Ajoradan poikki menee suojatie, ja suojatien kohdalla on (autoilijoille) kärkikolmio eli väistämisvelvollisuus. Autoilijalle kyseessä on X-risteys (✙ -risteys), johon liittyy tien rinnalla neljään suuntaan jatkuvat korotusosuudet, suojateitä sekä vielä erillinen risteykseen liittyvä rinnakkainen kelvi, joka jatkuu toiselle puolelle suojatiellä. Korokkeita ei ole lainkaan merkitty liikennemerkein.
Poljen pyörällä kelviä pitkin ko. kärkikolmiolla merkittylle suojatielle. Toisella puolella suojatietä ei ole merkitty jalkakäytävää tai kelviä, vaikka kohdassa on ilmiselvä koroke.
(1) Koska mitään liikennemerkkiä suojatien toisella puolella ei ole, onko kyseessä oletusarvona jalkakäytävä, jossa aikuiset eivät pyöräile? Kelvi siis oletuksena loppuu...?!
(2) Missä kohdassa loppuu minun etuoikeuteni pyöräilijänä polkea suojatiellä ensin, kun autoilijalla on tuo kärkikolmio? Loppuuko oikeuteni suojatien alussa, keskellä vai lopussa?
(3) Koska poljen kelviä + suojatietä, eikä kelviä ole merkitty missään jatkuvaksi, mihin , miten ja missä kohti suojatietä liityn ajoradan ajorytmiin? Kyseessähän on siis X-risteys, joka jatkuu neljään eri suuntaan.
(4) Teenko pahan virheen jos jatkan kelviä suojatien yli ja jatkan polkemista merkitsemättömällä koroteulla osuudella kuten kelviä?
(5) Tekeekö autoilija pahan virheen, ellei väsitä minua vaikka hänellä on kolmio? Minunhan ilmeisesti pitäisi liittyä ajoradalle jossakin kohti suojatietä.
Vaikeaa selittää ilman kuvaa; ymmärsikö joku asiani?
Ajorata, risteys, suojatie, kärkikolmio ja pyöräilijä.
39
497
Vastaukset
- Anonyymi
1) Niin se taitaa olla, että jos ei ole liikennemerkkiä (Pyörätie/Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain), joka sallii pyöräilyn, niin kohdassa on jalkakäytävä, jolla ei saa pyöräillä (paitsi alle 12-vuotiaat).
2) Jokaisen suojatien yli saa pyöräillä, joten saat pyöräillä sinne risteyksen toiselle puolelle ja jatkaa matkaasi ajoradan reunaa pitkin eteenpäin, kun pyöräilijöille sallittu kevyenliikenteen väylä ei toisella puolella jatku. Suojatien yli saa siis pyöräillä.
Autoilija väistää kolmion takaa sinua. Kolmio (oikea nimi väistämisvelvollisuus risteyksessä) merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Autoilija väistää sinua.
3) Väitän, että liityt suojatien loppupäässä sinne ajoradan liikenteen sekaan, kun jatka ajoradan reunaa pitkin eteenpäin. Ajoneuvolla ajettaessa on lain mukaan annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä, eli ajoradan liikenne pitää kiertää sinut, kun ajat ajoradan reunaa eteenpäin.
4) sekä 5) Virhe on aina virhe. Miten paha, niin on vaikea sanoa. On aina tilannekohtaista. Seuraavassa risteyksessä tilanne saattaa olla eri. Onhan se kuitenkin aika paha virhe, jos esim. kolmion takaa ei väistä.- Anonyymi
Syytä on kuitenkin huomioida 2) kohtaan liittyen, että jos vastakkaisesta suunnasta tulevalla ei ole kolmiota, niin sinä väistät suojatien ylittäjänä suoraan ajavia ajoradan ajoneuvoja, eli siitä suunnasta tulevia. Jos heillä kuitenkin on myös kolmio, niin se velvoittaa väistämään koko risteyksen kaikkia väyliä, eli myös ajoradan risteävien kohtien jälkeen olevaa kevyenliikenteen väylää/suojatietä.
- Anonyymi
Kiitos vastaajalle tai vastaajille.
"Syytä on kuitenkin huomioida 2) kohtaan liittyen, että jos vastakkaisesta suunnasta tulevalla ei ole kolmiota, niin sinä väistät suojatien ylittäjänä suoraan ajavia ajoradan ajoneuvoja, eli siitä suunnasta tulevia."
Tämä onkin mielenkiintoinen tapaus tuossa risteyksessä, joka on liikennemääriinsä nähden ihan älyttömän laaja ja jossa on myös hidasteita.
Jos siis pyöräilen kelviä pitkin suojatielle, vasemmalta tulevalla autolijalla on väistämisvelvollisuus, koska hänellä on kolmio sen merkiksi. Liityn ajoradalle valitsemaani suuntaan pyöräilemään, koska suojatien vastainen koroke (vastaiset korokkeet, koska kyseessä on risteys) ilman merkkiä on ilmeinen jalkakäytävä.
Jos samassa risteyksessä autoilija takaani oikealta tai edestäni oikealta kääntyy suojatien yli, sen on väistettävä suojatiellä myös minua, koska autoilijalla on tässä tapauksessa kääntyessään väistämisvelvollisuus.
Jos autoilija minun oikealta ajaa risteyksessä kuitenkin suoraan, tämä autoilija saa ajaa ennen minua suojatiellä, ellei hänellä ole kärkikolmiota omassa risteyksessään. Jos autoilija vasemmalta eli kärkikolmion takaa ja autoilija minun oikealta suoraan ajaessaan kohtaavat minut yhtäaikaa suojatiellä, vasemmalta tuleva auto pysähtyy, minä poljen suojatielle, pysähdyn teoriassa keskelle suojatietä ja annan suoraan ajavalle autoilijalle tilaa mennä ensin. Sen jälkeen minä jatkan matkaa polkien ja ajoradan liikenteeseen liittyen ja vasta viimeksi vasemmalta tullut autoilija jatkaa matkaansa.
Käytännössä asia mennee helpommin, mutta miten ihmeessä tällaisen voi opettaa edes teorissa lapselle, joka täyttää kohta 12 vuotta? Lapsenhan pitää tuntea kaikki nämä säännöt, jonka lisäksi hän saa todellakin edelleen jatkaa suojatien jälkeen pyöräilyään ilmeisellä jalkakäytävällä. Kun hän täyttää 12 vuotta, hän on tämän lain silmissä aikuinen.- Anonyymi
Helsingissä ainakin pyörätien jatkeen edessä oleva lain edellyttämä kolmio jätetään laittamatta, jos autoilijalla on jo valmiiksi aina väistämisvelvollisuus esim. kääntymisen vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä ainakin pyörätien jatkeen edessä oleva lain edellyttämä kolmio jätetään laittamatta, jos autoilijalla on jo valmiiksi aina väistämisvelvollisuus esim. kääntymisen vuoksi.
Jos risteyksessä voi sekä ajaa suoraan että kääntyä, pyöräilijän kannalta on oleellista että paikalla on kolmio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingissä ainakin pyörätien jatkeen edessä oleva lain edellyttämä kolmio jätetään laittamatta, jos autoilijalla on jo valmiiksi aina väistämisvelvollisuus esim. kääntymisen vuoksi.
Onko kuvaa (esim. google maps) tuollaisesta tilanteesta?
- Anonyymi
Tuon 2) kohdan lisähuomion esimerkiksi voidaan laittaa tällainen kuva.
https://i.ibb.co/W56xvrS/kolmio-risteys.jpg
Tuossa on kolmio, joten kyseinen kolmio velvoittaa autoilijoita väistämään myös risteävän ajoradan jälkeen olevan pyörätien jatkeen pyöräilijöitä. Risteävän ajoradan jälkeen, ennen pyörätien jatketta ei ole tarve toistaa kolmiota. Kolmio on voimassa risteykseen saapuessa koko risteysalueella, kunnes poistutaan risteysalueelta. Tietävätkö kaikki autoilijat tämän, niin on sitten eri seikka.
Jos kuvan kuvasuunnasta katsottuna ei olisi kolmiota, niin väistämisvelvollisuutta ei silloin myöskään olisi ajoradan toisella puolella olevan pyörätien jatkeen kohdalla. Tämän kaltaisia tilanteita ei toivoisi olevan missään, että yhdestä suunnasta on autoille kolmio, mutta vastakkaisesta suunnasta tullessa ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kuvaa (esim. google maps) tuollaisesta tilanteesta?
Tässä kuva Itäkeskuksen Prisman läheltä https://maps.app.goo.gl/qboZfpD2fK9KCMS47 Tiellä on pyörätien jatkeen maalausmerkintä, vaikkei se näykään hyvin kuvassa.
On tulkinnanvaraista, onko kuvan kevyen liikenteen väylä enää ajoratojen risteysalueella eli ovatko jatketta ylittävät ajoneuvot enää kääntyviä ajoneuvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä kuva Itäkeskuksen Prisman läheltä https://maps.app.goo.gl/qboZfpD2fK9KCMS47 Tiellä on pyörätien jatkeen maalausmerkintä, vaikkei se näykään hyvin kuvassa.
On tulkinnanvaraista, onko kuvan kevyen liikenteen väylä enää ajoratojen risteysalueella eli ovatko jatketta ylittävät ajoneuvot enää kääntyviä ajoneuvoja.Kieltämättä mielenkiintoinen tapaus. Olen kuullut sellaisen muistisäännön, että jos vieressä kulkeva kevyenliikenteen väylä kulkee risteykseen liittyvien liikennemerkkien suunnasta katsottuna niiden jälkeen, eli niistä katsottuna ajoradan risteyksen puolella, niin kevyenliikenteen väylä on osa risteystä ja kääntyvä väistää risteävän tien ylittäviä, jolle kääntyy.
Tässä on yksi vanha esimerkkikuva, jossa kääntyvä autoilija kuuluu väistää pyöräilijöitä, vaikka kevyenliikenteen väylä on huomattavasti kauempana, kuin esimerkissäsi.
https://i.ibb.co/xDGdJNk/Kaantuvavaistaa1.jpg
Toisesta suunnasta katsottuna näkee, että Liikenteenjakaja liikennemerkki ja koroke ovat jo ennen kevyenliikenteen ylityskohtaa, eli suojatie on niistä katsottuna ajoratojen risteyskohdan puolella.
https://i.ibb.co/NjK4ksc/Kaantuvavaistaa2.jpg
Ensimmäisen kuvan suunnasta tuleva kääntyvänä siis väistää. Koska kohta oli niin vaarallinen ja vaikeasti tulkittava, niin risteystä muutettiin ja kohdassa on nykyään kolmiot autoilijoille.
https://i.ibb.co/bdvWqBK/Kaantuvavaistaa3.jpg
- Anonyymi
joo polkupyöräilijä on aina pomo eli tulit miten vaan niin oot etuajooikeutettu
autothan on vakuutettuja ja maksaa aina pyöränkin tupeloimiset
eli kaasuu vaan ja älä kattele ympärille niin luot luotettavan vaikutelman
ympäristöön- Anonyymi
Paha vinkua sieltä renkaan ja peltien alta mitään.
- Anonyymi
Miksi olisi muka aina pomo? Hörhön kuvitelmaa. Ihminen toki rikkoo liikennesääntöjä, jos häntä niin huvittaa. Niin tekevät myös autoilijat.
- Anonyymi
Kolmion sijainnilla on suuri merkitys tilanteeseen. Tässä on pari päällekkäin olevaa kuvituskuvaa, jotka havainnollistavat kolmion sijainnin merkityksen suhteessa pyörätien jatkeeseen/suojatiehen.
https://i.ibb.co/R44TnS9/Vasistamisjarjestys-jatke-kolmion-sijainti.jpg
Ylemmässä kuvassa kolmion sijainti vaikuttaa siten, että sen takaa tuleva ei ole väistämisvelvollinen pyörätien jatkeen kohdalla, mutta on sitä risteävään ajorataan nähden. Kun näin on, niin pyörätien jatketta ei saa tiemerkinnällä merkitä. Pyöräilijät väistävät tässä tapauksessa oikean alakulman autoa. Toisen tien autoilijat sen sijaan ovat kääntyvinä väistämisvelvollisia pyöräilijöitä kohtaan, kun kääntyvät sille risteävälle tielle.
Alempi kuva on enemmän ”normaali” tilanne, jossa kolmion takaa tuleva väistää sekä pyörätien jatkeen kohdalla, että risteävän ajoradan liikennettä. - Anonyymi
Olisit piirtänyt kuvan A4:lle ja ottanut siitä kuvan tai skannannut sen tiodostoksi koneelle ja laittanut johonkin kuvanjakopalveluun.
- Anonyymi
Ainakin yksi tai muutama kirjoittaja ymmärsi laakista avauksen ongelman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin yksi tai muutama kirjoittaja ymmärsi laakista avauksen ongelman.
Joo, mutta joku näköjään ymmärsi ongelmaksi tuo kuvan näyttämisen... 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta joku näköjään ymmärsi ongelmaksi tuo kuvan näyttämisen... 😂
Avaukseenhan on jo hyvin vastattu, siinä mitään kuvia tarvittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin yksi tai muutama kirjoittaja ymmärsi laakista avauksen ongelman.
Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
Oletko partnerisi mielestä hauska vai jääräpää?
Avaukseen on jo hyvin vastattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko partnerisi mielestä hauska vai jääräpää?
Avaukseen on jo hyvin vastattu.Aloittaja itse kirjoitti että "Vaikea selittää ilman kuvaa" jonka vuoksi sanoin että tilanteesta voi tehdä kuvan (vaikka Windows Paintilla) ja lähettää se johonkin kuvanjakopalveluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja itse kirjoitti että "Vaikea selittää ilman kuvaa" jonka vuoksi sanoin että tilanteesta voi tehdä kuvan (vaikka Windows Paintilla) ja lähettää se johonkin kuvanjakopalveluun.
Sulla on kova pätemisen tarve, aloittajalle on jo vastattu eli lopeta nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on kova pätemisen tarve, aloittajalle on jo vastattu eli lopeta nyt.
Rauhoitu hullu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu hullu
Joka toista haukkuu niin se on ite!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu hullu
Näytä äidillesi niitä piirtämiäsi kuvia. Sen jälkeen pyydä häntä pesemään suusi saippualla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä äidillesi niitä piirtämiäsi kuvia. Sen jälkeen pyydä häntä pesemään suusi saippualla.
Toinen hullu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen hullu
Sulla on kova pätemisen tarve, olet besserwisser.
- Anonyymi
Millaisella liikennemerkillä korokkeet merkitään?
- Anonyymi
Ei millään liikennemerkillä, vaan ne merkitään tiemaalauksella/tiemerkinnällä. Töyssy merkitään valkoisella ruutumerkinnällä. Merkintää käytetään myös korotetun suojatien tai muun vastaavan rakenteen yhteydessä.
- Anonyymi
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki tosielämässä, jossa myös korotus ja korotetun suojatien tiemerkintä.
https://i.ibb.co/zm1kPB4/Pyorailijan-tienylityspaikka.jpg
Jos kohdassa on sekä suojatie, että pyörätien jatke, niin niiden molempien liikennemerkit löytyvät tolpista. Tämäkin seikka antaa vinkkiä, että kahdesta eri asiasta on kyse, eli kohdassa on sekä suojatie, että pyörätien jatke. Toki se korotettu kohta antaa omanlaista vinkkiä tilanteesta myös.
Tuossa himean lisää oikeudellista asiaa aiheesta
https://www.liikenneoikeus.fi/sivu.tmpl?sivu_id=3487- Anonyymi
-Liikenteen asiantuntijalle hovioikeuden rikosoikeudellisin perustein tekemä johtopäätös kolmio-merkin vaikutusalueesta näyttäytyy kestämättömänä.
Pyöräilijän on kaikissa tapauksissa parasta 100 %:sesti olla aina valmis väistämään peltilehmää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-Liikenteen asiantuntijalle hovioikeuden rikosoikeudellisin perustein tekemä johtopäätös kolmio-merkin vaikutusalueesta näyttäytyy kestämättömänä.
Pyöräilijän on kaikissa tapauksissa parasta 100 %:sesti olla aina valmis väistämään peltilehmää.Täysin selkeä asia kyseessä, kun luki tuon artikkelin. Kolmion takaa tuleva väistää risteyksessä muita ajoneuvoja. Kolmion väistämisvelvollisuus koskee kaikkia risteyksen väyliä/ajoratoja.
Tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/spKFPNAZS5bR4dU2A ) kuvasuunnasta kolmion takaa tuleva väistää siis ensimmäisenä ensimmäisen kevyenliikenteen väylän liikennettä, sen jälkeen ajoradan liikennettä ja lopuksi vielä ajoratojen jälkeen olevaa kevyenliikenteen väylän liikennettä. Kaikki nuo väylät kuuluvat risteykseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin selkeä asia kyseessä, kun luki tuon artikkelin. Kolmion takaa tuleva väistää risteyksessä muita ajoneuvoja. Kolmion väistämisvelvollisuus koskee kaikkia risteyksen väyliä/ajoratoja.
Tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/spKFPNAZS5bR4dU2A ) kuvasuunnasta kolmion takaa tuleva väistää siis ensimmäisenä ensimmäisen kevyenliikenteen väylän liikennettä, sen jälkeen ajoradan liikennettä ja lopuksi vielä ajoratojen jälkeen olevaa kevyenliikenteen väylän liikennettä. Kaikki nuo väylät kuuluvat risteykseen.Kyse ei ollut sinusta.
Kyse oli siitä, että kiikenteen asiantuntijalle hovioikeuden rikosoikeudellisin perustein tekemä johtopäätös kolmio-merkin vaikutusalueesta näyttäytyy kestämättömänä. Siis asiantuntijalle, ei sinulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ollut sinusta.
Kyse oli siitä, että kiikenteen asiantuntijalle hovioikeuden rikosoikeudellisin perustein tekemä johtopäätös kolmio-merkin vaikutusalueesta näyttäytyy kestämättömänä. Siis asiantuntijalle, ei sinulle.Joo, voihan se näköjään olla joillekin vaikea ymmärtää liikennesääntöihin perustuvia johtopäätöksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, voihan se näköjään olla joillekin vaikea ymmärtää liikennesääntöihin perustuvia johtopäätöksiä.
Syytä siitä tuota mainittua liikenteen asiantuntijaa, älä muita kirjoittajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syytä siitä tuota mainittua liikenteen asiantuntijaa, älä muita kirjoittajia.
Ei syytetty ketään, vaan todettiin asia.
- Anonyymi
Niinhän se on, että risteys itsessään ei aiheuta onnettomuuksia. Jos ihmiset syystä tai toisesta toimivat vastoin sääntöjä, voi onnettomuuksia sitten tapahtua. Muiden virheiden mahdollisuus tulee kuitenkin tieliikennelain neljännen pykälän mukaan myös huomioida.
- Anonyymi
Ajoin eilen pyörällä auton kylkeen, autoilija tuli pysäköintialueelta huomioimatta lainkaan pyörätien jatketta.
Mitä tieliikennelaki asiasta sanoo? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin eilen pyörällä auton kylkeen, autoilija tuli pysäköintialueelta huomioimatta lainkaan pyörätien jatketta.
Mitä tieliikennelaki asiasta sanoo?Tieliikennelaki sanoo mm. seuraavaa. Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle ...
Tuo 2 kohta kertoo selkeästi sen, että pitää kaikkia muita tienkäyttäjiä, kun tullaan tielle parkkipaikalta.
24 §
Väistäminen
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812019- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1221133Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771087Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81012Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60790
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.241701