo välttämättä saavuttaa mitään.

        Kyllä hyvä naintikin on ihan arvo sinällään ja kivaa. Ei siitä kaikki lapsia odota. Ja sitä paitsi suurin osa maailman nainnista tehdään ihan huvin vuoksi, jos et sattunut tietämään. Lähinnä hankitaan mahdollisimman mukava ehkäisykeino ja toivotaan, että eipä vaan tulisi vahinkotärppiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hyvä naintikin on ihan arvo sinällään ja kivaa. Ei siitä kaikki lapsia odota. Ja sitä paitsi suurin osa maailman nainnista tehdään ihan huvin vuoksi, jos et sattunut tietämään. Lähinnä hankitaan mahdollisimman mukava ehkäisykeino ja toivotaan, että eipä vaan tulisi vahinkotärppiä.

        Kyllä mä tiedän ja siihen on ratkaisu oma käsi. Sillä ei oo mitään välii, etten mä vaan saa, mutta jos siemen neste ois kelvotonta, niin se ois kaiken loppu.


    • Anonyymi

      Varmaajnkin se että pystyy tekemään mitä haluaa...

    • Anonyymi

      Hmmm, itse kutsuisin parhaat ystäväni mukaan pitkälle lomamatkalle ja tekisimme kaikkea hauskaa niin kauan kuin aikaa on. Meillä olisi niin hauskaa että kaikki murheet unohtuisivat hetkeksi.

      Eräs suku, jonka mielenlaatua en ymmärrä, näyttää olevan niin kieroon kasvanutta, että he varmaan varastaisivat, kieroilisivat ja aiheuttaisivat pahaa viimeiset viikot.

    • Nah, kyseenalaista touhua teki sitten mitä teki. Mutta jos etsii elämän janalta kiintopisteitä joilla on oikeasti tarkoitus niin ainoa vastaus siihen on että lapset ja piste...oikeasti piste 😁.

    • Anonyymi

      Some spice and something nice i am a reasonable person

    • Anonyymi

      Vanhat rattorit.

    • Anonyymi

      Roy

    • Anonyymi

      Olen aika varma,että pysäyttävän uutisen ,itseäni koskevan,ottaisin niin,että ok . Eli hyväksyen. Olen kaikkien kriisien keskellä yllättäen todella tyyni. En pyristele vastaan,vaan hyväksyn faktat. Ymmärrän myös laajasti ,enkä siksi pelkää. Ainoa pelko on tukehtua,tai muuten kokea kivulias kuolema. Näen myös niin,että erilaiset kuolematkin on jo koettu miljoonia kertoja,etteipä niissä lopulta ole mitään uutta. Kuolema on yhtäkuin syntymä. Peruskauraa.💩

      • Anonyymi

        Ps. En muuttaisi mitään,sillä tämän oppikoulun itselleni tähän elämään käsikirjoitin. 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. En muuttaisi mitään,sillä tämän oppikoulun itselleni tähän elämään käsikirjoitin. 💩

        Ja mikäkö tekee elämän. Se että uskaltaa kyseenalaistaa päähän juntattuja asioita ja hypätä tuntemattomaan. Miettimättä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Eikä siihen liity muiden hyväksikäyttö tai itsekkyys. Se on vaan tunne sielussa,sydämmessä. Joku paljon suurempi päämäärä,kun tämä päähänjuntattu' todellisuus.'💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikäkö tekee elämän. Se että uskaltaa kyseenalaistaa päähän juntattuja asioita ja hypätä tuntemattomaan. Miettimättä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Eikä siihen liity muiden hyväksikäyttö tai itsekkyys. Se on vaan tunne sielussa,sydämmessä. Joku paljon suurempi päämäärä,kun tämä päähänjuntattu' todellisuus.'💩

        Ja mistäkö ammennan onnellisuuteni. Siitä että en ole kenenkään narusta vedeltävä sätkynukke. Enkä panopatja. Siitä,että uskon korkempaan,kuin että tähän höttöpöttö maailmaan. Kyseen alaistan tämän maanpäällisen 'todellisuuden'.💩


    • Anonyymi

      Leo Rojas Farawell. Elämässä on paljon oivallettavaa. Todellisuutta suurempia aarteita. 💩

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe